Followers အားေပးသူမ်ား အထူး အထူးပဲ ေက်းဇူးတင္ပါသည္။

✩✩ ✩ ✩ ✩ ✩ ✩သီခ်င္းခ်စ္သူ ✪ မွ ✪ သီခ်င္းခ်စ္သူသို႔✩ ✩ ✩ ✩ ✩ ✩✩

8Chit&အိမ္႔ခ်စ္ AhMoon&အမြန္း AhNaing&အႏိုင္ AhNge&အငဲ Akuk Alex&အဲလက္စ္ AnnHellar&အန္ဟဲလာ Ar-T AungHtet&ေအာင္ထက္ AungLa&ေအာင္လ AungNaing&ေအာင္ႏိုင္ AungThu&ေအာင္သူ AungYin&ေအာင္ရင္ AuraLi&အာ္ရာလီ AyeChanMay&ေအးခ်မ္းေမ AyeTinChoShwe&ေအသင္ခ်ိဳေဆြ AyeWuttYiThaung&ေအးဝတ္ရည္ေသာင္း BaDin&ဗဒင္ Blueberry BobbySoxer BoBo&ဘိုဘို BoBoHan&ဘိုဘိုဟန္ BoPhyu&ဘိုျဖဴ Breaky&ဘရိတ္ကီ BunnyPhyoe&ဘန္နီၿဖိဳး ChanChan&ခ်မ္းခ်မ္း ChanChann&ခ်မ္ခ်မ္း ChawSuKhin&ေခ်ာစုခင္ ChinSong&ခ်င္းသီခ်င္း ChitKaung&ခ်စ္ေကာင္း ChitThuWai&ခ်စ္သုေဝ ChoLayLung&ခ်ိဳေလးလုန္ ChoPyone&ခ်ိဳၿပံဳး ChristmasSong&ခရစၥမတ္သီခ်င္း CityFm Dawn&ဒြန္း DiraMore&ဓီရာမိုရ္ DoeLone&ဒိုးလံုး Dway&ေဒြး EainEain&အိန္အိန္း G.Latt&ဂ်ီလတ္ GaeGae&ေဂေဂး GirlLay&ဂဲ(လ္)ေလး Graham&ဂေရဟမ္ Group&အဖြဲ႔လိုက္ GuRawng&ကူးေရာင္ GyoGyar&ႀကိဳးၾကာ HanTun&ဟန္ထြန္း HaymarNayWin&ေဟမာေနဝင္း He`Lay&ဟဲေလး HlonMoe&လႊမ္းမိုး HlwanPaing&လႊမ္းပိုင္ HtamHkay&ထ်န္ေခး HTDTunYin&ဟသာၤတထြန္းရင္ HtetAung&ထက္ေအာင္ HtetHtetMyintAung&ထက္ထက္ျမင္႔ေအာင္ HtetSaung&ထက္ေလွ်ာင္း HtooEainThin&ထူးအိမ္သင္ HtooHtooSet&ထူးထူးဆက္ HtooL.Lin&ထူးအယ္လင္း HtunHtun&ထြဏ္းထြဏ္း HtunYati&ထြန္းရတီ IreneZinMarMyint&အိုင္ရင္းဇင္မာျမင္႔ J.LingMawng&ေဂလိန္းေမာင္း J.MgMg&ေဂ်ေမာင္ေမာင္ JarSan&ဂ်ာဆန္ JetSanHtun&ဂ်က္ဆန္ထြန္း JMe&ေဂ်းမီ KabarPhone&ကမၻာဖုန္း KaiZar&ကိုင္ဇာ KapyaBoiHmu&ကဗ်ာဘြဲ႔မွဴး KaungKaung&ေကာင္းေကာင္း KhaingHtoo&ခိုင္ထူး KhinBone&ခင္ဘုဏ္း khinMgHtoo&ခင္ေမာင္ထူး KhinMgToe&ခင္ေမာင္တိုး KhinSuSuNaing&ခင္စုစုႏိုင္ KhupPi&ခုပ္ပီး KKT&ေကေကတီ KoKoGyi&ကိုကိုႀကီး KoNi&ေကာ္နီ KyingLianMoong L.KhunYe&L.ခြန္းရီ L.LwinWar&L.လြန္းဝါ L.SengZi&L.ဆိုင္းဇီ LaShioTheinAung&လားရႈိးသိန္းေအာင္ LaWi&လဝီ LayLayWar&ေလးေလး၀ါ LayPhyu&ေလးျဖဴ LDKyaw&L.ဒီေက်ာ္ LiLiMyint&လီလီျမင္႔ LinNit&လင္းနစ္ LynnLynn&လင္းလင္း Madi&မဒီ MaNaw&မေနာ Marritza&မာရဇၨ MayKhaLar&ေမခလာ MaySweet&ေမဆြိ MayThu&ေမသူ MgThitMin&ေမာင္သစ္မင္း MiMiKhe&မီးမီးခဲ MiMiWinPhay&မီမီဝင္းေဖ MinAung&မင္းေအာင္ Misandi&မိဆႏၵီ MMGospelSong&ခရစ္ယာန္ဓမၼေတး MMLoveSong&ျမန္မာသီခ်င္း MoMo&မို႔မို႔ MoonAung&မြန္းေအာင္ Music&ဂီတ Myanmar-Kid-Songs MyayPeYo&ေျမပဲယို MyoGyi&မ်ိဳးႀကီး MyoMyo&မ်ိဳးမ်ိဳး NangKhinZayYar&နန္းခင္ေဇယ်ာ Naung&ေနာင္ NawLiZar&ေနာ္လီဇာ NawNaw&ေနာေနာ္ NgeNgeLay&ငဲ႔ငယ္ေလး NiNiKhinZaw&နီနီခင္ေဇာ္ NiNiWinShwe&နီနီဝင္းေရႊ NO&ႏိုး NweYinWin&ႏြဲ႔ယဥ္ဝင္ NyanLinAung&ဥာဏ္လင္းေအာင္ NyiMinKhine&ညီမင္းခိုင္ NyiZaw&ညီေဇာ္ PannEiPhyu&ပန္းအိျဖဴ PanYaungChel&ပန္းေရာင္ျခယ္ Pb.ThanNaing&သန္းႏိုင္ PhawKa&ေဖာ္ကာ PhoeKar&ဖိုးကာ PhuPhuThit&ဖူးဖူးသစ္ PhyoGyi&ၿဖိဳးႀကီး PhyoKyawHtake&ၿဖိဳးေက်ာ္ထိုက္ PhyuPhyuKyawThein&ျဖဴျဖဴေက်ာ္သိန္း PhyuThi&ျဖဴသီ PoEiSan&ပိုးအိစံ PoPo&ပိုပို PuSue&ပူစူး R.ZarNi&R.ဇာနည္ RainMoe&ရိန္မိုး RebeccaWin&ေရဗကၠာ၀င္း Ringo&ရင္ဂို SaiHteeSaing&စိုင္းထီးဆိုင္ SaiLay&စိုင္းေလး SaiSaiKhanHlaing&စိုင္းစိုင္းခမ္းလႈိင္ SaiSaiMaw&စိုင္းဆိုင္ေမာ၀္ SaiSan&ဆိုင္စံ SalaiJonhTinZam SalaiJonhTinZam&ဆလိုင္းဂၽြန္သင္ဇမ္း SalaiSunCeu&ဆလိုင္းဆြန္က်ဲအို SalaiThuahAung&ဆလိုင္းသႊေအာင္ SalaiZamLain&ဆလိုင္းသွ်မ္းလ်န္ SandyMyintLwin&စႏၵီျမင့္လြင္ SangPi&စံပီး SaungOoHlaing&ေဆာင္းဦးလႈိင္ SawBweHmu&စာဘြဲ႔မွဴး SawKhuSe&ေစာခူဆဲ She&သွ်ီ ShinPhone&ရွင္ဖုန္း ShweHtoo&ေရႊထူး SinPauk&ဆင္ေပါက္ SiThuLwin&စည္သူလြင္ SithuWin&စည္သူဝင္း SiYan&စီယံ Snare SoeLwinLwin&စိုးလြင္လြင္ SoeNandarKyaw&စိုးနႏၵာေက်ာ္ SoePyaeThazin&စိုးျပည္႔သဇင္ SoeSandarTun&စိုးစႏၵာထြန္း SoTay&ဆိုေတး SungTinPar&ဆုန္သင္းပါရ္ SuNit&ဆူးနစ္ TekatawAyeMg&တကၠသိုလ္ေအးေမာင္ ThangPaa&ထန္းပါး TharDeeLu&သာဒီးလူ ThawZin&ေသာ္ဇင္ ThiriJ.MgMg&သီရိေဂ်ေမာင္ေမာင္ Thoon&သြန္း TinGyanSong&သႀကၤန္သီခ်င္း TintTintTun&တင္႔တင္႔ထြန္း TinZarMaw&တင္ဇာေမာ္ TunEaindraBo&ထြန္းအိျႏၵာဗို TunKham&ထြဏ္းခမ္ TunTun&ထြန္းထြန္း TuTu&တူးတူး V.NoTun&V.ႏိုထြန္း WaiLa&ေဝလ WaNa&ဝန WarsoMoeOo&ဝါဆိုမိုးဦး WineSuKhineThein&ဝိုင္းစုခိုင္သိန္း WyneLay&ဝိုင္းေလး Xbox XGALZ Y-Zet YadanaMai&ရတနာမိုင္ YadanaOo&ရတနာဦး YairYintAung&ရဲရင္႔ေအာင္ YanAung&ရန္ေအာင္ YarZarWinTint&ရာဇာဝင္းတင္႔ YeTwin&ရဲသြင္ YummyRookie YuZaNa&ယုဇန YY&၀ိုင္၀ိုင္း Z.DiLa&Z.ဒီးလာ ZamNu&ဇမ္ႏူး ZawOne&ေဇာ္ဝမ္း ZawPaing&ေဇာ္ပိုင္ ZawWinHtut&ေဇာ္ဝင္းထြဋ္ ZawWinShing&ေဇာ္ဝင္းရွိန္ ZayYe&ေဇရဲ ZwePyae&ဇြဲျပည္႔
သီခ်င္းနားေထာင္ရန္ အေပၚက အဆိုေတာ္ နာမည္ Click ပါေနာ္

Facebook မွာ ဖတ္ခ်င္ရင္ Like တစ္ခ်က္ေလာက္ နဲ႔ အားေပးႏိုင္ပါသည္

Tuesday, December 20, 2016

သီခ်င္းေရးနည္း



Shinn Thant Kyaw to ဂစ္တာ ခ်စ္သူမ်ား

သီခ်င္းေရးနည္း
--------------------------------------------------
သီခ်င္းတစ္ပုဒ္ေရးတဲ့အခါ (သို႔မဟုတ္) အႏုပညာပစၥည္းတစ္ခုကို ဖန္တီးတဲ့ေနရာမွာ "how to" ဆိုတာေတြနဲ႔ တရားေသထုတ္လုပ္လို႔ မရေသာ္ျငား ... အႏုပညာရွင္တိုင္းမွာ "how to" ကိုယ္ပိုင္Technique ကိုယ္စီ ရွိၾကတာခ်ည္းပဲ ... စိတ္ခံစားမႈကို အသိစိတ္နဲ႔ ခ်ဥ္းကပ္သီကုံးျခင္းဖို႔အတြက္ နည္းစနစ္ေတြကလည္း အမ်ားအျပားပါ ။
စု ၊ တု ၊ ျပဳ
---------------------------
ဘယ္အလုပ္မဆို ကၽြမ္းက်င္ဖို႔ ဒီအဆင့္၃ခု မလြဲမေသြလိုအပ္ပါတယ္ ..

၁ ။ စုေဆာင္းျခင္း ။
အတတ္ပညာ နည္းလမ္းေတြကို နားလည္တတ္ကၽြမ္းသူေတြဆီမွာ ဆည္းပူးေလ့လာရမယ္ ... ဝမ္းစာျပည့္ေအာင္ ျဖည့္တင္းရမယ္ ... သီခ်င္းေရးဖို႔ တူရိယာတစ္ခုကို အဆင့္တစ္ခုအထိ တတ္ကၽြမ္းသင့္တယ္ ... ဂီတသီအိုရီ ၊ ေရးစပ္နည္းသီအိုရီေတြကို သင္ယူေလ့လာသင့္ပါတယ္ ... စကားလုံးေတြ ဆြဲေဆာင္အားေကာင္းဖို႔အတြက္ စာမ်ားမ်ားဖတ္ဖို႔လည္း လိုပါလိမ့္မယ္ ..
၂ ။ တုပျခင္း ။
"Bad artists copy . Great artists steal." ဆိုတဲ့စကားရွိတယ္ ... တုပျခင္း ဆိုတာ "အတုျပဳလုပ္ျခင္း"ကိုေျပာတာ မဟုတ္ပါဘူး .. "အတုယူတာ"ကို ရည္ညႊန္းတာပါ ... ေခတ္အဆက္ဆက္က အႏုပညာရွင္ေတြ ဘယ္လိုေရးစပ္တယ္ .. ကိုယ့္ေရွ့ကေနာင္ေတာ္ေတြ ဘယ္လိုသီကုံးတယ္ဆိုတာေတြလည္း ေလ့လာဖို႔ပါ ... သူမ်ားသီခ်င္းေတြနားေထာင္ .. ျဖစ္ႏို္င္ရင္ ေကာ့ဒ္ ၊ မယ္လိုဒီေတြကိုခ်ေရး ၊ ဂရုတစိုက္တီးၾကည့္ ၊ ဆိုၾကည့္ ... ဘယ္ေနရာမွာ ဘယ္လုိကြန္႔လိုက္တာကို သတိထားၾကည့္ ... ။ ရလာမယ့္အက်ိဳးအျမတ္ကေတာ့ ေရးခ်လို႔မကုန္ဘူး ... သူမ်ားသီခ်င္းေတြ တီးၾကည့္ဆိုၾကည့္ရင္း ... ဒီေနရာေလးမွာ ငါသာဆိုရင္ ဘယ္လိုလုပ္လိုက္မွာ ... ဆိုတဲ့စိတ္ကူးေတြကပဲ ခင္ဗ်ားအတြက္ သီခ်င္းသစ္ေတြတိုးပြားေစမွာပါ ...
၃ ။ ျပဳလုပ္ျခင္း (တီထြင္ျခင္း) ။
စုေဆာင္းျခင္း ၊ တုပျခင္းေတြကို လုံေလာက္စြာေလ့လာခဲ့ျပီးရင္ ကိုယ္တိုင္ျပဳလုပ္တီထြင္ႏိုင္ျပီ ... အေတြးရဲရဲ ၊ အေရးရဲရဲေတြကို မညွာတမ္းတာ ဖြင့္ခ်ေပေတာ့ ။ ေရးသက္ရလာတာနဲ႔ ခင္ဗ်ားရဲ႕ how to ဆိုတဲ့ ကိုယ္ပိုင္Techniqueတစ္ခု ျဖစ္တည္လာပါလိမ့္မယ္ ။
တစ္ခ်ိဳ႕က အတတ္ပညာရွိျပီး အေတြးအားမေကာင္းဘူး ။ တစ္ခ်ိဳ႔က်ေတာ့ အတတ္ပညာမရွိေပမယ့္ အေတြးအားေကာင္းတယ္ ... အေတြးေကာင္းေပမယ့္လည္း သီခ်င္းတစ္ပုဒ္ကို ဘယ္လိုစတည္ရမွန္းမသိရင္ (လမ္းေၾကာင္းမသိရင္) အဲဒီအေတြးထဲမွာပဲ လည္ေနတတ္ပါတယ္ ... ဒီေဆာင္းပါးက အဲဒီလိုလူေတြအတြက္ ရည္ရြယ္ျပီးေရးတာပါ ... သီအိုရီေတြ ေကာင္တာပြိဳင့္ေတြ ဂရုေတြ လဟုေတြ မလုိပါဘူး ... (ဘာပဲေျပာေျပာ ဖ်က္ဆီးတယ္လို႔ေတာ့ မထင္ေစခ်င္ပါ ... "လူျပိန္းသီခ်င္းေရးနည္း" ရယ္လို႔လည္း ရက္ရက္စက္စက္အမည္မေပးလိုပါ ... ဒါေၾကာင့္ "အလြယ္ဆုံးသီခ်င္းေရးနည္း" လို႔ပဲ ေခၚၾကပါစို႔ ။ တစ္ခ်ိဳ႔ေတြလည္းတိုက္ဆိုင္ခ်င္မွ တိုက္ဆိုင္ပါလိမ့္မယ္ ... တစ္စုံတစ္ေယာက္အတြက္ တစ္စုံတစ္ရာအက်ိဳးရွိရင္ ကၽြန္ေတာ္ေက်နပ္ျပီ ...)
လူသားတိုင္း ရွင္သန္ေနထိုင္ရာ ဘ၀ကိုယ္စီ ... ခံစားတတ္တဲ့ႏွလုံးသားကိုယ္စီ ရွိတယ္ ... လူႏွင့္ပတ္သတ္တဲ့ ေလာကဓံ ၊ ေခတ္ ၊ ဝန္းက်င္ ၊ အေတြးအေခၚ ကိုယ္စီရွိတယ္ ။ အဲဒါေတြရဲ႕ ေကာင္းျခင္းဆိုးျခင္းေတြကို ၾကဳံေတြ႔ခံစားၾကရမွာလည္း မလဲြပဲ ... အထူအပါး ကြာေကာင္းကြာေပမယ့္ လူတိုင္းခံစားဖူးၾက ... ခံစားတတ္ၾကတယ္ ။ ဒါေတြဟာ အႏုပညာပစၥည္းတစ္ခုအျဖစ္ ေျပာင္းလဲဖို႔ အေထာက္အပံ့ေတြပါပဲ ။ သာမာန္လူေတြက သူတို႔ရဲ႕ခံစားခ်က္ကို ပုံေဖာ္သီကုံးဖို႔ စိတ္မကူးဘူး အားထုတ္ေလ့မရွိဘူး ... အႏုပညာဓာတ္ခံရွိသူေတြက်ေတာ့ သူတို႔ခံစားခ်က္ကို ပုံေဖာ္သီကုံးျပီး တစ္စုံတစ္ရာအႏုပညာပစၥည္းအျဖစ္ ေျပာင္းလဲဖန္တီးဖို႔ အားထုတ္တယ္ ... ခင္ဗ်ားလည္း ... အဲဒီလိုခံစားခ်က္ ၊ အျဖစ္အပ်က္ေလးေတြကို ကိုယ္ပိုင္သီခ်င္းတစ္ပုဒ္အျဖစ္ ေျပာင္းလဲခ်င္တဲ့သူ ဆုိပါေတာ့ ...
သီခ်င္းတစ္ပုဒ္ကို ဘယ္လိုဖန္တီးမလဲ ... ???
အေကာင္းဆုံးကေတာ့ သိသင့္တတ္သင့္တဲ့ ပညာေတြကိုေတာ့ ေလ့လာဆည္းပူးဖို႔လိုတာေပါ့ ... ဒါေပမယ့္ တစ္ခ်ိဳ႔က ဆည္းပူးေလ့လာဖို႔ အေၾကာင္းအမ်ိဳးမ်ိဳးႏွင့္ အေျခအေနမေပးတာရွိမယ္ .. တစ္ခ်ိဳ႔က်ေတာ့ ဘာမွၾကီးၾကီးက်ယ္က်ုယ္မေမွ်ာ္မွန္းပါဘူး ကိုယ့္ခံစားခ်က္ေလးေတြကို ကိုယ္ပိုင္သီခ်င္းအျဖစ္ေျပာင္းလဲျပီး ပီတိျဖစ္မယ္ ... တစ္ခ်ိဳ႔လည္း ျဖစ္ခ်င္ပါလ်က္ ဖန္တီးရတဲ့အခါ အခက္အခဲေတြရွိမယ္ ...
ဥပမာ - မယ္လိုဒီႏွင့္စာသားႏွစ္ေၾကာင္းေလာက္ကို ေခါင္းတစ္ခုလုံးအုံခဲျပီးမွ ထြက္လာတာမ်ိဳးလည္းရွိမယ္ ... Verse တစ္ပိုဒ္ေရးျပီး ဘယ္လိုမွ ေရွ႕ဆက္မရတာမ်ိဳးလည္း ရွိမယ္ ... အမ်ိဳးမ်ိဳးေပါ့ ။ အဲဒီအခက္အခဲေတြကို ကၽြန္ေတာ္နားလည္တယ္ ... ကၽြန္ေတာ္ကိုယ္တိုင္လည္း ၾကဳံေတြ႔ခဲ့ရတယ္ ... အဲဒီအခက္အခဲေတြကို ရုန္းထြက္ေက်ာ္လႊားဖို႔ အခ်ိန္အေတာ္ၾကာလည္း ေပးဆပ္ခဲ့ရတယ္ ။ ဒါေၾကာင့္ ခင္ဗ်ားတို႔ ကၽြန္ေတာ့္လို မခက္ခဲရေအာင္ ေခါင္းမစားရေအာင္ ကၽြန္ေတာ္လုပ္ေလ့လုပ္ထရွိတဲ့ သီခ်င္းေရးပုံေရးနည္းတစ္ခ်ိဳ႕ကို မွ်ေ၀ေပးျခင္းပါ ... ကၽြန္ေတာ့္အတြက္ေတာ့ အသုံး၀င္တဲ့ လမ္းေၾကာင္းတိုေလးေတြေပါ့ ...
သြားေနက်လမ္းေၾကာင္းမ်ား ...
--------------------------------------------
၁ ။ သံစဥ္အရင္ရွာ - စာသားေနာက္မွထည့္
၂ ။ စာသားအရင္ေရး - သံစဥ္ေနာက္မွရွာ
၃ ။ သံစဥ္စာသား တစ္ျပိဳင္တည္းေရး ....
သီခ်င္းတစ္ပုဒ္ကိုဖန္တီးတဲ့အခါ ဒီနည္း၃မ်ိဳးကိုပဲ အခါအားေလ်ာ္စြာ သုံးစြဲပါတယ္ ... အဲဒီအတြက္ ကၽြန္ေတာ့္မွာ သီခ်င္းေရးတဲ့ (အမ်ိဳးအစားမတူတဲ့) စာအုပ္၃အုပ္ရွိတယ္ ...
စာအုပ္ ၁ ။ သံစဥ္အတိုအစေတြေရးဖို႔ ...
စာသားေရးတာကေတာ့ အေၾကာင္းမဟုတ္ေပမယ့္ သံစဥ္ေရးဖို႔က်ေတာ့ ႏုတ္မတတ္ရင္ အခက္အခဲရွိတယ္ ... ဒါေပမယ့္ နည္းပညာေခတ္ၾကီးက ခင္ဗ်ားတို႔ကို အရာရာအဆင္သင့္ျဖစ္ေစပါတယ္ ။ ႏုတ္မေရးတတ္လည္း သံစဥ္ေတြစိတ္ကူးထဲေပၚလာတဲ့အခါ ရီေကာ္ဒါ ၊ ဖုန္း ၊ လပ္ေတာ့ႏွင့္ျဖစ္ျဖစ္ အသံဖမ္းထားလို႔ရတယ္ ။ စိတ္ကူးေတြ သံစဥ္ေတြထြက္လာရင္ မလြတ္တမ္းအသံဖမ္းထားလိုက္ပါ ... တစ္ခါတစ္ေလ အမွတ္တမဲ့ထြက္လာတဲ့စိတ္ကူးေတြက ထိုင္စဥ္းစားတာထက္ ပိုေကာင္းတတ္တယ္မဟုတ္လား ... အဲဒီသံစဥ္ေလးေတြျပန္နားေထာင္ရင္း ဘယ္လိုစာသား ၊ အေၾကာင္းအရာမ်ိဳးႏွင့္လိုက္ဖက္မယ္ ေရးႏိုင္မယ္ဆိုတာ ျပန္စဥ္းစားႏိုင္တယ္ ....
စာအုပ္ ၂ ။ စာသား ၊ အေၾကာင္းအရာေတြေရးဖို႔ ...
ဒီစာအုပ္ထဲမွာေတာ့ ကိုယ္ေရးခ်င္တဲ့အေၾကာင္းအရာ ၊ ခံစားခ်က္ ၊ စကားလုံးေတြကို ေရးတယ္ ... အၾကမ္းအားျဖင့္ ေခါင္းစဥ္တစ္ခု ၊ အေၾကာင္းအရာတစ္ခုကို တစ္မ်က္ႏွာေလာက္ေရးခ်လိုက္တယ္ ... တစ္ခါတစ္ေလ ေခါင္းစဥ္တပ္မရတဲ့ .. ဘာမွန္းမသိတဲ့ခံစားခ်က္ေတြလည္း ရွိတယ္ ... အစီအစဥ္က်ခ်င္မွက်လိမ့္မယ္ ... ေျပျပစ္ခ်င္မွ ေျပျပစ္မယ္ ... ေရးပစ္လိုက္ပါ .. ကဗ်ာေရးေနတာ ၊ ဝတၴဳေရးေနတာမဟုတ္ပါဘူး ... သီခ်င္းတစ္ပုဒ္အတြက္ အေၾကာင္းအရာ ၊ စိတ္ကူးစကားလုံးေတြ စုေနတာပါ ... အဲဒီစာအုပ္မွာမွ ညာဘက္ျခမ္းမွာ ေခါင္းစဥ္တပ္ ၊ အေၾကာင္းအရာဇာတ္လမ္းေတြေရးျပီး ... ဘယ္ဘက္ျခမ္းမွာ ဆက္စပ္တဲ့စကားလုံး နိမိတ္ပုံေတြကို ေရးပါတယ္ ... (ေနာက္ပိုင္းမွာ အေသးစိတ္ရွင္းေပးပါမယ္)
စာအုပ္ ၃ ။ သံစဥ္စာသား တစ္ျပိဳင္တည္းေရးဖို႔ ...
စိတ္ကူးအရမ္းေကာင္းလြန္းတဲ့အခါမ်ိဳးမွာ သံစဥ္စာသားတစ္ခါတည္းထြက္လာတဲ့အခါ ဒီစာအုပ္မွာေရးပါတယ္ ... သာမာန္အားျဖင့္ေတာ့ သံစဥ္ေတြေရးထားတဲ့စာအုပ္-၁ ႏွင့္ စာသားေတြေရးထားတဲ့စာအုပ္-၂ ကိုဖြင့္ျပီး စိတ္ကူးၾကည့္တယ္ .. တြဲစပ္ၾကည့္တယ္ ... ဒီနည္းျဖင့္လည္း သီခ်င္းေကာင္းေတြရႏိုင္ပါတယ္ ...
ၾကိဳတင္ျပင္ဆင္ျခင္း ....
-----------------------------
အမွတ္တမဲ့ထြက္လာတဲ့ စိတ္ကူးသံစဥ္စာသားေတြဟာ ထုိင္ေတြးေနတာထက္ ပိုေကာင္းသလို ... ၾကိဳတင္ျပင္ဆင္ျပီးလည္း သီခ်င္းေကာင္းတစ္ပုဒ္ ျဖစ္ႏိုင္တယ္ ... 'စကားလုံး'တိုင္းမွာ 'အသံ'ရွိတယ္ ... စကားလုံးေတြကို ေရရြတ္ရင္းပဲ ေပၚလာတဲ့သံစဥ္ေတြႏွင့္ သီခ်င္းေကာင္းတစ္ပုဒ္ ျဖစ္သြားႏိုင္ပါတယ္ ... ဒီနည္းဟာ အလြန္ပဲအသုံးဝင္ပါတယ္ ... ကၽြန္ေတာ္လုပ္ေလ့ရွိတာက စာအုပ္ညာဘက္ျခမ္းမွာ ေခါင္းစဥ္တပ္ျပီး အေၾကာင္းအရာေတြကို ေရးခ်တယ္ .. ဘယ္ဘက္ျခမ္းမွာေတာ့ နိမိတ္ပုံစကားလုံးေတြကို ေရးခ်တယ္ ... ညာဘက္ျခမ္းမွာ အေၾကာင္းအရာ ၊ ဇာတ္လမ္းကိုေရးခ်တဲ့အခါ သိပ္ျပီးေတာ့ စဥ္းစားစရာမလုိပါဘူး .. စကားလုံးေတြလည္း သိပ္ျပီးလွပေအာင္ ဂရုစိုက္မေနဘူး ... တစ္မ်က္ႏွာျပည့္ေအာင္ ေရးခ်လုိက္တယ္ ... ျပီးမွ နိမိတ္ပုံဘက္ျခမ္းမွာ အစားထိုးရႏိုင္မယ္ စကားလုံးေတြ ခ်ေရးလိုက္တယ္ ... ေနာက္ဆုံး အဲဒီ၂မ်က္ႏွာကိုၾကည့္ျပီး သံစဥ္ေတြစဥ္းစားမယ္ ... ဒါပါပဲ ...
ဖိုနက္တစ္ျပႆနာ ...
-------------------------------
ကၽြန္ေတာ့္အတြက္ကေတာ့ စာသားေရးတဲ့ စာအုပ္ ၂ က အေတာ္အေရးၾကီးတယ္ဗ် ... ညာဘက္-အေၾကာင္းအရာ ၊ ဘယ္ဘက္-နိမိတ္ပုံ .. စာမ်က္ႏွာ၂ခုလုံးေပါ့ ... ကၽြန္ေတာ္တို႔ျမန္မာစကားမွာ ေဖာ့သံဖိသံေတြမ်ားတယ္ ... ဘာသာစကားတုိင္းမွာ ေဖာ့သံဖိသံေတြရွိေပမယ့္ ျမန္မာစကားမွာက်ေတာ့ အဲဒီအသံက အဓိပၸာယ္ေျပာင္းသြားႏိုင္တယ္ ... ေအာက္ကျမစ္ပါတာႏွင့္ မပါတာ ၊ ဝစ္စေပါက္ပါတာႏွင့္ မပါတာ အဓိပၸာယ္အမ်ားၾကီး ကြာျခားတယ္ ...
လက္ေတြ႔စမ္းၾကည့္ရေအာင္ ။ အဂၤလိပ္စကား "I love you" ႏွင့္ ျမန္မာစကား "အိပ္မက္ေလး"ကို ယွဥ္ျပီးသံစဥ္ထည့္ၾကည့္မယ္ ...
"I love you" ကို သံစဥ္ထည့္မယ္ ...
သံစဥ္-၁ ။ ဒိုေရမီ(123) = အိုင္လဗ္ဗ်ဴးးး
သံစဥ္-၂ ။ ေရမီးဒို(231) = အိုင္လဗ္ဗ်ဴ
သံစဥ္-၃ ။ မီးေရးဒို(321) = အိုင္းးးလဗ္ဗ်ဴ ....
သိပ္ျပီးကြာျခားမႈမရွိပါဘူး ... (စကားကတ္ျပီးေျပာရင္ေတာ့ရတာေပါ့) ... ဒါေပမယ့္ အဓိပၸာယ္ေျပာင္းသြားေလာက္ေအာင္ ထိခုိက္မႈမရွိဘူး ... (အဲဒါေၾကာင့္ ... တစ္ခါတစ္ေလ အျဖဴေကာင္ေတြကို မနာလိုဘူး .. ) :/
"အိပ္မက္ေလး" ကို သံစဥ္ထည့္မယ္ ...
သံစဥ္-၁ ။ ဒိုေရမီ(123) = အိမ္မက္ေလး ( အိပ္မဟုတ္ အိမ္)
သံစဥ္-၂ ။ ေရမီးဒို(231) = အိပ္မက္ေလ ( အိပ္မဟုတ္ အိမ္) ဝစ္စေပါက္သံေပ်ာက္သြားပါျပီ ... "ေလး"ဆိုတဲ့ ဝစ္စေပါက္သံကို မရေတာ့ပါဘူး ... အဲဒါေၾကာင့္ "ေလ" (သို႔မဟုတ္) "ေတြ" "ေန" "ရွည္" စတဲ့ စကားလုံးတစ္ခုခုကို ေျပာင္းရပါေတာ့မယ္ ...
ဥပမာ - ေရးခ်င္တာက "လေရာင္ျဖာတဲ့ အိမ္မက္ေလး"
ေရးႏိုင္တာက -
"အစိုျပန္ေနတဲ့ အိပ္မက္ေလ"
"အေရာင္ျပယ္ခဲ့ အိပ္မက္ေတြ"
"နာက်င္စြာႏွင့္ အိပ္မက္ေန"
"အဆုံးအစမဲ့ အိပ္မက္ရွည္" ... စသည္ျဖင့္ေပါ့ .... အခန္႔မသင့္ရင္ ေရွ့ကေရးခဲ့တာေတြပါ အဓိပၸာယ္ေျပာင္းရပါေတာ့မယ္ ...
သံစဥ္-၃ ။ မီးေရးဒို(321) = အိပ္မက္ေလ (အိမ္မဟုတ္ အိပ္) ၊ ေတြ ၊ ေန ၊ ရွည္ .... (က်န္တာေတြေတာ့ အေပၚကအတိုင္းပါပဲ)
အေၾကာင္းအရာ ၊ ဇာတ္လမ္းေရးျပီးတဲ့အခါ နိမိတ္ပုံ ၊ ဆက္စပ္ ၊ ဆင္တူယိုးမွားစကားလုံးေတြကိုလည္း ေရးသားစုေဆာင္းသင့္ပါတယ္ ...
ဥပမာ - ညာဘက္ျခမ္းမွာ "ရမၼက္သားေကာင္" ဆိုတဲ့ေခါင္းစဥ္တစ္ခုတပ္လိုက္တယ္ .. စိတ္ကူးစာသားေတြကို အစီအစဥ္မရွိေရးပစ္လိုက္တယ္ ...
"မင္းႏႈတ္ခမ္းပါးမွာ ယစ္မူးတဲ့ည ... ဘာကိုမွသတိမရ .. စၾကစဠာထဲလြတ္က် ... ေခၽြးစက္ေတြစိုရႊဲသြား ... ခဏေလးနားပါရေစလား .. တဝုန္းဝုန္းလႈိင္းဒဏ္ၾကားမွာ ... ငါတို႔ေပါင္းစည္းသြား .... "
ေပါက္ကရေတြေရးလိုက္တာ တစ္မ်က္ႏွာျပည့္သြားျပီဆုိပါေတာ့ .. ဘယ္ဘက္မွာ အတြန္႔တပ္ျပီး ထပ္ကြန္႔ပါမယ္ ...
" ယစ္မူး = ရမၼက္ = ခ်ိဳျမိန္မီးေတာက္ ၊ တေျဖာက္ေျဖာက္မိုးခါးေရ ၊ ထြက္ေပါက္မဲ့ပင္လယ္ ၊ ျပိဳက်သြားတံတိုင္းမ်ား(ထိန္းခ်ဳပ္မႈ) ...
စၾကဝဠာ = ပကတိတရား ၊ အသိခက္ေသာအရွိတရား ၊ အႏိႈင္းမဲ့-က်ယ္ဝန္းျခင္း ၊ အနားသတ္မဲ့-တစ္စုံတစ္ရာ ၊ လ်ိဳ႔ဝွက္ေသာဆြဲအားမ်ား ၊ စနစ္တက်အားျပိဳင္ျခင္း ၊ ရွင္သန္ျခင္းရဲ႔မိခင္ .... "
အဲလို ေတြးမိသမွ် ဆက္စပ္ေနတဲ့စကားလုံးေတြ ေရးခ်လိုက္ပါတယ္ ... တစ္ခါတစ္ေလ ေျပာင္းျပန္ေတြေရးခ်င္လည္း ေရးတာေပါ့ ... စိ္တ္ကူးေပၚမွာပဲမူတည္တယ္ ... ျပီးေတာ့မွ ဘယ္ဘက္ႏွင့္ ညာဘက္ကို တလွည့္စီျပန္ၾကည့္ရင္း စကားလုံးေကာင္း ဝါက်ေကာင္းေတြ စိတ္ကူးႏိုင္သေလာက္ ထပ္ျပီးေတာ့ ထြက္လာႏိုင္ပါေသးတယ္ ... ဘယ္ညာစာသားေတြျပည့္စုံလို႔ သံစဥ္တစ္ခုႏွင့္တြဲစပ္တဲ့အခါ သံစဥ္စာသားတျပိဳင္တည္းေရးတာထက္ ပိုျပီးလြယ္ကူတယ္ ... သီခ်င္းေကာင္းတစ္ပုဒ္ျဖစ္ဖို႔ အခြင့္အေရးပိုမ်ားတယ္ ... ဒါေၾကာင့္ စာအုပ္-၂ဟာ ကၽြန္ေတာ့္အတြက္ ပိုအေရးၾကီးတယ္လို႔ ေျပာျခင္းပါ ...
အေၾကာင္းအရာပုံစံ၂မ်ိဳး ...
---------------------------------------
ကၽြန္ေတာ္ေတြးေလ့ ေရးေလ့ရွိတဲ့ပုံစံ ၂မ်ိဳးရွိတယ္ ... story (ဇာတ္လမ္းတစ္ခုကို ျခံဳငံုျပီးေရးတယ္) ၊ moment ( အခိုက္အတန္႔ကို ဖြဲ႔ႏြဲ႔ေရးတယ္) .. အဲဒီ၂မ်ိဳးပါပဲ ... သူနဲ႔ကိုယ္နဲ႔ ေတြ႔ၾက ခ်စ္ၾက ခြာျပဲၾကတဲ့ story ေရးမလား ... ကိုယ့္ရည္းစားက တျခားတစ္ေယာက္ရဲ႕ ကားထဲပါသြားတဲ့ moment ေရးမလား ... ပုံေသေတာ့မရွိဘူး ... moment ေရးေနရင္း story ျဖစ္သြားတတ္သလို . story တည္ေနရင္း moment တစ္ခုမွာ focus ဝင္သြားတာလည္း ရွိတယ္ ... ဘယ္လိုပဲျဖစ္ျဖစ္ လမ္းေၾကာင္းမွာေမ်ာသြားရင္ စိတ္ကူးေတြ စကားလုံးထြက္လာတာေပါ့ဗ်ာ ... စတည္ျဖစ္ဖို႔ပဲ အေရးၾကီးပါတယ္ ...
ခပ္ရဲရဲေတြးျပီး ခပ္ရဲရဲေရးခ်ပစ္လိုက္ပါ ...
------------------------------------------------
အခ်ဳပ္အေႏွာင္ကင္းစြာ ေတြးသင့္တယ္ ... လြတ္လပ္ပြင့္လင္းတဲ့စိတ္လို႔ေျပာမလား ... ေပါ့ေပါ့ပါးပါးပဲေျပာမလား ... ခင္ဗ်ားရင္ထဲမွာ အမွန္တကယ္ေပၚေပါက္ ခံစားရတာကို လြတ္လြတ္လပ္လပ္ ေပါ့ေပါ့ပါးပါး ရဲရဲဝ့ံဝ့ံေရးခ်လိုက္ပါ ... သူမ်ားေတြၾကိဳက္ပါ့မလား .. နားလည္ပါ့မလား ... စာသားေတြက ႏွပ္ခ်ီးတြဲေလာင္းနဲ႔ .. သံစဥ္ၾကီးက ေတာက်လိုက္တာ ... အဲဒါေတြသိပ္မစဥ္းစားပါနဲ႔ ... လတ္တေလာေခါင္းထဲကထြက္လာတာေတြကို စုေဆာင္းဖို႔သာအဓိကပါ ... ေနာက္ဆုံးအေခ်ာသတ္ဆိုတဲ့ အဆင့္ေရာက္ေတာ့မွ အားလုံးျပန္ညွိႏိုင္တယ္ ... တစ္ခါတစ္ေလလည္း လြယ္ကူရိုးရွင္းတဲ့သံစဥ္စာသားေတြဟာ ေမွာ္ဆန္စြာလွပေနတာ ေတြ႔ရတတ္တယ္ ... အဲဒီေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ရိုးရိုးေလးပဲ စဥ္းစားၾကတာေပါ့ဗ်ာ ... ဘယ္ဂီတတကၠသိုလ္ ၊ ဘယ္ဆရာသမားကမွ သီခ်င္းတစ္ပုဒ္ကို ခက္ခက္ခဲခဲဖန္တီးဖို႔ မေျပာပါဘူး ... အရင္ဆုံး အရိုးရွင္းဆုံးကိုပဲ ဖန္တီးခိုင္းတာပါ ... ေနာက္ေတာ့မွ အေတြ႔အၾကံဳ ၊ အတတ္ပညာအရ ထပ္ျပီးကြန္႔ၾကတာပါ ... ။
သီခ်င္းပုံစံအမ်ိဳးမ်ိဳး ...
------------------------------------------
သီခ်င္းတစ္ပုဒ္မွာ အဆိုႏွင့္ပတ္သတ္တဲ့ -
Verse = သာမာန္အဆိုပိုဒ္
Chorus = သံျပိဳင္ပိုဒ္ (အားေကာင္း ၊ တစ္ပုဒ္လုံးရဲ႕အႏွစ္ခ်ဳပ္)
Pre:Chorus = သံျပိဳင္ပိုဒ္အၾကိဳ
Bridge = မူကြဲ၊သံစဥ္ကြဲပိုဒ္
Musicပိုင္းႏွင့္ပတ္သတ္လို႔ကေတာ့
Intro = မိတ္ဆက္ေတးသြား
Outro = ႏႈတ္ဆက္ေတးသြား
Solo / music = ေတးသြားပိုဒ္ စတာေတြရွိပါတယ္ ...
မူကြဲေတြကေတာ့ တစ္ခ်ိဳ႔က Pre:Chorus ကို Bridge လို႔ေခၚတယ္ ... Bridge ကို Chorus2 လို႔ေခၚတယ္ ... ေခၚခ်င္သလိုေခၚ သိပ္အေရးမၾကီးဘူး ... အေရးၾကီးတာက ခင္ဗ်ားေရးတဲ့သီခ်င္းက နားေထာင္သူရဲ႕စိတ္ကို စြဲေဆာင္ႏုိင္ဖို႔ပဲ ... Pre:Chorus ဆိုတာလည္း သီခ်င္းတိုင္းမွာ မလိုအပ္ဘူး ... Verse ႏွင့္ Chorus ၾကားမွာ ဟာေနတဲ့အခါမ်ိဳး ၊ တိုေတာင္းတဲ့Verseမ်ိဳး ၊ အသံနိမ့္လြန္းတဲ့Verseမွ အသံျမင့္လြန္းတဲ့Chorusကို တက္သြားတဲ့အခါမ်ိဳး .... စတဲ့အေျခအေနေတြမွာ လိုအပ္ရင္ထည့္သြင္းႏိုင္တယ္ ... Bridge လည္း ထို႔အတူပါပဲ ... Verse-chorus-Verse-Chorus ရိုးအီလြန္းတဲ့အခါ Chorus-Bridge-Solo (သို႔မဟုတ္) Solo-Bridge-Chorus စသည္ျဖင့္ သုံးစြဲႏိုင္တယ္ ... Bridge ကိုေတာ့ ထူးထူးျခားျခားဖန္တီးေစခ်င္တယ္ ... ရိုးစင္းတဲ့ Verse-Chorus ေတြကို ထူးျခားတဲ့ Bridgeတစ္ခုထည့္ေပးလိုက္ရင္ သီခ်င္းရဲ႕အရသာၾကြတက္လာႏိုင္ ... မယုံႏိုင္ေအာင္ ေျပာင္းလဲသြားႏိုင္ပါတယ္ ...
ဂီတပိုင္းႏွင့္ပတ္သတ္လို႔ကေတာ့ လွပတဲ့ Intro , Outro , Solo ေတြမဖန္တီးႏိုင္ရင္ (သို႔မဟုတ္) သီခ်င္းမွာမလိုအပ္ရင္ေတာ့ မထည့္တာပိုေကာင္းပါလိမ့္မယ္ ... သမာရိုးက်ေတြပဲ တာ၀န္ေက် အခ်ိန္ဆြဲျပီးတီးထားတဲ့ Soloတစ္ပုဒ္ဟာ နားေထာင္သူကို နားအုံျဖတ္ရိုက္လိုက္တာနဲ႔ အတူတူပဲ ... တစ္ခ်ိဳ႔သီခ်င္းေတြ ေတြ႔ဖူးမွာပါ ... Verse , Chorus မွာနားေထာင္ေကာင္းသေလာက္ Solo , Music ေတြက်ရင္ ရုပ္ပ်က္ဆင္းပ်က္ႏိုင္လြန္းတယ္ ... ဆီတဝင္းဝင္း သဲတရွပ္ရွပ္ေလးေပါ့ ... ဒါေၾကာင့္ Music ပိုင္းကို ဖန္တီးတဲ့အခါ လက္လြတ္စပယ္မလုပ္သင့္ပါ ... အားလုံးစုေပါင္းတိုင္ပင္ၾကျပီး သီခ်င္းရဲ႕tasteနဲ႔ လိုက္ဖက္တဲ့ သံစဥ္မ်ိဳးကို ဖန္တီးသင့္ပါတယ္ ...
အေတြ႔မ်ားတဲ့ သီခ်င္းပုံစံတစ္ခ်ိဳ႕ကေတာ့ ...
Verse-Chorus-Verse-Chorus-Solo-Verse-Chorus
Verse-Chorus-Verse-Chorus-Solo-Chorus-Chorus
Verse-Pre:-Chorus-Verse-Pre:-Chorus-Solo-Pre:-Chorus
Verse-Verse-Chorus-Verse-Solo-Chorus-Bridge-Chorus
Chorus-Verse-Verse-Chorus-Bridge-Solo-Verse-Chorus ... မေရမတြက္ႏိုင္ေအာင္ အမ်ားၾကီးရွိပါတယ္ ... ခင္ဗ်ားရဲ႕သီခ်င္းဟာ Verse အားေကာင္းလား ။ Chorus အားေကာင္းလား ။ Bridge/Intro/solo/Outro ထည့္သင့္လား ဘယ္ေနရာမွာထည့္မလဲ စတာေတြေတာ့ သီခ်င္းရဲ႕အရသာကိုၾကည့္ျပီး ဆုံးျဖတ္ရပါမယ္ ....
ေဘာင္အတြင္း လြတ္လပ္စြာဆန္႔တန္းျခင္း ... (အလြယ္သီခ်င္းေရးျခင္း)
#################################################
အေပၚကေရးခဲ့တဲ့ အေၾကာင္းအရာေတြအားလုံးဟာ အခ်ိန္အတိုင္းအတာတစ္ခုလိုအပ္ပါတယ္ ... အဲဒီနည္းေတြလည္း ေလ့က်င့္သြားမယ္ ... ဒါေပမယ့္ သီခ်င္းတစ္ပုဒ္ကို အခုခ်က္ခ်င္းေရးခ်င္တယ္ဆိုရင္ ဒီနည္းအတိုင္း ေရးႏိုင္ပါတယ္ .. (အခုမွစတာ ... :D )
အဆင့္-၁ - အေၾကာင္းအရာ ၊ ဇာတ္လမ္း စာသားမ်ားကိုေရးျခင္း (၁၀မိနစ္)
အဆင့္-၂ - နိမိတ္ပုံ ၊ ဆက္စပ္စကားလုံးမ်ားကိုေရးျခင္း (၁၀မိနစ္)
အဆင့္-၃ - chords ရွာေဖြျခင္း ၊ စာသားမ်ားကို လိုက္ဖက္သံစဥ္ရွာေဖြျခင္း (၁၀မိနစ္)
အဆင့္-၄ - Chorus / hook မ်ား သတ္မွတ္ရွာေဖြျခင္း (၁၀မိနစ္-၂၀မိနစ္)
အဆင့္-၅ - အေခ်ာသတ္ျခင္း ၊ ျဖည့္စြတ္ျခင္း (၁၀မိနစ္-၂၀မိနစ္)
ဒီနည္းအတိုင္းေရးလိုက္ရင္ တစ္နာရီအတြင္းမွာ သီခ်င္းတစ္ပုဒ္ျဖစ္သြားပါလိမ့္မယ္ ... ေကာင္းျခင္း ၊ ညံ့ျခင္းကေတာ့ စိတ္ကူး ၊ အေတြ႔အၾကံဳေပၚမွာ မူတည္မွာေပါ့ ... အေသးစိတ္ ထပ္ရွင္းျပပါမယ္ ...
အဆင့္ ၁ ႏွင့္ ၂ ကေတာ့ စာအုပ္၂အေၾကာင္းအေနႏွင့္ အေပၚမွာေရးေပးခဲ့ျပီးျဖစ္ပါတယ္ ... ထပ္မရွင္းေတာ့ပါဘူး ...
အဆင့္-၃ ႏွင့္ ၄ ကို အဆင့္ေတြခြဲထားေပမယ့္ တစ္ခါတစ္ေလ တျပိဳင္တည္းေရးျဖစ္တာေတြလည္းရွိပါတယ္ ...
အဆင့္-၃ - စာအုပ္၂ကို ေရးထားတဲ့စာသားေတြကိုၾကည့္ျပီး ဒီသီခ်င္းဟာ ႏူးညံ့မလား ေပါက္ကြဲမလား ေႏွးမလား ျမန္မလား countryလား popလား rockမလား punkမလားဆိုတာ စဥ္းစားရပါမယ္ ... သာမာန္အားျဖင့္ ေပါက္ကြဲသီခ်င္းဆိုရင္ ျမန္ျပီး အလြမ္းသီခ်င္းဆိုရင္ ေႏွးတက္ေပမယ့္ ဒီေန႔လို အာရုံခံစားမႈမ်ားျပားလြန္းတဲ့ ေမာ္ဒန္ေခတ္ၾကီးထဲမွာ ပုံေသတြက္လို႔ မရေတာ့ဘူး ... တစ္ခါတစ္ေလ က်ားလိုက္သလိုလြမ္းျပီး ပ်င္းတြဲတြဲအတြင္းေၾက ေပါက္ကြဲတာေတြလည္း ရွိတာပဲ ... မယ္လိုဒီထြက္လာမွပဲ ဆုံးျဖတ္ရတာပါ ... အခုေတာ့ အၾကမ္းဆုံးျဖတ္ၾကည့္မယ္ဗ်ာ ... စာသားေတြကအလြမ္းဆန္ဆန္ဆိုပါေတာ့ ... tempo အလယ္အလတ္ႏွင့္ အေႏွးစတိုင္ေရးစပ္မယ္ဗ်ာ ...
၁ - ခင္ဗ်ားၾကိဳက္တဲ့ (ေရးစပ္ခ်င္တဲ့ပုံစံ) သီခ်င္းတစ္ခ်ိဳ႔ရဲ႕ ေကာ့ဒ္တြဲေတြကို ေရးခ်လိုက္ပါ ... (မယ္လိုဒီခိုးတာမဟုတ္ပါဘူး ... ေကာ့ဒ္တြဲအိုင္ဒီယာယူတာပါ ... စု၊တု၊ျပဳ ရဲ႕ တုပျခင္းမွာေရးေပးခဲ့ျပီးပါျပီ)
၂ - အရင္ဆုံးတိုေတာင္းျပီး ရိုးရွင္းတဲ့ေကာ့ဒ္တြဲေတြကိုပဲ ေရြးပါ ... (ေနာက္ထပ္ျဖည့္လို႔ရပါတယ္)
၃ - ေရြးထားတဲ့ေကာ့ဒ္တြဲေတြကို အၾကိမ္ၾကိမ္တီးခတ္ျပီး စိတ္ၾကိဳက္မယ္လိုဒီရတဲ့အထိ ညည္းဆိုၾကည့္ပါ ..
၄ - ရလာတဲ့သံစဥ္ကို စာအုပ္ထဲကစာသားေတြႏွင့္ တြဲစပ္ၾကည့္ပါ ... တစ္ခါတစ္ရံ စကားလုံးရဲ႔ေတာင္းဆိုမႈေၾကာင့္ မယ္လိုဒီႏုတ္ေျပာင္းသြားတဲ့အခါ ေကာ့ဒ္တြဲမွာအံဝင္ခြင္က် ျဖစ္ခ်င္မွျဖစ္ပါလိမ့္မယ္ ... စကားလုံးေျပာင္းခ်င္ေျပာင္း မေျပာင္းရင္ ေကာ့ဒ္ေျပာင္းပစ္လိုက္ပါ .. အိုင္ဒီယာသစ္ေပါ့ :D .. တစ္ခါတစ္ရံလည္း စာသားေတြကေန မယ္လိုဒီထြက္ေနတတ္ပါတယ္ ... အဲဒီအခါ ေပၚလာတဲ့မယ္လိုဒီကို ေကာ့ဒ္စမ္းျပီးထည့္လိုက္ေပါ့ ... ဒါလည္းကိုယ္ပိုင္စစ္စစ္ေပါ့ ... ေကာ့ဒ္တြဲကိုတီးခတ္ညည္းဆိုတဲ့အခါ ခင္ဗ်ားကိုယ္တုိင္ေကာ့တြဲမွာ လြတ္လပ္စြာေမ်ာပါေနလိုက္ပါ ... အေႏွာင္အဖြဲ႔ အေမွ်ာ္စိတ္ကင္းကင္းႏွင့္ တီးဆိုလိုက္ပါ ...
အဆင့္ -၄ - တီးဆိုလို႔ရတဲ့ သံစဥ္စာသားေတြမွာ ဘယ္အပိုဒ္က Verse ၊ ဘယ္အပိုဒ္က Chorus လုပ္မယ္ဆိုတာ စဥ္းစားရေတာ့မယ္ ... ပုံမွန္အားျဖင့္ Chorusဆိုတာ သီခ်င္းေခါင္းစဥ္ကို ကိုယ္စားျပဳတဲ့ သီခ်င္းတစ္ပုဒ္လုံးရဲ႕ အႏွစ္ခ်ဳပ္လိုျဖစ္ေနရမွာေပါ့ ... တိုေတာင္းျပီး အဓိပၸာယ္ျပည့္ဝမယ္ ထပ္တလဲလဲဆိုလို႔ေကာင္းမယ္ဆိုရင္ hit ျဖစ္တဲ့ chorus တစ္ခု ရျပီလို႔သာမွတ္လိုက္ေတာ့ ... (ကိုယ္ေရးတာ ကိုယ္ၾကိဳက္ရင္ျပီးေရာေပါ့ ... ေနာ့ ) :D
အဆင့္ - ၅ - သီခ်င္းတစ္ပုဒ္လုံးနီးပါးပုံေပၚလာတဲ့အခါ အေခ်ာသတ္ပါေတာ့မယ္ ... တစ္ပုဒ္လုံးကိုျခဳံျပီး ျပန္လည္သုံ႔သပ္ပါေတာ့မယ္ ... အဲဒီမွာျဖစ္တတ္ေလ့ရွိတဲ့ျပႆနာတစ္ခ်ိဳ႕ကို ေျဖရွင္းရေတာ့မယ္ ...
ျဖစ္တတ္ေလ့ရွိတဲ့ျပႆနာတစ္ခ်ိဳ႕
--------------------------------------------------
၁ - သံစဥ္ေတြစြဲေဆာင္မႈမရွိဘူး ....
မ်ားေသာအားျဖင့္ မယ္လိုဒီရိန္႔ခ်္(range)က်ဥ္းရင္ ျဖစ္တတ္ပါတယ္ ... အဲဒီအခါ သံစဥ္ေတြကို နိမ့္သင့္တဲ့ေနရာႏွိမ့္မယ္ ျမင့္သင့္တဲ့ေနရာျမွင့္မယ္ . verseကေန chorusသြားတာ မေျပျပစ္ဘူး အဆင္မေျပဘူးဆိုရင္ Pre:chorus ကိုထည့္သင့္ရင္ထည့္ . စကားလုံးကာရန္မိမိ အခ်ိတ္အဆက္မိမိေျပာင္းမယ္ . ေကာ့ဒ္ေၾကာင္ေလးေတြ အစားထိုးဖို႔ ၾကိဳးစားမယ္ (ေမဂ်ာေကာ့ဒ္ကို ေမဂ်ာဆဲဗင္းေျပာင္းသလို ၊ မိုင္နာေကာ့ဒ္ကို ဒိုမိနန္႔ဆဲဗင္းေျပာင္းသလို) စသည္ျဖင့္ သံစဥ္/စာသားေျပာင္းသင့္တဲ့ေနရာေတြကို ေျပာင္းျခင္းျဖင့္ ေျဖရွင္းႏိုင္ပါတယ္ ...
၂ - Chorus က ေငါင္ေၾကာင္ေၾကာင္ျဖစ္ေနတယ္
စာသားအားနည္းတဲ့အခါ ၊ verse ႏွင့္ chorus သံစဥ္နိမ့္ျမင့္သိပ္မကြာျခားတဲ့အခါ ျဖစ္တတ္ပါတယ္ ... အဲဒီအခါ Verse ကိုအသံနွိမ့္ (ဒါမွမဟုတ္) Chorus ကိုအသံျမွင့္ ၊ Pre:Chorus ထည့္သင့္ရင္ထည့္ ရပါမယ္ ... အေပၚမွာေျပာခဲ့သလို Chorus ဆိုတာ တိုေတာင္းျပီး အဓိပၸာယ္ျပည့္ဝရမယ္ .. ေခါင္းစဥ္ရဲ႕အႏွစ္ခ်ဳပ္ျဖစ္ရပါမယ္ ... အဓိကစာသားေတြ verseထဲေရာက္ေနရင္ ျပန္ယူသုံးလိုက္ပါ .. verseအတြက္ စာသားသစ္ျပန္ရွာလိုက္ပါ ... ဒီလိုလည္းေျဖရွင္းႏိုင္ပါတယ္ ...
၃ - စာသားေတြ ကေလးဆန္မယ္ (သို႔မဟုတ္) စိတၱဇဆန္မယ္ အခ်ိတ္အဆက္မမိဘူး
စာသားေတြကေလးဆန္ေနရင္ စာအုပ္ဘယ္ဘက္ျခမ္းက နိမိတ္ပုံေတြကို ေျပာင္းျပီးသုံးၾကည့္ပါ .. ကာရန္ကိုဦးစားေပးျပီး စကားလုံးရွာၾကည့္ အစားထိုးၾကည့္ပါ ... ။ စိတၱဇဆန္မယ္ အခ်ိတ္အဆက္မမိဘူးဆိုတာေတာ့ နိမိတ္ပုံေတြသုံးလြန္း တင္စားလြန္းရင္ျဖစ္တတ္ပါတယ္ . ေလ်ာ့သင့္တဲ့ေနရာေလးကိုေလ်ာ့လိုက္ပါ . စာအုပ္-၂ ညာဘက္ျခမ္းက ရိုးရိုးstory line စာသားေတြကို ေျပာင္းသုံးၾကည့္ပါ ... ။
၄ - သံစဥ္ ၊ စာသားအားလုံးေက်နပ္တယ္ ... ဒါေပမယ့္ ဘာလိုေနမွန္းမသိဘူး
ဒါဆိုရင္ေတာ့ အတီးျပႆနာျဖစ္ဖို႔မ်ားတယ္ ... ကၽြမ္းက်င္နားလည္တဲ့ အတီးသမားေတြႏွင့္ တိုင္ပင္ၾကည့္ပါ ... ခင္ဗ်ားရဲ႕ေကာ့ဒ္တြဲမွာ ေထာက္ေနဟာေနတဲ့ေနရာမွာ ေကာ့ဒ္ျဖည့္သင့္ရင္ျဖည့္ တီးလုံးျဖည့္သင့္ရင္ျဖည့္ ... ။ Rock style ေတြမွာဆိုရင္ chord / vamp အစား riff တစ္ခုဖန္တီးျပီးအစားထိုး ... စသည္ျဖင့္ ဟာေနတဲ့သီခ်င္းတစ္ပုဒ္ကို ၾကြတက္ေအာင္ျပဳလုပ္ႏိုင္တယ္ ...
ဥပမာ - ကၽြန္ေတာ့္ရဲ႕ mid tempo rock သီခ်င္းတစ္ပုဒ္ရဲ႕ Riff စဥ္းစားပုံက ဒီလုိပါ ...
B major key
step-1- ll B _ _ _ l E _ _ _ ll
step-2- ll B _ _ .A l _ .E _ _ ll
step-3- ll B 11 15# .A l .7b .E .4 45# ll or ll 1 11 15# .7b l .7b .4 .4 45# ll
ေကာ့ဒ္၂ခုသာပါတဲ့ ေကာ့ဒ္တြဲေလးကို Riffတစ္ခုအျဖစ္ေျပာင္းပစ္လိုက္တာပါ ... မယ္လိုဒီေျပာင္းစရာမလိုဘဲ သီခ်င္းၾကြတက္သြားပါတယ္ .
တစ္ခ်ိဳ႕က အတြန္႔တက္ေကာင္းတက္မယ္ ... အႏုပညာဖန္တီးတဲ့ေနရာမွာ ဒီလိုေဘာင္ေတြ ၊ ပုံစံေတြႏွင့္လုပ္ရသလား ... စစ္မွန္ပါ့မလား လြတ္လပ္ပါ့မလားေပါ့ .. ဒီေဘာင္ေတြဟာ ပန္းတိုင္သြားမယ့္ လမ္းေၾကာင္းေတြပါ ... သတ္မွတ္ထားတဲ့ေဘာင္ အခ်ိန္အတြင္းမွာ အလ်င္အျမန္ေတြးေခၚႏိုင္ဖို႔ ၊ အေတြးအေခၚစြမ္းရည္ျမင့္တက္ဖို႔ ၊ လြတ္လပ္စြာေတြးေခၚတတ္ဖို႔အတြက္ နည္းစနစ္ေတြလည္း ျဖစ္တယ္ ... ဒီနည္းအတိုင္း သီခ်င္း၅ပုဒ္ေလာက္ေရးျပီးရင္ ... အခ်ိန္အကန္႔အသတ္မရွိ ငူငူၾကီးေငါင္ျပီးေတြးတာထက္ .. သတ္မွတ္ခ်ိန္အတြင္း အလ်င္အျမန္ေတြးျပီးေရးခ်တာ ... ဘယ္ဟာပိုလြတ္လပ္ေၾကာင္း ခင္ဗ်ားကိုယ္တိုင္သိလာလိမ့္မယ္ ... ဒါေၾကာင့္လည္း ေဘာင္အတြင္း လြတ္လပ္စြာဆန္႔တန္းျခင္း လို႔အမည္ေပးခဲ့တာပါ ... လမ္းေၾကာင္းေတြေပးထားေပမယ့္ ခင္ဗ်ားတို႔အဆင္ေျပသလို ကိုယ္တိုင္တီထြင္လည္းရပါတယ္ ... ကိုယ္အဆင္ေျပဖို႔အေရးၾကီးတာပဲ ဟုတ္ဖူးလား ...
ဒီေလာက္ဆိုသီခ်င္းတစ္ပုဒ္ကို အလြယ္ဖန္တီးႏိုင္ၾကလိမ့္မယ္ထင္ပါတယ္ ...
ခင္ဗ်ားတို႔အေတြးက လြတ္လပ္စြာသီးပြင့္မယ့္ ေမွာ္ဆန္တဲ့သံစဥ္စာသားေလးေတြကို ေမွ်ာ္လင့္ပါတယ္ ...
ေနာက္ဆုံးအၾကံေပးခ်င္တာေတာ့ ... တကယ္ကို ဂီတအႏုပညာေလာကဝင္မယ့္ ညီအစ္ကိုေတြဆိုရင္ေတာ့ ဒီေလာက္နည္းစနစ္ေလာက္ႏွင့္မေက်နပ္ဘဲ သိသင့္ေလ့လာသင္ယူသင့္တဲ့ ပညာရပ္ေတြကို မျဖစ္မေနသင္ယူဖို႔ အၾကံဥာဏ္ေပးရင္း ... စကားလက္ေဆာင္တစ္ခု ပါးလိုက္ပါရေစ ... ။
သီခ်င္းတစ္ပုဒ္ဖန္တီးရတာလြယ္ပါတယ္ ....
ဒါေပမယ့္ ....
သီခ်င္းေကာင္းတစ္ပုဒ္ျဖစ္ဖို႔ေတာ့ ခက္လိမ့့္မယ္ ...
Win Ko
(4.Jan.2014)

No comments:

Post a Comment

မိတ္ေဆြ...အခ်ိန္ေလးရရင္ blogg မွာစာလာဖတ္ပါေနာ္
ဗဟုသုတ ရနိုင္တယ္။