ျပည္သူမ်ားအသက္အႏၱရာယ္ျဖစ္ေစႏိုင္မည့္ ျမန္မာ့မီးရထား၀န္ထမ္းတခ်ိဳ႕၏ အက်င့္ပ်က္ျခစားမႈ
(ယခုအေၾကာင္းအရာသည္
ေန႔စဥ္ထုတ္သတင္းစားမ်ားတြင္ မၾကာခဏေတြ႕ရေလ့ရွိသည့္ ျမန္မာ့
မီးရထားမွ တင္ဒါေခၚယူျခင္းႏွင့္ပတ္သတ္၍
စီးပြားေရးလုပ္ငန္းရွင္မ်ားႏွင့္
ျမန္မာ့မီးရထားစက္ေခါင္းႏွင့္ တြဲျပင္စက္႐ံုမ်ားမွ
၀န္ထမ္းအင္ဂ်င္နီယာတခ်ိဳ႕ပူးေပါင္းျပီး အက်င့္ပ်က္ျခစားပံုကို ေရးသားထား ျခင္းျဖစ္
သည္။)
ပထမဆံုးအေနနဲ႕ တင္ဒါ (Tender) ေခၚတယ္ဆိ
ုတာကို နည္းနည္းရွင္းျပခ်င္ပါတယ္။ သိျပီးသူမ်ားလည္း
ရွိၾကမွာျဖစ္ေပမယ့္ တင္ဒါေခၚတယ္ဆိုတာကို နားမလည္ရင္ ခုေရးတဲ့အေၾကာင္းအရာကို
မရွင္းမွာစိုးလို႔ပါ။ အစိုးရစက္႐ံုတ႐ံုက 1,2,3
ဆိုတဲ့ပစၥည္းေတြ၀ယ္ဖို႔လိုအပ္လာရင္
အျပင္စီးပြားေရးလုပ္ငန္းရွင္ေတြအေနနဲ႔ ဘယ္ကုမၸဏီက ဒီလိုအပ္တဲ့ပစၥည္းကို
ေစ်းဘယ္ေလာက္နဲ႔သြင္းႏိုင္မလဲဆိုျပီး ေၾကျငာေခၚယူပါတယ္။ ဒါကို A,B,C,D နဲ႔ E
ကုမၸဏီေတြက ၀င္ေလွ်ာက္ၾကမယ္ဆိုပါစို႔။ A ကဒီပစၥည္းသံုးမ်ိဳးလံုးကို
အနည္းဆံုးေစ်းနဲ႔သြင္းေပးႏိုင္ရင္ တင္ဒါေအာင္ျပီး A ကုမၸဏီတခုတည္းကပဲ
သြင္းခြင့္ရပါတယ္။ အကယ္၍ B က 3 ကိုေစ်းအနည္းဆံုးနဲ႔သြင္းႏိုင္တယ္။ D က 1၊ E က 2 ကိုေစ်းအနိမ့္ဆံုးနဲ႔
သြင္းႏိုင္တယ္ဆိုရင္ ကုမၸဏီသံုးခုက ပစၥည္းတမ်ိဳးခ်င္းစီကို
သြင္းခြင့္ရမွာျဖစ္ပါတယ္။ ေစ်းအနည္းဆံုးတူညီေနတယ္ဆိုရင္
ပစၥည္းအရည္အေသြးပိုေကာင္းစြာ သြင္းႏိုင္တဲ့သူက တင္ဒါေအာင္မွာျဖစ္ပါတယ္။
ဆိုလိုရင္းကေတာ့ တင္ဒါေခၚတယ္ဆိုတာ အနိမ့္ဆံုးေစ်းနဲ႔
ပစၥည္းေကာင္းေကာင္းလိုခ်င္တာပါပဲ။
ျမန္မာ့မီးရထားကလည္း
တႏိုင္ငံလံုးအတိုင္းအတာနဲ႔ ေျပးဆြဲေနတဲ့ရထားေတြအတြက္ ပစၥည္းလိုအပ္တဲ့အခါမွာ
စီးပြားေရးလုပ္ငန္းရွင္ေတြကို သတင္းစာကေနတဆင့္ တင္ဒါေခၚယူပါတယ္။
တင္ဒါ၀င္ျပိဳင္မယ့္ လုပ္ငန္းရွင္ေတြက သိမ္ျဖဴလမ္းက ပို႔ေဆာင္ေရး၀န္ၾကီးဌာန
(ျမန္မာ့မီးရထား) မွာသြားျပီး တင္ဒါတေစာင္ကို ၅၀၀၀ (သို႔) ၆၀၀၀ က်ပ္နဲ႔၀ယ္ယူရပါတယ္။
ျပီးရင္ မိမိသြင္းလိုတဲ့ ပစၥည္းတန္ဖိုးရဲ႕ ၁% ကို တင္ဒါအာမခံထားရွိေငြ (Bid Bond) အျဖစ္
ျမန္မာ့စီးပြားေရးဘဏ္ခြဲ (၂) မွာ ေပးသြင္းရပါတယ္။ တင္ဒါမွာပါတဲ့ ဘယ္ပစၥည္းကို မိမိက
ေစ်းဘယ္ေလာက္နဲ႔သြင္းႏိုင္ပါတယ္ဆိုတာ စာရင္းလုပ္ခ်ိတ္ပိတ္ျပီး
တင္ဒါအာမခံထားရွိထားတဲ့ ခ်က္မူရင္း Payment Order Cheque (POC) နဲ႔အတူ
မီးရထားဌာနကို တင္ျပရပါတယ္။ အဲဒီေနာက္ တာ၀န္ရွိသူမ်ားက
ပစၥည္းသြင္းမယ့္ကုမၸဏီေတြကို ေနျပည္ေတာ္ကိုေခၚ၊ ေစ်းထပ္ဆစ္ျပီးေနာက္ဆံုး
အနည္းဆံုးေစ်းနဲ႔ သြင္းတဲ့ကုမၸဏီက တင္ဒါပါပစၥည္းေတြကို ေပးသြင္းခြင့္ရရွိပါတယ္။
(ဒါေတြဟာ ခုအေၾကာင္းအရာရဲ႕ အဓိကဆိုလိုရင္း မဟုတ္ဘဲ ဆက္ႏြယ္ေနတဲ့ Process
သာျဖစ္ပါတယ္။ ဒါကိုအတိုခ်ဳပ္ေဖာ္ျပရတာကေတာ့ Process အမွန္ကိုေဖာ္ျပႏိုင္ျပီး အေၾကာင္းအရာကို
ခိုင္လံုေစခ်င္တဲ့ရည္ရြယ္ခ်က္ပါ။)
ျမန္မာ့မီးရထားက
တင္ဒါေခၚတဲ့ပစၥည္းေတြထဲက အလိုအပ္ဆံုးနဲ႔ အသံုးအမ်ားဆံုး Ball Bearing
(ရထားမ်ားတြင္အသံုးျပဳေသာေဘာလ္) ပစၥည္းကိုအဓိကထားျပီး ေဖာ္ျပပါမယ္။
တျခားပစၥည္းေတြအားလံုးဟာလည္း Ball Bearing နဲ႔ လုပ္နည္းလုပ္ဟန္တူတူပါပဲ။ Ball
Bearing ေတြကို ဂ်ပန္၊ ဂ်ာမဏီႏိုင္ငံေတြက
ထုတ္လုပ္ျဖန္႔ခ်ိတာမ်ားပါတယ္။ SKF
(Germany), FAG (Germany), NSK (Japan) နဲ႔ NTN (Japan) စတဲ့ တံဆိပ္ေတြဟာ
နာမည္ၾကီးပါတယ္။ အဲဒီႏိုင္ငံေတြကထုတ္တဲ့ Ball Bearing ေတြဟာ တန္ဖိုးၾကီးမားျပီး
အရည္အေသြးေကာင္းပါတယ္။
Ball Bearing ေတြကို အဲဒီတံဆပ္ေတြအတိုင္း
တ႐ုတ္ႏိုင္ငံက ပံုစံတူအတုလုပ္ပါတယ္။ တ႐ုတ္ကထုတ္တဲ့ ပံုစံတူအတုေတြကို
ဘုရင့္ေနာင္ပြဲ႐ံုတန္းကဆိုင္ေတြမွာလည္း ရႏိုင္ပါတယ္။ အျပင္ပန္းအားျဖင့္ၾကည့္ရင္
အတုအစစ္မခြဲျခားႏိုင္ပါဘူး။
အရည္အေသြးအားျဖင့္ သံုးေနတုန္းပ်က္စီးသြားမွသာ အတုမွန္း သိေစႏိုင္ေလာက္ကို ပံုစံတူပါတယ္။ တ႐ုတ္ကထုတ္တဲ့
Ball Bearing အတုေတြဟာ ေစ်းႏႈန္းအားျဖင့္ အစစ္ေစ်းႏႈန္းထက္ ဆယ္ဆေက်ာ္ေလာက္
ေလ်ာ့နည္းပါတယ္။
ေစ်းအနိမ့္ဆံုးနဲ႔
ပစၥည္းေကာင္းေကာင္းရခ်င္တယ္ဆိုတဲ့ တင္ဒါသေဘာတရားနဲ႔ ဆက္စပ္ေဖာ္ျပပါမယ္။ ဒီ Ball
Bearing ကို ပစၥည္းအမွန္ ေစ်းႏႈန္းအမွန္နဲ႔သြင္းမယ္၊ ပစၥည္းကအတု
ေစ်းႏႈန္းကအစစ္ေစ်းနဲ႔သြင္းမယ္၊ ပစၥည္းအတု
ေစ်းႏႈန္းအတုနဲ႔သြင္းမယ္ဆိုတဲ့
ကုမၸဏီေတြကြဲသြားပါလိမ့္မယ္။ တင္ဒါသေဘာအရ အနိမ့္ဆံုးေစ်းနဲ႔မွ
တင္ဒါေအာင္မယ္ဆိုရင္ ပစၥည္းဘယ္ေလာက္မွန္မွန္ ဘယ္ေလာက္ေကာင္းေကာင္း
အစစ္ေစ်းႏႈန္းနဲ႔သြင္းတဲ့သူဟာ လံုး၀(လံုး၀)ကို တင္ဒါမေအာင္ေတာ့ပါဘူး။
အတုေစ်းႏႈန္းနဲ႔သြင္းနဲ႔ကုမၸဏီေတြသာ က်ိန္းေသတင္ဒါေအာင္မွာပါ။ ဒါေတာင္
အတုေစ်းႏႈန္းအေပၚ နည္းႏိုင္သမွ် နည္းေအာင္ ေစ်းခ်ႏိုင္တဲ့သူပဲ သြင္းခြင့္ရမွာပါ။
တင္ဒါႏိုင္တဲ့သူက Ball Bearing ေတြကို အင္းစိန္၊ ရြာေထာင္၊ ျမစ္ငယ္
စတဲ့ျမိဳ႕မ်ားမွာရွိတဲ့ မီးရထားစက္ေခါင္းနဲ႔တြဲျပင္စက္႐ံုေတြကို
သြင္းေပးရမွာပါ။
တံဆိပ္ေတြအားျဖင့္ ဂ်ပန္၊ ဂ်ာမဏီထုတ္ေတြျဖစ္ျပီး
အမွန္တကယ္အားျဖင့္ တ႐ုတ္ကထုတ္တဲ့ပစၥည္းအတုေတြကို ပို႔ေဆာင္ေရး၀န္ၾကီးဌာန (ျမန္မာ့မီးရထား) က
လက္ခံမွာမဟုတ္ပါဘူး။ အတုေစ်းႏႈန္းနဲ႔ တင္ဒါေအာင္ထားတဲ့
စီးပြားေရးလုပ္ငန္းရွင္ေတြကလည္း
ပစၥည္းအစစ္ေတြ၀ယ္ အ႐ံႈးခံျပီးသြင္းမွာ မဟုတ္ပါဘူး။
ဒါျဖင့္
ဘယ္လိုသြင္းၾကမလဲ။ ရွင္းပါတယ္။ ပစၥည္းသြင္းရမယ့္ မီးရထားစက္ေခါင္းနဲ႔
တြဲျပင္စက္႐ံုေတြက user အင္ဂ်င္နီယာေတြနဲ႔
ပူးေပါင္းညွိႏႈိင္းလိုက္ပါတယ္။ အင္ဂ်င္နီယာေတြဟာ အျမင္အားျဖင့္
အတုအစစ္ခြဲျခားႏိုင္သလို ေစ်းႏႈန္းအားျဖင့္လည္း အတုအစစ္ဆိုတာ သိေနၾကပါတယ္။ ဒီေတာ့
အင္ဂ်င္နီယာနဲ႔ ပစၥည္းစစ္မယ့္ တာ၀န္ရွိသူေတြကို လာဘ္ထိုးလိုက္ပါတယ္။
အင္ဂ်င္နီယာေတြနဲ႔ညွိျပီး သြင္းတဲ့ပစၥည္းဟာ
အသံုးျပဳလို႔ရႏိုင္ေၾကာင္း၊
စံခ်ိန္စံညႊန္းကိုက္ညီေၾကာင္း၊
ပစၥည္းအစစ္ျဖစ္ေၾကာင္း ေထာက္ခံခ်က္ရယူပါတယ္။ အဲဒီလို ေထာက္ခံခ်က္ရမွသာ ဒီပစၥည္းကို
ေပးသြင္းႏိုင္မွာျဖစ္ပါတယ္။
အဲဒီလိုလာဘ္ေပး လာဘ္ယူလုပ္ျပီး
သြင္းလိုက္တဲ့ပစၥည္းအတုေတြကို တႏိုင္ငံလံုးမွာ ေျပးဆြဲခုတ္ေမာင္းေနတဲ့
မီးရထားေတြမွာ တပ္ဆင္အသံုးျပဳပါတယ္။ စက္႐ံုတြင္းသံုးစက္တခုမွာ
အတုပစၥည္းထည့္သံုးျပီး ပ်က္သြားရင္ စက္ရပ္သြား႐ံုပဲ ရွိမွာပါ။ အရည္အေသြး
စံခ်ိန္စံညႊန္းလံုး၀မရွိတဲ့
တ႐ုတ္ထုတ္ပစၥည္းအတုေတြကို တပ္ဆင္အသံုးျပဳေနတဲ့ မီးရထားေတြဟာ ခုတ္ေမာင္းေနတုန္း
အတုပစၥည္းေတြက ခ်ိဳ႕ယြင္းပ်က္စီးခဲ့ရင္ ျပည္သူေတြရဲ႕ အသက္အႏၱရာယ္ေျမာက္မ်ားစြာ
ပ်က္စီးဆံုး႐ံႈးရမွာျဖစ္ပါတယ္။
စီးပြားေရးလုပ္ငန္းရွင္မ်ားေရာ
ျမန္မာ့မီးရထား၀န္ထမ္းမ်ားပါ လံုး၀မလုပ္သင့္ မလုပ္အပ္တဲ့အရာပါ။
ႏိုင္ငံေတာ္အစိုးရအေနနဲ႔လည္း ထိေရာက္စြာ
ကိုင္တြယ္ေျဖရွင္းသင့္ပါတယ္။
ဒီေနရာမွာေျပာစရာတခု ရွိပါတယ္။
၁)
ႏိုင္ငံေတာ္အစိုးရက သက္ဆိုင္ရာပို႔ေဆာင္ေရး၀န္ၾကီးဌာနကတဆင့္
လိုအပ္တဲ့ပစၥည္းအမွန္ေတြ၀ယ္ယူဖို႔ ဘတ္ဂ်က္ကို
လံုလံုေလာက္ေလာက္ခ်ေပးထားတယ္။
၂) ႏိုင္ငံေတာ္အစိုးရကိုယ္တိုင္က အတုေစ်းႏႈန္းအတိုင္းပဲ ဘတ္ဂ်က္ခ်ေပးတယ္။
ဆိုျပီး
ႏွစ္မ်ိဳးရွိႏိုင္ပါတယ္။
ဒီလို ျပည္သူေတြရဲ႕ အသက္အႏၱရယ္ထိခိုက္ေစမယ့္
ျခစားမႈဟာ အနိမ့္ေစ်းနဲ႔ ပစၥည္းေကာင္းလိုခ်င္တဲ့ တင္ဒါ (Tender) ဆိုတာၾကီးမွာ
အေျခခံက်မယ္ထင္ပါတယ္။ အနိမ့္ေစ်းနဲ႔
ပစၥည္းေကာင္းလိုခ်င္လြန္းတဲ့ ႏိုင္ငံေတာ္မူ၀ါဒကပဲ ဒီအက်င့္ပ်က္ျခစားမႈၾကီး
ျဖစ္ေပၚလာဖို႔ ဖန္တီးေပးေနသလို ျဖစ္ေနပါတယ္။
ႏိုင္ငံေတာ္အစိုးရကိုယ္တိုင္က အတုေစ်းအတိုင္း ဘတ္ဂ်က္ခ်ေပးတယ္ဆိုရင္ေတာ့
အမွန္တကယ္လိုအပ္တဲ့ေနရာမွာ ႏိုင္ငံေတာ္ဘ႑ာကို
ျခိဳးျခံေခၽြတာတယ္ဆိုတဲ့စကားနဲ႔ ထိန္းသိမ္းမထားသင့္ပါဘူး။ အကယ္၍ အစိုးရက
သက္ဆိုင္တဲ့ဌာနကို ဘတ္ဂ်က္လံုလံုေလာက္ေလာက္ခ်ေပးထားပါတယ္ဆိုရင္ ဒီအက်င့္ပ်က္ျခစားမႈမွာ ပါ၀င္ပတ္သတ္ေနတဲ့
သက္ဆိုင္သူမ်ားအားလံုးကို ရွာေဖြေဖာ္ထုတ္ျပီး တိတိက်က်
အေရးယူေဆာင္ရြက္သင့္ပါတယ္။
ျပည္သူမ်ားေဘးမသီရန္မခ
စိုးရိမ္ေၾကာင့္ၾကကင္းစြာ ခရီးသြားလာႏိုင္ေရးအတြက္ တျပည္လံုးအတိုင္းအတာနဲ႔
ေျပးဆြဲခုတ္ေမာင္းေနတဲ့ ျမန္မာ့မီးရထားေတြမွာ တပ္ဆင္အသံုးျပဳရမယ့္
ပစၥည္းအမွန္ေတြကိုလည္း ႏိုင္ငံေတာ္အစိုးရအေနျဖင့္
သက္ဆိုင္ရာကုမၸဏီေတြကေနျပီး
ေစ်းႏႈန္းအမွန္ ပစၥည္းအမွန္နဲ႔ တိုက္႐ိုက္မွာယူတင္သြင္းပါက ယခုကဲ့သို႔ေသာ အက်င့္ပ်က္ျခစားမႈ
ေပ်ာက္ကြယ္သြားမွာျဖစ္တယ္လို႔ ထင္ျမင္ယူဆမိပါတယ္။
ႏိုင္ငံေတာ္အစိုးရအေနနဲ႔လည္း အနိမ့္ေစ်းနဲ႔
ပစၥည္းေကာင္းကိုလိုက္ရွာေနတဲ့ တလြဲဆံပင္ေကာင္း အစိုးရအျဖစ္မရပ္တည္ဘဲ
ျပည္သူ႔ဘ႑ာကို ျပည္သူမ်ားအတြက္ မွန္မွန္ကန္ကန္အသံုးျပဳႏိုင္ပါရန္ ရည္ရြယ္ခ်က္ျဖင့္ ေရးသားတင္ျပရျခင္း
ျဖစ္ပါတယ္။
ေမာင္ပါလ
၁၀.၀၁.၂၀၁၃
No comments:
Post a Comment
မိတ္ေဆြ...အခ်ိန္ေလးရရင္ blogg မွာစာလာဖတ္ပါေနာ္
ဗဟုသုတ ရနိုင္တယ္။