Mi Mi Tun added 16 new photos — with Mi Mi Tun and Shwe Nyar Thu.
ပအို၀္းတို႔ရြာ
********
(17 January 2016 Eleven Written by : ကိုေန(မန္း)
ပအို၀္းတြဟာ တစ္ခ်ိန္တုန္းကေတာ့ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ အင္အားႀကီး အုပ္စုထဲက တစ္စုျဖစ္တယ္။ ေတာင္ႀကီးနဲ႔ အင္းေလးကန္ေဒသတစ္၀ိုက္ က်က္စားခဲ့ၾကတယ္။ ျမန္မာတပ္မေတာ္နဲ႔ အႀကိမ္ႀကိမ္ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ စစ္ခင္းၿပီးေနာက္ အုပ္စုတစ္စုက ၁၉၉၁ မွာ စစ္အစိုးရနဲ႔ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး ရယူလိုက္တယ္။ လက္နက္ နဲ႔ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး လဲလွယ္တယ္ဆိုလားပဲ။ ပီအင္န္အို ပအို႔၀္အမ်ဳိးသားအဖြဲ႕ခ်ဳပ္က ဦးေဆာင္ၿပီး ပအို႔၀္ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရေဒသအျဖစ္နဲ႔ တစ္စိတ္တစ္ပိုင္း လြတ္လပ္ၿပီး ကိုယ့္အေရးအရာေတြကို ကိုယ္တိုင္ဖန္တီးခြင့္ ရေနၿပီထင္တယ္။ ေသဒဏ္စီရင္ႏိုင္တဲ့အထိ အာဏာရွိတယ္။
“ဒီေဒသမွာ ျမန္မာစစ္တပ္လည္း မရွိ ဘူး။ ရဲတပ္ဖြဲ႔လည္း မရွိဘူး”လို႔ ဘင္ကေျပာတယ္။
“ပအို၀္းတြဟာ ကိုယ့္ ကိုယ္ကိုယ္ ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ေနၾကတယ္”တဲ့။
ပီအင္န္အိုက ထိပ္ဆုံးအာဏာပိုင္အဖြဲ႕ ျဖစ္ေၾကာင္း ဆိုတယ္။ ေစ်းရွိတဲ့ နမ့္တိုင္မွာ အေျခစိုက္တယ္။
“ပီအင္န္အိုကေရာ လူေကာင္းေတြလား”
ကြၽန္ေတာ္ကေမးေတာ့ ဘင္က ျပန္ေျဖတယ္။
“ဟုတ္ပါတယ္။ သူတို႔ဟာ လူေကာင္းေတြပါ”
“သူတို႔က ဘယ္လိုမ်ဳိး ရာဇ၀တ္သားေတြကို ေသဒဏ္ေပးတာလဲ”
“အမ်ားစုကေတာ့ မူးယစ္ေဆး၀ါး ကုန္သည္ေတြပါ”လို႔ ဘင္က ဆိုတယ္။
“တကယ္လို႔ မူးယစ္ေဆး၀ါးကုန္သည္ေတြကို ဖမ္းမိၿပီဆိုရင္ သူတို႔က ေတာထဲ ဖမ္းေခၚသြားၿပီး ခ်က္ခ်င္း ပစ္သတ္လိုက္တာပဲ”တဲ့။ သူ႔ၾကည့္ရတာ ဒီလိုမ်ဳိး ခပ္ၾကမ္းၾကမ္း တရားစီရင္တာကို ႀကိဳက္တဲ့ပုံမ်ဳိး။
“ဒီ ေဒသမွာေတာ့ မူးယစ္ေဆး၀ါးကုန္သည္ေတြ ေနာက္ထပ္ တစ္ေယာက္မွမရွိေတာ့ဘူး။ အရာအာလုံးဟာ ၿငိမ္းခ်မ္းသြားၿပီ”ဆိုၿပီး ဘင္က အခိုင္အမာေျပာေနျပန္ရဲ့။
ေနမြန္းတည့္ေလာက္ေရာက္ေတာ့ ကြၽန္ေတာ္တို႔ တစ္ေနရာမွာ ရပ္တန္႔လိုက္တယ္။
“ပအို၀္းနယ္ေျမက ဒီေနရာကေန စတင္တယ္”လို႔ (လမ္းျပ) ဘင္က လက္ေ၀ွ႔ယမ္းျပၿပီး ေျပာတယ္။ ကြင္းထဲမွာ ဂ်ဳံရိတ္သိမ္းေနတဲ့ ပအို၀္းအမ်ဳိးသမီးေတြကို ေတြ႔ရတယ္။ တခ်ဳိ႕က ရိတ္လက္စ တံစဥ္ေတြကိုပစ္ခ်ၿပီး ကြၽန္ေတာ္တို႔နားကို ကပ္လာတယ္။
အနီးကပ္ၾကည့္မွ ပအို၀္းမေတြရဲ႕ အနက္ေရာင္၀တ္စုံက အေတာ္ထူးျခားလွပတာကို ေတြ႕ရတယ္။ ေနေလာင္ထားတဲ့ မ်က္ႏွာေတြက ေတာက္ပၿပီး ထက္ျမက္မယ့္ပုံေတြနဲ႔။ နက္ေမွာင္တဲ့ မ်က္လုံးေတြက တကယ့္အေရွ႕တိုင္းသားတစ္ေယာက္ရဲ႕ သေကၤေတကို ပုံေဖာ္ေနတာ။
တခ်ဳိ႕က သူတို႔ေခါင္းထုပ္ေတြကို ခြၽတ္ၿပီး ေခါင္းကိုက္လွေၾကာင္း ဘင္ကိုတင္ျပၾကတယ္။ တစ္ေနကုန္ ေနပူေအာက္မွာ အလုပ္လုပ္ၾကရတာကိုး။ ကြၽန္ေတာ့္မွာပါလာတဲ့ အကိုက္အခဲေပ်ာက္ေဆးေတြနဲ႔ သူတို႔ေ၀ဒနာကို ေျဖရွင္းေပးလိုက္တယ္။ ေမၿမိဳ႕ နဲ႔ သီေပါမွာတုန္းကတည္းက ဒါမ်ဳိး ၾကံဳခဲ့ၿပီးၿပီေလ။
ေနာက္တစ္နာရီ အၾကာမွာေတာ့ ကြၽန္ေတာ္တို႔ဟာ ပအို၀္းရြာတစ္ရြာမွာ ညအိပ္ရပ္နားဖို႔ ေရာက္ရွိၾကတယ္။ ပအို၀္းေတြက လက္ရာေျမာက္ သစ္သားဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္းေတြ တည္ေဆာက္ရာမွာ နာမည္ႀကီးတယ္။ ကြၽန္ေတာ္ေတာ့ မေတြ႕ျဖစ္ဘူး။ ဒီရြာကေတာ့ စံျပပအို၀္းရြာေလးပါ။
ေတာင္ကုန္းေပၚမွာ ယိုင္တိယိုင္တိုင္ ေလွခါးထစ္ေတြနဲ႔ ရရာသစ္သားကာ၊ သက္ငယ္မိုး၊ ျပတင္းေပါက္မပါဘဲ စပါးက်ီလိုလိုနဲ႔ ေဆာက္ထားတဲ့ အိမ္ေလးေတြပါ။ အိမ္ႀကီးေရွ႕က ဖ်ာေပၚမွာ တင္ပ်ဥ္ခ်ိတ္ထိုင္ေနတာက ရြာအႀကီးအကဲ တစ္ဦးပါ။ ေၾကးနီေရာင္ အသားအေရနဲ႔ မ်က္ခုံးေမြးထူထူ ျဖဴျဖဴ နဲ႔ ထူးျခား ထင္ရွားသူပါ။
သူက ႀကီးမားတဲ့ အျဖဴေရာင္ေခါင္းထုပ္ ေဗာင္းထုပ္ကို ေပါင္းထားတယ္။ လွ်ဳိ႕၀ွက္တဲ့အျပံဳးနဲ႔။ သူ႔ၾကည့္ရတာ ေအာင္ျမင္စြာ ႀကိဳးတန္းလမ္းေလွ်ာက္ၿပီး ျပသြားတဲ့ အိႏၵိယ ဆပ္ကပ္သမားႀကီးပုံမ်ဳိးနဲ႔။
အဲဒီ ရြာအႀကီးအကဲက ကြၽန္ေတာ္တို႔ကို လက္ဖက္ရည္ေသာက္ ဖိတ္တယ္။ သူ႔အိမ္မွာ တစ္ဖက္က ၾကမ္းခင္းဆီ ဦးတိုက္တဲ့ မီးလင္းဖိုနဲ႔ ရႊံ႕ေစးခင္း အခန္းက်ယ္ႀကီးပါတယ္
ေက်းရြာျပႆနာေတြကို အဲဒီခန္းမထဲမွာ ေဆြးေႏြးေျဖရွင္းတယ္။ အဲဒါ ကြၽန္ေတာ္တို႔ အိပ္ရမယ့္ေနရာပဲ။ ကြၽန္ေတာ္ သိသေလာက္ သူဟာ ဒီေတာင္တန္းတစ္ေလွ်ာက္ ေက်းရြာေတြက မိသားစုေပါင္း ၂၀၀၀၀ ေက်ာ္ရဲ႕ သူႀကီးမွဴးခ်ဳပ္အႀကီးအကဲပဲ။
သူႀကီးက ျပံဳးလိုက္ၿပီး ေခ်ာင္းတစ္ခ်က္ ဟန္႔ကာ လည္ေခ်ာင္းရွင္းလိုက္ၿပီး ကြၽန္ေတာ္တို႔ႏွစ္ေယာက္အၾကား ၾကမ္းေပၚက ေၾကြရည္သုတ္ ေထြးခံျဖဴထဲကို ေထြးလိုက္တယ္။
ေဂဇက္တီးယားထဲက ထုတ္ႏုတ္ထားတဲ့ ကြၽန္ေတာ့္မွတ္စုအရ ပအို႔၀္ေတြဟာ ထိုင္း၊ ကေမၻာဒီးယားမွသည္ မဲေခါင္ျမစ္၀ွမ္း ေအာက္ပိုင္းအထိ ထင္ရွားေက်ာ္ၾကားတယ္။ ရွမ္းနယ္မွာေတာ့ သူတို႔ေတြဟာ ထြန္ယက္စိုက္ပ်ဳိး ေမြးျမဴေရးသမားေတြပါ။ သူတို႔နယ္ေက်ာ္ၿပီး ျပည္ပေရာက္တဲ့အခါမွာေတာ့ ဆင္-ျမင္း ကုန္သည္ေတြအျဖစ္နဲ႔ရယ္။
ပအို၀္းဟာ ရွမ္းျပည္နယ္မွာ ရွမ္းေတြၿပီးရင္ အႀကီးမားအမ်ားျပားဆုံး တိုင္းရင္းသားလူမ်ဳိးႏြယ္စုဆိုပဲ။ ေဆးေပါ့လိပ္ လိပ္ရာမွာသုံးတဲ့ သနပ္ဖက္ထြက္တဲ့ သနပ္ပင္ေတြနဲ႔အတူ ေမြးဖြား ႀကီးျပင္းလာၾကတယ္။ ေဂဇက္တီးယားေဖာ္ျပခ်က္အရ ပအို႔၀္ေတြဟာ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ေတြ ျဖစ္ၿပီး သူတို႔ေသရင္ မီးသၿဂႋဳဟ္တာထက္ ျမႇဳပ္ႏွံတဲ့ဓေလ့ ပိုတယ္။
“ေတာင္သူ (ပအို၀္းကို ဗမာေတြအေခၚ) လူမ်ဳိးတစ္ေယာက္ ေသၿပီဆိုရင္ လက္မအခ်င္းခ်င္း၊ ေျခမအခ်င္းခ်င္း ပူးခ်ည္တဲ့ဓေလ့ ရွိတယ္” လို႔ စေကာ့က မွတ္တမ္းတင္ခဲ့တယ္။ တစ္ခါတစ္ရံ သူနဲ႔ ေဒသခံ႐ုိးရာထုံးစံေတြအၾကား ကြာဟမႈ နားလည္ႏိုင္စြမ္း နည္းပါးမႈေတြ စေကာ့မွာ ျဖစ္တတ္ပုံရပါတယ္။
ဟိုသြားသတိရတယ္။ ဒီလိုပါ။ ေတာင္အာဖရိကမွာ ႏွစ္မ်ားစြာေနၿပီး သူတို႔ထဲက တိုင္းရင္းသားတစ္မ်ဳိးရဲ႕ ဓေလ့နဲ႔ ဘာသာစကားကို သင္ယူၿပီး ေဒသခံေတြကို ဘုရားသခင္အေၾကာင္း သင္ၾကားေပးဖို႔ ႀကိဳးစားခဲ့တဲ့ မစ္ရွင္သာသနာျပဳတစ္ေယာက္ကို သတိရမိတယ္။ သူ ႀကိဳးစားပမ္းစား ေလ့လာသင္ၾကားၿပီး ေဒသခံ ဘာသာစကားနဲ႔ ျပန္သင္ေပးလိုက္တဲ့ “ဘုရားသခင္”ဆိုတာရဲ႕ အဓိပၸာယ္က ေဒသခံရဲ့ ေခါင္းထဲေရာက္သြားတာကေတာ့ “ဆာတန္-မာန္နတ္” ျဖစ္သြားေရာတဲ့။
ၾကားခံစကားျပန္ေၾကာင့္ မေပါက္မေရာက္ လိုရင္းမေရာက္တာလည္း ျဖစ္ႏိုင္တယ္။ ေဂဇက္တီးယားကို ျပဳစုစဥ္က စေကာ့လည္း ဒါမ်ဳိးၾကံဳခဲ့မယ္လို႔ ကြၽန္ေတာ္ထင္တယ္။ ဘင္နဲ႔ ကြၽန္ေတာ့္ၾကားမွာလည္း ဒါမ်ဳိးေတြ ရွိေလမလားလို႔ စိတ္ထဲေအာက္ေမ့မိေသး။ ညနက္လာတာနဲ႔အမွ် အေအးပိုလာၿပီ။ ၾကမ္းေပၚမွာ ကြၽန္ေတာ္တို႔ဟာ သူႀကီးနဲ႔အတူ ထိုင္ၿပီး အသားဟင္း၊ အသီးအရြက္ေၾကာ္ေတြနဲ႔ ညစာ စားၾကၿပီ။
ၿပီးေတာ့ မီးလင္းဖိုေရွ႕အခင္းမွာ ပေလာင္ပ်ဳိမ တစ္သိုက္နဲ႔အတူ ၀ိုင္းဖြဲ႕ထိုင္ၾကတယ္။ သူတို႔ မ်က္လုံးနက္နက္ေတြရဲ႕ လင္းလက္ေတာက္ပမႈကို မီးလင္းဖို အလင္းမွာျမင္ရတယ္။ ဒီလူမ်ဳိးရဲ႕႐ုိးရာဓေလ့ထုံးစံနဲ႔ ကိုးကြယ္ယုံၾကည္မႈေတြ အစြဲအလမ္းေတြကို ဘင္က စတင္ရွင္းျပတယ္။
ဥပမာအားျဖင့္ လူေနအိမ္ေအာက္မွာ မိႈေတြမ်ား လာေပါက္ရင္ျဖင့္ အလြန္တရာ ကံဆိုးမိုးေမွာင္က်ေပတာပဲတဲ့။ ဒါေပမဲ့ ပဆုပ္ပနီေကာင္ေတြ အိမ္အမိုးဒိုင္းေတြ တန္းေတြမွာလာၿပီး အသိုက္ဖြဲ႕ၿပီဆိုမွျဖင့္ ကံေကာင္းျခင္းလက္ေဆာင္ပဲတဲ့။ အ႐ူးေရာဂါထသူက်ေတာ့ သူတို႔ အဘြားရဲ႕ဆံေခြကို သူတို႔လည္ပင္းမွာ ရစ္ေခြဆြဲေစျခင္းျဖင့္ ကုသေပးသတဲ့။
ကြၽန္ေတာ္တို႔ဟာ ၾကမ္းျပင္ေပၚမွာ စစ္ေစာင္ သံုးထပ္ျခံဳၿပီး အိပ္ၾကတယ္။ ေခါင္းေပၚကို လက္ေထာင္လိုက္ရင္ေတာင္ မျမင္ႏိုင္တဲ့အထိ မီးခိုးေတြအူေနတဲ့ အခန္းပါ။ သူႀကီးကေတာ့ သူ႔သီးသန္႔ အိပ္ရာေနရာအကန္႔ မွာ အိပ္တာ။ ဘင္နဲ႔ ပေလာင္မ တစ္သိုက္ကေတာ့ မီးလင္းဖိုနံေဘးမွာ အဖြဲ႕က်လို႔။ တကယ္ကို ညတာရွည္တဲ့ညပါ။
ၾကမ္းျပင္က မာမာ၊ ေျခေထာက္ေတြက ေအးစက္၊ ေတာဓေလ့ ဆူညံသံေတြနဲ႔။ ဒါေပမဲ့ ေနာက္ဆုံးေတာ့ အ႐ုဏ္ဟာ က်ေရာက္လာၿပီး ၀ါးျခမ္းအကာၾကား ထိုးေဖာက္လာတဲ့ နံနက္ေနျခည္က ၾကမ္းျပင္ေပၚကို ေရာက္လာရတာပဲ။ ရြာကေလးရဲ႕ေန႔သစ္ကို ေက်းငွက္သာရကာေတြရဲ့ အသံေတြနဲ႔ ႀကိဳေနၿပီ။ တလင္းနယ္ သီးႏွံေျခြေလွ႔တဲ့ ဒီဇယ္အင္ဂ်င္ စက္ႏႈိးသံက ၾကားရၿပီ။
ကြၽန္ေတာ္က အိပ္ရာသိမ္းၿပီးတဲ့ေနာက္ မီးဖိုနားက ဘင္နဲ႔သြားေရာက္ ပူးေပါင္းလိုက္တယ္။ သူက မနက္စာအတြက္ ၾကက္ဥေၾကာ္ေနၿပီ။
“မေန႔ညက ခင္ဗ်ားတို႔အားလုံး ဘာေတြေျပာေနၾကတာလဲ”
“မိန္းမေတြလား။ သူတို႔အားလုံး နမ့္တိုင္ေစ်းမွာ ဒီေန႔ခ်င္းေတြ သြားေရာင္းတာ ဘယ္ေလာက္ေစ်းရခဲ့တယ္ဆိုတာကို ေျပာေနၾကတာပါ”
“ကြၽန္ေတာ္ထင္တာက ႏိုင္ငံေရးေတြ ေျပာေနၾကတာလားလို႔”
“သူတို႔ေတြက ႏိုင္ငံေရးေတြ မေျပာၾကဘူး”
ဘင္က ၾကက္ဥေၾကာ္ကို ဆီအိုးထဲကေန ဇြန္းနဲ႔ ဆယ္လိုက္ၿပီ။
“သူတို႔က သူတို႔နယ္မွာ သီႏွံအေၾကာင္း၊ ရာသီဥတုနဲ႔ မိုးလာေတာ့မယ္ အေၾကာင္းေတြပါ။ က်န္တာကေတာ့ ဒီမွာ ေအးေအးခ်မ္းခ်မ္းပဲ”
ဒါကေတာ့ လက္ရွိ မ်က္ေမွာက္ အေျခအေနပါ။ တည္ၿငိမ္မႈဆိုတာ ထူးကဲေနတယ္။ ပအို၀္းေတြဟာ တစ္ခ်ိန္တုန္းကေတာ့ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ အင္အားႀကီးအုပ္စုထဲက တစ္စုျဖစ္တယ္။
ေတာင္ႀကီးနဲ႔ အင္းေလးကန္ေဒသတစ္၀ိုက္ က်က္စားခဲ့ၾကတယ္။ ျမန္မာတပ္မေတာ္နဲ႔ အႀကိမ္ႀကိမ္ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ စစ္ခင္းၿပီးေနာက္ အုပ္စုတစ္စုက ၁၉၉၁ မွာ စစ္အစိုးရနဲ႔ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး ရယူလိုက္တယ္။ လက္နက္ နဲ႔ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး လဲလွယ္တယ္ဆိုလားပဲ။ ပီအင္န္အို ပအို၀္းအမ်ဳိးသားအဖြဲ႕ခ်ဳပ္က ဦးေဆာင္ၿပီး ပအို၀္းကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရေဒသအျဖစ္နဲ႔ တစ္စိတ္တစ္ပိုင္း လြတ္လပ္ၿပီး ကိုယ့္အေရးအရာေတြကို ကိုယ္တိုင္ဖန္တီးခြင့္ ရေနၿပီထင္တယ္။ ေသဒဏ္စီရင္ႏိုင္တဲ့အထိ အာဏာရွိတယ္။
“ဒီေဒသမွာ ျမန္မာစစ္တပ္လည္း မရွိ ဘူး။ ရဲတပ္ဖြဲ႔လည္း မရွိဘူး”လို႔ ဘင္ကေျပာတယ္။
“ပအို၀္းေတြဟာ ကိုယ့္ ကိုယ္ကိုယ္ ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ေနၾကတယ္”တဲ့။
ပီအင္န္အိုက ထိပ္ဆုံးအာဏာပိုင္အဖြဲ႕ ျဖစ္ေၾကာင္း ဆိုတယ္။ ေစ်းရွိတဲ့ နမ့္တိုင္မွာ အေျခစိုက္တယ္။
“ပီအင္န္အိုကေရာ လူေကာင္းေတြလား”
ကြၽန္ေတာ္ကေမးေတာ့ ဘင္က ျပန္ေျဖတယ္။
“ဟုတ္ပါတယ္။ သူတို႔ဟာ လူေကာင္းေတြပါ”
“သူတို႔က ဘယ္လိုမ်ဳိး ရာဇ၀တ္သားေတြကို ေသဒဏ္ေပးတာလဲ”
“အမ်ားစုကေတာ့ မူးယစ္ေဆး၀ါး ကုန္သည္ေတြပါ”လို႔ ဘင္က ဆိုတယ္။
“တကယ္လို႔ မူးယစ္ေဆး၀ါးကုန္သည္ေတြကို ဖမ္းမိၿပီဆိုရင္ သူတို႔က ေတာထဲ ဖမ္းေခၚသြားၿပီး ခ်က္ခ်င္း ပစ္သတ္လိုက္တာပဲ”တဲ့။ သူ႔ၾကည့္ရတာ ဒီလိုမ်ဳိး ခပ္ၾကမ္းၾကမ္း တရားစီရင္တာကို ႀကိဳက္တဲ့ပုံမ်ဳိး။
“ဒီ ေဒသမွာေတာ့ မူးယစ္ေဆး၀ါးကုန္သည္ေတြ ေနာက္ထပ္ တစ္ေယာက္မွမရွိေတာ့ဘူး။ အရာအာလုံးဟာ ၿငိမ္းခ်မ္းသြားၿပီ”ဆိုၿပီး ဘင္က အခိုင္အမာေျပာေနျပန္ရဲ့။
နံနက္စာ စားၿပီးတဲ့ေနာက္ သူႀကီးကို ႏႈတ္ဆက္ၿပီး ျပန္ဖို႔ျပင္ၾကတယ္။ ေဆးေပါ့လိပ္တို႔၊ တ႐ုတ္စီးကရက္တို႔၊ ကြမ္းတို႔၊ အိမ္သုံးပစၥည္း တိုလီမိုလီေရာင္းတဲ့ ကုန္စုံဆိုင္ေရွ႕မွာ သူႀကီးကို ေတြ႕ရတယ္။ ပအို၀္းေက်းလက္ တရားစီရင္ေရးအေၾကာင္းကို ဘင္ကတစ္ဆင့္ သူႀကီးကို ကြၽန္ေတာ္က ေမးျပန္တယ္။
လြန္ခဲ့တဲ့ ၁၀ ႏွစ္ေလာက္အထိ ရြာထဲမွာ သစ္သားနဲ႔လုပ္ထားတဲ့ ယာယီအခ်ဳပ္ခန္း ထိတ္တုံးရွိတယ္။ အဲဒီတုန္းကဆိုရင္ အမႈအခင္း ေသးေသးကေလး က်ဴးလြန္မိ႐ုံနဲ႔ေတာင္ အျပစ္ေပး ဒဏ္ခတ္ေလ့ရွိတယ္။ အဲဒီဓေလ့က နမ့္တိုင္ကို ေရာက္လာတယ္။ အမႈကိစၥအမ်ားစုကို သူႀကီးက ပီအင္န္အိုသို႔ လႊဲေျပာင္းေပးတယ္။ ဒီသူႀကီးက တစ္ခါတစ္ရံ မူးယစ္ရမ္းကားလူငယ္ေတြကို ႀကိမ္ဒဏ္ေပးၿပီး အိမ္နံေဘးက အခ်ဳပ္ထိတ္တုံးမွာ အခ်ဳိးေျပ႐ုံ ရက္ပိုင္းခ်ဳပ္ထားတာမ်ဳိးက လြဲလို႔ အမႈကိစၥေတြကို ကိုယ္တိုင္ စီရင္ဆုံးျဖတ္ခဲပါတယ္။ ရြာထဲမွာ အရက္ကို တရား၀င္သုံးစြဲခြင့္ ျပဳမထားဘူး။
ဒါဆိုရင္ ကြၽဲခိုးႏြားခိုးမႈေတြမ်ဳိးကို စီရင္တာလားလို႔ ေမးရာမွာေတာ့ သူႀကီးက ေခါင္းညိတ္ျပသလို ဘင္ကလည္း ၀င္ေျပာတယ္။ ဥပမာအားျဖင့္ ကြၽဲတစ္ေကာင္ ခိုးမိသူဆိုရင္ ပထမအႀကိမ္ သတိေပးတဲ့အေနနဲ႔ နမ့္တိုင္က အခ်ဳပ္မွာ တစ္လ သို႔မဟုတ္ ဒီထက္ပိုၿပီး အခ်ဳပ္ခံရတယ္။
လယ္သမားမိသားစု တစ္စုအတြက္ ကြၽဲတစ္ေကာင္ရဲ႕အေရးပါမႈနဲ႔ ႏႈိင္းယွဥ္ၾကည့္ရင္ ဒီလိုျပစ္ဒဏ္ကေတာ့ မွ်တတယ္လို႔ ကြၽန္ေတာ္ေတာ့ ထင္တာပဲ။ ဒါဆိုရင္ ဒုတိယအႀကိမ္ သတိေပးျခင္းကေရာ ဘယ္လိုတဲ့လဲ။ ဒီလိုေမးေတာ့ ရြာသူႀကီးက တည္တည္ၿငိမ္ၿငိမ္နဲ႔ပဲ မိန္႔မိန္႔ႀကီးျပံဳးၿပီး ျပန္ေျဖတာက အကယ္၍ လူတစ္ေယာက္ဟာ တစ္ႀကိမ္ကြၽဲခိုးခဲ့ၿပီး သတိေပးခံရၿပီး ေနာက္တစ္ႀကိမ္ ကြၽဲခိုးမိၿပီဆိုပါစို႔။ အဲဒီအခါက်ေတာ့ သူ႔အတြက္ျပစ္ဒဏ္က ေတာထဲေခၚသြားခံရၿပီး ေသနတ္နဲ႔ ပစ္သတ္လိုက္ျခင္းပဲတဲ့။ ဘုရား ေရ... ဒုတိယအႀကိမ္ သတိေပးျခင္းဆိုတာ ေသမင္းငရဲ ပါကလား။
“ေကာင္းပါေလ့။ ဒါဆိုရင္ ကြၽန္ေတာ္ထင္တယ္ ဒီပအို၀္းနယ္တစ္ေၾကာမွာ ကြၽဲခိုးတဲ့လူ တစ္ေယာက္တေလမွ မရွိေတာ့ဘူးေပါ့”လို႔ ကြၽန္ေတာ္က ဘင့္ကိုေမးေတာ့ သူက...။ “ဒါေပါ့။ အရာရာတိုင္းဟာ ေအးခ်မ္းတည္ၿငိမ္ေနတယ္”တဲ့။ ၁၉၉၀ မ်ားဆီကပါ။ ၾကာေတာ့ၾကာပါၿပီ။
က်မ္းကိုး - ဆာေဂ်ာ့စေကာ့ရဲ့ “ဗမာ”
-အင္ဒ႐ူးမာရွယ္ရဲ႕ “ေဘာင္းဘီ၀တ္သူမ်ား”
Writer: ကိုေန (မန္း) Eleven Media Group
မွတ္ခ်က္၊ January17/ 2016 Eleven Media Group မွာေဖာ္ျပတဲ့ေဆာင္းကိုးကို ျပန္လည္ေဖာ္ျပျပီး ပအို၀့္ကို ပအို၀္းဟု စာလံုးျပင္ထားသည္မွလြဲျပီး အားလံုးသည္ မူရင္းေဆာင္းပါးအတိုင္းျဖစ္ပါသည္။
ဓာတ္ပံု၊ BBCႏွင့္ အျခားစာမ်က္ႏွာမ်ားမွ
#တကၠသိုလ္ ခြန္Rကာ
********
(17 January 2016 Eleven Written by : ကိုေန(မန္း)
ပအို၀္းတြဟာ တစ္ခ်ိန္တုန္းကေတာ့ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ အင္အားႀကီး အုပ္စုထဲက တစ္စုျဖစ္တယ္။ ေတာင္ႀကီးနဲ႔ အင္းေလးကန္ေဒသတစ္၀ိုက္ က်က္စားခဲ့ၾကတယ္။ ျမန္မာတပ္မေတာ္နဲ႔ အႀကိမ္ႀကိမ္ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ စစ္ခင္းၿပီးေနာက္ အုပ္စုတစ္စုက ၁၉၉၁ မွာ စစ္အစိုးရနဲ႔ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး ရယူလိုက္တယ္။ လက္နက္ နဲ႔ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး လဲလွယ္တယ္ဆိုလားပဲ။ ပီအင္န္အို ပအို႔၀္အမ်ဳိးသားအဖြဲ႕ခ်ဳပ္က ဦးေဆာင္ၿပီး ပအို႔၀္ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရေဒသအျဖစ္နဲ႔ တစ္စိတ္တစ္ပိုင္း လြတ္လပ္ၿပီး ကိုယ့္အေရးအရာေတြကို ကိုယ္တိုင္ဖန္တီးခြင့္ ရေနၿပီထင္တယ္။ ေသဒဏ္စီရင္ႏိုင္တဲ့အထိ အာဏာရွိတယ္။
“ဒီေဒသမွာ ျမန္မာစစ္တပ္လည္း မရွိ ဘူး။ ရဲတပ္ဖြဲ႔လည္း မရွိဘူး”လို႔ ဘင္ကေျပာတယ္။
“ပအို၀္းတြဟာ ကိုယ့္ ကိုယ္ကိုယ္ ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ေနၾကတယ္”တဲ့။
ပီအင္န္အိုက ထိပ္ဆုံးအာဏာပိုင္အဖြဲ႕ ျဖစ္ေၾကာင္း ဆိုတယ္။ ေစ်းရွိတဲ့ နမ့္တိုင္မွာ အေျခစိုက္တယ္။
“ပီအင္န္အိုကေရာ လူေကာင္းေတြလား”
ကြၽန္ေတာ္ကေမးေတာ့ ဘင္က ျပန္ေျဖတယ္။
“ဟုတ္ပါတယ္။ သူတို႔ဟာ လူေကာင္းေတြပါ”
“သူတို႔က ဘယ္လိုမ်ဳိး ရာဇ၀တ္သားေတြကို ေသဒဏ္ေပးတာလဲ”
“အမ်ားစုကေတာ့ မူးယစ္ေဆး၀ါး ကုန္သည္ေတြပါ”လို႔ ဘင္က ဆိုတယ္။
“တကယ္လို႔ မူးယစ္ေဆး၀ါးကုန္သည္ေတြကို ဖမ္းမိၿပီဆိုရင္ သူတို႔က ေတာထဲ ဖမ္းေခၚသြားၿပီး ခ်က္ခ်င္း ပစ္သတ္လိုက္တာပဲ”တဲ့။ သူ႔ၾကည့္ရတာ ဒီလိုမ်ဳိး ခပ္ၾကမ္းၾကမ္း တရားစီရင္တာကို ႀကိဳက္တဲ့ပုံမ်ဳိး။
“ဒီ ေဒသမွာေတာ့ မူးယစ္ေဆး၀ါးကုန္သည္ေတြ ေနာက္ထပ္ တစ္ေယာက္မွမရွိေတာ့ဘူး။ အရာအာလုံးဟာ ၿငိမ္းခ်မ္းသြားၿပီ”ဆိုၿပီး ဘင္က အခိုင္အမာေျပာေနျပန္ရဲ့။
ေနမြန္းတည့္ေလာက္ေရာက္ေတာ့ ကြၽန္ေတာ္တို႔ တစ္ေနရာမွာ ရပ္တန္႔လိုက္တယ္။
“ပအို၀္းနယ္ေျမက ဒီေနရာကေန စတင္တယ္”လို႔ (လမ္းျပ) ဘင္က လက္ေ၀ွ႔ယမ္းျပၿပီး ေျပာတယ္။ ကြင္းထဲမွာ ဂ်ဳံရိတ္သိမ္းေနတဲ့ ပအို၀္းအမ်ဳိးသမီးေတြကို ေတြ႔ရတယ္။ တခ်ဳိ႕က ရိတ္လက္စ တံစဥ္ေတြကိုပစ္ခ်ၿပီး ကြၽန္ေတာ္တို႔နားကို ကပ္လာတယ္။
အနီးကပ္ၾကည့္မွ ပအို၀္းမေတြရဲ႕ အနက္ေရာင္၀တ္စုံက အေတာ္ထူးျခားလွပတာကို ေတြ႕ရတယ္။ ေနေလာင္ထားတဲ့ မ်က္ႏွာေတြက ေတာက္ပၿပီး ထက္ျမက္မယ့္ပုံေတြနဲ႔။ နက္ေမွာင္တဲ့ မ်က္လုံးေတြက တကယ့္အေရွ႕တိုင္းသားတစ္ေယာက္ရဲ႕ သေကၤေတကို ပုံေဖာ္ေနတာ။
တခ်ဳိ႕က သူတို႔ေခါင္းထုပ္ေတြကို ခြၽတ္ၿပီး ေခါင္းကိုက္လွေၾကာင္း ဘင္ကိုတင္ျပၾကတယ္။ တစ္ေနကုန္ ေနပူေအာက္မွာ အလုပ္လုပ္ၾကရတာကိုး။ ကြၽန္ေတာ့္မွာပါလာတဲ့ အကိုက္အခဲေပ်ာက္ေဆးေတြနဲ႔ သူတို႔ေ၀ဒနာကို ေျဖရွင္းေပးလိုက္တယ္။ ေမၿမိဳ႕ နဲ႔ သီေပါမွာတုန္းကတည္းက ဒါမ်ဳိး ၾကံဳခဲ့ၿပီးၿပီေလ။
ေနာက္တစ္နာရီ အၾကာမွာေတာ့ ကြၽန္ေတာ္တို႔ဟာ ပအို၀္းရြာတစ္ရြာမွာ ညအိပ္ရပ္နားဖို႔ ေရာက္ရွိၾကတယ္။ ပအို၀္းေတြက လက္ရာေျမာက္ သစ္သားဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္းေတြ တည္ေဆာက္ရာမွာ နာမည္ႀကီးတယ္။ ကြၽန္ေတာ္ေတာ့ မေတြ႕ျဖစ္ဘူး။ ဒီရြာကေတာ့ စံျပပအို၀္းရြာေလးပါ။
ေတာင္ကုန္းေပၚမွာ ယိုင္တိယိုင္တိုင္ ေလွခါးထစ္ေတြနဲ႔ ရရာသစ္သားကာ၊ သက္ငယ္မိုး၊ ျပတင္းေပါက္မပါဘဲ စပါးက်ီလိုလိုနဲ႔ ေဆာက္ထားတဲ့ အိမ္ေလးေတြပါ။ အိမ္ႀကီးေရွ႕က ဖ်ာေပၚမွာ တင္ပ်ဥ္ခ်ိတ္ထိုင္ေနတာက ရြာအႀကီးအကဲ တစ္ဦးပါ။ ေၾကးနီေရာင္ အသားအေရနဲ႔ မ်က္ခုံးေမြးထူထူ ျဖဴျဖဴ နဲ႔ ထူးျခား ထင္ရွားသူပါ။
သူက ႀကီးမားတဲ့ အျဖဴေရာင္ေခါင္းထုပ္ ေဗာင္းထုပ္ကို ေပါင္းထားတယ္။ လွ်ဳိ႕၀ွက္တဲ့အျပံဳးနဲ႔။ သူ႔ၾကည့္ရတာ ေအာင္ျမင္စြာ ႀကိဳးတန္းလမ္းေလွ်ာက္ၿပီး ျပသြားတဲ့ အိႏၵိယ ဆပ္ကပ္သမားႀကီးပုံမ်ဳိးနဲ႔။
အဲဒီ ရြာအႀကီးအကဲက ကြၽန္ေတာ္တို႔ကို လက္ဖက္ရည္ေသာက္ ဖိတ္တယ္။ သူ႔အိမ္မွာ တစ္ဖက္က ၾကမ္းခင္းဆီ ဦးတိုက္တဲ့ မီးလင္းဖိုနဲ႔ ရႊံ႕ေစးခင္း အခန္းက်ယ္ႀကီးပါတယ္
ေက်းရြာျပႆနာေတြကို အဲဒီခန္းမထဲမွာ ေဆြးေႏြးေျဖရွင္းတယ္။ အဲဒါ ကြၽန္ေတာ္တို႔ အိပ္ရမယ့္ေနရာပဲ။ ကြၽန္ေတာ္ သိသေလာက္ သူဟာ ဒီေတာင္တန္းတစ္ေလွ်ာက္ ေက်းရြာေတြက မိသားစုေပါင္း ၂၀၀၀၀ ေက်ာ္ရဲ႕ သူႀကီးမွဴးခ်ဳပ္အႀကီးအကဲပဲ။
သူႀကီးက ျပံဳးလိုက္ၿပီး ေခ်ာင္းတစ္ခ်က္ ဟန္႔ကာ လည္ေခ်ာင္းရွင္းလိုက္ၿပီး ကြၽန္ေတာ္တို႔ႏွစ္ေယာက္အၾကား ၾကမ္းေပၚက ေၾကြရည္သုတ္ ေထြးခံျဖဴထဲကို ေထြးလိုက္တယ္။
ေဂဇက္တီးယားထဲက ထုတ္ႏုတ္ထားတဲ့ ကြၽန္ေတာ့္မွတ္စုအရ ပအို႔၀္ေတြဟာ ထိုင္း၊ ကေမၻာဒီးယားမွသည္ မဲေခါင္ျမစ္၀ွမ္း ေအာက္ပိုင္းအထိ ထင္ရွားေက်ာ္ၾကားတယ္။ ရွမ္းနယ္မွာေတာ့ သူတို႔ေတြဟာ ထြန္ယက္စိုက္ပ်ဳိး ေမြးျမဴေရးသမားေတြပါ။ သူတို႔နယ္ေက်ာ္ၿပီး ျပည္ပေရာက္တဲ့အခါမွာေတာ့ ဆင္-ျမင္း ကုန္သည္ေတြအျဖစ္နဲ႔ရယ္။
ပအို၀္းဟာ ရွမ္းျပည္နယ္မွာ ရွမ္းေတြၿပီးရင္ အႀကီးမားအမ်ားျပားဆုံး တိုင္းရင္းသားလူမ်ဳိးႏြယ္စုဆိုပဲ။ ေဆးေပါ့လိပ္ လိပ္ရာမွာသုံးတဲ့ သနပ္ဖက္ထြက္တဲ့ သနပ္ပင္ေတြနဲ႔အတူ ေမြးဖြား ႀကီးျပင္းလာၾကတယ္။ ေဂဇက္တီးယားေဖာ္ျပခ်က္အရ ပအို႔၀္ေတြဟာ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ေတြ ျဖစ္ၿပီး သူတို႔ေသရင္ မီးသၿဂႋဳဟ္တာထက္ ျမႇဳပ္ႏွံတဲ့ဓေလ့ ပိုတယ္။
“ေတာင္သူ (ပအို၀္းကို ဗမာေတြအေခၚ) လူမ်ဳိးတစ္ေယာက္ ေသၿပီဆိုရင္ လက္မအခ်င္းခ်င္း၊ ေျခမအခ်င္းခ်င္း ပူးခ်ည္တဲ့ဓေလ့ ရွိတယ္” လို႔ စေကာ့က မွတ္တမ္းတင္ခဲ့တယ္။ တစ္ခါတစ္ရံ သူနဲ႔ ေဒသခံ႐ုိးရာထုံးစံေတြအၾကား ကြာဟမႈ နားလည္ႏိုင္စြမ္း နည္းပါးမႈေတြ စေကာ့မွာ ျဖစ္တတ္ပုံရပါတယ္။
ဟိုသြားသတိရတယ္။ ဒီလိုပါ။ ေတာင္အာဖရိကမွာ ႏွစ္မ်ားစြာေနၿပီး သူတို႔ထဲက တိုင္းရင္းသားတစ္မ်ဳိးရဲ႕ ဓေလ့နဲ႔ ဘာသာစကားကို သင္ယူၿပီး ေဒသခံေတြကို ဘုရားသခင္အေၾကာင္း သင္ၾကားေပးဖို႔ ႀကိဳးစားခဲ့တဲ့ မစ္ရွင္သာသနာျပဳတစ္ေယာက္ကို သတိရမိတယ္။ သူ ႀကိဳးစားပမ္းစား ေလ့လာသင္ၾကားၿပီး ေဒသခံ ဘာသာစကားနဲ႔ ျပန္သင္ေပးလိုက္တဲ့ “ဘုရားသခင္”ဆိုတာရဲ႕ အဓိပၸာယ္က ေဒသခံရဲ့ ေခါင္းထဲေရာက္သြားတာကေတာ့ “ဆာတန္-မာန္နတ္” ျဖစ္သြားေရာတဲ့။
ၾကားခံစကားျပန္ေၾကာင့္ မေပါက္မေရာက္ လိုရင္းမေရာက္တာလည္း ျဖစ္ႏိုင္တယ္။ ေဂဇက္တီးယားကို ျပဳစုစဥ္က စေကာ့လည္း ဒါမ်ဳိးၾကံဳခဲ့မယ္လို႔ ကြၽန္ေတာ္ထင္တယ္။ ဘင္နဲ႔ ကြၽန္ေတာ့္ၾကားမွာလည္း ဒါမ်ဳိးေတြ ရွိေလမလားလို႔ စိတ္ထဲေအာက္ေမ့မိေသး။ ညနက္လာတာနဲ႔အမွ် အေအးပိုလာၿပီ။ ၾကမ္းေပၚမွာ ကြၽန္ေတာ္တို႔ဟာ သူႀကီးနဲ႔အတူ ထိုင္ၿပီး အသားဟင္း၊ အသီးအရြက္ေၾကာ္ေတြနဲ႔ ညစာ စားၾကၿပီ။
ၿပီးေတာ့ မီးလင္းဖိုေရွ႕အခင္းမွာ ပေလာင္ပ်ဳိမ တစ္သိုက္နဲ႔အတူ ၀ိုင္းဖြဲ႕ထိုင္ၾကတယ္။ သူတို႔ မ်က္လုံးနက္နက္ေတြရဲ႕ လင္းလက္ေတာက္ပမႈကို မီးလင္းဖို အလင္းမွာျမင္ရတယ္။ ဒီလူမ်ဳိးရဲ႕႐ုိးရာဓေလ့ထုံးစံနဲ႔ ကိုးကြယ္ယုံၾကည္မႈေတြ အစြဲအလမ္းေတြကို ဘင္က စတင္ရွင္းျပတယ္။
ဥပမာအားျဖင့္ လူေနအိမ္ေအာက္မွာ မိႈေတြမ်ား လာေပါက္ရင္ျဖင့္ အလြန္တရာ ကံဆိုးမိုးေမွာင္က်ေပတာပဲတဲ့။ ဒါေပမဲ့ ပဆုပ္ပနီေကာင္ေတြ အိမ္အမိုးဒိုင္းေတြ တန္းေတြမွာလာၿပီး အသိုက္ဖြဲ႕ၿပီဆိုမွျဖင့္ ကံေကာင္းျခင္းလက္ေဆာင္ပဲတဲ့။ အ႐ူးေရာဂါထသူက်ေတာ့ သူတို႔ အဘြားရဲ႕ဆံေခြကို သူတို႔လည္ပင္းမွာ ရစ္ေခြဆြဲေစျခင္းျဖင့္ ကုသေပးသတဲ့။
ကြၽန္ေတာ္တို႔ဟာ ၾကမ္းျပင္ေပၚမွာ စစ္ေစာင္ သံုးထပ္ျခံဳၿပီး အိပ္ၾကတယ္။ ေခါင္းေပၚကို လက္ေထာင္လိုက္ရင္ေတာင္ မျမင္ႏိုင္တဲ့အထိ မီးခိုးေတြအူေနတဲ့ အခန္းပါ။ သူႀကီးကေတာ့ သူ႔သီးသန္႔ အိပ္ရာေနရာအကန္႔ မွာ အိပ္တာ။ ဘင္နဲ႔ ပေလာင္မ တစ္သိုက္ကေတာ့ မီးလင္းဖိုနံေဘးမွာ အဖြဲ႕က်လို႔။ တကယ္ကို ညတာရွည္တဲ့ညပါ။
ၾကမ္းျပင္က မာမာ၊ ေျခေထာက္ေတြက ေအးစက္၊ ေတာဓေလ့ ဆူညံသံေတြနဲ႔။ ဒါေပမဲ့ ေနာက္ဆုံးေတာ့ အ႐ုဏ္ဟာ က်ေရာက္လာၿပီး ၀ါးျခမ္းအကာၾကား ထိုးေဖာက္လာတဲ့ နံနက္ေနျခည္က ၾကမ္းျပင္ေပၚကို ေရာက္လာရတာပဲ။ ရြာကေလးရဲ႕ေန႔သစ္ကို ေက်းငွက္သာရကာေတြရဲ့ အသံေတြနဲ႔ ႀကိဳေနၿပီ။ တလင္းနယ္ သီးႏွံေျခြေလွ႔တဲ့ ဒီဇယ္အင္ဂ်င္ စက္ႏႈိးသံက ၾကားရၿပီ။
ကြၽန္ေတာ္က အိပ္ရာသိမ္းၿပီးတဲ့ေနာက္ မီးဖိုနားက ဘင္နဲ႔သြားေရာက္ ပူးေပါင္းလိုက္တယ္။ သူက မနက္စာအတြက္ ၾကက္ဥေၾကာ္ေနၿပီ။
“မေန႔ညက ခင္ဗ်ားတို႔အားလုံး ဘာေတြေျပာေနၾကတာလဲ”
“မိန္းမေတြလား။ သူတို႔အားလုံး နမ့္တိုင္ေစ်းမွာ ဒီေန႔ခ်င္းေတြ သြားေရာင္းတာ ဘယ္ေလာက္ေစ်းရခဲ့တယ္ဆိုတာကို ေျပာေနၾကတာပါ”
“ကြၽန္ေတာ္ထင္တာက ႏိုင္ငံေရးေတြ ေျပာေနၾကတာလားလို႔”
“သူတို႔ေတြက ႏိုင္ငံေရးေတြ မေျပာၾကဘူး”
ဘင္က ၾကက္ဥေၾကာ္ကို ဆီအိုးထဲကေန ဇြန္းနဲ႔ ဆယ္လိုက္ၿပီ။
“သူတို႔က သူတို႔နယ္မွာ သီႏွံအေၾကာင္း၊ ရာသီဥတုနဲ႔ မိုးလာေတာ့မယ္ အေၾကာင္းေတြပါ။ က်န္တာကေတာ့ ဒီမွာ ေအးေအးခ်မ္းခ်မ္းပဲ”
ဒါကေတာ့ လက္ရွိ မ်က္ေမွာက္ အေျခအေနပါ။ တည္ၿငိမ္မႈဆိုတာ ထူးကဲေနတယ္။ ပအို၀္းေတြဟာ တစ္ခ်ိန္တုန္းကေတာ့ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ အင္အားႀကီးအုပ္စုထဲက တစ္စုျဖစ္တယ္။
ေတာင္ႀကီးနဲ႔ အင္းေလးကန္ေဒသတစ္၀ိုက္ က်က္စားခဲ့ၾကတယ္။ ျမန္မာတပ္မေတာ္နဲ႔ အႀကိမ္ႀကိမ္ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ စစ္ခင္းၿပီးေနာက္ အုပ္စုတစ္စုက ၁၉၉၁ မွာ စစ္အစိုးရနဲ႔ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး ရယူလိုက္တယ္။ လက္နက္ နဲ႔ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး လဲလွယ္တယ္ဆိုလားပဲ။ ပီအင္န္အို ပအို၀္းအမ်ဳိးသားအဖြဲ႕ခ်ဳပ္က ဦးေဆာင္ၿပီး ပအို၀္းကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရေဒသအျဖစ္နဲ႔ တစ္စိတ္တစ္ပိုင္း လြတ္လပ္ၿပီး ကိုယ့္အေရးအရာေတြကို ကိုယ္တိုင္ဖန္တီးခြင့္ ရေနၿပီထင္တယ္။ ေသဒဏ္စီရင္ႏိုင္တဲ့အထိ အာဏာရွိတယ္။
“ဒီေဒသမွာ ျမန္မာစစ္တပ္လည္း မရွိ ဘူး။ ရဲတပ္ဖြဲ႔လည္း မရွိဘူး”လို႔ ဘင္ကေျပာတယ္။
“ပအို၀္းေတြဟာ ကိုယ့္ ကိုယ္ကိုယ္ ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ေနၾကတယ္”တဲ့။
ပီအင္န္အိုက ထိပ္ဆုံးအာဏာပိုင္အဖြဲ႕ ျဖစ္ေၾကာင္း ဆိုတယ္။ ေစ်းရွိတဲ့ နမ့္တိုင္မွာ အေျခစိုက္တယ္။
“ပီအင္န္အိုကေရာ လူေကာင္းေတြလား”
ကြၽန္ေတာ္ကေမးေတာ့ ဘင္က ျပန္ေျဖတယ္။
“ဟုတ္ပါတယ္။ သူတို႔ဟာ လူေကာင္းေတြပါ”
“သူတို႔က ဘယ္လိုမ်ဳိး ရာဇ၀တ္သားေတြကို ေသဒဏ္ေပးတာလဲ”
“အမ်ားစုကေတာ့ မူးယစ္ေဆး၀ါး ကုန္သည္ေတြပါ”လို႔ ဘင္က ဆိုတယ္။
“တကယ္လို႔ မူးယစ္ေဆး၀ါးကုန္သည္ေတြကို ဖမ္းမိၿပီဆိုရင္ သူတို႔က ေတာထဲ ဖမ္းေခၚသြားၿပီး ခ်က္ခ်င္း ပစ္သတ္လိုက္တာပဲ”တဲ့။ သူ႔ၾကည့္ရတာ ဒီလိုမ်ဳိး ခပ္ၾကမ္းၾကမ္း တရားစီရင္တာကို ႀကိဳက္တဲ့ပုံမ်ဳိး။
“ဒီ ေဒသမွာေတာ့ မူးယစ္ေဆး၀ါးကုန္သည္ေတြ ေနာက္ထပ္ တစ္ေယာက္မွမရွိေတာ့ဘူး။ အရာအာလုံးဟာ ၿငိမ္းခ်မ္းသြားၿပီ”ဆိုၿပီး ဘင္က အခိုင္အမာေျပာေနျပန္ရဲ့။
နံနက္စာ စားၿပီးတဲ့ေနာက္ သူႀကီးကို ႏႈတ္ဆက္ၿပီး ျပန္ဖို႔ျပင္ၾကတယ္။ ေဆးေပါ့လိပ္တို႔၊ တ႐ုတ္စီးကရက္တို႔၊ ကြမ္းတို႔၊ အိမ္သုံးပစၥည္း တိုလီမိုလီေရာင္းတဲ့ ကုန္စုံဆိုင္ေရွ႕မွာ သူႀကီးကို ေတြ႕ရတယ္။ ပအို၀္းေက်းလက္ တရားစီရင္ေရးအေၾကာင္းကို ဘင္ကတစ္ဆင့္ သူႀကီးကို ကြၽန္ေတာ္က ေမးျပန္တယ္။
လြန္ခဲ့တဲ့ ၁၀ ႏွစ္ေလာက္အထိ ရြာထဲမွာ သစ္သားနဲ႔လုပ္ထားတဲ့ ယာယီအခ်ဳပ္ခန္း ထိတ္တုံးရွိတယ္။ အဲဒီတုန္းကဆိုရင္ အမႈအခင္း ေသးေသးကေလး က်ဴးလြန္မိ႐ုံနဲ႔ေတာင္ အျပစ္ေပး ဒဏ္ခတ္ေလ့ရွိတယ္။ အဲဒီဓေလ့က နမ့္တိုင္ကို ေရာက္လာတယ္။ အမႈကိစၥအမ်ားစုကို သူႀကီးက ပီအင္န္အိုသို႔ လႊဲေျပာင္းေပးတယ္။ ဒီသူႀကီးက တစ္ခါတစ္ရံ မူးယစ္ရမ္းကားလူငယ္ေတြကို ႀကိမ္ဒဏ္ေပးၿပီး အိမ္နံေဘးက အခ်ဳပ္ထိတ္တုံးမွာ အခ်ဳိးေျပ႐ုံ ရက္ပိုင္းခ်ဳပ္ထားတာမ်ဳိးက လြဲလို႔ အမႈကိစၥေတြကို ကိုယ္တိုင္ စီရင္ဆုံးျဖတ္ခဲပါတယ္။ ရြာထဲမွာ အရက္ကို တရား၀င္သုံးစြဲခြင့္ ျပဳမထားဘူး။
ဒါဆိုရင္ ကြၽဲခိုးႏြားခိုးမႈေတြမ်ဳိးကို စီရင္တာလားလို႔ ေမးရာမွာေတာ့ သူႀကီးက ေခါင္းညိတ္ျပသလို ဘင္ကလည္း ၀င္ေျပာတယ္။ ဥပမာအားျဖင့္ ကြၽဲတစ္ေကာင္ ခိုးမိသူဆိုရင္ ပထမအႀကိမ္ သတိေပးတဲ့အေနနဲ႔ နမ့္တိုင္က အခ်ဳပ္မွာ တစ္လ သို႔မဟုတ္ ဒီထက္ပိုၿပီး အခ်ဳပ္ခံရတယ္။
လယ္သမားမိသားစု တစ္စုအတြက္ ကြၽဲတစ္ေကာင္ရဲ႕အေရးပါမႈနဲ႔ ႏႈိင္းယွဥ္ၾကည့္ရင္ ဒီလိုျပစ္ဒဏ္ကေတာ့ မွ်တတယ္လို႔ ကြၽန္ေတာ္ေတာ့ ထင္တာပဲ။ ဒါဆိုရင္ ဒုတိယအႀကိမ္ သတိေပးျခင္းကေရာ ဘယ္လိုတဲ့လဲ။ ဒီလိုေမးေတာ့ ရြာသူႀကီးက တည္တည္ၿငိမ္ၿငိမ္နဲ႔ပဲ မိန္႔မိန္႔ႀကီးျပံဳးၿပီး ျပန္ေျဖတာက အကယ္၍ လူတစ္ေယာက္ဟာ တစ္ႀကိမ္ကြၽဲခိုးခဲ့ၿပီး သတိေပးခံရၿပီး ေနာက္တစ္ႀကိမ္ ကြၽဲခိုးမိၿပီဆိုပါစို႔။ အဲဒီအခါက်ေတာ့ သူ႔အတြက္ျပစ္ဒဏ္က ေတာထဲေခၚသြားခံရၿပီး ေသနတ္နဲ႔ ပစ္သတ္လိုက္ျခင္းပဲတဲ့။ ဘုရား ေရ... ဒုတိယအႀကိမ္ သတိေပးျခင္းဆိုတာ ေသမင္းငရဲ ပါကလား။
“ေကာင္းပါေလ့။ ဒါဆိုရင္ ကြၽန္ေတာ္ထင္တယ္ ဒီပအို၀္းနယ္တစ္ေၾကာမွာ ကြၽဲခိုးတဲ့လူ တစ္ေယာက္တေလမွ မရွိေတာ့ဘူးေပါ့”လို႔ ကြၽန္ေတာ္က ဘင့္ကိုေမးေတာ့ သူက...။ “ဒါေပါ့။ အရာရာတိုင္းဟာ ေအးခ်မ္းတည္ၿငိမ္ေနတယ္”တဲ့။ ၁၉၉၀ မ်ားဆီကပါ။ ၾကာေတာ့ၾကာပါၿပီ။
က်မ္းကိုး - ဆာေဂ်ာ့စေကာ့ရဲ့ “ဗမာ”
-အင္ဒ႐ူးမာရွယ္ရဲ႕ “ေဘာင္းဘီ၀တ္သူမ်ား”
Writer: ကိုေန (မန္း) Eleven Media Group
မွတ္ခ်က္၊ January17/ 2016 Eleven Media Group မွာေဖာ္ျပတဲ့ေဆာင္းကိုးကို ျပန္လည္ေဖာ္ျပျပီး ပအို၀့္ကို ပအို၀္းဟု စာလံုးျပင္ထားသည္မွလြဲျပီး အားလံုးသည္ မူရင္းေဆာင္းပါးအတိုင္းျဖစ္ပါသည္။
ဓာတ္ပံု၊ BBCႏွင့္ အျခားစာမ်က္ႏွာမ်ားမွ
#တကၠသိုလ္ ခြန္Rကာ
No comments:
Post a Comment
မိတ္ေဆြ...အခ်ိန္ေလးရရင္ blogg မွာစာလာဖတ္ပါေနာ္
ဗဟုသုတ ရနိုင္တယ္။