ေရာခ့္ဂီတ အပိုင္းအစမ် ား
…………………………………………
ေရာခ့္အင္ရိုး ဂီတရဲ႕ ဂ်င္းနေရးရွင္းေပါင္းစပ္မႈ
မ် ား အျပင္ထန္ဆံုးေပါက္ကြဲခဲ့ျခင ္း (၁၉၈၀ - ၁၉၉၀)
…………………………………………………………………… ………
လက္ရွိ ေရာခ့္ဂီတရဲ႕ အေရးအပါးဆံုး နဲ႔ လႊမ္းမိုး မႈအမ် ားဆံုးလို႔ေျပာရမယ့္ ဂီတဂ်င္းေနရရွင္း ေပါင္းစပ္မႈမ် ား စတင္လာခဲ့ တဲ့အခ်ိန္ပဲျဖစ္သလို glam မက္တယ္လ္ (သို႔) hair မက္တယ္လ္ ဝိုင္းမ် ား, ပန္႔ ေရာခ့္ဂီတရဲ႕ ဆန္းသစ္မႈနဲ႔အတူ ပါဝါျပည့္ hardcore punk ေရာခ့္ ပံုစံေတြ, ေရာခ့္ဂီတ ရဲ႕ အၾကမ္းရမ္း ဆံုးမ်ဴ ိးစိတ္ျဖစ္တဲ့ Extreme မက္တယ္လ္ ဝိုင္းမ် ား, ဂ်င္နေရးရွင္း တံဆိပ္ကပ္ဖို႔ ခက္ခဲတဲ့ ေပါင္းစပ္မႈမ် ားနဲ႔ေရာခ့္တီးဝိုင္း မ် ားကို ေအာ္တာေနးတစ္ေရာခ့္ မ် ားအျဖစ္ တံဆိပ္ကပ္လာ ခဲ့သလို rap ဂီတရဲ႕ စတင္ေအာင္ျမင္လာခဲ့ မႈမ် ား ေၾကာင့္ rap နဲ႔ ေရာခ့္ ဂီတ ေပါင္းစပ္မႈ ပံုစံမ် ားဟာ အဲဒီအခ်ိန္မွာ စတင္လာခဲ့တာပဲျဖစ္ပါတယ္။
glam မက္တယ္လ္(သို႔) hair မက္တယ္လ္ဝိုင္းမ် ား
…………………………………………………………………… …………
ဒီဝိုင္းမ် ားရဲ႕ အထူးျခားဆံုးကေတာ့ ကြ်န္ေတာ္ တို႔ဆီမွာ အရင္းနွီးဆံုး ျဖစ္ခဲ့သလို ဒီတီးဝိုင္းေတြ ရဲ႕ သီခ်င္းအမ် ားစုကို ကြ်န္ေတာ္ တို႔ဆီက ေရာခ့္အဆို ေတာ္ေပါင္းမ် ားစြာဟာ ျပန္ဆိုေပးခဲ့ၾကတာျဖစ္ခဲ့ ၿပီး သီခ်င္းအမ် ားစုဟာလည္း လူသိမ် ားေအာင္ျမင္ခဲ့ ၾကတာပဲျဖစ္ပါတယ္။
အထူးသျဖစ္ ဒီမ်ဴ ိးဆက္သစ္ ေရာခ့္ဝိုင္းေတြဟာ ဂ်င္နေရးရွင္း ေပါင္းစပ္မႈမ် ားနဲ႕ ပံုစံသစ္တစ္ခုကို ဖန္တီးလာခဲ့ျပန္ပါတယ္။ ဆံပင္ရွည္ရွည္, ရုပ္ေျဖာင့္ေျဖာင့္, ခပ္ၾကမ္းၾကမ္းစရိုက္မ် ားနဲ႔ မူးယစ္ေဆးဝါး, လိင္ဆြဲေဆာင္မႈ, စတဲ့ပံုရိပ္ေတြဟာ သူတို႔ရဲ႕ စတိုင္တစ္ခုျဖစ္ေနခဲ့သလို အဲဒီေခတ္ရဲ႕ လူငယ္လူရြယ္ မ် ားစြာေပၚမွာ လႊမ္းမိုးနိုင္လြန္း ခဲ့ၿပီး ေရာခ့္ဂီတရဲ႕ ခပ္ဆိုးဆိုး ေရႊမင္းသားမ် ားအျဖစ္ လႊမ္းမိုးထားခဲ့ၾကပါတယ္။
သူတို႔ရဲ႕ အေစာပိုင္း အခ်ိန္ေတြကို အရင္အပိုင္း အစမွာ ေျပာထားခဲ့ၿပီးပါၿပီ ၇၀' ၈၀' အေစာပိုင္း မွာ ဦးေဆာင္ခဲ့သူေတြ ျဖစ္တဲ့ Aerosmith, Kiss,
Alice Cooper, Van Halen, Def Leppard နဲ႔ glam ပန္႔ ဝိုင္းေတြျဖစ္တဲ့ New York Dolls, T. Rex တို႔ပဲျဖစ္ၿပီး သူတို႔ဟာ ဒီမ်ဴ ိးဆက္ရဲ႕ဦးေဆာင္သူမ် ား ျဖစ္ခဲ့သလို ၈၀' အေစာပိုင္းမွာေတာ့ မိပ္ကပ္ေတြ, နုတ္ခမ္းနီေတြ ဆိုးၿပီး အမ်ဴ ိးသမီးအဝတ္အစားမက် တစ္က် ပံုစံ ေတာက္ေတာက္ေျပာင္ေျပာင္
ေတြေၾကာင့္ အဲဒီေခတ္ ရဲ႕ လူႀကီးမိဘ ေတြနဲ႔ အႀကီးအက်ယ္ ျပႆ နာျဖစ္ခဲ့ဖူးတဲ့ Twisted Sister, ေနာက္ထပ္ Motley Crue, Night Ranger, Dokken, Kix တို႔အျပင္ Ozzy ရဲ႕ ဂႏၲဝင္ ဂစ္တာသမား Randy Rhoads စတင္ဦးေဆာင္ခဲ့တဲ့ Quiet Riot တိုဟာ အေစာပိုင္းျမင္ကြင္းပဲျဖစ္ပ ါတယ္။
သူတို႔ရဲ႕ အရွိန္အျမင့္ဆံုးလို႔ေျပာရမ ယ့္ ၈၃ ဝန္းက်င္ အလယ္ပိုင္းေလာက္မွာေတာ့ Bon Jovi, Ratt, Back 'n Blue, Great White, Europe, W.A.S.P စတဲ့ ဝိုင္းေတြရဲ႕ အယ္ဘမ္ ေတြနဲ႔ အတူ သူတို႕ရဲ႕ အေအာင္ျမင္ဆံုးအခ်ိန္ေတြကို စတင္ဖန္တီး လာခဲ့ၾကပါတယ္။ ၈၅' ဝန္းက်င္မွာေတာ့ ခင္ဗ် ားတို႔အားလံုး သိထားၾကတဲ့ Guns 'n Roses, L.A Guns, Poison, Skid Row, Cinderella, White Lion, Tesla, Winger, Warrant စသျဖစ္ေပါ့ဗ် ာ ေရးမယ္ ဆိုရင္ အမ် ားႀကီးပဲျဖစ္ေနမွာ ပါ။ ဒီဝိုင္းေတြရဲ႕ အယ္ဘမ္ ေတြရဲ႕ေရာင္းအားေတြဟာ ပလက္တီနမ္ တန္းဝင္ေတြျဖစ္ခဲ့ၿပီး Bon Jovi, Guns 'N Roses နဲ႔ Def Leppard တို႕ရဲ႕ ဓတ္ျပား ေရာင္းအားေတြဟာ သမိုင္း မွတ္တိုင္ပါ တင္ထားနိုင္ခဲ့ၾကပါတယ္။
ဒီတီးဝိုင္းေတြကို အဲဒီအခ်ိန္က glam (သို႔) hair မက္တယ္လ္ ဝိုင္းမ် ားအျဖစ္ တံဆိပ္ကပ္လိုက္ၾက ေပမယ့္ သူတို႔ဟာ တစ္ပံုစံထဲေတြေတာ့မဟုတ္ခဲ့ ပါဘူး။ သူတို႔အားသန္သလို ေပါင္းစပ္ ခဲ့ၾကတာပဲျဖစ္ပါတယ္။ သူတို႔ေတြကို အားလံုးရင္နီွးလြန္းခဲ့ၾကၿပ ီးသားေတြမို႔ သိပ္ေရး ဖို႔ မလိုေလာက္ေတာ့ပါဘူး။ ေပ့ခ်္ မွာလည္း အလ်င္းသင့္ သလိုတင္ေပးေနၾကပဲျဖစ္ပါတယ္။
ပန္႔ေရာခ့္ ဂီတရဲ႕ ဆန္းသစ္မႈမ် ားနဲ႔ hardcore punk ေရာခ့္ဂီတရဲ႕ ေျပာင္းလဲမႈမ် ား
…………………………………………………………………… …………
ေရာခ့္ဂီတမွာ ပန္႔ေရာခ့္ ပံုစံဟာ အၿမဲတမ္းလိုလို အေရးပါခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီအခ်ိန္ေတြ မွာေတာ့ အခု ေရာခ့္ျမင္ကြင္း အတြက္ အေရးပါဆံုးပံုစံမ် ားရဲ႕ အစဦးပိုင္း မ် ားအျပင္ သူတို႔ဟာ Extreme မက္တယ္လ္ ေတြအတြက္ပါ အေရးပါေနခဲ့ျပန္ပါ တယ္။ အဲဒါကိုေအာ္တာေနးတစ္, grunge, thrash, grindcore အခုလက္ရွိ metalcore, deathcore, thrashcore, rapcore, စသျဖစ္ မ်ဴ ိးဆက္သစ္ ေတြကိုသာ ျမင္ၾကည့္ပါ။
hardcore ပန္႔ဟာ ၇၀ အကုန္ပိုင္းေတြမွာထဲက အားယူလာေနခဲ့ပါၿပီ အဲဒီအေစာပိုင္းေတြမွာ D.O.A တို႔ဟာ အေစာပိုင္းအျဖစ္ သတ္မွတ္ထားခဲ့သလို သူတို႕ရဲ႕ Something Better Change(1980) နဲ႔ Hardcore 81'(1981) အယ္ဘမ္ ေတြကိုခင္ဗ် ားတို႕ နားေထာင္ၾကည့္ပါ။ ေနာက္ထပ္ Metallica တို႔ cover ျပန္လုပ္ထားတဲ့ Dischsrge တီးဝိုင္းရဲ႕ Why! (1981) အယ္ဘမ္ , လူမည္းေတြနဲ႔ ဖြဲစည္း ထားတဲ့ Bad Brain တို႔ဟာဦးေဆာင္ သူေတြပါ။ ဒီလိုပဲ Glan Danzing ဦးေဆာင္ခဲ့တဲ့ The Misfits, Black Flag, Husker Du, The Damned တို႔ဟာ လည္း ဦးေဆာင္သူေတြပါပဲ။
ဒီတီးဝိုင္းေတြဟာ စစ္သားေတြစီးတဲ့ combat boots ေတြ canvas, အားကစားဖိနပ္ေတြနဲ႔ ကတံုးပံုစံ ေဘးအေျပာင္ေတြ တီရွပ္ (သို႔) ဖလန္ထည္ ေတြအျပင္ သူတို႔ရဲ႕ ရူိးပြဲေတြမွာ စင္ေပၚက ဒိုင္ဗင္ ပစ္ခ် တာေတြ slam dancing (သို႔) mosh လို႔ေျပာရမယ့္ လူခ်င္းတိုက္ၾကတာေတြဟာ အဲဒီအခ်ိန္ထဲက သူတို႔ရဲ႕ ပံုစံေတြလိုျဖစ္ေနခဲ့တာပါ။
ေရာခ့္ဂီတရဲ႕ အၾကမ္းတမ္းဆံုး Extreme မက္တယ္လ္ မ်ဴ ိးဆက္ မ် ား စတင္လာခဲ့ျခင္း
…………………………………………………………………
Extreme မက္တယ္လ္ မ်ဴ ိးဆက္ေတြဟာလည္း တစ္ခ်ိန္ထဲလိုလို ေရွ႕ဆင့္ေနာက္ဆင့္ အခ်င္းခ်င္း ဆက္စပ္မႈေတြ နဲ႔ အတူ လက္ရွိ ေရာခ့္ျမင္ကြင္း ရဲ႕ အေရးအပါဆံုး ျဖစ္တဲ့ မက္တယ္လ္ ဂီတရဲ႕ အေျခအုတ္ျမစ္ခ် ေပးခဲ့ၾကပါတယ္။ ၈၀ အေစာပိုင္းေတြမွာ glam ေတြရဲ႕ အားေကာင္းလြန္းမူေၾကာင့္ ေျမေအာက္ေတြ မွာ စတင္လႈပ္ရွားေနခဲ့ၾကတဲ့ မ်ဴိ းဆက္ေတြရွိပါတယ္။ ဒီတီးဝိုင္းေတြဟာ NWOBHM ရဲ႕ ဝိုင္းေတြျဖစ္တဲ့ Venom, Reaven တို႔ အျပင္ Judas, Accept တို႔ရဲ႕ ပံုစံေတြ နဲ႔ အင္အားအျပင္းထန္ဆံုး ဂစ္တာ riffs ေတြရယ္ ပါဝါျပည့္ hardcore ပန္႔ရဲ႕ အေငြ႕အသက္ေတြနဲ႔ ဒရမ္ရိုက္ခ်က္ေတြ ကိုေပါင္း စပ္လာခဲ့ၾကၿပီး black, thrash, speed, death, doom မက္တယ္လ္ ပံုစံမ် ားအျဖစ္ Extreme
မ်ဴ ိးဆက္ကို စတင္လာခဲ့ပါတယ္။
၈၁ ေလာက္ထဲက us ေျမေအာက္ေတြမွာ က်င္လည္ေနခဲ့တဲ့ metallica နဲ႔ slayer တို႔ဟာ သူတို႕ရဲ႕ ပြဲဦးထြက္ အယ္ဘမ္ ေတြျဖစ္တဲ့ Kill 'Em All (1983), Show No Mercy (1983) တို႔ဟာတစ္နွစ္ထဲမွာ ထြက္ရွိလာခဲ့သလို black နဲ႔ death မက္တယ္လ္ ဦးေဆာင္ေတြျဖစ္တဲ့ ဥေရာပ က Celtic Frost (အရင္ Hellhammer), Mercyful Fate Venom, Bathory တို႔ဟာလည္း အယ္ဘမ္ ေတြထြက္ရွိလာခဲ့ၾက ၿပီးနာက္ပိုင္းမွာ thrash ရဲ႕ ႀကီးေလးႀကီးထဲက Anthrax, Megadeth တို႔ ပါ အယ္ဘမ္ေတြထြက္လာခဲ့ပါတယ္။
Death မက္တယ္လ္ ရဲ႕ အေစာဦးပိုင္း အယ္ဘမ္ အျဖစ္ ေျပာေလ့ရွိတဲ့ Possessed တို႕ရဲ႕ Seven Churches ဟာ ၈၅' ေလာက္မွာ ထြက္ရွိခဲ့တယ္ ဆိုေပမယ့္ အမ် ားစု ကေတာ့ ၈၇' မွာ ထြက္ရွိခဲ့တဲ့ Death တို႔ရဲ႕ Scream Bloody Gore ကို ပထမဦးဆံုး death မက္တယ္လ္အယ္ဘမ္ အျဖစ္ေျပာခဲ့ၾကပါတယ္။ ဒီအယ္ဘမ္နွစ္ခ်ပ္ဟာ ေခတ္အေနအထားအရ အျပင္းထန္ဆံုး ဂစ္တာ riffs ေတြနဲ႔ ျဖစ္ေနခဲ့ၿပီး Possessed တိုဟာ thrash ဘက္ အနည္းငယ္ သြားေနခဲ့တာေတာ့ အမွန္ပဲျဖစ္ မယ္ထင္ပါတယ္။ Death တို႔ရဲ႕ ဒီအယ္ဘမ္ ထဲက ကအဖြင့္သီခ်င္း ျဖစ္တဲ့ Infernal Death ရဲ႕ အင္တိုမွာ စဝင္လာတဲ့ Die ဆိုၿပီး ပထမတစ္ေခါက္မွာ deep growled နဲ႔ ဒုတိယတစ္ေခါက္မွာ Die ကို Screamed လုပ္ဆိုသြားတာဟာ လက္ရွိ မ်ဴ ိးဆက္ ေတြအတြက္ ေပါင္းစပ္ဖို႔ တံခါးဖြင့္ေပး ခဲ့တာပဲျဖစ္ပါလိမ့္မယ္။
အဲဒီေနာက္ပိုင္းမွာေတာ့ Obituary, Morbid Angel, Sepultura , Cannibal Cropse တို႔ grindcore အစဦးပိုင္းေတြျဖစ္တဲ့ Napalm Death, Carcass, Speed နဲ႕ thrash ဝိုင္းေတြျဖစ္တဲ့ Kreator,Sadus, Exodus, Drestruction, Testament, Overkill တို႔ဟာ အဲဒီအခ်ိန္ရဲ႕ ဦးေဆာင္ သူမ်ားပါ။ thrash နဲ႔ punk ေပါင္းထားတဲ့ Suicidal Tendencies တို႔ဟာလည္း ခ်န္ထားခဲ့လို႔မရတဲ့ ဆန္းသစ္မႈေတြပဲျဖစ္ပါတယ္။ သတိထားၾကည့္ရင္ thrash ရဲ႕ ႀကီးေလးႀကီး ျဖစ္တဲ့ metallica, Slayer, Megadeth, Anthrax တို႔အျပင္ Overkill တို႔ဟာ punk ေရာခ့္ ဦးေဆာင္ဝိုင္းေတြျဖစ္တဲ့ Ramones, Discharge, The Misfits, The Stooges, Sex Pistols, Killing Joke တို႔ရဲ႕သီခ်င္းေတြ ကို တစ္ေလးတစ္စား ျပန္ဆို ေပးခဲ့ၾကဖူးပါတယ္။ဒါဟာ ေရာခ့္ဂီတ ရဲ႕ ဆက္စပ္မႈေတြ ပဲျဖစ္ပါတယ္။
ေရာခ့္ဂီတနဲ႔ Rap တို႔ရဲ႕ အစဦးပိုင္းေပါင္းစပ္မႈမ် ား
…………………………………………………………………… …………
ခင္ဗ် ားတို႔ Kiss ရဲ႕ ၈၄ ခုနွစ္က ထြက္ရွိခဲ့တဲ့ Lick It Up အယ္ဘမ္ ထဲက All Hell's Breakin Loose ကိုနားေထာင္ၾကည့္ပါ ဒါဟာအေစာဦးပိုင္းျဖစ္
နိုင္ပါတယ္။ အဲဒီေနာက္ပိုင္း Aerosmith နဲ႔ Run D.M.C တို႔ရဲ႕ Walk This Way (1986) နဲ႕ Anthrax နဲ႔ rap ဂီတရဲ႕ ဂႏၲဝင္ လို႔ေျပာရမယ့္ Public Enemy တုိ႔ရဲ႕ Bring the Noise (1987) ေနာက္တစ္နွစ္မွာပဲ Anthrax က Scott Ian ဝင္တီးေပးထားတဲ့ ဂစ္တာ riffs ေတြနဲ႕ public enemy တို႕ရဲ႕ It takes a nation of millions to hold us (1988) တို႔ဟာ ေအာင္ျမင္ခဲ့တဲ့ rap rock ေပါင္းစပ္မႈေတြပါ။
ဒါဆိုရင္ Guns 'N Roses ဟာလည္း သူတို႕ရဲ႕ Use Your Illusion ll ထဲမွာ My World သီခ်င္းကို Axl လည္း ဆိုခဲ့ပါေသးတယ္ အဲဒီအတြက္ ဝိုင္းသားေတြနဲ ျပႆ နာျဖစ္ခဲ့တယ္ လို႕ေတာင္ေျပာ ၾကပါေသးတယ္။ သူတစ္ေယာက္ေတာ့ မဟုတ္ပါဘူးဗ် ာ funk ဘက္ေရာက္တဲ့ ၈၀ ေက် ာ္ ဝိုင္းေတြဟာ အဲဒီအခ်ိန္ထဲက စေနတာပါ။ glam ဝိုင္း Danger Danger လည္း Yeah, You Want It! မွာရြတ္ခဲ့သလို Winger လည္းဆိုခဲ့ဖူးပါတယ္။
Red Hot Chili Peppers သူတို႕ရဲ႕ အေစာပိုင္း အယ္ဘမ္ ေတြမွာ funk နဲ႔ rap ေတြေရာၿပီး ဂစ္တာ သံေတြနဲ႔သြားထားသလို Faith No More ရဲ႕ အခုအဆိုေတာ္ Mike မတိုင္ခင္ လူမည္း အဆိုေတာ္ ခ်က္စေေလ နဲ႔ We Care a Lot အပါအဝင္ ေရွ႕ပိုင္း နွစ္ေခြဟာ ဒီပံုစံမွာရွိေနခဲ့တာပါ။ Mike ကိုယ္တိုင္ Faith No More ရဲ႕သံုးခ်ပ္ေျမာက္နဲ႔ သူရဲ႕ ပြဲဦးထြက္ အယ္ဘမ္ ထဲက Epic မွာ ရက္ပ္ ဆိုသြားတာ ေသသပ္လြန္းသလို ေအာင္ျမင္ခဲ့တဲ့ သီခ်င္းေတြပါ။
ဒီလိုပဲ အဲအခ်ိန္က rap အဆိုေတာ္ MC ေတြဟာလည္း ေရာခ့္သီခ်င္းေတြကို ယူသံုးထားခဲ့ပါတယ္။ Vanilla Ice ရဲ႕ Ice Ice Baby သီခ်င္းအင္တိုဟာ Queen နဲ႔ David Bowie တို႔ရဲ႕ Under Preesure ကယူသံုးထားသလို သူ႕ရဲ႕ Play Than Funky Music ၇၀ ေလာက္က folk ေရာခ့္ တီးဝိုင္း Wild Cherry ရဲ႕ သီခ်င္းပါပဲ။ The Fat Boys ဆိုရင္ လည္း ကလက္စစ္ ေရာခ့္တီးဝိုင္း The Beach Boys နဲ႔ ေပါင္းၿပီး Wipe Out ကို ျပန္ဆိုထားခဲ့တာ ၈၆ ေလာက္ကပါ အဲဒီအခ်ိန္ေအာင္ျမင္တဲ့ rap အဆိုေတာ္ ေတြထဲမွာ L.L.Cool J, C+C Music Factory, Tone Loc တို႔ဟာ ေရာခ့္ဂစ္တာသံေတြ နဲ႔အတူ သူတို႔ရဲ႕ တစ္ခ်ဴ ိ႕ သီခ်င္းေတြကို ဖန္တီးထာခဲ့ၾကပါတယ္။ လူျဖဴ အဖြဲ႕ျဖစ္တဲ့ Beastie Boys တိုရဲ႕ ၈၆ မွာ ထြက္တဲ့ ပြဲဦးထြက္ အယ္ဘမ္ Licensed to Ill ဟာ hardcore punk ပံုစံေတြနဲ႔ ရြတ္ထားခဲ့တာပါ။ ေနာက္ပိုင္း Cypress Hill တို႔ Biohazard, Hed.PE, Body Count တို႔ဟာ ေရာခ့္နဲ႔ rap ေတြရဲ႕ အစဦးပိုင္းေတြျဖစ္ခဲ့ၿပီး Limp Bizkit, Linkin Park အပါ အဝင္ မ်ဴ ိးဆက္သစ္ ေတြအတြက္ အေစာပိုင္း ေပါင္းစပ္ေပးခဲ့ၾကတာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။
ပို႔စ္ကလည္းအရမ္းရွည္ေနၿပီျ ဖစ္ တဲ့အတြက္ ေအာ္တာေနးတစ္ ေတြနဲ႔ ဂရန္႕ဆက္စပ္မႈေတြကို ၉၀' ၂၀၀၀ ေရာခ့္အပိုင္း အစၾကမွ ပဲဆက္ေျပာလိုက္ပါမယ္။
…\m/ထြဋ္\m/…
ခင္ေသာမင္ေသာ
စေကာ္ပီယံမ် ား
—…………………………………………
ေရာခ့္အင္ရိုး ဂီတရဲ႕ ဂ်င္းနေရးရွင္းေပါင္းစပ္မႈ
မ် ား အျပင္ထန္ဆံုးေပါက္ကြဲခဲ့ျခင
……………………………………………………………………
လက္ရွိ ေရာခ့္ဂီတရဲ႕ အေရးအပါးဆံုး နဲ႔ လႊမ္းမိုး မႈအမ် ားဆံုးလို႔ေျပာရမယ့္ ဂီတဂ်င္းေနရရွင္း ေပါင္းစပ္မႈမ် ား စတင္လာခဲ့ တဲ့အခ်ိန္ပဲျဖစ္သလို glam မက္တယ္လ္ (သို႔) hair မက္တယ္လ္ ဝိုင္းမ် ား, ပန္႔ ေရာခ့္ဂီတရဲ႕ ဆန္းသစ္မႈနဲ႔အတူ ပါဝါျပည့္ hardcore punk ေရာခ့္ ပံုစံေတြ, ေရာခ့္ဂီတ ရဲ႕ အၾကမ္းရမ္း ဆံုးမ်ဴ ိးစိတ္ျဖစ္တဲ့ Extreme မက္တယ္လ္ ဝိုင္းမ် ား, ဂ်င္နေရးရွင္း တံဆိပ္ကပ္ဖို႔ ခက္ခဲတဲ့ ေပါင္းစပ္မႈမ် ားနဲ႔ေရာခ့္တီးဝိုင္း မ် ားကို ေအာ္တာေနးတစ္ေရာခ့္ မ် ားအျဖစ္ တံဆိပ္ကပ္လာ ခဲ့သလို rap ဂီတရဲ႕ စတင္ေအာင္ျမင္လာခဲ့ မႈမ် ား ေၾကာင့္ rap နဲ႔ ေရာခ့္ ဂီတ ေပါင္းစပ္မႈ ပံုစံမ် ားဟာ အဲဒီအခ်ိန္မွာ စတင္လာခဲ့တာပဲျဖစ္ပါတယ္။
glam မက္တယ္လ္(သို႔) hair မက္တယ္လ္ဝိုင္းမ် ား
……………………………………………………………………
ဒီဝိုင္းမ် ားရဲ႕ အထူးျခားဆံုးကေတာ့ ကြ်န္ေတာ္ တို႔ဆီမွာ အရင္းနွီးဆံုး ျဖစ္ခဲ့သလို ဒီတီးဝိုင္းေတြ ရဲ႕ သီခ်င္းအမ် ားစုကို ကြ်န္ေတာ္ တို႔ဆီက ေရာခ့္အဆို ေတာ္ေပါင္းမ် ားစြာဟာ ျပန္ဆိုေပးခဲ့ၾကတာျဖစ္ခဲ့ ၿပီး သီခ်င္းအမ် ားစုဟာလည္း လူသိမ် ားေအာင္ျမင္ခဲ့ ၾကတာပဲျဖစ္ပါတယ္။
အထူးသျဖစ္ ဒီမ်ဴ ိးဆက္သစ္ ေရာခ့္ဝိုင္းေတြဟာ ဂ်င္နေရးရွင္း ေပါင္းစပ္မႈမ် ားနဲ႕ ပံုစံသစ္တစ္ခုကို ဖန္တီးလာခဲ့ျပန္ပါတယ္။ ဆံပင္ရွည္ရွည္, ရုပ္ေျဖာင့္ေျဖာင့္, ခပ္ၾကမ္းၾကမ္းစရိုက္မ် ားနဲ႔ မူးယစ္ေဆးဝါး, လိင္ဆြဲေဆာင္မႈ, စတဲ့ပံုရိပ္ေတြဟာ သူတို႔ရဲ႕ စတိုင္တစ္ခုျဖစ္ေနခဲ့သလို အဲဒီေခတ္ရဲ႕ လူငယ္လူရြယ္ မ် ားစြာေပၚမွာ လႊမ္းမိုးနိုင္လြန္း ခဲ့ၿပီး ေရာခ့္ဂီတရဲ႕ ခပ္ဆိုးဆိုး ေရႊမင္းသားမ် ားအျဖစ္ လႊမ္းမိုးထားခဲ့ၾကပါတယ္။
သူတို႔ရဲ႕ အေစာပိုင္း အခ်ိန္ေတြကို အရင္အပိုင္း အစမွာ ေျပာထားခဲ့ၿပီးပါၿပီ ၇၀' ၈၀' အေစာပိုင္း မွာ ဦးေဆာင္ခဲ့သူေတြ ျဖစ္တဲ့ Aerosmith, Kiss,
Alice Cooper, Van Halen, Def Leppard နဲ႔ glam ပန္႔ ဝိုင္းေတြျဖစ္တဲ့ New York Dolls, T. Rex တို႔ပဲျဖစ္ၿပီး သူတို႔ဟာ ဒီမ်ဴ ိးဆက္ရဲ႕ဦးေဆာင္သူမ် ား ျဖစ္ခဲ့သလို ၈၀' အေစာပိုင္းမွာေတာ့ မိပ္ကပ္ေတြ, နုတ္ခမ္းနီေတြ ဆိုးၿပီး အမ်ဴ ိးသမီးအဝတ္အစားမက် တစ္က် ပံုစံ ေတာက္ေတာက္ေျပာင္ေျပာင္
ေတြေၾကာင့္ အဲဒီေခတ္ ရဲ႕ လူႀကီးမိဘ ေတြနဲ႔ အႀကီးအက်ယ္ ျပႆ နာျဖစ္ခဲ့ဖူးတဲ့ Twisted Sister, ေနာက္ထပ္ Motley Crue, Night Ranger, Dokken, Kix တို႔အျပင္ Ozzy ရဲ႕ ဂႏၲဝင္ ဂစ္တာသမား Randy Rhoads စတင္ဦးေဆာင္ခဲ့တဲ့ Quiet Riot တိုဟာ အေစာပိုင္းျမင္ကြင္းပဲျဖစ္ပ
သူတို႔ရဲ႕ အရွိန္အျမင့္ဆံုးလို႔ေျပာရမ
ဒီတီးဝိုင္းေတြကို အဲဒီအခ်ိန္က glam (သို႔) hair မက္တယ္လ္ ဝိုင္းမ် ားအျဖစ္ တံဆိပ္ကပ္လိုက္ၾက ေပမယ့္ သူတို႔ဟာ တစ္ပံုစံထဲေတြေတာ့မဟုတ္ခဲ့ ပါဘူး။ သူတို႔အားသန္သလို ေပါင္းစပ္ ခဲ့ၾကတာပဲျဖစ္ပါတယ္။ သူတို႔ေတြကို အားလံုးရင္နီွးလြန္းခဲ့ၾကၿပ
ပန္႔ေရာခ့္ ဂီတရဲ႕ ဆန္းသစ္မႈမ် ားနဲ႔ hardcore punk ေရာခ့္ဂီတရဲ႕ ေျပာင္းလဲမႈမ် ား
……………………………………………………………………
ေရာခ့္ဂီတမွာ ပန္႔ေရာခ့္ ပံုစံဟာ အၿမဲတမ္းလိုလို အေရးပါခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီအခ်ိန္ေတြ မွာေတာ့ အခု ေရာခ့္ျမင္ကြင္း အတြက္ အေရးပါဆံုးပံုစံမ် ားရဲ႕ အစဦးပိုင္း မ် ားအျပင္ သူတို႔ဟာ Extreme မက္တယ္လ္ ေတြအတြက္ပါ အေရးပါေနခဲ့ျပန္ပါ တယ္။ အဲဒါကိုေအာ္တာေနးတစ္, grunge, thrash, grindcore အခုလက္ရွိ metalcore, deathcore, thrashcore, rapcore, စသျဖစ္ မ်ဴ ိးဆက္သစ္ ေတြကိုသာ ျမင္ၾကည့္ပါ။
hardcore ပန္႔ဟာ ၇၀ အကုန္ပိုင္းေတြမွာထဲက အားယူလာေနခဲ့ပါၿပီ အဲဒီအေစာပိုင္းေတြမွာ D.O.A တို႔ဟာ အေစာပိုင္းအျဖစ္ သတ္မွတ္ထားခဲ့သလို သူတို႕ရဲ႕ Something Better Change(1980) နဲ႔ Hardcore 81'(1981) အယ္ဘမ္ ေတြကိုခင္ဗ် ားတို႕ နားေထာင္ၾကည့္ပါ။ ေနာက္ထပ္ Metallica တို႔ cover ျပန္လုပ္ထားတဲ့ Dischsrge တီးဝိုင္းရဲ႕ Why! (1981) အယ္ဘမ္ , လူမည္းေတြနဲ႔ ဖြဲစည္း ထားတဲ့ Bad Brain တို႔ဟာဦးေဆာင္ သူေတြပါ။ ဒီလိုပဲ Glan Danzing ဦးေဆာင္ခဲ့တဲ့ The Misfits, Black Flag, Husker Du, The Damned တို႔ဟာ လည္း ဦးေဆာင္သူေတြပါပဲ။
ဒီတီးဝိုင္းေတြဟာ စစ္သားေတြစီးတဲ့ combat boots ေတြ canvas, အားကစားဖိနပ္ေတြနဲ႔ ကတံုးပံုစံ ေဘးအေျပာင္ေတြ တီရွပ္ (သို႔) ဖလန္ထည္ ေတြအျပင္ သူတို႔ရဲ႕ ရူိးပြဲေတြမွာ စင္ေပၚက ဒိုင္ဗင္ ပစ္ခ် တာေတြ slam dancing (သို႔) mosh လို႔ေျပာရမယ့္ လူခ်င္းတိုက္ၾကတာေတြဟာ အဲဒီအခ်ိန္ထဲက သူတို႔ရဲ႕ ပံုစံေတြလိုျဖစ္ေနခဲ့တာပါ။
ေရာခ့္ဂီတရဲ႕ အၾကမ္းတမ္းဆံုး Extreme မက္တယ္လ္ မ်ဴ ိးဆက္ မ် ား စတင္လာခဲ့ျခင္း
…………………………………………………………………
Extreme မက္တယ္လ္ မ်ဴ ိးဆက္ေတြဟာလည္း တစ္ခ်ိန္ထဲလိုလို ေရွ႕ဆင့္ေနာက္ဆင့္ အခ်င္းခ်င္း ဆက္စပ္မႈေတြ နဲ႔ အတူ လက္ရွိ ေရာခ့္ျမင္ကြင္း ရဲ႕ အေရးအပါဆံုး ျဖစ္တဲ့ မက္တယ္လ္ ဂီတရဲ႕ အေျခအုတ္ျမစ္ခ် ေပးခဲ့ၾကပါတယ္။ ၈၀ အေစာပိုင္းေတြမွာ glam ေတြရဲ႕ အားေကာင္းလြန္းမူေၾကာင့္ ေျမေအာက္ေတြ မွာ စတင္လႈပ္ရွားေနခဲ့ၾကတဲ့ မ်ဴိ းဆက္ေတြရွိပါတယ္။ ဒီတီးဝိုင္းေတြဟာ NWOBHM ရဲ႕ ဝိုင္းေတြျဖစ္တဲ့ Venom, Reaven တို႔ အျပင္ Judas, Accept တို႔ရဲ႕ ပံုစံေတြ နဲ႔ အင္အားအျပင္းထန္ဆံုး ဂစ္တာ riffs ေတြရယ္ ပါဝါျပည့္ hardcore ပန္႔ရဲ႕ အေငြ႕အသက္ေတြနဲ႔ ဒရမ္ရိုက္ခ်က္ေတြ ကိုေပါင္း စပ္လာခဲ့ၾကၿပီး black, thrash, speed, death, doom မက္တယ္လ္ ပံုစံမ် ားအျဖစ္ Extreme
မ်ဴ ိးဆက္ကို စတင္လာခဲ့ပါတယ္။
၈၁ ေလာက္ထဲက us ေျမေအာက္ေတြမွာ က်င္လည္ေနခဲ့တဲ့ metallica နဲ႔ slayer တို႔ဟာ သူတို႕ရဲ႕ ပြဲဦးထြက္ အယ္ဘမ္ ေတြျဖစ္တဲ့ Kill 'Em All (1983), Show No Mercy (1983) တို႔ဟာတစ္နွစ္ထဲမွာ ထြက္ရွိလာခဲ့သလို black နဲ႔ death မက္တယ္လ္ ဦးေဆာင္ေတြျဖစ္တဲ့ ဥေရာပ က Celtic Frost (အရင္ Hellhammer), Mercyful Fate Venom, Bathory တို႔ဟာလည္း အယ္ဘမ္ ေတြထြက္ရွိလာခဲ့ၾက ၿပီးနာက္ပိုင္းမွာ thrash ရဲ႕ ႀကီးေလးႀကီးထဲက Anthrax, Megadeth တို႔ ပါ အယ္ဘမ္ေတြထြက္လာခဲ့ပါတယ္။
Death မက္တယ္လ္ ရဲ႕ အေစာဦးပိုင္း အယ္ဘမ္ အျဖစ္ ေျပာေလ့ရွိတဲ့ Possessed တို႕ရဲ႕ Seven Churches ဟာ ၈၅' ေလာက္မွာ ထြက္ရွိခဲ့တယ္ ဆိုေပမယ့္ အမ် ားစု ကေတာ့ ၈၇' မွာ ထြက္ရွိခဲ့တဲ့ Death တို႔ရဲ႕ Scream Bloody Gore ကို ပထမဦးဆံုး death မက္တယ္လ္အယ္ဘမ္ အျဖစ္ေျပာခဲ့ၾကပါတယ္။ ဒီအယ္ဘမ္နွစ္ခ်ပ္ဟာ ေခတ္အေနအထားအရ အျပင္းထန္ဆံုး ဂစ္တာ riffs ေတြနဲ႔ ျဖစ္ေနခဲ့ၿပီး Possessed တိုဟာ thrash ဘက္ အနည္းငယ္ သြားေနခဲ့တာေတာ့ အမွန္ပဲျဖစ္ မယ္ထင္ပါတယ္။ Death တို႔ရဲ႕ ဒီအယ္ဘမ္ ထဲက ကအဖြင့္သီခ်င္း ျဖစ္တဲ့ Infernal Death ရဲ႕ အင္တိုမွာ စဝင္လာတဲ့ Die ဆိုၿပီး ပထမတစ္ေခါက္မွာ deep growled နဲ႔ ဒုတိယတစ္ေခါက္မွာ Die ကို Screamed လုပ္ဆိုသြားတာဟာ လက္ရွိ မ်ဴ ိးဆက္ ေတြအတြက္ ေပါင္းစပ္ဖို႔ တံခါးဖြင့္ေပး ခဲ့တာပဲျဖစ္ပါလိမ့္မယ္။
အဲဒီေနာက္ပိုင္းမွာေတာ့ Obituary, Morbid Angel, Sepultura , Cannibal Cropse တို႔ grindcore အစဦးပိုင္းေတြျဖစ္တဲ့ Napalm Death, Carcass, Speed နဲ႕ thrash ဝိုင္းေတြျဖစ္တဲ့ Kreator,Sadus, Exodus, Drestruction, Testament, Overkill တို႔ဟာ အဲဒီအခ်ိန္ရဲ႕ ဦးေဆာင္ သူမ်ားပါ။ thrash နဲ႔ punk ေပါင္းထားတဲ့ Suicidal Tendencies တို႔ဟာလည္း ခ်န္ထားခဲ့လို႔မရတဲ့ ဆန္းသစ္မႈေတြပဲျဖစ္ပါတယ္။ သတိထားၾကည့္ရင္ thrash ရဲ႕ ႀကီးေလးႀကီး ျဖစ္တဲ့ metallica, Slayer, Megadeth, Anthrax တို႔အျပင္ Overkill တို႔ဟာ punk ေရာခ့္ ဦးေဆာင္ဝိုင္းေတြျဖစ္တဲ့ Ramones, Discharge, The Misfits, The Stooges, Sex Pistols, Killing Joke တို႔ရဲ႕သီခ်င္းေတြ ကို တစ္ေလးတစ္စား ျပန္ဆို ေပးခဲ့ၾကဖူးပါတယ္။ဒါဟာ ေရာခ့္ဂီတ ရဲ႕ ဆက္စပ္မႈေတြ ပဲျဖစ္ပါတယ္။
ေရာခ့္ဂီတနဲ႔ Rap တို႔ရဲ႕ အစဦးပိုင္းေပါင္းစပ္မႈမ် ား
……………………………………………………………………
ခင္ဗ် ားတို႔ Kiss ရဲ႕ ၈၄ ခုနွစ္က ထြက္ရွိခဲ့တဲ့ Lick It Up အယ္ဘမ္ ထဲက All Hell's Breakin Loose ကိုနားေထာင္ၾကည့္ပါ ဒါဟာအေစာဦးပိုင္းျဖစ္
နိုင္ပါတယ္။ အဲဒီေနာက္ပိုင္း Aerosmith နဲ႔ Run D.M.C တို႔ရဲ႕ Walk This Way (1986) နဲ႕ Anthrax နဲ႔ rap ဂီတရဲ႕ ဂႏၲဝင္ လို႔ေျပာရမယ့္ Public Enemy တုိ႔ရဲ႕ Bring the Noise (1987) ေနာက္တစ္နွစ္မွာပဲ Anthrax က Scott Ian ဝင္တီးေပးထားတဲ့ ဂစ္တာ riffs ေတြနဲ႕ public enemy တို႕ရဲ႕ It takes a nation of millions to hold us (1988) တို႔ဟာ ေအာင္ျမင္ခဲ့တဲ့ rap rock ေပါင္းစပ္မႈေတြပါ။
ဒါဆိုရင္ Guns 'N Roses ဟာလည္း သူတို႕ရဲ႕ Use Your Illusion ll ထဲမွာ My World သီခ်င္းကို Axl လည္း ဆိုခဲ့ပါေသးတယ္ အဲဒီအတြက္ ဝိုင္းသားေတြနဲ ျပႆ နာျဖစ္ခဲ့တယ္ လို႕ေတာင္ေျပာ ၾကပါေသးတယ္။ သူတစ္ေယာက္ေတာ့ မဟုတ္ပါဘူးဗ် ာ funk ဘက္ေရာက္တဲ့ ၈၀ ေက် ာ္ ဝိုင္းေတြဟာ အဲဒီအခ်ိန္ထဲက စေနတာပါ။ glam ဝိုင္း Danger Danger လည္း Yeah, You Want It! မွာရြတ္ခဲ့သလို Winger လည္းဆိုခဲ့ဖူးပါတယ္။
Red Hot Chili Peppers သူတို႕ရဲ႕ အေစာပိုင္း အယ္ဘမ္ ေတြမွာ funk နဲ႔ rap ေတြေရာၿပီး ဂစ္တာ သံေတြနဲ႔သြားထားသလို Faith No More ရဲ႕ အခုအဆိုေတာ္ Mike မတိုင္ခင္ လူမည္း အဆိုေတာ္ ခ်က္စေေလ နဲ႔ We Care a Lot အပါအဝင္ ေရွ႕ပိုင္း နွစ္ေခြဟာ ဒီပံုစံမွာရွိေနခဲ့တာပါ။ Mike ကိုယ္တိုင္ Faith No More ရဲ႕သံုးခ်ပ္ေျမာက္နဲ႔ သူရဲ႕ ပြဲဦးထြက္ အယ္ဘမ္ ထဲက Epic မွာ ရက္ပ္ ဆိုသြားတာ ေသသပ္လြန္းသလို ေအာင္ျမင္ခဲ့တဲ့ သီခ်င္းေတြပါ။
ဒီလိုပဲ အဲအခ်ိန္က rap အဆိုေတာ္ MC ေတြဟာလည္း ေရာခ့္သီခ်င္းေတြကို ယူသံုးထားခဲ့ပါတယ္။ Vanilla Ice ရဲ႕ Ice Ice Baby သီခ်င္းအင္တိုဟာ Queen နဲ႔ David Bowie တို႔ရဲ႕ Under Preesure ကယူသံုးထားသလို သူ႕ရဲ႕ Play Than Funky Music ၇၀ ေလာက္က folk ေရာခ့္ တီးဝိုင္း Wild Cherry ရဲ႕ သီခ်င္းပါပဲ။ The Fat Boys ဆိုရင္ လည္း ကလက္စစ္ ေရာခ့္တီးဝိုင္း The Beach Boys နဲ႔ ေပါင္းၿပီး Wipe Out ကို ျပန္ဆိုထားခဲ့တာ ၈၆ ေလာက္ကပါ အဲဒီအခ်ိန္ေအာင္ျမင္တဲ့ rap အဆိုေတာ္ ေတြထဲမွာ L.L.Cool J, C+C Music Factory, Tone Loc တို႔ဟာ ေရာခ့္ဂစ္တာသံေတြ နဲ႔အတူ သူတို႔ရဲ႕ တစ္ခ်ဴ ိ႕ သီခ်င္းေတြကို ဖန္တီးထာခဲ့ၾကပါတယ္။ လူျဖဴ အဖြဲ႕ျဖစ္တဲ့ Beastie Boys တိုရဲ႕ ၈၆ မွာ ထြက္တဲ့ ပြဲဦးထြက္ အယ္ဘမ္ Licensed to Ill ဟာ hardcore punk ပံုစံေတြနဲ႔ ရြတ္ထားခဲ့တာပါ။ ေနာက္ပိုင္း Cypress Hill တို႔ Biohazard, Hed.PE, Body Count တို႔ဟာ ေရာခ့္နဲ႔ rap ေတြရဲ႕ အစဦးပိုင္းေတြျဖစ္ခဲ့ၿပီး Limp Bizkit, Linkin Park အပါ အဝင္ မ်ဴ ိးဆက္သစ္ ေတြအတြက္ အေစာပိုင္း ေပါင္းစပ္ေပးခဲ့ၾကတာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။
ပို႔စ္ကလည္းအရမ္းရွည္ေနၿပီျ
…\m/ထြဋ္\m/…
ခင္ေသာမင္ေသာ
စေကာ္ပီယံမ် ား
No comments:
Post a Comment
မိတ္ေဆြ...အခ်ိန္ေလးရရင္ blogg မွာစာလာဖတ္ပါေနာ္
ဗဟုသုတ ရနိုင္တယ္။