by Aungmyo Tun on Sunday, November 4, 2012 at 9:31pm ·
၁။
တရားဥပေဒစိုးမိုးတိုင္း တရားမ်ွတမႈရွိမယ္ ဆိုရင္ ၁၉၆၀
ေက်ာ္
Civil Rights Movements ေတြ ေပၚလာစရာမရွိဘူး။ ေတာင္အာဖရိက လူ ့အခြင့္အေရး
လႈပ္ရွားမႈေတြ ရွိလာစရာလိုမွာ မဟုတ္ဘူး။ တရားဥပေဒစိုးမိုးျခင္းက လူအခြင့္အေရးရဲ ့
အစိတ္အပိုင္းတခုသာၿဖစ္ျပီး ၊ တရားဥပေဒစိုးမိုးရံုနဲ ့တရားမ်ွတမႉရွိမယ္လို႕ အာမခံလို႕မရဘူး။
၂။ တရားဥပေဒစိုးမိုးေရးဆိုတာ ၾကားေနျပီး ၂ ေကာင္စလုံးမွားတယ္ေျပာတဲ့အလုပ္
မဟုတ္။ မတရားလုပ္တာဘယ္သူလဲ ဘာလို႕မတရားလဲဆိုတာေျပာျပီး တရားမွ်တမႈရွိေအာင္
တဘက္က ရပ္တည္ေပးတာ။ ခ်ိန္ခြင္ရဲ ့အနစ္သာရက အဲဒါပဲ။
၃။ မတရားတအေၿခအေနမွာ ၂ ေကာင္စလုံးမွားတယ္ ေၿပာတာက မတရားလုပ္သူကို
အားေပးေစျပီး ခံရတဲသူကို အစြန္းေရာက္ေစတယ္ ။ ဒါဟာ တည္ျငိမ္တဲ့အေျခအေန
တရားမွ်တမႈကို ေရရွည္ေျဖရွင္းႏိုင္မွာ မဟုတ္။
၄။ တရားဥပေဒစိုးမိုးေရးကို လုံထိန္း အလုပ္လို ့အဓိပၹာယ္ဖြင့္ရင္ေတာ့ ေကာ္မတီေတာင္
မလိုဘူး။ လုံထိန္းေတြလုပ္တတ္ျပီးသားပဲ။
(Amara Thiha ၏ status မွ..)
...............................................................................................
ျမန္မာနိုင္ငံေရးသမားေတြရဲ ့မိန့္ခြန္းေတြထဲမွာ ရူးေအာ့ဖ္ေလာ (rule of law)ဆိုတာတခ်ိန္လံုး
ႀကားေနရတယ္။ စစ္လႊတ္ေတာ္ထဲမွာလည္း လႊတ္ေတာ္တရားဥပေဒစိုးမိုးေရးနဲ ့ၿငိမ္းခ်မ္းေရး
ေကာ္မတီဆိုျပီး ေကာ္မတီတရပ္ေပၚထြန္းလာတယ္။ နိုင္ငံတကာမွာေတာ့ တရားဥပေဒစိုးမိုးေရး
လို ့ေၿပာႀကရင္ တရားဥပေဒဟာ နိုင္ငံသားတိုင္းအေပၚကို ညီတူညီမွ် သက္ေရာက္ေစရမယ္ဆိုတဲ့
သေဘာ။ ဘယ္သူမွလည္း တရားဥပေဒ အထက္မွာ မရွိေစရဘူးတဲ့။
ျမန္မာနိုင္ငံမွာေရာ ဒီဥပေဒေတြကို ဘယ္သူက ေရးဆြဲသလဲ။ တရားမွ်တေသာ ဥပေဒေတြ
ဟုတ္ပါရဲ့လား။ နိုင္ငံသားေတြရဲ ့အက်ိဳးစီးပြားကို ေရွ့တန္းတင္ျပီး ေရးဆြဲထားတဲ့ ဥပေဒေတြ
ဟုတ္ပါရဲ့လား၊ နိုင္ငံသားတိုင္းကို ညီတူညီမွ် သက္ေရာက္ေနပါရဲ့လား.. .စတဲ့အခ်က္ေတြကို
ဆက္ျပီး စဥ္းစားဖို ့ေတာ့ လိုမယ္။ ေနာက္ျပီးေတာ့ တရားဥပေဒေရွ့ ေမွာက္မွာ နိုင္ငံသားတိုင္းဟာ
တန္းတူညီမွ် အခြင့္အေရး ရႀကပါသလား။
နိုင္ငံအုပ္ခ်ုပ္ေရးယနၱယားရဲ ့ပင္မအခ်က္အျခာ အသက္ေသြးေႀကာတမွ် အေရးႀကီးလွတဲ့
၂၀ဝ၈ အေျခခံဥပေဒမွာ စစ္တပ္ကိုယ္စားလွယ္ေတြက လွြတ္ေတာ္ရဲ့ ၂၅ ရာခိုင္နႈန္းကို
ယွဉ္ျပိဳင္စရာမလိုဘဲ ရတယ္ဆိုေတာ့ စစ္သားမ်ားဟာ အရပ္သားမ်ားထက္ တဆင့္ျမင့္တဲ့
အခြင့္ထူးခံ လူတန္းစားတရပ္လို ရွိေနတယ္ ဆိုတာ ေတြ ့ရတယ္။ ဒါ့အျပင္ သမၼတနဲ့ ဒုသမၼတ
ရာထူးအတြက္လည္း စစ္ေရးအျမင္ ရွိရမယ္ ဆိုတဲ့ အခ်က္နဲ ့ အရပ္သားက သမၼတ
မျဖစ္နိုင္ေအာင္ ကန္ ့သတ္ထားျပန္တယ္။ ဒီေတာ့ ၂၀ဝ၈ အေျခခံဥပေဒေအာက္မွာ
နိုင္ငံသားတိုင္းဟာ တန္းတူညီမွ် မရွိဘူး ဆိုတာ အထင္းသား ေပၚလြင္ေနတယ္။ ယခင္
စစ္အစိုးရ အဆက္ဆက္ လက္ထက္က တာဝန္အရ လုပ္ေဆာင္ခဲ့တာေတြကို မွားမွားမွန္မွန္
ေနာက္ေႀကာင္းျပန္ အေရးယူျခင္း မရွိရဘူးဆိုတဲ့ အခ်က္ေႀကာင့္ စစ္အစိုးရအဖြဲ ့ဝင္မ်ားဟာ
တရားဥပေဒအထက္မွာ ရွိေနႀကတာကို ေတြ ့ရျပန္ေရာ။ ပေဒသရာဇ္ေခတ္က ရွင္ဘုရင္ေတြဟာ
တရားဥပေဒအထက္မွာရွိတဲ့ သေဘာမ်ိဳး။
လက္ရွိ ျမန္မာျပည္က ဥပေဒေတြဟာ နိုင္ငံသားတိုင္းကို အညီအမွ် သက္ေရာက္ေစၿခင္း
မရွိတဲ့ ဥပမာတခုကေတာ့ အစိုးရကို ေထာက္ခံ ဆနၵျပသူေတြအေပၚ တရားစြဲဆို အေရးယူျခင္း
မရွိဘဲ အာဏာပိုင္ေတြက မ်က္စိမွိတ္ ခြင့္ျပဳေပးထားခ်ိန္မွာ အစိုးရကို ေဝဖန္ဆန္ ့က်င္တဲ့
သေဘာကိုေဆာင္တဲ့ ဆနၵျပေတာင္းဆိုသူေတြကိုေတာ့ ဥပေဒ ခ်ိုးေဖာက္သူမ်ားအျဖစ္
တရားရံုးေပါင္း ေျမာက္ျမားစြာမွာ တျပိဳင္နက္တည္း တရားစြဲဆို အေရးယူေနျခင္းပါပဲ။
စီတန္းလွည့္လည္ဆနၵျပခြင့္ ေလွ်ာက္ထားတဲ့အခါ ရက္မ်ားစြာ ႀကိဳတင္ေလွ်ာက္ထားရျခင္း၊
ခြင့္ျပဳခ်က္ထုတ္မေပးျခင္း စတဲ့ အခ်က္ေတြကိုယ္တိုင္ကလည္း ဥပေဒရဲ ့ဖိနွိပ္ခ်ဳပ္ခ်ယ္လိုတဲ့
သေဘာနဲ ့ ဥပေဒကို ထိန္းသိန္းေစာင့္ေရွာက္ရမယ့္ ဥပေဒဘက္ေတာ္သားေတြရဲ ့ အာဏာ
အလြဲသံုးစားလုပ္မႈေတြကို ထင္ဟပ္ေနေစပါတယ္။ မတရားတဲ့ ဥပေဒကို ကာကြယ္ထိန္းသိမ္း
ေစာင့္ေရွာက္ျခင္းကို တရားဥပေဒစိုးမိုးေရး လို ့ ေခၚဆိုလို ့ မရပါ။ အုပ္ခ်ဳပ္သူအစိုးရက
နိုင္ငံသားမ်ားကို ဖိနွိပ္ရာမွာ အသံုးခ်တဲ့ နည္းလမ္းတခုမွ်သာ ျဖစ္ေနပါလိမ့္မယ္။
ျပည္သူလူထုကို အင္မတန္ဖိနွိပ္အုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့တဲ့ နဝတေခတ္၊ နအဖ ေခတ္ စတဲ့ စစ္အစိုးရ
အဆက္ဆက္ လက္ထက္တုန္းက “ဥပေဒ ေဘာင္တြင္း ေနထိုင္ျခင္းေဘးကင္းရန္ကြာ
လြန္ခ်မ္းသာ” ဆိုတဲ့ ဆိုင္းဘုတ္ႀကီးေတြ လမ္းမႀကီးေတြေဘးမွာ ျပဴးေနေအာင္ ေထာင္ထားတာ
ေတြႀကံဳခဲ့ႀကရဖူးပါတယ္။
“မတရားတဲ့ဥပေဒဆိုတာ ဥပေဒလံုးဝ မဟုတ္ ဘူး” လို့ စိန္ ့ႀသဂတ္စတင္းက
ေျပာဘူးပါတယ္။ မတရားတဲ့ဥပေဒေတြကို ျပည္သူေတြအေပၚမွာ က်င့္သံုးလာရင္ ကိုယ့္မွာ
အဲဒီ ဥပေဒေတြကို ခ်ိဳးေဖာက္ခြင့္ ရွိတယ္။ တြန္းလွန္ကာကြယ္ခြင့္ ရွိပါတယ္။ တြန္းလွန္ကာကြယ္
ရမယ့္ဝတၱရား ရွိတယ္ လို ့ေတာင္ ေၿပာနိုင္ပါတယ္။ ဥပေဒဆိုတာ ျပည္သူျပည္သားေတြ
အက်ိဳးစီးပြားကို ကာကြယ္ ေစာင့္ေရွာက္တဲ့ ဥပေဒသာျဖစ္ရမွာ ျဖစ္ျပီး အုပ္ခ်ဳပ္သူအစိုးရရဲ ့
အာဏာကို ကာကြယ္ရန္ သက္သက္ ဖိနွိပ္ခ်ဳပ္ခ်ယ္တဲ့ ဥပေဒ မျဖစ္ေစရပါ။
(ကိုေပါ ၏ “တရားဥပေဒစိုးမိုးေရးဆိုတဲ့ စကား သတိထား” ၊ ေခတ္ေမာင္း စာေစာင္
ေအာက္တိုဘာလထုတ္ မွ..)
Civil Rights Movements ေတြ ေပၚလာစရာမရွိဘူး။ ေတာင္အာဖရိက လူ ့အခြင့္အေရး
လႈပ္ရွားမႈေတြ ရွိလာစရာလိုမွာ မဟုတ္ဘူး။ တရားဥပေဒစိုးမိုးျခင္းက လူအခြင့္အေရးရဲ ့
အစိတ္အပိုင္းတခုသာၿဖစ္ျပီး ၊ တရားဥပေဒစိုးမိုးရံုနဲ ့တရားမ်ွတမႉရွိမယ္လို႕ အာမခံလို႕မရဘူး။
၂။ တရားဥပေဒစိုးမိုးေရးဆိုတာ ၾကားေနျပီး ၂ ေကာင္စလုံးမွားတယ္ေျပာတဲ့အလုပ္
မဟုတ္။ မတရားလုပ္တာဘယ္သူလဲ ဘာလို႕မတရားလဲဆိုတာေျပာျပီး တရားမွ်တမႈရွိေအာင္
တဘက္က ရပ္တည္ေပးတာ။ ခ်ိန္ခြင္ရဲ ့အနစ္သာရက အဲဒါပဲ။
၃။ မတရားတအေၿခအေနမွာ ၂ ေကာင္စလုံးမွားတယ္ ေၿပာတာက မတရားလုပ္သူကို
အားေပးေစျပီး ခံရတဲသူကို အစြန္းေရာက္ေစတယ္ ။ ဒါဟာ တည္ျငိမ္တဲ့အေျခအေန
တရားမွ်တမႈကို ေရရွည္ေျဖရွင္းႏိုင္မွာ မဟုတ္။
၄။ တရားဥပေဒစိုးမိုးေရးကို လုံထိန္း အလုပ္လို ့အဓိပၹာယ္ဖြင့္ရင္ေတာ့ ေကာ္မတီေတာင္
မလိုဘူး။ လုံထိန္းေတြလုပ္တတ္ျပီးသားပဲ။
(Amara Thiha ၏ status မွ..)
...............................................................................................
ျမန္မာနိုင္ငံေရးသမားေတြရဲ ့မိန့္ခြန္းေတြထဲမွာ ရူးေအာ့ဖ္ေလာ (rule of law)ဆိုတာတခ်ိန္လံုး
ႀကားေနရတယ္။ စစ္လႊတ္ေတာ္ထဲမွာလည္း လႊတ္ေတာ္တရားဥပေဒစိုးမိုးေရးနဲ ့ၿငိမ္းခ်မ္းေရး
ေကာ္မတီဆိုျပီး ေကာ္မတီတရပ္ေပၚထြန္းလာတယ္။ နိုင္ငံတကာမွာေတာ့ တရားဥပေဒစိုးမိုးေရး
လို ့ေၿပာႀကရင္ တရားဥပေဒဟာ နိုင္ငံသားတိုင္းအေပၚကို ညီတူညီမွ် သက္ေရာက္ေစရမယ္ဆိုတဲ့
သေဘာ။ ဘယ္သူမွလည္း တရားဥပေဒ အထက္မွာ မရွိေစရဘူးတဲ့။
ျမန္မာနိုင္ငံမွာေရာ ဒီဥပေဒေတြကို ဘယ္သူက ေရးဆြဲသလဲ။ တရားမွ်တေသာ ဥပေဒေတြ
ဟုတ္ပါရဲ့လား။ နိုင္ငံသားေတြရဲ ့အက်ိဳးစီးပြားကို ေရွ့တန္းတင္ျပီး ေရးဆြဲထားတဲ့ ဥပေဒေတြ
ဟုတ္ပါရဲ့လား၊ နိုင္ငံသားတိုင္းကို ညီတူညီမွ် သက္ေရာက္ေနပါရဲ့လား.. .စတဲ့အခ်က္ေတြကို
ဆက္ျပီး စဥ္းစားဖို ့ေတာ့ လိုမယ္။ ေနာက္ျပီးေတာ့ တရားဥပေဒေရွ့ ေမွာက္မွာ နိုင္ငံသားတိုင္းဟာ
တန္းတူညီမွ် အခြင့္အေရး ရႀကပါသလား။
နိုင္ငံအုပ္ခ်ုပ္ေရးယနၱယားရဲ ့ပင္မအခ်က္အျခာ အသက္ေသြးေႀကာတမွ် အေရးႀကီးလွတဲ့
၂၀ဝ၈ အေျခခံဥပေဒမွာ စစ္တပ္ကိုယ္စားလွယ္ေတြက လွြတ္ေတာ္ရဲ့ ၂၅ ရာခိုင္နႈန္းကို
ယွဉ္ျပိဳင္စရာမလိုဘဲ ရတယ္ဆိုေတာ့ စစ္သားမ်ားဟာ အရပ္သားမ်ားထက္ တဆင့္ျမင့္တဲ့
အခြင့္ထူးခံ လူတန္းစားတရပ္လို ရွိေနတယ္ ဆိုတာ ေတြ ့ရတယ္။ ဒါ့အျပင္ သမၼတနဲ့ ဒုသမၼတ
ရာထူးအတြက္လည္း စစ္ေရးအျမင္ ရွိရမယ္ ဆိုတဲ့ အခ်က္နဲ ့ အရပ္သားက သမၼတ
မျဖစ္နိုင္ေအာင္ ကန္ ့သတ္ထားျပန္တယ္။ ဒီေတာ့ ၂၀ဝ၈ အေျခခံဥပေဒေအာက္မွာ
နိုင္ငံသားတိုင္းဟာ တန္းတူညီမွ် မရွိဘူး ဆိုတာ အထင္းသား ေပၚလြင္ေနတယ္။ ယခင္
စစ္အစိုးရ အဆက္ဆက္ လက္ထက္က တာဝန္အရ လုပ္ေဆာင္ခဲ့တာေတြကို မွားမွားမွန္မွန္
ေနာက္ေႀကာင္းျပန္ အေရးယူျခင္း မရွိရဘူးဆိုတဲ့ အခ်က္ေႀကာင့္ စစ္အစိုးရအဖြဲ ့ဝင္မ်ားဟာ
တရားဥပေဒအထက္မွာ ရွိေနႀကတာကို ေတြ ့ရျပန္ေရာ။ ပေဒသရာဇ္ေခတ္က ရွင္ဘုရင္ေတြဟာ
တရားဥပေဒအထက္မွာရွိတဲ့ သေဘာမ်ိဳး။
လက္ရွိ ျမန္မာျပည္က ဥပေဒေတြဟာ နိုင္ငံသားတိုင္းကို အညီအမွ် သက္ေရာက္ေစၿခင္း
မရွိတဲ့ ဥပမာတခုကေတာ့ အစိုးရကို ေထာက္ခံ ဆနၵျပသူေတြအေပၚ တရားစြဲဆို အေရးယူျခင္း
မရွိဘဲ အာဏာပိုင္ေတြက မ်က္စိမွိတ္ ခြင့္ျပဳေပးထားခ်ိန္မွာ အစိုးရကို ေဝဖန္ဆန္ ့က်င္တဲ့
သေဘာကိုေဆာင္တဲ့ ဆနၵျပေတာင္းဆိုသူေတြကိုေတာ့ ဥပေဒ ခ်ိုးေဖာက္သူမ်ားအျဖစ္
တရားရံုးေပါင္း ေျမာက္ျမားစြာမွာ တျပိဳင္နက္တည္း တရားစြဲဆို အေရးယူေနျခင္းပါပဲ။
စီတန္းလွည့္လည္ဆနၵျပခြင့္ ေလွ်ာက္ထားတဲ့အခါ ရက္မ်ားစြာ ႀကိဳတင္ေလွ်ာက္ထားရျခင္း၊
ခြင့္ျပဳခ်က္ထုတ္မေပးျခင္း စတဲ့ အခ်က္ေတြကိုယ္တိုင္ကလည္း ဥပေဒရဲ ့ဖိနွိပ္ခ်ဳပ္ခ်ယ္လိုတဲ့
သေဘာနဲ ့ ဥပေဒကို ထိန္းသိန္းေစာင့္ေရွာက္ရမယ့္ ဥပေဒဘက္ေတာ္သားေတြရဲ ့ အာဏာ
အလြဲသံုးစားလုပ္မႈေတြကို ထင္ဟပ္ေနေစပါတယ္။ မတရားတဲ့ ဥပေဒကို ကာကြယ္ထိန္းသိမ္း
ေစာင့္ေရွာက္ျခင္းကို တရားဥပေဒစိုးမိုးေရး လို ့ ေခၚဆိုလို ့ မရပါ။ အုပ္ခ်ဳပ္သူအစိုးရက
နိုင္ငံသားမ်ားကို ဖိနွိပ္ရာမွာ အသံုးခ်တဲ့ နည္းလမ္းတခုမွ်သာ ျဖစ္ေနပါလိမ့္မယ္။
ျပည္သူလူထုကို အင္မတန္ဖိနွိပ္အုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့တဲ့ နဝတေခတ္၊ နအဖ ေခတ္ စတဲ့ စစ္အစိုးရ
အဆက္ဆက္ လက္ထက္တုန္းက “ဥပေဒ ေဘာင္တြင္း ေနထိုင္ျခင္းေဘးကင္းရန္ကြာ
လြန္ခ်မ္းသာ” ဆိုတဲ့ ဆိုင္းဘုတ္ႀကီးေတြ လမ္းမႀကီးေတြေဘးမွာ ျပဴးေနေအာင္ ေထာင္ထားတာ
ေတြႀကံဳခဲ့ႀကရဖူးပါတယ္။
“မတရားတဲ့ဥပေဒဆိုတာ ဥပေဒလံုးဝ မဟုတ္ ဘူး” လို့ စိန္ ့ႀသဂတ္စတင္းက
ေျပာဘူးပါတယ္။ မတရားတဲ့ဥပေဒေတြကို ျပည္သူေတြအေပၚမွာ က်င့္သံုးလာရင္ ကိုယ့္မွာ
အဲဒီ ဥပေဒေတြကို ခ်ိဳးေဖာက္ခြင့္ ရွိတယ္။ တြန္းလွန္ကာကြယ္ခြင့္ ရွိပါတယ္။ တြန္းလွန္ကာကြယ္
ရမယ့္ဝတၱရား ရွိတယ္ လို ့ေတာင္ ေၿပာနိုင္ပါတယ္။ ဥပေဒဆိုတာ ျပည္သူျပည္သားေတြ
အက်ိဳးစီးပြားကို ကာကြယ္ ေစာင့္ေရွာက္တဲ့ ဥပေဒသာျဖစ္ရမွာ ျဖစ္ျပီး အုပ္ခ်ဳပ္သူအစိုးရရဲ ့
အာဏာကို ကာကြယ္ရန္ သက္သက္ ဖိနွိပ္ခ်ဳပ္ခ်ယ္တဲ့ ဥပေဒ မျဖစ္ေစရပါ။
(ကိုေပါ ၏ “တရားဥပေဒစိုးမိုးေရးဆိုတဲ့ စကား သတိထား” ၊ ေခတ္ေမာင္း စာေစာင္
ေအာက္တိုဘာလထုတ္ မွ..)
No comments:
Post a Comment
မိတ္ေဆြ...အခ်ိန္ေလးရရင္ blogg မွာစာလာဖတ္ပါေနာ္
ဗဟုသုတ ရနိုင္တယ္။