ေ၀ါ့ဒစၥေနး
(Walt Disney) (၁၉ဝ၁ - ၁၉၆၆)
ခ်စ္စဖြယ္ မစ္ကီးေမာက္စ္၊ စိတ္တိုတတ္ေသာ ေဒၚနယ္ဒပ္စ္၊ ႏွစ္လိုဖြယ္ ပလူတို၊ သိမ္ေမြ႔သည့္ ဘန္ဘီႏွင့္ မ်ားစြာေသာ အျခားတိရစၦာန္မ်ားႏွင့္
လူသားဇာတ္ေကာင္တို႔၏ ဖခင္ႀကီးအျဖစ္ ကမၻာေပၚ႐ွိ သန္းေပါင္းမ်ားစြာေသာ
ပုဂၢိဳလ္တို႔က သူကို သိရိွထားၾကသည္။
သူကြယ္လြန္ခဲ့သည္မွာ ယေန႔ဆိုလွ်င္ ၄၈ ႏွစ္ နီးပါးပင္ ႐ွိေသာ္လည္း
သူ႔စတူဒီယိုမွ ထြက္ေသာ ဇာတ္ကားမ်ားႏွင့္ သူဖန္တီးခဲ့ေသာ ဒစၥေနးကမၻာကို
ကမၻာ့လူသား သန္းေပါင္းမ်ားစြာက ဆက္လက္ၾကည့္႐ူ အားေပးနဆဲ ျဖစ္သည္။
သူကား စိတ္ကူးဥာဏ္ ကြန္႔ျမဴးရာ၌ ေမွာ္အတတ္ကဲ့သို႔ တဘက္ကမ္းခတ္ေအာင္ ကၽြမ္းက်င္လွသည့္ ကာတြန္း႐ုပ္႐ွင္ ၀ိဇၨာႀကီးပင္ ျဖစ္ေပသည္။
“ကေလးေတြ အေနနဲ႔ သူတို႔ရဲ႕ မိဘေတြကိုပါ ေခၚလာလို႔ရတဲ့ ဇာတ္ကားမ်ိဳးေတြကို ႐ုိက္ထုတ္ဖို႔ပါပဲ” ဟု ဒစၥေနးက ေျပာခဲ့ဘူးသည့္အတိုင္း
ယင္းသို႔ေသာ ဇာတ္ကားမ်ိဳးမ်ားကို သာလွ်င္ ႐ုိက္ထုတ္ခဲ့ျခင္းပင္ ျဖစ္သည္။
ဇာတ္ကားမ်ား ႐ိုက္ထုတ္ျခင္းေၾကာင့္ ရ႐ွိခဲ့သည့္ ေျမာက္ျမားလွစြာေသာ
ေငြေၾကးႏွင့္ ေက်ာ္ၾကားမႈတို႔က သူ၏ ႀကိဳးပမ္းခ်က္ မည္မွ်ေအာင္ျမင္ေၾကာင္း
သက္ေသအျဖစ္ ေတြ႔႐ွိႏိုင္ေပသည္။ သို႔ေသာ္ ဒစၥေနးသည္ မိမိရ႐ွိသည့္
ေငြမ်ားကို ေနာက္ထပ္ အသစ္သစ္ ႐ိုက္ကူးေသာ ဇာတ္ကားမ်ား၌
ပို၍ သုံးစြဲေလ့ ႐ွိေပသည္။
ဒစၥေနးသည္ ပင္ကိုယ္အားျဖင့္ ဟန္ေဆာင္မႈကင္းၿပီး ဟန္ႀကီးပန္ႀကီး မလုပ္တတ္ေသာ ပုဂၢိဳလ္တစ္ဦးပင္ ျဖစ္သည္။ ေန႔လည္စာကို စတူဒီယို႐ွိ စားေသာက္ဆိုင္၌ပင္စားေသာက္တ တ္ၿပီး အသားညွပ္ ေပါင္မုန္႔ေလာက္ျဖင့္ တင္းတိမ္သည္က မ်ားေပသည္။
‘ေဝါ့’ မွာ စိတ္ထိခိုက္လြယ္ျခင္း အသိရခက္ျခင္း၊ ေခါင္းမာျခင္း စသည့္
အျခားအဂၤါလကၡဏာမ်ားလည္း ႐ွိေနေပသည္။
ေဝဖန္ေရးဆရာ တစ္ဦးကမူ ေဝါ့ဒစၥေနးအား
“၁၉ ရာစု၏ စိတ္လႈပ္႐ွားမႈမ်ားႏွင့္ ၂၁ ရာစုႏွစ္၏
ဦးေႏွာက္တို႔ ပဋိပကၡျဖစ္ေနေသာ လူသားတစ္ေယာက္” ဟု ဆိုသည္။
ဒစၥေနးသည္ ေမွာ္အတတ္မ်ားကို တစ္ဘက္ကမ္းခတ္ တတ္ထားဘိအလား
လူသားတို႔တြင္ ႐ွိသည့္ အသြင္လကၡဏာမ်ားကို ၾကြက္မ်ား၊ ဇီးကြက္မ်ား၊ သမင္မ်ား၊ ႏွံေကာင္မ်ားသို႔ သြတ္သြင္းေပးႏိုင္ခဲ့ေပသည္။
အခန္းတံခါးမႀကီး၏ လက္ကုိင္ဖုလုံးကို စိုက္ၾကည့္ရာမွ ပါးစပ္မ်ား၊
နား႐ြက္မ်ား တပ္ဆင္လိုက္ျခင္းျဖင့္ “အံ့ၾသဖြယ္ရာ ကမၻာေရာက္ အဲလစ္” (Alice
in Wonder land) ဟူေသာ နာမည္ေက်ာ္ ကာတြန္း႐ုပ္႐ွင္တြင္ ပါဝင္သည့္
ဇာတ္ေကာင္တစ္ေကာင္ကို ဖန္ဆင္းယူခဲ့ေပသည္။
ယင္းကဲ့သို႔ ဒစၥေနး၌ မျဖစ္မေနႀကိဳးစား အားထုတ္တတ္ေသာ ႀကီးမားသည့္ ဇြဲ႐ွိျခင္းမွာငယ္စဥ္မွ စ၍ က်င့္သားရလာေသာေၾကာင့္ပင္ ျဖစ္ေပလိမ့္မည္။
ဒစၥေနး၏ ဖခင္ျဖစ္သူ အိုင္ရစ္ႏွင့္ ကေနဒါေသြးပါေသာ အီလီယာဒစၥေနးႏွင့္ ဂ်ာမန္ႏွင့္ အေမရိကန္ အဆက္အႏြယ္ျဖစ္ေသာ ဖေလာ္ရာေကာလ္ ဒစၥေနး တို႔၌
သားသမီး ငါးေယာက္႐ွိခဲ့ေလရာ၊ ယင္း သားသမီးမ်ားကို ေကၽြးေမြးျပဳစုရာ၌
အၾကပ္အတည္းမ်ားႏွင့္ ႀကဳံေတြ႔ရေလသည္။
၁၉ဝ၁ ခုႏွစ္ ဒီဇင္ဘာလ ၅ ရက္ေန႔၌ ေ၀ါ့ဒစၥေနးကို မီး႐ူးသန္႔စင္ ဖြားျမင္ခဲ့သည္။ လက္သမား တန္ဆာပလာဆိုင္ကလည္း ဟန္မက်သျဖင့္ ဒစၥေနးတို႔ မိသားစုသည္ အေမရိကန္ အေနာက္အလယ္ပိုင္း နယ္တစ္နယ္ျဖစ္ေသာ
မစ္ဆိုးရီးနယ္သို႔ ေျပာင္းေ႐ြ႕လ်က္ လယ္ယာလုပ္ကိုင္ စားေသာက္ျပန္သည္။
အသက္ (၇) ႏွစ္ ႐ွိၿပီျဖစ္ေသာ ေ၀ါ့ဒစၥေနးသည္ ဤေဒသ၌ ပန္းခ်ီအျဖစ္
ပထမဆုံး ေငြအသျပာကို ရ႐ွိခဲ့သည္။
ဆရာ၀န္ႀကီးတစ္ဦး၏ ျမင္းကို ပုံတူေရးဆြဲေပးျခင္းပင္ ျဖစ္သည္။ ထိုျမင္း႐ုပ္ ေရးဆြဲခအတြက္ ဆရာဝန္ႀကီးက ေ၀ါ့ဒစၥေနးအား ၂၅ ဆင့္ေပးၿပီး သူ႔လက္ရာကိုလည္း ခ်ီးက်ဴးခဲ့သည္။ အႏွီျမင္း႐ုပ္မွာ ေနာင္ေသာအခါ၌ တစ္ဦးတည္းေသာ အႏုပညာ႐ွင္၏ ဦးေႏွာက္ထဲမွ ခုန္ေပါက္ေျပးထြက္လာၾကေသာႏွ စ္သက္ဖြယ္ရာ သတၱ၀ါ တစ္ခု၏ ေ႐ွ႕ေျပးတမန္ ကေလးပင္ ျဖစ္သည္။
ေဝါ့ဒ္ ၁၉ ႏွစ္သားအ႐ြယ္၌ သူတို႔၏ မိသားစုသည္ ကန္းဆတ္စီးတီးၿမိဳ႕သို႔ ေျပာင္းေ႐ႊ႕ျပန္သည္။ ထိုၿမိဳ႕၌ ေ၀ါ့ဒစၥေနး၏ ဖခင္သည္ သတင္းစာပို႔လုပ္ငန္းကို ရ႐ွိေလသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ဒစၥေနးသည္ အာ႐ုဏ္မတက္မီ အိပ္ရာမွ ထလ်က္ ေက်ာင္းမသြားမီ သတင္းစာမ်ားကို အၿပီး လိုက္လံပို႔ေပးရေလသည္။ ထို႔ေနာက္ ညေနေက်ာင္းျပန္ခ်ိန္၌လည္း ညေနထုတ္ သတင္းစာမ်ားကို လိုက္လံ၍ ပို႔ေပးရျပန္သည္။
ေက်ာင္းတက္ေနစဥ္ အတြင္းပန္းခ်ီေက်ာင္း၌လည္း ညေနပိုင္း သင္တန္းမ်ားကိုတစ္ႏွစ္ၾကာမွ ်တက္ေရာက္သင္ၾကားေလသည္။
ထို႔ေနာက္ ပထမကမၻာစစ္ႀကီး ျဖစ္ပြားလာခဲ့ ေပရာမိမိ၏ အသက္ကိုလိမ္၍ စစ္ထဲသို႔
၀င္ခဲ့ေလသည္။ စစ္တပ္က ေ၀ါ့ဒစၥေနးအား သူနာတင္ကားေမာင္းသမားအျဖစ္
လက္ခံခဲ့ၿပီးေနာက္ ျပင္သစ္သို႔ ပို႔လိုက္ေလသည္။
စစ္ႀကီးၿပီးခ်ိန္၌ ဒစၥေနးသည္ ကန္းဆတ္စ္စီးတီးၿမိဳ႕ ႐ုပ္ေျပာင္ကာတြန္းေရး ဆရာအျဖစ္ျဖင့္ အလုပ္ရ႐ွိေလသည္။ သူ၏ အလုပ္မွာ ႐ုပ္႐ွင္႐ုံမ်ား၌ အနားေပးခ်ိန္တြင္ ျပသရန္အတြက္ ႐ုပ္ေျပာင္ေၾကာ္ျငာမ်ား ေရးဆြဲေပးရျခင္းပင္ ျဖစ္သည္။
ထိုအခ်ိန္က ႐ုပ္ေျပာင္မ်ားကို လႈပ္႐ွားအသံသြင္းျခင္းမွာ အသစ္အဆန္း တစ္ခုဟု ဆို႐ုံသာ ဆိုႏိုင္ေသးသည္။ေျပာင္ေျပာင ္ေျမာက္ေျမာက္ မျဖစ္ေသးေပ။
သို႔ေသာ္ ေ၀ါ့ဒစၥေနးသည္ ဤတီထြင္မႈ၏ အလားအလာကို ေကာင္းစြာျဖင့္ထားေပသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ကားဂိုေဒါင္တစ္ခုကိုဌားရမ္း လ်က္၊ ပန္းခ်ီစတူဒီယို အျဖစ္ျဖင့္ အသုံးျပဳခဲ့ေလသည္။
ဤကားဂိုေဒါင္၌ ေ၀ါ့ဒစၥေနးသည္ သူ၏ နာမည္ေက်ာ္ ၾကြက္ဇာတ္လိုက္ ကေလးမ်ားကိုေတြ႔႐ွိခဲ့ျခင္း ပင္ ျဖစ္သည္။ ပန္းခ်ီဆရာေလး ေ၀ါ့ဒစၥေနးသည္ ၾကြက္မ်ားကို အလြန္ခ်စ္၏ၾကြက္ကေလးမ်ားမွာ မ်က္လုံးကေလး ေၾကာင္ေတာင္ေတာင္ႏွင့္ ၾကည့္တတ္ၿပီး လွစ္ခနဲ၊ လွစ္ခနဲ ေနေအာင္ ေျပးလႊားနိုင္သည္ကို သူ သေဘာအက်ဆုံးပင္ျဖစ္၏။
ထို႔ေနာက္ ဒစၥေနးသည္ ေဟာ္လီ၀ုဒ္သို႔ သြားေရာက္၍ သူ၏ ဥာဏ္စြမ္းကို တစ္ပြဲတစ္လမ္း အကဲစမ္းလိုစိတ္ ေပၚေပါက္လာသျဖင့္၁၉၂၇ ခုႏွစ္၌ ေဟာ္လီ၀ုဒ္ ႐ုပ္႐ွင္ၿမိဳ႕ေတာ္ဆီသို႔ ေျခဦးလွည့္ခဲ့ေလသည္။ ေဟာ္လီ၀ုဒ္သို႔ ေ၀ါ့ဒစၥေနး ေရာက္လာေသာအခ်ိန္၌ သူႏွင့္အတူ ေဒၚလာ ၄ဝ ၊ဝတ္စုံအေဟာင္းတစ္ခု ၊ ဆြယ္တာတစ္ထည္ႏွင့္ ပန္းခ်ီကိရိိယာ အခ်ိဳ႕သာလွ်င္ ပါလာခဲ့ေလသည္။
ေ၀ါ့ဒစၥေနး မလုပ္လွ်င္သာ ေနမည္။လုပ္မိပါကလည္းအားလုံး စိတ္တိုင္းက်ျဖစ္လာမွေက်နပ္ သူျဖစ္ရာေငြအားေကာင္းေကာင္း ျဖင့္ ႐ိုက္ထုတ္ႏိုင္ပါက
ပို၍ ေကာင္းမြန္လာမည္ဟု ယုံၾကည္ထားေပးသည္။
ေ၀ါ့ဒစၥေနးသည္ကာလီဖိုးနီးယာ းသို႔ျပန္လာခဲ့ရာလမ္းခရီး၌
ဇာတ္ေကာင္သစ္ တစ္ခု တီထြင္ရန္ စဥ္းစားလာခဲ့ေလသည္။ ထိုအခိုက္ မိမိ
ကင္းဆတ္စ္စီးတီးတြင္ ေနခဲ့စဥ္က ကားဂိုေဒါင္ထဲမွ ၾကြက္ကေလးကို သြား၍
သတိရမိေလသည္။
ေ၀ါ့ဒစၥေနးက မိမိ၏ ဇာတ္ေကာင္အား ‘ေမာ့တီးမား’ (Mortimer) ဟုပင္
အမည္ေပးမည္ဟု ႀကံစည္ခဲ့ေသာ္လည္း ယင္းအမည္မွာ ထည္၀ါခန္႔ျငားလြန္းသည္ဟု သူ၏ ဇနီးကဆိုသျဖင့္ ‘မစ္ကီး’ (Micky) ဟု ေျပာင္းလဲေခၚေ၀ၚရန္ သေဘာတူခဲ့သည္။
ဤသို႔ျဖင့္ မစ္ကီးေမာက္ ဟု ေျပာင္းလဲ ေခၚေ၀ၚရန္ သေဘာတူခဲ့သည္။
ဤသို႔ျဖင့္ မစ္ကီးေမာက္စ္ (Mickey Mouse) ဟူေသာ ၾကြက္ဇာတ္ေကာင္
တစ္ဦး စိတ္ကူးယဥ္ကမၻာ၌ ေပၚေပါက္လာခဲ့ျခင္းပင္ ျဖစ္သည္။
႐ုပ္႐ွင္လုပ္ငန္း၌ အသံသြင္းဇာတ္ကားမ်ား ေခတ္စားလာၿပီျဖစ္ရာ၊
ၾကြက္ဇာတ္ကား၌ အသံသြင္းႏိုင္ရန္အတြက္ မိမိတို႔ေနထုိင္ေသာ အိမ္မ်ားကိုပင္ ေပါင္ႏွံ၍ ၁၉၂၈ ခုႏွစ္၌ ‘စတိင္းဘုတ္၀ီလီ’ (Steam-boat Willie) ဟူေသာ
ဇာတ္ကားကို နယူးေယာက္ၿမိဳ႕တြင္ ႐ုံတင္ေသာအခါ၌ မစ္ကီးေမာက္စ္ ကာတြန္းကိုလည္း ပူးတြဲျပသခဲ့ရာ လူႀကိဳက္အလြန္မ်ားခဲ့ေလသည္။
ကမၻာႀကီးတစ္ခုလုံး စီးပြားအက်ပ္အတည္းႏွင့္ ႀကဳံေတြ႔ေနခ်ိန္၌ႏွလုံးမသာမ ယာ
ျဖစ္ေနသူမ်ားအား ဟာဒယ႐ႊင္ေဆး တိုက္ေကၽြးခဲ့ျခင္းပင္ ျဖစ္သည္။
ဒစၥေနးအဖြဲ႔က အႏုပညာေက်ာင္းဆင္းကာ ႀကံရည္ဖန္ရည္ေကာင္း အရည္အေသြး႐ွိ
လူငယ္လူ႐ြယ္မ်ားအား ေခၚယူအသုံးျပဳခဲ့သည္။
ထိုစဥ္က ဒစၥေနးသည္ အသက္မွာ ၃ဝ ႏွစ္ပင္ မျပည့္ေသးေပ။
ေနာင္အခါ အခ်ိန္ျပည့္သင္တန္းေက်ာင္း ျဖစ္လာမည့္ သင္တန္းမ်ားကို စတူဒီယို
ပန္းခ်ီဆရာမ်ားအတြက္ တည္ေထာင္ဖြင့္လွစ္ခဲ့သည္။
ဒစၥေနး လိုခ်င္သည့္ အခ်က္မွာ ျပက္လုံးတုိင္းသည္ သက္ဆိုင္ရာ ဇာတ္ကား၏ ဦးတည္ခ်က္ကို အက်ိဳးျပဳေရးႏွင့္ စိတ္ကူးစိတ္သန္းသည္ တကယ့္ဘ၀ ျဖစ္ရပ္မွန္အေပၚ အေျခခံေရးပင္ ျဖစ္သည္။
ကာတြန္းဇာတ္ကား႐ွည္မ်ား ႐ိုက္ထုတ္ရန္အတြက္ “မႏွင္းျဖဴႏွင့္ လူပုကေလး ခုႏွစ္ေယာက္” (Snow white and the Seven Dwarfs) ေခၚ ကာတြန္း ဇာတ္ကား႐ွည္ႀကီးကို ႐ုိက္ထုတ္ေလသည္။
ယင္းဇာတ္ကားမွာ အႏုပညာ လက္ရာအားျဖင့္ ေျပာင္ေျမာက္လွၿပီး
၀င္ေငြလဲ ေသာက္ေသာက္လဲ ရကာ အထူး “ေအာ္စကာ” ေ႐ႊစင္႐ုပ္ဆုတစ္ခုႏွင့္ေ႐ႊစ င္႐ုပ္ကေလး ခုႏွစ္ခုကို ခ်ီးျမွင့္ခံခဲ့ရေလသည္။ စစ္ႀကီးၿပီးသည့္ေနာက္
ကာတြန္းဇာတ္ကားမ်ား ႐ိုက္ထုတ္ရာ၌ သဘာ၀ကို အေျခခံေသာစြန္႔စားခန္း ဇာတ္ကားမ်ားကိုပါ ႐ိုက္ကူးခဲ့ေလသည္။
ေ၀ါ့ဒစၥေနးသည္ ႐ိုးသားႏွိမ့္ခ်တတ္သူ ပီပီ ဟန္ႀကီးပန္ႀကီးျဖင့္ ေနလိုသူလည္း မဟုတ္ေပ။ ဒစၥေနးတြင္ မိမိဖာသာ ကိုယ္ပိုင္အ႐ွိန္ယူ လႈပ္႐ွားမႈ အလြန္နည္းသည္။
တနဂၤေႏြေန႔မ်ားတြင္ သမီးငယ္ေလးမ်ားႏွင့္ အတူတကြ သြားေရာက္လည္ပတ္ေလ့႐ွိေသာ အပန္းေျဖဥယာဥ္မ်ား အဘယ္ေၾကာင့္ စုတ္ခ်ာၿပီး လူမ်ားစိတ္မ၀င္စားၾကသည့့္ အေၾကာင္းကို ဒစၥေနး ေတြးမိျပီး သူငယ္စဥ္ဘ၀က ပြဲလမ္းသဘင္ အခမ္းအနားမ်ားပါ႐ွိသည့္ အေမရိကန္ ေက်းလက္ၿမိဳ႕ေလးတစ္ၿမိဳ႕ကို တည္ေဆာက္ရန္ ဒစၥေနး ႀကံစည္ကာ“ဒစၥေနးလ္ကမၻာ”ကို ေတာင္ပိုင္း ကာလီဖိုးနီးယားနယ္၌တည္ေဆာက္ ခဲ့သည္။
ထို့ျပင္ ပံုစံတူေသာဒစၥေနးလ္ကမၻာတစ္က ိုလည္း ဖေလာ္ဒါရီနယ္အလယ္ပိုင္း၌
၁၉၆၇ခုႏွစ္ေမလတြင ္တည္ေဆာက္ခဲဲ့ျပန္သည္။ ဖေလာ္ဒါရီ ေပ်ာ ္ရႊင္ ရိပ္ျမံဳသည္ ဧက၂၅ဝဝေက်ာ္က်ယ္ဝန္း၍၁၃ဆၾကိ းမားသည္။ ထို ့ ေနာက္ ျပင္သစ္ႏိုင္ငံ၊ဂ်ပန္၊ေဟာင္ ေကာင္ တို ့တြင္လည္းဒစၥေနးလ္ဥယ်ာဥ္မ်ာ းကို ထပ္မံတည္ေဆာက္ခဲ့ျပန္သည္။
ရုပ္ရွင္ဇာတ္ကားတို၊ဇာတ္ကား ရွည္စုစုေပါင္း ၇ဝဝ ေက်ာ္ရိုက္ကူးထုတ္လုပ္ခဲ့ေသ ာ ေဝါ့ဒ္သည္ ရုပ္ရွင္အကယ္ ဒမီေအာ္စကာဆုေပါင္း ၃ဝ၊ ရုပ္ျမင္သံၾကား အကယ္ဒမီဆု ၄ ဆုႏွင့္ႏိုင္ငံေပါင္းစံုမ်ခ ်ီး့ျမွင့္ေသာ
ဂုဏ္ထူး ေဆာင္ဆုတံဆိပ္စုစုေပါင္း ၈ဝဝ ေက်ာ္တို ့ကိုလည္းရရိွခဲ့သည္။
အေမရိကန္သစ္ေတာအသင္းမွ ခ်ိးျမွင့္ခဲ့သည့္ ”ထူးခၽြန္ေသာအမွဳထမ္းေကာင္း တံဆိပ္” လည္းပါဝင္ေလသည္။
ေဝါ့ဒ္အား လွ်ိဳ ့ဝွက္ေသာ နည္းေကာင္းတစ္ခုရွိမည္ဟု ထင္ကာ တစံုတစ္ ေယာက္က သူ ့အားေမးျမန္းရာ
“က်ေနာ္ၾကိဳက္တာက်ေနာ္လုပ္လ ို ့ျဖစ္ပါလိမ့္မယ္
ဘဝရဲ့ မသာယာလွတဲ့အပိုင္း၊ မေကာင္းတဲ့အပိုင္းေတြ ကို
စိတ္မဝင္စားသလို၊ေကာင္းတဲ့အ ပိုင္းေတြကိုလည္း စိတ္ဝင္စားၾကလိပ္မယ္လို ့က်ေနာ္ယူဆခဲ့တဲ့အတိုင္း တိရစၧာန္ေလးေတြကိုေရြးျပိးတ င္ဆက္ႏိုင္ခဲ့လို ့ပါပဲ”
ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ့စိးရက္ေသာက္ခဲ့ေသာေၾကာင့္ အဆုတ္ကင္ဆာေရာဂါျဖင့္
၁၉၆၆ ခုႏွစ္ဒီဇင္ဘာလ ၁၅ ရက္ေန ့တြင္ကြယ္လြန္ခဲ့သည္။ ေဝါ့ဒ္ဒစၥေနးလ္ ကုမၸဏီမွ သူ ့ စိတ္ကူး၊သူ့ ဖန္တီးမွဳအဝဝကို ဆက္လက္ အေကာင္ထည္ေဖၚလ်က္ရွိရာ ထာဝရ ဆက္လက္ ရွင္သန္ေနပါဦးမည္
သန္းဝင္းလိႈင္
(Walt Disney) (၁၉ဝ၁ - ၁၉၆၆)
ခ်စ္စဖြယ္ မစ္ကီးေမာက္စ္၊ စိတ္တိုတတ္ေသာ ေဒၚနယ္ဒပ္စ္၊ ႏွစ္လိုဖြယ္ ပလူတို၊ သိမ္ေမြ႔သည့္ ဘန္ဘီႏွင့္ မ်ားစြာေသာ အျခားတိရစၦာန္မ်ားႏွင့္
လူသားဇာတ္ေကာင္တို႔၏ ဖခင္ႀကီးအျဖစ္ ကမၻာေပၚ႐ွိ သန္းေပါင္းမ်ားစြာေသာ
ပုဂၢိဳလ္တို႔က သူကို သိရိွထားၾကသည္။
သူကြယ္လြန္ခဲ့သည္မွာ ယေန႔ဆိုလွ်င္ ၄၈ ႏွစ္ နီးပါးပင္ ႐ွိေသာ္လည္း
သူ႔စတူဒီယိုမွ ထြက္ေသာ ဇာတ္ကားမ်ားႏွင့္ သူဖန္တီးခဲ့ေသာ ဒစၥေနးကမၻာကို
ကမၻာ့လူသား သန္းေပါင္းမ်ားစြာက ဆက္လက္ၾကည့္႐ူ အားေပးနဆဲ ျဖစ္သည္။
သူကား စိတ္ကူးဥာဏ္ ကြန္႔ျမဴးရာ၌ ေမွာ္အတတ္ကဲ့သို႔ တဘက္ကမ္းခတ္ေအာင္ ကၽြမ္းက်င္လွသည့္ ကာတြန္း႐ုပ္႐ွင္ ၀ိဇၨာႀကီးပင္ ျဖစ္ေပသည္။
“ကေလးေတြ အေနနဲ႔ သူတို႔ရဲ႕ မိဘေတြကိုပါ ေခၚလာလို႔ရတဲ့ ဇာတ္ကားမ်ိဳးေတြကို ႐ုိက္ထုတ္ဖို႔ပါပဲ” ဟု ဒစၥေနးက ေျပာခဲ့ဘူးသည့္အတိုင္း
ယင္းသို႔ေသာ ဇာတ္ကားမ်ိဳးမ်ားကို သာလွ်င္ ႐ုိက္ထုတ္ခဲ့ျခင္းပင္ ျဖစ္သည္။
ဇာတ္ကားမ်ား ႐ိုက္ထုတ္ျခင္းေၾကာင့္ ရ႐ွိခဲ့သည့္ ေျမာက္ျမားလွစြာေသာ
ေငြေၾကးႏွင့္ ေက်ာ္ၾကားမႈတို႔က သူ၏ ႀကိဳးပမ္းခ်က္ မည္မွ်ေအာင္ျမင္ေၾကာင္း
သက္ေသအျဖစ္ ေတြ႔႐ွိႏိုင္ေပသည္။ သို႔ေသာ္ ဒစၥေနးသည္ မိမိရ႐ွိသည့္
ေငြမ်ားကို ေနာက္ထပ္ အသစ္သစ္ ႐ိုက္ကူးေသာ ဇာတ္ကားမ်ား၌
ပို၍ သုံးစြဲေလ့ ႐ွိေပသည္။
ဒစၥေနးသည္ ပင္ကိုယ္အားျဖင့္ ဟန္ေဆာင္မႈကင္းၿပီး ဟန္ႀကီးပန္ႀကီး မလုပ္တတ္ေသာ ပုဂၢိဳလ္တစ္ဦးပင္ ျဖစ္သည္။ ေန႔လည္စာကို စတူဒီယို႐ွိ စားေသာက္ဆိုင္၌ပင္စားေသာက္တ
‘ေဝါ့’ မွာ စိတ္ထိခိုက္လြယ္ျခင္း အသိရခက္ျခင္း၊ ေခါင္းမာျခင္း စသည့္
အျခားအဂၤါလကၡဏာမ်ားလည္း ႐ွိေနေပသည္။
ေဝဖန္ေရးဆရာ တစ္ဦးကမူ ေဝါ့ဒစၥေနးအား
“၁၉ ရာစု၏ စိတ္လႈပ္႐ွားမႈမ်ားႏွင့္ ၂၁ ရာစုႏွစ္၏
ဦးေႏွာက္တို႔ ပဋိပကၡျဖစ္ေနေသာ လူသားတစ္ေယာက္” ဟု ဆိုသည္။
ဒစၥေနးသည္ ေမွာ္အတတ္မ်ားကို တစ္ဘက္ကမ္းခတ္ တတ္ထားဘိအလား
လူသားတို႔တြင္ ႐ွိသည့္ အသြင္လကၡဏာမ်ားကို ၾကြက္မ်ား၊ ဇီးကြက္မ်ား၊ သမင္မ်ား၊ ႏွံေကာင္မ်ားသို႔ သြတ္သြင္းေပးႏိုင္ခဲ့ေပသည္။
ယင္းကဲ့သို႔ ဒစၥေနး၌ မျဖစ္မေနႀကိဳးစား အားထုတ္တတ္ေသာ ႀကီးမားသည့္ ဇြဲ႐ွိျခင္းမွာငယ္စဥ္မွ စ၍ က်င့္သားရလာေသာေၾကာင့္ပင္ ျဖစ္ေပလိမ့္မည္။
ဒစၥေနး၏ ဖခင္ျဖစ္သူ အိုင္ရစ္ႏွင့္ ကေနဒါေသြးပါေသာ အီလီယာဒစၥေနးႏွင့္ ဂ်ာမန္ႏွင့္ အေမရိကန္ အဆက္အႏြယ္ျဖစ္ေသာ ဖေလာ္ရာေကာလ္ ဒစၥေနး တို႔၌
သားသမီး ငါးေယာက္႐ွိခဲ့ေလရာ၊ ယင္း သားသမီးမ်ားကို ေကၽြးေမြးျပဳစုရာ၌
အၾကပ္အတည္းမ်ားႏွင့္ ႀကဳံေတြ႔ရေလသည္။
၁၉ဝ၁ ခုႏွစ္ ဒီဇင္ဘာလ ၅ ရက္ေန႔၌ ေ၀ါ့ဒစၥေနးကို မီး႐ူးသန္႔စင္ ဖြားျမင္ခဲ့သည္။ လက္သမား တန္ဆာပလာဆိုင္ကလည္း ဟန္မက်သျဖင့္ ဒစၥေနးတို႔ မိသားစုသည္ အေမရိကန္ အေနာက္အလယ္ပိုင္း နယ္တစ္နယ္ျဖစ္ေသာ
မစ္ဆိုးရီးနယ္သို႔ ေျပာင္းေ႐ြ႕လ်က္ လယ္ယာလုပ္ကိုင္ စားေသာက္ျပန္သည္။
အသက္ (၇) ႏွစ္ ႐ွိၿပီျဖစ္ေသာ ေ၀ါ့ဒစၥေနးသည္ ဤေဒသ၌ ပန္းခ်ီအျဖစ္
ပထမဆုံး ေငြအသျပာကို ရ႐ွိခဲ့သည္။
ဆရာ၀န္ႀကီးတစ္ဦး၏ ျမင္းကို ပုံတူေရးဆြဲေပးျခင္းပင္ ျဖစ္သည္။ ထိုျမင္း႐ုပ္ ေရးဆြဲခအတြက္ ဆရာဝန္ႀကီးက ေ၀ါ့ဒစၥေနးအား ၂၅ ဆင့္ေပးၿပီး သူ႔လက္ရာကိုလည္း ခ်ီးက်ဴးခဲ့သည္။ အႏွီျမင္း႐ုပ္မွာ ေနာင္ေသာအခါ၌ တစ္ဦးတည္းေသာ အႏုပညာ႐ွင္၏ ဦးေႏွာက္ထဲမွ ခုန္ေပါက္ေျပးထြက္လာၾကေသာႏွ
ေဝါ့ဒ္ ၁၉ ႏွစ္သားအ႐ြယ္၌ သူတို႔၏ မိသားစုသည္ ကန္းဆတ္စီးတီးၿမိဳ႕သို႔ ေျပာင္းေ႐ႊ႕ျပန္သည္။ ထိုၿမိဳ႕၌ ေ၀ါ့ဒစၥေနး၏ ဖခင္သည္ သတင္းစာပို႔လုပ္ငန္းကို ရ႐ွိေလသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ဒစၥေနးသည္ အာ႐ုဏ္မတက္မီ အိပ္ရာမွ ထလ်က္ ေက်ာင္းမသြားမီ သတင္းစာမ်ားကို အၿပီး လိုက္လံပို႔ေပးရေလသည္။ ထို႔ေနာက္ ညေနေက်ာင္းျပန္ခ်ိန္၌လည္း ညေနထုတ္ သတင္းစာမ်ားကို လိုက္လံ၍ ပို႔ေပးရျပန္သည္။
ေက်ာင္းတက္ေနစဥ္ အတြင္းပန္းခ်ီေက်ာင္း၌လည္း ညေနပိုင္း သင္တန္းမ်ားကိုတစ္ႏွစ္ၾကာမွ
စစ္ႀကီးၿပီးခ်ိန္၌ ဒစၥေနးသည္ ကန္းဆတ္စ္စီးတီးၿမိဳ႕ ႐ုပ္ေျပာင္ကာတြန္းေရး ဆရာအျဖစ္ျဖင့္ အလုပ္ရ႐ွိေလသည္။ သူ၏ အလုပ္မွာ ႐ုပ္႐ွင္႐ုံမ်ား၌ အနားေပးခ်ိန္တြင္ ျပသရန္အတြက္ ႐ုပ္ေျပာင္ေၾကာ္ျငာမ်ား ေရးဆြဲေပးရျခင္းပင္ ျဖစ္သည္။
ထိုအခ်ိန္က ႐ုပ္ေျပာင္မ်ားကို လႈပ္႐ွားအသံသြင္းျခင္းမွာ အသစ္အဆန္း တစ္ခုဟု ဆို႐ုံသာ ဆိုႏိုင္ေသးသည္။ေျပာင္ေျပာင
သို႔ေသာ္ ေ၀ါ့ဒစၥေနးသည္ ဤတီထြင္မႈ၏ အလားအလာကို ေကာင္းစြာျဖင့္ထားေပသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ကားဂိုေဒါင္တစ္ခုကိုဌားရမ္း
ဤကားဂိုေဒါင္၌ ေ၀ါ့ဒစၥေနးသည္ သူ၏ နာမည္ေက်ာ္ ၾကြက္ဇာတ္လိုက္ ကေလးမ်ားကိုေတြ႔႐ွိခဲ့ျခင္း
ထို႔ေနာက္ ဒစၥေနးသည္ ေဟာ္လီ၀ုဒ္သို႔ သြားေရာက္၍ သူ၏ ဥာဏ္စြမ္းကို တစ္ပြဲတစ္လမ္း အကဲစမ္းလိုစိတ္ ေပၚေပါက္လာသျဖင့္၁၉၂၇ ခုႏွစ္၌ ေဟာ္လီ၀ုဒ္ ႐ုပ္႐ွင္ၿမိဳ႕ေတာ္ဆီသို႔ ေျခဦးလွည့္ခဲ့ေလသည္။ ေဟာ္လီ၀ုဒ္သို႔ ေ၀ါ့ဒစၥေနး ေရာက္လာေသာအခ်ိန္၌ သူႏွင့္အတူ ေဒၚလာ ၄ဝ ၊ဝတ္စုံအေဟာင္းတစ္ခု ၊ ဆြယ္တာတစ္ထည္ႏွင့္ ပန္းခ်ီကိရိိယာ အခ်ိဳ႕သာလွ်င္ ပါလာခဲ့ေလသည္။
ေ၀ါ့ဒစၥေနး မလုပ္လွ်င္သာ ေနမည္။လုပ္မိပါကလည္းအားလုံး
ပို၍ ေကာင္းမြန္လာမည္ဟု ယုံၾကည္ထားေပးသည္။
ေ၀ါ့ဒစၥေနးသည္ကာလီဖိုးနီးယာ
ေ၀ါ့ဒစၥေနးက မိမိ၏ ဇာတ္ေကာင္အား ‘ေမာ့တီးမား’ (Mortimer) ဟုပင္
အမည္ေပးမည္ဟု ႀကံစည္ခဲ့ေသာ္လည္း ယင္းအမည္မွာ ထည္၀ါခန္႔ျငားလြန္းသည္ဟု သူ၏ ဇနီးကဆိုသျဖင့္ ‘မစ္ကီး’ (Micky) ဟု ေျပာင္းလဲေခၚေ၀ၚရန္ သေဘာတူခဲ့သည္။
ဤသို႔ျဖင့္ မစ္ကီးေမာက္ ဟု ေျပာင္းလဲ ေခၚေ၀ၚရန္ သေဘာတူခဲ့သည္။
ဤသို႔ျဖင့္ မစ္ကီးေမာက္စ္ (Mickey Mouse) ဟူေသာ ၾကြက္ဇာတ္ေကာင္
တစ္ဦး စိတ္ကူးယဥ္ကမၻာ၌ ေပၚေပါက္လာခဲ့ျခင္းပင္ ျဖစ္သည္။
႐ုပ္႐ွင္လုပ္ငန္း၌ အသံသြင္းဇာတ္ကားမ်ား ေခတ္စားလာၿပီျဖစ္ရာ၊
ၾကြက္ဇာတ္ကား၌ အသံသြင္းႏိုင္ရန္အတြက္ မိမိတို႔ေနထုိင္ေသာ အိမ္မ်ားကိုပင္ ေပါင္ႏွံ၍ ၁၉၂၈ ခုႏွစ္၌ ‘စတိင္းဘုတ္၀ီလီ’ (Steam-boat Willie) ဟူေသာ
ဇာတ္ကားကို နယူးေယာက္ၿမိဳ႕တြင္ ႐ုံတင္ေသာအခါ၌ မစ္ကီးေမာက္စ္ ကာတြန္းကိုလည္း ပူးတြဲျပသခဲ့ရာ လူႀကိဳက္အလြန္မ်ားခဲ့ေလသည္။
ကမၻာႀကီးတစ္ခုလုံး စီးပြားအက်ပ္အတည္းႏွင့္ ႀကဳံေတြ႔ေနခ်ိန္၌ႏွလုံးမသာမ
ျဖစ္ေနသူမ်ားအား ဟာဒယ႐ႊင္ေဆး တိုက္ေကၽြးခဲ့ျခင္းပင္ ျဖစ္သည္။
ဒစၥေနးအဖြဲ႔က အႏုပညာေက်ာင္းဆင္းကာ ႀကံရည္ဖန္ရည္ေကာင္း အရည္အေသြး႐ွိ
လူငယ္လူ႐ြယ္မ်ားအား ေခၚယူအသုံးျပဳခဲ့သည္။
ထိုစဥ္က ဒစၥေနးသည္ အသက္မွာ ၃ဝ ႏွစ္ပင္ မျပည့္ေသးေပ။
ေနာင္အခါ အခ်ိန္ျပည့္သင္တန္းေက်ာင္း ျဖစ္လာမည့္ သင္တန္းမ်ားကို စတူဒီယို
ပန္းခ်ီဆရာမ်ားအတြက္ တည္ေထာင္ဖြင့္လွစ္ခဲ့သည္။
ဒစၥေနး လိုခ်င္သည့္ အခ်က္မွာ ျပက္လုံးတုိင္းသည္ သက္ဆိုင္ရာ ဇာတ္ကား၏ ဦးတည္ခ်က္ကို အက်ိဳးျပဳေရးႏွင့္ စိတ္ကူးစိတ္သန္းသည္ တကယ့္ဘ၀ ျဖစ္ရပ္မွန္အေပၚ အေျခခံေရးပင္ ျဖစ္သည္။
ကာတြန္းဇာတ္ကား႐ွည္မ်ား ႐ိုက္ထုတ္ရန္အတြက္ “မႏွင္းျဖဴႏွင့္ လူပုကေလး ခုႏွစ္ေယာက္” (Snow white and the Seven Dwarfs) ေခၚ ကာတြန္း ဇာတ္ကား႐ွည္ႀကီးကို ႐ုိက္ထုတ္ေလသည္။
ယင္းဇာတ္ကားမွာ အႏုပညာ လက္ရာအားျဖင့္ ေျပာင္ေျမာက္လွၿပီး
၀င္ေငြလဲ ေသာက္ေသာက္လဲ ရကာ အထူး “ေအာ္စကာ” ေ႐ႊစင္႐ုပ္ဆုတစ္ခုႏွင့္ေ႐ႊစ
ကာတြန္းဇာတ္ကားမ်ား ႐ိုက္ထုတ္ရာ၌ သဘာ၀ကို အေျခခံေသာစြန္႔စားခန္း ဇာတ္ကားမ်ားကိုပါ ႐ိုက္ကူးခဲ့ေလသည္။
ေ၀ါ့ဒစၥေနးသည္ ႐ိုးသားႏွိမ့္ခ်တတ္သူ ပီပီ ဟန္ႀကီးပန္ႀကီးျဖင့္ ေနလိုသူလည္း မဟုတ္ေပ။ ဒစၥေနးတြင္ မိမိဖာသာ ကိုယ္ပိုင္အ႐ွိန္ယူ လႈပ္႐ွားမႈ အလြန္နည္းသည္။
တနဂၤေႏြေန႔မ်ားတြင္ သမီးငယ္ေလးမ်ားႏွင့္ အတူတကြ သြားေရာက္လည္ပတ္ေလ့႐ွိေသာ အပန္းေျဖဥယာဥ္မ်ား အဘယ္ေၾကာင့္ စုတ္ခ်ာၿပီး လူမ်ားစိတ္မ၀င္စားၾကသည့့္ အေၾကာင္းကို ဒစၥေနး ေတြးမိျပီး သူငယ္စဥ္ဘ၀က ပြဲလမ္းသဘင္ အခမ္းအနားမ်ားပါ႐ွိသည့္ အေမရိကန္ ေက်းလက္ၿမိဳ႕ေလးတစ္ၿမိဳ႕ကို
ထို့ျပင္ ပံုစံတူေသာဒစၥေနးလ္ကမၻာတစ္က
၁၉၆၇ခုႏွစ္ေမလတြင ္တည္ေဆာက္ခဲဲ့ျပန္သည္။ ဖေလာ္ဒါရီ ေပ်ာ ္ရႊင္ ရိပ္ျမံဳသည္ ဧက၂၅ဝဝေက်ာ္က်ယ္ဝန္း၍၁၃ဆၾကိ
ရုပ္ရွင္ဇာတ္ကားတို၊ဇာတ္ကား
ေဝါ့ဒ္အား လွ်ိဳ ့ဝွက္ေသာ နည္းေကာင္းတစ္ခုရွိမည္ဟု ထင္ကာ တစံုတစ္ ေယာက္က သူ ့အားေမးျမန္းရာ
“က်ေနာ္ၾကိဳက္တာက်ေနာ္လုပ္လ
ဘဝရဲ့ မသာယာလွတဲ့အပိုင္း၊ မေကာင္းတဲ့အပိုင္းေတြ ကို
စိတ္မဝင္စားသလို၊ေကာင္းတဲ့အ
ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ့စိးရက္ေသာက္ခဲ့ေသာေၾကာင့္ အဆုတ္ကင္ဆာေရာဂါျဖင့္
၁၉၆၆ ခုႏွစ္ဒီဇင္ဘာလ ၁၅ ရက္ေန ့တြင္ကြယ္လြန္ခဲ့သည္။ ေဝါ့ဒ္ဒစၥေနးလ္ ကုမၸဏီမွ သူ ့ စိတ္ကူး၊သူ့ ဖန္တီးမွဳအဝဝကို ဆက္လက္ အေကာင္ထည္ေဖၚလ်က္ရွိရာ ထာဝရ ဆက္လက္ ရွင္သန္ေနပါဦးမည္
သန္းဝင္းလိႈင္
No comments:
Post a Comment
မိတ္ေဆြ...အခ်ိန္ေလးရရင္ blogg မွာစာလာဖတ္ပါေနာ္
ဗဟုသုတ ရနိုင္တယ္။