" Marketing Plan ဘယ္လိုေရးမလဲ "
-------------------------- -----------------
Marketing Plan တစ္ခု ေရးေတာ့မယ္ ဆိုရင္ က်မ ေလ့လာ ၊ သင္ယူ မိသေလာက္ ဖတ္မိသေလာက္ ဘာေတြ မျဖစ္မေနပါမလဲ ဆိုေတာ့
1) Executive Summary
2) Situational Analysis
3) Objectives
4) Strategy
5) Tactics
6) Action Plan နဲ႕
7) Control တို႕ ျဖစ္ပါတယ္ ။
အဲ့ဒီမွာ နံပါတ္ 1) ကို ခဏထားခဲ့ၿပီး က်မ နံပါတ္ 2) Situational Analysis ကို အရင္ေဆြးေႏြးပါမယ္။ ရွင္းေအာင္ေျပာရမယ္ဆိုရင္ ေစ်းကြက္ထဲမွာ ကိုယ္က ဘယ္ေနရာေရာက္ေနလဲ ဆိုတာပါ ။ကိုယ္က ေစ်းကြက္ထဲမွာ ရွိၿပီးသား brand လား ၊ကိုယ့္ပစၥည္း က ေစ်းကြက္ထဲကို ခုမွ ၀င္မွာလား အေျခ အေနအားလံုးျခံဳငံု သံုးသပ္ရမယ္ ေပါ့ ။အဲ့ဒီမွာ Marketing Audit အေနနဲ႕ Macro နဲ႕ Micro လုပ္ပါမယ္ ။Market, Product, Competitors, Distributors, PESTLE Analysis တို႕လုပ္ပါမယ္။လက္ရွိ Market အေနအထားက Market ထဲမွာ ကိုယ္ေရာင္းမယ့္ /ထုတ္မယ့္ ပစၥည္းက ဘယ္သူေတြ ၀ယ္ေနတာလဲ ။ ဘယ္က လူေတြ ၀ယ္တာလဲ ။ ဘယ္လို လူမ်ဴိးေတြက ၀ယ္ေနတာလဲ ။Marketထဲမွာအေနအထားက ေခ်ာင္ေနလား ။ က်ပ္ေနလား စသည္ျဖင့္ေပါ့။ၿပီးေတာ့ Product Review ေရးရပါမယ္ ။ ကိုယ့္ဆီမွာအခုလက္ရွိ Product ဘယ္ႏွစ္မ်ဴိး ရွိတယ္ ။ဘယ္လိုSize ေတြ ဘယ္ႏွစ္မ်ဴိး ထားၿပီး ေစ်းႏႈန္းေတြ ဘယ္ေလာက္ ရွိတယ္ ဆိုတာ ေျပာရပါမယ္ ။ေရာင္းအားေတြက ဘယ္နယ္မွာေတာ့ ဘယ္ေလာက္ရွိ ၿပီး Product Line ထဲမွာ ဘယ္ Product ကေတာ့ Margin ဘယ္ေလာက္ ျမတ္ေနတယ္ ။ဘယ္ဟာကေတာ့ ရံႈးေနတယ္ ဆိုတာမ်ဴိးေတြ ေရးပါမယ္။ Competitor Analysis အေနနဲ႕ ကိုယ့္ရဲ႕ အဓိက ၿပိဳင္ဘက္က ေစ်းကြက္ထဲမွာ ဘယ္ေနရာေရာက္ေနၿပီး သူတို႕ ဘယ္ဗ်ဴဟာ နဲ႕ သြားေနတယ္ ။ သူတို႕ Product ရဲ႕ အရည္အေသြးက ဘယ္လို ရွိၿပီး ေစ်းႏႈန္းဘယ္ေလာက္နဲ႕ ဘယ္Channelကို ျဖန္႕ေနတယ္ ။ Promotion ဘယ္လိုေပးေနၿပီး ေၾကာ္ျငာကေတာ့ ဘာေတြ လုပ္ေနတယ္ ဆိုတာမ်ဴိးေတြကို တင္ျပရပါမယ္။Distribution ကေတာ့ ဘယ္နယ္ေတြကို ဘယ္လိုျဖန္႕လဲ ။ဘယ္Channel မွာ ျဖန္႕ခ်ိေရး က ဘယ္လိုသြားေနလဲ ။Wholesale ၊ Retail ၊ Modern Trade စသည့္ျဖင့္ ဘယ္လို ျဖန္႕ထားလဲ ။ဘယ္ၿမိဳ႔နယ္က ဘယ္Product ကိုOffer ဘယ္ေလာက္တက္ၿပီး ဘယ္ၿမိဳ႕နယ္မွာေတာ့ ေရာင္းအားဘယ္ေလာက္က်ေနတယ္ ဆိုတာမ်ဴိး ေရးရပါမယ္ ။ အဲ့ဒီမွာ Location အလိုက္ Culture အလုိက္ Season အလိုက္ Sale Volume က ကြာႏိုင္ပါတယ္။ ဥပမာ - တရုတ္တန္း မွာ Indian Dress ေရာင္းအားမရွိ တာမ်ဴိး ျဖစ္သြားႏိုင္တဲ့ အတြက္ Distribution မွာ Hard Data ကို ေသခ်ာကိုင္၊ Supply နဲ႕ Demand ကို သံုးသပ္ၿပီး ဘယ္နယ္ကို ဘာျဖန္႔မယ္ ။ ဘယ္ကိုေတာ့ ဘယ္လို Promotion ေပးမယ္ဆိုတာမ်ဴိးကို ေရးေပးရပါမယ္။
PESTLE Analysis မွာ Political ပိုင္းက ေျပာင္းလဲမႈေတြ ရွိရင္ ကိုယ့္ပစၥည္း ကို ဘာေတြသက္ေရာက္မႈရွိမလဲ ။ အခုဆိုရင္ အစိုးရသစ္ေျပာင္းသြားပါၿပီ။
အဲ့ဒီအခ်က္နဲ႕ ပတ္သတ္ၿပီး ကိုယ့္ company ကိုယ့္ product အေပၚမွာ
ဘယ္လိုေတြ သက္ေရာက္မႈ အေျပာင္းအလဲ ေတြျဖစ္မွာလဲ ဆိုတာမ်ဴိး ၊ Economic
ပိုင္းမွာေရာ၊Social နဲ႕Cultural ကိုပါထည့္သြင္းစဥ္းစာၾကည့္ဖ ို႕လိုပါမယ္။
Technological တိုးတက္မႈေတြျဖစ္လာရင္ ေရာ ဘာေတြ ျဖစ္ႏိုင္မလဲ။ Legal
ပိုင္းရဲ႕ ေျပာင္းလဲမႈ ေတြကေရာ ကိုယ့္ကုန္ပစၥည္းကို ဘယ္လိုေတြ
သက္ေရာက္မႈရွိသြားႏိုင္မလဲ ၊Environmental ပိုင္းကေရာ ဆိုၿပီး
စဥ္းစားရပါမယ္ ။ အခုဆိုရင္ပဲ က်မတို႕ ဆီမွာ သဘာ၀ ပတ္၀န္းက်င္နဲ႕ ပတ္သတ္ၿပီး
ေရႀကီးတာ၂ႏွစ္ ဆက္တုိုက္ ျဖစ္ေနပါၿပီ ။ ဒါမ်ဴိး ဆိုရင္ ကိုယ့္ product
အတြက္ ထိခိုက္မႈက ဘာေတြျဖစ္မလဲ ? ဒါမွမဟုတ္ အားသာခ်က္က ဘာျဖစ္သြားမလဲ ?
စသည့္ျဖင့္ေပါ့ ၊ Ready Made Food ေတြက ပိုၿပီး အသံုး၀င္လာတာမ်ဴိး
၊ေစ်းကြက္လိုအပ္ခ်က္ ပိုမ်ားလာတာမ်ဴိး ေပါ့။
ၿပီးရင္ MkIS (Marketing Information System)ကိုလည္း အခိုင္အမာ တည္ေဆာက္ထားဖို႕လိုပါမယ္။
အဲ့ဒီေတြ ၿပီးတာနဲ႕ က်မတို႕ SWOT Profile ကိုေရးေပးရပါမယ္။SWOT မွာ PESTLE နဲ႕ ျပန္ ခ်ိတ္ၿပီး ကိုယ္ကဘာေတြ အားသာခ်က္ ရွိတယ္ ၊ ဘာေတြ ေတာ့ အားနည္းေနတယ္၊ အျပင္ကသက္ေရာက္မႈေတြ အေနနဲ႕ ဘယ္လိုအခြင့္အေရးေတြေတာ့ ဘယ္အခ်ိန္မွာ ရွိႏိုင္တယ္ ၊ဘယ္လို Feature ေတြက ေတာ့ ကိုယ့္ကို ၿခိမ္းေျခာက္မႈေတြ ျဖစ္လာမယ့္ Factors ျဖစ္လာႏိုင္တယ္ဆိုတာမ်ဴိးေတ ြကို ေဆြးေႏြးေပးရပါမယ္။
နံပါတ္ 3) Objectives ေရးပါမယ္။ Objective ဆိုတာက ကိုယ္ဘယ္ေရာက္ေအာင္သြားခ်င္ လဲ ဘာျဖစ္ခ်င္လဲ ဘယ္ေလာက္ျမတ္ခ်င္လဲ အဲ့ဒီကို ဘယ္ေလာက္ၾကာရင္ေရာက္ေအာင္သြ ားမလဲ ဆိုတာကိုေရးရမွာပါ။ဒီအေၾကာင ္းအရာမွာ
Strategic Goals, Sales Objectives, Brand Objectives, Communication
Objectives ေတြ ေရးေပးရပါမယ္။အဲ့ဒီေတာ့ ကိုယ့္ Objectives ေအာင္ျမင္ဖို႕
အတြက္ လိုအပ္တဲ့ KSF Issues (Key Success Factors)ေတြ
ေရးေပးရပါမယ္။ကိုယ္လိုခ်င္တ ဲ့
Objectives ကိုေရးတဲ့ေနရာမွာ SMART ( Specific, Measurable, Achievable,
Realistic, Timed ) ျဖစ္ဖို႕လိုၿပီး PLC (Product Life Cycle) တို႕ BCG
တို႕နဲ႕ ျပန္ခ်ိတ္ဖို႕လိုပါမယ္။ကိုယ ့္
Product က ဘယ္ Stage မွာလဲ ၊ Market ကေရာ ဘယ္အေျခအေနလဲ၊ ၿပီးေတာ့ PESTLE
ကေရာ ကိုယ့္အတြက္ ဘယ္လိုအခ်က္ေတြ သက္ေရာက္လာမလဲ စသည္ျဖင့္ …ျပန္ခ်ိတ္ၿပီး
ေရးေပးရပါမယ္။ဥပမာ - ကိုယ့္ Product ခုမွ စမယ္ဆိုပါစို႕ ။ မားကတ္ထဲကို
စ၀င္၀င္ခ်င္း 12 လအတြင္းမွာ မားကတ္ေ၀စု 20 % ရရန္ ဆိုတာမ်ဴိ း ေရးေပးရပါမယ္
။
4)Strategy အေၾကာင္းဆက္စဥ္းစားပါမယ္။ Strategy ဆုိတာက ကိုယ့္Objectives ဆီကို ဘယ္လို ေရာက္ေအာင္သြားမလဲ ဆိုတဲ့ လမ္းေၾကာင္း ကို ေဆြးေႏြးမွာပါ။အဲ့ဒီ Strategy မွာSegmentation, Targeting, Positioning, Differentiation ဆိုတဲ့ အေၾကာင္းအရာေတြေရးပါမယ္။Seg mentation မွာ နယ္ေျမ ေဒသအလိုက္ ၊က်ား/မအလိုက္၊အသက္/ အရြယ္အလိုက္၊၀င္ေငြ
အတန္းအစားအလိုက္၊ စိတ္ပိုင္းဆိုင္ရာခံစားမႈ ေတြ အလိုက္၊ေနထိုင္ ၿပဳမူမႈ
အဆင့္အတန္းေတြ အလိုက္ အုပ္စု အဖြဲေတြ ခြဲျခားေပးရပါမယ္။ ဥပမာ Skin Care
Products ေရာင္းမယ္ဆိုရင္ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕က အသက္ 16 ႏွစ္ကေန 25 ႏွစ္အတြင္း
ပိုက္ဆံဘယ္ေလာက္ သံုးႏိုင္တဲ့ အလွႀကိဳက္ၿပီး အသားအရည္ထိန္းသိမ္းခ်င္တဲ့
မိန္းခေလးေတြဆိုတာမ်ဴိး လူဦးေရ ဘယ္ေလာက္ကို ကုန္ပစၥည္း ဘယ္ေလာက္အေရအတြက္
ေရာင္းမလဲ ဆိုတာမ်ဴိး Research Data ကေန ျပန္ၿပီးခြဲျခားတြက္ခ်က္ရမွ ာပါ ။အဲ့ဒီက ထြက္လာတဲ့ Results ကို Production, Distribution နဲ႔ ျပန္ခ်ိတ္၊ကုန္ပစၥည္း အေရအတြက္ဘယ္ေလာက္ထုတ္လုပ္ၿပ ီး
ဘယ္လိုျဖန္႕မယ္ ဆိုတာ Logistics & Supply Chain Process ပါ တစ္ခါတည္း
ထည့္တြက္ဖို႕ လိုပါမယ္။ ဒါက က်မ ႀကံဳလို႕ တစ္ခါတည္း စိတ္ထဲဆက္စပ္မိတာေတြ
ေရးလိုက္တာပါ ။အဓိကကေတာ့ Segmentation ဆိုတာက မားကတ္တုိင္းမွာ သူ႕
အစိတ္အပိုင္းေလးေတြနဲ႕သူ ရွိၿပီးသားပါ။အဲ့ဒါကို ကိုယ္ေရာင္းမယ့္
ကုန္ပစၥည္းအလိုက္ အစုအဖြဲေလးေတြ ခြဲထုတ္ရမယ္ဆိုတာ ကို ဆိုလိုတာပါ။Targeting
မွာေတာ့ ကိုယ္ က ဘယ္သူေတြကို ေရာင္းမွာလဲ ဆိုတာ ကို သတ္မွတ္ရမွာပါ။
ရွိရွိသမွ် လူေတြ အကုန္လံုးကို ကိုယ့္ Product စားသံုးသူ /၀ယ္ယူသူ
ျဖစ္ေစခ်င္လို႕ မရပါဘူး ။ ဥပမာ - ဂ်ာနယ္ တစ္ခု ဆိုပါေတာ့ …ျမန္မာႏုိင္ငံရဲ႕
လူဦးေရ အကုန္လံုးစာအတြက္ဆိုၿပီး ေစာင္ေရ သန္းခ်ီ ထုတ္ဖို႔ မလိုပါဘူး
။အိမ္ေထာင္စု ဘယ္ႏွစ္ခု ရွိလဲ ။ အဲ့ဒီ အိမ္ေထာင္စုမွာမွ ကိုယ့္ဂ်ာနယ္ကို
ဘယ္လို လူမ်ဴိး ေတြက ဖတ္မွာလဲ ။ အဲ့ဒီမွာမွ လမ္းပန္းဆက္သြယ္ေရး
မေကာင္းတဲ့ေနရာေတြ ပယ္ဦး ။ ဘယ္ ၿမိဳ႕နယ္ / ဘယ္လိုလူေတြ အတြက္ ကေတာ့
ျဖစ္ႏိုင္ေျခ ရွိတယ္။ ဘယ္ေနရာေတြ/ ဘယ္လိုလူေတြ က ေတာ့ ကိုယ့္ Target
မျဖစ္ႏိုင္ဘူး ဆိုတာမ်ဴိး ျပန္စဥ္းစားပီးမွ စၿပီး အေစာင္ေရ ဘယ္ေလာက္
ထုတ္မယ္ဆိုတာမ်ဴိး ေပါ့ ။ ကိုယ္က ျပည္တြင္းမားကတ္ကို ပဲ သြားမွာလား ။ ျပည္ပ
အထိပါ တင္ပို႕ေရာင္းခ် မွာလား ။လူနည္းစုအတြက္လား ။ လူမ်ားစုအတြက္လား
။လူေနမႈ အဆင့္အတန္း / ၀င္ေငြ စသည္ျဖင့္ေပါ့ လိုအပ္တာေတြ အကုန္
လိုက္စဥ္းစားၿပီး ေသခ်ာ ေရြးၿပီး ေရးေပးရမွာပါ။ ကိုယ္ပစ္မယ့္ မားကတ္ ကို
ကိုယ့္ ဘာသာ ကြက္တိခ်ိန္ ပစ္တတ္ဖို႕ ေတာ့ လိုပါတယ္ ။Positioning
လုပ္ေတာ့မယ္ ဆိုရင္ ၿပိဳင္ဘက္ကုန္ပစၥည္းေတြနဲ႕ ကိုယ္ကို ကြဲျပားေအာင္ / ျခားနားေအာင္
ကိုယ့္ ရဲ႕ Customer စိတ္ထဲမွာ ကိုယ့္ကို ဘယ္လိုျမင္ေစခ်င္သလဲ ဆိုတာမ်ဴိး
ကို သတ္မွတ္ လုပ္ေဆာင္ရမွာပါ။ဥပမာ -Services Company တစ္ခုက “ သင့္ရဲ႕
စိတ္ေက်နပ္သြားမႈက ကၽြႏု္ပ္တို႕ ရဲ႕ ေအာင္ျမင္မႈပါပဲ “ ဆိုတာမ်ဴိး
ေျပာမယ္ဆိုရင္ သူက ဘာနဲ႕ Offer လုပ္လိုက္တာလဲဆိုေတာ့ သူ႕ဆီလာတဲ့ Customer
ကို အေကာင္းဆံုးစိတ္ေက်နပ္မႈရေအာင ္ကို ၀န္ေဆာင္မႈေပးမယ္/ေပးေနတဲ့ Company တစ္ခုလို႕ ေျပာလိုက္တာမ်ဴိး / ျမင္ေစခ်င္တာမ်ဴိးပါ
။အဲ့ဒီေတာ့ ကိုယ္ဘာနဲ႕ Offer လုပ္မွာလဲ ။ ကို္ယ့္ကို စားသံုးသူ စိတ္ထဲမွာ
ဘယ္လိုျမင္ေနေစခ်င္လဲ ဆိုတာကို ေရးရမွာပါ ။အဲ့ဒီမွာ Differentiation နဲ႕
သြားခ်ိတ္ပါတယ္ ။ Positioning ကို ပိုထိေရာက္ေစမွာက
မတူကြဲျပားေအာင္လုပ္ျခင္းပါ ။ ကိုယ္က မားကတ္ကို မတူညီတဲ့ / ပိုေကာင္းတဲ့ / တန္ဖိုးပိုရွိတဲ့ ဘယ္လို Offer ေတြ ေပးၿပီး လုပ္မွာလဲ ဆိုတာမ်ဴိး ေရးရပါမယ္။ကိုယ္တကယ္ျမင္ေစခ်င ္တဲ့
၊ ေပးႏိုင္တဲ့ ဂတိမ်ဴိး ကိုေရြးခ်ယ္ၿပီးသူမ်ားနဲ႕ မတူတဲ့ နည္းလမ္းေတြနဲ႔
လုပ္ေဆာင္ရပါမယ္။ အဲ့ဒီမွာ Over Promise ေတြ Under Promise ေတြ
ျဖစ္လို႕မရပါဘူး ။အဲ့ဒီလိုျဖစ္ခဲ့လို႕ ကိုယ့္ Positioning, Differentiation
ကို ထိခိုက္ရင္ ကိုယ့္ Brand ကိုလည္း လာေရာက္ထိခိုက္မွာကိုပါ သတိထားၿပီး
ေသခ်ာ မွန္ကန္ေအာင္ အကုန္လံုးနဲ႕ ျပန္ခ်ိတ္ၿပီး နည္းဗ်ဴဟာ ခ်မွတ္ၿပီး
ေရးရမွာပါ ။
နံပါတ္ 5)Tactics ကေတာ့ 4 P’s /7 P’s / 8 P’s ေတြပါ အဲ့ဒါေတြ ကို Strategy မွာ အကုန္ျပန္ခ်ိတ္ရပါမယ္ ။ကို္ယ္ထုတ္မယ့္ / ေရာင္းမယ့္ ပစၥည္းက ဘာပစၥည္းလဲ ? ဘယ္ေစ်းနဲ႕ေရာင္းမွာ လဲ ? ဘယ္ေနရာေတြကိုေရာင္းမွာလဲ? ဘယ္လို Promotion ေတြ ေပးမလဲ ? ဘယ္သူေတြကို ေရာင္းမွာလဲ ? ဘယ္လို ေနရာ /ပံုစံ / အျပင္အဆင္ / ထုတ္ပိုးမႈ / ၀န္ေဆာင္မႈနဲ႕လဲ?
ဘယ္ေလာက္ Processes ကအခ်ိန္ယူမွာလဲ ? ျမန္မွာလား ? ၾကာမွာလား? အဲ့ဒါေတြ
အကုန္လံုးကို ဘယ္လို လုပ္ထားလဲ ဆိုတာမ်ဴိးေတြကိုပါ အကုန္ထည့္ေရးေပးရပါမယ္
။အဲ့ဒီမွာ အရံ အေနနဲ႕ က်မတို႕ Emergency Plan ရွိဖို႕လည္းလိုအပ္ပါတယ္ ။
အဲ့ဒီလို Strategy ကိုေရးၿပီး ဆံုးျဖတ္ၿပီးရင္ေတာ့ Budgets နဲ႕ Schedules
ကို ထည့္ဆြဲဖို႕ပါ လုပ္ရမွာပါ ။ဒီPlan ဟာေရရွည္လား ေရတိုလား ။
ရာသီခ်ိန္ပဲလား ဆိုတာမ်ဴိး အေပၚမူတည္ၿပီး ဘယ္ေလာက္
အရင္းအႏွီးထည့္မွာလဲ၊ဘယ္ေတာ့ အရင္းေၾကမွာလဲ ၊ ဘယ္ေတာ့ စျမတ္မွာလဲ ၊ ဒီplan
အတြင္းမွာ ဘယ္ေလာက္ထိ ျမတ္ႏိုင္လဲ ဆိုတာမ်ဴိး ကိုယ့္ Product Nature အလိုက္
ROI ကို ခ်ိန္ၿပီး Break- Even Analysis ကို ပါတြက္ခ်က္ၿပီး ( PLC ပါ
ျပန္ခ်ိတ္ရန္) ထည့္ေရးေပးလိုက္ရမွာပါ ။
နံပါတ္ 6) အေနနဲ႔ Action Plan လုပ္ရမွာပါ ။ က်မ တို ႕ ဘယ္ေလာက္ Plan ထားထား ၊ တကယ္လုပ္ျဖစ္မွ လုပ္ျဖစ္တာပါ ။ Plan တာက လြယ္ပါတယ္ လုပ္ျဖစ္ဖို႕ က ခက္ေတာ့ အဲ့ဒီလို လုပ္ျဖစ္ဖို႕ အတြက္ ဥပမာ -က်မ ဆိုရင္ပဲ ဒီ Plan အတြက္စာေရးမယ္လို႕ေျပာၿပီး ၂ ရက္ၾကာမွ ေရးျဖစ္တာမ်ဴိး ပါ ။အဲ့ဒီေတာ့ က်မ တို႕ မွာ Dead Line ရွိဖို႕ လိုပါတယ္ ။ ဒါဘယ္ရက္ကေန ဘယ္ရက္အထိဆိုတာမ်ဴိး ဘယ္ေန႕ အၿပီးလုပ္မွာလဲ Scope မွာ တစ္ခါတည္း ထည့္ေရး ။ ကိုယ္ျဖစ္ခ်င္တဲ့ ကိုယ္လုပ္မယ့္ Date ေတြ အကုန္ေရး ။တကယ္ျဖစ္ေအာင္လုပ္ဖို႕ Action Plan ရွိမွကို အဆင္ေျပမွာပါ ။တကယ္ေတာ့ Action Plan ဆိုတာ Implementationပါပဲ ။အေကာင္အထည္ေပၚေအာင္ လုပ္ရမွာျဖစ္တဲ့အတြက္ဒီအပို င္းက တကယ့္ကို Operation အပိုင္းျဖစ္သြားပါၿပီ။ အဲ့ဒီမွာ 7P’s နဲ႕ ျပန္ခ်ိတ္ၿပီး အခ်ိန္ေတြ /ေန႕ရက္ေတြ /
တာ၀န္ယူမႈအပိုင္းေတြ အကုန္လံုးကို သီးျခား ေသခ်ာခြဲၿပီး ေန႕အလိုက္ ၊
အပတ္စဥ္အလိုက္ ၊ လအလိုက္ ေသခ်ာစြာ လုပ္ေဆာင္ရမွာပါ ။ ဥပမာ -Product
တစ္ခုကို Launch လုပ္ၿပီဆိုတာနဲ႔ ေၾကာ္ၿငာ ကအရင္ပါသြားၿပီး ပစၥည္းက
မားကတ္ထဲမွာ ကိုယ့္လက္ထဲကေန ေသခ်ာ အဆင္မေျပေသးဘဲ၊ Testing Process
မၿပီးေသးဘဲ Distribution လႊတ္လိုက္ရတာတို႕ ၊ပစၥည္းက မားကတ္ထဲေရာက္ေနၿပီ
ေၾကာ္ျငာက မင္းသမီးရက္ခ်ိတ္လို႕မရလို႕TV မွာ မပါေသးတာတို႕ ၊ ေၾကာ္ျငာ Design က Confirm ထြက္မလာေသးလို႕ ဂ်ာနယ္ေၾကာ္ျငာထည့္ဖို႕ရက္ေ နာက္ဆုတ္လိုက္ရတာတို႕
စသည္အားျဖင့္ ျဖစ္ႏိုင္ေျခ ရွိတာတဲ့ ကေမာက္ကမေတြ မျဖစ္ေအာင္ Action Plan
နဲ႕ အေကာင္အထည္ေဖာ္ ေဆာင္ရြက္ရမွာေတြကို ေရးရပါမယ္။
နံပါတ္ 7) Control အေၾကာင္းေရးရပါမယ္ ။ သူကလည္းတကယ္ကို အေရးႀကီးတဲ့ အစိတ္အပိုင္းပါပဲ ။ကိုယ္လုပ္လိုက္တဲ့ Strategy နဲ႕ Action Plan က အက်ဴိးရွိရဲ႕လား ၊ ေအာင္ျမင္မႈရရဲ႕လား ဆိုတဲ့ အပိုင္းေတြကို ျပန္ၿပီး ေလ့လာ သံုးသပ္ ဆံုးျဖတ္ရမွာပါ ။ကိုယ္ေရွ႕မွာ လုပ္ထားတာေတြကို ကိုယ့္ Marketing Team နဲ႕ေရာ Senior Management နဲ႕ ပါ ပူးေပါင္းၿပီး စဥ္ဆက္မျပတ္ ျပန္သံုးသပ္ ၊ ျပန္ၾကည့္ ၊ လြဲေနခဲ့တယ္ဆိုရင္ မွန္ကန္တဲ့ လုပ္ရပ္ေတြ ျပန္လုပ္ဖို႕ တိုင္ပင္ ၊ျပန္လုပ္ ဒါမ်ိဴးေတြ ေရးရပါမယ္။
ေနာက္ဆံုး နိဂံုးခ်ဴပ္ခ်င္တာကေတာ့ က်မတို႕ ဒီလို အဆင့္ဆင့္ ေရးၿပီးၿပီ ဆိုရင္ နံပါတ္ 1) မွာ ခ်န္ထားခဲ့တဲ့ Executive Summary ကို ျပန္ေရးပါမယ္ ။ Executive Summary ဆိုတာက ကိုယ့္ရဲ႕ Senior Management / Director /
MD က အလုပ္မ်ားေနတဲ့ သူဆိုရင္ သူအတြက္ Plan တစ္ခုလံုးကို အစအဆံုးဖတ္ဖို႕
အခ်ိန္မရွိခဲ့ရင္ အႏွစ္ခ်ဴပ္ ဖတ္ဖို႕ Content Pages Number နဲ႕ တကြ အဓိက
အေၾကာင္းအရာေတြကို ျမင္သာေအာင္ ေရးေပးရမွာပါ ။ သူက သူသိခ်င္တာေတြ လြယ္လြယ္
ကူကူ အတိုခ်ဴပ္ သိမယ္ ၊သိခ်င္တာကို စာမ်က္ႏွာ နံပါတ္ကိုၾကည့္ၿပီးတန္းဖတ္လို ႕ရမယ္
ဆိုတာမ်ဴိးလုပ္ေပးရမွာပါ ။Plan ထဲမွာ ပါတဲ့ အေရးႀကီးတဲ့
အခ်က္ေတြကုိထုတ္ၿပီး အႏွစ္ခ်ဴပ္ေရးၿပီး Plan File စာရြက္ေတြရဲ႕ ထိပ္ဆံုးမွာ
ညွပ္ၿပီးတင္ေပးလိုက္ဖို႕ပါပ ဲ ။ ဒီေလာက္ဆိုရင္ Marketing Plan ေရးဖို႔ လိုအပ္ေနသူေတြ အတြက္ အၾကမ္းအားျဖင့္ အဆင္ေျပမယ္ အသံုး၀င္မယ္လို႕ယူဆပါတယ္။
Best Regards,
Hsint Sanda
Ref : Sayar U Aung Chit Khin's Lectures
Principles of Marketing (15th Edition) by Philip Kotler
--------------------------
Marketing Plan တစ္ခု ေရးေတာ့မယ္ ဆိုရင္ က်မ ေလ့လာ ၊ သင္ယူ မိသေလာက္ ဖတ္မိသေလာက္ ဘာေတြ မျဖစ္မေနပါမလဲ ဆိုေတာ့
1) Executive Summary
2) Situational Analysis
3) Objectives
4) Strategy
5) Tactics
6) Action Plan နဲ႕
7) Control တို႕ ျဖစ္ပါတယ္ ။
အဲ့ဒီမွာ နံပါတ္ 1) ကို ခဏထားခဲ့ၿပီး က်မ နံပါတ္ 2) Situational Analysis ကို အရင္ေဆြးေႏြးပါမယ္။ ရွင္းေအာင္ေျပာရမယ္ဆိုရင္ ေစ်းကြက္ထဲမွာ ကိုယ္က ဘယ္ေနရာေရာက္ေနလဲ ဆိုတာပါ ။ကိုယ္က ေစ်းကြက္ထဲမွာ ရွိၿပီးသား brand လား ၊ကိုယ့္ပစၥည္း က ေစ်းကြက္ထဲကို ခုမွ ၀င္မွာလား အေျခ အေနအားလံုးျခံဳငံု သံုးသပ္ရမယ္ ေပါ့ ။အဲ့ဒီမွာ Marketing Audit အေနနဲ႕ Macro နဲ႕ Micro လုပ္ပါမယ္ ။Market, Product, Competitors, Distributors, PESTLE Analysis တို႕လုပ္ပါမယ္။လက္ရွိ Market အေနအထားက Market ထဲမွာ ကိုယ္ေရာင္းမယ့္ /ထုတ္မယ့္ ပစၥည္းက ဘယ္သူေတြ ၀ယ္ေနတာလဲ ။ ဘယ္က လူေတြ ၀ယ္တာလဲ ။ ဘယ္လို လူမ်ဴိးေတြက ၀ယ္ေနတာလဲ ။Marketထဲမွာအေနအထားက ေခ်ာင္ေနလား ။ က်ပ္ေနလား စသည္ျဖင့္ေပါ့။ၿပီးေတာ့ Product Review ေရးရပါမယ္ ။ ကိုယ့္ဆီမွာအခုလက္ရွိ Product ဘယ္ႏွစ္မ်ဴိး ရွိတယ္ ။ဘယ္လိုSize ေတြ ဘယ္ႏွစ္မ်ဴိး ထားၿပီး ေစ်းႏႈန္းေတြ ဘယ္ေလာက္ ရွိတယ္ ဆိုတာ ေျပာရပါမယ္ ။ေရာင္းအားေတြက ဘယ္နယ္မွာေတာ့ ဘယ္ေလာက္ရွိ ၿပီး Product Line ထဲမွာ ဘယ္ Product ကေတာ့ Margin ဘယ္ေလာက္ ျမတ္ေနတယ္ ။ဘယ္ဟာကေတာ့ ရံႈးေနတယ္ ဆိုတာမ်ဴိးေတြ ေရးပါမယ္။ Competitor Analysis အေနနဲ႕ ကိုယ့္ရဲ႕ အဓိက ၿပိဳင္ဘက္က ေစ်းကြက္ထဲမွာ ဘယ္ေနရာေရာက္ေနၿပီး သူတို႕ ဘယ္ဗ်ဴဟာ နဲ႕ သြားေနတယ္ ။ သူတို႕ Product ရဲ႕ အရည္အေသြးက ဘယ္လို ရွိၿပီး ေစ်းႏႈန္းဘယ္ေလာက္နဲ႕ ဘယ္Channelကို ျဖန္႕ေနတယ္ ။ Promotion ဘယ္လိုေပးေနၿပီး ေၾကာ္ျငာကေတာ့ ဘာေတြ လုပ္ေနတယ္ ဆိုတာမ်ဴိးေတြကို တင္ျပရပါမယ္။Distribution ကေတာ့ ဘယ္နယ္ေတြကို ဘယ္လိုျဖန္႕လဲ ။ဘယ္Channel မွာ ျဖန္႕ခ်ိေရး က ဘယ္လိုသြားေနလဲ ။Wholesale ၊ Retail ၊ Modern Trade စသည့္ျဖင့္ ဘယ္လို ျဖန္႕ထားလဲ ။ဘယ္ၿမိဳ႔နယ္က ဘယ္Product ကိုOffer ဘယ္ေလာက္တက္ၿပီး ဘယ္ၿမိဳ႕နယ္မွာေတာ့ ေရာင္းအားဘယ္ေလာက္က်ေနတယ္ ဆိုတာမ်ဴိး ေရးရပါမယ္ ။ အဲ့ဒီမွာ Location အလိုက္ Culture အလုိက္ Season အလိုက္ Sale Volume က ကြာႏိုင္ပါတယ္။ ဥပမာ - တရုတ္တန္း မွာ Indian Dress ေရာင္းအားမရွိ တာမ်ဴိး ျဖစ္သြားႏိုင္တဲ့ အတြက္ Distribution မွာ Hard Data ကို ေသခ်ာကိုင္၊ Supply နဲ႕ Demand ကို သံုးသပ္ၿပီး ဘယ္နယ္ကို ဘာျဖန္႔မယ္ ။ ဘယ္ကိုေတာ့ ဘယ္လို Promotion ေပးမယ္ဆိုတာမ်ဴိးကို ေရးေပးရပါမယ္။
PESTLE Analysis မွာ Political ပိုင္းက ေျပာင္းလဲမႈေတြ ရွိရင္ ကိုယ့္ပစၥည္း ကို ဘာေတြသက္ေရာက္မႈရွိမလဲ ။ အခုဆိုရင္ အစိုးရသစ္ေျပာင္းသြားပါၿပီ။
ၿပီးရင္ MkIS (Marketing Information System)ကိုလည္း အခိုင္အမာ တည္ေဆာက္ထားဖို႕လိုပါမယ္။
အဲ့ဒီေတြ ၿပီးတာနဲ႕ က်မတို႕ SWOT Profile ကိုေရးေပးရပါမယ္။SWOT မွာ PESTLE နဲ႕ ျပန္ ခ်ိတ္ၿပီး ကိုယ္ကဘာေတြ အားသာခ်က္ ရွိတယ္ ၊ ဘာေတြ ေတာ့ အားနည္းေနတယ္၊ အျပင္ကသက္ေရာက္မႈေတြ အေနနဲ႕ ဘယ္လိုအခြင့္အေရးေတြေတာ့ ဘယ္အခ်ိန္မွာ ရွိႏိုင္တယ္ ၊ဘယ္လို Feature ေတြက ေတာ့ ကိုယ့္ကို ၿခိမ္းေျခာက္မႈေတြ ျဖစ္လာမယ့္ Factors ျဖစ္လာႏိုင္တယ္ဆိုတာမ်ဴိးေတ
နံပါတ္ 3) Objectives ေရးပါမယ္။ Objective ဆိုတာက ကိုယ္ဘယ္ေရာက္ေအာင္သြားခ်င္
4)Strategy အေၾကာင္းဆက္စဥ္းစားပါမယ္။ Strategy ဆုိတာက ကိုယ့္Objectives ဆီကို ဘယ္လို ေရာက္ေအာင္သြားမလဲ ဆိုတဲ့ လမ္းေၾကာင္း ကို ေဆြးေႏြးမွာပါ။အဲ့ဒီ Strategy မွာSegmentation, Targeting, Positioning, Differentiation ဆိုတဲ့ အေၾကာင္းအရာေတြေရးပါမယ္။Seg
နံပါတ္ 5)Tactics ကေတာ့ 4 P’s /7 P’s / 8 P’s ေတြပါ အဲ့ဒါေတြ ကို Strategy မွာ အကုန္ျပန္ခ်ိတ္ရပါမယ္ ။ကို္ယ္ထုတ္မယ့္ / ေရာင္းမယ့္ ပစၥည္းက ဘာပစၥည္းလဲ ? ဘယ္ေစ်းနဲ႕ေရာင္းမွာ လဲ ? ဘယ္ေနရာေတြကိုေရာင္းမွာလဲ? ဘယ္လို Promotion ေတြ ေပးမလဲ ? ဘယ္သူေတြကို ေရာင္းမွာလဲ ? ဘယ္လို ေနရာ /ပံုစံ / အျပင္အဆင္ / ထုတ္ပိုးမႈ /
နံပါတ္ 6) အေနနဲ႔ Action Plan လုပ္ရမွာပါ ။ က်မ တို ႕ ဘယ္ေလာက္ Plan ထားထား ၊ တကယ္လုပ္ျဖစ္မွ လုပ္ျဖစ္တာပါ ။ Plan တာက လြယ္ပါတယ္ လုပ္ျဖစ္ဖို႕ က ခက္ေတာ့ အဲ့ဒီလို လုပ္ျဖစ္ဖို႕ အတြက္ ဥပမာ -က်မ ဆိုရင္ပဲ ဒီ Plan အတြက္စာေရးမယ္လို႕ေျပာၿပီး ၂ ရက္ၾကာမွ ေရးျဖစ္တာမ်ဴိး ပါ ။အဲ့ဒီေတာ့ က်မ တို႕ မွာ Dead Line ရွိဖို႕ လိုပါတယ္ ။ ဒါဘယ္ရက္ကေန ဘယ္ရက္အထိဆိုတာမ်ဴိး ဘယ္ေန႕ အၿပီးလုပ္မွာလဲ Scope မွာ တစ္ခါတည္း ထည့္ေရး ။ ကိုယ္ျဖစ္ခ်င္တဲ့ ကိုယ္လုပ္မယ့္ Date ေတြ အကုန္ေရး ။တကယ္ျဖစ္ေအာင္လုပ္ဖို႕ Action Plan ရွိမွကို အဆင္ေျပမွာပါ ။တကယ္ေတာ့ Action Plan ဆိုတာ Implementationပါပဲ ။အေကာင္အထည္ေပၚေအာင္ လုပ္ရမွာျဖစ္တဲ့အတြက္ဒီအပို
နံပါတ္ 7) Control အေၾကာင္းေရးရပါမယ္ ။ သူကလည္းတကယ္ကို အေရးႀကီးတဲ့ အစိတ္အပိုင္းပါပဲ ။ကိုယ္လုပ္လိုက္တဲ့ Strategy နဲ႕ Action Plan က အက်ဴိးရွိရဲ႕လား ၊ ေအာင္ျမင္မႈရရဲ႕လား ဆိုတဲ့ အပိုင္းေတြကို ျပန္ၿပီး ေလ့လာ သံုးသပ္ ဆံုးျဖတ္ရမွာပါ ။ကိုယ္ေရွ႕မွာ လုပ္ထားတာေတြကို ကိုယ့္ Marketing Team နဲ႕ေရာ Senior Management နဲ႕ ပါ ပူးေပါင္းၿပီး စဥ္ဆက္မျပတ္ ျပန္သံုးသပ္ ၊ ျပန္ၾကည့္ ၊ လြဲေနခဲ့တယ္ဆိုရင္ မွန္ကန္တဲ့ လုပ္ရပ္ေတြ ျပန္လုပ္ဖို႕ တိုင္ပင္ ၊ျပန္လုပ္ ဒါမ်ိဴးေတြ ေရးရပါမယ္။
ေနာက္ဆံုး နိဂံုးခ်ဴပ္ခ်င္တာကေတာ့ က်မတို႕ ဒီလို အဆင့္ဆင့္ ေရးၿပီးၿပီ ဆိုရင္ နံပါတ္ 1) မွာ ခ်န္ထားခဲ့တဲ့ Executive Summary ကို ျပန္ေရးပါမယ္ ။ Executive Summary ဆိုတာက ကိုယ့္ရဲ႕ Senior Management / Director /
Best Regards,
Hsint Sanda
Ref : Sayar U Aung Chit Khin's Lectures
Principles of Marketing (15th Edition) by Philip Kotler
No comments:
Post a Comment
မိတ္ေဆြ...အခ်ိန္ေလးရရင္ blogg မွာစာလာဖတ္ပါေနာ္
ဗဟုသုတ ရနိုင္တယ္။