စာေရးတတ္ခ်င္သလား
ဆရာႀကီး ဦးေဖေမာင္တင္က "ျမန္မာစာအေရးအသား တိုးတက္ေစနည္း" စကားေျပမွာ
"စကားေျပကို လူနားလည္ေအာင္ ေရးရမယ္၊ ဒါမွ ကိုယ္ေျပာခ်င္တာ တစ္ဖက္လူသိၿပီး အက်ဳိးရွိမွာ" တဲ့။ ေနာက္ ဆရာႀကီး ဆက္ေျပာတာက
"ကတၱား၊ ဝါစဂၤ၊ ကံေတြကို မွန္ေအာင္ သုံးတတ္ရမယ္"တဲ့။
တကၠသိုလ္ဝင္တန္း ျမန္မာသဒၵါမွာပါတဲ့ ပုဒ္အထားအသိုက႑ကို ေလ့လာၾကည့္ရင္ လြယ္ကူ ရွင္းလင္းတဲ့ စကားေျပေကာင္း ျဖစ္ေအာင္ ဝါစဂၤလို႔ေခၚတဲ့ ပုဒ္ေတြ မွန္မွန္ကန္ကန္ သုံးႏိုင္ဖုိ႔က ဘယ္ေလာက္ အေရးပါတယ္ ဆိုတာ သိျမင္ႏိုင္ပါတယ္။
ဆရာႀကီး ေရႊဥေဒါင္းကလဲ "ခြန္အားရွိေသာစာ" မွာ 'ႀကံ႕ခိုင္က်စ္လ်စ္တဲ့ ဝါက်' မ်ဳိး ျဖစ္ဖုိ႔ ဝါစဂၤေတြ၊ ပုဒ္ေတြကို မွန္မွန္ကန္ကန္ သုံးတတ္ဖုိ႔ လိုတာကို အက်ယ္တဝင့္ ရွင္းျပထားပါတယ္။
ဆရာႀကီး ဦးေဖေမာင္တင္ ဆက္လက္ လမ္းၫႊန္ထားတာက
"စကားေျပကို စကားလံုး နဲနဲနဲ႔ လြယ္လြယ္ နားလည္ေအာင္ ေရးရမယ္၊ စကားေတြ ေရွေရွေၾကာေၾကာ တန္ဆာဆင္ၿပီး ကဗ်ာဆန္ဆန္ မေရးသင့္ဘူး"တဲ့ဗ်။
(ဒါကိုေတာ့ "စာႏြဲ႕လူႏြဲ႕"ဆိုၿပီး ကြၽန္ေတာ္ရဲ႕ ေတြးျမင္ခ်က္ကေလး တင္ထားပါတယ္။)
ဝါက်ဖြဲ႕တာနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ ဆရာႀကီး လမ္းၫႊန္ထားတာက
"စကားလံုး ေပၚေပၚလြင္လြင္နဲ႔ ဝါက်မမွားေအာင္ ေရးရမယ္၊ ဝါက်တစ္ေၾကာင္းကို ေသေသခ်ာခ်ာ ေဝဖန္ၿပီးေရးပါ၊ ေရးတာကို ထပ္ဖတ္ပါ၊ တျခားသူေတြေရးတဲ့စာကို လဲ အေၾကာင္းအရာသိ႐ံု သေဘာမထားဘဲ ဝါက်ဖြဲ႕ပုံ၊ စကားလံုးသုံးပုံေတြကို သတိျပဳ ဖတ္ပါ"တဲ့ဗ်ာ။
သည္လမ္းၫႊန္ခ်က္က စာေရးသားခ်င္သူေတြအတြက္ အလြန္ အဖိုးတန္သေပါ့ဗ်ာ။
ကြၽန္ေတာ္က ဝါရင့္အယ္ဒီတာႀကီး တစ္ဦးဆီမွာ စာေပတည္းျဖတ္နည္း သင္ခြင့္ရခဲ့ပါတယ္။ အဲသည္ဆရာႀကီးက ေျပာဖူးသဗ်။
"စာေရးတဲ့သူေတြဟာတဲ့ ကိုယ့္ရဲ႕ ေဒသသုံးစကားေတြကို အလြန္ သုံးခ်င္ၾကတယ္။ ကိုယ့္စာက ကိုယ့္ေဒသကလူေတြ ဖတ္ဖုိ႔သက္သက္ ေရးတာမွ မဟုတ္တာ။ တစ္ႏိုင္ငံလံုး ဖတ္ဖုိ႔ေရးတာ။ အဲသည္ေတာ့ ကိုယ္ေရးတာ လူအမ်ား မသိမွေတာ့ အက်ဳိးရွိတဲ့စာ မျဖစ္ႏိုင္ေတာ့ဘူးေပါ့၊ ေဒသိယစကားကို သိပ္ သုံးခ်င္သပဆိုရင္လဲ အမ်ားသိႏိုင္တဲ့ အဓိပၸာယ္ကို ေနာက္ကေန ေဖာ္ျပေပးရမယ္" တဲ့။
အယ္ဒီတာႀကီးရဲ႕စကားက ဆရာႀကီး ဦးေဖေမာင္တင္ရဲ႕ "စကားလံုး ေပၚေပၚလြင္လြင္" ဆိုတာကေလးကို ကြက္တိ ၫႊန္းဆို သြားတာပါပဲ။ စာစီစာကံုးေရးတဲ့အခါ ေခတ္သုံး ဗန္းစကားေတြ၊ ျမန္မာသံ ဖလွယ္ထားတဲ့ အဂၤလိပ္စကားလံုးေတြကို သတိျပဳသုံးဖုိ႔ ေျပာရပါတယ္။ ကိုယ္သုံးတဲ့စကားလံုးကို ဖတ္သူမသိရင္ ကိုယ့္စာ ပစ္လိုက္႐ံု ရွိေတာ့တာေပါ့ဗ်ာ။
ေနာက္တစ္ခုကေတာ့ ေျပာတဲ့သူကို ကြၽန္ေတာ္ မမွတ္မိေတာ့ဘူးဗ်ာ။
"ဝါက်ဖြဲ႕ရင္ အသံထြက္ ဖတ္ၾကည့္ရတယ္။ စိတ္ထဲက ျဖစ္ျဖစ္ တိုးတိုး ရြတ္ၾကည့္ရတယ္။ နားဝင္ေခ်ာရင္ စိတ္ဝင္ေခ်ာရင္ ဝါက်မွန္တယ္။ နားမွာ စိတ္မွာ ခိုးလိုးခုလု ျဖစ္ေနၿပီဆိုရင္ တစ္ခုခု လိုေန မွားေနလို႔ပဲ။ ျဖည့္တန္ရာ ျဖည့္၊ ျဖဳတ္တန္ရာ ျဖဳတ္၊ပုဒ္ေတြကို ေနရာျပင္ၿပီး ျပန္ဖြဲ႕ၾကည့္ပါ" တဲ့။
ဆရာႀကီး ဦးေဖေမာင္တင္ေျပာတဲ့ "ေသခ်ာစြာေဝဖန္ၿပီး ဝါက်ဖြဲ႕ရမယ္" ဆိုတာမ်ဳိးကို ေျပာတာေပါ့ဗ်ာ။ ေက်ာင္းသားေတြကိုေတာ့ "ေအး..ကိုယ္ေရးတဲ့စာ ကိုယ္ျပန္ဖတ္လို႔ ရွင္းရွင္းလင္းလင္း နားလည္တယ္ ဆိုရင္ အေတာ္ဟုတ္တဲ့စာ ျဖစ္ၿပီ မွတ္ေပေတာ့" လို႔ ေျပာရတယ္ဗ်။
ဆရာဦးသိန္းေဖျမင့္ကလဲ သူစာဖတ္ပုံကို ေျပာဖူးသဗ်။ သူက စာတစ္အုပ္ကိုဖတ္ရင္ စာလံုးတစ္လံုးေတာင္ လြတ္မသြားေအာင္ သတိျပဳ ဖတ္တယ္တဲ့။ ဝါက်ဖြဲ႕ပုံ၊ စကားသုံးပုံေတြ ေနရာက်-မက်ဆိုတာကစ စိစစ္ ဖတ္တယ္တဲ့။ ဒါေၾကာင့္ သူမ်ားေတြ စာသုံးေလးအုပ္ ဖတ္ၿပီးတာေတာင္ သူက စာတစ္အုပ္ ၿပီးခ်င္မွၿပီးသတဲ့ဗ်ာ။ သည္လို စာဖတ္လို႔လဲ "ဝတၳဳတိုဆရာ-ဝတၳဳရွည္ဆရာ သိန္းေဖျမင့္" ဆိုၿပီး ျဖစ္လာတယ္ ဆိုႏိုင္သေပါ့ဗ်ာ။
ဒါနဲ႔ စပ္မိလို႔ ေျပာရရင္ မင္းကြန္းဆရာေတာ္ႀကီးကလဲ ပါဠိေတာ္ေတြကို က်က္မွတ္တဲ့အခါ ဝါက်ဖြဲ႕ပုံေတြကို သတိျပဳၿပီး က်က္သတဲ့ဗ်။ ေက်ာင္းသားေတြ အဂၤလိပ္ဘာသာနဲ႔ ေရးထားတဲ့စာေတြကို က်က္တဲ့အခါ အဲသည္လို ဝါက်ဖြဲ႕ပုံေတြကို သတိျပဳက်က္ရင္ စာက ပိုၿပီး စြဲစြဲၿမဲၿမဲ မွတ္မိတယ္ ဆိုတာကို နည္းေပးရပါတယ္။
ဆရာႀကီး ဦးေဖေမာင္တင္ ၫႊန္ျပတဲ့ "အေၾကာင္းအရာ သိ႐ံုစာမဖတ္ဘဲ ဝါက်ဖြဲ႕ပုံ၊ စကားသုံးပုံေတြကို ေနရာက်-မက် ေဝဖန္ဖတ္ပါ" ဆိုတာ စာေရးဆရာေကာင္း ျဖစ္ခ်င္သူေတြအတြက္ အလြန္တန္ဖိုး ရွိတဲ့ စကားပါပဲ။
(စာေရးဆရာ ဆိုေပမဲ့ ဝါ့က်ကို ေျဖာင့္ေအာင္ မွန္ေအာင္ မဖြဲ႕ႏိုင္သူေတြက မ်ားမွမ်ားပါခင္ဗ်ား။ အဲသည္ စာေရးဆရာေတြရဲ႕ ခြၽတ္ယြင္းခ်က္ကေတာ့ အျခားစာေရး ဆရာေတြရဲ႕စာေတြကို ဆရာႀကီး ၫႊန္ျပသလို မဖတ္ၾကဘူးလို႔ပဲ ကြၽန္ေတာ္ သုံးသပ္မိပါတယ္။
ဆရာႀကီး ေရႊဥေဒါင္းကလဲ "စာေရးေကာင္းသူေတြရဲ႕စာေတြက ို ႏွစ္ႏွစ္သက္သက္နဲ႔ ထပ္ကာထပ္ကာဖတ္မွ စာေရးဆရာေကာင္း ျဖစ္ႏိုင္ေၾကာင္း" လမ္းၫႊန္ထားပါတယ္ခင္ဗ်ား။)
ဦးျမင့္ေဇာ္ (ေရႊတံခါး)
ဆရာႀကီး ဦးေဖေမာင္တင္က "ျမန္မာစာအေရးအသား တိုးတက္ေစနည္း" စကားေျပမွာ
"စကားေျပကို လူနားလည္ေအာင္ ေရးရမယ္၊ ဒါမွ ကိုယ္ေျပာခ်င္တာ တစ္ဖက္လူသိၿပီး အက်ဳိးရွိမွာ" တဲ့။ ေနာက္ ဆရာႀကီး ဆက္ေျပာတာက
"ကတၱား၊ ဝါစဂၤ၊ ကံေတြကို မွန္ေအာင္ သုံးတတ္ရမယ္"တဲ့။
တကၠသိုလ္ဝင္တန္း ျမန္မာသဒၵါမွာပါတဲ့ ပုဒ္အထားအသိုက႑ကို ေလ့လာၾကည့္ရင္ လြယ္ကူ ရွင္းလင္းတဲ့ စကားေျပေကာင္း ျဖစ္ေအာင္ ဝါစဂၤလို႔ေခၚတဲ့ ပုဒ္ေတြ မွန္မွန္ကန္ကန္ သုံးႏိုင္ဖုိ႔က ဘယ္ေလာက္ အေရးပါတယ္ ဆိုတာ သိျမင္ႏိုင္ပါတယ္။
ဆရာႀကီး ေရႊဥေဒါင္းကလဲ "ခြန္အားရွိေသာစာ" မွာ 'ႀကံ႕ခိုင္က်စ္လ်စ္တဲ့ ဝါက်' မ်ဳိး ျဖစ္ဖုိ႔ ဝါစဂၤေတြ၊ ပုဒ္ေတြကို မွန္မွန္ကန္ကန္ သုံးတတ္ဖုိ႔ လိုတာကို အက်ယ္တဝင့္ ရွင္းျပထားပါတယ္။
ဆရာႀကီး ဦးေဖေမာင္တင္ ဆက္လက္ လမ္းၫႊန္ထားတာက
"စကားေျပကို စကားလံုး နဲနဲနဲ႔ လြယ္လြယ္ နားလည္ေအာင္ ေရးရမယ္၊ စကားေတြ ေရွေရွေၾကာေၾကာ တန္ဆာဆင္ၿပီး ကဗ်ာဆန္ဆန္ မေရးသင့္ဘူး"တဲ့ဗ်။
(ဒါကိုေတာ့ "စာႏြဲ႕လူႏြဲ႕"ဆိုၿပီး ကြၽန္ေတာ္ရဲ႕ ေတြးျမင္ခ်က္ကေလး တင္ထားပါတယ္။)
ဝါက်ဖြဲ႕တာနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ ဆရာႀကီး လမ္းၫႊန္ထားတာက
"စကားလံုး ေပၚေပၚလြင္လြင္နဲ႔ ဝါက်မမွားေအာင္ ေရးရမယ္၊ ဝါက်တစ္ေၾကာင္းကို ေသေသခ်ာခ်ာ ေဝဖန္ၿပီးေရးပါ၊ ေရးတာကို ထပ္ဖတ္ပါ၊ တျခားသူေတြေရးတဲ့စာကို လဲ အေၾကာင္းအရာသိ႐ံု သေဘာမထားဘဲ ဝါက်ဖြဲ႕ပုံ၊ စကားလံုးသုံးပုံေတြကို သတိျပဳ ဖတ္ပါ"တဲ့ဗ်ာ။
သည္လမ္းၫႊန္ခ်က္က စာေရးသားခ်င္သူေတြအတြက္ အလြန္ အဖိုးတန္သေပါ့ဗ်ာ။
ကြၽန္ေတာ္က ဝါရင့္အယ္ဒီတာႀကီး တစ္ဦးဆီမွာ စာေပတည္းျဖတ္နည္း သင္ခြင့္ရခဲ့ပါတယ္။ အဲသည္ဆရာႀကီးက ေျပာဖူးသဗ်။
"စာေရးတဲ့သူေတြဟာတဲ့ ကိုယ့္ရဲ႕ ေဒသသုံးစကားေတြကို အလြန္ သုံးခ်င္ၾကတယ္။ ကိုယ့္စာက ကိုယ့္ေဒသကလူေတြ ဖတ္ဖုိ႔သက္သက္ ေရးတာမွ မဟုတ္တာ။ တစ္ႏိုင္ငံလံုး ဖတ္ဖုိ႔ေရးတာ။ အဲသည္ေတာ့ ကိုယ္ေရးတာ လူအမ်ား မသိမွေတာ့ အက်ဳိးရွိတဲ့စာ မျဖစ္ႏိုင္ေတာ့ဘူးေပါ့၊ ေဒသိယစကားကို သိပ္ သုံးခ်င္သပဆိုရင္လဲ အမ်ားသိႏိုင္တဲ့ အဓိပၸာယ္ကို ေနာက္ကေန ေဖာ္ျပေပးရမယ္" တဲ့။
အယ္ဒီတာႀကီးရဲ႕စကားက ဆရာႀကီး ဦးေဖေမာင္တင္ရဲ႕ "စကားလံုး ေပၚေပၚလြင္လြင္" ဆိုတာကေလးကို ကြက္တိ ၫႊန္းဆို သြားတာပါပဲ။ စာစီစာကံုးေရးတဲ့အခါ ေခတ္သုံး ဗန္းစကားေတြ၊ ျမန္မာသံ ဖလွယ္ထားတဲ့ အဂၤလိပ္စကားလံုးေတြကို သတိျပဳသုံးဖုိ႔ ေျပာရပါတယ္။ ကိုယ္သုံးတဲ့စကားလံုးကို ဖတ္သူမသိရင္ ကိုယ့္စာ ပစ္လိုက္႐ံု ရွိေတာ့တာေပါ့ဗ်ာ။
ေနာက္တစ္ခုကေတာ့ ေျပာတဲ့သူကို ကြၽန္ေတာ္ မမွတ္မိေတာ့ဘူးဗ်ာ။
"ဝါက်ဖြဲ႕ရင္ အသံထြက္ ဖတ္ၾကည့္ရတယ္။ စိတ္ထဲက ျဖစ္ျဖစ္ တိုးတိုး ရြတ္ၾကည့္ရတယ္။ နားဝင္ေခ်ာရင္ စိတ္ဝင္ေခ်ာရင္ ဝါက်မွန္တယ္။ နားမွာ စိတ္မွာ ခိုးလိုးခုလု ျဖစ္ေနၿပီဆိုရင္ တစ္ခုခု လိုေန မွားေနလို႔ပဲ။ ျဖည့္တန္ရာ ျဖည့္၊ ျဖဳတ္တန္ရာ ျဖဳတ္၊ပုဒ္ေတြကို ေနရာျပင္ၿပီး ျပန္ဖြဲ႕ၾကည့္ပါ" တဲ့။
ဆရာႀကီး ဦးေဖေမာင္တင္ေျပာတဲ့ "ေသခ်ာစြာေဝဖန္ၿပီး ဝါက်ဖြဲ႕ရမယ္" ဆိုတာမ်ဳိးကို ေျပာတာေပါ့ဗ်ာ။ ေက်ာင္းသားေတြကိုေတာ့ "ေအး..ကိုယ္ေရးတဲ့စာ ကိုယ္ျပန္ဖတ္လို႔ ရွင္းရွင္းလင္းလင္း နားလည္တယ္ ဆိုရင္ အေတာ္ဟုတ္တဲ့စာ ျဖစ္ၿပီ မွတ္ေပေတာ့" လို႔ ေျပာရတယ္ဗ်။
ဆရာဦးသိန္းေဖျမင့္ကလဲ သူစာဖတ္ပုံကို ေျပာဖူးသဗ်။ သူက စာတစ္အုပ္ကိုဖတ္ရင္ စာလံုးတစ္လံုးေတာင္ လြတ္မသြားေအာင္ သတိျပဳ ဖတ္တယ္တဲ့။ ဝါက်ဖြဲ႕ပုံ၊ စကားသုံးပုံေတြ ေနရာက်-မက်ဆိုတာကစ စိစစ္ ဖတ္တယ္တဲ့။ ဒါေၾကာင့္ သူမ်ားေတြ စာသုံးေလးအုပ္ ဖတ္ၿပီးတာေတာင္ သူက စာတစ္အုပ္ ၿပီးခ်င္မွၿပီးသတဲ့ဗ်ာ။ သည္လို စာဖတ္လို႔လဲ "ဝတၳဳတိုဆရာ-ဝတၳဳရွည္ဆရာ သိန္းေဖျမင့္" ဆိုၿပီး ျဖစ္လာတယ္ ဆိုႏိုင္သေပါ့ဗ်ာ။
ဒါနဲ႔ စပ္မိလို႔ ေျပာရရင္ မင္းကြန္းဆရာေတာ္ႀကီးကလဲ ပါဠိေတာ္ေတြကို က်က္မွတ္တဲ့အခါ ဝါက်ဖြဲ႕ပုံေတြကို သတိျပဳၿပီး က်က္သတဲ့ဗ်။ ေက်ာင္းသားေတြ အဂၤလိပ္ဘာသာနဲ႔ ေရးထားတဲ့စာေတြကို က်က္တဲ့အခါ အဲသည္လို ဝါက်ဖြဲ႕ပုံေတြကို သတိျပဳက်က္ရင္ စာက ပိုၿပီး စြဲစြဲၿမဲၿမဲ မွတ္မိတယ္ ဆိုတာကို နည္းေပးရပါတယ္။
ဆရာႀကီး ဦးေဖေမာင္တင္ ၫႊန္ျပတဲ့ "အေၾကာင္းအရာ သိ႐ံုစာမဖတ္ဘဲ ဝါက်ဖြဲ႕ပုံ၊ စကားသုံးပုံေတြကို ေနရာက်-မက် ေဝဖန္ဖတ္ပါ" ဆိုတာ စာေရးဆရာေကာင္း ျဖစ္ခ်င္သူေတြအတြက္ အလြန္တန္ဖိုး ရွိတဲ့ စကားပါပဲ။
(စာေရးဆရာ ဆိုေပမဲ့ ဝါ့က်ကို ေျဖာင့္ေအာင္ မွန္ေအာင္ မဖြဲ႕ႏိုင္သူေတြက မ်ားမွမ်ားပါခင္ဗ်ား။ အဲသည္ စာေရးဆရာေတြရဲ႕ ခြၽတ္ယြင္းခ်က္ကေတာ့ အျခားစာေရး ဆရာေတြရဲ႕စာေတြကို ဆရာႀကီး ၫႊန္ျပသလို မဖတ္ၾကဘူးလို႔ပဲ ကြၽန္ေတာ္ သုံးသပ္မိပါတယ္။
ဆရာႀကီး ေရႊဥေဒါင္းကလဲ "စာေရးေကာင္းသူေတြရဲ႕စာေတြက
ဦးျမင့္ေဇာ္ (ေရႊတံခါး)
No comments:
Post a Comment
မိတ္ေဆြ...အခ်ိန္ေလးရရင္ blogg မွာစာလာဖတ္ပါေနာ္
ဗဟုသုတ ရနိုင္တယ္။