ဘီစီ ၆၀၀ ၀န္းက်င္ေလာက္မွာ ေအသင္ၿမိဳ႕ရဲ႕လူဦးေရတိုးပြားႏႈန္းနဲ႕ အလ်င္မီေအာင္ လယ္သမားေတြက စားနပ္ရိကၡာ အလံု အ ေလာက္ မထုတ္လုပ္ႏိုင္တဲ့ အတြက္ေၾကာင့္ ေအသင္ၿမိဳ႕မွာ ႏိုင္ငံေရး၊ စီးပြားေရး မတည္ၿငိမ္မႈ ေတြေပၚေပါက္ခဲ့ရတယ္။ စားနပ္ရိကၡာ မလံုေလာက္တဲ့အခါၾကေတာ့ လယ္သမားေတြက သူတို႕ ရဲ႕ လယ္ယာေျမေတြ ကို တပိုင္းစီ ဖဲ့ေရာင္းၿပီး အစာေရစာ ၀ယ္ယူခဲ့ ၾကရ တယ္။ ဒီလိုနဲ႕ အေၾကြး ေတြ တင္လယ္ယာေျမေတြဆံုးရႈံးၾကရၿပီးခြ်တ္ျခံဳက်တဲ့ အထိျဖစ္ခဲ့ၾကရတယ္။ ေျမယာေျမ ပိုင္ဆိုင္မႈ ကလည္း လက္ တဆုပ္ စာ ရဲ႕လက္ထဲမွာရွိၿပီး လယ္ယာေျမ ငွားခမေပးဆပ္ႏိုင္သူေတြဟာ ေျမရွင္ ေတြရဲ႕ ေက်းကြ်န္ဘ၀ကို က်ေရာက္ ၾကရ တယ္။
ဒီ ႏိုင္ငံေရး၊ စီးပြားေရး အက်ပ္အတည္းေတြ ဟာ ဘီစီ ၅၉၄ မွာ ေအသင္ၿမိဳသားေတြက Solon ေခၚ အဆင့္ျမင့္ အရာရွိေဟာင္းတဦးကို ႏိုင္ငံ့ အက်ပ္အတည္း ေတြ ကို ကိုင္တြယ္ ေျဖရွင္းဖို႕ အႀကီးအကဲ အျဖစ္ တင္ေျမွာက္လိုက္တဲ့ အခါမွာ အေတာ္အသင့္ ေျပလည္မႈ ရရွိသြားပါတယ္။ Solon ကသူတက္လာတဲ့အခါမွာ လယ္ယာ နဲ႕ ပတ္သက္တဲ့ ေၾကြးျမည္ ေတြအားလံုး ေရွာ္ပစ္လို္က္တဲ့ အျပင္ ေအသင္ၿမိဳ႕သား အခ်င္းခ်င္း ကြ်န္ျပဳမႈကို ဖ်က္သိမ္း ၿပီး လြတ္ၿငိမ္းခ်မ္း သာ ခြင့္ေပး ပစ္လိုက္တယ္။ Solon ဟာ ပဋိပကၡ ေတြကို ၿငိမ္းၿငိမ္း ခ်မ္းခ်မ္း မွ်မွ်တတ ေျဖရွင္းေလ့ ရွိတယ္လို႕ အမ်ား ကယံုၾကည္ ၾကတယ္ လို႕ဆို တယ္။ Solon ဟာ မ်ိဳးႏြယ္စုေတြ ေဒသေတြ လူတန္းစား ေတြ နဲ႕ ကြဲျပားေနတဲ့ ေအသင္ၿမိဳ႕ ရဲ႕ လူမႈ အဖြဲ႕အစည္း ကို လူတန္းစား(၄)ရပ္ အျဖစ္ခြဲျခား ေပးတဲ့ အေျဖခံဥပေဒ ျပဳျပင္ေျပာင္း လဲေရး တရပ္ ကိုစတင္ခဲ့တယ္။ အဲဒီလို လူတန္းစား(၄)ရပ္ခြဲ လိုက္တဲ့အခါမွာ မ်ိဳးႏြယ္စုကိုအေျခမခံပဲ သူတို႕ရဲ႕ ႏွစ္စဥ္ လယ္ယာထြက္ပစၥည္း ထုတ္လုပ္မႈ အနည္းအမ်ား ေပၚမူတည္ ၿပီးခြဲ ျခား သတ္မွတ္ လိုက္ တာျဖစ္တယ္။ အဲဒီလိုလူတန္းစား (၄)ရပ္ထဲကေန အျမင့္ ဆံုးလူတန္းစား (၃) ရပ္ကို ႏိုင္ငံ့ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမွာ ပါ၀င္ေစတယ္။ Solon ရဲ႕ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး စနစ္ထဲမွာေတာ့ မိန္းမေတြ၊ ကေလးေတြ၊ ကုန္သည္ေတြ၊ အႏုပညာသည္ေတြ၊ တနယ္တေက်းကေျပာင္းေရႊ႕ေနထို္င္တဲ့ ႏိုင္ငံျခားသားေတြ၊ ထုတ္လုပ္မႈ ျမင့္ျမင့္မားမားမရွိတဲ့ လယ္ယာေျမ မပိုင္ဆိုင္သူေတြနဲ႕ ျပင္ပကကြ်န္ေတြ ကို ေတာ့ ပါ၀င္ခြင့္မေပးခဲ့ဘူး။
Solon ရဲ႕ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး ဟာ တာရွည္မခံခဲ့ေပမဲ့ သူ႕ရဲ႕ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးလုပ္ငန္းေတြဟာ ေနာင္မွာ ေအသင္ တုိက္ရိုက္ ဒီမိုကေရစီ ေပၚထြန္းလာဖို႕ အေျခခံအုပ္ျမစ္အျဖစ္ ေလ့လာသူတခ်ိဳ႕က ယူဆ ၾကတယ္။ Solon ရဲ႕အေျခံဥပေဒ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး က အရင္က ေအာက္က်ေနာက္က်ျဖစ္ခဲ့တဲ့ မိသားစုတခ်ိဳ႕နဲ႕ လူသစ္တခ်ိဳ႕ ကို ႏိုင္င့ံ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမွာ ပါ၀င္လာႏိုင္ေအာင္နဲ႕ စီးပြားေရးမွာ လည္း နလံထူလာႏိုင္ေအာင္ေဆာင္က်ဥ္းေပးႏိုင္ခဲ့ေသာ္လည္း လယ္ယာေျမ ကိုအေျခခံတဲ့ အက်ပ္အတည္းေတြကိုေတာ့ အဆံုးမသတ္ ေပးႏိုင္ ခဲ့ပါဘူး။ အုပ္စုဖြဲ႕ အကြဲအျပဲေတြကေတာ့ေျပေပ်ာက္မသြားခဲ့ပါဘူး။ Solon တက္လာတဲ့ကာလမွာ ဂရိေခၚမတ၀ွမ္းမွာ မင္းဆိုး မင္းညစ္ ေတြ စတင္ထြန္းကားစျပဳေနပါတယ္။
ေအသင္ရဲ႕ မင္းဆိုးမင္းညစ္မ်ား The Tyrants of Athen
အမ်ားအားျဖင့္ ၿမိဳ႕ႏိုင္ငံေတြရဲ႕ စစ္နဲ႕ၿငိမ္းခ်မ္ေရး ကိစၥ ေတြကို အုပ္စိုးသူဘုရင္ေတြကသာ တဖက္သတ္ ဆံုးျဖတ္ၾကတယ္။ ဘီစီ ၅၆၁ မွာ Pisistratus (c.600-527 B.C.) ဆိုတဲ့ စစ္ေခါင္းေဆာင္ ေဟာင္းတဦးက Solon ကိုျဖဳတ္ခ်ၿပီး မင္းဆိုးမင္းညစ္ တဦး အျဖစ္ ေအသင္ ကို စတင္ အုပ္ခ်ဳပ္ ခဲ့တယ္။ သူေသဆံုးတဲ့ ဘီစီ ၅၂၇ အထိ သူဟာ သူ႕ေနာက္လိုက္ တခ်ိဳ႕ကို ခ်မ္းသာတဲ့ မိသားစုေတြရဲ႕ လယ္ယာေျမ ေတြကုိသိမ္းပိုက္ၿပီး လယ္ယာေျမ ေ၀ငွေပးကမး္ တဲ့နည္းနဲ႕ သိမ္းသြင္းစည္းရံုးခဲ့တယ္။ ဒီ လုိနည္းနဲ႕ သိမ္းသြင္းထားတဲ့ လယ္သမားေတြဟာ ေအသင္ ေခတ္ရဲ႕ ခရိုနီေတြ ပဲ ဆိုၾက ပါဆုိ႕။ Pisistratus ဟာ ကူးသန္းေရာင္၀ယ္မႈ နဲ႕ လူထုလုပ္ငန္းေတြကိုပါ ကိုျမွင့္တင္ခဲ့တယ္။ ဘုရားေက်ာင္းေတြတည္ေဆာက္ၿပီး ဘာသာေရး အေဆာက္အအံု ေတြကိုလည္း ျပဳျပင္ခဲ့တယ္။ ဘာသာေရးပြဲေတာ္ေတြကိုလည္း စတင္က်င္းပေပးခဲ့တယ္။ ဘီစီ ၆ ရာစုရဲ႕ အလယ္ပိုင္းေလာက္မွာ ေအသင္မွာ လူဦးေရ တုိးပြား လာတာ နဲ႕အမွ် စီးပြားေရးပါတုိးတက္စျပဳလာတယ္။ တႀကိမ္ထည္းမွာလည္း ႏိုင္ငံသားေတြရဲ႕ လူေနမႈ အဆင့္အတန္း ဟာလည္းပဲ ျမင့္တက္လာေနတယ္။ အခ်ိန္ပိုေတြလည္းပိုရလာတာနဲ႕အမွ် အရင္ မ်ိဳးဆက္ေတြ နဲ႕စာရင္ အခ်င္းခ်င္း အၾကား သတင္း ဖလွယ္မႈ လည္း ပိုမ်ားလာပါတယ္။ Pisistratus လို မင္းဆိုးမင္းညစ္ က သူ႕ရဲ႕ အာဏာကို ေအာက္ေျခ အထိ ေ၀မွ်ၿပီး က်ယ္က်ယ္ျပန္႕ျပန္႕ ေထာက္ခံမႈကိုရယူလိုခဲ့တာမို႕ သူအုပ္ခ်ဳပ္တဲ့ကာလမွာပဲ ႏိုင္ငံသား ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား က ႏိုင္ငံေရး အေတြ႕အၾကံဳ ေတြရရွိ လာၾကပါတယ္။ ဒီထက္အျပင္ ၾကြယ္၀ခ်မ္းသာမႈ ကိုလိုက္ၿပီး အုပ္္ခ်ဳပ္ေရး တာ၀န္ေတြ ကို ထမ္းေဆာင္ ခြင့္ ရလာ ၾကတာ ဆိုေတာ့ ၀င္ေငြေတြတုိးပြားလာၾကတဲ့ အဲဒီကာလမွာပဲ အစိုးရရဲ႕ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးတာ၀န္ေတြကို လူေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား က ပါ၀င္ ထမ္းေဆာင္လာႏိုင္ ၾကပါတယ္။
Pisistratus ေသေတာ့ သူ႕ရဲ႕ အရိုက္အရာ ကို သူ႕သား Hippias က ဆက္ခံၿပီး၊ Hippias ကေတာ့ အရင္သူ႕အေဖေခတ္အတုိင္းပဲ စနစ္ေတြမေျပာင္ပဲ ဆက္လက္ အုပ္ခ်ဳပ္ မင္းလုပ္ ခဲ့ပါတယ္။ ဘီစီ ၅၁၀ မွာ ေတာ့ Pisistratus ရဲ႕သားေတြက နယ္ႏွင္ဒါဏ္ ေပးတာကို ခံခဲ့ရတဲ့ ေဆြမ်ိဳးစုတခုက စပါတာရဲ႕ အကူ အညီ ကိုရယူၿပီး Hippias ကိုနန္းျဖဳတ္ခဲ့တဲ့အတြက္ Hippias လည္း ပါးရွားကို တိမ္းေရွာင္ထြက္ေျပးခဲ့ရတယ္။ စပါတာ ေတြထြက္သြား တဲ့အခါမွာ ေအသင္ကို Isagoras ကဆက္လက္အုပ္ခ်ဳပ္ မင္းလုပ္ ေပမဲ့ သူဟာျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးလုပ္ဖို႕ထက္ Solon မတိုင္မီ ေခတ္ ဆီကို ေခတ္ေနာက္ ျပန္ဆြဲၿပီး မင္းမ်ိဳးရာဇာေတြအုပ္စိုး တဲ့ ေခတ္ ကိုျပန္လည္ထူေထာင္ ဖို႕က်ိဳးစားၿပီး ေအသင္ႏိုင္ငံသားျဖစ္မႈကိုပါ သန္႕စင္ဖို႕ က်ိဳးပမ္း လာ တဲ့အတြက္ သူ႕ကို ဆန္႕က်င္မဲ့ Cleisthenes ဆိုသူတဦး ဟာသူတုိ႕ေဆြမ်ိဳးအုပ္စုထဲ ကေနပဲ ၿပိဳင္ဘက္ အေနနဲ႕ ေပၚေပါက္ လာပါေတာ့တယ္။ ဒါေပမဲ့ Isagoras က စပါတာရဲ႕အကူအညီကို တခါထပ္မံရယူၿပီး ကေလ့ဟ္ေသနီ ကို ေအသင္ကေန ေမာင္းထုတ္ျပစ္လို္က္တဲ့အျပင္ လူေပါင္းရာနဲ႕ခ်ီၿပီး သူတို႕ရဲ႕ေနအိမ္ေတြ ကေန ေမာင္းထုတ္ခဲ့တယ္။ ဒီထက္ ဆိုး၀ါး တာ က ၿမိဳ႕ရဲ႕ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးေကာင္စီကိုပါ ဖ်က္သိမ္းဖို႕လုပ္လာတာျဖစ္တယ္။ ေကာင္စီ ကဒါကိုအျပင္းအထန္ဆန္႕က်င္တဲ့အခါမွာ ျပည္သူေတြ ကပါေကာင္စီဖက္မွာ အျပည့္အ၀ ေထာက္ခံ ပါ၀င္လာၾကတယ္။ ေနာက္ဆံုး မွာေတာ့ Isagoras နဲ႕ အေပါင္းပါေတြ ဟာ ထြက္ေျပး တိမ္း ေရွာင္သြားရၿပီး ျပည္သူေတြ က ျပည္ပ အေ၀းေရာက္ Cleisthenes ကိ္ုျပန္ေခၚတဲ့အခါမွာ သူဟာ ရာေပါင္း မ်ားစြာ ေသာ တျခား အေ၀း ေရာက္ေတြနဲ႕ အတူ ျပည္ေတာ္ ျပန္ၿပီး တုိင္းျပည္ကို ဆက္လက္ အုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့တယ္။
ေအသင္တြင္တုက္ရိုက္ဒီမိုကေရစီစနစ္ေပၚထြန္းျခင္း
Cleisthenes ဟာသမိုင္းမွာ ဘယ္သူမွလုပ္ေလ့မရွိခဲ့ တ့ဲအလုပ္ကိုလုပ္ခဲ့တယ္။ အဲဒါ ကေတာ့ အရင္ေခါင္းေဆာင္ေတြလို မင္းမ်ိဳးရာဇာ နဲ႕ စစ္ဖက္ အဆင့္ျမင့္ အရာရွိေတြကို အားကိုးတာမ်ိဳး လည္းမလုပါဘူး၊ လူတန္းစားနဲ႕ မ်ိဳးႏြယ္ေတြကြဲျပားမႈကိုေျခခံၿပီး၊ အခြင့္ေကာင္း ယူၿပီး ေတာ့လည္း အာဏာၿမဲ ေအာင္မလုပ္ခဲ့ဘူး၊ ဒီလိုလုပ္ရိုး လုပ္စဥ္ေတြကေနခြဲထြက္ၿပီး သူဟာ ျပည္သူေတြ ကို တုိက္ရိုက္ အားကိုးခဲ့တယ္။ ျပည္သူေတြ စီ ကေနလည္း တခဲနက္ေထာက္ခံမႈကိုရယူႏိုင္ခဲ့တယ္။ဘီစီ ၅၀၈ မွာ ကေလ့စ္ေသနီ က ျပည္သူေတြက ေအသင္ၿမိဳ႕ႏိုင္ငံကို တုိက္ရိုက္ အုပ္ခ်ဳပ္ႏိုင္မဲ့ ႏိုင္ငံေရး စနစ္တခုကို ခ်မွတ္ခဲ့တယ္။ ဒီ ႏိုင္ငံေရး အဖြဲ႕အစည္းသစ္ကို သူက demokratia (သို႕မဟုတ္) ဒီမိုကေရစီ လို႕အမည္ေပးလိုက္တယ္။ အဓိပၸါယ္ကေတာ့ ျပည္သူ အားလံုး ပါ၀င္တဲ့ အဖြဲ႕အစည္းက အုပ္ခ်ဳပ္သည္ လို႕အဓိပၸါယ္ရတယ္။
ဒီမိုကေရစီစနစ္သစ္ ဟာေကာင္းမြန္လြန္းတဲ့အတြက္ ေနာင္အနာဂတ္မွာ ဒီစနစ္ကိုဖ်က္စီးဖို႕ အာဏာၿပိဳင္လုၾကမဲ့ မင္းဆိုးမင္းညစ္ ေတြ ေပၚေပါက္ႏိုင္ ေတာ့မွာ မဟုတ္ဘူးလို႕ ကေလ့စ္သနီကယံုၾကည္တယ္။ ေအသင္ဒီမိုကေရစီ ကိုဘယ္ပံုဘယ္နည္း အေကာင္းဆံုး ျဖစ္ေအာင္ပံုေဖၚခဲ့ၾကတယ္၊ ဒီေလာက္ေကာင္းမြန္တဲ့ စနစ္ဟာ ေနာက္ဆံုးမွာ ဘာ့ေၾကာင့္ ပ်က္စီးသြားရတယ္၊ အေနာက္တုိင္း ဥေရာပ ႏိုင္ငံေတြမွာ ေရာ ဒီေန႕ ကမၻာတ၀ွမ္းမွာ လူသားအားလံုးရဲ႕ စံထားရတဲ့ စနစ္တခုအျဖစ္ ျဖစ္လာရတဲ့ ေအသင္ဒီမိုကေရစီ သမိုင္းရဲ႕ စိတ္၀င္စားစရာေကာင္းဆံုး အပိုင္းကို ဆက္လက္ေဆြးေႏြးသြားပါမယ္။
ေအသင္ၿမိဳ႕ ႏိုင္ငံမွာ တုိက္ရိုက္ဒီမိုကေရစီ ေပၚေပါက္လာပံု သမိုင္းအက်ဥ္း – အပိုင္း(၄)
ေအသင္ရဲ႕ လူ (၅၀၀) ပါဝင္တဲ့ ၿမိဳ႕အုပ္ခ်ဳပ္ေရး ေကာင္စီ
အပိုင္း (၁) မွာ ေဖၚျပခဲ့သလိုပဲ ကေလ့စ္သနစ္ဟာ လူ ၅၀၀ ပါဝင္တဲ့ ၿမိဳ႕ေကာင္စီကို ဖန္တီးခဲ့ၿပီး ေအသင္ၿမိဳ႕ကို အုပ္ခ်ဳပ္ေစခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီေကာင္စီမွာ အသက္ ၃၀ ျပည့္ၿပီးသူ ၿမိဳ႕သား ေယာက္်ား မည္သူမဆို အနည္းဆံု တႏွစ္ သက္တမ္း အတြင္း ၿမိဳ႕အုပ္ခ်ဳပ္ေရး တာဝန္ကို ထမ္းေဆာင္ေစပါတယ္။ ဒီနည္းနဲ႔ ၿမိဳ႕သားတုိင္းဟာ အသက္ျပည့္လာရင္ တသက္မွာ အနည္းဆံုး တႀကိမ္ေတာ့ ၿမိဳ႕အုပ္ခ်ဳပ္ေရး တာဝန္ကို အဲဒီေကာင္စီမွာ ပါဝင္ခြင့္ရွိလာမွာ ျဖစ္တယ္။ ဘာလို႔လည္း ဆိုေတာ့ ၿမိဳ႕ေကာင္စီကို ေရြးခ်ယ္ရာမွာ လူမထပ္ေအာင္ စနစ္တက် စီစစ္ၿပီး မဲႏိႈက္ ေရြးေကာက္ေစတာေၾကာင့္ျဖစ္ပါတယ္။ ေနာက္ၿပီး ေအသင္ ဒီမိုကေရစီရဲ႕ ဖြဲ႕စည္းပံုအရ လူတဦးဟာ သူ႔တသက္မွာ ႏွစ္ခါထက္ ပိုၿပီး ဒီၿမိဳ႕ေကာင္စီမွာ တာဝန္ထမ္းေဆာင္ခြင့္ မေပးပါဘူး။ အဲဒီေတာ့ ၿမိဳ႕သားတုိင္း သူ႔အလွည့္နဲ႔သူ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမွာ ပါဝင္လာခြင့္ ရွိေအာင္ အာမခံထားတာျဖစ္တဲ့ အျပင္၊ လူတန္းစားတခုခု၊ မ်ိဳးႏြယ္စု တခုခုက အျမဲတမ္း ႀကီးစိုး ခ်ယ္လွယ္တဲ့ သေဘာမ်ိဳး မရွိေအာင္ အာမခံထားတာ၊ ကာကြယ္ ထားတာျဖစ္တဲ့ အတြက္ ၿမိဳ႕သားတုိင္းရဲ႕ တန္းတူမႈ၊ လြတ္လပ္မႈ အစရွိတဲ့ ဒီမိုကေရစီ အခြင့္အေရးေတြ ကို မဆံုးရႈံး ရေလေအာင္ အဲဒီလို အာမခံ ထားတဲ့ ေအသင္ၿမိဳ႕ရဲ႕ ဖြဲ႕စည္းပံုဥပေဒ ေအာက္မွာ ၿမိဳ႕ရဲ႕ စည္းလံုးညီညြတ္မႈ ဟာလည္းပဲ အျမဲတမ္း ခိုင္မာေနမယ္ ဆိုတာ ယံုမွားစရာ မရွိေတာ့ပါဘူး။ Cleisthenes ရဲ႕ ယူဆခ်က္ကေတာ့ ဒီနည္း အားျဖင့္ လူတစုကသာ ႏိုင္ငံေရး အေတြ႕အၾကံဳေတြကို ရရွိၿပီး ႏိုင္ငံ့ အေရးကို သူတို႔သာ လုပ္တတ္တယ္ တျခားလူေတြက ငတံုးငအ ေတြမို႔ ႏိုင္ငံ့အေရး နဲ႔ ပတ္သက္လာရင္ ဘာမွ နားမလည္ဘူး ဆိုတာမ်ိဳး၊ လူတစု ကသာ အမိန္႔ေပးတဲ့ လူတစု ႏိုင္ငံေရး မဟုတ္ေတာ့ပဲ လူတိုင္းဟာ ႏိုင္ငံေရး အေတြ႕ အၾကံဳေတြကို တန္းတူ ညီတူ တုိက္ရိုက္က်က် ရရွိလာႏိုင္ ၾကမယ္လို႔ ယံုၾကည္တာ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီလို လူတဦးခ်င္းဆီရဲ႕ ပုဂၢလႅိက အက်ိဳးစီးပြားနဲ႔ ဆက္ႏႊယ္ထားတဲ့ တုိက္ရိုက္ ဒီမိုကေရစီ စနစ္ေအာက္မွာ ေနရတဲ့ ႏိုင္ငံသားေတြဟာ ဘယ္သူကမွ ဒီစနစ္ေၾကာင့္ နစ္နာ ဆံုးရႈံးတာ မရိွႏိုင္တဲ့ အတြက္ ဒီစနစ္ ခိုင္မာ သထက္ ခုိင္မာေရးကိုသာ ႏွလံုးသြင္းၿပီး ဒီစနစ္ကို ဖ်က္လိုဖ်က္စီးလုပ္ဖို႔ ၾကံရြယ္တာ၊ ကိုယ္ထိ လက္ေရာက္ လုပ္ေဆာင္ ႀကိဳးပမ္း တာမ်ိဳး မရွိႏိုင္ဘူးလို႔ ကေလ့စ္သနစ္ က ယံုၾကည္ ယူဆတယ္။
ကေလ့စ္သနစ္ ရဲ႕ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး လုပ္ငန္းေတြဟာ အရင္က မင္းဆိုး မင္းညစ္ေတြ တဗိုလ္ဆင္း တဗိုလ္တက္ၿပီး
ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးေတြ လုပ္ခဲ့တာနဲ႔ လံုးလံုးလ်ားလ်ား ကြာျခားသြားပါတယ္။ ဘယ္သူမွ မလုပ္ခဲ့ဘူးတဲ့ အေျပာင္းအလဲေတြ ျဖစ္တဲ့အတြက္ ေအသင္လူ႔ အဖြဲ႕အစည္းကို အေျခခံကစ လွန္ေလွာ္ၿပီး ေတာ္လွန္ ေျပာင္းလဲမႈ ျပစ္လိုက္တာျဖစ္တယ္။ အဲဒီ ေတာ္လွန္ေျပာင္းလဲမႈထဲမွာ အေရးပါတဲ့ အခ်က္တခု ကေတာ့ ကေလ့စ္သနစ္ ဟာ နဂိုရွိရင္းစြဲ၊ Solon ဖန္တီးခဲ့တဲ့ လူတန္းစား ၄ ရပ္ကို ဖ်က္သိမ္းၿပီး ေအသင္ၿမိဳ႕သားေတြကို မ်ိဳးႏြယ္စု (၁၀) ခုအျဖစ္ ခြဲလိုက္တာျဖစ္တယ္။ Solon အုပ္ခ်ဳပ္တဲ့ ေခတ္ ကာလတုန္းက ပင္လယ္ကမ္းေျခမွာ ေနထိုင္တဲ့ လူလတ္တန္းစား ေတြနဲ႔ လယ္သမားေတြက သူ႔ရဲ႕ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးကို ႀကိဳဆိုခဲ့ၾကေပမယ့္ ကုန္းတြင္းပို္င္း ေျမျပန္႔ေဒသမွာ ေနထိုင္ၾကတဲ့ ပေဒသရာဇ္ အႏြယ္ေတြ၊ ၿမိဳ႕စားေတြ၊ လူဂုဏ္တန္ အသိုင္းအဝိုင္းေတြ ကေတာ့ ပေဒသရာဇ္စနစ္ ကိုသာ ျပန္လည္ ထူေထာင္ လိုၾကပါတယ္။ ကေလ့စ္သနစ္ ကေတာ့ လူတန္းစားေတြနဲ႔ ေဒသေတြကို ေရာသမေမႊၿပီး ဘယ္ေဒသ၊ ဘယ္လူတန္းစားကမွ အေပၚစီးယူ ဗိုလ္က် စိုးမိုးတာမ်ိဳးမရွိ ေအာင္ဖန္တီးခဲ့ပါတယ္။ ဇယားကိုၾကည့္ပါ။ ကေလ့စ္သနစ္ ဖန္တီးလိုက္တဲ့ မ်ိဳးႏြယ္စု (၁၀) ခုအနက္ မ်ိဳးႏြယ္စု အုပ္စုဝင္တုိင္း ဟာေအသင္ရဲ႕ ေဒသႀကီး ၃ ခုစလံုးကို ခြၿပီး ခြျဲခားထားတာျဖစ္တဲ့ အတြက္ မ်ိဳးႏြယ္စုတိုင္းမွာ ေဒသႀကီး (၃) ခုစလံုးက လူေတြ ပါဝင္ေစတယ္။ ေအသင္ၿမိဳ႕သား အားလံုးဟာ ဘာသာကိုးကြယ္ ယံုၾကည္မႈကလည္း တခုတည္း ျဖစ္ေနတဲ့ အျပင္ စစ္တိုက္ရာမွာလည္း တပ္ရင္း အလိုက္ ခြဲထားတာမို႔ ႏိုင္ငံရဲ႕ ေဒသနဲ႔ မ်ိဳးႏြယ္ ဖြဲ႕စည္းပံုဟာ ေအသင္ၿမိဳ႕ ႏိုင္ငံ အေပၚမွာ သစၥာ ေစာင့္သိမႈကို တိုးပြားေစၿပီး ေဒသစြဲေတြနဲ႔ ကြဲျပားတာ၊ ကြဲျပဲတာကိုပါ ေလ်ာ့နည္းေစမွာျဖစ္တယ္။
ေနာက္ၿပီး မ်ိဳးႏြယ္စု (၁၀) ခုအနက္ မ်ိဳးႏြယ္စု တခုစီ ကေန လူ (၅၀) စီမဲႏႈိက္ေရြးေကာက္ထားတဲ့ ၿမိဳ႕အုပ္ခ်ုဳပ္ေရး ေကာင္စီဝင္ ၅၀၀ (၅၀x၁၀=၅၀၀) က အုပ္ခ်ဳပ္ရာမွာလည္း မ်ိဳးႏြယ္စု တခုစီ အလိုက္ မဲရထားတ့ဲ ေကာင္စီဝင္ လူ ၅၀ က တႏွစ္တာ ကာလအတြင္း (၃၆.၅) ရက္စီ အလွည့္က် အုပ္ခ်ုဳပ္ေစတာ ျဖစ္တယ္။ (၃၆.၅) ရက္ဆိုတာ တႏွစ္တာ ကာလရဲ႕ (၁၀) ပံု (၁) ပံုျဖစ္တဲ့ အတြက္ တႏွစ္တာ ကာလအတြင္း မ်ိဳးႏြယ္စု (၁၀) မ်ိဳးထဲက မ်ိဳးႏြယ္စုတိုင္းက သူ႔အလွည့္နဲ႔သူ အုပ္ခ်ဳပ္သြားရတာ ျဖစ္ပါတယ္။ တႀကိမ္ထဲမွာ မ်ိဳးႏြယ္စုတုိင္း ကလည္း ၿမိဳ႕တြင္းရယ္၊ ကမ္းေျခရယ္၊ ကုန္တြင္းပိုင္းရယ္ ဆိုၿပီး ေဒသ ၃ ခု စလံုးမွာ ပါဝင္ေနၾကျပန္တဲ့ အတြက္ ဘယ္မ်ိဳးႏြယ္စု ကပဲ ၿမိဳ႕ကို အုပ္္ခ်ဳပ္ဖို႔ အလွည့္ က်က် ေဒသႀကီး (၃) ခုစလံုး ကပါ ပါဝင္ေနျပန္တာ ဆိုေတာ့ ေဒသ တခုခုက အျမဲ ႀကီးစိုးေနတာမ်ိဳး၊ ဗိုလ္က်ေနတာမ်ိဳး၊ ႏိုင္ငံ့ အေရးကို ေမာင္ပိုင္စီးဖို႔ ကုတ္ေခ်ာင္းကုတ္ေခ်ာင္းနဲ႔ တခါးပိတ္ၿပီး တတြတ္တြတ္နဲ႔ တီးတိုး လႈိ႕ဝွက္ ႀကိဳတင္ ၾကံစည္တာမ်ိဳး မရွိႏိုင္တဲ့ အတြက္ မ်ိဳးႏြယ္ေတြ၊ ေဒသေတြ အၾကား ေအသင္ႏိုင္ငံသား အားလံုးတို႔ အၾကားမွာ အထင္အျမင္ လြဲမွားတာ မယံုသကၤာ ျဖစ္တာ မ်ိဳးမရွိႏိုင္ဘူး။ အခုေခတ္စကားနဲ႔ ဆိုရင္ ထင္သာ ျမင္သာျဖစ္တယ္၊ ပြင့္လင္းျမင္သာတယ္ transparency ရွိလာတယ္။ အဲဒီလို transparency ရွိလာတဲ့ အခါၾကေတာ့ အခ်င္းခ်င္း အျပန္အလွန္ ယံုၾကည္မႈ ေတြကလည္း ျမင့္တက္လာတယ္။ အျပန္အလွန္ ယံုၾကည္မႈေတြ ျမင့္တက္လာတာနဲ႔ အမွ် ႏိုင္ငံသား အားလံုးရဲ႕ စည္းလံုးညီညြတ္မႈ ခြန္အား ကလည္း ျမင့္တက္လာတယ္၊ စည္းလံုးမႈခိုင္မာလာတာနဲ႔ အမွ် ႏိုင္ငံ့ အေရးကိ္ု ႏွစ္ႏွစ္ကာကာ စိတ္ပါ လက္ပါ ေဆာင္ရြက္ဖို႔ အတြက္ လူတုိင္း၊ ႏိုင္ငံသားတိုင္းက တက္ၾကြလာတယ္၊ တို္င္းျပည္နဲ႔ လူမ်ိဳးရဲ႕ ႏိုင္ငံေရး အဆင့္အတန္း ႏိုင္ငံေရး ေရခ်ိန္ဟာလည္းပဲ ဟိုး အရင္က လက္တစုပ္စာ လူနည္းစုက ခ်ယ္လွယ္ခဲ့တဲ့ ေခတ္နဲ႔ စာရင္ ေအာက္တန္းမက်ေတာ့ဘူး၊ အဆင့္အတန္းျမင့္လာတယ္ …. စသည္ျဖင့္ ေကာင္းမြန္တဲ့ ႏိုင္ငံေရး အက်ိဳးအျမတ္ ေတြကို ေတြ႕လာရပါတယ္။
အဲဒါအျပင္ ေအသင္ရဲ႕ တိုက္ရိုက္ ဒီမိုကေရစီစနစ္ဟာ အင္မတန္ ေကာင္းမြန္ လာတာနဲ႔အမွ်၊ ေအာင္လည္း ေအာင္ျမင္လာတာနဲ႔ အမွ် ဂရိေခါမေခတ္ တျခား ဂရိၿမိဳ႕ႏိုင္ငံ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားကလည္း အတုယူ လာၾက ပါေတာ့တယ္။ အဲဒီလိုနဲ႔ ဒီမိုကေရစီ အေတြးအေခၚဟာ ဂရိ ႏိုင္ငံ တဝွမ္းမွာ တျဖည္းျဖည္း ျပန္႔ႏွံ႔လာ ခဲ့ပါတယ္။ ေအသင္ဒီမိုကေရစီရဲ႕ ဒီေန႔ေခတ္ မ်ိဳးဆက္သစ္ေတြ အတြက္ပါ စိတ္ဝင္စား စရာေကာင္းတဲ့ သတင္း စကားေတြနဲ႔ အေရးႀကီးလွတဲ့ သမိုင္း အခ်က္အလက္ေတြကို ဆက္လက္ ေဆြးေႏြး တင္ျပသြား ပါမယ္။
http://vansangva.com/athen-history/athen-history-part4/
No comments:
Post a Comment
မိတ္ေဆြ...အခ်ိန္ေလးရရင္ blogg မွာစာလာဖတ္ပါေနာ္
ဗဟုသုတ ရနိုင္တယ္။