by May Thandar Win on Monday, October 29, 2012 at 12:42am ·
Father of Email, Ray Tomilison
ေရးလ္ တြမ္လင္န္ဆန္ ဟာ ARPA ကြန္ရက္ကေန အီးေမးလ္
ပထမဆံုး ေပးပို႔ခဲ့သူပါ။ သူဟာ BBN က အင္ဂ်င္နီယာတစ္ေယာက္ျဖစ္ၿပီး ၁၉၇၂ ခုႏွစ္မွာ
ကြန္ျပဴတာ တစ္လံုးကေန တစ္လံုး ကို ဖိုင္ေတြ ေပးပို႔လို႔ ရႏိုင္မယ့္ ရိုးရွင္းလွတဲ့
ပရိုဂရမ္ေလးတစ္ခုကို စတင္ တီထြင္ခ့ဲပါတယ္။
ပင္မ ကြန္ျပဴတာေတြမွာ အရင္ကတည္းက
စာတိုက္ပံုးေလးေတြ ကိုယ္စီ ရွိပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ အဲဒီကြန္ျပဴ တာမွာ လာေရာက္
အသံုးျပဳတဲ့သူေတြအခ်င္းခ်င္း စာခ်န္ထားခ်င္တဲ့ အခါမ်ိဳးအတြက္ပဲ အသံုးျပဳလို႔ရပါတယ္။
တစ္ျခားကြန္ျပဴတာကိုေတာ့လွမ္းပို႔လို႔ မရပါဘူး။
တြမ္လင္န္ဆန္ရဲ႕ ပရုိဂရမ္က အဲဒါကို
ေျပာင္းလဲေပးလိုက္ပါတယ္။ ေဆာ့ထ္၀ဲဟာ ခ်ိတ္ဆက္မႈကိုျပဳလုပ္ၿပီးတာ နဲ႔
တစ္ျခားကြန္ျပဴတာဆီကို ဖိုင္ေတြ ေပးပို႔ပါေတာ့တယ္။ ပို႔ၿပီးတာနဲ႔ မူလ
ေပးပို႔တဲ့ကြန္ျပဴတာဆီကို လိုရာ ေရာက္သြားၿပီဆိုတဲ့အေၾကာင္း
ျပန္လည္အေၾကာင္းၾကားေပးပါေသးတယ္။
ARPA ကြန္ရက္မွာရွိတဲ့ လူတိုင္းအားလံုးမွာ
စာတိုက္ပံုးေတြ ကိုယ္စီရွိၾကတယ္ဆိုေတာ့ သူတို႔ အတြက္ တစ္ေယာက္ ကြန္ျပဴတာဆီ တစ္ေယာက္
စာေတြ ေပးပို႔ရတာ အလြန္တရာမွကို လြယ္ကူလွပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ အံ့အားသင့္စရာကေတာ့
တစ္ေယာက္ကိုတစ္ေယာက္ စာေတြ ေပးပို႔ႏႈန္းပါပဲ။ အဲဒီ ပရိုဂရမ္ကို
မိတ္ဆက္ေပးၿပီးၿပီးခ်င္းပဲ ကြန္ရက္တစ္ခုလံုး တစ္ေယာက္နဲ႔တစ္ေယာက္
ပလူပ်ံေနေအာင္ပို႔ၾကေတာ့တာပါပဲ။
တကယ္ေတာ့ေျပာရမယ္ဆိုရင္ အခုခ်ိန္ထိလည္း
အင္တာနက္မွာ လူတစ္ေယာက္ခ်င္းစီရဲ႕ အီးေမးလ္ေပးပို႔ႏႈန္း ဟာ အျခား
သတင္းအခ်က္အလက္ေတြကို မွ်ေ၀တဲ့ႏႈန္းထက္ အမ်ားၾကီးပိုတုန္းပါပဲ။
တြမ္လင္န္ဆန္နဲ႔ပတ္သတ္ၿပီးေျပာရမယ္ဆိုရင္ေတာ့
အခုေခတ္မွာ ဘီလီယံနဲ႔ခ်ီၿပီး ပို႔ေနၾကတဲ့ အီးေမးလ္ေတြမွာ ၁၉၇၂ ခုႏွစ္ ကတည္းက
သူခ်န္ထားခဲ့တဲ့ အၾကီးမားဆံုးေသာ အမွတ္အသားၾကီး တစ္ခုရွိပါတယ္။ အဲဒါကေတာ့ @ ဆိုတဲ့
အမွတ္အသားပါပဲ။ At လို႔အဓိပၸါယ္ရတဲ့ အဲဒီ ေမ်ာက္ေလးတစ္ေကာင္ရဲ႕ နားရြက္ေလးနဲ႔တူတဲ့
အမွတ္အသားေလးကို ေရြးခ်ယ္ဖုိ႔ အၾကံရခဲ့တဲ့သူဟာ တြမ္လင္န္ဆန္ပါ။ လူသားေတြသမိုင္းမွာ
အခ်င္းခ်င္း ဆက္သြယ္မႈ အတြက္ အၾကီးမားဆံုးေျပာင္းလဲမႈၾကီးထဲက
အေရးပါတဲ့အစိတ္အပိုင္းျဖစ္တဲ့ @ ဆိုတဲ့ သေကၤတေလးကို ဘာ့ေၾကာင့္မ်ား
သူေရြးခ်ယ္ခဲ့တာပါလိမ့္..။
“အင္း… ေျပာရရင္ နည္းနည္းေတာ့ ရီစရာေကာင္းတယ္ဗ်။
ကၽြန္ေတာ့္အေနနဲ႔ လူနာမည္နဲ႔ ဒိုမိန္းေနရာ (ေပးပို႔မယ့္ကြန္ျပဴတာနာမည္) နဲ႔ကို
ၾကားမွာ တစ္ခုခုခံၿပီး ခြဲခ်င္တယ္။ အဲဒီမွာ လူေတြနာမည္မွာ မပါႏိုင္မယ့္ သေကၤတေတြ
စာလံုးေတြ လိုက္ရွာတာေပါ့။ အစက အာေမဋိတ္ သေကၤတ ! ဒါမွမဟုတ္ ေကာ္မာ , ထားမလားလို႔
စဥ္းစားမိေသးတယ္ဗ်။ ဒါေပမယ့္ အဲဒါေတြက သိပ္လည္း အဓိပၸါယ္မရွိဘူးေလ။ အဲဒီမွာ @
ကိုသြားေတြ႕တယ္။ ဆိုလိုတာကလည္း At ဆိုေတာ့ အဓိပၸါယ္လည္းရွိတယ္ေလ။ ေနာက္ၿပီး
အဲဒီအခ်ိန္က ဘယ္သူ႔နာမည္မွာမွ အဲဒီ @ ဆိုတဲ့ စာလံုး မရွိဘူးေလ။ ဒါေပမယ့္ အခုေတာ့
မွန္ေသးဦးမလား မေျပာတတ္ဘူးဗ်။ ဘာလို႔လည္းဆိုရင္ တစ္ေန႔ တစ္ေန႔ ကၽြန္ေတာ္ အျပင္မွာ
ၾကားၾကားေနရတဲ့ နာမည္စာလံုးေပါင္းေတြက ထူးေပ့ဆန္းေပ့ဆိုတာေတြ ခ်ည္းပဲ..”
အရႊန္းေဖာက္ၿပီး သူရွင္းျပပါတယ္။
၁၉၇၂ မွာ ARPA ကြန္ရက္ထဲမွာ ဆိုက္ေတြ ၁၂
ခုေလာက္ရွိလာပါၿပီ။ ဒါေပမယ့္ ကြန္ရက္ဆိုတာ ဘာလဲဆိုတာ ကိုေတာ့ ဘယ္သူမွ မယ္မယ္ရရ
မသိေသးပါဘူး။ ေရာဘတ္စ္ဟာ အဲဒီကိစၥကို အျမန္ဆံုးေျပာင္းလဲဖို႔ ဆိုင္းျပင္း ပါတယ္။
BBN က ေဘာ့ဘ္ခန္း နဲ႔တိုင္ပင္ၿပီး အမ်ားျပည္သူလာေရာက္ၾကည့္ရႈႏိုင္မယ့္ ပြဲတစ္ခု
အျမန္ဆံုးစီစဥ္ ခိုင္းပါတယ္။ ေဘာ့ဘ္ခန္း လည္း ႏိုင္ငံတကာ
ကြန္ျပဴတာဆက္သြယ္ေရးကြန္ဖရင့္ ဆိုၿပီး သူတို႔ရဲ႕ ကြန္ရက္ျပပြဲ ျပသဖို႔ အတြက္
စီစဥ္လိုက္ပါတယ္။ ေအာက္တိုဘာလကုန္ပိုင္းေလာက္မွာ အဲဒီကြန္ဖရင့္ကို ၀ါရွင္တန္က
ေဟလ္တန္ ဟိုတယ္မွာ က်င္းပဖို႔စီစဥ္ပါတယ္။
ေရာဘတ္စ္ဟာ အေမရိကန္တစ္ခြင္မွာရွိတဲ့ သူ႔စနစ္နဲ႔
ကြန္ျပဴတာကို အသံုးျပဳေနတဲ့ လူေတြအားလံုးကို ဆက္သြယ္ပါတယ္။ အမ်ားစုကလည္း
အဲဒီျပပြဲကို တက္ေရာက္ဖို႔ စိတ္၀င္စားေၾကာင္း အေၾကာင္းျပန္ၾကပါ တယ္။ ဒါဟာ
ကြန္ရက္ကို အမ်ားျပည္သူေရွ႕ အစမ္းသပ္ခံဖို႔ ခ်ျပမယ့္ တကယ့္ပြဲၾကီးပြဲေကာင္းပါပဲ။
အဲဒီပြဲမွာ ျပသမယ့္ စမ္းသပ္ခ်က္ေတြအနက္ တစ္ခုကဆိုရင္ ၀ါရွင္တန္မွာရွိတဲ့
ကြန္ျပဴတာတစ္လံုးကေန UCLA မွာရွိတဲ့ ကြန္ျပဴတာတစ္လံုးကို ကီလိုမီတာမ်ားစြာ
ျဖတ္သန္းဆက္သြယ္ၿပီး ပရိုဂမ္တစ္ခုကို လည္ပတ္ဖို႔ အမိန္႔ေပး ညႊန္ၾကားပါလိမ့္မယ္။
သူလုပ္ခိုင္းတဲ့အတိုင္း လုပ္ၿပီးတာနဲ႔ ညႊန္ၾကားခ်က္ရလာဒ္ ကို ခုနက ညႊန္ၾကားသူ
၀ါရွင္တန္က ကြန္ျပဴတာေဘးက ပရင္တာမွာ ပရင့္ထုတ္ၿပီး စားပြဲေပၚမွာ အဆင္သင့္
လုပ္ေပးပါလိမ့္မယ္။
ေနာက္ထပ္ ျပသမယ့္ အရာေတြလည္းအမ်ားၾကီးပါ။ ဥပမာ
ကီလိုမီတာ ေထာင္ခ်ီတဲ့ေနရာက ကြန္ျပဴတာထဲက ဂိမ္းေတြကို ျပပြဲက လူေတြအေနနဲ႔
၀င္ေရာက္ကစားႏိုင္မွာမ်ိဳးေတြ၊ ေနာက္ၿပီး MIT ဆိုတဲ့ အုပ္စုက စက္ပင့္ကူ တစ္မိ်ဳးကို
သယ္လာၿပီး အဲဒီ ပင့္ကူက ကြန္ျပဴတာကတဆင့္ ဟိုအေ၀းၾကီးမွာရွိတဲ့ အိမ္တစ္အိမ္ထဲက
ပရိေဘာဂအျပည့္အလွဆင္ထားတဲ့ အခန္းေတြဆီကို တစ္ခန္းၿပီးတစ္ခန္း ၀င္ၿပီး ျပသလိုမ်ိဳး
ျပသမွာမ်ိဳးေတြ စသျဖင့္ ထူးဆန္းေထြလာ ကြန္ရက္ကမၻာ လို႔ေျပာရမယ့္
ျပပြဲမ်ိဳးပါပဲ။
ဒါေပမယ့္ ထံုးစံအတိုင္း ျပည္ပန္းညိဳ
ခ်ိဳခ်င္ပါလ်က္ ဆားကဖ်က္ဆိုသလို စီစဥ္ထားတာေတြကေတာ့ တကယ့္ စိတ္၀င္စားစရာပါ။
ဒါေပမယ့္ စက္ဆိုတဲ့အမ်ိဳးဟာလည္း ဆားလိုပဲ အခန္႔မသင့္တာနဲ႔ အရသာကို အကုန္ဖ်က္
အကုန္လြဲေခ်ာ္ကုန္တတ္တာပဲေလ။ တကယ့္ပြဲေန႔မွာ စက္ေတြက ထေဖာက္ေတာ့တာပဲ။ ၀ါရွင္တန္က
ကြန္ျပဴတာေဘးက ပရင္တာက ထုတ္မရ။ ေနာက္ စက္ပင့္ကူၾကီးကလည္း ဗရိတ္ဒန္႔ဆြဲသလို ခုန္ဆြ
ခုန္ဆြနဲ႔ျဖစ္လိုျဖစ္ တခါတည္းကို အကုန္လံုး လြဲကုန္ေတာ့တာပဲ။ ျဖစ္ပံုကေတာ့ UCLA က
ကြန္ျပဳတာ က ကြန္ ရက္က တစ္ဆင့္ စက္တပ္ပင့္ကူ ကို မွားၿပီး သြားခ်ိတ္မိၿပီး
ပင့္ကူၾကီး ခုန္ဆြ ခုန္ဆြ ျဖစ္သြားရတဲ့အေၾကာင္း ကေတာ့ UCLA က
၀ါရွင္တန္ကြန္ျပဴတာဆီကို ညႊန္ၾကားခ်က္အတိုင္း အခ်က္အလက္ေတြ ပရင္တာထုတ္ရ ေအာင္
ပို႔တဲ့အခါ ပင့္ကူဆီကို မွားပို႔မိေတာ့ ပင့္ကူက တဆတ္ဆတ္နဲ႔ ေဒတာ စီးဆင္းတဲ့အတိုင္း
ထခုန္ေတာ့ တာပါပဲ။
ဒါေပမယ့္လည္း ကံေကာင္းတယ္ေျပာရမယ္.. ခုနကလို
အလြဲေတြရွိေပမယ့္ တက္ေရာက္လာတဲ့ ဧည့္သည္ေတြ အားလံုး ကြန္ရက္ကို တအံ့တၾသ နဲ႔
တစ္ခါတည္းကို စိတ္၀င္စားသြားၾကတာပါပဲ။ အဲဒီပဲြ ၿပီးတဲ့အခါ ARPA ကြန္ရက္ဟာ အရင္ကထက္
ပိုၿပီး ျမန္ျမန္ဆန္ဆန္ က်ယ္ျပန္႔ၾကီးထြားလာပါေတာ့တယ္။
(အပိုင္း ၁၁ ဆက္ရန္)
ေမသႏၱာ၀င္း
ေအာက္တိုဘာ ၂၉ ရက္ ၂၀၁၂
ေန႔လည္ ၃ နာရီ ၁၀ မိနစ္
Ref: The Story of the Internet by Stephen
Bryant
No comments:
Post a Comment
မိတ္ေဆြ...အခ်ိန္ေလးရရင္ blogg မွာစာလာဖတ္ပါေနာ္
ဗဟုသုတ ရနိုင္တယ္။