Myanmar
Volunteer
စကားေျပာျခင္းသည္ လူမႈဆက္ဆံေရးတြင္ အလြန္အေရးပါေသာက႑တစ္ခုျဖစ္သည္။ လူသားတိုင္းေန႔စဥ္ႏွင့္အမွ် အေၾကာင္းအရာမ်ားစြာကိုစကားျဖင့္ ေျပာဆိုဆက္ဆံေနၾကရသည္။
စကားကိုစနစ္တက် ေျပာတတ္ျခင္းသည္လည္းအရည္အခ်င္းတ စ္ခု
ျဖစ္သည္။ မိခင္ဘာသာစကားကိုပင္ စကားေျပာတတ္သူတိုင္းမိန္႔ခြန္းမ ်ား၊
ေဟာေျပာခ်က္မ်ားစသည္ျဖင့္ အေျခအေနအမ်ဳိးမ်ဳိးကို စနစ္တက်ေျပာဆိုတတ္ရန္
မလြယ္ဘဲစနစ္တက်ေလ့က်င့္ရန္ လို
စကားေျပာျခင္းသည္ လူမႈဆက္ဆံေရးတြင္ အလြန္အေရးပါေသာက႑တစ္ခုျဖစ္သည္။ လူသားတိုင္းေန႔စဥ္ႏွင့္အမွ် အေၾကာင္းအရာမ်ားစြာကိုစကားျဖင့္
အပ္သည္။
ႏိုင္ငံျခားဘာသာစကားျဖစ္ေသာ အဂၤလိပ္ဘာသာစကားအတြက္မူပိုမိုေလ ့က်င့္ရန္လိုအပ္သည္။
ပထမဆံုးအေရးႀကီးသည္မွာ ယခင္ေျပာခဲ့သည့္အတိုင္းအသံ၏သေဘာ တရားကိုမွန္မွန္ကန္ကန္
စနစ္တက်ေလ့က်င့္ရမည္။
စကားေျပာျခင္းဆိုသည္ ပန္ကံုးတစ္ကံုးသီကံုးသည္ႏွင့္ အလားသ႑ာန္တူပါသည္။ ပန္းကံုးတစ္ကံုးသီကံုးရာတြင္ ပန္းကံုးတြင္ပါဝင္ေသာအရာမ်ားကို စနစ္တက်မသံုးသပ္မိၾကသကဲ့သို႔
စကားတြင္ပါဝင္ေသာအေၾကာင္းအရာမ်ာ းကိုခြဲျခမ္းစိတ္္ျဖာေလ့လာရန္ေမ ့ေလ်ာ့ ေနတတ္ၾကသည္။
ဆဲလ္မ်ားျဖင့္ဖြဲ႔စည္းထားေသာပြင ့္ခ်ပ္မ်ားပါဝင္သည့္
ပန္းပြင့္မ်ားကိုအပ္ခ်ည္ႀကိဳးျဖ င့္သီးကံုးလိုက္ေသာအခါ ပန္းကံုးတစ္ကံုးျဖစ္လာသည္။
ထို႔အတူစကားေျပာျခင္းသည္ အသံျဖင့္ ဖြဲ႔စည္းထားေသာစကားလံုးမ်ားကို ဝါက်မ်ားအျဖစ္
တည္ေဆာက္ကာ ၎ဝါက်မ်ားကိုေျပာလိုေသာအေၾကာင္း အရာသက္ေရာက္ေအာင္
စုုစည္းလိုက္ျခင္းျဖင့္ စကားျဖစ္လာသည္။
ပန္းကံုး = စကား
ပန္းပြင့္ = ဝါက်
ပြင့္ခ်ပ္ = စကားလံုး
ဆဲလ္ = အသံ
အပ္ခ်ည္ႀကိဳး = ေျပာလိုေသာအေၾကာင္းအရာ
ေဖာ္ျပပါဆက္စပ္မႈ ပံုစံသည္ ဘာသာစကားေလ့လာသူတိုင္းအတြက္ စနစ္တက်ေလ့လာသင္ယူရန္ အေထာက္အကူ ျပဳႏုိင္ပါသည္။ စကားေျပာဆိုရာတြင္ အေရးႀကီးသည့္ အေျခခံအေၾကာင္း (၂) ခ်က္မွာ ရွင္းလင္းျပတ္သားရန္ ႏွင့္ ေခ်ာေမြ႔ေျပျပစ္ရန္ ျဖစ္သည္။ ေျပာစကားတြင္ ရွင္းလင္းျပတ္သားမႈသည္ အေရးႀကီးေသာအေၾကာင္းတစ္ခ်က္ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ အသံကိုစနစ္တကနားလည္ေလ့က်င့္ရန္လ ိုအပ္သည္၊ အသံ၏သေဘာတရားမ်ားကိုေသေသခ်ာခ်ာန ားလည္မွသာေျပာစကားမ်ားကိုနားလည္ ႏိုင္ၿပီး ျပန္လည္
အတုယူေျပာဆိုႏိုင္မည္ျဖစ္သည္။ သို႔ပါ၍ ဦးစြာအသံ၏
သေဘာတရားမ်ားကိုအေသးစိတ္ေျပာလို ပါသည္။
အသံ(Sound)
အဂၤလိပ္ဘာသာစကားတြင္ အသံထြက္(pronunciation) ႏွင့္ စာလံုးေပါင္း(spelling) ထပ္တူမညီသည္မွာ(၇၀)ရာခိုင္ႏႈန္း ေက်ာ္ခန္႔အထိရွိသည္။
စာလံုးေပါင္းပံုစံတူေသာ္လည္းအသံ ထြက္မတူသည္ကိုအမ်ားအျပားေတြ႔ရမည ္။ (e.g. put,
but)
စာလံုးေပါင္းပံုစံမတူဘဲအသံထြက္တ ူညီသည္ကိုလည္းေတြ႔ရမည္။
(e.g. see, key, tea) အကၡရာတစ္ခု(alphabet) သည္ စကားလံုးတစ္ခု၏
စာလံုးေပါင္းတြင္ပါဝင္ၿပီးအသံထြ က္ရာတြင္ မပါဝင္သည္ကိုလည္းေတြ႔ရသည္။(e.g. psychology, listen)
ထို႔ေၾကာင့္ အဂၤလိပ္စကားလံုးတစ္ခုကိုစာလံုးေ ပါင္းအတိုင္းအသံထြက္၍မရေသာေၾကာင ့္
အသံမ်ားကိုေသေသခ်ာခ်ာေလ့လာရန္လိ ုသည္။ အဂၤလိပ္ဘာသာစကားတြင္ အကၡရာ(alphabet) ၂၆ လံုးသာ
ရွိေသာ္လည္း ဗ်ည္းသံ(consonant sound) ၂၄ သံ ႏွင့္ သရသံ(vowel sound) ၂၀ စုစုေပါင္း
၄၄-သံရွိသည္။ အသံထြက္မ်ားကိုစာျဖင့္အတိအက် ေရးသားေဖာ္ျပရန္ မလြယ္ကူသျဖင့္
အသံထြက္သေကၤတ (phonetic symbols) မ်ားႏွင့္
ဥပမာစကားလံုးမ်ားျဖင့္သာေဖာ္ျပပ ါမည္။
- ဗ်ည္းသံမ်ား(consonant sounds)
p pen, copy, tap
b back, baby, job
t tea, tight, knot
d day, ladder, odd
k key, school,clock
g get, giggle, dog
tʃ church, match, nature
dʒ judge, age, soldier
f fat, coffee, rough
v view, heavy, move
θ thing, author, path
ð this, other
s soon, cease, sister
z zero, music, roses, buzz
ʃ ship, sure, national
ʒ pleasure, vision
h hot, whole, ahead
m more, hammer, sum
n nice, know, funny, sun
ŋ ring, anger, thanks, sung
l light, valley, feel
r right, wrong, sorry, arrange
j yet, use, beauty, few
w wet, one, when, queen
ʔ (glottal stop) department, football
- သရသံမ်ား (vowel sounds)
ɪ kit, bid, minute
e dress, bed, head
æ trap, bad
ɒ lot, odd, wash
ʌ strut, mud, love, blood
ʊ foot, good, put
iː fleece, sea, machine
eɪ face, day, break
aɪ price, high, try
ɔɪ choice, boy
uː goose, two, blue, group
əʊ goat, show, no
aʊ mouth, now
ɪə near, here, weary
eə square. fair, various
ɑː start, father
ɔː thought, law, north, war
ʊə poor, jury, cure
ɜː nurse, stir, learn, refer
ə about, common, standard
i happy, radiate, glorious
u thank you, influence, situation
n̩ suddenly, cotton
ဖိသံ(Stress)
အသံ၏အစိတ္အပိုင္းမ်ားတြင္ဗ်ည္းသ ံ၊သရသံမ်ားသာမက stress
သည္အေရးပါေသာအစိတ္အပိုင္းတစ္ခုျ ဖစ္သည္။ ရွင္းလင္းျပတ္သားေသာစကားျဖစ္ရန္ အတြက္
ဖိသံ(stress)ကိုစနစ္တက်အသံုးျပဳ တတ္ရန္လည္းလုိအပ္သည္။ ဖိသံ(stress)ကိုနားလည္ရန္
စကားလံုးတစ္လံုးတြင္ ပါဝင္ေသာအသံ(ဝဏၰ)မ်ားကိုသိရမည္။
ဥပမာ syl-la-ble အသံ(ဝဏၰ) ၃-သံ
in-sti-tu-tion အသံ(ဝဏၰ) ၄-သံ
၎အသံ(ဝဏၰ) မ်ားေပၚတြင္ ဖိေသာအသံ(stress)ကို'အမွတ္အသားျ ဖင့္ ေဖာ္ျပသည္။
စကား၏ဝတၱရား(part of speech) အေပၚတြင္မူတည္၍ stress ေျပာင္းသြားတတ္ပါသည္။ အသံ-၂သံ ရွိေသာစကားလံုးတစ္လံုးတြင္ နာမ္(noun)ကိုပထမအသံတြင္ ဖိရၿပီး ႀကိယာ(verb) ကိုဒုတိယအသံတြင္ ဖိရသည္။
ဥပမာ noun verb
'object ob'ject
'convict con'vict
'import im'port
'record re'cord
ခၽြင္းခ်က္ ad'dress ad'dress
'promise 'promise
'comment 'comment
ေရွ႕ဆက္ပုဒ္(prefix) ပါဝင္ေသာအသံ(၂)သံရွိစကားလံုးမ်ာ း
ေရွ႕ဆက္ပုဒ္မ်ားျဖစ္ေသာ a-, be-,re- စသည္တို႔ပါဝင္ေသာအသံ(၂)သံရွိစကာ းလံုးမ်ားတြင္
စကားလံုး၏မူလအသံတြင္သာstressရွိ သည္။
e.g. a'loud a'rise a'loft
br'fore be'come be'hind
re'clim re'sent re'turn
ေနာက္ဆက္ပုဒ္(suffix) ပါဝင္ေသာစကားလံုးမ်ား
ေဖာ္ျပပါေနာက္ဆက္ပုဒ္မ်ားပါဝင္သ ည့္စကားလံုးမ်ားတြင္စကားလံုး၏ေန ာက္ဆက္သံကိုstressျဖင့္ရြတ္ဆိုရ သည္။
e.g. (a) -eer engi'neer volunt'eer black marte'teer
(b) -iee addre'see pay'ee emplo'yee
(c) -ique uni'ique physi'que ob'lique
(d) -ain ob'tain enter'tain ascer'tain
(e) -esque pictu'resque gro'tesque bur'lesque
(f) -esec co'alesce
(g) -itis arthr'itis bron'chitis
(h) -ete de'lete comp'lete
(i) -aire question'naire million'naire
(j) -ette cigare'tte cass'ette
(k) -ade lemo'nade per'vade
(l) -ever when'ever how'ever
(m) -ese chi'nese bur'mese
(n) -esent ado'lesent efferve'sent
အသံအနိမ့္အျမင့္ (Intonation)
စကားေျပာဆိုရာတြင္ ပိုမိုရွင္းလင္းနားလည္ႏိုင္ေစရန ္intonationကလည္းအေရးႀကီးပါသည္။ စကား၏အဓိပၸာယ္၊
စကားေျပာသူ၏သေဘာထား၊ စကား၏ဆိုလိုရင္းစသည္တို႔ကိုနားလ ည္ႏို္င္ရန္ intonation
ကကူညီေပးႏိုိင္ပါသည္။ စကားေျပာဆိုရာတြင္ intonation
ေျပာင္းသြားပါကလည္းဆိုလိုရင္းရည ္ရြယ္ခ်က္ေျပာင္းသြားႏိုင္သည္ကိ ုသတိျပဳရမည္။အဂၤလိပ္စကားေျပာဆို ရာတြင္နားလည္ထားရမည့္အေျခခံ
intonation (၃)မ်ဳိးကို"အဂၤလိပ္ဘာသာစကားကို ခ်ဥ္းကပ္ျခင္း"ေဆာင္းပါး
(Education Digest Journal အတြဲ-၁၊ အမွတ္-၃၅၊၃၆)တြင္ေဖာ္ျပၿပီးျဖစ္ သည္။
အသံထြက္သည္ listeningအတြက္ေရာ speaking အတြက္ပါ အလြန္ေရးႀကီးပါသည္။ အသံထြက္ကိုသတိမထားပါကနားေထာင္ရာ တြင္လည္းေကာင္း၊
ေျပာဆိုရာတြင္လည္းေကာင္းနားလည္မ ႈလြဲမွားႏိုင္ပါသည္။ ဥပမာ- row ႏွင့္ roll ကိုၾကားေသာအခါ
သတိမထားပါကနားၾကားလြဲကာအဓိပၸာယ္ ပါလြဲမွားႏိုင္သည္။
အသံ၏သေဘာတရားမ်ားကိုနားလည္လွ်င္ ၎ကိုအေျခခံကာအဂၤလိပ္စကားေျပာကို မည္သို႔ ေလ့က်င့္ရမည္ကို္
ဆက္လက္ေျပာလိုပါသည္။ပထမဆံုးသတိျ ပဳရန္အခ်က္မွာမွန္ကန္သည္အထိထပ္ခ ါထပ္ခါ၊ အႀကိမ္ႀကိမ္
ေလ့က်င့္ျခင္းသည္ ေလ့လာမႈအားလံုးအတြက္ အျမန္ဆံုးေသာနည္းလမ္း ျဖစ္သည္။
- Television, Video, News, Tape, CD, DVD စသည္မ်ားကိုအသံုးျပဳကာNative speaker မ်ား၏အသံမ်ားကုိတတ္ႏိုင္သမွ်နား ေထာင္ပါ၊ ၎ကိုအတုယူၿပီးေျပာဆိုျခင္းျဖင့္ တိက်ေသာ sound, stress,
intonation မ်ားကိုရရိွႏိုင္သည္။ အတုယူေျပာဆိုရာတြင္ Video Lesson မ်ားျဖစ္ပါက
၎တို႔၏ပါးစပ္လႈပ္ရွားမႈကိုသတိထာ းၿပီးေလ့လာပါ၊ အသံထြက္ရာတြင္
အေထာက္အကူျပဳႏိုင္ပါသည္။
- အဂၤလိပ္စကားေျပာေလ့က်င့္ရာတြင္ ေတးဂီတမ်ားသည္လည္းအလြန္ထိေရာက္သ ည္၊ လူတိုင္းသည္
ဂီတကိုႏွစ္သက္ၾကေသာေၾကာင့္ေတးသီ ခ်င္းမ်ားကိုလိုက္ဆိုျခင္းကစကား ေျပာရာတြင္ေခ်ာေမြ႕ေစႏိုင္သည္။
- တစ္ေန႔လွ်င္ ၁၅-၂၀ မိနစ္ခန္႔ စာပိုဒ္မ်ားကိုအသံထြက္ဖတ္ပါ၊ စာဖတ္ရာတြင္ အသံထြက္မ်ားကိုႀကိဳးစားၿပီးမွန္ မွန္ကန္ကန္ ဖတ္ပါ၊ သံုးလခန္႔ ဆက္တိုက္ဖတ္လွ်င္
ပါးစပ္ၾကြက္သားမ်ားသန္မာၿပီးစကာ းေျပာရာတြင္အေထာက္အကူျပဳႏိုင္သည ္ကုိသုေတသနမ်ားတြင္
အတိအက်ေဖာ္ျပထားသည္။
- အေၾကာင္းအရာတစ္ခုကိုေလ့က်င့္ရာတ ြင္
မိမိ၏အသံကိုအသံဖမ္းၿပီးျပန္လည္စ စ္ေဆးပါ၊ မူရင္းအသံမ်ားႏွင့္ျပန္လည္စစ္ေဆ းကာအမွားမ်ားကိုသတိထားၿပီးမွန္သ ည္အထိအႀကိမ္ႀကိမ္ အထပ္ထပ္
ေလ့က်င့္ပါ။ ပထမဆံုးအသံထြက္မွန္ရန္သာ ႀကိဳးစားပါ၊ အသံမွန္ေသာအခါ stress, intonation
မ်ားကိုဆက္လက္ေလ့က်င့္ပါ၊ ေလ့က်င့္ရာတြင္သတိျပဳရမည္မွာ ၾကားသည့္အတိုင္းဆိုပါ၊
ဤေနရာတြင္ စာျဖင့္ေဖာ္ရသည္မွာအတန္ခက္ခဲပါသ ည္၊ ဥပမာအားျဖင့္
ယေန႔ေခာတ္ကေလးငယ္မ်ားသည္ 'Justin Bieber 'စသည့္ ေရပန္းစားသည့္
အဂၤလိပ္သီခ်င္းမ်ားကို ၾကားရမ်ားလာေသာအခါ နားရည္ဝၿပီးသီဆိုတတ္ၾကသည္၊ သီဆိုရာတြင္
ပီပီသသမွန္မွန္ကန္ကန္ သီဆိုႏိုင္ၾကသည္ကုိေတြ႔ရသည္၊ ၎ကေလးငယ္မ်ားသည္
ၾကားသည့္အတိုင္းလိုက္ဆိုေသာေၾကာ င့္ ျဖစ္သည္။
အရြယ္ေရာက္ၿပီးသူမ်ားကမူနားကၾကာ းေသာ္လည္း မူလအသံကိုမွန္ကန္ရန္ မႀကိဳးစားဘဲ
မိမိအသံထြက္တတ္သလိုဆိုတတ္ၾကသည္၊ ထိုအခ်က္ကိုသတိထားဆင္ျခင္ၾကရမည္ ။
- အဂၤလိပ္ဘာသာစကားသင္ၾကားေသာစာသင္ ခန္းအျပင္ ပတ္ဝန္းက်င္တြင္လည္းတတ္ႏိုင္သမွ ် အဂၤလိပ္လိုသာေျပာဆိုပါ၊
မိမိေလ့က်င့္မွတ္သားထားေသာစကားလ ံုး၊ ဝါက်မ်ားကို အဂၤလိပ္စကားေျပာသည့္ အခ်ိန္တိုင္းတြင္
ထည့္ၿပီးေျပာပါ။
- ႐ိုး႐ိုးစကားေျပာပံုစံမ်ားေလ့က် င့္ၿပီးေသာအခါ
မိန္႔ခြန္းမ်ား၊ သတင္းမ်ားအစရွိသည္ျဖင့္
လိုအပ္သည္မ်ားကိုအထက္ပါနည္းမ်ား အတိုင္းဆက္လက္ေလ့က်င့္ပါ၊ စကားေျပာဆိုရသည့္
အေျခအေနေျပာင္းသည္ႏွင့္အမွ် ေျပာရသည့္ပံုစံမ်ားေျပာင္းလဲသြာ းသည္ကိုေတြ႔ရလိမ့္မည္။
ဆိုလိုသည္မွာေစ်းဝယ္ရာတြင္ ေျပာသည့္စကားေျပာ ႏွင့္ ႐ံုး႒ာနမ်ားတြင္
ေျပာသည့္စကားေျပာပံုစံမ်ား တူမည္မဟုတ္ပါ။ (စကားလံုးအသံုးအႏႈန္း၊ ေလယူေလသိမ္း၊
အထူးသျဖင့္ ေျပာဟန္ဆိုဟန္မ်ား
မတူညီသည္ကိုဆိုလိုသည္)
အထက္တြင္ေဖာ္ျပခဲ့ေသာအေၾကာင္းအရ ာမ်ားကိုအေျခခံကာေန႔စဥ္မွန္မွန္ ေလ့က်င့္လွ်င္
အဂၤလိပ္ဘာသာစကားကိုအတိုင္းအတာတစ ္ခုအထိမွန္မွန္ကန္ကန္ ရွင္းရွင္းလင္းလင္း
ေခ်ာေခ်ာေမြ႔ေမြ႔ေျပာဆိုႏိုင္ပါ လိမ့္မည္။ "The fastest way to learn anything is to do
again and again until to get it right."ဟူေသာစကားအတိုင္းလိုခ်င္ သည့္ ပန္းတိုင္ကို
ရာက္သည္အထိ စိတ္ရွည္ရွည္ျဖင့္အႀကိမ္ႀကိမ္ေလ ့က်င့္ကာလမ္းေၾကာင္းမွန္ေပၚတြင္ ေလွ်ာက္လွမ္းႏိုင္ၾကပါေစေၾကာင္း ေရးသားလိုက္ပါသည္။
( “အဂၤလိပ္အဘိဓာန္ အသံုးျပဳနည္းလမ္းညႊန္” ေဆာင္းပါးတြင္ ခ်န္လွပ္ထားခဲ့ေသာ Phonetic symbols မ်ားကို ယခု ေဆာင္းပါးတြင္ေရးသားလိုက္ပါသည္။ )
Ref: SPOKEN – CONVERSATIONAL ENGLISH; A Resource Book for Teachers of English
- Myanmar Network
စကားေျပာျခင္းဆိုသည္ ပန္ကံုးတစ္ကံုးသီကံုးသည္ႏွင့္ အလားသ႑ာန္တူပါသည္။ ပန္းကံုးတစ္ကံုးသီကံုးရာတြင္ ပန္းကံုးတြင္ပါဝင္ေသာအရာမ်ားကို
ပန္းကံုး = စကား
ပန္းပြင့္ = ဝါက်
ပြင့္ခ်ပ္ = စကားလံုး
ဆဲလ္ = အသံ
အပ္ခ်ည္ႀကိဳး = ေျပာလိုေသာအေၾကာင္းအရာ
ေဖာ္ျပပါဆက္စပ္မႈ ပံုစံသည္ ဘာသာစကားေလ့လာသူတိုင္းအတြက္ စနစ္တက်ေလ့လာသင္ယူရန္ အေထာက္အကူ ျပဳႏုိင္ပါသည္။ စကားေျပာဆိုရာတြင္ အေရးႀကီးသည့္ အေျခခံအေၾကာင္း (၂) ခ်က္မွာ ရွင္းလင္းျပတ္သားရန္ ႏွင့္ ေခ်ာေမြ႔ေျပျပစ္ရန္ ျဖစ္သည္။ ေျပာစကားတြင္ ရွင္းလင္းျပတ္သားမႈသည္ အေရးႀကီးေသာအေၾကာင္းတစ္ခ်က္ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ အသံကိုစနစ္တကနားလည္ေလ့က်င့္ရန္လ
အသံ(Sound)
အဂၤလိပ္ဘာသာစကားတြင္ အသံထြက္(pronunciation) ႏွင့္ စာလံုးေပါင္း(spelling) ထပ္တူမညီသည္မွာ(၇၀)ရာခိုင္ႏႈန္း
စာလံုးေပါင္းပံုစံမတူဘဲအသံထြက္တ
- ဗ်ည္းသံမ်ား(consonant sounds)
p pen, copy, tap
b back, baby, job
t tea, tight, knot
d day, ladder, odd
k key, school,clock
g get, giggle, dog
tʃ church, match, nature
dʒ judge, age, soldier
f fat, coffee, rough
v view, heavy, move
θ thing, author, path
ð this, other
s soon, cease, sister
z zero, music, roses, buzz
ʃ ship, sure, national
ʒ pleasure, vision
h hot, whole, ahead
m more, hammer, sum
n nice, know, funny, sun
ŋ ring, anger, thanks, sung
l light, valley, feel
r right, wrong, sorry, arrange
j yet, use, beauty, few
w wet, one, when, queen
ʔ (glottal stop) department, football
- သရသံမ်ား (vowel sounds)
ɪ kit, bid, minute
e dress, bed, head
æ trap, bad
ɒ lot, odd, wash
ʌ strut, mud, love, blood
ʊ foot, good, put
iː fleece, sea, machine
eɪ face, day, break
aɪ price, high, try
ɔɪ choice, boy
uː goose, two, blue, group
əʊ goat, show, no
aʊ mouth, now
ɪə near, here, weary
eə square. fair, various
ɑː start, father
ɔː thought, law, north, war
ʊə poor, jury, cure
ɜː nurse, stir, learn, refer
ə about, common, standard
i happy, radiate, glorious
u thank you, influence, situation
n̩ suddenly, cotton
ဖိသံ(Stress)
အသံ၏အစိတ္အပိုင္းမ်ားတြင္ဗ်ည္းသ
ဥပမာ syl-la-ble အသံ(ဝဏၰ) ၃-သံ
in-sti-tu-tion အသံ(ဝဏၰ) ၄-သံ
၎အသံ(ဝဏၰ) မ်ားေပၚတြင္ ဖိေသာအသံ(stress)ကို'အမွတ္အသားျ
စကား၏ဝတၱရား(part of speech) အေပၚတြင္မူတည္၍ stress ေျပာင္းသြားတတ္ပါသည္။ အသံ-၂သံ ရွိေသာစကားလံုးတစ္လံုးတြင္ နာမ္(noun)ကိုပထမအသံတြင္ ဖိရၿပီး ႀကိယာ(verb) ကိုဒုတိယအသံတြင္ ဖိရသည္။
ဥပမာ noun verb
'object ob'ject
'convict con'vict
'import im'port
'record re'cord
ခၽြင္းခ်က္ ad'dress ad'dress
'promise 'promise
'comment 'comment
ေရွ႕ဆက္ပုဒ္(prefix) ပါဝင္ေသာအသံ(၂)သံရွိစကားလံုးမ်ာ
ေရွ႕ဆက္ပုဒ္မ်ားျဖစ္ေသာ a-, be-,re- စသည္တို႔ပါဝင္ေသာအသံ(၂)သံရွိစကာ
e.g. a'loud a'rise a'loft
br'fore be'come be'hind
re'clim re'sent re'turn
ေနာက္ဆက္ပုဒ္(suffix) ပါဝင္ေသာစကားလံုးမ်ား
ေဖာ္ျပပါေနာက္ဆက္ပုဒ္မ်ားပါဝင္သ
e.g. (a) -eer engi'neer volunt'eer black marte'teer
(b) -iee addre'see pay'ee emplo'yee
(c) -ique uni'ique physi'que ob'lique
(d) -ain ob'tain enter'tain ascer'tain
(e) -esque pictu'resque gro'tesque bur'lesque
(f) -esec co'alesce
(g) -itis arthr'itis bron'chitis
(h) -ete de'lete comp'lete
(i) -aire question'naire million'naire
(j) -ette cigare'tte cass'ette
(k) -ade lemo'nade per'vade
(l) -ever when'ever how'ever
(m) -ese chi'nese bur'mese
(n) -esent ado'lesent efferve'sent
အသံအနိမ့္အျမင့္ (Intonation)
စကားေျပာဆိုရာတြင္ ပိုမိုရွင္းလင္းနားလည္ႏိုင္ေစရန
အသံထြက္သည္ listeningအတြက္ေရာ speaking အတြက္ပါ အလြန္ေရးႀကီးပါသည္။ အသံထြက္ကိုသတိမထားပါကနားေထာင္ရာ
အသံ၏သေဘာတရားမ်ားကိုနားလည္လွ်င္
- Television, Video, News, Tape, CD, DVD စသည္မ်ားကိုအသံုးျပဳကာNative speaker မ်ား၏အသံမ်ားကုိတတ္ႏိုင္သမွ်နား
- အဂၤလိပ္စကားေျပာေလ့က်င့္ရာတြင္ ေတးဂီတမ်ားသည္လည္းအလြန္ထိေရာက္သ
- တစ္ေန႔လွ်င္ ၁၅-၂၀ မိနစ္ခန္႔ စာပိုဒ္မ်ားကိုအသံထြက္ဖတ္ပါ၊ စာဖတ္ရာတြင္ အသံထြက္မ်ားကိုႀကိဳးစားၿပီးမွန္
- အေၾကာင္းအရာတစ္ခုကိုေလ့က်င့္ရာတ
- အဂၤလိပ္ဘာသာစကားသင္ၾကားေသာစာသင္
- ႐ိုး႐ိုးစကားေျပာပံုစံမ်ားေလ့က်
အထက္တြင္ေဖာ္ျပခဲ့ေသာအေၾကာင္းအရ
( “အဂၤလိပ္အဘိဓာန္ အသံုးျပဳနည္းလမ္းညႊန္” ေဆာင္းပါးတြင္ ခ်န္လွပ္ထားခဲ့ေသာ Phonetic symbols မ်ားကို ယခု ေဆာင္းပါးတြင္ေရးသားလိုက္ပါသည္။
Ref: SPOKEN – CONVERSATIONAL ENGLISH; A Resource Book for Teachers of English
- Myanmar Network
No comments:
Post a Comment
မိတ္ေဆြ...အခ်ိန္ေလးရရင္ blogg မွာစာလာဖတ္ပါေနာ္
ဗဟုသုတ ရနိုင္တယ္။