Followers အားေပးသူမ်ား အထူး အထူးပဲ ေက်းဇူးတင္ပါသည္။

✩✩ ✩ ✩ ✩ ✩ ✩သီခ်င္းခ်စ္သူ ✪ မွ ✪ သီခ်င္းခ်စ္သူသို႔✩ ✩ ✩ ✩ ✩ ✩✩

8Chit&အိမ္႔ခ်စ္ AhMoon&အမြန္း AhNaing&အႏိုင္ AhNge&အငဲ Akuk Alex&အဲလက္စ္ AnnHellar&အန္ဟဲလာ Ar-T AungHtet&ေအာင္ထက္ AungLa&ေအာင္လ AungNaing&ေအာင္ႏိုင္ AungThu&ေအာင္သူ AungYin&ေအာင္ရင္ AuraLi&အာ္ရာလီ AyeChanMay&ေအးခ်မ္းေမ AyeTinChoShwe&ေအသင္ခ်ိဳေဆြ AyeWuttYiThaung&ေအးဝတ္ရည္ေသာင္း BaDin&ဗဒင္ Blueberry BobbySoxer BoBo&ဘိုဘို BoBoHan&ဘိုဘိုဟန္ BoPhyu&ဘိုျဖဴ Breaky&ဘရိတ္ကီ BunnyPhyoe&ဘန္နီၿဖိဳး ChanChan&ခ်မ္းခ်မ္း ChanChann&ခ်မ္ခ်မ္း ChawSuKhin&ေခ်ာစုခင္ ChinSong&ခ်င္းသီခ်င္း ChitKaung&ခ်စ္ေကာင္း ChitThuWai&ခ်စ္သုေဝ ChoLayLung&ခ်ိဳေလးလုန္ ChoPyone&ခ်ိဳၿပံဳး ChristmasSong&ခရစၥမတ္သီခ်င္း CityFm Dawn&ဒြန္း DiraMore&ဓီရာမိုရ္ DoeLone&ဒိုးလံုး Dway&ေဒြး EainEain&အိန္အိန္း G.Latt&ဂ်ီလတ္ GaeGae&ေဂေဂး GirlLay&ဂဲ(လ္)ေလး Graham&ဂေရဟမ္ Group&အဖြဲ႔လိုက္ GuRawng&ကူးေရာင္ GyoGyar&ႀကိဳးၾကာ HanTun&ဟန္ထြန္း HaymarNayWin&ေဟမာေနဝင္း He`Lay&ဟဲေလး HlonMoe&လႊမ္းမိုး HlwanPaing&လႊမ္းပိုင္ HtamHkay&ထ်န္ေခး HTDTunYin&ဟသာၤတထြန္းရင္ HtetAung&ထက္ေအာင္ HtetHtetMyintAung&ထက္ထက္ျမင္႔ေအာင္ HtetSaung&ထက္ေလွ်ာင္း HtooEainThin&ထူးအိမ္သင္ HtooHtooSet&ထူးထူးဆက္ HtooL.Lin&ထူးအယ္လင္း HtunHtun&ထြဏ္းထြဏ္း HtunYati&ထြန္းရတီ IreneZinMarMyint&အိုင္ရင္းဇင္မာျမင္႔ J.LingMawng&ေဂလိန္းေမာင္း J.MgMg&ေဂ်ေမာင္ေမာင္ JarSan&ဂ်ာဆန္ JetSanHtun&ဂ်က္ဆန္ထြန္း JMe&ေဂ်းမီ KabarPhone&ကမၻာဖုန္း KaiZar&ကိုင္ဇာ KapyaBoiHmu&ကဗ်ာဘြဲ႔မွဴး KaungKaung&ေကာင္းေကာင္း KhaingHtoo&ခိုင္ထူး KhinBone&ခင္ဘုဏ္း khinMgHtoo&ခင္ေမာင္ထူး KhinMgToe&ခင္ေမာင္တိုး KhinSuSuNaing&ခင္စုစုႏိုင္ KhupPi&ခုပ္ပီး KKT&ေကေကတီ KoKoGyi&ကိုကိုႀကီး KoNi&ေကာ္နီ KyingLianMoong L.KhunYe&L.ခြန္းရီ L.LwinWar&L.လြန္းဝါ L.SengZi&L.ဆိုင္းဇီ LaShioTheinAung&လားရႈိးသိန္းေအာင္ LaWi&လဝီ LayLayWar&ေလးေလး၀ါ LayPhyu&ေလးျဖဴ LDKyaw&L.ဒီေက်ာ္ LiLiMyint&လီလီျမင္႔ LinNit&လင္းနစ္ LynnLynn&လင္းလင္း Madi&မဒီ MaNaw&မေနာ Marritza&မာရဇၨ MayKhaLar&ေမခလာ MaySweet&ေမဆြိ MayThu&ေမသူ MgThitMin&ေမာင္သစ္မင္း MiMiKhe&မီးမီးခဲ MiMiWinPhay&မီမီဝင္းေဖ MinAung&မင္းေအာင္ Misandi&မိဆႏၵီ MMGospelSong&ခရစ္ယာန္ဓမၼေတး MMLoveSong&ျမန္မာသီခ်င္း MoMo&မို႔မို႔ MoonAung&မြန္းေအာင္ Music&ဂီတ Myanmar-Kid-Songs MyayPeYo&ေျမပဲယို MyoGyi&မ်ိဳးႀကီး MyoMyo&မ်ိဳးမ်ိဳး NangKhinZayYar&နန္းခင္ေဇယ်ာ Naung&ေနာင္ NawLiZar&ေနာ္လီဇာ NawNaw&ေနာေနာ္ NgeNgeLay&ငဲ႔ငယ္ေလး NiNiKhinZaw&နီနီခင္ေဇာ္ NiNiWinShwe&နီနီဝင္းေရႊ NO&ႏိုး NweYinWin&ႏြဲ႔ယဥ္ဝင္ NyanLinAung&ဥာဏ္လင္းေအာင္ NyiMinKhine&ညီမင္းခိုင္ NyiZaw&ညီေဇာ္ PannEiPhyu&ပန္းအိျဖဴ PanYaungChel&ပန္းေရာင္ျခယ္ Pb.ThanNaing&သန္းႏိုင္ PhawKa&ေဖာ္ကာ PhoeKar&ဖိုးကာ PhuPhuThit&ဖူးဖူးသစ္ PhyoGyi&ၿဖိဳးႀကီး PhyoKyawHtake&ၿဖိဳးေက်ာ္ထိုက္ PhyuPhyuKyawThein&ျဖဴျဖဴေက်ာ္သိန္း PhyuThi&ျဖဴသီ PoEiSan&ပိုးအိစံ PoPo&ပိုပို PuSue&ပူစူး R.ZarNi&R.ဇာနည္ RainMoe&ရိန္မိုး RebeccaWin&ေရဗကၠာ၀င္း Ringo&ရင္ဂို SaiHteeSaing&စိုင္းထီးဆိုင္ SaiLay&စိုင္းေလး SaiSaiKhanHlaing&စိုင္းစိုင္းခမ္းလႈိင္ SaiSaiMaw&စိုင္းဆိုင္ေမာ၀္ SaiSan&ဆိုင္စံ SalaiJonhTinZam SalaiJonhTinZam&ဆလိုင္းဂၽြန္သင္ဇမ္း SalaiSunCeu&ဆလိုင္းဆြန္က်ဲအို SalaiThuahAung&ဆလိုင္းသႊေအာင္ SalaiZamLain&ဆလိုင္းသွ်မ္းလ်န္ SandyMyintLwin&စႏၵီျမင့္လြင္ SangPi&စံပီး SaungOoHlaing&ေဆာင္းဦးလႈိင္ SawBweHmu&စာဘြဲ႔မွဴး SawKhuSe&ေစာခူဆဲ She&သွ်ီ ShinPhone&ရွင္ဖုန္း ShweHtoo&ေရႊထူး SinPauk&ဆင္ေပါက္ SiThuLwin&စည္သူလြင္ SithuWin&စည္သူဝင္း SiYan&စီယံ Snare SoeLwinLwin&စိုးလြင္လြင္ SoeNandarKyaw&စိုးနႏၵာေက်ာ္ SoePyaeThazin&စိုးျပည္႔သဇင္ SoeSandarTun&စိုးစႏၵာထြန္း SoTay&ဆိုေတး SungTinPar&ဆုန္သင္းပါရ္ SuNit&ဆူးနစ္ TekatawAyeMg&တကၠသိုလ္ေအးေမာင္ ThangPaa&ထန္းပါး TharDeeLu&သာဒီးလူ ThawZin&ေသာ္ဇင္ ThiriJ.MgMg&သီရိေဂ်ေမာင္ေမာင္ Thoon&သြန္း TinGyanSong&သႀကၤန္သီခ်င္း TintTintTun&တင္႔တင္႔ထြန္း TinZarMaw&တင္ဇာေမာ္ TunEaindraBo&ထြန္းအိျႏၵာဗို TunKham&ထြဏ္းခမ္ TunTun&ထြန္းထြန္း TuTu&တူးတူး V.NoTun&V.ႏိုထြန္း WaiLa&ေဝလ WaNa&ဝန WarsoMoeOo&ဝါဆိုမိုးဦး WineSuKhineThein&ဝိုင္းစုခိုင္သိန္း WyneLay&ဝိုင္းေလး Xbox XGALZ Y-Zet YadanaMai&ရတနာမိုင္ YadanaOo&ရတနာဦး YairYintAung&ရဲရင္႔ေအာင္ YanAung&ရန္ေအာင္ YarZarWinTint&ရာဇာဝင္းတင္႔ YeTwin&ရဲသြင္ YummyRookie YuZaNa&ယုဇန YY&၀ိုင္၀ိုင္း Z.DiLa&Z.ဒီးလာ ZamNu&ဇမ္ႏူး ZawOne&ေဇာ္ဝမ္း ZawPaing&ေဇာ္ပိုင္ ZawWinHtut&ေဇာ္ဝင္းထြဋ္ ZawWinShing&ေဇာ္ဝင္းရွိန္ ZayYe&ေဇရဲ ZwePyae&ဇြဲျပည္႔
သီခ်င္းနားေထာင္ရန္ အေပၚက အဆိုေတာ္ နာမည္ Click ပါေနာ္

Facebook မွာ ဖတ္ခ်င္ရင္ Like တစ္ခ်က္ေလာက္ နဲ႔ အားေပးႏိုင္ပါသည္

Tuesday, October 17, 2017

ပ်ဴေတြ ဘယ္ေပ်ာက္သြားသလဲ


The Red အနီ added 22 new photos.

ပ်ဴေတြ ဘယ္ေပ်ာက္သြားသလဲ
=====================
(ေဒါက္တာသန္းထြန္း ေရးသည္။ ဆရာၾကီး ကြယ္လြန္ခါနီး ၁၂၊ ေမလ ၂၀၀၅ ခုႏွစ္တြင္ အမွာစာ ေရးသားထုတ္ေဝေသာ "ပ်ဴေတြ ဘယ္ေပ်ာက္သြားသလဲ" စာအုပ္မွ “အမွာစာ” ျဖစ္ပါတယ္။ ေဒါက္တာသန္းထြန္းသည္ ၅လအၾကာ ( ၃၀၊ ႏိုဝင္ဘာ ၂၀၀၅) တြင္ ကြယ္လြန္သည္။ ဆရာၾကီး၏ ကြယ္လြန္သည့္အခ်ိန္အထိ လက္ခံထားေသာ ပ်ဴသမိုင္း ျဖစ္ပါသည္။ )

-------------------------------------


အမွာစာ
ပ်ဴေတြ ဘယ္ေပ်ာက္သြားသလဲ
ေရးသူ
သန္းထြန္း
ငါ ဒီမွာ ေဟ့လို႕ ေအာ္လိုက္ခ်င္တယ္။ ဆိုလိုတာက ပ်ဴ နဲ့ ျမန္မာ အတူတူပဲလို႕ ကြၽန္ေတာ္ ထင္မိတယ္။ တတ္ႏိုင္သေလာက္ေတာ့ ကိုယ့္စကား ခိုင္လံုေအာင္ သက္ေသရွာျပပါ့မယ္။ ကေန႕ ျမန္မာႏိုင္ငံလို႕ ေခၚတဲ့ ေနရာေဒသမွာ အေရွ႕ျခမ္းက ရွမ္း၊ အေနာက္မွာ ရခိုင္၊ ေတာင္မွာ မြန္၊ ေျမာက္မွာ ခ်င္း၊ ကခ်င္၊ အလယ္မွာ ျမန္မာ၊ အလယ္ဆိုတာ ထင္ရွားတဲ့ ျမိဳ႕ကို အစြဲျပဳျပီး ေျပာရင္ ပုဂံအေၾကာင္းကို ေျပာရမယ္။ ပုဂံအေၾကာင္း ေျပာရင္ ပ်ဴေစာထီးက စတာပဲေပါ့။ အဲဒီပ်ဴေတြ အခု ဘယ္မွာလဲလို႕ ဆက္ျပီး ေမးရင္ ပ်ဴ နဲ့ ျမန္မာ ေရာသြားျပီလို႕ ေျပာလိုက္မိတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဒီလိုေရာတာ သိပ္မၾကာေသးပါ။ သာသနာ အႏွစ္ ၁၆၂၈ (ခရစ္ႏွစ္ ၁၀၈၄) က ရာဇာကုမာ ေက်ာက္စာမွာ ပ်ဴစာမ်က္ႏွာ ေရးထိုးထားသည္ကို ေတြ႕ရပါတယ္။ ပ်ဴလူမ်ိဳးက ခရစ္ႏွစ္ ၁၆ ရာစုႏွစ္မွာ ေဖာ္ျပထားတာကို ေတြ႕ရေသးတယ္။ အခုထိ ေယာနယ္ထဲမွာ ပ်ဴေတြ ရွိေသးတယ္လို႕ ေျပာပါတယ္။ သို႕ေသာ္ အလြန္ရွားပါးသြားပါျပီ။ ဘာေၾကာင့္ ဒီလိုျဖစ္ရသလဲလို႕ ျပန္လည္စစ္ေဆးတဲ့အခါ ခရစ္ႏွစ္ ကိုးရာစုေလာက္က စျပီး ျမန္မာေတြ လႊမ္းမိုးတဲ့ဒဏ္ကို မခံႏိုင္လို႕ ျဖစ္မယ္။ ပထမ ပ်ဴေတြရဲ့ ခုခံႏိုင္တဲ့ အားကို ခ်င့္တြက္ဖို႕ လိုပါတယ္။ ပ်ဴေတြမွာ လံုျခံုေရးအတြက္ တပ္ျမိဳ႕ ကိုးျမိဳ႕ ရွိပါတယ္။
၁။ ေတာင္တြင္းၾကီး
၂။ သီေပါ
၃။ ဟလင္း
၄။ ႏြားထိုးၾကီး
၅။ ကူမဲအနီး (? မိုင္းေမာ)
၆။ ထီးခ်ိဳင့္
၇။ ေမာ္ဇာ အေရွ႕သဲကုန္း
၈။ ဗေမာ္အေရွ႕ ကမ္းသီတာ
၉။ ေမြရင္းအနီး ေမာရိယ
ေမြရင္း (ေမာရိယ)ဟာ ဧရာဝတီအေနာက္ဘက္ကမ္းလို႕ပဲ သိတယ္။ ေနရာအတိအက် မေျပာတတ္ပါ။ ပ်ဴအမ်ားစုဟာ ဗေမာ္နယ္၊ ထီးခ်ိဳင္နယ္၊ အခု ေရႊဘိုနယ္၊ ေက်ာက္ဆည္နယ္၊ ျပည္နယ္၊ ေတာင္တြင္းၾကီးနယ္ေတြမွာ ေနၾကတယ္။ ျမန္မာနယ္ေတြကို ခရစ္ႏွစ္မစမီ ႏွစ္တစ္ရာ ခပ္ေစာေစာကပဲ ဝင္လာျပီး ေနၾကျပီ။ ခရစ္ႏွစ္ ကိုးရာစုေလာက္မွာ သူတို႕ေနရာက-
က်ဴကုတ္ဝန္းက်င္
ရခိုင္ကမ္း႐ိုးတန္း (အခ်ိဳ႕ေနရာ)
သပိတ္က်င္းဝန္းက်င္
ကသာေရႊကူအၾကား၊ ဧရာဝတီအေနာက္ကမ္း
မုံရြာတဝိုက္
ပန္းေလာင္၊ ေဇာ္ဂ်ီျမစ္ဆံု
စလင္းၾကပင္း ဝန္းက်င္
ထီးလင္းတဝိုက္
ပုဂံ
စစ္ေတာင္းျမစ္ဝွမ္း
တေကာင္းဝန္းက်င္
မုတၱမ သထံုတစ္ဝိုက္
အခုေဖာ္ျပထားတဲ့ ေနရာမွာ ပ်ဴေတြ ရွိမယ္။ ေနာက္ေရာက္လာတဲ့ ျမန္မာေတြနဲ့ အိမ္ရာထူေထာင္ျပီး ပ်ဴကျပားေတြက ပ်ဴနာမည္ မခံယူတဲ့အတြက္ ပ်ဴေပ်ာက္သြားတာ ျဖစ္ပါတယ္။
ႏိုင္ငံျခားဆက္ဆံေရးမွာ အိႏၵိယ၊ ဩရိသ ဟုဂလိျမစ္ဝက အခု မေလးရွ ကြၽန္းဆြယ္အဆုံးအထိ အိႏၵိယသမုဒၵရာကမ္း႐ိုးတန္းေဒသေတြနဲ့ အဆက္အဆံ ရွိပါတယ္။ အေရွ႕ေတာင္ အာရွမွာလဲ ဗီယက္နမ္၊ စမၸာအထိ ဆက္သြယ္ထားပါတယ္။ အဲဒီႏိုင္ငံက လူေတြကလဲ ပ်ဴကို ေမ့ပစ္လိုက္ျပီး ဒီႏိုင္ငံက လူေတြကို မြန္၊ျမန္မာ၊ ရွမ္းလို႕ပဲ ေခၚၾကတယ္။ ပ်ဴလို႕ မေခၚဘဲ ေမ့ပစ္လိုက္ၾကတယ္။ ဆိုလိုတာက လူမ်ိဳးေရာေႏွာျပီး ေပ်ာက္သြားတာ ျဖစ္ပါတယ္။ အခု စာအုပ္ ပ်ဴေတြ ဘယ္ေပ်ာက္သြားသလဲကို ဖတ္ျပီးရင္ ေျပးကြယ္ပုံးလွ်ိဳးတဲ့ ပ်ဴကို ဆြဲထုတ္ႏိုင္မည္ ျဖစ္ပါတယ္။
သန္းထြန္း
၁၂ ၊ ေမလ ၂၀၀၅ ခုႏွစ္ ။
====================
.
.
“ ပ်ဴ “ ( အရင္ႏွစ္ေပါင္း ၂၃၀၀ က ၁၂၀၀ ထိ )
====================
(ေဒါက္တာသန္းထြန္း ေရးသည္။ ဆရာၾကီး ကြယ္လြန္ခါနီး ၁၂၊ ေမလ ၂၀၀၅ ခုႏွစ္တြင္ အမွာစာ ေရးသား၍ ထုတ္ေဝေသာ "ပ်ဴေတြ ဘယ္ေပ်ာက္သြားသလဲ" စာအုပ္တြင္ ထပ္မံေဖာ္ျပေသာ ေနာက္ဆုံးေဆာင္းပါး ျဖစ္ပါတယ္။ ေဒါက္တာသန္းထြန္းသည္ ၅လအၾကာ ( ၃၀၊ ႏိုဝင္ဘာ ၂၀၀၅) တြင္ ကြယ္လြန္သည္ဆရာၾကီး။ ဆရာၾကီး၏ ကြယ္လြန္သည့္အခ်ိန္အထိ လက္ခံထားေသာ ပ်ဴသမိုင္း ျဖစ္ပါသည္။ )
-------------------------------------
ပ်ဴ
အရင္ႏွစ္ေပါင္း
၂၃၀၀ က ၁၂၀၀ ထိ
ပ်ဴသခၤ်ိဳင္းစာေတြက စုေဆာင္းရရွိတဲ့ ပ်ဴေဝါဟာရေတြကို ေလ့လာတဲ့အခါ ပ်ဴစကားဟာ အသံရွစ္မ်ိဳးရွိျပီး ေနာက္ဆုံးဗ်ည္းသတ္တဲ့ အေလ့မရွိပါ။ ဒါေပမဲ့ တိဗက္ျမန္မာမ်ိဳးတူစု အပါအဝင္ျဖစ္တယ္လို႕ သတ္မွတ္တဲ့ ပ်ဴလူမ်ိဳးဟာ အခုအခါ ျမန္မာႏိုင္ငံလို႕ ေခၚတဲ့ ေဒသမွာ ခရစ္မေပၚမီ ၅ ရာစုႏွစ္ကပဲ ဝင္ေရာက္ေနထိုင္ျပီး ျဖစ္မယ္လို႕ ထင္ပါတယ္။ ဧရာဝတီျမစ္ဝွမ္းအလယ္ပိုင္း ေရႊဘိုနယ္က၊ ျပည္နယ္အထိ အေျခခ်ေနထိုင္ခဲ့ၾကတယ္။ ပ်ဴလူမ်ိဳး တခ်ိဳ႕က ရခိုင္႐ိုးမကို ေက်ာ္ျပီး သံတြဲမွာ ဝင္ေရာက္ေနထိုင္တယ္လို႕ သိရပါတယ္။ တရုတ္ေတြက ပ်ဴ ကို " ေဖ်ာက္ " လို႕ ေခၚျပီး တရုတ္မွတ္တမ္းတစ္ခုမွာ ပ်ဴကို " ထုေလာ က်ဴ "လို႕လည္း ေခၚတယ္လို႕ သိရပါတယ္။ မြန္က သူတို႕ကို " တိရ္စုလ္ " လို႕ ေခၚပါတယ္။ ပ်ဴလက္ရာလို႕ ထင္ရတဲ့ ေက်ာက္ရုပ္ထုနဲ့ ေျမရုပ္ႂကြေတြမွာ ေတြ႕ရတဲ့ ပ်ဴလူမ်ိဳးေတြဟာ ခႏၶာကိုယ္ရဲ့ ေအာက္ပိုင္းမွာ ခ်ည္စေတြကို ခ်ည္ေႏွာင္ထားျပီး အေပၚပိုင္းမွာ အဝတ္မရွိပါ။ တရုတ္ေရွး ထန္ရာဇဝင္မွာ ပ်ဴအမ်ိဳးသားဟာ ပန္းေရာင္ဖ်င္တစ္စကို ေခါင္းမွာ ေပါင္းထားတတ္တယ္။ ပန္းနဲ့ ငွက္ျမီး၊ ငွက္ေတာင္ေတြ ေခါင္းမွာ စိုက္ထားတတ္တယ္။ အမ်ိဳးသမီးေတြက ပန္းေရာင္ပုဝါရွည္ကို လည္မွာ စံုခ်ျပီး လက္မွာ ယပ္ေတာင္ တစ္ေခ်ာင္းကို ကိုင္ထားေလ့ရွိတယ္။ အဖိုးတန္ေက်ာက္နဲ့ လုပ္တဲ့ လက္ေကာက္၊ ပုတီး၊ ဆြဲၾကိဳးေတြကို ႏွစ္သက္တယ္။ သူ႕အသက္မသတ္ခ်င္လို႕ ပိုးထည္ကို မသုံးဘူးလို႕ သိရပါတယ္။
ပ်ဴေတြဟာ ျမန္မာနဲ့ လူမ်ိဳးတူတယ္။ ယဥ္ေက်းသိမ္ေမြ႕ျပီး ေအးေအးပဲ ေနခ်င္တယ္။ ေရႊဘိုက ျပည္အထိ ဧရာဝတီျမစ္႐ိုးတစ္ေလွ်ာက္မွာ အေျချပဳျပီး ေနထိုင္တယ္။ ျမိဳ႕ေတာ္က ျပည္ျမိဳ႕ျဖစ္တယ္။ အဲဒီျမိဳ႕ေတာ္ကို သကၠတဘာသာနဲ့ ျဂီ့ေကၸၾတ (ခံ့ညားထည္ဝါတဲ့ ေျမ)လို႕ ေခၚတယ္။ နန္ေက်ာင္လူမ်ိဳးေတြက ခရစ္ႏွစ္ ၈၃၂ မွာ အဲဒီျမိဳ႕ကို လာေရာက္ဖ်က္ဆီးသြားပါတယ္။
အိႏၵိယအကၡရာေတြကို ပ်ဴေတြယူျပီး ပ်ဴဘာသာစကားကို စာနဲ့ ေရးဖို႕ ၾကိဳးစားခဲ့တယ္။ ပ်ဴေက်ာက္စာေတြ က်န္ရစ္တယ္။ ကုသိုလ္ေကာင္းမႈ မွတ္တမ္းမ်ားပါတယ္။ သခၤ်ိဳင္းအ႐ိုးအိုးေတြမွာလည္း ကြယ္လြန္သူရဲ့ ဘြဲ့အမည္နဲ့ ေမြးႏွစ္၊ ေသႏွစ္ေတြကို မွတ္တမ္းေရးထိုးခဲ့တယ္။ အဲဒီေက်ာက္စာေတြအရ ေဒဝမိၾတ (နတ္ခ်စ္သူ)၊ ဟရိဝိၾကမ (ဗိႆ ႏိုးရဲ့ ခြန္အား)၊ သီဟဝိၾကမ ( ျခေသၤ့ရဲ့ ရဲရင့္ျခင္း)၊ သူရိယဝိၾကမ (ေနမင္းရဲ့ အား)၊ ျစိသုဝိၾကမ (သံခ်ပ္အကာအကြယ္)၊ ဇၾတတတရီၾကမ (အမ်ိဳးဂုဏ္ထိန္းသူ)၊ အဒိတ်ဝိၾကမ ( ေနမ်ိဳးရဲ့ ဂုဏ္ေဆာင္) ဘြဲ့အမည္ေတြဟာ ရွင္ဘုရင္ေတြ ျဖစ္တယ္။ စရ္ေက၊ ေဆာ၊ ၾတဥ၊ ရ၊ သြတို႕က ဝန္ၾကီးေတြရဲ့ ဘြဲ့ျဖစ္တယ္။ မင္းနဲ့ ရဟန္းေတြကို အိႏၵိယနာမည္ေတြ ေပးထားတယ္။ အဓိပၸာယ္သိတဲ့ ပ်ဴေဝါဟာရမွာ ၅၀ ေက်ာ္ ၆၀ ေလာက္ပဲ ရွိပါတယ္။
ပ်ဴေတြဟာ အသက္ခုႏွစ္ႏွစ္က ႏွစ္ဆယ္တြင္း သားသမီးေတြကို ေခါင္းတုံးရိတ္ျပီး ဘုန္းေတာ္ၾကီးေက်ာင္းကို ပို႕ထားေလ့ရွိတယ္။ အသက္ ၂၀ ေရာက္တဲ့အခါ အလိုဆႏၵပါရင္ ရဟန္းဝတ္ခြင့္ျပဳတယ္။ ရဟန္းမဝတ္လိုသူေတြက မိဘအိမ္ကို ျပန္လာၾကတယ္။ ဒီအခ်က္ကို ေထာက္ရင္ ပ်ဴေတြဟာ ဗုဒၶဘာသာကို တကယ္ေလးေလးနက္နက္ ၾကည္ညိဳေလးစားသူေတြ ျဖစ္ျပီး မဟာယာနဂိုဏ္းဝင္သူ အနည္းအပါးေတာ့ အျမဲရွိမယ္ ထင္ပါတယ္။ တစ္မ်ိဳးေျပာေတာ့ နတ္ကိုးတာေရာ၊ မဟာယာနအယူေရာ၊ ဟိနယာနာအယူပါေရာေႏွာျပီး ဘယ္သူ႕ကိုမွ ရန္မမူဘဲ အသင့္အတင့္ ေျပျပစ္ေအာင္ ဆက္ဆံေနထိုင္ပံုရတယ္။ ဗုဒၶဘာသာဝင္ေတြ ျဖစ္တယ္ဆိုေပမယ့္ ႐ိုးရာနတ္ကိုးကြယ္မႈနဲ့ ျဗဟၼဏဝါဒလည္း မေဖ်ာက္ပါ။ အဲဒါအျပင္ အတိတ္နိမိတ္ကိုလည္း ယံုၾကည္တယ္။ ေဗဒင္ေမးတယ္။ သူ႕အသက္သတ္ျခင္းကို ေရွာင္ၾကဥ္ၾကလို႕ ယဥ္ေက်းသိမ္ေမြ႕သူေတြလို႕ ေခၚရပါမယ္။

ခရစ္ႏွစ္ ၄ ရာစုေလာက္ကစျပီး ပ်ဴေတြဟာ ဗုဒၶဘာသာဝင္ေတြ ျဖစ္ျပီး စာေရးနည္းပညာကို တတ္ေျမာက္လာတယ္။ ဗုဒၶဘာသာအျပင္ အျခားယံုၾကည္နမႈေတြကို ေႏွာက္ယွက္တားဆီးျခင္း မျပဳပါ။ ေဗဒင္ေမး ဝါသနာပါတယ္။ အဲဒါေၾကာင့္ ပ်ဴေတြရဲ့ ယံုၾကည္ပံုကို ဝါဒအေထြေထြ ေရာေႏွာတဲ့ ယံုၾကည္မႈ ျဖစ္တယ္လို႕ ေျပာရပါတယ္။
ပ်ဴေတြဟာ စိုက္ပ်ိဳးေရးနဲ့ အသက္ေမြးသူေတြ ျဖစ္ပါတယ္။ ဆန္စပါးကို အထူးျပဳစိုက္ပ်ိဳးတယ္။ ႏွံစားေျပာင္းနဲ့ ၾကံကိုလည္း စိုက္တယ္။ အိုးထိန္းစက္နဲ့ လုပ္တဲ့ အိုးေတြ သုံးတယ္။ ဗိႆ ႏိုးေတြေလာက္ မလွပ မေကာင္းမြန္ပါ။ အေရာင္းအဝယ္မွာ အသုံးျပဳမယ္ ထင္ရတဲ့ ေငြဒဂၤါးေတြ ရွိတယ္။ ၁၉၉၉ ခုႏွစ္မွာ တြံေတးကြမ္းျခံကုန္းၾကားက ဘုရားကုန္းေဟာင္းတစ္ခုကို တူးရင္း မေမွ်ာ္လင့္ပဲ ေရႊဒဂၤါးေတြ ေတြ႕တယ္။ ပ်ဴေငြဒဂၤါးလို႕ ေခၚတဲ့ အျပားငယ္ေတြမွာလိုပဲ တံဆိပ္အမွတ္အသားေတြ ေတြ႕လို႕ ပ်ဴေရႊဒဂၤါးလို႕ ေခၚေနၾကတယ္။ ဆန္နဲ့ ဟင္းေမႊးခတ္တ့ ဟင္းမ်ိဳးကို ခ်က္စားၾကပါတယ္။ ညအခ်ိန္ အလင္းေရာင္အတြက္ ပ်ားဖေယာင္းကို မီးထြန္းတယ္။
လူအမ်ားစုက အက်င့္စာရိတၱေကာင္းမြန္ျပီး ျငိမ္းခ်မ္းေရးကို ႏွစ္သက္တယ္။ ႐ိုး႐ိုးေအးေအးေနတဲ့ အေလ့ရွိတယ္။ စကားမမ်ားပါ။ ရာဇဝတ္မႈ က်ဴးလြန္ရင္ ႏွိပ္ကြပ္ဖို႕ ဥပေဒေတြ ထားေပမယ့္ ၾကီးေလးတဲ့ အျပစ္ေပးေလ့မရွိပါ။ အမႈကို စစ္ေဆးတဲ့အခါ ေဂါတမဘုရားရဲ့ ရုပ္ပြားေတာ္ေရွ႕မွာ စစ္ေဆးျပီး တရားစီရင္ခ်က္ ခ်ေလ့ရွိတယ္။ တစ္ဦးကို တစ္ဦး ေတြ႕လို႕ ႏွုတ္ဆက္တဲ့အခါ တစ္ေယာက္လက္ေမာင္းကို တစ္ေယာက္က ကိုင္ျပီး ဦးညႊတ္အရိုအေသေပးျမဲ ျဖစ္တယ္။
ေသဆုံးသူရဲ့ အေလာင္းကို မီးသျဂၤိဳလ္တယ္။ ျပာျဖစ္ေတာ့ ျပာကို အိုးနဲ့ ထည့္ထားတယ္။ ျပီးေတာ့ အသုဘအိမ္ေဆာက္ျပီး ျပာအိုးေတြကို သိမ္းထားေလ့ရွိတယ္။ လူသာမန္ေတြအတြက္ ေျမအိုးနဲ့ အ႐ိုးျပာကို သိမ္းဆည္းတယ္။ စီးပြားဥစၥာရွိသူေတြက ေၾကးအိုးကို သုံးတယ္။ ရွင္ဘုရင္၊ မိဖုရားအတြက္ ေက်ာက္အိုးကို သုံးပါတယ္။
ပ်ဴေတြရဲ့ အၾကီးဆုံးေစတီက ေဘာေဘာၾကီးဘုရား ျဖစ္တယ္။ ေျမအုတ္နဲ့ မီးေျပာင္းလို တစ္ေျဖာင့္တည္း ေပ ၁၅၀ ျမင့္တက္တဲ့ ေစတီျဖစ္ပါတယ္။ အၾကမ္းအားျဖင့္ ပ်ဴေစတီဟာ ဓာတ္ေတာ္ထည့္တဲ့ ၾကဳတ္အၾကီးစားျဖစ္ပါတယ္။ အုတ္ေပါင္းကူးနဲ့ တည္ေဆာက္တဲ့ ဂူဘုရားေတြမွာ ဘဲဘဲဘုရား၊ ေလးမ်က္ႏွာဘုရား၊ ေစ်းဂူဘုရား က်န္ရစ္ပါတယ္။ အခု ျပည္-ရန္ကုန္ မီးရထားလမ္းေပၚက ျပည္ျမိဳ႕ အေရွ႕ေတာင္ ေလးမိုင္းကြာ ေမာ္ဇာဘူတာ႐ံုေတာင္ဘက္ဝန္းက်င္မွာ ဒီဂူဘုရားေတြ ရွိတယ္။ ပုဂံက ဂူဘုရားေတြရဲ့ မူလပံုစံေတြ ျဖစ္ပါတယ္။
ပ်ဴေတြဟာ ေက်ာက္ဆစ္ပညာနဲ့ သတၱဳၾကိဳျပီး ဝတၳဳပစၥည္းျဖစ္ေအာင္ ပံုသြင္းတဲ့ ပညာကို ကြၽမ္းက်င္သူေတြ ျဖစ္ပါတယ္။ ႏိႈင္းယွဥ္ေျပာရရင္ ပုဂံပညာသည္ေတြထက္ သာတယ္။ ဘုရားဆင္းတုငယ္ေလးေတြက လြဲရင္ ပ်ဴေတြဟာ ရုပ္လုံးထုေလ့ မရွိ။ ရုပ္ျပား-ရုပ္ႂကြ လုပ္တဲ့ ပညာမွာ အလြန္ထူးျခားေျပာင္ေျမာက္ ကြၽမ္းက်င္တယ္။ လူရုပ္ပံုေတြ၊ ပန္းအေခြအလိပ္ေတြကိုလည္း လွပေအာင္ ရုပ္ျပားနဲ့ ေဖာ္ႏိုင္တယ္။ ပ်ဴေရွးေဟာင္းေနရာေတြမွာ လက္ရာေကာင္းေတြကို မၾကာခဏေတြ႕ရတတ္တယ္။ ေငြနဲ့ ျပဳလုပ္တဲ့ အခုေခတ္ ျခင္းလုံးလို ပံုရွိတဲ့ ေငြလုံးငယ္ေတြကိုလည္း တူးေဖာ္ေတြ႕ရွိထားပါတယ္။
ပ်ဴေတြမွာ တူရိယာအမ်ိဳးစံုရွိမယ္လို႕ ထင္ပါတယ္။ သီဆိုတီးမႈတ္ရာမွာ စည္းခ်က္ခ်ေပးတဲ့ ေခါင္းေလာင္းငယ္ေတြ၊ သံလြင္ငယ္ေတြ ရွိပါတယ္။ ငွက္ေခါင္းတပ္ထားတဲ့ ေစာင္း၊ ၾကိဳးတစ္ဆယ့္ေလးေခ်ာင္း တပ္ထားတဲ့ ေစာင္း၊ မိေက်ာင္းေခါင္း တပ္ထားတဲ့ ၾကိဳးကိုးေခ်ာင္းနဲ့ ေစာင္း၊ ေတာင္းနဲ့ လုပ္တဲ့ တေယာ၊ နဂါးေခါင္းတပ္ထားျပီး အသံညွိဖို႕ အေပါက္ေတြ ေဖာက္ထားတဲ့ ေျပြ၊ မႈတ္စရာ ကြၽဲဦးခ်ိဳနဲ့ ခ႐ုသင္း ရွိတယ္။ စည္းမ်ိဳးစံု တီးတယ္။ ခရစ္ ၈၀၁ ခုႏွစ္မွာ တရုတ္ဧကရာဇ္ဆီကို ပ်ဴတီးဝိုင္းတစ္ဝိုင္း ေစလႊတ္ခဲ့ဖူးတယ္။ တရုတ္မွတ္တမ္းမွာ ပ်ဴေတြ သုံးစြဲတဲ့ တူရိယာ ႏွစ္ဆယ့္ႏွစ္မ်ိဳးရွိတယ္လို႕ ေဖာ္ျပထားတယ္။ ပ်ဴေတြ သီဆိုတီးမႈတ္ပံု အင္မတန္ေကာင္းတယ္လို႕ တရုတ္ေတြ ခ်ီးမြမ္းတယ္။
ပ်ဳျမိဳ႕ေတာ္ရဲ့ နာမည္ " ျဂီ့ေကၼၾတ " ကို ျမန္မာေတြက ပီသေအာင္ မေခၚႏိုင္လို႕ " သေရေခတၱရာ "လို႕ ေခၚေနၾကတာ ျဖစ္တယ္။ နန္ေက်ာင္လူမ်ိဳးေတြက သေရေခတၱရာျမိဳ႕ကို ခရစ္ ၈၃၂ မွာ ဖ်က္ဆီးခဲ့တယ္။ အမွန္က ပ်ဴေတြဟာ ၈ ရာစုႏွစ္ကပဲ နန္ေက်ာင္ကို အရွင္သခင္အျဖစ္ အညံ့ခံျပီးသား ျဖစ္တယ္။ ၉ ရာစုႏွစ္ေရာက္ေတာ့ အျပီးတိုင္ ဖ်က္ဆီးခံခဲ့ရတယ္။ ခုလို ပ်က္စီးသြားတဲ့ ပ်ဴဟာ ျပန္ျပီး မထူေထာင္ႏိုင္ေတာ့လို႕ တျဖည္းျဖည္း ျမန္မာနဲ့ ေရာျပီး မ်ိဳးဆက္ျပတ္ျပီး တိမ္ေကာေပ်ာက္ကြယ္သြားတာ ျဖစ္တယ္။
" ျဂီ့ေကၼၾတ " ရဲ့ အဓိပၸာယ္က တင့္တယ္ခမ္းနားတဲ့ ေျမအရပ္လို႕ ဆိုလိုတယ္။ အခု ျပည္အေရွ႕ေတာင္ဘက္ ေလးမိုင္ေလာက္အကြာမွာ ရွိတဲ့ ေမာ္ဇာရထားဘူတာ ဝန္းက်င္ ျဖစ္ပါတယ္။ ျမိဳ႕႐ိုးကို အဝိုင္းကာရံျပီး၊ ေတာင္ဘက္ျခမ္းမွာ ေနအိမ္၊ ေျမာက္ဘက္ျခမ္းမွာ လယ္စိုက္တယ္။ ရန္သူေတြအၾကာၾကီး ဝိုင္းရံထားသည့္ တိုင္ေအာင္ ရိကၡာမျပတ္ဖို႕ စီစဥ္ထားတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ခရစ္ ၈၀၁ ခုႏွစ္က တရုတ္ႏိုင္ငံကို ေရာက္သြားတဲ့ သံအဖြဲ့မွာ စိတ္ပါဝင္စားဖို႕ ေကာင္းတဲ့ တူရိယာ ပစၥည္းေတြ ပါဝင္ေၾကာင္း သိရပါတယ္။
ထန္မင္းဆက္ ရာဇဝင္သစ္လို႕ ခရစ္ႏွစ္ ၁၀၆၀ မွာ ေရးသားျပဳစုတဲ့ တရုတ္ရာဇဝင္အရ ပ်ဴရပ္ရြာေတြဟာ အထက္ ေရႊလီျမစ္က ေအာက္ မဒမ အထိ ၃၂ ျမိဳ႕ ရွိတယ္လို႕ ေျပာပါတယ္။ အဲဒီ ၃၂ ျမိဳ႕မွာ ၂၀ ေလာက္က အခုဘယ္ျမိဳ႕ ဘယ္ေနရာျဖစ္တယ္လို႕ ေဖာ္ထုတ္ႏိုင္ပါတယ္။
အဲဒီျမိဳ႕ေတြထဲမွာ မိုးမိန္၊ ဝမ္တင္၊ က်ဴကုတ္၊ ေရေပၚမီး (ဥ႐ုျမစ္ အထက္ပိုင္း)၊ တေကာင္း၊ ဆင္အိုင္ (တေကာင္းအနီး)၊ ယဥ္ျပင္ (ေရႊကူအနီး)၊ ထီးလင္း (ေယာနယ္)၊ သပိတ္က်င္း၊ အလံု (မံုရြာနယ္)၊ အလႅကပၸ (စစ္ကိုင္းနယ္)၊ တမုတ္ (ေဇာ္ဂ်ီ၊ ပန္းေလာင္ျမစ္ ႏွစ္ျမစ္ဆံုရာ)၊ ပုဂံ၊ ေဇယ်ဝတီ (ေတာင္ငူျမိဳ႕အနီး)၊ ဒိုက္ဦး၊ ဒီးဒုတ္ (ရန္ကုန္ေျမာက္ မိုင္ ၄၀)၊ ပဲခူး၊ ခပင္ (ရန္ကုန္အေနာက္ ၂ မိုင္)၊ ဇုတ္သုတ္ နဲ့ မဒမ (မုတၱမ) ျဖစ္ပါတယ္။
ျမိဳ႕အေရအတြက္နည္းေပမယ့္ ပ်ဴေတြဟာ ျမန္မာႏိုင္ငံအႏွံ႕မွာ ခပ္က်ဲက်ဲ ေနထိုင္ခဲ့မယ္။ ေျမာက္ဘက္ ရွမ္းနယ္က ေတာင္ဘက္ မဒမ၊ အေရွ႕ဘက္ သံလြင္ျမစ္အေနာက္ကမ္းက အေနာက္ဘက္ ရခိုင္႐ိုးမအထိ က်ယ္ျပန္႕ပါတယ္။
ပ်ဴႏိုင္ငံကို ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ဖို႕ တပ္စြဲထားတယ္။ ခံတပ္ ကိုးခု ရွိတယ္။ (၁) သီေပါ (ေရႊလီျမစ္ဝွမ္း)၊ (၂) ကမ္းသီတာ၊ (၃) ျမင္းျခံ (ဧရာဝတီ အေနာက္ဘက္ကမ္း)၊ (၄) ေျမြယင္း၊ (၅) ဟလင္း (ေမွာ္ဇာအေရွ႕ေတာင္) (၆) သဲကုန္း၊ (၇) ေတာင္တြင္းၾကီး၊ (၈) ထီးခ်ိဳင့္ (၉) (ဂူမဲအေရွ႕ေတာင္ ၅ မိုင္အကြာ မိုင္းေမာေခၚ) ထူးမိန္ ျဖစ္ပါတယ္။
ေျမထဲပင္လယ္အရပ္က တရုတ္ႏိုင္ငံေရာက္ ကုန္သည္ေတြ လာေရာက္ျမဲလမ္းကို ပိုးလမ္းလို႕ ေခၚတယ္။ အခု အာသမ္ ကို ေရွးက ကာမ႐ူပ လို႕ ေခၚတယ္။ အဲဒီ ကာမ႐ူပက ျမစ္ၾကီးနားကို ျဖတ္ျပီး ယုန္က်န္အထိ ေရာက္တဲ့လမ္း ျဖစ္တယ္။ အဲဒီလမ္းမၾကီးရဲ့ လမ္းခြဲတစ္ခုက ေရႊဘိုနယ္ ဟလင္းကို ဆင္းျပီး ရွမ္းနယ္ေျမာက္ပိုင္း သီေပါက တက္ရင္ ယုန္က်န္ကို ေရာက္ပါတယ္။ ေတာင္ဘက္မွာ အလားတူ ကုန္သည္လမ္းမၾကီးတစ္ခုကေတာ့ အခုအခါ ကမ္းဖူခ် ေခၚတဲ့ ဖုနန္နယ္က မဲနန္ျမစ္၊ သံလြင္ျမစ္၊ စစ္ေတာင္းျမစ္ကို ျဖတ္ျပီး ဗိႆ ႏိုးျမိဳ႕ေဟာင္း ၊ ျဂီ့ေကၼၾတ နဲ့ ရခိုင္က ေဝသာလီထိ ေပါက္ေရာက္ျပီးေနာက္ အိႏၵိယကို ဝင္ျပီး သြားတယ္။ အဲဒီလမ္းမၾကီး တစ္ေလွ်ာက္မွာ ပံုစံခ်င္း နီးစပ္တဲ့ ဒဂၤါးေတြ ေတြ႕ေနပါတယ္။ ဒီလိုေတြ႕တာ ဒီလမ္းကို သုံးတဲ့ ကုန္သည္ေတြခဲ့ခဲ့တဲ့ ေငြဒဂၤါးေတြဟာ ဒီေတြပဲလို႕ ေျပာသလို ျဖစ္တဲ့ အျပင္၊ ဒီလမ္းတေလွ်ာက္မွာ ကုန္သည္ေတြ ခရစ္ႏွစ္ေပၚဦးစကပဲ ေရာင္းဝယ္သြားလာ ဆက္သြယ္ေနၾကျပီလို႕ သိႏိုင္ပါတယ္။ ေငြဒဂၤါးေတြမွာ ဘျဒ ၊ စျႏဒ ၊ သခၤ ၊ ျဂီ့ဝတၥ ၊ သြသိၲက ၊ ဝျဇ ပံုေတြ ေတြ႕ပါတယ္။ ဒီဒဂၤါးေတြကို အေပၚမွာ ေျပာခဲ့တဲ့ အတိုင္း ပ်ဴျမိဳ႕ေတြ ျဖစ္တဲ့ ဟလင္း ၊ ထူးမိန္ ၊ ျဂီ့ေကၼၾတ ၊ ဗိႆ ႏိုးျမိဳ႕ေဟာင္း ၊ ဇုတ္သုတ္ ျမိဳ႕၊ ကယား၊ ရွမ္း၊ ယိုးဒယား၊ အခု ကမ္ဖူးခ် ေခၚ ဖူနန္ရဲ့ ေရွးသဘၤာဆိပ္ ဥဩ ဆိုတဲ့ ေနရာေတြမွာ အႏွံ႕အျပား ေတြရွိႏိုင္တယ္။ ဥဩမွာ ေတြ႕တဲ့ သူရိယ၊ ဆျႏၵ ၊ ျဂီ့ဝတစ ၊ ဘျဒ ႏွင့္ သဝသိၲက တံဆိပ္ေတြကို ဒဂၤါးတစ္ဖက္မွာ ပါရွိျပီး၊ က်န္တစ္ဖက္မွာ ေနထြက္စ တံဆိပ္ ပါရွိတဲ့ ဒဂၤါးေတြ ဖူနန္မွာ ခရစ္ႏွစ္ ၃ ရာစုႏွစ္က ထုတ္လုပ္တဲ့ ဒဂၤါး ျဖစ္ျပီး၊ အခု ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ ဟလင္းဒဂၤါး ေခၚတဲ့ ဒဂၤါးနဲ့ ထပ္တူထပ္မွ် တူညီေနတာ ေတြ႕ရပါတယ္။
ဖူနန္ ဘုရင္ ဖန္မန္ (ခရစ္ ၂၀၁၅-၂၂၅)က အေနာက္ဘက္မွာ ပ်ဴနဲ့ မြန္ကိုပါ အုပ္ခ်ဳပ္ႏိုင္တဲ့ တန္ခိုးအင္အားရွိပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဖန္မန္ေသဆုံးတဲ့ အခါကက ပ်ဴေတြဟာ ဖူနန္ရဲ့ လက္ေအာက္က လြတ္ျပီး၊ ငါးရာစုေလာက္ကစျပီး မြန္ႏိုင္ငံေတြကိုပါ ၾကီးစိုးသိမ္းယူႏိုင္ခဲ့တယ္။ ရန္သူကို ကာကြယ္ဖို႕ ထူးမိန္႕ နဲ့ ေတာင္တြင္းၾကီးမွာ တပ္စြဲျပီး ႏိုင္ငံကို ထိန္းသိမ္းႏိုင္တယ္။ ဖူနန္က ေဝသာလီအေရာက္ လမ္းမၾကီးဟာ ၁၄ ရာစုႏွစ္တိုင္ေအာင္ အသုံးျပဳခဲ့တာကို ေတြ႕ရပါတယ္။ ဇင္းမယ္မင္းရဲ့ 'ဆရာေတာ္ မဟာသမိ'ဟာ ပုဂံေညာင္ဦးရွိ ေရႊစည္းခုံဘုရားကို ဖူးေျမႇာ္ဖို႕ ၁၃၉၃ ခုႏွစ္က ဒီလမ္းအတိုင္း လာေရာက္တယ္လို႕ ေရႊစည္းခံုဘုရား ေက်ာက္စာတစ္တိုင္မွာ ေရးထိုးထာခဲ့ပါတယ္။
ကေန႕ ျမန္မာႏိုင္ငံလို႕ ေခၚေနတဲ့ ေနရာမွာ ပ်ဴေတြဟာ အေစာဆုံး မင္းႏိုင္ငံ ထူေထာင္တဲ့သူေတြ ျဖစ္ျပီး အေရွ႕မွာ ဗီယက္နမ္၊ အေနာက္မွာ အိႏၵိယ၊ ေျမာက္မွာ တရုတ္၊ ေတာင္မွာ အင္ဒိုေနရွႏိုင္ငံေတြနဲ့ ကုန္သြယ္ဆက္ဆံႏိုင္တဲ့ ႏိုင္ငံျဖစ္ပါတယ္။ ၄ ရာစုႏွစ္က ၉ ရာစုႏွစ္အတြင္း သီေပါက မဒမ တိုင္ေအာင္ က်ယ္တဲ့ ပ်ဴႏိုင္ငံဟာ ပထမျမန္မာျပည္ေထာင္စုႏိုင္ငံ ျဖစ္တယ္။
ျမန္မာသမိုင္းပံု၊ မံုေရြးတိုက္၊
ႏွာ ၁၀၂-၁၁၄၊ အမွတ္စဥ္ ၁၃၄ - ဇူလိုင္ ၊ ၂၀၀၄ ခုႏွစ္ ။
====================
C. Min Soe Naing

No comments:

Post a Comment

မိတ္ေဆြ...အခ်ိန္ေလးရရင္ blogg မွာစာလာဖတ္ပါေနာ္
ဗဟုသုတ ရနိုင္တယ္။