Followers အားေပးသူမ်ား အထူး အထူးပဲ ေက်းဇူးတင္ပါသည္။

✩✩ ✩ ✩ ✩ ✩ ✩သီခ်င္းခ်စ္သူ ✪ မွ ✪ သီခ်င္းခ်စ္သူသို႔✩ ✩ ✩ ✩ ✩ ✩✩

8Chit&အိမ္႔ခ်စ္ AhMoon&အမြန္း AhNaing&အႏိုင္ AhNge&အငဲ Akuk Alex&အဲလက္စ္ AnnHellar&အန္ဟဲလာ Ar-T AungHtet&ေအာင္ထက္ AungLa&ေအာင္လ AungNaing&ေအာင္ႏိုင္ AungThu&ေအာင္သူ AungYin&ေအာင္ရင္ AuraLi&အာ္ရာလီ AyeChanMay&ေအးခ်မ္းေမ AyeTinChoShwe&ေအသင္ခ်ိဳေဆြ AyeWuttYiThaung&ေအးဝတ္ရည္ေသာင္း BaDin&ဗဒင္ Blueberry BobbySoxer BoBo&ဘိုဘို BoBoHan&ဘိုဘိုဟန္ BoPhyu&ဘိုျဖဴ Breaky&ဘရိတ္ကီ BunnyPhyoe&ဘန္နီၿဖိဳး ChanChan&ခ်မ္းခ်မ္း ChanChann&ခ်မ္ခ်မ္း ChawSuKhin&ေခ်ာစုခင္ ChinSong&ခ်င္းသီခ်င္း ChitKaung&ခ်စ္ေကာင္း ChitThuWai&ခ်စ္သုေဝ ChoLayLung&ခ်ိဳေလးလုန္ ChoPyone&ခ်ိဳၿပံဳး ChristmasSong&ခရစၥမတ္သီခ်င္း CityFm Dawn&ဒြန္း DiraMore&ဓီရာမိုရ္ DoeLone&ဒိုးလံုး Dway&ေဒြး EainEain&အိန္အိန္း G.Latt&ဂ်ီလတ္ GaeGae&ေဂေဂး GirlLay&ဂဲ(လ္)ေလး Graham&ဂေရဟမ္ Group&အဖြဲ႔လိုက္ GuRawng&ကူးေရာင္ GyoGyar&ႀကိဳးၾကာ HanTun&ဟန္ထြန္း HaymarNayWin&ေဟမာေနဝင္း He`Lay&ဟဲေလး HlonMoe&လႊမ္းမိုး HlwanPaing&လႊမ္းပိုင္ HtamHkay&ထ်န္ေခး HTDTunYin&ဟသာၤတထြန္းရင္ HtetAung&ထက္ေအာင္ HtetHtetMyintAung&ထက္ထက္ျမင္႔ေအာင္ HtetSaung&ထက္ေလွ်ာင္း HtooEainThin&ထူးအိမ္သင္ HtooHtooSet&ထူးထူးဆက္ HtooL.Lin&ထူးအယ္လင္း HtunHtun&ထြဏ္းထြဏ္း HtunYati&ထြန္းရတီ IreneZinMarMyint&အိုင္ရင္းဇင္မာျမင္႔ J.LingMawng&ေဂလိန္းေမာင္း J.MgMg&ေဂ်ေမာင္ေမာင္ JarSan&ဂ်ာဆန္ JetSanHtun&ဂ်က္ဆန္ထြန္း JMe&ေဂ်းမီ KabarPhone&ကမၻာဖုန္း KaiZar&ကိုင္ဇာ KapyaBoiHmu&ကဗ်ာဘြဲ႔မွဴး KaungKaung&ေကာင္းေကာင္း KhaingHtoo&ခိုင္ထူး KhinBone&ခင္ဘုဏ္း khinMgHtoo&ခင္ေမာင္ထူး KhinMgToe&ခင္ေမာင္တိုး KhinSuSuNaing&ခင္စုစုႏိုင္ KhupPi&ခုပ္ပီး KKT&ေကေကတီ KoKoGyi&ကိုကိုႀကီး KoNi&ေကာ္နီ KyingLianMoong L.KhunYe&L.ခြန္းရီ L.LwinWar&L.လြန္းဝါ L.SengZi&L.ဆိုင္းဇီ LaShioTheinAung&လားရႈိးသိန္းေအာင္ LaWi&လဝီ LayLayWar&ေလးေလး၀ါ LayPhyu&ေလးျဖဴ LDKyaw&L.ဒီေက်ာ္ LiLiMyint&လီလီျမင္႔ LinNit&လင္းနစ္ LynnLynn&လင္းလင္း Madi&မဒီ MaNaw&မေနာ Marritza&မာရဇၨ MayKhaLar&ေမခလာ MaySweet&ေမဆြိ MayThu&ေမသူ MgThitMin&ေမာင္သစ္မင္း MiMiKhe&မီးမီးခဲ MiMiWinPhay&မီမီဝင္းေဖ MinAung&မင္းေအာင္ Misandi&မိဆႏၵီ MMGospelSong&ခရစ္ယာန္ဓမၼေတး MMLoveSong&ျမန္မာသီခ်င္း MoMo&မို႔မို႔ MoonAung&မြန္းေအာင္ Music&ဂီတ Myanmar-Kid-Songs MyayPeYo&ေျမပဲယို MyoGyi&မ်ိဳးႀကီး MyoMyo&မ်ိဳးမ်ိဳး NangKhinZayYar&နန္းခင္ေဇယ်ာ Naung&ေနာင္ NawLiZar&ေနာ္လီဇာ NawNaw&ေနာေနာ္ NgeNgeLay&ငဲ႔ငယ္ေလး NiNiKhinZaw&နီနီခင္ေဇာ္ NiNiWinShwe&နီနီဝင္းေရႊ NO&ႏိုး NweYinWin&ႏြဲ႔ယဥ္ဝင္ NyanLinAung&ဥာဏ္လင္းေအာင္ NyiMinKhine&ညီမင္းခိုင္ NyiZaw&ညီေဇာ္ PannEiPhyu&ပန္းအိျဖဴ PanYaungChel&ပန္းေရာင္ျခယ္ Pb.ThanNaing&သန္းႏိုင္ PhawKa&ေဖာ္ကာ PhoeKar&ဖိုးကာ PhuPhuThit&ဖူးဖူးသစ္ PhyoGyi&ၿဖိဳးႀကီး PhyoKyawHtake&ၿဖိဳးေက်ာ္ထိုက္ PhyuPhyuKyawThein&ျဖဴျဖဴေက်ာ္သိန္း PhyuThi&ျဖဴသီ PoEiSan&ပိုးအိစံ PoPo&ပိုပို PuSue&ပူစူး R.ZarNi&R.ဇာနည္ RainMoe&ရိန္မိုး RebeccaWin&ေရဗကၠာ၀င္း Ringo&ရင္ဂို SaiHteeSaing&စိုင္းထီးဆိုင္ SaiLay&စိုင္းေလး SaiSaiKhanHlaing&စိုင္းစိုင္းခမ္းလႈိင္ SaiSaiMaw&စိုင္းဆိုင္ေမာ၀္ SaiSan&ဆိုင္စံ SalaiJonhTinZam SalaiJonhTinZam&ဆလိုင္းဂၽြန္သင္ဇမ္း SalaiSunCeu&ဆလိုင္းဆြန္က်ဲအို SalaiThuahAung&ဆလိုင္းသႊေအာင္ SalaiZamLain&ဆလိုင္းသွ်မ္းလ်န္ SandyMyintLwin&စႏၵီျမင့္လြင္ SangPi&စံပီး SaungOoHlaing&ေဆာင္းဦးလႈိင္ SawBweHmu&စာဘြဲ႔မွဴး SawKhuSe&ေစာခူဆဲ She&သွ်ီ ShinPhone&ရွင္ဖုန္း ShweHtoo&ေရႊထူး SinPauk&ဆင္ေပါက္ SiThuLwin&စည္သူလြင္ SithuWin&စည္သူဝင္း SiYan&စီယံ Snare SoeLwinLwin&စိုးလြင္လြင္ SoeNandarKyaw&စိုးနႏၵာေက်ာ္ SoePyaeThazin&စိုးျပည္႔သဇင္ SoeSandarTun&စိုးစႏၵာထြန္း SoTay&ဆိုေတး SungTinPar&ဆုန္သင္းပါရ္ SuNit&ဆူးနစ္ TekatawAyeMg&တကၠသိုလ္ေအးေမာင္ ThangPaa&ထန္းပါး TharDeeLu&သာဒီးလူ ThawZin&ေသာ္ဇင္ ThiriJ.MgMg&သီရိေဂ်ေမာင္ေမာင္ Thoon&သြန္း TinGyanSong&သႀကၤန္သီခ်င္း TintTintTun&တင္႔တင္႔ထြန္း TinZarMaw&တင္ဇာေမာ္ TunEaindraBo&ထြန္းအိျႏၵာဗို TunKham&ထြဏ္းခမ္ TunTun&ထြန္းထြန္း TuTu&တူးတူး V.NoTun&V.ႏိုထြန္း WaiLa&ေဝလ WaNa&ဝန WarsoMoeOo&ဝါဆိုမိုးဦး WineSuKhineThein&ဝိုင္းစုခိုင္သိန္း WyneLay&ဝိုင္းေလး Xbox XGALZ Y-Zet YadanaMai&ရတနာမိုင္ YadanaOo&ရတနာဦး YairYintAung&ရဲရင္႔ေအာင္ YanAung&ရန္ေအာင္ YarZarWinTint&ရာဇာဝင္းတင္႔ YeTwin&ရဲသြင္ YummyRookie YuZaNa&ယုဇန YY&၀ိုင္၀ိုင္း Z.DiLa&Z.ဒီးလာ ZamNu&ဇမ္ႏူး ZawOne&ေဇာ္ဝမ္း ZawPaing&ေဇာ္ပိုင္ ZawWinHtut&ေဇာ္ဝင္းထြဋ္ ZawWinShing&ေဇာ္ဝင္းရွိန္ ZayYe&ေဇရဲ ZwePyae&ဇြဲျပည္႔
သီခ်င္းနားေထာင္ရန္ အေပၚက အဆိုေတာ္ နာမည္ Click ပါေနာ္

Facebook မွာ ဖတ္ခ်င္ရင္ Like တစ္ခ်က္ေလာက္ နဲ႔ အားေပးႏိုင္ပါသည္

Wednesday, October 4, 2017

ထြက္မေျပးေသာ ဘဂၤါလီတို႔၏ လွ်ိဳ႕၀ွက္ခ်က္

 
 
ထြက္မေျပးေသာ ဘဂၤါလီတို႔၏ လွ်ိဳ႕၀ွက္ခ်က္
~~~~~~~~~~~~~~~~
ေမာင္ေတာဟုဆုိသည္ႏွင့္ အၾကမ္းဖက္ တိုက္ခုိက္မႈမ်ား၊ သမုိုင္းႏွင့္ခ်ီ ႐ႈပ္ေထြး နက္နဲၿပီး မေျဖရွင္းႏုိင္ေသးသည့္ ျပႆနာ ေသာင္းေျခာက္ေထာင္ျဖင့္ ေဒသဟု ေျပးျမင္ေယာင္မည္ျဖစ္သည္။

ထုိ႔အတူ ယင္းေဒသရွိ လူ႔ အသုိင္းအ၀ုိင္း ၾကားတြင္လည္း အျပန္အလွန္ မယုံၾကည္မႈမ်ား၊ သံသယမ်ားက ႀကီးစုိးေနသည္။

သုိ႔ေသာ္ နယ္စပ္ေမာင္ေတာ ေဒသတြင္ မတူကြဲျပားေသာ္လည္း အၾကမ္းဖက္မႈ မ်ားကုိ တူညီစြာဆန္႔က်င္ရင္း ၿငိမ္းခ်မ္းစြာ ယွဥ္တြဲ ေနထုိင္သည့္ ေက်းရြာအခ်ိဳ႕လည္း ရွိေနသည္။

ဦးကာလာ (အမည္လႊဲ) တုိ႔ မိသားစု ေနထုိင္သည့္ ေရႊဇားေက်းရြာသည္ ေျခာက္ႏွစ္ အတြင္းဆူပူ အၾကမ္းဖက္မႈ သုံးႀကိမ္ျဖစ္ပြားခဲ့ေသာ ေမာင္ေတာ ေဒသတြင္ လက္ရွိအခ်ိန္ထိ ျပႆနာ တစ္စုံတစ္ရာျဖစ္ပြားခဲ့ျခင္းမရွိဘဲ ေအးခ်မ္းစြာေနထုိင္ခဲ့သည့္ ေက်းရြာ တစ္ရြာျဖစ္သည္။

ေရႊဇားေက်းရြာသည္ ေမာင္ေတာၿမိဳ႕ေပၚ ရပ္ကြက္မ်ားႏွင့္ တစ္မုိင္ခန္႔ အကြာတြင္ တည္ရွိၿပီး ရခုိင္တိုင္းရင္းသား မ်ိဳးႏြယ္စုမ်ားႏွင့္ ဘဂၤါလီလူမ်ိဳးမ်ား အတူေနထုိင္ၾကကာ လူဦးေရ တစ္ေသာင္းငါး ေထာင္ေက်ာ္ရွိသည္။ ယင္းအုပ္စု တြင္ ပါ၀င္သည့္ ေအာင္ဗလ တိုင္းရင္းသားေက်းရြာ၌ တုိင္းရင္းသား ဦးေရ ရွစ္ရာခန္႔သာ ေနထိုင္လ်က္ ရွိၿပီး အျခားသည္ ဘဂၤါလီလူမ်ိဳး မ်ားျဖစ္သည္။

ေမာင္ေတာေဒသရွိ ဘဂၤါလီလူမ်ိဳး အမ်ားစုသည္ ၿပီးခဲ့သည့္ ဩဂုတ္အတြင္းက ျဖစ္ပြားခဲ့သည့္ အၾကမ္းဖက္တိုက္ခိုက္မႈမ်ား ေနာက္ပိုင္းဘဂၤလားေဒ့ရွ္အပါအ၀င္ အျခား ေဒသမ်ားသုိ႔ ထြက္ေျပးတိမ္းေရွာင္ခဲ့သည္။ တစ္ဖက္ႏိုင္ငံ မွ ဘဂၤါလီလူမ်ိဳးမ်ားက တိမ္းေရွာင္ရန္ ၫႊန္ၾကားျခင္း၊ လုံၿခံဳေရးစုိး ရိမ္ျခင္းႏွင့္ တုိင္းရင္းသားအခ်ိဳ႕၏ ၿခိမ္းေျခာက္မႈမ်ားေၾကာင့္ တိမ္းေရွာင္ျခင္း ျဖစ္ေၾကာင္းဆုိသည္။

သုိ႔ေသာ္ ေရႊဇားေက်းရြာအုပ္စုမွ ဘဂၤါလီ လူမ်ိဳးမ်ားသည္ လက္ရွိအခ်ိန္ထိ တိမ္းေရွာင္ျခင္း မရွိဘဲ အျခား တိုုင္းရင္းသားမ်ားႏွင့္အတူ အၾကမ္းဖက္မႈကုိ ဆန္႔က်င္ၿပီး ျပႆနာမျဖစ္ပြားေစရန္ ထိန္းသိမ္းေနထုိင္ၾကသည္။

ျပႆနာျဖစ္ပြားမႈမရွိျခင္း၊ ေနရပ္ေျပာင္းေရႊ႕ ေနထုိင္မႈမရွိ ျခင္း၏ အေၾကာင္းရင္းသည္ ေက်း ရြာအုပ္စုတာ၀န္ခံ (ေက်းရြာ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမွဴး) ႏွင့္ရပ္မိရပ္ဖမ်ားက အၾကမ္းဖက္သမားမ်ားႏွင့္ အၾကမ္းဖက္ လိုသူမ်ားကုိ လက္မခံ၍ျဖစ္သည္ဟု ဦးကာလာက ဆုိ သည္။

‘‘ကြၽန္ေတာ္တို႔ရြာက အစြန္းေရာက္ အၾကမ္းဖက္သမား မရွိဘူး။ အဲဒါကုိ ကြၽန္ေတာ္တို႔ ရြာတာ၀န္ခံေတြက တာ၀န္ ယူထားတယ္။ ျပႆနာလည္း မရွိဘူး။ ျပႆနာ မျဖစ္ေအာင္နဲ႔ ဘာမွ မျဖစ္ေအာင္ေနဖုိ႔ ထိန္းသိမ္းထားပါတယ္။ အခုေျပးတဲ့သူေတြ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားက အၾကမ္းဖက္ လုပ္ရပ္နဲ႔ ဆက္စပ္ေနသူေတြလုိ႔ ေယဘုယ်ေျပာလုိ႔ရပါတယ္’’

ေမာင္ေတာတြင္ ၿပီးခဲ့သည့္ ၂၀၁၂ ဇြန္လ ၈ ရက္ကျဖစ္ပြားခဲ့ သည့္ ဆူပူ အၾကမ္းဖက္မႈေၾကာင့္ ၿမိဳ႕ေပၚ တုိင္းရင္းသား ရပ္ကြက္ႏွစ္ခု အပါအ၀င္ ေက်းရြာ ၁၀ ေက်ာ္ မီး႐ိႈ႕ဖ်က္ဆီးခံခဲ့ရသည္။ ယင္းျဖစ္စဥ္ေၾကာင့္ တိုုင္းရင္းသားႏွင့္ ဘဂၤါလီ ဦးေရ ၂၀ ေသဆုံးခဲ့ၿပီး လူေနအိမ္ ၅၀၀ ခန္႔ ဆုံး႐ႈံးခဲ့သည္။

ထုိ႔အျပင္ ၂၀၁၆ ေအာက္တို ဘာ ၉ ရက္တြင္ က်ီးကန္းျပင္ရြာရွိ နယ္ျခားေစာင့္ ရဲဌာနခ်ဳပ္ႏွင့္ ငါးခူရ၊ ကုိးတန္ေကာက္ ရဲစခန္းမ်ားကုိ အကာလ္မူလ္မူဂ်ာဟီဒင္န္ အဖြဲ႕က အၾကမ္းဖက္စီးနင္းတိုက္ခိုက္ ခဲ့သည္။ ယင္းျဖစ္စဥ္ျဖစ္ပြားၿပီး ေနာက္ အခ်ိန္ တစ္ႏွစ္ပင္မျပည့္ ေသးမီ ၂၀၁၇ ဩဂုတ္ ၂၅ ရက္ တြင္ ေမာင္ေတာေဒသရွိ ရဲစခန္းသုံးဆယ္ေက်ာ္ကုိ အာဆာ (ARSA) အၾကမ္းဖက္သမားမ်ားက ထပ္မံ တုိက္ခိုက္ခဲ့သည္။ ယင္းသုိ႔ တုိက္ခုိက္မႈမ်ား ျဖစ္ပြားၿပီးေနာက္ နယ္ေျမရွင္းလင္းေရး လုပ္ငန္းမ်ားေဆာင္ရြက္စဥ္ အၾကမ္း ဖက္သမားမ်ား၊ အၾကမ္းဖက္မည့္ လုပ္ရပ္မ်ား အေပၚ အားေပးသူမ်ားႏွင့္ အၾကမ္းဖက္လုိသူမ်ားသည္ ၎တို႔ ေနအိမ္တြင္ ဆက္လက္ မေနထုိင္၀ံ့ေတာ့ဘဲ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ႏုိင္ငံအပါအ၀င္ အျခား ေဒသမ်ားသုိ႔ ထြက္ေျပးခဲ့ျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း ဘဂၤါလီလူမ်ိဳးရပ္မိရပ္ဖမ်ားက ေျပာသည္။

ႏုိင္ငံေတာ္၏ အတုိင္ပင္ခံပုဂၢိဳလ္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ကလည္း စက္တင္ဘာ ၅ ရက္ ေနာက္ပိုင္းတြင္ ထိေတြ႕ တိုက္ခိုက္မႈမ်ား ႏွင့္ နယ္ေျမရွင္းလင္းမႈမ်ား မရွိေတာ့ေသာ္လည္း မြတ္စလင္ အမ်ားအျပား နယ္စပ္ျဖတ္ေက်ာ္၍ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ႏုိင္ငံဘက္သုိ႔ အစုလုိက္ အၿပံဳလုိက္္ ထြက္ေျပးတိမ္းေရွာင္ေနသည့္ အေၾကာင္းရင္းကုိ သိလုိေၾကာင္း စက္တင္ဘာ ၁၉ ရက္မိန္႔ခြန္းတြင္ ေျပာၾကားထားသည္။

ဘဂၤလားေဒ့ရွ္သုိ႔ ထြက္ေျပးသူမ်ားႏွင့္ မထြက္ေျပးဘဲ ေမာင္ေတာေဒသတြင္ က်န္ရွိေနသူမ်ား၏ ကြာျခားခ်က္ကုိ ေမာင္နီရြာေနထုိင္သူ ေအနာမူလာက ယခုကဲ့သုိ႔ မွတ္ခ်က္ျပဳသည္။

‘‘႐ုိး႐ုိးေတြးရင္ေတာ့ အေျဖက ရွင္းေန ပါတယ္။ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ ကုိ ေျပးတဲ့ သူေတြက အၾကမ္းဖက္လုပ္ရပ္ေတြမွာ ပါ၀င္ခဲ့တဲ့သူေတြနဲ႔ မိသားစု၀င္ေတြပါ။ က်န္ခဲ့တဲ့သူေတြက အၾကမ္းဖက္ အားမေပး ဘဲ က်န္ေနတဲ့သူေတြပါ’’ ဟု ေအနာမူလာက ဆုိသည္။

ယင္းသုိ႔ အၾကမ္းဖက္လုပ္ရပ္မ်ားႏွင့္ ဆက္စပ္မႈ ရွိေနသူမ်ား ေဒသတြင္းမွ ထြက္ခြာ သြားျခင္းသည္ပင္ ေအးခ်မ္းစြာ ေနထုိင္လုိသည့္ ဘဂၤါလီမ်ားအတြက္ အခြင့္ေကာင္း တစ္ခုျဖစ္သည္ဟုလည္း ဦးကာလာက မွတ္ခ်က္ျပဳသည္။

သုိ႔ေသာ္ အၾကမ္းဖက္လုိသူမ်ား၏ အႏၲရာယ္က ေအးခ်မ္းစြာ ေနထုိင္လုိသည့္ ဘဂၤါလီမ်ားကုိ ၿခိမ္းေျခာက္ေနသည္ဟု ေရႊဇားအုပ္စုဂုံနားရြာမွ အသက္ (၅၉) ႏွစ္ အရြယ္ဦးေရွာ္ရွီးအာမတ္ကေျပာ သည္။

‘‘ကြၽန္ေတာ္တို႔ အပိုုင္းမွာေတာ့ ထြက္ေျပးတဲ့သူ မရွိပါဘူး။ တခ်ိဳ႕ ရြာေတြမွာေတာ့ ထြက္ေျပးတဲ့သူရွိပါတယ္။ တခ်ိဳ႕ကအၾကမ္း ဖက္အႏၲရာယ္ကုိ ေၾကာက္လုိ႔ ေျပးတာရွိသလုိ က်န္တာက ဘာေၾကာင့္ေျပးသလဲ မသိပါဘူး။ ဆူ တ့ဲသူ၊ အၾကမ္းဖက္ခ်င္တဲ့သူေတြ အဲဒီရြာေတြမွာ ရွိခ်င္ရွိမယ္။ ကြၽန္ေတာ္တို႔ ဘက္မွာေတာ့ မရွိပါဘူး’’ ဟု ဦးေရွာ္ရွီးအာမတ္ကဆုိသည္။

၂၀၁၆ ေအာက္တိုဘာ တိုက္ခိုက္မႈ ေနာက္ပုိင္းတြင္ အၾကမ္းဖက္သမား အခ်ိဳ႕သည္ ဌာနဆုိင္ရာမ်ားႏွင့္ ပူးေပါင္း ေဆာင္ရြက္ေနသည့္ ေက်းရြာရွိ လူေလးဦးကုိ သတ္ျဖတ္ခဲ့သည္ဟု ေရႊဇားကပၸ ေကာင္းေက်းရြာ တာ၀န္ခံ (၅၄) ႏွစ္အရြယ္ ဦးေမာ္နီအာမတ္က ေျပာသည္။ ‘‘၂၀၁၂ တုန္းကေရာ၊ ၂၀၁၆ ေအာက္တိုဘာ တုန္းကပါ ေရႊဇားမွာ ဘာမွ မျဖစ္ပါဘူး။ ဒါေပမဲ့ ဒီအၾကမ္းဖက္ျဖစ္စဥ္မတိုင္မီ အရင္လတုန္းက အစြန္းေရာက္ အၾကမ္းဖက္သမားေတြ ေရာက္လာၿပီး ကြၽန္ေတာ္တို႔ဆီမွာ လူေလးေယာက္ အသတ္ခံရတယ္။ တျခား ေက်းရြာ အုပ္စုေတြ ထဲမွာလည္း အစြန္းေရာက္ အၾကမ္းဖက္သမားေတြ ရွိတယ္။ အျခား ေက်းရြာေတြက လာလုပ္တာပါ။ အစုိးရနဲ႔ ေပါင္းလို႔ဆုိၿပီး အသတ္ခံရတာပါ’’ ဟု ဦးေမာ္နီအာမတ္ကဆုိသည္။

အစုိးရ၏ တရား၀င္ထုတ္ျပန္ ခ်က္မ်ားအရ ၂၀၁၆ ေအာက္တို ဘာေနာက္ပိုင္း ေမာင္ေတာေဒသ တြင္ အရပ္သား ၈၀ ခန္႔ အသတ္ခံ ခဲ့ရၿပီး ၃၀ ေက်ာ္ ဖမ္းဆီးခံခဲ့ရ သည္။

ထုိ႔အျပင္ အၾကမ္းဖက္သမား မ်ားသည္ ေဒသတြင္းရွိ အစြန္း ေရာက္ ဘဂၤါလီ လူငယ္မ်ားကုိ စည္း႐ံုးသိမ္းသြင္းကာ ေဒသေနသူ မ်ားအသြင္ယူ၍ အၾကမ္းဖက္ လုပ္ရပ္မ်ားကုိ ေဆာင္ရြက္သည္ဟု ဘဂၤါလီလူမ်ိဳး ရပ္မိရပ္ဖမ်ားက ေျပာသည္။ ယင္းကဲ့သုိ႔ လုပ္ရပ္မ်ား ေၾကာင့္ အျပန္အလွန္ မယုံၾကည္ မႈမ်ားကုိ တုိးပြားေစခဲ့ေၾကာင္း ေဒသခံ တိုင္းရင္းသား အခ်ိဳ႕က ေထာက္ျပသည္။

ေရႊဇားေက်းရြာ အုပ္စုတြင္ ပဋိပကၡမ်ား မျဖစ္ပြားခဲ့ေသာ္လည္း ေအာင္ဗလ တိုင္းရင္းသားေက်းရြာမွ ရြာခံ အမ်ားစုသည္ ၿပီးခဲ့သည့္ ဆူပူ အၾကမ္းဖက္မႈ သံုးႀကိမ္ စလုံးတြင္ လုံၿခံဳေရး အေျခအေန စုိးရိမ္မႈမ်ားေၾကာင့္ ၿမိဳ႕ေပၚရွိ စုရပ္ ကယ္ဆယ္ေရးစခန္းမ်ားသုိ႔ ေရွာင္တိမ္း ခဲ့သည္။

ထုိ႔အျပင္ ရခုိင္မ်ိဳးႏြယ္စု၀င္ ၿမိဳ တုိင္းရင္းသားမ်ားႏွင့္ ဟိႏၵဴ ဘာသာ၀င္မ်ား အသတ္္ခံရျခင္း ကလည္း ေဒသခံ တိုင္းရင္းသားမ်ားအေပၚ စုိးရိမ္မႈ တိုးပြားေစသည္။ ဘဂၤါလီမ်ားႏွင့္ နီးကပ္စြာ ေနထုိင္ ေနသည့္ တုိင္းရင္းသားမ်ားအဖို႔ စိန္ေခၚမႈႀကီး တစ္ရပ္ျဖစ္ေနသည္ဟု ေဒသခံ အမ်ားစုက တညီတၫြတ္တည္း ေျပာၾကသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ စက္တင္ဘာ ၂၆ ရက္က ေမာင္ေတာၿမိဳ႕ ၿမိဳ႕မ ဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္းတြင္ ျပဳလုပ္ခဲ့သည့္ လူထုအစည္းအေ၀း၌ ေမာင္ေတာ ေဒသ တစ္ခုလုံးရွိ ဘဂၤါလီလူမ်ိဳးမ်ားအား ဌာေန တုိင္းရင္းသားမ်ား ႏွင့္ အလွမ္းေ၀းသည့္ ေနရာမ်ားတြင္ သီးျခား ထားရွိေပးေရး အတြက္ ေတာင္းဆုိရန္ ဆုံးျဖတ္ခဲ့ သည္။

‘‘ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ ခဏခဏ စေျပာေနတဲ့ တရားဥပေဒစုိးမုိးမႈ ရွိေအာင္ေပါ့။ ဒီမွာရွိတဲ့ တုိင္းရင္းသား ေက်းရြာေတြပဲျဖစ္ျဖစ္၊ ဘဂၤါလီ ရြာေတြပဲ ျဖစ္ျဖစ္ တရားဥပေဒ စုိးမုိးမႈေအာက္မွာ ရွိေနမွ ဒီဧရိယာကုိ ထိန္းခ်ဳပ္ႏုိင္မွာ။ ဒီေဒသမွာရွိတဲ့ လူနည္းစုျဖစ္ေနတဲ့ ေဒသခံ တိုင္းရင္းသားေတြ၊ ဟိႏၵဴ ဘာသာ၀င္ေတြနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ေတာ့ လံုၿခံဳစိတ္ခ်တဲ့ ပတ္၀န္းက်င္ တစ္ခု ဖန္တီးေပးရမယ္။ လြယ္ေတာ့ မလြယ္ဘူးေပါ့ဗ်ာ။ အဲဒီလုိ အေျခအေန ေရာက္ေအာင္ အခ်ိန္ ယူၿပီး ေျဖရွင္းႏုိင္မွသာ ဒီေဒသဟာ တည္ၿငိမ္ ေအးခ်မ္းတယ္လုိ႔ ေျပာလုိ႔ရတယ္။ တစ္ဖက္ကလည္း ဒီဘဂၤါလီ မြတ္စလင္ေတြဟာ အစြန္းေရာက္ ARSA ေတြရဲ႕ ေအာက္မွာ ေရာက္ေနတဲ့ ဘဂၤါလီ မြတ္စလင္ေတြထဲကေန အလယ္ အလတ္ လမ္းစဥ္ျဖစ္တဲ့သူ မတူတဲ့ ဘာသာ၀င္ေတြနဲ႔ အတူတကြ ေနထုိင္ႏုိင္တဲ့ လူေတြကုိ စည္း႐ုံး သိမ္းသြင္းၿပီးေတာ့ က်န္တဲ့ တိုင္းရင္းသားေတြနဲ႔ အတူတကြေနထုိင္ႏုိင္ တဲ့ အေျခအေနတစ္ရပ္ျဖစ္ေအာင္ ဖန္တီးႏုိင္ဖုိ႔ လုိမယ္လုိ႔ ထင္တယ္။ ဒီျပႆနာကုိ ေျဖရွင္းတဲ့ အခါမွာ ေဒသခံ ရခုိင္တုိင္းရင္းသားေတြ ဘက္က မန္းဒိတ္ (Mandate) ေပးထားတဲ့ ကုိယ္စားလွယ္ေတြေရာ၊ ဒီ ဘဂၤါလီဘက္က အလယ္အ လတ္ျဖစ္တဲ့ လူေတြ၊ မန္းဒိတ္ေပး ထားတဲ့ လူေတြေရာ ပါ၀င္ၿပီးေတာ့ ေျဖရွင္းဖုိ႔ လုိအပ္မယ္လုိ႔ ထင္ပါတယ္’’ ဟု အႀကံျပဳသည္။

အၾကမ္းဖက္တိုက္ခုိက္မႈမ်ား ျဖစ္ပြားျခင္း၊ ေဒသအေျခအေန မတည္ၿငိမ္ျခင္းမ်ားက ေမာင္ေတာေဒသရွိ လူ႔အသိုင္းအ၀ုိင္း အားလုံးကို ထိခုိက္ေစခဲ့သည္။

ေဒသတြင္း အၾကမ္းဖက္တိုက္ခုိက္မႈမ်ား ျဖစ္ပြားပါက အသက္ေမြး၀မ္းေက်ာင္း လုပ္ငန္းမ်ားကုိ ရပ္ဆုိင္းထားရသျဖင့္ မူလကပင္ ႏုိင္ငံတြင္း ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈ အနိမ့္က်ဆုံး ေဒသေနထုိင္သူမ်ားကုိ စား ၀တ္ေနေရး အခက္အခဲႀကံဳေတြ႕ ေစခဲ့သည္။

ဦးကာလာသည္ ေမာင္ေတာ ၿမိဳ႕မေစ်းႀကီးတြင္ အထည္အေရာင္းဆိုင္ တစ္ဆုိင္ ဖြင့္လွစ္ ထားသျဖင့္ ျပႆနာ ျဖစ္ပြားလွ်င္ ေစ်းဆိုင္ကုိ ပိတ္ထားရၿပီး စီးပြားေရး ထိခုိက္္နစ္နာသျဖင့္ ျပႆနာ မျဖစ္ပြားေရး အတြက္ အၿမဲ ဆုေတာင္းသည္ဟု ဖြင့္ဟသည္။ ‘‘ကြၽန္ေတာ္တို႔ အေဖအေမ လက္ထက္ ကတည္းက ဒီမွာပဲ ေအးေအးေဆးေဆး လုပ္ကိုုင္စားေသာက္လာတယ္။ ေတာ္ေတာ္ မ်ားမ်ားလည္း သူ႔အလုပ္နဲ႔သူ အဆင္ေျပ ၾကတယ္။ တခ်ိဳ႕ဘဂၤါလီေတြက တုိင္းရင္းသားေတြထက္ အလုပ္ အဆင္ေျပၾကတယ္။ ဘာလုိ႔ ျပႆနာ လုပ္ခ်င္ရမွာလဲ’’ ဟု ဦးကာလာက ဆုိသည္။

ေမာင္ေတာခ႐ုိင္တြင္ အဓိက စီးပြားေရး လုပ္ငန္းသည္ လယ္ယာ စုိက္ပိ်ဳးေရးႏွင့္ ေရငန္ပုစြန္ ေမြးျမဴေရး လုပ္ငန္းျဖစ္ၿပီး လယ္ေျမ ဧက ၁၅၅,၀၀၀ ေက်ာ္ ရွိသည့္ အနက္ ဘဂၤါလီမ်ား ပုိင္ဆုိင္ေသာ ဧကေပါင္း ၁၂၅,၀၀၀ ေက်ာ္ရွိသည္။ အလားတူ ေရငန္ပုစြန္ေမြးကန္ ဧက တစ္ေသာင္း ငါးေထာင္ေက်ာ္ ရွိသည့္အနက္ ဘဂၤါလီမ်ား လက္၀ယ္တြင္ ဧက ကုိးေထာင္ေက်ာ္ ရွိေနေၾကာင္း ဌာနဆုိင္ရာ အခ်က္အလက္မ်ား တြင္ ေဖာ္ျပထားသည္။

ေအာင္ဗလေက်းရြာေဒသခံံ ေဒၚလွဘုက ေဒသ အေျခအေန ႏွင့္ ပတ္သက္၍ သူ၏ အျမင္ကုိ ယခုလုိေျပာသည္။ ‘‘၂၀၁၂ မျဖစ္ ခင္ေရာ၊ ျဖစ္ၿပီးေနာက္ေရာ ကြၽန္မတို႔ အတူေနထုိင္ခဲ့တာပဲ၊ သူတို႔ ရြာေတြသြားၿပီး အထည္ေတြ ေရာင္းတယ္။ ေယာက်္ားေတြ ဆုိရင္လည္း ငါးရွာ၊ ဖားရွာ သြားခဲ့ ၾကတာပဲ။ ေစ်းေတြမွာ ဆုိရင္လည္း သူတို႔ေရာင္းတာ ကုိယ္၀ယ္စား၊ ကုိယ္တို႔ေရာင္းတာ သူတို႔ ၀ယ္စားပါပဲ၊ ေနာက္ပိုင္းမွာေတာ့ ဘဂၤါလီ ေတြက ရန္လုိမႈ မ်ားလာတယ္’’

ၿပီးခဲ့သည့္ ၂၀၁၂ က ျဖစ္ပြားခဲ့သည့္ ျပႆနာသည္ ဘဂၤါလီမ်ားက ရခုိင္ အမ်ိဳးသမီးငယ္တစ္ဦးကုိ ေစာ္ကားရာမွ စတင္ျဖစ္ပြားခဲ့ေသာ္လည္း ၂၀၁၆ ေအာက္တိုဘာ ၉ ရက္ႏွင့္ ၂၀၁၇ ၾသဂုတ္ ၂၅ ရက္တြင္ ျဖစ္ပြားခဲ့သည့္ ျပႆနာသည္ ရခိုင္ႏွင့္ ဘဂၤါလီအၾကား ျဖစ္ပြားခဲ့သည့္ ျပႆနာ မဟုတ္ေၾကာင္း ေမာင္ေတာ ၿမိဳ႕မိ၊ ၿမိဳ႕ဖမ်ားက ေျပာသည္။ အဆိုပါ ျဖစ္စဥ္မ်ားသည္ လံုၿခံဳေရးစခန္းမ်ားကို အၾကမ္းဖက္လိုသူမ်ားက စတင္စီးနင္း တိုက္ခိုက္မႈေၾကာင့္ ျဖစ္ေပၚ လာသည့္ ျပႆနာမ်ားျဖစ္သည္ဟု ၿမိဳ႕မိ၊ ၿမိဳ႕ဖမ်ားက ဆိုသည္။ ‘‘သူတို႔နဲ႔ ဘာမွျပႆနာမရွိဘူး။ ေနာက္ေတာ့ သူတို႔ (ဘဂၤါလီ) ျပႆနာ လုပ္တယ္၊ ရန္လိုမႈေတြ မ်ားလာတယ္၊ ရခိုင္ မဟုတ္ေတာ့ဘူး။ ၿမိဳ၊ သက္၊ ဒိုင္းနက္၊ ခမီနဲ႔ ဟိႏၵဴေတြပါ အသတ္ခံလာရတယ္။ ဘာေၾကာင့္ ဒီလိုရန္လိုမႈေတြ ျဖစ္လာတယ္။ ဘယ္သူေတြက ႀကိဳးကိုင္ လႈပ္ရွား ေနတယ္ ဆိုတာ မသိေတာ့ဘူး’’ ဟု ေမာင္ေတာၿမိဳ႕ခံ ဦးစိန္လွျဖဴက ေျပာသည္။

လက္ရွိတြင္ အၾကမ္းဖက္မႈ ျဖစ္ပြားၿပီးေနာက္ ေမာင္ေတာခ႐ိုင္ရွိ ဘဂၤါလီမိသားစု ဝင္မ်ားသည္ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ ႏိုင္ငံဘက္သို႔ ထြက္ေျပးခဲ့သည္။ ႏိုင္ငံတကာ အဖြဲ႕အစည္းမ်ား၊ သတင္းဌာနမ်ားကမူ နယ္စပ္ျဖတ္ေက်ာ္ တိမ္းေရွာင္သူ ငါးသိန္းေက်ာ္ရွိေၾကာင္းဆိုသည္။ ထြက္မေျပးဘဲ ေမာင္ေတာေဒသ တြင္ က်န္ရစ္ခဲ့သူ မိသားစု အခ်ိဳ႕ကိုလည္း တိမ္းေရွာင္လာရန္ တစ္ဖက္ႏိုင္ငံ ဘက္တြင္ ေရာက္ရွိေနသူမ်ားက စည္း႐ံုးမႈမ်ား ရွိေနသည္။ သို႔ေသာ္လည္း သက္ဆိုင္ရာ တာဝန္ရွိသူမ်ားက စားေသာက္ေရး အပါအဝင္ လံုၿခံဳေရးမ်ားကို တာဝန္ယူ ေဆာင္ရြက္ေပးမည္ဟု ေတြ႕ဆံုညႇိႏႈိင္းမႈမ်ား ျပဳလုပ္ေနသည္။

ဘဂၤါလီ လူမ်ိဳးရပ္မိ၊ ရပ္ဖအခ်ိဳ႕ကလည္း တစ္ဖက္ႏိုင္ငံသို႔ တိမ္းေရွာင္ျခင္းမျပဳဘဲ ေအးခ်မ္းစြာ ေနထိုင္ႏိုင္ရန္ တာဝန္ရွိသူမ်ား ႏွင့္ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္သင့္ေၾကာင္း အႀကံျပဳသည္။

‘‘တရားမဝင္ တစ္ဖက္ႏိုင္ငံကို သြားၿပီး ဒုကၡေပါင္းမ်ားစြာနဲ႔ ေနရမယ့္ အတူတူ၊ ကိုယ့္ရြာမွာ ကိုယ္ ေအးေအးခ်မ္းခ်မ္း ေနထိုင္ၿပီးေတာ့ အၾကမ္းဖက္သမား ႏွိမ္ႏွင္းေရး လုပ္ငန္းေတြမွာ ပူးေပါင္း ပါဝင္ ေပးလိုက္ရင္ ျပႆနာက ရွင္းေနပါၿပီ။ အခုလည္း အၾကမ္းဖက္လိုသူေတြက ဘယ္လို ရည္ရြယ္ခ်က္နဲ႔ လုပ္တယ္ဆိုတာ သိသာ ထင္ရွားေနတာပဲ’’ ဟု ဦးေမာ္နီအာမတ္ ကဆိုသည္။

ေမာင္ေတာေဒသမွ ဘဂၤလား ေဒ့ရွ္ႏိုင္ငံသို႔ ထြက္ေျပးေနသည့္ ဘဂၤါလီမ်ားကိစၥႏွင့္ ပတ္သက္၍ ကုလအပါအဝင္ ႏိုင္ငံံတကာ၏ ဖိအားသည္ ဒီမိုကေရစီ သက္တမ္း ႏုနယ္ေသးသည့္ ျမန္မာႏိုင္ငံ အတြက္ ႀကီးမားေသာအႏၲရာယ္ကို ရင္ဆိုင္ ေနရျခင္းျဖစ္သည္။

‘‘အစိုးရ သက္တမ္းက ၁၈ လေတာင္ မျပည့္ေသးဘူး ဆိုတာပါပဲ။ ဒီလကုန္ေတာ့ ၁၈ လ ျပည့္မွာပါ။ ၁၈ လ ဆိုတဲ့ အခ်ိန္က ကြၽန္မတို႔ အေနနဲ႔ အမ်ား ေမွ်ာ္လင့္ထားတဲ့ အရာေတြအားလံုးကို ၿပီးျပည့္စံုေအာင္ ေဆာင္ရြက္ႏိုင္ဖို႔နဲ႔ အခက္ အခဲေတြ အားလံုးကို ေက်ာ္လႊားဖို႔ ဆိုတာ အလြန္ တိုေတာင္းတဲ့ကာ လျဖစ္ပါတယ္’’ ဟု ေဒၚေအာင္ ဆန္းစုၾကည္က စက္တင္ဘာ ၁၉ ရက္တြင္ ေျပာၾကားသည္။

ႏိုင္ငံတကာ ဖိအားေအာက္တြင္ အစိုးရက ျပႆနာေျဖရွင္းရန္ ႀကိဳးပမ္းေနသည့္ ေမာင္ေတာေဒသ၌ ဦးကာလာတို႔လို မည္သည့္အရပ္မွ ထြက္ေျပး တိမ္းေရွာင္ျခင္း မရွိဘဲ အၾကမ္းဖက္မႈကို ဆန္႔က်င္ကာ ေအးခ်မ္းစြာ ေနထိုင္လိုေသာ ဘဂၤါလီ လူမ်ိဳးမ်ားလည္း ရွိေနသည္။ ဦးကာလာကမူ သူ၏ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ကို ေအာက္ပါအတိုင္း ေျပာသည္။

‘‘ဘယ္မွမသြားဘူး၊ ဒီမွာပဲ ေအးေအးခ်မ္းခ်မ္းေနမယ္’’

ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ကမူ ၾသဂုတ္လ အၾကမ္းဖက္တိုက္ခိုက္မႈ ေနာက္ပိုင္း ရခိုင္ျပည္နယ္ အေျခအေနႏွင့္ ပတ္သက္၍ ႏိုင္ငံတကာ သံတမန္မ်ားအား မိန္႔ခြန္း ေျပာၾကားခဲ့ရာ ‘‘ရခိုင္ျပည္နယ္မွာရွိတဲ့ မြတ္စလင္ အမ်ားစုဟာ တစ္ဖက္ကို ထြက္မေျပးဘဲ က်န္ရွိေနတယ္ ဆိုတာကို လူေတြ သိပ္မသိၾကပါဘူး။ မြတ္စလင္ ေက်းရြာေတြရဲ႕ ၅၀ ရာခိုင္ႏႈန္း ေက်ာ္ဟာ ဘယ္မွမေျပးဘဲ ရွိေနၾကပါေသးတယ္။ ဘာျဖစ္လို႔ ဒီလိုမ်ိဳး ေနရစ္ခဲ့ၾကတယ္ ဆိုတာကို ကြၽန္မတို႔ သိခ်င္ပါ တယ္။ ဒီအခ်က္ဟာ ကြၽန္မတို႔ ဆက္ၿပီး ထည့္သြင္း စဥ္းစားရမယ့္ အခ်က္ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ျပႆနာ ျဖစ္ေနတဲ့ တစ္ေနရာတည္းကို မၾကည့္ဘဲ ဘာျပႆနာမွ မျဖစ္ဘဲ ရွိေနၾကတဲ့ ေနရာေတြကိုလည္း ၾကည့္ျမင္တတ္ဖို႔ လိုပါတယ္။ က်န္တဲ့ ေနရာေတြမွာေတာ့ ဘာျဖစ္လို႔ ျပႆနာေတြ မျဖစ္ေအာင္ ေရွာင္ရွားႏိုင္ၾကရတာလဲ။ ဒါေၾကာင့္ သံတမန္ အသိုင္းအဝုိင္းအေနနဲ႔ ရခိုင္ျပည္နယ္မွာရွိတဲ့ အသိုိက္အဝန္းေတြနဲ႔ သင့္ျမတ္စြာ ေပါင္းစည္း ေနထိုင္ႏိုင္ၾကတဲ့ မြတ္စလင္ေတြကို ကြၽန္မတို႔နဲ႔အတူ ေလ့လာၾကည့္ဖို႔ ကြၽန္မအေနနဲ႔ တိုက္တြန္းလိုပါတယ္’’။။

(မွတ္ခ်က္။ သတင္းရင္းျမစ္မ်ား၏ လုံၿခဳံေရး အတြက္ ဘဂၤါလီမ်ား၏ အမည္မ်ားကို အမည္လႊဲထားပါသည္။)

===========

7Day News Journal

No comments:

Post a Comment

မိတ္ေဆြ...အခ်ိန္ေလးရရင္ blogg မွာစာလာဖတ္ပါေနာ္
ဗဟုသုတ ရနိုင္တယ္။