ေရးသူ-ဟိန္းေဇာ္
၂၀၁၅ ခုႏွစ္၌ ဆင္းရဲႏြမ္းပါးမႈကို ထက္၀က္ေလွ်ာ့ခ်ေရးသည္ အစိုးရသစ္၏ အဓိက ပစ္မွတ္တစ္ခုျဖစ္သည္။ ယင္းရည္မွန္းခ်က္ကနားေထာင္ရအလြန္ေကာင္းေသာ္လည္း ပကတိအေျခအေနမ်ားအရေတာ့ ယင္းသည္ ပေဟဠိဆန္ဆန္ အိပ္မက္တစ္ခုလို ျဖစ္ေနသည္။
ေအာက္ေျခကလူ ၁၅ သန္း
ၿပီးခဲ့သည့္ေလးႏွစ္အတြင္း ျမန္မာျပည္၌ ‘ဆင္းရဲႏြမ္းပါးမႈ ေလွ်ာ့ခ်ေရး’ ဆိုေသာစကားလံုးက ေပၚျပဴလာျဖစ္ေလာက္ေအာင္ ၾကားရသည္။ ယင္းစကားလံုးသည္ အထူးသျဖင့္ ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတ အမွဴးျပဳသည့္ႏိုင္ငံ့ ထိပ္ပိုင္းေခါင္းေဆာင္မ်ားႏွင့္ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈအေၾကာင္း ေဆြးေႏြးၾကသူတိုင္း၏ႏႈတ္ဖ်ားက မၾကာခဏလွ်ံက်လာတတ္သည္။ စင္စစ္ ဤစကားလံုးက ျမန္မာျပည္သူတို႔အတြက္အသစ္ အဆန္းလိုျဖစ္ေနသည္။ လြန္ခဲ့သည့္ေလးငါးႏွစ္အလြန္ကေတာ့ ျမန္မာျပည္၌ ဆင္းရဲသည့္သူမရွိသေယာင္ျဖစ္ခဲ့သည္။ အေၾကာင္း မွာ တိုင္းျပည္ကို အာဏာရွင္စနစ္ျဖင့္အုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့ေသာစစ္အစိုးရ သည္ ျပည္သူျပည္သားတို႔အား အေျခအေနမွန္ကိုဖံုးကြယ္ထား ခဲ့သလို ကုလသမဂၢ (UN) ၏ေထာင္စုႏွစ္ရည္မွန္းခ်က္မ်ား(MDGs) ကိုလည္း ဥေပကၡာျပဳခဲ့သည္။ ျမန္မာဖြံ႕ၿဖိဳးမႈသုေတသန ပညာရွင္တစ္ဦးကဆိုလွ်င္ “အရင္အစိုးရလက္ထက္က ကြၽန္ေတာ္ တို႔တိုင္းျပည္မွာ ဆင္းရဲတဲ့သူမရွိဘူး” ဟုပင္ခနဲ႔တဲ့တဲ့ေျပာဖူးသည္။ မည္သို႔ဆိုေစ ကုလသမဂၢ၏ထိပ္ဆံုးအဆင္းရဲဆံုးႏိုင္ငံ မ်ားစာရင္းတြင္ ျမန္မာပါ၀င္ခဲ့သည္မွာေတာ့ ဆယ္စုႏွစ္ခ်ီၾကာခဲ့ၿပီ ျဖစ္သည္။ UN ၏ ၂၀၀၅ ခုႏွစ္ထုတ္ျပန္ခ်က္မ်ားအရ ျမန္မာျပည္ ၏ဆင္းရဲမႈအေျခအေနက စုစုေပါင္းလူဦးေရ၏ ၃၂ ရာခိုင္ႏႈန္းအထိ ရွိခဲ့သည္။ ၂၀၁၃ ခုႏွစ္ထုတ္ကမၻာ့အဆင္းရဲဆံုးႏိုင္ငံမ်ားစာရင္း တြင္ ျမန္မာႏိုင္ငံကနံပါတ္ ၂၃ ခ်ိတ္ခဲ့ၿပီး သူ႔ထက္နံပါတ္ငယ္ေသာ ႏိုင္ငံအမ်ားစုမွာ ကြန္ဂို၊ ဇင္ဘာေဘြ၊ မာလာ၀ီ၊ ဗဟိုအာဖရိက၊ လစ္ဗ်ား၊ အာဖဂန္နစၥတန္ စသည့္ေျမဆီလႊာခန္းေျခာက္မႈ၊ ရာသီ ဥတုေဖာက္ျပန္မႈ၊ ေရာဂါဘယထူေျပာမႈ၊ စစ္မက္ထူေျပာမႈတို႔ႏွင့္ နဖူးေတြ႕ဒူးေတြ႕ရင္ဆိုင္ေနရေသာ အာဖရိကႏွင့္အာရပ္ႏိုင္ငံမ်ား ျဖစ္သည္။ ဆင္းရဲမႈအေပါင္းႏွင့္ေက်ာ္ေစာေသာ အိမ္နီးခ်င္း ဘဂၤလားေဒ့ရွ္၊ ကေမၻာဒီးယား၊ လာအိုတို႔သည္ပင္ အဆင္းရဲဆံုး စာရင္းတြင္ ျမန္မာေအာက္ေရာက္ေနသည္။ ျမန္မာျပည္အေနျဖင့္ ၂၀၁၀ ျပည့္၌ဆင္းရဲမႈ ၂၆ ရာ ခိုင္ႏႈန္းသို႔က်သြားသည္ဟုဆိုသျဖင့္ လူဦးေရ ၅၁ သန္းေက်ာ္ႏွင့္ တြက္ၾကည့္လွ်င္ လူဦးေရ ၁၃ သန္းေက်ာ္၊ ေယဘုယ်ေျပာရလွ်င္ လူ ၁၅ သန္းခန႔္ဆင္းရဲတြင္းနစ္ေနၾကသည္။ ယင္း ၁၅ သန္းသည္ ျမန္မာအစိုးရ၏ ဆင္းရဲမႈမ်ဥ္းသတ္မွတ္ခ်က္အရ တစ္ရက္လူတစ္ ဦး၀င္ေငြ ၁.၀၃ ေဒၚလာ (က်ပ္တစ္ေထာင္ေက်ာ္) သာ၀င္ေငြရွိ ေသာ သူမ်ားျဖစ္သည္။ UN က တစ္ရက္၀င္ေငြတစ္ေဒၚလာ ေအာက္၀င္ေငြရွိသူမ်ားကို အလြန္အမင္းဆင္းရဲမႈ (Extreme Poverty) စာရင္းတြင္ထည့္သြင္းၿပီး တစ္ေဒၚလာမွ ႏွစ္ေဒၚလာ ၾကားရသူမ်ားကိုေတာ့ အသင့္အတင့္ဆင္းရဲသူမ်ားဟု သတ္မွတ္ သည္။ တကယ္ေတာ့ အသင့္အတင့္အဆင့္ (ႏွစ္ေဒၚလာေအာက္) သည္ပင္ အေျခခံလိုအပ္ခ်က္မ်ားျပည့္စံုေသာ္လည္း ပိုပိုလွ်ံလွ်ံမရွိ ဘဲ အသက္ရွင္ရပ္တည္႐ံုမွ်သာျဖစ္သည္ဟု ပညာရွင္မ်ားကသတ္ မွတ္ထားသည္။ ျမန္မာျပည္၌ဆင္းရဲသူအမ်ားစုမွာ ေက်းလက္ေဒသ တြင္ ေနထုိင္သူမ်ားျဖစ္သည္။ ကုလသမဂၢဖြံ႕ၿဖိဳးမႈအစီအစဥ္ (UNDP) ၏အဆိုအရ ဆင္းရဲမႈႏႈန္းသည္ ၿမိဳ႕ျပတြင္ေက်းလက္ ထက္ျမန္ျမန္ဆန္ဆန္က်ဆင္းေနၿပီး လက္ရွိအခ်ိန္ဆင္းရဲသူစုစု ေပါင္း ၈၄ ရာ ခိုင္ႏႈန္းမွာ ေက်းလက္တြင္ေနထိုင္သူမ်ားျဖစ္သည္။ တိုင္းေဒသႀကီးျပည္နယ္အားလံုးအနက္ ခ်င္းျပည္နယ္ကအဆုိးဆံုး ျဖစ္ၿပီး ျပည္နယ္တစ္ခုလံုးၿခံဳၾကည့္လွ်င္ ဆင္းရဲမႈက ၇၃ ရာခိုင္ ႏႈန္းအထိရွိေနသည္။ ခ်င္းျပည္နယ္မွ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စား လွယ္တစ္ဦးျဖစ္ေသာ ဦးပိုက္လင္းက “ကြၽန္ေတာ္တို႔မွာ စားႏိုင္ ေသာက္ႏိုင္တယ္။ တကယ္လို႔ထမင္းတို႔၊ ဆီတို႔၊ ဘာတို႔ေတာ့ ေကာင္းေကာင္းမြန္မြန္မစားရဘူးေပါ့။ ဒါေပမဲ့ သဘာ၀အပင္ေတြ ကေနျဖစ္သလို စားေသာက္ဖန္တီးလို႔ရတယ္ဆုိတဲ့ ေတာင္ေပၚ ေဒသတစ္ခုျဖစ္တယ္ဆိုတာ ကြၽန္ေတာ္ယံုၾကည္တယ္” ဟု သူ႔ေဒသ ၏လူမႈစီးပြားေရးအေျခအေနကိုေျပာသည္။ ၎င္းက ျပည္နယ္၌ ပညာေရးမ်ားစြာနိမ့္က်ေနေၾကာင္းႏွင့္ လမ္းပန္းဆက္သြယ္ေရး အလြန္အမင္းညံ့ဖ်င္းေနေၾကာင္းလည္းဆိုသည္။ “ကားလမ္းကိုမရွိ တာ။ ေျခက်င္ပဲသြားရတယ္။ ကားလမ္းဆိုတာလည္း ၿမိဳ႕ေပၚ ေလာက္ပဲရွိတာကိုး”။ ခ်င္းျပည္နယ္၏ ေနာက္တြင္ ရခိုင္ျပည္နယ္က ၄၄ ရာခိုင္ႏႈန္း၊ တနသၤာရီတိုင္းေဒသႀကီးႏွင့္ ရွမ္းျပည္နယ္တို႔က ၃၃ ရာခိုင္ႏႈန္းႏွင့္ ဧရာ၀တီတိုင္းေဒသႀကီးက ၃၂ ရာခိုင္ႏႈန္းျဖင့္ အစဥ္ လိုက္ရပ္တည္ေနသည္။ ျမန္မာျပည္၏ဆင္းရဲမႈက အာဖရိကအေျခအေနႏွင့္ ေတာ့ကြဲျပားသည္ဟုေတာ့ ဆိုရမည္။ ျမန္မာျပည္၌ အစာေရစာ ငတ္ျပတ္ေလာက္ ေအာင္ေတာ့ မဆိုးေသး။ သို႔ေသာ္လည္းမငတ္ ႐ံုတမည္၊ အသက္ရွင္႐ံုတမည္စားေသာက္ေနရသူေပါင္းမ်ားစြာ ရွိေနသည္။ ဆင္းရဲသူ ၁၅ သန္းသည္ ယင္းကဲ့သို႔ေသာ အေျခ အေနျဖင့္ ရွင္သန္ရပ္တည္ေနရေၾကာင္းကိုလည္း ကိန္းဂဏန္း အခ်ဳိ႕ကသက္ေသျပေနပါသည္။ UNDP ၏အဆိုအရ ျမန္မာျပည္ ၌ ငါးႏွစ္ေအာက္ကေလးငါးေယာက္တြင္ ႏွစ္ေယာက္ (၂၀ ရာခိုင္ ႏႈန္း) သည္ အာဟာရျပည့္၀မႈမရွိသလို ငါးႏွစ္ေအာက္ကေလး ၄၃.၇ ရာခုိင္ႏႈန္းမွာ အတန္အသင့္အေျခအေနႏွင့္ကိုယ္အေလး ခ်ိန္မျပည့္မႈမ်ားကို ႀကံဳေတြ႕ေနၾကရၿပီး ႏွစ္စဥ္ကိုယ္၀န္ေဆာင္ မိခင္ေပါင္း ၀.၂ ရာခိုင္ႏႈန္း ေသဆံုးေနရသည္။ ပညာသင္ယူတတ္ ေျမာက္မႈႏႈန္းကိုၾကည့္လွ်င္လည္း တစ္ႏိုင္ငံလံုးစုစုေပါင္းေက်ာင္းသားဦးေရ၏ ၂၅ ရာခိုင္ႏႈန္းသာ အထက္တန္းပညာကို သင္ယူ ခြင့္ရေနေသးၿပီး အထက္တန္းေအာင္ျမင္ၿပီးေျမာက္သူမွာေတာ့ ၂၀ ရာခိုင္ႏႈန္းသာရွိပါသည္။ ယခုထိ ေက်ာင္းသားေတာ္ေတာ္မ်ား မ်ားမွာ အလြန္စရိတ္သက္သာေသာ ဘုန္းေတာ္ႀကီးသင္ပညာေရး ေက်ာင္းမ်ားကို အားကိုးေနၾကရဆဲျဖစ္သည္။
ကယ္တင္ရွင္လား
ေရွ႕တြင္ဆိုခဲ့သလို ၂၀၁၁ ခုႏွစ္ အစိုးရဖြဲ႕ၿပီးေနာက္ပိုင္း သမၼတဦးသိန္းစိန္က သူ၏အေရးတႀကီးလုပ္ေဆာင္မည့္စာရင္း တြင္ ဆင္းရဲႏြမ္းပါးမႈေလွ်ာ့ခ်ေရးကို ထည့္သြင္းေၾကညာသည္။ ၂၀၁၁ ခုႏွစ္၊ ေမလ ၂၁ ရက္ႏွင့္ ၂၂ ရက္ တို႔တြင္ ေက်းလက္ေဒသ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးႏွင့္ ဆင္းရဲမႈေလွ်ာ့ခ်ေရး၊ အမ်ဳိးသားအဆင့္အလုပ္႐ံုေဆြး ေႏြးပြဲကို ေနျပည္ေတာ္ ၾႈဃဃ ႈႈ တြင္သမိုင္း၀င္က်င္းပခဲ့သည္။ ယင္းေဆြးေႏြးပြဲတြင္ သမၼတကိုယ္တိုင္ဦးေဆာင္သည့္ ေက်းလက္ ေဒသဖြံ႕ၿဖိဳးေရးႏွင့္ ဆင္းရဲႏြမ္းပါးမႈေလွ်ာ့ခ်ေရးဗဟိုေကာ္မတီအပါ အ၀င္ ေကာ္မတီအဆင့္ဆင့္ႏွင့္ ေဆာင္ရြက္ႏိုင္ရန္လုပ္ငန္းစဥ္ရွစ္ ရပ္ကိုခ်မွတ္ႏိုင္ခဲ့သည္။ ယင္းကာလေနာက္ပိုင္း အစိုးရအဖြဲ႕ႏွင့္ ဆင္းရဲမႈေလွ်ာ့ ခ်ေရးကို အာ႐ံုစိုက္လုပ္ေဆာင္မႈကို ေတြ႕လာရသည္။ ေက်းလက္ ေဒသဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေရးဦးစီးဌာနကို ၂၀၀၃ ခုႏွစ္လယ္ပိုင္းတြင္ဖြဲ႕ စည္းေပးခဲ့သလို သမၼတ၊ ဒုသမၼတမ်ားကိုယ္တိုင္ ေက်းလက္ ေဒသဖြံ႕ၿဖိဳးေရးအခမ္းအနားအခ်ဳိ႕သို႔ တက္ေရာက္သည္။ အစိုးရက ကုလသမဂၢ၏ေထာင္ခုႏွစ္ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးရည္မွန္း ခ်က္မ်ားအတိုင္း ၂၀၁၅ တြင္ဆင္းရဲမႈကို ထက္၀က္ (၁၆ ရာခိုင္ ႏႈန္း) ေလွ်ာ့ခ်ဖုိ႔ အလြန္အမင္း စိတ္အားထက္သန္ေနပံုရသည္။ ကိန္း ဂဏန္းမ်ားကို အပူတျပင္းေလွ်ာ့ခ်လိုျခင္းေၾကာင့္ပင္ထင္သည္။ သူတို႔၏ပစ္မွတ္က ဟန္ခ်က္ညီေသာ ဆင္းရဲမႈေလွ်ာ့ခ်ေရးကို မလုပ္ ႏိုင္ေတာ့ဘဲ လူဦးေရ ၇၀ ရာခိုင္ႏႈန္းရွိရာ ေက်းလက္ေဒသသို႔ဦး တည္လိုက္သည္။ စင္စစ္ တိုင္းတာခ်က္မ်ားအရ ေက်းလက္၌ပိုဆင္းရဲသည္ မွာ မွန္ေသာ္လည္း ၿမိဳ႕ျပေနဆင္းရဲသူတိုင္း၏ အေရးကလည္း ဥေပကၡာျပဳထားလို႔ရသည့္ အေျခအေနေတာ့မဟုတ္ေပ။ ေက်း လက္ေဒသ၌ အလုပ္အကိုင္အခြင့္အလမ္းႏွင့္ ေရ၊ မီး၊ လမ္းရရွိ မႈလိုျပႆနာမ်ားရွိေနသလုိ ၿမိဳ႕ျပေနလူထုအတြက္ အိမ္ရာကိစၥ အပါအ၀င္ လူေနမႈစရိတ္က အေတာ့္ကိုေခါင္းခဲစရာျဖစ္သည္။ အဓိကအားျဖင့္ လူဦးေရခုနစ္သန္းေက်ာ္ရွိေသာ စီးပြားေရးၿမိဳ႕ေတာ္ရန္ကုန္လို ေနရာမ်ဳိးတြင္ အိမ္ရာလိုအပ္ခ်က္က ပိုမိုျမင့္တက္လာလ်က္ရွိသည္။ ၿမိဳ႕၏ဆင္ေျခဖုံးၿမိဳ႕နယ္မ်ားတြင္ က်ဴးေက်ာ္အိမ္ရာေဆာက္လုပ္မႈက ျမင့္တက္ေနဆဲျဖစ္သလို ေျမေနရာပိုင္ဆိုင္မႈႏွင့္ပတ္သက္ေသာ ပဋိပကၡမ်ား၊ ဆႏၵျပမႈမ်ားက လည္း မၾကာခဏေပၚေပါက္ေနသည္။ ထိုမွ်မက တစ္ႏွစ္ထက္ တစ္ႏွစ္ ျမန္ျမန္ဆန္ဆန္ျမင့္တက္ေနေသာ ကုန္ေစ်းႏႈန္းကလည္း ၿမိဳ႕ျပေနေအာက္ေျခလူထုကို အိပ္မက္ဆိုးမ်ားသဏၭာန္ေျခာက္ လွန္႔လ်က္ရွိပါသည္။ ဤအေျခအေနတြင္ ၿမိဳ႕ျပေက်ာမြဲတို႔အတြက္ အစိုးရ၏ပံ့ပိုးမႈအစဥ္အစဥ္က မႈန္ပ်ပ်။ ဆင္းရဲမႈေလွ်ာ့ခ်ေရးဦးစီး ဌာနမွ ဒုတိယၫႊန္ၾကားေရးမွဴး ဦးရဲေခါင္ကေတာ့ “အဲဒါ (ၿမိဳ႕ျပ ဆင္းရဲမႈေလွ်ာ့ခ်ေရး) အတြက္လည္း ေနာက္ပိုင္းထည့္စဥ္းစားမွာ ေပါ့ေလ။ အခုေလာေလာဆယ္လုပ္ငန္းစဥ္မွာေတာ့ ေက်းလက္ အတြက္ပဲေစာင္းေပးတာမ်ားတယ္” ဟု သူတို႔၏ ေဆာင္ရြက္မႈ အေျခအေနကိုေျပာသည္။ သို႔ေသာ္ မ်ားမၾကာေသးခင္က အစိုးရကအနည္းဆံုးအခ ေၾကးေငြသတ္မွတ္ခ်က္ ထုတ္ျပန္ႏိုင္ျခင္းကေတာ့ ဆင္းရဲမႈေလွ်ာ့ခ်ေရး (အထူးသျဖင့္ၿမိဳ႕ျပ) အတြက္ အားတက္စရာတစ္ခုေတာ့ ျဖစ္သည္။ ယခင္က အနည္းဆံုးသတ္မွတ္ခ်က္မရွိဘဲ ေပးခ်င္သလိုေပး ေနခဲ့သည့္ မ၀ေရစာမွသည္ ဤသတ္မွတ္ခ်က္က စက္႐ံုအလုပ္႐ံု လုပ္သားတို႔အတြက္ အသက္႐ႈေပါက္တစ္ေပါက္ေတာ့ျဖစ္လာခဲ့ သည္။
ေျမစမ္းခရမ္းပ်ဳိးစီးမံကိန္းမ်ားႏွင့္ အေျခခံအေဆာက္အအံုပံ့ပိုးမႈ
လက္ရွိဆင္းရဲႏြမ္းပါးမႈေလွ်ာ့ခ်ေရးအတြက္ လုပ္ေဆာင္ရာတြင္ အစိုးရ၏ကိုယ္ပိုင္ဘတ္ဂ်က္ျဖင့္ ေဆာင္ရြက္ေနတာေရာ INGO၊ NGO မ်ားႏွင့္ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ေနတာပါ စီမံကိန္း ၃၀ ေလာက္ရွိေၾကာင္းသိရသည္။ လူသိသူသိအေနျဖင့္ဆိုလွ်င္ ေတာ့ အစိုးရ၏ဘ႑ာေငြျဖင့္ အေကာင္အထည္ေဖာ္ေနေသာ ျမစိမ္းေရာင္စီမံကိန္း၊ တ႐ုတ္ေခ်းေငြျဖင့္ အဓိကလည္ပတ္ေန ေသာ သမ၀ါယမေခ်းေငြေခ်းေပးေရး၊ ကမၻာ့ဘဏ္ (WB) က ကူညီေသာလူထုအေျချပဳ အမ်ဳိးသားစီးမံကိန္း၊ JICA ODA က ကူညီေသာ ဆင္းရဲႏြမ္းပါးမႈေလွ်ာ့ခ်ေရးအတြက္ ေဒသတြင္းဖြံ႕ၿဖိဳးမႈ စီမံကိန္း စသည္တု႔ိျဖစ္သည္။ စီမံကိန္းမ်ားကိုေလ့လာၾကည့္လွ်င္ အားလံုးနီးပါက ၂၀၁၂ ခုႏွစ္ေနာက္ပိုင္းမွစျခင္းျဖစ္ၿပီး စီမံကိန္း တစ္၀က္ေလာက္က ၿပီးခဲ့သည့္ဘ႑ာႏွစ္မွ စသည္ကိုေတြ႕ရၿပီး စီမံကိန္းတခ်ဳိ႕ဆိုလွ်င္ ေက်းရြာဆယ္ဂဏန္းေလာက္ျဖင့္ ေျမစမ္း ခရမ္းပ်ဳိးလုပ္ၾကည့္ေနသည့္ အဆင့္၌သာရွိေသးသည္။ အေကာင္းဘက္ကေတြးၾကည့္လွ်င္ေတာ့ ဤသည္ပင္ လွ်င္အစိုးရသစ္၏ စြမ္းေဆာင္ခ်က္ဟုလည္း ေျပာ၍ရသည္။ အထူး သျဖင့္ ႏိုင္ငံတကာအကူအညီမ်ား လိွမ့္၀င္လာျခင္းသည္ အစိုးရ သစ္၏ ဆင္းရဲမႈေလွ်ာ့ခ်ေရးႏွင့္ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးရည္မွန္းခ်က္မ်ားကို ယံု ၾကည္မႈရွိေၾကာင္း ျပသရာေရာက္ေနသည္။ ယခင္အစိုးရလက္ ထက္က ဆင္းရဲႏြမ္းပါးမႈကို ေလွ်ာ့ခ်ဖို႔မဆိုႏွင့္ ဆင္းရဲမႈအရွိတရား ကိုပင္ဖံုးကြယ္ထားခဲ့သည္။ လူ႔အခြင့္အေရးခ်ဳိး ေဖာက္မႈမ်ားေၾကာင့္ ႏိုင္ငံတကာ၏အေရးယူပိတ္ဆို႔မႈမ်ားခံေနရခ်ိန္တြင္ ႏိုင္ငံတကာ အေထာက္အပံ့ဆိုသည္က မျဖစ္စေလာက္သာရရွိခဲ့သည္။ ထို႔အတူ ႏိုင္ငံျခားရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈ ေလာက္ေလာက္လားလားမ၀င္ႏိုင္ခဲ့သည့္ အတြက္လည္း အလုပ္အကိုင္ရွားပါးမႈႏွင့္ လုပ္ခလစာနည္းပါးမႈ တည္းဟူေသာ ဒုကၡကိုျပည္သူတို႔ခါးစည္းခံခဲ့ရသည္။ ယင္း ေၾကာင့္ပင္ ခန္႔မွန္းေျခလုပ္သားငါးသိန္းေက်ာ္မွာ ႏိုင္ငံျပင္ပသို႔ ထြက္ခြာကာေရၾကည္ရာျမက္ႏုရာရွာခဲ့ရသည္။ ဤလိႈင္းဂယက္က ယခုအခ်ိန္ထိ ဆက္လက္႐ိုက္ခတ္ေန ဆဲျဖစ္သည္။ အစိုးရသစ္လက္ထက္ ႏိုင္ငံျခားရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈမ်ား ၀င္လာသည့္တိုင္ လုပ္သားမ်ားျပည္ပထြက္ခြာမႈႏွင့္ အလုပ္လက္ မဲ့ႏႈန္းက ဆက္လက္ျမင့္တက္ေနဆဲျဖစ္သည္။ Trading economics.Com ၏ ေဖာ္ျပခ်က္အရ ၂၀၀၆ ခုႏွစ္က အလုပ္လက္မဲ့ႏႈန္း ၄ ရာခိုင္ႏႈန္းေက်ာ္ (အလုပ္လုပ္ႏိုင္သူဦးေရစုစုေပါင္း၏) က ယခု ထိလည္း ဒီအတိုင္းရွိေနသည္။ ဆိုရလွ်င္ အလုပ္လက္မဲ့ႏႈန္းက် ဆင္းမႈမရွိသလို အစိုးရႏွင့္ႏိုင္ငံတကာအကူအညီက ေက်းရြာ အနည္းငယ္တြင္ ေျမစမ္းခရမ္းပ်ဳိးေဆာင္ရြက္သည့္ အေျခအေနက ယခုႏွစ္တြင္ ထက္၀က္ႏႈန္းေလွ်ာ့ခ်မည္ဆိုသည့္ေမွ်ာ္မွန္းခ်က္က လက္ေတြ႕မက်ေၾကာင္းကိုျပဆိုေနသည္။ အစိုးရသစ္လက္ထက္ ထင္သာျမင္သာရွိသည့္ တိုးတက္မႈဆိုလို႔ လူတန္းစားမေရြးမိုဘိုင္း ဖုန္းကိုင္ႏိုင္လာတာမ်ဳိးေလာက္သာရွိေသးၿပီး ေအာက္ေျခလူထု၏ စား၀တ္ေနေရးက ထူးထူးျခားျခားေျပာင္းလဲမႈမရွိေသးဟုေ၀ဖန္မႈ မ်ားရွိေနသည္။ ပံ့ပိုးမႈမ်ားႏွင့္ပတ္သက္၍လည္း ေမးခြန္းထုတ္စရာျဖစ္ ေနသည္။ အစိုးရအာ႐ံုစိုက္ေထာက္ပံ့ေနသည္က ေငြေရးေၾကးေရး ႏွင့္ ေရ၊ မီး၊ လမ္းတံတားလို အေျခခံအေဆာက္အအံု (Infrascture) က႑ျဖစ္ေနသည္။ ဤသည္က မ်က္ျမင္သက္ေသမ်ားျဖစ္၍ ဆင္းရဲမႈေလွ်ာ့ခ်ေရး ကိန္းဂဏန္းမ်ားအတြက္ေတာ့ ထိေရာက္ေကာင္းထိေရာက္မည္။ ဥပမာ-အစိုးရကတကယ္အာ႐ံုစိုက္လုပ္ ေဆာင္ေနသည့္ ျမစိမ္းေရာင္စီမံကိန္းႏွင့္ သမ၀ါယမ၏ပံ့ပိုးမႈမ်ား ကိုၾကည့္လွ်င္ေငြေၾကးပံ့ပိုးမႈသက္သက္ျဖစ္သည္။ ဤစီမံကိန္းက ထိေရာက္မႈရွိသင့္သေလာက္ေတာ့ရွိပါသည္။ အထူးသျဖင့္ ျမစိမ္း ေရာင္စီမံကိန္းကေငြေခ်းရာ၌ တစ္ရြာလွ်င္အရင္းမေပ်ာက္ေငြ သိန္းသံုးရာကို ေက်းရြာကတင္ေျမႇာက္ေသာေကာ္မတီကိုစီမံခန္႔ ခြဲေစသည္။ ေက်းရြာသူေက်းရြာသားမ်ားကိုယ္တိုင္ စီမံကိန္းခြဲ သျဖင့္ ေငြရင္းကိုစီးပြားေရးလုပ္ငန္းအတြက္ တကယ္သုံးမသံုးေခ်း သူကတကယ္ျပန္ဆပ္ႏိုင္မဆပ္ႏိုင္ ကြဲကြဲျပားျပားသိခြင့္ရသည္။ သို႔ေသာ္လည္း စိုက္ပ်ဳိးေရးဘဏ္၊ သမ၀ါယမတို႔ဆီက လိုေခ်းေငြမွာ ထိေရာက္မႈအားနည္းေၾကာင္းေ၀ဖန္မႈမ်ားရွိသည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံငါးလုပ္ငန္းအဖြဲ႕ခ်ဳပ္ အေထြေထြအတြင္းေရးမွဴး ဦးႏွင္းဦးက “အမေတာ္ေၾကးေငြေတြ နည္းအမ်ဳိးမ်ဳိးနဲ႔တိုးတက္ေအာင္ဆို ၿပီး လုပ္ခဲ့တဲ့အစိုးေပါင္းမ်ားစြာနဲ႔ စနစ္ေပါင္းမ်ားစြာကို ကြၽန္ေတာ္ တို႔ျဖတ္သန္းခဲ့ပါတယ္။ ယေန႔လည္းဒီအတိုင္းပါပဲ။ အဲဒါဆိုရင္ ဒီထက္ေကာင္းတဲ့စနစ္ကို ဃ့ေညါန ဖို႔လိုတယ္ဆိုတာကိုတင္ျပလို ပါတယ္” ဟုေက်းလက္ေဒသဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေရးေဆြးေႏြးပြဲတစ္ခု တြင္ေဆြးေႏြးဖူးသည္။ အရပ္ဘက္အဖြဲ႕အစည္းေခါင္းေဆာင္ေတာ္ ေတာ္မ်ားလည္းေခ်းေငြပံ့ပိုးမႈသည္ ထိေရာက္မႈမရွိေၾကာင္းမၾကာ ခဏထုတ္ေျပာေလ့ရွိၾကသည္။ စင္စစ္ အေျခခံအေဆာက္အအံုပံ့ပိုးမႈတို႔ကလိုအပ္ သည္မွာမွန္ပါသည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံ၌ လွ်ပ္စစ္မီးအသံုးျပဳမႈက လူဦး ေရ၏ ၂၅ ရာခိုင္ႏႈန္းသာရွိေနေသးသလို ေသာက္သံုးေရလိုအပ္ ခ်က္၊ လမ္းပန္းဆက္သြယ္ေရးလိုအပ္ခ်က္တို႔မွာလည္း မ်ားစြာရွိေန ပါေသးသည္။ သို႔ေသာ္ အစိုးရအေနျဖင့္ဤအေျခခံအေဆာက္ အအံုက႑တို႔ကို ေက်ာ္လြန္၍ ေဆာင္ရြက္ဖို႔လိုေနပါသည္။ ေက်းလက္ေဒသကိုနည္းပညာ၊ အရည္အေသြးႏွင့္အရင္းအျမစ္ ေကာင္းတို႔ကို မပံ့ပိုးေပးသမွ်ကာလပတ္လံုး၊ တန္ဖိုးျမင့္ကုန္ေခ်ာ ထုတ္လုပ္မႈႏွင့္ ေစ်းကြက္အခြင့္အလမ္းကို မဖန္တီးေပးႏိုင္သမွ် ကာလပတ္လံုးကုန္ထုတ္လုပ္မႈေရာ ၀င္ေငြရရွိမႈပါတိုးတက္လာဖို႔ မည္သို႔မွ်မျဖစ္ႏိုင္။ ေတြ႕ဆံုေမးျမန္းမႈမ်ားအရ အဓိကစီးပြားေရး ျဖစ္ေသာ စိုက္ပ်ဳိးေရးလုပ္ငန္းတြင္ စက္မႈလယ္ယာစနစ္သို႔ အနည္း ငယ္ေျပာင္းလဲသည္မွလြဲ၍ ေတာင္သူလယ္သမားအားလုံးနီးပါးမွာ မ်ဳိးေစ့ကအစ မိ႐ိုးဖလာပံုစံျဖင့္သာလုပ္ကိုင္ေနေသးသည္။ ပိုဆိုး သည္မွာ ယင္းျပႆနာကို အစိုးရကထိထိေရာက္ေရာက္မပံ့ပိုး ေပးႏိုင္သလို ေတာင္သူလယ္သမားမ်ားကိုယ္တိုင္လည္း အစဥ္ အလာကိုေတာ္လွန္ေျပာင္းလဲပစ္ဖို႔ စိတ္အားထက္သန္မႈရွိလွသည္ ေတာ့မဟုတ္ေပ။ သူတို႔အေနျဖင့္ ဤသို႔စိတ္အားထက္သန္မႈမရွိသည္က လည္း အျပစ္ေတာ့မဆိုသာ။ အဘယ္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ သူတို႔ထဲက အမ်ားစု၏ပင္ကိုသဘာ၀ကိုက မိ႐ိုးဖလာႏွင့္ ႀကီးျပင္းလာၾကသလို အကယ္၍အထြက္တိုးခဲ့သည္ဆိုသည့္တိုင္ ေစ်းကြက္အာမခံခ်က္ က ေရေရရာရာရွိလွသည္မဟုတ္ေပ။ ေစ်းကြက္လိုအပ္ခ်က္အရ မဟုတ္ဘဲ နံၾကားေထာက္ေရြးခ်ယ္စိုက္ပ်ဳိးသည့္ အေျခအေနေၾကာင့္ သီးႏွံအခ်ဳိ႕ေတာင္ပံုရာပံု စြန္႔ပစ္လိုက္ရသည့္သတင္းမ်ားက လည္း ႏွစ္စဥ္လိုလိုမၾကားခ်င္မွအဆံုးျဖစ္ေနသည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံေတာင္သူလယ္သမားအသင္းဥကၠ႒ေဒါက္တာ စိုးထြန္းက “အခုကြၽန္ေတာ္တို႔စဥ္းစားေနတာက Only the producer side ေပါ့။ Farmer ကို Support လုပ္မယ္။ မ်ားမ်ားထြက္ရင္ေတာ့ တကယ္အက်ဳိးရွိမွာလား။ ပဲေတြမ်ားမ်ားထြက္တယ္။ ၀ယ္မယ့္ေကာင္မရွိေတာ့႐ႈံးၿပီး မ်ားမ်ားစိုက္ရင္မ်ားမ်ား႐ႈံးတဲ့ဟာ မ်ဳိးျဖစ္ေနတယ္။ နည္းနည္းစိုက္ရင္နည္းနည္း႐ႈံးတဲ့ဟာမ်ဳိးျဖစ္ ေနတယ္။ တကယ္တမ္းက်ေတာ့ Market Demand ကဘယ္လို ရွိလဲဆိုတာ ျပန္ေလ့လာဖို႔လိုတယ္” ဟုစိုက္ပ်ဳိးေရးက႑၏လိုအပ္ ခ်က္ကိုသံုးသပ္သည္။ ၎င္းက Whole Supply Change တစ္ခု လံုးကို စဥ္းစားတာကနည္းလို႔ ျမန္မာႏိုင္ငံ မတိုးတက္တာဟုလည္း ေ၀ဖန္သည္။
စိန္ေခၚမႈေပါင္းက ေသာင္းေျခာက္ေထာင္
သဘာ၀သယံဇာတ၊ လူသယံဇာတ ေပါၾကြယ္သလို ပထ၀ီအေနအထား မဟာဗ်ဴဟာ က်ေသာ ဤႏိုင္ငံ၌ ဤမွ်ဆင္းရဲ၊ ဤမွ် မဖြံ႕ၿဖိဳး သည္မွာ အံ့ၾသစရာေကာင္းသလို ျဖတ္သန္း ခဲ့ရ၊ ျဖတ္သန္း ေနဆဲျဖစ္ေသာစိန္ေခၚမႈမ်ားကို သိျမင္လွ်င္လည္း လက္မခံႏိုင္စရာေတာ့မရွိေပ။ ျမန္မာျပည္အေနျဖင့္ အာဏာရွင္စနစ္ဆိုး ေအာက္တြင္ ကမၻာႀကီးႏွင့္အဆက္ျပတ္ခဲ့ရ သည္။ အိမ္နီးခ်င္းမ်ားအပါအ၀င္ ကမၻာ့ႏိုင္ငံ အမ်ားအျပား လ်င္လ်င္ျမန္ျမန္ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ ေနခ်ိန္တြင္ ျမန္မာျပည္ကေတာ့ အေရွ႕ေတာင္ အာရွ၏အဆင္းရဲဆံုးႏိုင္ငံအျဖစ္ျပတ္က်န္ခဲ့ သည္။ အလွ်ံပယ္<ကယ္၀ေသာ သယံဇာတ တို႔ကို အာဏာရွင္ႏွင့္အေပါင္းအပါလူတစ္စုက ကိုယ္က်ဳိးအတြက္အပိုင္စီးခဲ့သလို ညံ့ဖ်င္းသ ည့္ ပညာေရးစနစ္ေၾကာင့္ အရည္အေသြးမီ လူသား အရင္းအျမစ္တို႔ကို မေမြးထုတ္ႏိုင္ခဲ့ေပ။ အဆိုးဆံုးကေတာ့ ပဋိပကၡေထာင္ေခ်ာက္ (Conflict Trap) ျဖစ္သည့္ ႏွစ္ေပါင္း ၆၀ ေက်ာ္ သက္ဆင္းခဲ့ရသည့္ ယင္းေထာင္ ေခ်ာက္က ယခုထိမလြတ္ႏိုင္ေသး။ လက္နက္ ကိုင္ေတာ္လွန္သည့္အဖြဲ႕ေပါင္း ၂၀ နီးပါးႏွင့္ ေတာက္ေလွ်ာက္တိုက္ခိုက္လာရသည့္ကုန္က်စရိတ္မ်ား၊ ပဋိပကၡ ျဖစ္ရာေဒသမ်ားတြင္ စီးပြားေရးလုပ္ကိုင္ခြင့္ဆံုး႐ႈံးမႈႏွင့္ အလုပ္ မလုပ္ႏိုင္ဘဲ ေထာင္ေသာင္းခ်ီထြက္ေျပးေနရေသာ ဒုကၡသည္ မ်ားကို ၿခံဳၿပီးစဥ္းစားၾကည့္ပါက ႏိုင္ငံ့ဘ႑ာ၊ ျပည္သူတစ္ဦးခ်င္း ၀င္ေငြ မည္မွ်ဆံုး႐ႈံးမည္ဆိုသည္ကို မွန္းဆႏိုင္ပါသည္။ ယခုထိ လည္း အစိုးရႏွင့္လက္နက္ကိုင္ အဖြဲ႕တို႔ေဆြးေႏြးေနၾကသည့္တိုင္ စိန္ေခၚမႈမ်ားကေတာ့ ရွိေနဆဲျဖစ္သည္။ အျခားသတိျပဳစရာတစ္ခ်က္က ေ၀ဖန္မႈမ်ားႏွင့္ရင္ဆိုင္ ေနရသည့္ ျမန္မာ့ စီးပြားေရး။ ဤႏိုင္ငံ၏ စီးပြားေရးတိုးတက္မႈ အေျခအေနကို အစိုးရသစ္တက္လာၿပီးခ်ိန္မွ ၂၀၁၄ ခုႏွစ္ေလာက္ အထိ စီးပြားေရးကြၽမ္းက်င္ပညာရွင္မ်ား ႏွစ္ေထာင္းအားရရွိလာ ခဲ့ေသာ္လည္း ၂၀၁၅ ခုႏွစ္အတြင္း ခ်ဥ္းနင္းလာခ်ိန္တြင္ စိုးရိမ္ သံမ်ားစၾကားလာရသည္။ အစိုးရ၏ဘတ္ဂ်က္လိုေငြျပမႈ၊ ကုန္သြယ္ ေရးလိုေငြျမင့္မားလာမႈ၊ ေငြေၾကးေဖာင္းပြမႈျမင့္မားမႈတို႔ေၾကာင့္ ျမန္မာ့စီးပြားေရးအေပၚ စိုးရိမ္လာၾကျခင္းျဖစ္သည္။ လြန္ခဲ့သည့္ တစ္ႏွစ္ႏွစ္ႏွစ္ခန္႔က ႏိုင္ငံတကာစီးပြားေရးသံုးသပ္သည့္ အဖြဲ႕အစည္းမ်ားက ျမန္မာ့စီးပြားေရးသည္ တစ္ႏွစ္ ၇.၅/၈ ရာခိုင္ ႏႈန္းခန္ျဖင့္ ေဒသတြင္းတိုးတက္မႈအလားအလာအေကာင္းဆံုး ျဖစ္သည္ဟုသံုးသပ္ေသာ္လည္း ၂၀၁၅ ခုႏွစ္၀က္ပိုင္းေလာက္တြင္ အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာေငြေၾကးရန္ပံုေငြအဖြဲ႕ (IMF) က ေဒၚလာေစ်း ေကာင္းျခင္းႏွင့္ သဘာ၀ဓာတ္ေငြ႕ေစ်းႏႈန္းမ်ားက်ဆင္းလာျခင္း အပါအ၀င္ အခ်ဳိ႕ေသာစီးပြားေရးဆိုင္ရာၫႊန္ကိန္းမ်ားအရ ျမန္မာ့ စီးပြားေရးသည္ က်ဆင္းလာႏိုင္သည့္အႏၲရာယ္မ်ဳိးႏွင့္ရင္ဆိုင္ေန ရေၾကာင္း ထုတ္ေျပာလာခဲ့သည္။ ႏိုင္ငံ၏ စီးပြားေရးအေျခအေနမေကာင္းခ်ိန္တြင္ ဆင္းရဲ ႏြမ္းပါးမႈေလ်ာ့က်လာသည္ဟု တြင္တြင္ေျပာေနသည္ကလက္ ေတြ႕ေတာ့မက်လွ။ ကုလသမဂၢကို အာမဘေႏၲခံထား၍သာ ၁၆ ရာခိုင္ႏႈန္းေလွ်ာ့ခ်မည္ဟု ႏိုင္ငံေခါင္းေဆာင္မ်ားက ယခုထိေျပာ ၾကားေနသည္။ လက္ေတြ႕အေျခအေနအရ ပညာရွင္မ်ားႏွင့္ေလ့ လာသံုးသပ္သူမ်ားက ၂၀၁၅ ခုႏွစ္တြင္ ၁၆ ရာခိုင္ႏႈန္းထိေလွ်ာ့ခ် ႏိုင္ဖြယ္မရွိေၾကာင္း ေျပာဆိုလာၾကသလိုေတြ႕ဆံုေမးျမန္းျဖစ္ခဲ့ေသာ အေကာင္အထည္ေဖာ္ေနသူ အစိုးရအရာရွိမ်ားကိုယ္တိုင္လည္း ၁၆ ရာခိုင္ႏႈန္းအတြက္ ျပတ္ျပတ္သားသားကတိမေပးရဲျဖစ္ေနၾက သည္။ ဤအေျခအေနတြင္ ၁၆ ရာခိုင္ႏႈန္းလိုကိန္းဂဏန္း အခ်က္အလက္မ်ားကို အထူးအေလးထားအာ႐ံုစိုက္သင့္၊ မစိုက္ သင့္ကခ်င့္ခ်ိန္စရာျဖစ္သြားသည္။ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးသုေတသီဦးေအာင္သူ ၿငိမ္းက “ကြၽန္ေတာ္စိုးရိမ္တယ္ဆိုတာက ႏိုင္ငံတကာမွာကစား လို႔ရတယ္။ ဥပမာ- National Poverty Line လို႔ေခၚတဲ့ဆင္းရဲ မႈမ်ဥ္းေပါ့။ ဒီ၀င္ေငြရဲ႕ေအာက္က်တယ္။ ဒီေလာက္တက္ရင္ ဆင္းရဲ မႈလြတ္သြားတယ္ေပါ့။ အဲဒီေတာ့ အစိုးရေတြက အဲဒီမ်ဥ္းကို သတ္မွတ္တဲ့အခ်ိန္မွာ လြတ္ခ်င္မွလြတ္ဦးမွာေပါ့” ဟု ဆင္းရဲမႈ မ်ဥ္းသတ္မွတ္မႈကိုဥပမာေပးသည္။ ၎င္းက အစိုးရအေနျဖင့္ ကိန္းဂဏန္းေတြအေပၚမွာပဲ မၾကည့္သင့္ဘဲ ဆင္းရဲမႈတကယ္ ပေပ်ာက္သလားဆိုတာမ်ဳိးကိုၾကည့္သင့္သည္ဟုလည္း အႀကံျပဳ သည္။ ျမန္မာျပည္သူမ်ားအေနျဖင့္ ၂၀၁၅ တြင္ ဆင္းရဲမႈ ၁၆ ရာခိုင္ႏႈန္းကို ေလွ်ာ့ခ်မည္ဆိုသည္သာမက ၂၀၂၀ ျပည့္ႏွစ္တြင္ ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈအနည္းဆံုး ႏိုင္ငံစာရင္းမွလြတ္ေအာင္လုပ္မည္၊ ၂၀၃၀ ျပည့္ႏွစ္တြင္ တစ္ဦးက်၀င္ေငြ ေဒၚလာသံုးေထာင္ျဖစ္လာမည့္ဆုိ သည့္ေမွ်ာ္ေတာ္ေယာင္စကားမ်ားကို အစိုးရအႀကီးအကဲမ်ားႏွင့္ ပညာရွင္အခ်ဳိ႕ထဲမွ နားလွ်ံမတတ္ၾကားရတတ္ပါသည္။ အေျခ အေန၊ အတိုင္းအတာတစ္ခုကို ေဖာ္ျပဖို႔အတြက္ ကိန္းဂဏန္းမ်ားက အေရးႀကီးသည္မွာမွန္ပါသည္။ သို႔ေသာ္ သမၼတ၏စီးပြားေရး အႀကံေပးဥကၠ႒ေဒါက္တာျမင့္ကိုယ္တုိင္ ျမန္မာျပည္၏ စာရင္းအင္း စနစ္ညံ့ဖ်င္းေၾကာင္း ေျပာဆိုထားသလို သန္းေခါင္စာရင္းႏွင့္ မဲ စာရင္းလို အခုတစ္မ်ဳိး၊ ေတာ္ၾကာတစ္မ်ဳိး ကိန္းဂဏန္းမ်ားေၾကာင့္ လည္း ျပည္သူလူထုကကိန္းကဏန္းမ်ားအေပၚယံုၾကည္မႈနည္း ပါးေနၾကသည္။ စင္စစ္ ျမန္မာျပည္သူတို႔အဖို႔ အေရးႀကီးေနသည္ မွာ နားေထာင္ရေကာင္းေသာ ကိန္းဂဏန္းမ်ားထက္ ဆင္းရဲႏြမ္းပါး မႈျပႆနာကို တကယ္လက္ေတြ႕က်က်ေျဖရွင္းေပးႏိုင္ဖို႔ျဖစ္ပါသည္။ တစ္နည္းလာမည့္ႏွစ္အနည္းငယ္အတြင္း “ေအာက္ေျချပည္သူ လူထုေတြရဲ႕ဘ၀ဘာမွမေျပာင္းလဲလာဘူး” ဟူေသာအသံမ်ား ျပည္သူၾကားတြင္ အမွန္တကယ္ေလ်ာ့က်လာဖို႔ကသာ အေရးႀကီးပါ သည္။ အကယ္၍ ထက္၀က္ႏႈန္းကိုေလွ်ာ့ခ်ႏိုင္ခဲ့ၿပီဆိုလွ်င္လည္း လံုး၀ေလွ်ာ့ခ်ႏိုင္သည္အထိ ေနာက္တက္လာသည့္ အစိုးရမ်ား အေနျဖင့္ ဆက္လုပ္ေဆာင္ဖို႔လိုအပ္မည္ျဖစ္သည္။ သို႔ျဖစ္ရာ ‘ဆင္းရဲႏြမ္းပါးမႈေလွ်ာ့ခ်ေရးေၾကြးေၾကာ္သံသည္ပင္ ေကာက္႐ိုးမီး လို တဒဂၤမဟုတ္ဘဲ လံုး၀ေလွ်ာ့ခ်ႏိုင္သည္အထိ ေရရွည္ဆက္လက္ အရွိန္ေကာင္းေနဖို႔ဆႏၵျပဳမိပါသည္။
MDGS အရ ၂၀၁၅ ခုႏွစ္၊ တိုင္းေဒသႀကီး၊ ျပည္နယ္အလိုက္ ဆင္းရဲႏြမ္းပါးမႈေလ်ာ့ခ်ရမည့္ရာခိုင္ႏႈန္း(IHLCA Survery) တိုင္းေဒသႀကီး၊ ျပည္နယ္ ဆင္းရဲမႈႏႈန္း (Poverty Rate))
၂၀၀၅ ခုႏွစ္ ၂၀၁၀ ခုႏွစ္ ၂၀၁၅ ခုႏွစ္ ေမွ်ာ္မွန္းခ်က္
ကခ်င္ ၄၄.၂ ၂၈.၆ ၂၂.၁
ကယား ၃၃.၆ ၁၁.၄ ၁၆.၈
ကရင္ ၁၁.၈ ၁၇.၄ ၅.၉
ခ်င္း ၇၃.၃ ၇၃.၃ ၇၆.၃
စစ္ကိုင္း ၂၆.၆ ၁၅.၁ ၁၃.၃
တနသၤာရီ ၃၃.၈ ၃၂.၆ ၁၆.၉
ပဲခူး ၃၁.၆ ၁၈.၃ ၁၅.၈
မေကြး ၄၂.၁ ၂၇.၀ ၂၁.၁
မႏၲေလး ၃၈.၉ ၂၆.၆ ၁၉.၅
မြန္ ၂၁.၅ ၁၆.၃ ၁၀.၈
ရခိုင္ ၃၈.၁ ၄၃.၅ ၁၉.၁
ရန္ကုန္ ၁၅.၁ ၁၆.၁ ၇.၅
ရွမ္း ၄၆.၁ ၃၃.၁ ၂၃.၁
ဧရာ၀တီ ၂၉.၃ ၃၂.၂ ၁၄.၇
ျပည္ေထာင္စု ၃၂.၁ ၂၅.၆ ၁၆.၁
myanmarb2bmagazine
No comments:
Post a Comment
မိတ္ေဆြ...အခ်ိန္ေလးရရင္ blogg မွာစာလာဖတ္ပါေနာ္
ဗဟုသုတ ရနိုင္တယ္။