Followers အားေပးသူမ်ား အထူး အထူးပဲ ေက်းဇူးတင္ပါသည္။

✩✩ ✩ ✩ ✩ ✩ ✩သီခ်င္းခ်စ္သူ ✪ မွ ✪ သီခ်င္းခ်စ္သူသို႔✩ ✩ ✩ ✩ ✩ ✩✩

8Chit&အိမ္႔ခ်စ္ AhMoon&အမြန္း AhNaing&အႏိုင္ AhNge&အငဲ Akuk Alex&အဲလက္စ္ AnnHellar&အန္ဟဲလာ Ar-T AungHtet&ေအာင္ထက္ AungLa&ေအာင္လ AungNaing&ေအာင္ႏိုင္ AungThu&ေအာင္သူ AungYin&ေအာင္ရင္ AuraLi&အာ္ရာလီ AyeChanMay&ေအးခ်မ္းေမ AyeTinChoShwe&ေအသင္ခ်ိဳေဆြ AyeWuttYiThaung&ေအးဝတ္ရည္ေသာင္း BaDin&ဗဒင္ Blueberry BobbySoxer BoBo&ဘိုဘို BoBoHan&ဘိုဘိုဟန္ BoPhyu&ဘိုျဖဴ Breaky&ဘရိတ္ကီ BunnyPhyoe&ဘန္နီၿဖိဳး ChanChan&ခ်မ္းခ်မ္း ChanChann&ခ်မ္ခ်မ္း ChawSuKhin&ေခ်ာစုခင္ ChinSong&ခ်င္းသီခ်င္း ChitKaung&ခ်စ္ေကာင္း ChitThuWai&ခ်စ္သုေဝ ChoLayLung&ခ်ိဳေလးလုန္ ChoPyone&ခ်ိဳၿပံဳး ChristmasSong&ခရစၥမတ္သီခ်င္း CityFm Dawn&ဒြန္း DiraMore&ဓီရာမိုရ္ DoeLone&ဒိုးလံုး Dway&ေဒြး EainEain&အိန္အိန္း G.Latt&ဂ်ီလတ္ GaeGae&ေဂေဂး GirlLay&ဂဲ(လ္)ေလး Graham&ဂေရဟမ္ Group&အဖြဲ႔လိုက္ GuRawng&ကူးေရာင္ GyoGyar&ႀကိဳးၾကာ HanTun&ဟန္ထြန္း HaymarNayWin&ေဟမာေနဝင္း He`Lay&ဟဲေလး HlonMoe&လႊမ္းမိုး HlwanPaing&လႊမ္းပိုင္ HtamHkay&ထ်န္ေခး HTDTunYin&ဟသာၤတထြန္းရင္ HtetAung&ထက္ေအာင္ HtetHtetMyintAung&ထက္ထက္ျမင္႔ေအာင္ HtetSaung&ထက္ေလွ်ာင္း HtooEainThin&ထူးအိမ္သင္ HtooHtooSet&ထူးထူးဆက္ HtooL.Lin&ထူးအယ္လင္း HtunHtun&ထြဏ္းထြဏ္း HtunYati&ထြန္းရတီ IreneZinMarMyint&အိုင္ရင္းဇင္မာျမင္႔ J.LingMawng&ေဂလိန္းေမာင္း J.MgMg&ေဂ်ေမာင္ေမာင္ JarSan&ဂ်ာဆန္ JetSanHtun&ဂ်က္ဆန္ထြန္း JMe&ေဂ်းမီ KabarPhone&ကမၻာဖုန္း KaiZar&ကိုင္ဇာ KapyaBoiHmu&ကဗ်ာဘြဲ႔မွဴး KaungKaung&ေကာင္းေကာင္း KhaingHtoo&ခိုင္ထူး KhinBone&ခင္ဘုဏ္း khinMgHtoo&ခင္ေမာင္ထူး KhinMgToe&ခင္ေမာင္တိုး KhinSuSuNaing&ခင္စုစုႏိုင္ KhupPi&ခုပ္ပီး KKT&ေကေကတီ KoKoGyi&ကိုကိုႀကီး KoNi&ေကာ္နီ KyingLianMoong L.KhunYe&L.ခြန္းရီ L.LwinWar&L.လြန္းဝါ L.SengZi&L.ဆိုင္းဇီ LaShioTheinAung&လားရႈိးသိန္းေအာင္ LaWi&လဝီ LayLayWar&ေလးေလး၀ါ LayPhyu&ေလးျဖဴ LDKyaw&L.ဒီေက်ာ္ LiLiMyint&လီလီျမင္႔ LinNit&လင္းနစ္ LynnLynn&လင္းလင္း Madi&မဒီ MaNaw&မေနာ Marritza&မာရဇၨ MayKhaLar&ေမခလာ MaySweet&ေမဆြိ MayThu&ေမသူ MgThitMin&ေမာင္သစ္မင္း MiMiKhe&မီးမီးခဲ MiMiWinPhay&မီမီဝင္းေဖ MinAung&မင္းေအာင္ Misandi&မိဆႏၵီ MMGospelSong&ခရစ္ယာန္ဓမၼေတး MMLoveSong&ျမန္မာသီခ်င္း MoMo&မို႔မို႔ MoonAung&မြန္းေအာင္ Music&ဂီတ Myanmar-Kid-Songs MyayPeYo&ေျမပဲယို MyoGyi&မ်ိဳးႀကီး MyoMyo&မ်ိဳးမ်ိဳး NangKhinZayYar&နန္းခင္ေဇယ်ာ Naung&ေနာင္ NawLiZar&ေနာ္လီဇာ NawNaw&ေနာေနာ္ NgeNgeLay&ငဲ႔ငယ္ေလး NiNiKhinZaw&နီနီခင္ေဇာ္ NiNiWinShwe&နီနီဝင္းေရႊ NO&ႏိုး NweYinWin&ႏြဲ႔ယဥ္ဝင္ NyanLinAung&ဥာဏ္လင္းေအာင္ NyiMinKhine&ညီမင္းခိုင္ NyiZaw&ညီေဇာ္ PannEiPhyu&ပန္းအိျဖဴ PanYaungChel&ပန္းေရာင္ျခယ္ Pb.ThanNaing&သန္းႏိုင္ PhawKa&ေဖာ္ကာ PhoeKar&ဖိုးကာ PhuPhuThit&ဖူးဖူးသစ္ PhyoGyi&ၿဖိဳးႀကီး PhyoKyawHtake&ၿဖိဳးေက်ာ္ထိုက္ PhyuPhyuKyawThein&ျဖဴျဖဴေက်ာ္သိန္း PhyuThi&ျဖဴသီ PoEiSan&ပိုးအိစံ PoPo&ပိုပို PuSue&ပူစူး R.ZarNi&R.ဇာနည္ RainMoe&ရိန္မိုး RebeccaWin&ေရဗကၠာ၀င္း Ringo&ရင္ဂို SaiHteeSaing&စိုင္းထီးဆိုင္ SaiLay&စိုင္းေလး SaiSaiKhanHlaing&စိုင္းစိုင္းခမ္းလႈိင္ SaiSaiMaw&စိုင္းဆိုင္ေမာ၀္ SaiSan&ဆိုင္စံ SalaiJonhTinZam SalaiJonhTinZam&ဆလိုင္းဂၽြန္သင္ဇမ္း SalaiSunCeu&ဆလိုင္းဆြန္က်ဲအို SalaiThuahAung&ဆလိုင္းသႊေအာင္ SalaiZamLain&ဆလိုင္းသွ်မ္းလ်န္ SandyMyintLwin&စႏၵီျမင့္လြင္ SangPi&စံပီး SaungOoHlaing&ေဆာင္းဦးလႈိင္ SawBweHmu&စာဘြဲ႔မွဴး SawKhuSe&ေစာခူဆဲ She&သွ်ီ ShinPhone&ရွင္ဖုန္း ShweHtoo&ေရႊထူး SinPauk&ဆင္ေပါက္ SiThuLwin&စည္သူလြင္ SithuWin&စည္သူဝင္း SiYan&စီယံ Snare SoeLwinLwin&စိုးလြင္လြင္ SoeNandarKyaw&စိုးနႏၵာေက်ာ္ SoePyaeThazin&စိုးျပည္႔သဇင္ SoeSandarTun&စိုးစႏၵာထြန္း SoTay&ဆိုေတး SungTinPar&ဆုန္သင္းပါရ္ SuNit&ဆူးနစ္ TekatawAyeMg&တကၠသိုလ္ေအးေမာင္ ThangPaa&ထန္းပါး TharDeeLu&သာဒီးလူ ThawZin&ေသာ္ဇင္ ThiriJ.MgMg&သီရိေဂ်ေမာင္ေမာင္ Thoon&သြန္း TinGyanSong&သႀကၤန္သီခ်င္း TintTintTun&တင္႔တင္႔ထြန္း TinZarMaw&တင္ဇာေမာ္ TunEaindraBo&ထြန္းအိျႏၵာဗို TunKham&ထြဏ္းခမ္ TunTun&ထြန္းထြန္း TuTu&တူးတူး V.NoTun&V.ႏိုထြန္း WaiLa&ေဝလ WaNa&ဝန WarsoMoeOo&ဝါဆိုမိုးဦး WineSuKhineThein&ဝိုင္းစုခိုင္သိန္း WyneLay&ဝိုင္းေလး Xbox XGALZ Y-Zet YadanaMai&ရတနာမိုင္ YadanaOo&ရတနာဦး YairYintAung&ရဲရင္႔ေအာင္ YanAung&ရန္ေအာင္ YarZarWinTint&ရာဇာဝင္းတင္႔ YeTwin&ရဲသြင္ YummyRookie YuZaNa&ယုဇန YY&၀ိုင္၀ိုင္း Z.DiLa&Z.ဒီးလာ ZamNu&ဇမ္ႏူး ZawOne&ေဇာ္ဝမ္း ZawPaing&ေဇာ္ပိုင္ ZawWinHtut&ေဇာ္ဝင္းထြဋ္ ZawWinShing&ေဇာ္ဝင္းရွိန္ ZayYe&ေဇရဲ ZwePyae&ဇြဲျပည္႔
သီခ်င္းနားေထာင္ရန္ အေပၚက အဆိုေတာ္ နာမည္ Click ပါေနာ္

Facebook မွာ ဖတ္ခ်င္ရင္ Like တစ္ခ်က္ေလာက္ နဲ႔ အားေပးႏိုင္ပါသည္

Saturday, January 2, 2016

လူသားဆန္တဲ့ ပညာေရး (အပုိင္း - ၁-၂)


လူသားဆန္တဲ့ ပညာေရး (အပုိင္း - ၁)

လူသားဆန္တဲ့ပညာေရး(Humanistic Education) ကို မိတ္ဆက္သေဘာေလာက္ ေဆြးေႏြးၾကည့္ပါမယ္။
လူသားဆန္တယ္ဆိုတာ ဘာလဲ။ ပညာေရးလို႔႔ ေျပာလိုက္ရင္ ေတြးေခၚစဥ္းစားတတ္ေအာင္ ေလ့က်င့္ေပးရမယ္။ အသိဉာဏ္ပိုင္း ဆိုင္ရာကိုပဲ ဦးစားေပးေျပာၾကတယ္။ စိတ္ခံစားမႈပိုင္းဆိုင္ရာကို လစ္လ်ဴရႈရံုမက စြန္႔ပယ္လို႔ပါ ထားၾကတယ္။ လူ သားဆန္တဲ့ လူသားတစ္ေယာက္ဆိုတာ အသိဉာဏ္ ပိုင္းဆိုင္ရာ၊ ေတြးေခၚစဥ္းစားမႈပိုင္း ဆိုင္ရာ (cognitive elements) ျပည့္၀ဖို႔ လိုအပ္သလို စိတ္ခံစားမႈပိုင္းဆိုင္ရာ (affective elements) ျပည့္၀ဖို႔လည္း အင္မတန္ အေရးႀကီးလွ ပါတယ္။ ဒါ ေတြကို အေလးေပးေျပာၾကားခဲ့တဲ့ စိတ္ပညာရွင္ Carl Rogers ရဲ႕ သီအုိရီကို အေျခခံၿပီး ေဆြးေႏြးသြားပါမယ္။


ေလ့လာသူေတြနဲ႔ ေလ့လာျခင္းကို ပံ့ပိုးကူညီေပးမယ့္ facilitator ရယ္ရွိ မယ္။ ေလ့ လာျခင္း ကို “facilitation” လုပ္တာ ေအာင္ျမင္ျခင္း မေအာင္ျမင္ျခင္းဟာ သင္ၾကားမႈနည္းစနစ္ေတြ၊ သင္ရိုးညႊန္းတမ္းေတြ၊ သင္ေထာက္ကူပစၥည္းေတြ၊ ပို႔ခ် ခ်က္ေတြ အေပၚ အဓိကမူ တည္တာ မဟုတ္ပါဘူး။ ဒါေတြကို လိုတဲ့အခ်ိန္မွပဲ တစ္ခါတေလ ယူသံုးရံုပါ။ အဓိက အေရးႀကီး တာက facilitator နဲ႔ ေလ့လာသူေတြၾကား တည္ရွိေနတဲ့ လူသားဆန္တဲ့ ဆက္ႏႊယ္မႈကို ျဖစ္ေပၚေစ တဲ့ “attitudinal qualities” ေတြပါ။ အရင္ဆံုး “attitude” ကို စိတ္ပညာမွာ ဖြင့္ဆိုပံု တင္ျပပါ မယ္။ “attitude” ဆိုတာ “stimulus” တစ္ခုခုကို အျပဳသေဘာ ဒါမွမဟုတ္ အပ်က္သေဘာ ဆန္ဆန္ အကဲျဖတ္ တံု႔ျပန္ျခင္းပဲ ျဖစ္ပါတယ္ (Tesser & Shaffer)။ ဥပမာေပးပါမယ္။ ပညာေရး ဥပေဒျပဳ ျပင္ေျပာင္းလဲဖို႔အတြက္ ဆႏၵျပခ်ီတက္လာတဲ့ ေက်ာင္းသားနဲ႔ ၀န္းရံျပည္သူေတြကို အစိုးရရဲ႕ ရဲေတြက အၾကမ္းဖက္ ရိုက္ႏွက္ဖမ္းဆီးျခင္းဆိုတဲ့ “stimulus” ရွိတယ္။ အဲဒီ stimulus ေၾကာင့္ လူေတြရဲ႕စိတ္မွာ အျပဳသေဘာဆန္ဆန္ အကဲျဖတ္တံု႔ျပန္မႈ ျဖစ္ေပၚလာၿပီး ဒီလုပ္ရပ္ဟာ အာဏာရွင္ဆန္ဆန္ ယုတ္မာရက္စက္ျခင္းလို႔ ျမင္လာတယ္။ ဒါဟာ သာမန္ျပည္သူေတြရဲ႕စိတ္မွာ ျဖစ္ေပၚလာတဲ့ “attitude” ပဲ။ အျခားတစ္ဖက္မွာ ဒီ “stimulus” ကပဲ အစုိးရရဲ႕စိတ္၊ ရုိက္ႏွက္သူေတြရဲ႕စိတ္မွာက်ေတာ့ “ဟိုကရိုက္လို႔ ဒီကျပန္ရိုက္ရပါတယ္” ဆိုတဲ့ အပ်က္သေဘာဆန္ဆန္ အကဲျဖတ္တံု႔ျပန္တဲ့ “attitude” ျဖစ္ေပၚလာတယ္။

ေလ့လာျခင္းကို သင္ေပးလို႔ ရပါသလား။ Carl Rogers ကေတာ့ မရဘူးလို႔ တိုက္ရိုက္ မေျဖေပမယ့္ ထိေရာက္တဲ့ စကားကို ေျပာသြားပါတယ္။ “သင္ၾကားေပးျခင္းဆိုတာ အလြန္အကၽြံ တန္ဖိုးထားလြန္း၊ အထင္ႀကီးလြန္းစြာနဲ႔ လုပ္ေဆာင္ေနျခင္းပဲ” တဲ့။ လူတစ္ေယာက္က အျခားလူေတြကို သင္ေပးလို႔ရတယ္ဆိုတာ မဆိုစေလာက္ပါ။ facilitator က ေလ့လာသူ ကို္ယ္တိုင္ ဦးေဆာင္ေလ့လာတဲ့ ေလ့လာျခင္းမ်ိဳးျဖစ္ေအာင္ ပံ့ပိုးကူညီေပးရံုပဲ တတ္ႏိုင္တာပါ။ facilitator ကိုယ္တိုင္က ေလ့လာသူျဖစ္ေနရမယ္။ အစဥ္အလာပညာေရးမွာလို အကုန္သိ အကုန္တတ္ ထင္ေနၿပီး အာဏာနဲ႔ အေပၚစီးကေန သင္ၾကားေပးျခင္း မဟုတ္ေတာ့။ facilitator ကိုယ္တိုင္က ေလ့လာသူတစ္ပိုင္းျဖစ္ေနသလို ေလ့လာသူေတြကိုလည္း ပံ့ပိုးေပးရင္း “ပညာေလ့လာသူတို႔ ရပ္၀န္း” (community of learners) ျဖစ္ေအာင္ အားထုတ္ရပါမယ္။ ဒီအတြက္ေၾကာင့္ facilitator နဲ႔ ေလ့လာသူေတြ ႏွစ္ဖက္လံုးရဲ႕ “attitudinal qualities” ေတြက ထိပ္တန္းက အေရးပါေနတာပါ။ ပညာေလ့ လာသူတို႔ရပ္၀န္းဆိုတာ သိခ်င္စိတ္ကို ျပင္းျပေစတယ္။ စူးစမ္းေမးျမန္းတာကို အစဥ္တံခါးဖြင့္ထားတယ္။ ဒီလိုရပ္၀န္းကေနပဲ အမွန္တ ကယ္ေလ့လာသူေတြ၊ ဖန္တီးမႈအားေကာင္းတဲ့ ပညာရွင္ေတြ ေပၚထြက္လာႏိုင္တာပါ။ သူတို႔ေတြကသာ အစဥ္ ေျပာင္းလဲေနတဲ့ ေခတ္သစ္ကမၻာမွာ ရွင္သန္ႏိုင္မယ္။ အစဥ္ အလာပညာေရးမွာဆို သင္ၾကားေပးသူက သင္ရိုးညႊန္းတမ္းမွာပါတဲ့အတိုင္း တပည့္ေတြကို “ပိုးသတ္ထားတဲ့ ဖန္ျပြန္ကေန ဓာတ္ျပဳအရည္ေတြ ေလာင္းထည့္လိုက္သလို” ဘာစိတ္ခံစားမႈမွမပါဘဲ (လူသားမဆန္စြာ) “knowledge” ေတြကို ကူးေျပာင္းေပးလိုက္ပါတယ္။ အဲဒီလို သင္ၾကားေပးျခင္းဟာ မေျပာင္းလဲဘဲ ေသေနတဲ့ ကမၻာမွာ လူလာျဖစ္ရင္ေတာ့ အဆင္ေျပလိမ့္မယ္။ အစစအရာရာ အၿမဲေျပာင္းလဲေနတဲ့ လူ႔ကမၻာမွာေတာ့ ရွင္သန္ႏိုင္မွာ မဟုတ္ေတာ့။

Facilitator မွာ ရွိရမယ့္ attitude ေတြထဲက တစ္ခုကေတာ့ စစ္မွန္ရိုးသားျခင္း (realness) ပါ။ facilitator ဟာ ေလ့လာသူေတြနဲ႔ ဆက္ဆံတဲ့အခါ “professional facade” လို႔ေခၚတဲ့ ရာထူးအေဆာင္အေယာင္ ဟန္ေဆာင္မ်က္ႏွာဖံုးေတြနဲ႔ မဆက္ဆံေတာ့ဘူး။ ေလ့လာသူေတြလို သူလည္းပဲ လူသားတစ္ေယာက္အေနနဲ႔ ရိုးသားပြင့္လင္းစြာ ဆက္ဆံတယ္။ စိတ္ထဲမွာတစ္မ်ိဳး ခံစားၿပီး ေျပာဆိုျပဳမူေတာ့ ရာထူး အေဆာင္အေယာင္နဲ႔ လိုက္ေအာင္ ဟန္ေဆာင္ထားတာမ်ိဳး မရွိေတာ့ဘူး။ လူ သားတစ္ေယာက္ျဖစ္တဲ့ facilitator အေနနဲ႕ စိတ္လက္ၾကည္သာေနခ်ိန္ ရွိသလို စိတ္ညစ္ညဴးေနခ်ိန္လည္း ရွိႏိုင္တာပဲ။ အိမ္ကမိန္းမနဲ႔ အဆင္မေျပလို႔ စိတ္မၾကည္မသာျဖစ္လာတဲ့ facilitator ဟာ ေလ့လာသူေတြအေပၚ အျပစ္ပံုခ်ျခင္းထက္ “ငါေတာ့ ဒီေန႔ မိန္းမနဲ႔ အဆင္မေျပျဖစ္လာလို႔ စိတ္ညစ္ေနတယ္ကြာ၊ မင္းတို႔ကလည္း မီးေလာင္ရာေလပင့္မလုပ္ၾကနဲ႔ေဟ့” ဆိုၿပီး ပြင့္ပြင့္လင္းလင္း ဖြင့္ေျပာ ထားသင့္တယ္။ အစဥ္အလာပညာေရးမွာေတာ့ မိန္းမနဲ႔စိတ္တို လာတာကိုေတာ့ ဖြင့္မေျပာဘဲ ဟန္ေဆာင္ထားၿပီး ရွိသမွ်ေဒါသ ေလ့လာသူေတြအေပၚ လႊဲခ်တတ္တယ္။

Facilitator ဟာ ရိုးသားပြင့္လင္းရမယ္ ေျပာလိုက္တာဟာ သူ႔မွာျဖစ္လာသမွ် “negative feelings” ေတြကို ေလ့လာသူေတြဆီ ပံုခ်ျခင္းကို ေျပာတာမဟုတ္ပါဘူး။ အဲဒီခံစားမႈေတြကို ဖံုးကြယ္ဟန္ေဆာင္ထားၿပီး ေလ့လာသူေတြအေပၚ အျပစ္ပံုမခ်ဖို႔ ဆိုလိုတာပါ။ စစ္မွန္ရိုးသားျခင္းကို ေနာက္ထပ္ဖြင့္ဆိုရရင္ မလိမ္ဖို႔ပါပဲ။ facilitator ဟာ အရာရာကို သိတယ္။ ေလ့လာသူေမးလာသမွ်ကို ေျဖႏိုင္တယ္။ သူေျပာသမွ်ကလည္း မွန္တယ္ အစရွိသည္ေပါ့။ facilitator ဟာလည္း လူသားျဖစ္တဲ့အတြက္ သူအထူးျပဳေလ့လာထားတဲ့ ဘာသာရပ္တစ္ခုမွာေတာင္ အကုန္မသိႏိုင္ပါဘူး။ သူေျပာသမွ်ကလည္း မမွန္ႏိုင္ပါဘူး။ ဒါကို သူကလည္း ဟန္မေဆာင္ဘဲ ဖြင့္ေျပာရမယ္။ ဒါမွသာ ေလ့လာသူေတြက facilitator လည္း လူသားျဖစ္တဲ့အတြက္ မွားတတ္သလို ငါတို႔လည္း မွားမွာကို ေၾကာက္စရာမလိုဘူးဆိုၿပီး မသိေသးတာေတြကို ေမးရဲ စူးစမ္းရဲလာၿပီး ဖန္တီးမႈအားေကာင္းလာမယ္။ စစ္မွန္ရိုးသားျခင္းဆိုတာ နည္းစနစ္ “technique” တစ္ခုမဟုတ္ပါဘူး။ attitude ပါ။ အဲဒီေတာ့ တကယ္ စစ္မွန္ရိုးသားျခင္း မရွိဘဲ နည္းစနစ္တစ္ခုအေနနဲ႔ ဟန္ေဆာင္သံုးလို႔ မရပါဘူး။

Facilitator ဟာ ေလ့လာသူတစ္ဦးခ်င္းစီကို ဘယ္သူနဲ႔မွမတူတဲ့ “unique” လူသားအျဖစ္ လက္ခံရမယ္။ အဲဒီလို လူသားအျဖစ္ လက္ခံထားၿပီး ေလ့လာသူတစ္ဦးခ်င္းစီရဲ႕ ခံစားခ်က္ေတြ၊ အေတြးအေခၚေတြကို တန္ဖိုးထားရမယ္။ ဒီလို လက္ခံေပးျခင္း၊ တန္ဖိုးထားျခင္းေတြဟာလည္း “unconditional” ပဲျဖစ္ရမယ္။ facilitator အႀကိဳက္ လိုက္ေျပာမွ လက္ခံ တာမ်ိဳး မျဖစ္ရပါဘူး။ အဲဒီလို attitudes ေတြရွိဖို႔အတြက္ အေျခခံ အခ်က္ကေတာ့ ယံုၾကည္မႈ “trust” ပဲ။ လူသားဆိုတာ ေရခံေျမခံေကာင္းတဲ့ ပတ္၀န္းက်င္မွာသာ ဖိႏွိပ္ခ်ဳပ္ျခယ္မႈမရွိဘဲ လြတ္လပ္စြာ ရွင္သန္ခြင့္ရမယ္ဆိုရင္ ေကာင္းမြန္တဲ့ အရည္အေသြးမ်ားစြာ ဖြံ႕ၿဖိဳးလာႏိုင္တယ္လို႔ ယံုၾကည္ျခင္းပဲ။ acceptance‚ prize‚ trust စတာေတြကလည္း realness လိုပဲ နည္းစနစ္မဟုတ္တဲ့ attitude ေတြျဖစ္ တဲ့အတြက္ေၾကာင့္ ဟန္ေဆာင္ၿပံဳးလို႔ ေလးစားခ်င္ေယာင္ေဆာင္လို႔ မရပါဘူး။ facilitator ရဲ႕ အျပဳအမူကို ၾကည့္ၿပီး သိႏိုင္ပါတယ္။ ဥပမာ နားေထာင္ျခင္းေပါ့။ Carl Rogers ရဲ႕ စာသင္ခန္း သုေတသနေတြအရ စာသင္ခ်ိန္ရဲ႕ ၇၅% ကို သင္ၾကားေပးသူက လက္၀ါးႀကီးအုပ္ထားပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ဆီမွာေတာ့ ၁၀၀% အပိုင္စီးထားပါတယ္။ နားေထာင္တယ္ဆိုရင္လည္း မွန္ျခင္းမွားျခင္းကိုပဲ အာရံုစိုက္ေလ့ရွိပါတယ္။ ျဖစ္သင့္တာက ေလ့လာသူဘာကိုေျပာေနလဲ။ ေျပာေနတာရဲ႕ေနာက္က ခံစားခ်က္ေတြ၊ အေတြးအေခၚေတြက ဘာလဲ။ ဘာေၾကာင့္ ဒါေတြကိုေျပာေနတာလဲ။ ဒါေတြကို သိေအာင္ အမွန္တကယ္နားေထာင္ ရမွာပါ။ သိပၸံေလာကမွာ “objective truth” ဆိုတာကို မေရာက္ႏိုင္ေသးဘူး။ ပိုပိုၿပီး ခ်ဥ္းကပ္ႏိုင္ဖို႔ပဲ ႀကိဳးစားေနရတာပါ။ ဒါ့ေၾကာင့္ facilitator အကဲျဖတ္လိုက္တဲ့ မွန္ျခင္း မွားျခင္းေတြဟာ “relative” ေတြပါ။

Facilitator ဟာေလ့လာသူကို အမွန္တကယ္ နားေထာင္မႈေပး သလို ေလးေလး နက္နက္လည္း တံု႔ျပန္ေဆြးေႏြးေပးရပါ မယ္။ အဲဒီအခါမွသာ ေလ့လာသူအေပၚ “empathetic understanding” ရွိလာႏိုင္မွာပါ။ “empathetic understanding” ဆိုတာ ေလ့လာသူကို ျပင္ပကေန ရႈျမင္သံုးသပ္ၿပီး နားလည္တာမ်ိဳး မဟုတ္ပါဘူး။ facilitator ကိုယ္တိုင္ ေလ့လာသူေနရာ ၀င္ခံစားၿပီး ေလ့လာသူလို ေတြးေခၚစဥ္းစားႏိုင္ေအာင္ ႀကိဳးစားလို႔ရလာတဲ့ နားလည္မႈမ်ိဳးပါ။ မလြယ္ပါဘူး။ ဒါေပမယ့္လည္း အဲဒီလို နားလည္မႈရွိမွသာ ေလ့လာသူရဲ႕ခံစားခ်က္ေတြ၊ ေတြးေခၚပံုေတြကို ယထာဘူတက်လာေအာင္ facilitator က ကူညီပံ့ပိုးေပးႏိုင္မွာပါ။

(ဆက္လက္ေဖာ္ျပပါမည္။)
#PUBLIC_POLICY_2011+ ေဆြသက္ေဇာ္
>>Photo: www.guninetwork.org
 လူသားဆန္တဲ့ ပညာေရး (အပုိင္း - ၂)
ၿပီးခဲ့တဲ့ ေဆာင္းပါး အပိုင္း (၁) မွာ “ပညာေလ့လာသူတို႔ ရပ္၀န္း” ျဖစ္ဖို႔ “Facilitator”မွာ ရွိရမယ့္ “attitudes”ေတြအေၾကာင္း ေဆြးေႏြးခဲ့ပါတယ္။ အခုေဆာင္းပါးမွာေတာ့ ေလ့လာသူေတြမွာ ရွိရမယ့္ “attitudes”ေတြကို ေဆြးေႏြးသြားပါမယ္။ လူသား ဆန္တဲ့ ပညာေရးမွာ facilitatorဟာ စစ္မွန္ရုိးသားျခင္း၊ ေလ့လာသူကို ေလးစားျခင္း၊ ေလ့လာသူေတြကို အမွန္တကယ္ နားလည္မႈရွိလာျခင္း အစရွိတဲ့ attitudesေတြ ထားရွိလာမယ္။ အစဥ္အလာ ပညာေရးနဲ႕သာ ရင္းႏွီးကြ်မ္း၀င္ခဲ့ရတဲ့ ေလ့ လာသူေတြဟာ အစ ပထမမွာေတာ့ Facilitatorရဲ႕ ေျပာင္းလဲလာတဲ့ attitudesေတြကို ဟန္ေဆာင္ေနတယ္လို႔ ထင္ပါလိမ့္ မယ္။ ဒါေၾကာင့္ ေလ့လာသူေတြအေနနဲ႔ ထားရွိရမယ့္ attitudeကေတာ့ facilitatorရဲ႕ ေျပာင္းလဲလာတဲ့ attitudesေတြကို “သိျမင္နားလည္ျခင္း” (perception) ရွိဖို႕ပါပဲ။ အဲဒီလို သိျမင္ နားလည္လာမွသာ ေလ့လာသူေတြ အရိုးစြဲလာတဲ့ အစဥ္အ လာပညာေရး attitudesေတြကို ေျပာင္းလဲဖို႔ ၾကိဳးစားလာႏိုင္မွာပါ။
ေလ့လာသူေတြအေနနဲ႕ အမွန္တကယ္ ေလ့လာျခင္းျပဳဖို႔ဆိုရင္ ၾကံဳေတြ႕လာရတဲ့ အေျခအေနတစ္ရပ္ကို ျပႆနာတစ္ခု အျဖစ္ ရႈ႕ျမင္မွသာ ျဖစ္ႏိုင္ပါတယ္ (awareness of a problem)။ အဲဒီျပႆနာဟာလည္း ေလ့လာသူေတြရဲ႕ ဘ၀မွာ အမွန္တကယ္ ၾကံဳေတြ႕ရႏိုင္တာမ်ိဳး ျဖစ္သင့္ပါတယ္။ ဆယ္ႏွစ္အရြယ္ ကေလးတစ္ေယာက္ကို ကိုယ္၀န္ေဆာင္ျခင္းနဲ႔ ဆိုင္တာေတြ၊ လကမၻာေပၚ အသက္ရွင္ႏိုင္ဖို႔ အေၾကာင္းေတြ သြားေျပာရင္ ဆီေလ်ာ္မႈ မရွိသလုိ အဓိပၸါယ္လည္း ျပည့္၀မွာ မဟုတ္ေတာ့ပါဘူး။ ဒါ့ေၾကာင့္ အမွန္တကယ္ ေလ့လာျခင္းျဖစ္ေအာင္ ပံ့ပိုးေပးဖို႔ဆိုရင္ ေလ့လာသူေတြကို သူတို႔ဘ၀နဲ႔ ဆီေလ်ာ္တဲ့ ၊ အဓိပၸါယ္ရွိတဲ့ တကယ့္ျပႆနာေတြနဲ႔သာ ခ်ဥ္းကပ္ကူညီေပးသင့္တယ္။
ဒီေနရာမွာ ေမးခြန္းထုတ္စရာ ရွိတာက အဲဒီလို ျပႆနာေတြနဲ႔ ၾကံဳတိုင္းေကာ ေလ့လာသူဟာ ေျဖရွင္းဖို႔ စိတ္၀င္စားပါ့မ လား။ လစ္လ်ဴရႈ၊ ေရွာင္ဖယ္မသြားႏိုင္ဘူးလား။ လူသားတိုင္းဟာ ပင္ကိုယ္သဘာ၀အားျဖင့္ ေလ့လာျခင္းအတြက္ ေစ့ေဆာ္အား “motivation”ရွိပါတယ္။ လူသားဆန္တဲ့ ပညာေရးမွာ ဖြင့္ဆိုတဲ့ “ေစ့ေဆာ္အား”ဆိုတာ မိမိရဲ႕ “self”ကို အမွန္တကယ္ သိရွိနားလည္ခ်င္တဲ့ စိတ္တိမ္းညႊတ္မႈပဲ။ ဒီေနရာမွာ “self”ဆိုတာက “မိမိကုိယ္ပိုင္ ၀ိေသသလကၡဏာေတြ လို႔ ရႈ႕ျမင္ထားမႈေတြ၊ မိမိနဲ႔ တျခားသူေတြၾကား ဆက္ႏႊယ္မႈအေပၚ ရႈျမင္ထားမႈေတြ၊ ေနာက္ျပီး ဒီရႈျမင္ထားမႈေတြနဲ႔အတူ တြဲပါလာတဲ့ တန္ဖိုးထားမႈေတြ၊ ယံုၾကည္မႈေတြ အားလံုးေပါင္းစပ္ ဖြဲ႕စည္းထားတဲ့ ေရွ႕ေနာက္ညီညႊတ္ေသာ အယူအဆ ဆိုင္ရာ အစုအေ၀းတစ္ခုလံုး”ကို ေျပာတာပါ။ လူသားေတြဟာ ပင္ကိုယ္သဘာ၀အရကို မိမိရဲ႕”self”ကို အမွန္တကယ္ သိရွိနားလည္ခ်င္စိတ္ ရွိတဲ့အတြက္ေၾကာင့္မုိ႔ ေလ့လာဖို႔ ေစ့ေဆာ္အား ရွိျပီးသားလို႔ ေျပာတာပါ။
ဒါျဖင့္ ေလ့လာသူတိုင္းက ဘာျဖစ္လို႔ ေစ့ေဆာ္အား မေကာင္းတာလဲလို႔ ျငင္းခ်က္ထုတ္ႏိုင္ပါတယ္။ လူသားေတြရဲ႕ အေျခခံလိုအပ္ခ်က္ေတြ မျပည့္၀ ဘဲ ျဖိဳခြဲဖ်က္စီးခံရလို႔ပါ။ ဥပမာေပးရရင္ ခ်စ္ျခင္းေမတၱာ၊ လံုျခံဳမႈ၊ လြတ္လပ္ခြင့္တို႔ပါ။ လူသားတစ္ေယာက္ရဲ႕ အေျခခံ လိုအပ္ခ်က္ေတြ မျပည့္၀ေတာ့ရင္ “threat”ရလာႏိုင္ပါတယ္။ ဒီေနရာမွာ “threat”ဆိုတာကို မိမိတည္ေဆာက္ထားတဲ့ “self”နဲ႔ အမွန္တကယ္ ၾကံဳေတြ႕လာရတဲ့ အေတြ႕အၾကံဳတို႔ၾကား ကြာျခားမႈရွိတဲ့အခါ ျဖစ္ေပၚလာတဲ့ အေျခအေနလု႔ိ ေျပာပါ တယ္။ ဥပမာတစ္ခု ေပးၾကည့္ပါမယ္။ ေလ့လာသူဟာ သူ႕ရဲ႕ “self”မွာ သင္ရိုးညႊန္းတမ္းထဲ ပါတဲ့အတိုင္း အလြတ္က်က္ျပီး စာေမးပြဲေျဖရျခင္းဆိုတာ အင္မတန္ အဓိပၸါယ္ကင္းမဲ့တယ္ဆိုတဲ့ ရႈျမင္မႈကို တည္ေဆာက္ထားတယ္။ တကယ္ သူ ၾကံဳရ တာက အဲဒီလို သင္ရိုးညႊန္းတမ္းနဲ႔အညီ အလြတ္က်က္ ေျဖမွသာ စာေမးပြဲေအာင္မယ္ဆိုတဲ့ အေနအထားတစ္ခု။ ဆိုေတာ့ သူ တည္ေဆာက္ထားတဲ့ “self”နဲ႔ ၾကံဳရတဲ့ အေျခအေနၾကား ကြာျခားမႈ ရွိေနျပီ။ အဲဒီအခါ “threat” ရလာပါေတာ့တယ္။ အဲဒီလို “threat”ရလာရင္ လူသားရဲ႕ ပင္ကိုယ္ေလ့လာခ်င္တဲ့ စိတ္တိမ္းညႊတ္မႈေလးဟာ အဖိႏွိပ္ခံဘ၀ကို ေရာက္ရွိသြားပါ ေတာ့တယ္။ အစဥ္အလာ ပညာေရးမွာက လူသားရဲ႕ ပင္ကိုယ္ေလ့လာခ်င္စိတ္ တိမ္းညႊတ္မႈကို အားမေပးဘဲ “threat” ေတြ ကိုသာ ရေစပါတယ္။ Facilitatorကေနျပီး လူသားဆန္တဲ့ attitudesေတြ ထားရွိျခင္းအားျဖင့္ ေလ့လာသူေတြ ၾကံဳလာရတဲ့ “threat”ေတြ ေလ်ာ့နည္းလာပါမယ္။ အဲဒီအခါ ေလ့လာသူေတြမွာ ပင္ကိုယ္သဘာ၀ ရွိျပီးသား ေလ့လာျခင္းအတြက္ ေစ့ေဆာ္အားေတြဟာ ေျပလည္ အားေကာင္းလာမွာ မလြဲပါ။
၁။ စာသင္ခန္းတြင္း လြတ္လပ္မႈကို တည္ေဆာက္ျခင္း
ပထမဆံုးအေနနဲ႔ကေတာ့ တကယ့္ အစစ္အမွန္အျဖစ္ နားလည္လက္ခံထားတဲ့ ျပႆနာေတြေပၚ အေျခခံျပီး လြတ္လပ္မႈ ကို တည္ေဆာက္ယူရပါမယ္။ အစဥ္အလာ ပညာေရးမွာေတာ့ ေလ့လာသူေတြကို လက္ေတြ႕ဘ၀က တကယ့္ ျပႆနာ ေတြနဲ႔ စည္းျခားထားပါတယ္။ ဥပမာေပးရရင္ ျမန္မာျပည္က ေဆးေက်ာင္းေတြမွာ ကာကြယ္ေရးနဲ႔ လူမႈေရးေဆးပညာ ဘာသာရပ္ကို ျပဌာန္းထားပါတယ္။ အဲဒီျပဌာန္းစာအုပ္မွာ GDPနိမ့္တဲ့ ႏိုင္ငံေတြကို ဥပမာေပးတဲ့အခါ အီသီယိုးပီးယား ပါေပမယ့္ ျမန္မာႏိုင္ငံ မပါဘူး ျဖစ္ေနတယ္။ ဒါဟာ လက္ေတြ႕ဘ၀က တကယ့္ျပႆနာေတြနဲ႔ ေလ့လာသူေတြၾကား စည္းျခားထားျခင္းေတြထဲက တစ္ခုပါ။ ေလ့လာသူေတြဟာ တကယ့္ ျပႆနာေတြကို ေတြ႕ၾကံဳရင္ဆိုင္ ေျဖရွင္းဖို႔ လြတ္လပ္စြာ ေလ့လာႏိုင္မွသာ တာ၀န္ယူႏိုင္ေသာ လူသားေတြ ျဖစ္လာမွာပါ။ အဲဒီလို မဟုတ္ဘဲ ဇာပု၀ါျခားလို႔ ကန္႔လန္႔ ကာအတြင္းကသာ ေလ့လာခဲ့ရရင္ တကယ့္ လက္ေတြ႕ဘ၀ေရာက္တဲ့အခါ ဘယ္လိုလုပ္ျပီး တာ၀န္ယူႏိုင္သူေတြ ျဖစ္ေတာ့မလဲ။ အစဥ္ေျပာင္းလဲေနတဲ့ ေခတ္သစ္ကမၻာမွာ တကယ့္ ျပႆနာေတြကို သင္ရိုးညႊန္းတမ္းေရးဆြဲသူေတြက ၾကိဳတင္ျပဌာန္းထားလို႔ မရပါဘူး။ တကယ့္ ျပႆနာေတြဆိုတာ တကယ္ ေလ့လာမယ့္သူေတြဆီကပဲ ဆင္းသက္လာတာ ပါ။ ေလ့လာသူေတြဆီက လာတဲ့ ဒီျပႆနာေတြကို Facilitatorက သိေအာင္ အားထုတ္ရပါတယ္။ Facilitator ကြ်မ္းက်င္ တဲ့ ဘာသာရပ္နဲ႔ဆိုင္တဲ့ ျပႆနာေတြကို တုံ႕ျပန္ကူညီေပးရပါတယ္။
ေလ့လာသူေတြ ၾကံဳေတြ႕လာရတဲ့ တကယ့္ ျပႆနာေတြကို ေျဖရွင္းႏိုင္ေအာင္ ေလ့လာျခင္း ျပဳလုပ္ဖို႔ Facilitatorကေနျပီး အရင္းအျမစ္ေတြနဲ႔ ပံ့ပိုးေပးရပါတယ္ (Providing Resources)။ အစဥ္အလာ ပညာေရးမွာလို သင္ရိုးက ျပဌာန္းထားတဲ့ အတိုင္း အခ်ိန္မီျပီးေအာင္ ေလ့လာသူေတြ လိုခ်င္တာေရာ မလုိခ်င္တာေရာ၊ လိုအပ္တာေရာ၊ မလိုအပ္တာေရာ အကုန္လံု းကို တြန္းမေပးပါဘူး။ အဲဒီအတြက္ အစဥ္အလာ ပညာေရးမွာလို လက္ခ်ာေပးဖို႔ ျပင္ဆင္ရတဲ့ အခ်ိန္ေတြ ကုန္မယ့္အစား ေလ့လာသူေတြ လိုအပ္ခ်က္နဲ႔ ကိုက္ညီတာေတြကိုပဲ အလြယ္တကူ ေပးႏိုင္ေအာင္ အားထုတ္ပါတယ္။ ပညာရပ္ဆိုင္ရာ အရင္းအျမစ္လို႔ ေျပာလိုက္ရင္ စာအုပ္ေတြ၊ ေဆာင္းပါးေတြ၊ ဓါတ္ခြဲခန္းေတြ၊ ေျမပံုေတြ၊ မွတ္တမ္းေတြ အစရွိသည္ျဖင့္ အမ်ားၾကီးေပါ့ေလ။ တကယ္ အေရးၾကီးဆံုးကေတာ့ လူသားအရင္းအျမစ္ျဖစ္တဲ့ Facilitatorပါ။ က်န္တာေတြက လိုအပ္ လာတဲ့အခါ ယူသံုးဖု႔ိပါ။ Facilitatorက အေရးၾကီးဆံုး ဆိုေပမယ့္ သူသိထားတာေတြ၊ သူ႕အေတြ႕အၾကံဳေတြကို လက္ခ်ာ ေတြကေန ဇြတ္အတင္းေပးဖို႔ ၾကိဳးစားလို႔ မျဖစ္ႏိုင္ပါဘူး။ Carl Rogersကေတာ့ အခုလို ေျပာသြားပါတယ္။ “ကြ်န္ေတာ္တို႔ ဟာ ျပဌာန္းထားတဲ့ သင္ရိုးေတြ၊ လက္ခ်ာေတြ၊ စာေမးပြဲေတြအေပၚမွာ အခု ျဖဳန္းတီးေနတဲ့ အခ်ိန္ေတြနဲ႔ တူညီတဲ့ အခ်ိန္ ေလာက္ သံုးရင္ကိုပဲ ေလ့လာသူေတြကို ပညာရပ္၀န္းတစ္ခု ဖန္တီးေပးလို႔ ရပါတယ္။ အဲဒီ ပညာရပ္၀န္းမွာ ေလ့လာသူဟာ သူ႕လိုအပ္ခ်က္နဲ႔ အကိုက္ညီဆံုး အရင္းျမစ္ေတြကို ေရြးခ်ယ္ အသံုးခ်သြားလို႔ ရပါတယ္”။ ဒါ့ေၾကာင့္ လက္ခ်ာ (သို႔မဟုတ္) ဘာသာရပ္တစ္ခုခုကို Facilitatorက ပို႔ခ်ေပးျခင္းဆိုတာ ပညာေရးရဲ႕ လိုအပ္လွတဲ့ အပိုင္းမဟုတ္ပါဘူး။ ေလ့လာသူေတြ က လိုလားေတာင့္တလြန္းမွသာ ယူသံုးရမယ့္ အရာတစ္ခုပါ။
ေနာက္တစ္ခုကေတာ့ Facilitatorနဲ႔ ေလ့လာသူေတြၾကား နားလည္သေဘာတူညီမႈ ရွိျခင္းပါ (use of contracts)။ ျမန္မာ့ ပညာေရးရဲ႕ ေရြးခ်ယ္စရာ အခြင့္အေရး နည္းပါးခဲ့ျခင္းေၾကာင့္ အႏုစာေပ စိတ္၀င္စားလည္း အမွတ္ေကာင္းရင္ ေဆးေက်ာ င္းေရာက္တယ္။ စိတ္ပညာကို အထူးျပဳလိုလည္း အမွတ္ေကာင္းရင္ ေဆးေက်ာင္းေရာက္တယ္။ တျခားဘယ္လို အေၾကာ င္းေၾကာင့္ျဖစ္ျဖစ္ ေလ့လာသူတစ္ေယာက္ဟာ “စာသင္ခန္းမွား”တဲ့ အေျခအေနမ်ိဳး ၾကံဳႏိုင္ပါတယ္။ အဲဒီလို အေျခအေန မ်ိဳး ၾကံဳလာရင္ ေလ့လာသူဟာ Facilitatorနဲ႔ နားလည္သေဘာတူညီမႈ ရယူထားသင့္ပါတယ္။ “ကြ်န္ေတာ္ဟာ စာေမးပြဲ ေအာင္ရံုပဲ စိတ္၀င္စားတာပါ။ ဒီေက်ာင္းကို တက္ခ်င္လြန္း တက္ေနတာ မဟုတ္ပါဘူး။ အဲဒီအတြက္ စာေမးပြဲေအာင္ရံုပဲ ကြ်န္ေတာ္ ေလ့လာမယ္။ ဒါေၾကာင့္ အဲဒီထက္ ပိုျပီး ဖိအားမေပးပါနဲ႔” ဆိုျပီး နားလည္ေအာင္ ေျပာျပထားသင့္ပါတယ္။ အဲဒီ အခါ Facilitatorကလည္း သေဘာတူလက္ခံေပးရပါမယ္။ ေလ့လာသူအေနနဲ႔ Facilitatorဆီက သေဘာတူညီမႈ ရယူထား တဲ့အတြက္ ပိုျပီးေတာ့ လြတ္လပ္လာမယ္။ သူ႕သေဘာ မတူထားတဲ့ အရာအတြက္ စိုးရိမ္စရာ မလိုေတာ့ဘူး။ သေဘာတူ ညီမႈ ရယူထားတာကို ေက်ပြန္ဖို႔အတြက္လည္း တာ၀န္ယူမႈေတာ့ ရွိရမယ္။
ေနာက္တစ္ခုကေတာ့ အတန္းခြဲဖို႔ပါ (division of class)။ အတန္းခြဲဖို႔ လိုအပ္ရတဲ့ အေျခခံအေၾကာင္းေလာက္ကို ေဆြးေႏြး ၾကည့္ပါမယ္။ လူသားတစ္ေယာက္ကို လႊမ္းမိုးျပဳျပင္ေနတဲ့ အေၾကာင္းတရားေတြကို အုပ္စုဖြဲ႕လိုက္ရင္ သံုးခုပဲ ရွိပါတယ္။ (၁) ဇီ၀ေဗဒဆိုင္ရာ အေၾကာင္းတရား (၂) စိတၱေဗဒဆိုင္ရာ အေၾကာင္းတရား (၃) ပတ္၀န္းက်င္ဆိုင္ရာ အေၾကာင္းတရား ဆိုျပီး သံုးအုပ္စု ရွိပါတယ္။ လူသားတစ္ေယာက္နဲ႔ တစ္ေယာက္ဟာ ဖီ၀ေဗဒဆိုင္ရာ အေၾကာင္းတရားထဲက အေရးအၾကီး ဆံုးျဖစ္တဲ့ မ်ိဳးရိုးဗီဇခ်င္းလည္း မတူညီၾကပါဘူး။ monozygotic twinsေတြမွာ ဗီဇခ်င္းထပ္တူညီတာေတာင္မွ ပတ္၀န္းက်င္ ဆိုင္ရာ အေၾကာင္းတရားက အညမညျပဳျပီး လာလႊမ္းမိုးလို႔ လူသားတစ္ေယာက္ အျဖစ္က်ေတာ့ မတူညီျပန္ပါဘူး။ စိတၱ ေဗဒဆိုင္ရာ အေၾကာင္းတရားေတြျဖစ္တဲ့ ရည္မွန္းခ်က္ေတြ၊ စိတ္ခ်ယံုၾကည္မႈ ရွိတာေတြခ်င္းလည္း လူတစ္ေယာက္နဲ႔ တစ္ေယာက္ မတူၾကျပန္ပါဘူး။ လူသားတစ္ေယာက္ ၾကီးျပင္းရာ ပတ္၀န္းက်င္ေနာက္ခံျဖစ္တဲ့ ယဥ္ေက်းမႈေတြ၊ ဘာသာ ေရးယံုၾကည္မႈေတြ၊ ႏိုင္ငံေရးအျမင္ေတြလည္း မတူၾကျပန္ပါဘူး။ အဲဒီလို မတူညီမႈေတြ ရွိတာ မျငင္းႏိုင္ေပမယ့္ အေျခခံ သဘာ၀ေလးေတြ တူညီေနတာ ရွိပါတယ္။ အခု ေဆြးေႏြးေနတဲ့ စာသင္ခန္းတြင္း လြတ္လပ္မႈတည္ေဆာက္ျခင္းမွာဆိုရင္ လြတ္လပ္မႈကို အငမ္းမရ လိုခ်င္ျပီး ကိုယ္တိုင္ဦးေဆာင္ ေလ့လာျခင္းကို ျမတ္ႏိုးတဲ့ ေလ့လာသူေတြ ရွိမယ္။ တစ္သက္လံုး က သူမ်ား ႏွာေခါင္းေပါက္နဲ႔ အသက္ရႈလာလို႔ လြတ္လပ္မႈကို သိပ္မလိုခ်င္သူေတြ ရွိမွာလည္း ဧကန္ပဲ။ အဲဒီအခါ အတန္း ခြဲမွပဲ အဆင္ေျပေတာ့မယ္။
အတန္းခြဲမယ္ဆိုရင္လည္း လူတစ္ရာ တစ္ခန္းမ်ိဳးဆိုရင္ေတာ့ အဆင္ေျပမွာ မဟုတ္ပါဘူး။ Facilitatorက ေလ့လာသူေတြ ကိုယ္တိုင္ ဦးေဆာင္ေလ့လာျခင္းကို ပံ့ပိုးကူညီေပးလို႔ ထိေရာက္ႏိုင္မယ့္ အုပ္စုေလးေတြပဲ ျဖစ္သင့္ပါတယ္။ အဲဒီလို အုပ္စုငယ္ေလးေတြ ဖြဲ႕လိုက္တဲ့အခါ Facilitatorဟာ စူးစမ္းေမးျမန္းျခင္းနည္းကို အသံုးျပဳလို႔ အဆင္ေျပႏိုင္ပါတယ္ (the conduct of inquiry)။ သိပၸံပညာမွာက အသစ္အသစ္ေသာ ျပႆနာေတြက ထပ္ေပၚေနတယ္။ Facilitatorက အေျဖသိ ျပီးသား မဟုတ္တဲ့ ျပႆနာတစ္ရပ္ကို ေလ့လာသူေတြဆီ ယူေဆာင္လာမယ္။ ျပီးရင္ Facilitatorက ေလ့လာသူေတြကို ပံ့ပိုးေပးမယ့္ အရင္းအျမစ္အျဖစ္ ေဆာင္ရြက္မယ္။ ေလ့လာသူေတြက အေျဖ မသိေသးတဲ့ ျပႆနာကို ေျဖရွင္းဖို႔ သိပၸံ ပညာရွင္တစ္ေယာက္လို စူးစမ္းေလ့လာေတာ့မယ္။ အေျဖရဖို႔ ေလ့လာသူတစ္ဦးခ်င္းဆီက လြတ္လြတ္လပ္လပ္ ေတြးေခၚ စဥ္းစားၾကသလို ပူးေပါင္းအေျဖရွာတဲ့ အေလ့အထလည္း ရလာႏိုင္မယ္။ ကိုယ္တိုင္ လြတ္လပ္စြာ စဥ္းစားအေျဖရွာလို႔ ရလာတဲ့ နားလည္မႈဟာ ပိုမိုနက္ရႈိင္းသလို တာရွည္လည္းခံပါတယ္။
တကယ့္ လက္ေတြ႕ဘ၀ ျပႆနာေတြကို အေျခခံျပီး ေလ့လာျခင္းဟာ အက်ိဳးမ်ား ထိေရာက္တာ မွန္ေပမယ့္ အကုန္လံုး လုပ္ေဆာင္ဖို႔က် ခဲယဥ္းပါတယ္။ ေနာက္တစ္ခုလည္း ရွိပါေသးတယ္။ ျပႆနာတစ္ခုဟာ ကိုယ့္ပတ္၀န္းက်င္ မျဖစ္ေသး ေပမယ့္ တျခားပတ္၀န္းက်င္မွာ ျဖစ္ေနျပီ။ ကိုယ့္ပတ္၀န္းက်င္မွာ မျဖစ္ေသးေတာ့ အဲဒီျပႆနာကို ဘယ္လို ေလ့လာမလဲ လို႔ ေမးစရာရွိပါတယ္။ ေတာင္အာဖရိကမွာ Ebolaကူးစက္ျပန္႕ပြားေနတယ္။ ျမန္မာျပည္မွာ မရွိေသးလို႔ ငါတို႔ ျပႆနာ မဟုတ္တဲ့အတြက္ ေလ့လာစရာ မလုိဘူး။ ေလ့လာလို႔လည္း မထိေရာက္ႏိုင္ဘူးလို႔ ထင္စရာရွိပါတယ္။ အဲဒီလို အေျခအ ေနေတြအတြက္ဆိုရင္ “simulation”နည္းကို သံုးလို႔ရပါတယ္။ simulationဆိုတာ ရႈပ္ေထြးလွတဲ့ တကယ့္ လက္ေတြ႕ဘ၀ အေျခအေနေတြကို ကိုယ္စားျပဳေဖာ္ေဆာင္ထားတဲ့ ပံုစံငယ္ေလးတစ္ခုပါ။ simulation ဖန္တီးဖို႔ဆိုရင္ ကိုယ္ဖန္တီးမယ့္ အေျခအေနကို ေကာင္းေကာင္း နားလည္ထားရပါတယ္။ အဲဒီအတြက္ Facilitatorက ပထမဆံုး မိတ္ဆက္နိဒါန္းပ်ိဳးေပး ရပါမယ္။ တကယ္ တာ၀န္ယူ ေဖာ္ေဆာင္ရမွာကေတာ့ ေလ့လာသူေတြပါ။ အဲဒီလို simulationနည္းနဲ႔ ေလ့လာထားတဲ့ အခါ ေလ့လာသူေတြအေနနဲ႔ တကယ့္ လက္ေတြ႕ဘ၀မွာ ၾကံဳလာရင္ တာ၀န္ယူ ေျဖရွင္းလာႏိုင္ပါလိမ့္မယ္။ တကယ့္ လက္ေတြ႕ဘ၀လို ဖန္တီးေလ့လာတဲ့အတြက္ လူသားခ်င္းၾကား နားလည္မႈေတြ၊ အျပန္အလွန္ ေလးစားမႈေတြ၊ ပူးေပါင္း လုပ္ေဆာင္ႏိုင္စြမ္းေတြလည္း အျမတ္ထြက္လာပါမယ္။
အခု ေဆြးေႏြးခဲ့တာကေတာ့ Carl Rogers တင္ျပခဲ့တဲ့ နည္းလမ္းတခ်ိဳ႕ပါ။ ခ်ဥ္းကပ္ပံု နည္းလမ္းဆိုတာက တရားေသ ေျပာလို႔ မရပါဘူး။ လူတစ္ေယာက္ခ်င္းစီ အသံုးျပဳပံုခ်င္းလည္း မတူႏိုင္ပါဘူး။ တျခားနည္းလမ္းေတြလည္း အမ်ားၾကီး ရွိပါတယ္။ အခုေတာ့ ဒီေလာက္ပဲ ေဆြးေႏြးလိုပါတယ္။
၂။ ေလ့လာျခင္းကို အကဲျဖတ္ျခင္း
အစဥ္အလာ ပညာေရးမွာေတာ့ အကဲျဖတ္ျခင္းကို တျခားလူတစ္ေယာက္ ထုတ္တဲ့ ေမးခြန္းေတြကို ေျဖဆိုရျခင္းဆိုတဲ့ စာေမးပြဲနဲ႔ တိုင္းတာေလ့ရွိပါတယ္။ စဥ္းစားၾကည့္ပါ မိတ္ေဆြ။ ကိုယ္ေလ့လာထားတာကို သူမ်ားက လာစစ္တယ္ဆိုေတာ့ သူမ်ား လိုခ်င္တာ ေျဖႏိုင္ရင္ ကိုယ္တတ္တယ္ဆိုတဲ့ အဓိပၸါယ္ထြက္မေနဘူးလား။ သူ မလိုခ်င္တာ၊ သူ မေမးတာ ကိုယ္ တတ္တယ္ဆိုရင္ေတာ့ ကိုယ္တတ္ထားတာက သံုးမရသလို ျဖစ္ေနျပီ။ စားေမြးပြဲနဲ႔ စစ္တယ္ဆိုေတာ့ အဲဒီစာေမးပြဲရဲ႕ အရည္ေသြး ခိုင္မာမႈကို ဘာမွတ္ေက်ာက္နဲ႔ ျပန္တိုင္းမလဲ။ လူသားဆန္တဲ့ ပညာေရးမွာေတာ့ စာေမးပြဲ စစ္တယ္ဆုိရင္ အဲဒီစာေမးပြဲဟာ ဘ၀ဆိုတဲ့ ေပတံနဲ႔ တိုင္းတာကို ခံႏိုင္ရမယ္။ အဲဒီေပတံနဲ႔ အတိုင္းမခံႏိုင္ရင္ အဲဒီစာေမးပြဲဟာ အလကားပဲ။
ကမၻာတစ္လႊားမွာ စာေမးပြဲေတြ စစ္တဲ့သူက စစ္တယ္။ ေျဖတဲ့သူေတြက သန္းေပါင္းမ်ားစြာ။ သူတို႔ ဘာလို႔ အဲဒါေတြ လုပ္ ေနၾကလဲ။ လက္မွတ္ လိုခ်င္လို႔ပါ။ တကၠသိုလ္၀င္ခြင့္ လက္မွတ္၊ ဘြဲ႕ရလက္မွတ္၊ အလုပ္၀င္ခြင့္ လက္မွတ္ အစရွိသျဖင့္ေပါ့ ေလ။ လူသားဆန္တဲ့ ပညာေရးမွာေတာ့ သူမ်ား သတ္မွတ္ထားတဲ့ စံေတြနဲ႔ စစ္ေဆးတဲ့ စာေမးပြဲဆိုတာ လူသားတစ္ေယာ က္ ဘယ္ေလာက္ တတ္ေျမာက္သလဲဆိုတာ အမွန္တကယ္ စစ္ေဆး မေပးႏိုင္ပါဘူး။ လက္မွတ္ရရံုပါ။ မိမိကုိယ္ကို အကဲ ျဖတ္ျခင္း (self-evaluation)နဲ႔ပဲ ဆန္းစစ္လို႔ရပါတယ္။ ကိုယ္တိုင္ ခ်မွတ္ထားတဲ့ ရည္မွန္းခ်က္ေတြ၊ ကိုယ္တိုင္ ခ်မွတ္ထား တဲ့ စံေတြ မွတ္ေက်ာက္ေတြနဲ႔ပဲ အကဲျဖတ္လို႔ ရပါတယ္။ မိမိကုိယ္ကို အကဲျဖတ္ျခင္းကို ေလ့လာျခင္း ျဖစ္စဥ္မွာ ထည့္သြင္ း က်င့္သံုးႏိုင္တဲ့ နည္းလမ္းေတြ အမ်ားၾကီး ရွိႏိုင္ပါတယ္။ Facilitatorနဲ႔ ေလ့လာသူ အျပန္အလွန္ ေဆြးေႏြးျခင္းျဖင့္လည္း မိမိကုိယ္ကို အကဲျဖတ္လို႔ ရပါတယ္။ ကိုယ္တိုင္ ေရးသား အကဲျဖတ္ျခင္း၊ Facilitatorနဲ႔ သေဘာတူညီထားတာကို ဘယ္ ေလာက္ ျဖည့္ဆည္းႏိုင္သလဲ အစရွိသည္တို႔နဲ႔လည္း အကဲျဖတ္လို႔ ရပါတယ္။ ေလ့လာသူတစ္ေယာက္နဲ႔ တစ္ေယာက္ ခ်မွတ္ထားတဲ့စံေတြ၊ ရည္မွန္းခ်က္ေတြဟာ အမ်ိဳးမ်ိဳးကြဲျပားႏိုင္ပါတယ္။ အစဥ္အလာ ပညာေရးမွာလို ေလ့လာသူအားလံုး ကို အဆင့္ဆိုတဲ့ တစ္ခုတည္းေသာ အကဲျဖတ္စံနဲ႔ သတ္မွတ္မထားတဲ့အတြက္ (competition)ယွဥ္ျပိဳင္ျခင္းကို မျဖစ္ေစ ေတာ့ပါဘူး။ ကိုယ့္ရည္မွန္းခ်က္ ကိုယ့္စံေတြ ျပည့္၀ဖို႔ ၾကိဳးစားရင္း ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ႏိုင္ျခင္း cooperationပဲ ရရွိလာ ေတာ့တယ္။
‪#‎PUBLIC_POLICY_2011‬+ ေဆြသက္ေဇာ္
>>Photo: www.guninetwork.org

No comments:

Post a Comment

မိတ္ေဆြ...အခ်ိန္ေလးရရင္ blogg မွာစာလာဖတ္ပါေနာ္
ဗဟုသုတ ရနိုင္တယ္။