ေတးေရးဆရာ ထူးအိမ္သင္ ႏွင့္ေတြ႕ဆံုျခင္း
| သန္း၀င္းထြဋ္ | Than Win Htut ပိေတာက္ပြင့္သစ္ ၁၉၉၅
● ဂီတဆိုတဲ့ စကားလံုးအတြက္ ကိုယ့္စိတ္ႀကိဳက္ သတ္မွတ္ခ်က္၊ အဓိပၸါယ္ ဖြင့္ဆိုခ်က္ တစ္ခုခု။
- ဂီတဆိုတာ စၾက၀ဠာရဲ႕ ရင္ခုန္သံ၊ ႏွလံုးသားမ်ားရဲ႕ ဘာသာစကားပါပဲ။
● "Composer စစ္စစ္" ဆိုတာကို ဘယ္လိုဖြင့္ဆိုခ်င္ပါသလဲ?
- Composer ကေတာ့ ဂီတကို ဖြဲ႕ဆိုသူလို႕ပဲ အဓိပၸါယ္ဖြင့္ရမွာေပါ့။ ဒီေနရာမွာ ကၽြန္ေတာ္တို႕ သိထားတဲ့ သီခ်င္းေရးသူ (Song writer) ဆိုတာနဲ႕ ျခားနားမွဳရွိပါတယ္။
● သီခ်င္းေရးျခင္း ကိစၥမွာ ျမင္ဆရာ၊ ၾကားဆရာ ရွိ/မရွိ၊ သင္ယူစရာ လို/မလို၊ သင္ယူလို႕ရ/မရ။ သင္တန္းေက်ာင္း ရွိလာခဲ့ရင္ တက္ခ်င္စိတ္ ရွိ/မရွိ၊ ေရးနည္း၊ ခ်ဥ္းကပ္နည္းမ်ိဳးကြဲမ်ား ရွိ/မရွိ?
- သီခ်င္းေရးျခင္းအတြက္ ျမင္ဆရာ၊ ၾကားဆရာ ဆိုတာရွိပါတယ္။ သင္ဆရာလည္း ရွိပါတယ္။ "ဆရာ" ရွိတဲ့အတြက္ သင္ၾကားမွဳဆိုတာလည္း ရွိပါတယ္။ သီခ်င္းေရးသူတိုင္းဟာ မိမိကိုယ္မိမိ သင္ယူေနရမွန္း သိလ်က္နဲ႕ျဖစ္ေစ၊ မသိဘဲနဲ႕ျဖစ္ေစ၊ သင္ယူခဲ့ၾကရတာခ်ည္းပါပဲ၊ သင္ယူလို႕ ရ/မရ ဆိုတာကေတာ့ တစ္ဦးခ်င္းရဲ႕ ပုဂၢလိက ကိစၥျဖစ္ပါတယ္။
ေရးနည္း၊ ခ်ဥ္းကပ္နည္းမွာလည္း ကိုယ္သန္ရာသန္ရာ နည္းလမ္းအမ်ိဳးမ်ိဳးရွိၾကပါ တယ္။ သီခ်င္းတစ္ပုဒ္ေရးရာမွာ အဓိကအားျဖင့္ ေတးသြားဖြဲ႕စည္းမွဳနဲ႕ စကားလံုးဖြဲ႕စည္းမွဳရယ္လို႕ အပိုင္းႏွစ္ပိုင္း ခြဲျခားႏိုင္ပါတယ္။
● စကားလံုးျပင္းအားကို၊ အလိုလိုက္မိျခင္းနဲ႕ Scale ဖြဲ႕စည္းမွဳ ေဇာင္းေပးျခင္း၊ ဘာကို ပိုအားသန္ပါသလဲ?
- ကၽြန္ေတာ္တစ္ဦးတည္း အေနနဲ႕ကေတာ့ ေတးသြားဖြဲ႕စည္းမွဳမွာ၊ ပိုၿပီး အာရံုက်ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ႏွစ္ပိုင္းစလံုးကို အေလ်ာ႔အတင္းလုပ္ၿပီး ညွိယူရတာေပါ့။
● မေရးခင္ကတည္းက သီခ်င္းရဲ႕ Style အမ်ိဳးအစားကို ႀကိဳတင္သိရွိေနျခင္း ရွိ/မရွိ။
- ႀကိဳသိတာလည္း ရွိ၊ မသိတာလည္း ရွိေပါ့။
● ေရးခဲ့တဲ့သီခ်င္းမ်ားထဲမွာ စကားလံုးအရ၊ Style အရ၊ တစ္စံုတစ္ေယာက္ရဲ႕ လႊမ္းမိုးမွဳ၊ ၾသဇာသက္ေရာက္မွဳ ရွိ/မရွိ၊ ရွိခဲ့ရင္ ဘယ္သူ၊ ဘယ္ႏိုင္ငံ?
- ရွိေကာင္း ရွိႏိုင္ပါတယ္။ ဘယ္သူဘယ္၀ါရယ္လို႕ေတာ့ ကၽြန္ေတာ္မသိပါဘူး။
● သီခ်င္းတစ္ပုဒ္ကို နားေထာင္ရာက လွံဳ႕ေဆာ္မွဳတစ္ခုခုရလို႕ သီခ်င္းသစ္တစ္ပုဒ္ ေရးခဲ့မိျခင္း၊ ရွိ/မရွိ၊ ရွိခဲ့မိရင္ ဘယ္သီခ်င္း?
- ရွိပါတယ္။ " အေမ့အိမ္ " ပါ။
● စိတ္တိုင္းက် ေရးဖြဲ႕ခဲ့မိတဲ့ သီခ်င္း၊ သမီးကေလးကို သေဘာမတူႏိုင္တဲ့ အဆိုေတာ္တစ္ေယာက္နဲ႕ ေပးစားခဲ့ဖူးျခင္း ရွိ/မရွိ၊ ရွိခဲ့တယ္ဆိုရင္ ဘယ္သီခ်င္း၊ ဘယ္အဆိုေတာ္။
- အင္မတန္နည္းပါးတဲ့ တစ္ခါတစ္ရံမွာ ႀကံဳဖူးပါတယ္။ ဘယ္သီခ်င္း၊ ဘယ္သူလို႕ ကၽြန္ေတာ္မေျပာႏိုင္ပါဘူး။
● ေတးေရး၊ ထူးအိမ္သင္နဲ႕ ေတးဆို ထူးအိမ္သင္တို႕ တည့္တည့္ရွဳရွဳပဲလား၊ အဆိုပိုင္း၊ ၀ိ၀ါဒ ကြဲျပားျခင္း ရွိ/မရွိ။
- အဲဒီႏွစ္ေယာက္ဟာ အၿမဲတမ္းရန္ျဖစ္ေနၾကတာခ်ည္း ပဲ။
● ကိုယ္ပိုင္သီခ်င္းကို၊ ကိုယ္ပိုင္ Arrangement လုပ္/မလုပ္၊ တီး၀ိုင္းတစ္ခုခုကို အပ္/မအပ္။ Band ကို ပံုအပ္မိၿပီး Illustration ကို အလုိမတူခဲ့ျခင္း ရွိ/မရွိ။
တစ္ခါတစ္ေလ ကိုယ္တိုင္ Arrangement လုပ္ၿပီး၊ တစ္ခါတစ္ေလ Band ကိုအပ္ပါတယ္။ Band ရဲ႕ Arrangement ကို သေဘာမတူခဲ့တာလည္း ရွိဖူးပါတယ္။ အရမ္းႀကိဳက္သြားတာလည္း ရွိခဲ့ဖူးတယ္။
● တူရိယာေတြထဲမွာ အႀကိဳက္ဆံုး တစ္ခု ရွိ/မရွိ၊ ဘာေၾကာင့္? (အႀကိဳက္ဆံုး ဂစ္တာေကာ့ဒ္နဲ႕ Timing အမ်ိဳးအစား)
- Piano ကိုႀကိဳက္တယ္။ အေၾကာင္းျပခ်က္မရွိ။
● သားမွတ္မွတ္၊ မယားမွတ္မွတ္ ေပါင္းသင္းဖို႕ Music Style တစ္ခုခု ရွိႏိုင္၊ မရွိႏိုင္။
- Style ေခါင္းစဥ္ တစ္ခုခုရဲ႕ေအာက္မွာ ေသဆံုး ပစ္လိုက္ဖို႕အထိ ကၽြန္ေတာ္ မမိုက္မဲပါဘူး။
● ႏိုင္ငံတကာ ဂီတႀကိဳး၀ိုင္းတြင္း၀င္ဖို႕ အစီအစဥ္ ရွိ/မရွိ၊ ရွိခဲ့ရင္ ၀ိတ္တန္း ဘယ္ေလာက္?
- မစဥ္းစားႏိုင္ေသးတဲ့ အေနအထားပါ။ " ျမန္မာ့ဂီတေလာက ကမၻာကို လႊမ္းေစရမည္။ " ဆိုတဲ့ ေဆာင္ပုဒ္နဲ႕ ပံ့ပိုးမွဳေတြ ရခဲ့ရင္ေတာ့ တစ္မ်ိဳးေပါ့ဗ်ာ။
● English ဘာသာနဲ႕ ေရးဖြဲ႕ဖို႕ အစီအစဥ္ ရွိ/မရွိ။
- ရွိပါတယ္။ ကိုယ္တိုင္လည္း ႀကိဳးစားေနတယ္။ သူမ်ားကိုလည္း တိုက္တြန္းေနတယ္။ ေခ်ာက္တြန္းတာ မဟုတ္ဘူးေနာ္။
● Female Vocal အတြက္ ေရးတဲ့အခါ ဘယ္လို၀င္စား၊ ခံစားၿပီး ေရးခဲ့?
- အမ်ိဳးသမီး ခံစားခ်က္ရယ္လို႕ မဟုတ္ဘူးေပါ့ဗ်ာ။ ေယဘုယ်အားျဖင့္ လူတစ္ေယာက္ ခံစားခ်က္မ်ိုးကိုသာ ေရးခဲ့ပါတယ္။
● သီခ်င္းေရးဖို႕ကို Order မွာလို႕ ရမရ၊ ဥပမာ (ရုပ္ရွင္ေနာက္ခံ၊ ျပဇာတ္၊ သရုပ္ေဖာ္၊ ဇီးထုပ္ေၾကာ္ျငာ)
- ရတာရွိတယ္။ မရတာလည္း ရွိတယ္။
● အရင္ကေရးခဲ့တဲ့ လြမ္းစရာ၊ တသစရာ၊ ၾကည္ႏူးစရာေတြအျပင္ ရယ္စရာ၊ ေၾကာက္စရာ၊ ေအာ္ဂလီဆန္စရာေတြ ေရးဖို႕ ရွိ/မရွိ။
- ေရးတတ္ရင္၊ ေရးႏိုင္ရင္၊ ေရးခ်င္ပါတယ္။
● ျမားနတ္ေမာင္ မဂၢဇင္းမွာ ကိုယ့္သီခ်င္းကိုယ္ "အလြန္ဆံုး Slow Rock အဆင့္ပဲ ရွိပါတယ္" ဆိုတဲ့အတြက္ သူ႕ေအာက္မွာ(သို႕)အထက္မွာ တစ္စံုတစ္ရာ ရွိႏိုင္မလား?
- Music အမ်ိဳးအစားတစ္ခုဟာ နိမ့္ျမင့္ႏွိဳင္းယွဥ္မွဳ မဟုတ္ပါဘူး။ Jazz ဟာ Rock ရဲ႕ ေအာက္က မဟုတ္သလို၊ Rock ဟာလည္း Blues ရဲ႕ အထက္က မဟုတ္တဲ့အတြက္ သူ႕အထက္၊ သူ႕ေအာက္မရွိပါဘူး။
● ပဥၥင္းလူထြက္ဆိုေတာ့ ဗုဒၶအဘိဓမၼာေတြထဲက သီခ်င္းစာသား ျဖစ္လာႏိုင္၊ မလာႏိုင္?
- အလုပ္ခ်င္ဆံုး ဆႏၵတစ္ခုပါပဲ။ တစ္ခ်ိန္ခ်ိန္မွာေတာ့ ဗုဒၶဒႆန ဓမၼသီခ်င္းမာ်း ဖြဲ႕ဆိုႏိုင္ဖို႕ ရည္ရြယ္ခ်က္ ရွိထားပါတယ္။
● Composer ေတြစကားလံုးနဲ႕ Style ထပ္လာျခင္း ရွိ/မရွိ။ ဘာေတြဖတ္ဖို႕ ဘာေတြ နားေထာင္ဖို႕၊ ေလ့လာဖို႕လိုတယ္ ထင္မလဲ?
- သီခ်င္းေရးသူမ်ား စကားလံုးနဲ႕ Style ထပ္တူမွဳဆိုတာ ရွိပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႕ဆီက ေတးေရးသူမ်ားသာ ဒီလိုျဖစ္ၾကတာ မဟုတ္ပါဘူး အမ်ားအထင္ႀကီးၾကတဲ့ America က ဂီတသမားမ်ားလည္း Style, words ထပ္ၾကတာပါပဲ။ Scales ေတြ၊ melody ေတြ ထပ္ၾကတာပါပဲ။ စာမ်ားမ်ားဖတ္၊ သီခ်င္းမ်ားမ်ား နားေထာင္ေပါ့ဗ်ာ။
● ႏိုင္ငံတစ္ခုမွာ သီခ်င္းမ်ားရဲ႕ Evolution ဟာ Atmosphere အေျခအေနနဲ႕ ဘယ္ေလာက္ ဆက္စပ္ႏိုင္ပါမလဲ?
- အမ်ားႀကီး ဆက္စပ္ႏိုင္ပါတယ္။ အေၾကာင္းအရာက က်ယ့္ျပန္႕လြန္းလို႕ ဒီေနရာမွာ မေျပာႏိုင္ပါဘူး ခင္ဗ်ာ။
● နယ္နိမိတ္မဲ့၊ အကန္႕အသတ္မဲ့တဲ့ တစ္ကမၻာလံုးဆိုင္ရာ ဂီတပံုစံ ဆိုတာမ်ိဳး အိပ္မက္ခဲ့ဖူးပါသလား?
- ဂီတဆိုတာ နဂိုကတည္းက နယ္နိမိတ္အကန္႕အသတ္ မဲ့ၿပီးသားပါ။ ရိုးရာစရိုက္ လကၡဏာေတြအေပၚ အစြဲအလန္း သိပ္ႀကီးေနၾကလို႕သာ ၿခံစည္းရိုးေတြလိုက္ခတ္ေနၾက တာပါ။
● ျမန္မာျပည္ရဲ႕ လတ္တေလာ ဂီတလမ္းေၾကာင္းရဲ႕ အလားအလာမ်ား (အားနညး္ခ်က္၊ အားသာခ်က္မ်ား)
- အလားအလာကေတာ့ သိပ္အားမရွိစရာပါပဲ။ သီခ်င္းဆိုခ်င္သူေတြသာမ်ားလ ာတယ္။
သီခ်င္းေရးသူေတြ မ်ားမလာဘူး။ တူရိယာ ပညာရွင္ေတြ ေပၚမလာဘူး။ ေတးဂီတ
အဖြဲ႕အသစ္ေတြ ေလာက္ေလာက္လားလား ထြက္မလာဘူး။ ေလမွဳတ္တူရိယာ ပညာရွင္ဆိုရင္
လူငယ္ပိုင္းမွာ ခါးျပတ္သြားၿပီ။ အားထားေလာက္စရာ Piano, Keyboard ပညာရွင္၊
တေယာပညာရွင္ အသစ္ေတြ ေပၚထြန္းမလာဘူး။ စဥ္းစားၾကဖို႕ ေကာင္းၿပီလို႕
ကၽြန္ေတာ္ယူဆပါတယ္။
● စာေပနယ္ထဲက Ghost Writer ရွဲဒိုးဆိုတာမ်ိဳး၊ သီခ်င္းေရးဆရာေတြထဲက Ghost Composer မ်ားအေပၚ သေဘာထား။
- မေျပာလိုပါဘူး ခင္ဗ်ား။
● ထူးအိမ္သင္ သီခ်င္းတစ္ပုဒ္ကို ကာ့ဖ္ကာက ႏွစ္သက္တယ္ဆိုတာနဲ႕ အိုင္းစတိုင္းက ႏွစ္သက္တယ္ဆိုတာ ဘာကို ပိုရင္ခုန္၊ ဘာေၾကာင့္?
- ဘာကိုမွ ပိုရင္မခုန္ပါဘူး။ လူတစ္ေယာက္ ႏွစ္သက္တယ္ဆိုတဲ့ အျဖစ္ထက္ ဘာကမွ ပိုႀကီးက်ယ္မွဳ မရွိပါဘူး။
● သီခ်င္းေတြကို ေ၀ဖန္ေနၾကတဲ့ ဆရာေတြထဲမွာ ဘယ္လိုအဂၤါရပ္၊ အရည္အခ်င္းမ်ား ရွိသင့္ပါသလဲ?
- ရိုးသားမွဳရွိရမယ္၊ ေစတနာရွိရမယ္၊ ဂီတပညာရွိရမယ္။
● ၿမိဳ႕မၿငိမ္းနဲ႕ ကိုေစာညိန္း ဘယ္သူ႕ကို ပိုႀကိဳက္၊ ဘာေၾကာင့္?
- ဘယ္သူ႕ကို ပိုႀကိဳက္တယ္လို႕ ေျပာမရပါဘူး။ သူတို႕ႏွစ္ေယာက္ရဲ႕ ဂီတေတြက တူမွမတူတာ။ ၿမိဳ႕မၿငိမ္းကို ႀကိဳက္တဲ့အတိုင္း၊ ကိုေစာညိန္းကို ႀကိဳက္တယ္။
● ကိုယ့္ရဲ႕ Masterpiece ကို ကိုယ္တိုင္ ျပန္ေက်ာ္မတက္ႏိုင္တဲ့ အေျခအေနမ်ိဳး ျဖစ္ႏိုင္၊ မျဖစ္ႏိုင္?
- Masterpiece ဆိုတာ သက္တမ္းကုန္မွ ေျပာႏိုင္တာမ်ိဳးပါ။ ဂီတဖန္တီးမွဳ သက္တမ္းမကုန္မခ်င္း ဘယ္ဟာက Masterpiece ရယ္လို႕ မသတ္မွတ္ႏိုင္ေသးပါဘူး။
● ေရာ့ဒ္စတီး၀ပ္ ေဘာလံုးခ်စ္သလိုမ်ိဳး စြဲလန္းမွဳတစ္ခု ရွိမရွိ?
- လက္နက္ေတြကို စြဲလန္းတယ္။
● ဂီတဆိုတာကုိ Commercial နဲ႕ Artificial ဆိုၿပီး ခြဲျခားရင္ လက္ခံႏိုင္ မခံႏိုင္၊ ဘာေၾကာင့္?
- ဒီအေၾကာင္းအရာနဲ႕ စာတမ္းတစ္ေစာင္ေရးလို႕ ရႏိုင္တယ္။ မေျပာခ်င္ပါဘူးဗ်ာ။ ဂီတဆိုတဲ့ အဓိပၸါယ္ဖြင့္ဆိုခ်က္ကို အရင္ဆံုးျပန္ၿပီး ဆင္ျခင္ရမွာမို႕ပါ။ ေယဘုယ်အားျဖင့္ေတာ့ လက္ခံရမလိုပါဘဲ။
● ေရးတဲ့ ထူးအိမ္သင္နဲ႕ ဆိုတဲ့ ထူးအိမ္သင္ တစ္ေန႕ေန႕မွာ အသက္ခ်င္းလုၿပီး စီးခ်င္းထိုးရမယ္ဆိုရင္ ဘယ္သူ ႏိုင္ေခ် ရွိမလဲ?
- သန္စြမ္းတဲ့သူ၊ အင္အားႀကီးတဲ့သူ ႏိုင္မွာေပါ့။ ႏွစ္ေယာက္စလံုးကေတာ့ အခုအခ်ိန္မွာ ခပ္ေမ်ာ့ေမ်ာ့ခ်ည္းပါပဲ။
● သီခ်င္းေရးခ်င္စိတ္ ျပင္းထန္တဲ့ လူငယ္တစ္ေယာက္ေယာက္အတြက္ ၀စီကံအားျဖင့္ ဘယ္လို ကူညီအႀကံေပးႏိုင္မလဲ?
- ေလ့လာပါ။ ေလ့က်င့္ပါ။ ဇြဲရွိပါ။ ဒီေလာက္ပဲ ကၽြန္ေတာ္ ေျပာႏိုင္ပါတယ္။
| သန္း၀င္းထြဋ္ |
Credit to : Ko Mg Mg Tin
စာစီ- ကိုဖိုးသား
| သန္း၀င္းထြဋ္ | Than Win Htut ပိေတာက္ပြင့္သစ္ ၁၉၉၅
● ဂီတဆိုတဲ့ စကားလံုးအတြက္ ကိုယ့္စိတ္ႀကိဳက္ သတ္မွတ္ခ်က္၊ အဓိပၸါယ္ ဖြင့္ဆိုခ်က္ တစ္ခုခု။
- ဂီတဆိုတာ စၾက၀ဠာရဲ႕ ရင္ခုန္သံ၊ ႏွလံုးသားမ်ားရဲ႕ ဘာသာစကားပါပဲ။
● "Composer စစ္စစ္" ဆိုတာကို ဘယ္လိုဖြင့္ဆိုခ်င္ပါသလဲ?
- Composer ကေတာ့ ဂီတကို ဖြဲ႕ဆိုသူလို႕ပဲ အဓိပၸါယ္ဖြင့္ရမွာေပါ့။ ဒီေနရာမွာ ကၽြန္ေတာ္တို႕ သိထားတဲ့ သီခ်င္းေရးသူ (Song writer) ဆိုတာနဲ႕ ျခားနားမွဳရွိပါတယ္။
● သီခ်င္းေရးျခင္း ကိစၥမွာ ျမင္ဆရာ၊ ၾကားဆရာ ရွိ/မရွိ၊ သင္ယူစရာ လို/မလို၊ သင္ယူလို႕ရ/မရ။ သင္တန္းေက်ာင္း ရွိလာခဲ့ရင္ တက္ခ်င္စိတ္ ရွိ/မရွိ၊ ေရးနည္း၊ ခ်ဥ္းကပ္နည္းမ်ိဳးကြဲမ်ား ရွိ/မရွိ?
- သီခ်င္းေရးျခင္းအတြက္ ျမင္ဆရာ၊ ၾကားဆရာ ဆိုတာရွိပါတယ္။ သင္ဆရာလည္း ရွိပါတယ္။ "ဆရာ" ရွိတဲ့အတြက္ သင္ၾကားမွဳဆိုတာလည္း ရွိပါတယ္။ သီခ်င္းေရးသူတိုင္းဟာ မိမိကိုယ္မိမိ သင္ယူေနရမွန္း သိလ်က္နဲ႕ျဖစ္ေစ၊ မသိဘဲနဲ႕ျဖစ္ေစ၊ သင္ယူခဲ့ၾကရတာခ်ည္းပါပဲ၊ သင္ယူလို႕ ရ/မရ ဆိုတာကေတာ့ တစ္ဦးခ်င္းရဲ႕ ပုဂၢလိက ကိစၥျဖစ္ပါတယ္။
ေရးနည္း၊ ခ်ဥ္းကပ္နည္းမွာလည္း ကိုယ္သန္ရာသန္ရာ နည္းလမ္းအမ်ိဳးမ်ိဳးရွိၾကပါ
● စကားလံုးျပင္းအားကို၊ အလိုလိုက္မိျခင္းနဲ႕ Scale ဖြဲ႕စည္းမွဳ ေဇာင္းေပးျခင္း၊ ဘာကို ပိုအားသန္ပါသလဲ?
- ကၽြန္ေတာ္တစ္ဦးတည္း အေနနဲ႕ကေတာ့ ေတးသြားဖြဲ႕စည္းမွဳမွာ၊ ပိုၿပီး အာရံုက်ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ႏွစ္ပိုင္းစလံုးကို အေလ်ာ႔အတင္းလုပ္ၿပီး ညွိယူရတာေပါ့။
● မေရးခင္ကတည္းက သီခ်င္းရဲ႕ Style အမ်ိဳးအစားကို ႀကိဳတင္သိရွိေနျခင္း ရွိ/မရွိ။
- ႀကိဳသိတာလည္း ရွိ၊ မသိတာလည္း ရွိေပါ့။
● ေရးခဲ့တဲ့သီခ်င္းမ်ားထဲမွာ စကားလံုးအရ၊ Style အရ၊ တစ္စံုတစ္ေယာက္ရဲ႕ လႊမ္းမိုးမွဳ၊ ၾသဇာသက္ေရာက္မွဳ ရွိ/မရွိ၊ ရွိခဲ့ရင္ ဘယ္သူ၊ ဘယ္ႏိုင္ငံ?
- ရွိေကာင္း ရွိႏိုင္ပါတယ္။ ဘယ္သူဘယ္၀ါရယ္လို႕ေတာ့ ကၽြန္ေတာ္မသိပါဘူး။
● သီခ်င္းတစ္ပုဒ္ကို နားေထာင္ရာက လွံဳ႕ေဆာ္မွဳတစ္ခုခုရလို႕ သီခ်င္းသစ္တစ္ပုဒ္ ေရးခဲ့မိျခင္း၊ ရွိ/မရွိ၊ ရွိခဲ့မိရင္ ဘယ္သီခ်င္း?
- ရွိပါတယ္။ " အေမ့အိမ္ " ပါ။
● စိတ္တိုင္းက် ေရးဖြဲ႕ခဲ့မိတဲ့ သီခ်င္း၊ သမီးကေလးကို သေဘာမတူႏိုင္တဲ့ အဆိုေတာ္တစ္ေယာက္နဲ႕ ေပးစားခဲ့ဖူးျခင္း ရွိ/မရွိ၊ ရွိခဲ့တယ္ဆိုရင္ ဘယ္သီခ်င္း၊ ဘယ္အဆိုေတာ္။
- အင္မတန္နည္းပါးတဲ့ တစ္ခါတစ္ရံမွာ ႀကံဳဖူးပါတယ္။ ဘယ္သီခ်င္း၊ ဘယ္သူလို႕ ကၽြန္ေတာ္မေျပာႏိုင္ပါဘူး။
● ေတးေရး၊ ထူးအိမ္သင္နဲ႕ ေတးဆို ထူးအိမ္သင္တို႕ တည့္တည့္ရွဳရွဳပဲလား၊ အဆိုပိုင္း၊ ၀ိ၀ါဒ ကြဲျပားျခင္း ရွိ/မရွိ။
- အဲဒီႏွစ္ေယာက္ဟာ အၿမဲတမ္းရန္ျဖစ္ေနၾကတာခ်ည္း
● ကိုယ္ပိုင္သီခ်င္းကို၊ ကိုယ္ပိုင္ Arrangement လုပ္/မလုပ္၊ တီး၀ိုင္းတစ္ခုခုကို အပ္/မအပ္။ Band ကို ပံုအပ္မိၿပီး Illustration ကို အလုိမတူခဲ့ျခင္း ရွိ/မရွိ။
တစ္ခါတစ္ေလ ကိုယ္တိုင္ Arrangement လုပ္ၿပီး၊ တစ္ခါတစ္ေလ Band ကိုအပ္ပါတယ္။ Band ရဲ႕ Arrangement ကို သေဘာမတူခဲ့တာလည္း ရွိဖူးပါတယ္။ အရမ္းႀကိဳက္သြားတာလည္း ရွိခဲ့ဖူးတယ္။
● တူရိယာေတြထဲမွာ အႀကိဳက္ဆံုး တစ္ခု ရွိ/မရွိ၊ ဘာေၾကာင့္? (အႀကိဳက္ဆံုး ဂစ္တာေကာ့ဒ္နဲ႕ Timing အမ်ိဳးအစား)
- Piano ကိုႀကိဳက္တယ္။ အေၾကာင္းျပခ်က္မရွိ။
● သားမွတ္မွတ္၊ မယားမွတ္မွတ္ ေပါင္းသင္းဖို႕ Music Style တစ္ခုခု ရွိႏိုင္၊ မရွိႏိုင္။
- Style ေခါင္းစဥ္ တစ္ခုခုရဲ႕ေအာက္မွာ ေသဆံုး ပစ္လိုက္ဖို႕အထိ ကၽြန္ေတာ္ မမိုက္မဲပါဘူး။
● ႏိုင္ငံတကာ ဂီတႀကိဳး၀ိုင္းတြင္း၀င္ဖို႕
- မစဥ္းစားႏိုင္ေသးတဲ့ အေနအထားပါ။ " ျမန္မာ့ဂီတေလာက ကမၻာကို လႊမ္းေစရမည္။ " ဆိုတဲ့ ေဆာင္ပုဒ္နဲ႕ ပံ့ပိုးမွဳေတြ ရခဲ့ရင္ေတာ့ တစ္မ်ိဳးေပါ့ဗ်ာ။
● English ဘာသာနဲ႕ ေရးဖြဲ႕ဖို႕ အစီအစဥ္ ရွိ/မရွိ။
- ရွိပါတယ္။ ကိုယ္တိုင္လည္း ႀကိဳးစားေနတယ္။ သူမ်ားကိုလည္း တိုက္တြန္းေနတယ္။ ေခ်ာက္တြန္းတာ မဟုတ္ဘူးေနာ္။
● Female Vocal အတြက္ ေရးတဲ့အခါ ဘယ္လို၀င္စား၊ ခံစားၿပီး ေရးခဲ့?
- အမ်ိဳးသမီး ခံစားခ်က္ရယ္လို႕ မဟုတ္ဘူးေပါ့ဗ်ာ။ ေယဘုယ်အားျဖင့္ လူတစ္ေယာက္ ခံစားခ်က္မ်ိုးကိုသာ ေရးခဲ့ပါတယ္။
● သီခ်င္းေရးဖို႕ကို Order မွာလို႕ ရမရ၊ ဥပမာ (ရုပ္ရွင္ေနာက္ခံ၊ ျပဇာတ္၊ သရုပ္ေဖာ္၊ ဇီးထုပ္ေၾကာ္ျငာ)
- ရတာရွိတယ္။ မရတာလည္း ရွိတယ္။
● အရင္ကေရးခဲ့တဲ့ လြမ္းစရာ၊ တသစရာ၊ ၾကည္ႏူးစရာေတြအျပင္ ရယ္စရာ၊ ေၾကာက္စရာ၊ ေအာ္ဂလီဆန္စရာေတြ ေရးဖို႕ ရွိ/မရွိ။
- ေရးတတ္ရင္၊ ေရးႏိုင္ရင္၊ ေရးခ်င္ပါတယ္။
● ျမားနတ္ေမာင္ မဂၢဇင္းမွာ ကိုယ့္သီခ်င္းကိုယ္ "အလြန္ဆံုး Slow Rock အဆင့္ပဲ ရွိပါတယ္" ဆိုတဲ့အတြက္ သူ႕ေအာက္မွာ(သို႕)အထက္မွာ တစ္စံုတစ္ရာ ရွိႏိုင္မလား?
- Music အမ်ိဳးအစားတစ္ခုဟာ နိမ့္ျမင့္ႏွိဳင္းယွဥ္မွဳ မဟုတ္ပါဘူး။ Jazz ဟာ Rock ရဲ႕ ေအာက္က မဟုတ္သလို၊ Rock ဟာလည္း Blues ရဲ႕ အထက္က မဟုတ္တဲ့အတြက္ သူ႕အထက္၊ သူ႕ေအာက္မရွိပါဘူး။
● ပဥၥင္းလူထြက္ဆိုေတာ့ ဗုဒၶအဘိဓမၼာေတြထဲက သီခ်င္းစာသား ျဖစ္လာႏိုင္၊ မလာႏိုင္?
- အလုပ္ခ်င္ဆံုး ဆႏၵတစ္ခုပါပဲ။ တစ္ခ်ိန္ခ်ိန္မွာေတာ့ ဗုဒၶဒႆန ဓမၼသီခ်င္းမာ်း ဖြဲ႕ဆိုႏိုင္ဖို႕ ရည္ရြယ္ခ်က္ ရွိထားပါတယ္။
● Composer ေတြစကားလံုးနဲ႕ Style ထပ္လာျခင္း ရွိ/မရွိ။ ဘာေတြဖတ္ဖို႕ ဘာေတြ နားေထာင္ဖို႕၊ ေလ့လာဖို႕လိုတယ္ ထင္မလဲ?
- သီခ်င္းေရးသူမ်ား စကားလံုးနဲ႕ Style ထပ္တူမွဳဆိုတာ ရွိပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႕ဆီက ေတးေရးသူမ်ားသာ ဒီလိုျဖစ္ၾကတာ မဟုတ္ပါဘူး အမ်ားအထင္ႀကီးၾကတဲ့ America က ဂီတသမားမ်ားလည္း Style, words ထပ္ၾကတာပါပဲ။ Scales ေတြ၊ melody ေတြ ထပ္ၾကတာပါပဲ။ စာမ်ားမ်ားဖတ္၊ သီခ်င္းမ်ားမ်ား နားေထာင္ေပါ့ဗ်ာ။
● ႏိုင္ငံတစ္ခုမွာ သီခ်င္းမ်ားရဲ႕ Evolution ဟာ Atmosphere အေျခအေနနဲ႕ ဘယ္ေလာက္ ဆက္စပ္ႏိုင္ပါမလဲ?
- အမ်ားႀကီး ဆက္စပ္ႏိုင္ပါတယ္။ အေၾကာင္းအရာက က်ယ့္ျပန္႕လြန္းလို႕ ဒီေနရာမွာ မေျပာႏိုင္ပါဘူး ခင္ဗ်ာ။
● နယ္နိမိတ္မဲ့၊ အကန္႕အသတ္မဲ့တဲ့ တစ္ကမၻာလံုးဆိုင္ရာ ဂီတပံုစံ ဆိုတာမ်ိဳး အိပ္မက္ခဲ့ဖူးပါသလား?
- ဂီတဆိုတာ နဂိုကတည္းက နယ္နိမိတ္အကန္႕အသတ္ မဲ့ၿပီးသားပါ။ ရိုးရာစရိုက္ လကၡဏာေတြအေပၚ အစြဲအလန္း သိပ္ႀကီးေနၾကလို႕သာ ၿခံစည္းရိုးေတြလိုက္ခတ္ေနၾက
● ျမန္မာျပည္ရဲ႕ လတ္တေလာ ဂီတလမ္းေၾကာင္းရဲ႕ အလားအလာမ်ား (အားနညး္ခ်က္၊ အားသာခ်က္မ်ား)
- အလားအလာကေတာ့ သိပ္အားမရွိစရာပါပဲ။ သီခ်င္းဆိုခ်င္သူေတြသာမ်ားလ
● စာေပနယ္ထဲက Ghost Writer ရွဲဒိုးဆိုတာမ်ိဳး၊ သီခ်င္းေရးဆရာေတြထဲက Ghost Composer မ်ားအေပၚ သေဘာထား။
- မေျပာလိုပါဘူး ခင္ဗ်ား။
● ထူးအိမ္သင္ သီခ်င္းတစ္ပုဒ္ကို ကာ့ဖ္ကာက ႏွစ္သက္တယ္ဆိုတာနဲ႕ အိုင္းစတိုင္းက ႏွစ္သက္တယ္ဆိုတာ ဘာကို ပိုရင္ခုန္၊ ဘာေၾကာင့္?
- ဘာကိုမွ ပိုရင္မခုန္ပါဘူး။ လူတစ္ေယာက္ ႏွစ္သက္တယ္ဆိုတဲ့ အျဖစ္ထက္ ဘာကမွ ပိုႀကီးက်ယ္မွဳ မရွိပါဘူး။
● သီခ်င္းေတြကို ေ၀ဖန္ေနၾကတဲ့ ဆရာေတြထဲမွာ ဘယ္လိုအဂၤါရပ္၊ အရည္အခ်င္းမ်ား ရွိသင့္ပါသလဲ?
- ရိုးသားမွဳရွိရမယ္၊ ေစတနာရွိရမယ္၊ ဂီတပညာရွိရမယ္။
● ၿမိဳ႕မၿငိမ္းနဲ႕ ကိုေစာညိန္း ဘယ္သူ႕ကို ပိုႀကိဳက္၊ ဘာေၾကာင့္?
- ဘယ္သူ႕ကို ပိုႀကိဳက္တယ္လို႕ ေျပာမရပါဘူး။ သူတို႕ႏွစ္ေယာက္ရဲ႕ ဂီတေတြက တူမွမတူတာ။ ၿမိဳ႕မၿငိမ္းကို ႀကိဳက္တဲ့အတိုင္း၊ ကိုေစာညိန္းကို ႀကိဳက္တယ္။
● ကိုယ့္ရဲ႕ Masterpiece ကို ကိုယ္တိုင္ ျပန္ေက်ာ္မတက္ႏိုင္တဲ့ အေျခအေနမ်ိဳး ျဖစ္ႏိုင္၊ မျဖစ္ႏိုင္?
- Masterpiece ဆိုတာ သက္တမ္းကုန္မွ ေျပာႏိုင္တာမ်ိဳးပါ။ ဂီတဖန္တီးမွဳ သက္တမ္းမကုန္မခ်င္း ဘယ္ဟာက Masterpiece ရယ္လို႕ မသတ္မွတ္ႏိုင္ေသးပါဘူး။
● ေရာ့ဒ္စတီး၀ပ္ ေဘာလံုးခ်စ္သလိုမ်ိဳး စြဲလန္းမွဳတစ္ခု ရွိမရွိ?
- လက္နက္ေတြကို စြဲလန္းတယ္။
● ဂီတဆိုတာကုိ Commercial နဲ႕ Artificial ဆိုၿပီး ခြဲျခားရင္ လက္ခံႏိုင္ မခံႏိုင္၊ ဘာေၾကာင့္?
- ဒီအေၾကာင္းအရာနဲ႕ စာတမ္းတစ္ေစာင္ေရးလို႕ ရႏိုင္တယ္။ မေျပာခ်င္ပါဘူးဗ်ာ။ ဂီတဆိုတဲ့ အဓိပၸါယ္ဖြင့္ဆိုခ်က္ကို အရင္ဆံုးျပန္ၿပီး ဆင္ျခင္ရမွာမို႕ပါ။ ေယဘုယ်အားျဖင့္ေတာ့ လက္ခံရမလိုပါဘဲ။
● ေရးတဲ့ ထူးအိမ္သင္နဲ႕ ဆိုတဲ့ ထူးအိမ္သင္ တစ္ေန႕ေန႕မွာ အသက္ခ်င္းလုၿပီး စီးခ်င္းထိုးရမယ္ဆိုရင္ ဘယ္သူ ႏိုင္ေခ် ရွိမလဲ?
- သန္စြမ္းတဲ့သူ၊ အင္အားႀကီးတဲ့သူ ႏိုင္မွာေပါ့။ ႏွစ္ေယာက္စလံုးကေတာ့ အခုအခ်ိန္မွာ ခပ္ေမ်ာ့ေမ်ာ့ခ်ည္းပါပဲ။
● သီခ်င္းေရးခ်င္စိတ္ ျပင္းထန္တဲ့ လူငယ္တစ္ေယာက္ေယာက္အတြက္ ၀စီကံအားျဖင့္ ဘယ္လို ကူညီအႀကံေပးႏိုင္မလဲ?
- ေလ့လာပါ။ ေလ့က်င့္ပါ။ ဇြဲရွိပါ။ ဒီေလာက္ပဲ ကၽြန္ေတာ္ ေျပာႏိုင္ပါတယ္။
| သန္း၀င္းထြဋ္ |
Credit to : Ko Mg Mg Tin
စာစီ- ကိုဖိုးသား
No comments:
Post a Comment
မိတ္ေဆြ...အခ်ိန္ေလးရရင္ blogg မွာစာလာဖတ္ပါေနာ္
ဗဟုသုတ ရနိုင္တယ္။