အရင္ေခတ္တုန္းက လူေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားက ထင္ေပၚေက်ာ္ၾကားတဲ့ ကေလးငယ္ေတြဆုိရင္ ႐ုပ္ရွင္ကေလးသ႐ုပ္ေဆာင္ေတြနဲ႔ တီဗီအစီအစဥ္မွာ ပါဝင္ခဲ့တဲ့ ကေလးငယ္ေတြကိုပဲ ေတြးျမင္တတ္ၾကပါတယ္။ Mary-Kate နဲ႔ Ashley Olsen လုိမ်ိဳး ကေလးသ႐ုပ္ေဆာင္ေတြ ဒါမွမဟုတ္ Home Alone ဇာတ္ကားနဲ႔ ေက်ာ္ၾကားလာတဲ့ Macaulay Culkin တို႔ကို ေျပးျမင္ၾကပါတယ္။ တခ်ိဳ႕လူေတြအတြက္ေတာ့ Judy Garland ဒါမွမဟုတ္ Shirley Temple ကို ေတြးမိၾကပါတယ္။
ယေန႔ေခတ္မွာေတာ့ ထင္ေပၚေက်ာ္ၾကားတဲ့ ကေလးငယ္ေတြက သ႐ုပ္ေဆာင္ေတြပဲ မဟုတ္ေတာ့သလုိ YouTube ၾကယ္ပြင့္ေတြအျဖစ္ ပါဝင္လာပါၿပီ။
အဲဒီ YouTube ကေလးၾကယ္ပြင့္ေတြထဲမွာ အသက္ ၆ ႏွစ္အရြယ္ Ryan အမည္ရ ကေလးငယ္ဟာ အ႐ုပ္ေတြနဲ႔ ကစားျပၿပီး ကမၻာတစ္ဝန္းက ကေလးငယ္သန္းေပါင္းမ်ားစြာကို ဆြဲေဆာင္ထားပါတယ္။
Ryan အသက္ ၃ ႏွစ္ျပည့္ၿပီးတဲ့ေနာက္မွာ သူ႔ရဲ႕မိဘေတြဟာ အ႐ုပ္ေတြ ဖြင့္ေဖာက္ၿပီး ကစားတာကုိ ဗီဒီယုိ႐ိုက္ကူးထားပါတယ္။ Ryan က အ႐ုပ္ေတြနဲ႔ကစားၿပီး သုံးသပ္ထားတဲ့ ဗီဒီယိုေတြကုိ “Ryan ToysReview” အမည္ရတဲ့ YouTube channel မွာ တင္ခဲ့ပါတယ္။
Ryan ရဲ႕မ်ိဳး႐ိုးနာမည္နဲ႔ ေနရပ္ကို အေၾကာင္းျပခ်က္ တစ္စုံတစ္ရာမေပးဘဲ လွ်ိဳ႕ဝွက္ထားပါတယ္။
Forbes မဂၢဇင္းရဲ႕ ေငြေၾကးအမ်ားဆုံးရရွိတဲ့ YouTube စြန္႔ဦးတီထြင္လုပ္ငန္းရွင္ စာရင္းအရ Ryan ဟာ သန္းၾကြယ္သူေဌးတစ္ဦး ျဖစ္လာပါတယ္။ အဲဒီစာရင္းမွာ Ryan ဟာ အဆင့္ ၈ ေနရာမွာရွိၿပီး ၂၀၁၆ ခုႏွစ္ ဇြန္လ ၁ ရက္ကေန ၂၀၁၇ ခုႏွစ္ ဇြန္လ ၁ ရက္အတြင္း စီမံခန္႔ခြဲမႈ အခေၾကးေငြနဲ႔ အခြန္မေဆာင္ခင္မွာ ေဒၚလာ ၁၁ သန္း ရွာေဖြႏိုင္ခဲ့ပါတယ္။ Anthony Padilla နဲ႔ Ian Hecox တို႔ဖန္တီးခဲ့တဲ့ Smosh ဟာသ channel မွာလည္း Ryan က ပါဝင္ခဲ့ပါတယ္။
ေနရာအႏွံ႔အျပားက ကေလးငယ္ေတြဟာ Ryan ရဲ႕ဗီဒီယိုကို တစ္ရက္မွာ နာရီေပါင္းမ်ားစြာ ၾကည့္႐ႈၿပီး သူ႔ပုံစံအတုိင္း ကိုယ္ပိုင္ YouTube channel ေတြ စတင္ေနပါတယ္။ သူ႔ရဲ႕ ပရိသတ္ေလးေတြအတြက္ Ryan ဟာ သူစိမ္းမဟုတ္ဘဲ သူတို႔ရဲ႕ သူငယ္ခ်င္း ျဖစ္ေနပါတယ္။
ကမၻာေပၚက ေငြေၾကးအမ်ားဆုံးရရွိေနတဲ့ YouTube ၾကယ္ပြင္ေတြရဲ႕ စုစုေပါင္းဝင္ေငြက ေဒၚလာ ၁၂၇ သန္း ရွိတဲ့အတြက္ အရင္ႏွစ္ကထက္ ၈၀ ရာခိုင္ႏႈန္း တိုးတက္လာပါတယ္။ ၾကည့္႐ႈသူေတြ မ်ားျပားလာမႈနဲ႔ ေၾကာ္ျငာဝင္ေငြရရွိလာမႈတို႔ေၾကာင့္ YouTube ၾကယ္ပြင့္ေတြရဲ႕ ဝင္ေငြ တိုးတက္လာတယ္လို႔ Forbes က ေဖာ္ျပခဲ့ပါတယ္။ “Ryan ToysReview” ကရရွိတဲ့ ဝင္ေငြကလည္း တုိးတက္လာပါတယ္။
Ryan ဟာ Lego Duplo ရထားအ႐ုပ္ေတြနဲ႔ပတ္သက္တဲ့ ႐ိုးရွင္းတဲ့ ၁၅ မိနစ္စာ ဗီဒီယိုကေန အင္တာနက္ေပၚမွာ လူသိမ်ားလာခဲ့တာ ျဖစ္ပါတယ္။ သူ႔ရဲ႕မိသားစုဟာ ဗီဒီယို႐ိုက္ကူးၿပီး တင္တာကို ၂၀၁၅ ခုႏွစ္ မတ္လမွာ စတင္ခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီအခ်ိန္တုန္းက ၃ ႏွစ္အရြယ္ Ryan ရဲ႕ဗီဒီယိုက ၾကည့္႐ႈသူက အလြန္နည္းပါးပါတယ္။ ပထမဆုံးဗီဒီယိုမွာ သူက Lego box ကိုဖြင့္ၿပီး block ေတြကုိဆက္ၿပီး ကစားေနတာ ျဖစ္ပါတယ္။
“Ryan က အ႐ုပ္နဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ သုံးသပ္ခ်က္ channel ေတြအမ်ားႀကီးၾကည့္တယ္ေလ။ သူ႕အႀကိဳက္ေတြက EvanTubeHD နဲ႔ Hulyan Maya တို႔ပဲ။ သူတို႔က Thomas the Tank Engine ဇာတ္ေကာင္နဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ ဗီဒီယုိေတြ လုပ္ေလ့ရွိတယ္။ ဒါေၾကာင့္ပဲ Ryan က Thomas ကိုအရမ္းႏွစ္သက္တာ” လို႔ Ryan အေမျဖစ္သူက ၿပီးခဲ့တဲ့ႏွစ္အတြင္း TubeFilter ကိုေျပာခဲ့ပါတယ္။
“တစ္ရက္မွာ သူက ကၽြန္မကုိ ေမးတယ္။ အျခားကေလးေတြ အားလုံး YouTube ေပၚမွာ ရွိေနခ်ိန္မွာ သူဘာလုိ႔ မရွိတာလဲတဲ့။ ဒါနဲ႔ ကၽြန္မတို႔က ဆုံးျဖတ္လိုက္တယ္။ ဒါကို လုပ္ႏိုင္တယ္ဆိုၿပီး သူ႔အတြက္ ပထမဆုံး အ႐ုပ္ဝယ္ေပးဖို႔ စတိုးဆိုင္ကို ေခၚသြားလိုက္တယ္။ အဲဒါက Lego train set လို႔ကၽြန္မထင္တယ္။ အဲဒီကေန စတာပါပဲ”
သိပ္မၾကာခင္မွာပဲ Ryan ဟာ တစ္ခါမွာ အ႐ုပ္တစ္႐ုပ္တည္းနဲ႔ မကစားေတာ့ဘဲ ႏွစ္႐ုပ္ကေန ေနာက္ပိုင္းမွာ အ႐ုပ္ဒါဇင္ေပါင္းမ်ားစြာနဲ႔ ကစားလာပါတယ္။ ေလးလေလာက္အၾကာမွာေတာ့ သူ႔ channel မွာၾကည့္႐ႈသူေတြ မ်ားလာၿပီး တစ္ႀကိမ္တည္းမွာ အ႐ုပ္ရာေပါင္းမ်ားစြာကို Ryan ကသုံးသပ္တဲ့ ဗီဒီယိုက အင္တာနက္မွာ အရမ္းကို ပ်ံ႕ႏွံ႔သြားခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီ ဗီဒီယိုရဲ႕ေခါင္းစဥ္ကို “100+ cars toys GIANT EGG SURPRISE OPENING Disney Pixar Lightning McQueen kids video Ryan ToysReview” လုိ႔ေပးခဲ့ပါတယ္။
“Ryan ToysReview” ဟာ ေအာင္ျမင္မႈ ရရွိလာပါၿပီ။ လစဥ္ၾကည့္႐ႈသူဦးေရကလည္း ႏွစ္ဆရွိလာပါတယ္။ ၂၀၁၆ ခုႏွစ္ ဇန္နဝါရီလမွာ channel ကို subscribe ျပဳလုပ္သူ တစ္သန္းျပည့္ေျမာက္ခဲ့ပါတယ္။ တစ္ႏွစ္အၾကာမွာေတာ့ subscribe ျပဳလုပ္သူ ငါးသန္းရွိလာၿပီး အခုဆိုရင္ ၁၀ သန္းေက်ာ္ရွိလာပါၿပီ။
ဇြန္လအတြင္းမွာ “Ryan ToysReview”ဟာ အေမရိကန္ႏိုင္ငံမွာ ရက္သတၱပတ္ ၄၀ ဆက္တိုက္ လူၾကည့္အမ်ားဆုံး YouTube channel အျဖစ္ သတ္မွတ္ခံခဲ့ရပါတယ္။ စက္တင္ဘာလအတြင္းက Ryan ရဲ႕ကေလးငယ္တစ္ေယာက္ရဲ႕ သိပၸံစမ္းသပ္မႈကို ျပသထားတဲ့ ဗီဒီယိုေတြထဲက တစ္ခုမွာ NBA ကစားသမား ကီဗင္ဒူရန္႔ ပါဝင္လာပါတယ္။
Ryan ရဲ႕ေက်ာ္ၾကားမႈက သဘာဝက်ပါတယ္။ ေန႔တုိင္းလိုလို အ႐ုပ္ကို ဖြင့္ၿပီး ကစားရတဲ့ ကေလးငယ္တုိင္း မက္ေမာရတဲ့ အလုပ္တစ္ခုကို သူရရွိထားပါတယ္။ Ryan က မ်က္ႏွာခ်ိဳတဲ့အတြက္ မိဘေတြနဲ႔ ကေလးေတြက သေဘာက်ၾကပါတယ္။
တစ္ကုိယ္ေရ vlog နဲ႔ unboxing ဗီဒီယိုေတြ ေပါင္းစပ္ထားတဲ့ channel တစ္ခုျဖစ္တယ္လို႔ Ryan ToysReview နဲ႔ပတ္သက္ၿပီး The Verge ကပုံေဖာ္ခဲ့ပါတယ္။
“Unboxing” ဟာ ဒီေန႔ေခတ္ YouTube မွာ အထူးဆန္းဆုံးနဲ႔ အျမတ္အမ်ားဆုံး ရရွိေနတဲ့ ဗီဒီယိုအမ်ိဳးအစားတစ္ခု ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီ ဗီဒီယိုဟာ လူေတြက အသစ္ဝယ္ယူထားတဲ့ ထုတ္ကုန္ေတြျဖစ္တဲ့ ေနာက္ဆုံးေပၚ Apple ထုတ္ကုန္ေတြနဲ႔ Chanel,Louis Vuitton ဘူးေတြ ဖြင့္ျပတာကို ႐ိုက္ထားတဲ့ ဗီဒီယိုလုိ႔ The Washington Post ရဲ႕ ေရာ္ဘင္ဂစ္ဟန္က ရွင္းျပခဲ့ပါတယ္။
တစ္စုံတစ္ေယာက္က Ryan ရဲ႕ဗီဒီယိုေတြထဲက တစ္ခုကို click ႏွိပ္လုိက္တာနဲ႔ သူ႔မိသားစုက ေငြေၾကး ရရွိေနပါတယ္။ အဲဒီ channel မွာ ေၾကာ္ျငာနဲ႔ ေၾကာ္ျငာေတြဆီေရာက္ႏိုင္တဲ့ လင့္ခ္ေတြ ရွိပါတယ္။
“တကယ္လုိ႔ ထုတ္ကုန္တစ္ခုကို ၾကည့္႐ႈတဲ့ အေရအတြက္ ၁၀ သန္း၊ သန္း၂၀ ရွိတယ္ဆိုရင္ Ryan ကလည္း ႏွစ္သက္သလို အျခားကေလးေတြကလည္း ႏွစ္သက္တယ္ဆိုရင္ လက္လီဆိုင္ေတြမွာ သက္ေရာက္မႈအား ႀကီးမားပါတယ္” လို႔ Toys, Tots, Pets နဲ႔အျခား review ဆိုက္ေတြရဲ႕ အမႈေဆာင္အရာရွိခ်ဳပ္ Jim Silver က Ryan အသက္ငါးႏွစ္အရြယ္မွာ ေျပာခဲ့ဖူးပါတယ္။ “ကၽြန္ေတာ္တို႔ ျမင္ရသေလာက္ သူဟာ အလြန္ငယ္ရြယ္တဲ့ အရြယ္မွာပဲ ေအာင္ျမင္မႈ ရေနပါတယ္။ ကေလးေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားက သုံးသပ္မႈတစ္ခု ျပဳလုပ္ဖို႔ ေဝါဟာရနဲ႔ ရင့္က်က္မႈက ေျခာက္ႏွစ္ေက်ာ္ေလာက္မွာ ရတာပါ”
Ryan အေနနဲ႔ channel ရဲ႕ဗီဒီယို ၉၉ ရာခုိင္ႏႈန္းေလာက္က ေၾကာ္ျငာေတြ မဟုတ္ပါဘူး။ အဲအခ်ိန္မွာ Ryan သုံးသပ္ခဲ့တဲ့ အ႐ုပ္ေတြကို မိဘေတြက ဝယ္ယူေပးခဲ့ရတာျဖစ္ပါတယ္။ Ryan အေနနဲ႔ အ႐ုပ္အေရအတြက္ ဘယ္ေလာက္မ်ားမ်ား သုံးသပ္ခဲ့တာေၾကာင့္ စပြန္ဆာရရွိခဲ့တယ္ဆိုတာ ေသခ်ာမသိရပါဘူး။ ဒါေပမဲ့ သူ႔ဗီဒီယိုမွာ အ႐ုပ္ေတြကို ညႊန္းထားတဲ့ လင့္ခ္ဒါဇင္ေပါင္းမ်ားစြာ ပါဝင္ပါတယ္။ ဒါ့အျပင္ channel ရဲ႕ about စာမ်က္ႏွာမွာ Ryan သုံးသပ္ခဲ့တဲ့ အ႐ုပ္အမ်ားစုကို လွဴဒါန္းခဲ့တယ္လို႔ ေဖာ္ျပထားပါေသးတယ္။
“ကၽြန္မတို႔ေတြ ေန႔တိုင္း ဗီဒီယိုအသစ္ေတြတင္ပါတယ္။ တစ္ပတ္မွာ သုံးႀကိမ္ကေန ႏွစ္ႀကိမ္ေလာက္႐ိုက္ကူးပါတယ္။ တစ္ႀကိမ္ကို ဗီဒီယို ႏွစ္ခုကေန သုံးခုေလာက္ ႐ိုက္ေလ့ရွိပါတယ္။ ကၽြန္မတို႔က Ryan ရဲ႕ေန႔ကေလးထိန္းေက်ာင္း တက္ခ်ိန္နဲ႔ မတုိက္မိေအာင္ ႀကိဳးစားပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဗီဒီယို႐ိုက္ကူးခ်ိန္က အားလပ္ရက္အတြင္းမွာ ျပဳလုပ္ေလ့ရွိပါတယ္။ သူေက်ာင္းတက္ေနခ်ိန္မွာ ကၽြန္မတို႔က တည္းျဖတ္ပါတယ္” လို႔ Ryan အေမက TubeFilter ကိုေျပာခဲ့ပါတယ္။
Ryan ရဲ႕ YouTube channel မွာ အျခားမိဘေတြကလည္း ေက်းဇူးတင္တဲ့အေၾကာင္းကို message ခ်န္ထားတတ္ပါတယ္။ သူတို႔ကေလးေတြက Ryan ဗီဒီယိုကို တစ္ရက္မွာ နာရီေပါင္းမ်ားစြာ ၾကည့္တဲ့အေၾကာင္း ေျပာၾကပါတယ္။
မိဘတစ္ဦးက အခုလိုေရးထားပါတယ္။
“ကၽြန္မသားက ေအာ္တစ္ဇင္ေရာဂါ ရိွပါတယ္။ Ryan ဗီဒီယိုေတြက သူ႔ကို စကားေျပာဖို႔နဲ႔ စိတ္ကူးဉာဏ္သုံးဖို႔ အေထာက္အပံ့ေပးၿပီး အ႐ုပ္ေတြနဲ႔ ကစားတတ္ေနပါၿပီ။ အဲဒီဗီဒီယိုေတြကို တစ္ရက္မွာ ႀကိမ္ဖန္မ်ားစြာ ၾကည့္ေလ့ရွိပါတယ္။ ေက်းဇူးတင္တယ္လို႔ ေျပာခ်င္ပါတယ္”
အျခားမိဘတစ္ဦးကလည္း “ေဟး Ryan ToysReview ေရ။ ကၽြန္မသား ၃ ႏွစ္အရြယ္ အက္စ္ဟာ့ဇ္က မင္း ဗီဒီယိုေတြကို သေဘာက်ေနတယ္။ သူက မင္းကုိ ႏႈတ္ဆက္ခ်င္ေနတယ္။ ၿပီးေတာ့ သူ႔ရဲ႕ညီေလးလို႔ ေျပာပါတယ္။ ကၽြန္မတို႔က အိႏၵိယကပါ။ ရွင္တို႔မိသားစုအေပၚ ဆုေတာင္းေပးေနပါတယ္” လို႔ ဒီလိုေရးထားပါတယ္။ ကေလးေတြကိုယ္တုိင္ကလည္း မွတ္ခ်က္ေတြ ေရးသားထားပါတယ္။
ကေလးတစ္ဦးက “ဟယ္လုိ ryan ေရ။ ငါ့အသက္က ၅ ႏွစ္ရွိၿပီ။ င့ါအေဖ account နဲ႔သုံးေနတာပါ။ မင္းေရာ အသက္ဘယ္ေလာက္ ရွိၿပီလဲ။ မင္းဗီဒီယိုေတြကုိ ႀကိဳက္တယ္” ဆိုၿပီး ေရးသားထားပါတယ္။
copy @ internetjournal/စိုးထက္
Ref: TheWashingtonPost
http://www.focusmyanmar.net
No comments:
Post a Comment
မိတ္ေဆြ...အခ်ိန္ေလးရရင္ blogg မွာစာလာဖတ္ပါေနာ္
ဗဟုသုတ ရနိုင္တယ္။