by Soe Aung on Thursday, October 18, 2012 at 11:10pm
ဒီတစ္ေခါက္ KL
ကျပန္ေတာ့ လက္ထဲမွာ စာအုပ္ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား ရလာခဲ့တယ္။ ဝယ္တာေရာ အလကားရလာတာေရာ။
ဒီထဲမွာ ေဆးေက်ာင္းတက္ေနတဲ့ သမီးအတြက္ စာအုပ္ပါးပါးေလး တစ္အုပ္ကို Megamall က MPH
စာအုပ္ဆိုင္ႀကီးမွာ ျမင္ေတာ့ အေတာ္သေဘာက်မိပါတယ္။ တျခား စာအုပ္ေတြနဲ႔ မတူတာက
ဆရာဝန္တစ္ဦးအတြက္ တကယ္လိုအပ္တဲ့ ေခါင္းစဥ္နဲ႔ စာအုပ္ ျဖစ္ေနလို႔ပါ။ စာအုပ္နာမည္က
"How to become a good & successful medical student" တဲ့။ ေရးတဲ့သူက MD နဲ႔
PhD ဘြဲ႕ရ ဆရာဝန္မႀကီး တစ္ဦးပါ။ ၂ဝ၁၂ မွာ ဒုတိယအႀကိမ္ ရိုက္ႏွိပ္ရပါတယ္။
အဲဒီစာအုပ္ကို ခ်က္ခ်င္းပဲ ဝယ္လာခဲ့တယ္။
ျမန္မာျပည္ျပန္ေရာက္လို႔ Facebook ထဲဝင္လိုက္ေတာ့
ျမင္လိုက္ရတဲ့ သတင္းကလည္း ေဆးေက်ာင္းသားေတြနဲ႔ တိုက္ရိုက္ ဆိုင္ေနျပန္ပါေရာ။
စာေမးပြဲ မေအာင္တဲ့ Debar ထိတဲ့ ေဆးေက်ာင္းသားေတြ 'အေရးဆို' တဲ့ သတင္း။ အဲဒါကို
တုန္႔ျပန္တဲ့ ေဆးေလာကသား မ်ားရဲ့ မွတ္ခ်က္ comment ေတြ။ ရင္ခုန္ဖြယ္
စိတ္ဝင္စားဖြယ္ပါပဲ။
တစ္ခါ Facebook ထဲမွာပဲ ေဆးေက်ာင္း
သင္ရိုးညႊန္းတမ္းေတြကို ေရးဆြဲတဲ့အခါ ေလ့လာထားသင့္တဲ့ SPICES ဆိုတဲ့
ေဆးပညာသင္ၾကားေရးပံုစံကို ဆရာ Charlatan ေရးထားတာ ဖတ္ရျပန္ေတာ့ အေတာ္သေဘာက်မိပါတယ္။
၁၉၈၄ မွာ အဲဒီ Model အေၾကာင္းကို Prof Harden က စေရးခဲ့ၿပီး အခုထက္ထိလဲ သူတို႔က
ကိုးကားေနဆဲပဲ ျဖစ္ပါတယ္။
ေက်ာင္းသားဗဟုိျပဳနဲ႔ ဆရာဗဟိုျပဳတို႔ၾကား
(Sutdent-centered)၊ ျပႆနာအေျချပဳနဲ႔ အခ်က္အလက္ စုစည္းမႈ
အေျချပဳတို႔ၾကား (Problem-based)၊ ေပါင္းစပ္မႈအေျခ ျပဳနဲ႔
ဘာသာျခားနားအေျချပဳတို႔ၾကား (Integrated)၊ လူထု အေျချပဳနဲ႔
ေဆးရံုအေျချပဳတို႔ၾကား (Community-based)၊
စိစစ္ေရြးခ်ယ္သင္ရိုးနဲ႔ တူညီသင္ရိုးတို႔ၾကား (Elective
curriculum)၊ စနစ္အေျချပဳနဲ႔ အလုပ္သင္အခြင့္အလမ္းအေျချပဳတို႔ၾကား
(Systematic)။ ဒီ ေျခာက္ခုေသာ SPICES ကို ဟန္ခ်က္ညီေအာင္
မလုပ္ႏိုင္ရင္ ေက်ာင္းသားေတြကို ေဆးေက်ာင္းမွာ ၿငီးေငြ႕ဖြယ္ ျဖစ္ေစပါလိမ့္မယ္။
အက်ိဳးမနပ္ ျဖစ္ေစ ပါလိမ့္မယ္။ အလုပ္ခြင္နဲ႔ နီးစပ္တဲ့ သင္ရိုးညႊန္းတန္းျဖစ္ဖို႔
တကယ္ကို လိုအပ္ပါတယ္။
ေဆးေက်ာင္းသားေလးေတြ ေအာင္ျမင္တဲ့
ေဆးေက်ာင္းသားေကာင္း၊ ဆရာဝန္ေကာင္းေတြ ျဖစ္လာေအာင္ အားလံုးမွာ တာဝန္ရွိပါတယ္။
ခဏခဏေျပာေနတဲ့ မိတ္ေဆြဖြဲ႕ ပဥၥဂံ(partnership pentagon) မွာ ေဆးေက်ာင္းဟာ တစ္ခု
ပါေန ေလေတာ့ က်န္တဲ့ "အစိုးရ၊ ေပၚလစီေရးဆြဲသူ၊ ဆရာဝန္မ်ားနဲ႔ လူထု" တို႔ဟာလည္း
ေဆးေက်ာင္းသားေလးေတြကို တိုးတက္ေအာင္ျမင္ေစခ်င္ၾကမွာ ေျမႀကီးလက္ခတ္မလြဲပါ။
အားလံုးေပါင္းၿပီး က်န္းမာေရးစံနစ္ႀကီးကို ျပဳျပင္ၾကရမွာပါပဲ။ ဒီလို
ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္တာကို Integrated လို႔ ေခၚေလေတာ့ ဆိုင္ရာ ဆိုင္ရာ ဌာနကိုမွ
ကိုယ့္ဌာန မေအာက္ေမ့ပဲ တစ္ဌာန တည္းအေနနဲ႔ တကယ္ကို ပူးေပါင္းၾကဖို႔ လိုပါလိမ့္မယ္။
အဲဒီတစ္ဌာနတည္းကေတာ့ က်န္းမာေရးေစာင့္ေရွာက္မႈစနစ္ health care system ပါပဲ။
ေဆးတကၠသိုလ္ေတြမွာ ေက်ာင္းသားဦးေရမ်ားလို႔
ေလွ်ာ့မယ္၊ ဆရာတပည့္အခ်ိဳးကို ေကာင္းေစမယ္၊ က်ဴရွင္အားကိုး မွတ္စုစာအုပ္
အားကိုးအဆင့္ကေန ဟုိတုန္းကလို ျပ႒ာန္းစာအုပ္ႀကီးေတြကို ဖတ္ႏိုင္စြမ္းရွိေအာင္
ငါးမွတ္တန္ ဆယ္မွတ္တန္ စသည္ျဖင့္ သူ႔အမွတ္လိုက္ စာေမးပြဲမွာ ေကာက္ခ်က္္ဆြဲယူ
ေျဖဆိုတတ္ေအာင္ ငယ္စဥ္ကတည္းက ေလ့က်င့္ေပးမယ္၊ ေဆးေက်ာင္းတက္ရတဲ့ စိတ္ေနစိတ္ထား
ဆရာဝန္ျဖစ္ခ်င္တဲ့ စိတ္ေနစိတ္ထား attitudeကို ရည္ရြယ္ခ်က္ ေကာင္းတဲ့ဖက္ေရာက္ေအာင္
ေဆာင္ၾကဥ္းေပးမယ္၊ ႏိုင္ငံတကာအျမင္ရွိေအာင္ တျခားႏိုင္ငံေတြနဲ႔ ခ်ိတ္ဆက္
ေဆာင္ရြက္မယ္ဆိုတဲ့ အနာဂတ္အစီအစဥ္ေတြကို သတင္းသန္႔သန္႔ ၾကားရတာလည္း
ဝမ္းသာမိပါရဲ့။
ဒီၾကားထဲမွာ Debar ထိတဲ့ ေက်ာင္းသားေတြရဲ့
ဆႏၵျပပြဲဆိုေတာ့ ေဆးေလာကလူႀကီးေတြကလဲ ကိုယ္စာမက်က္လို႔ ကိုယ္ က်တာ ဘာလို႔
ဒီလိုလုပ္ရလဲ ဆိုၿပီး စိတ္မေကာင္းျဖစ္ၾကရတယ္။ ေနာက္ကေနတဲ့ မိဘေတြ
အဖြဲ႕အစည္းေတြကလည္း ကိုယ္စာမက်က္လို႔ ကိုယ္က်တာကို ဘာလို႔ ထည့္မေျပာၾကတာလဲ၊ ဘာလို႔
ေက်ာင္းသားေတြကို မဟုတ္တဲ့ဖက္မွာ ေျမွာက္ေပးေနရတာလဲလို႔ ေဝဖန္သံေတြ
လွ်ံေနေလရဲ့။
အဲဒီေတာ့ ဆယ္တန္းေအာင္လို႔ ေဆးေက်ာင္းကို
ေရာက္လာမဲ့ ကေလးေတြကို ေသေသခ်ာခ်ာ မွန္မွန္ကန္ကန္ စိစစ္လက္ခံ ၿပီးတဲ့ေနာက္ Good
Medical Student ေတြ ျဖစ္လာေအာင္၊ Successful Medical Student ေလးေတြ အမ်ားႀကီး
ေပၚထြက္လာေအာင္ က်န္းမာေရးစနစ္ဖက္ကလည္း ျပင္ၾကရမယ္၊ ေက်ာင္းသားေတြဖက္ကလည္း
ျပင္ၾကရမယ္။ ႏွစ္ဖက္ ျပင္တဲ့ေနရာမွာ တက္ညီလက္ညီျဖစ္ၾကရမယ္။ ရန္ျဖစ္ေနလို႔ မျဖစ္ဖူး၊
ေဆြးေႏြးညွိ႕ႏႈိင္းေဆာင္ရြက္ၾကဖို႔ပဲ လိုတယ္ဆိုတဲ့ အေၾကာင္း အဓိကထားၿပီး
တင္ျပလိုပါတယ္။
ေဆးေက်ာင္းသားေလးေတြ စာေမးပြဲမက်၊ Debar
မထိရေလေအာင္ ေအာင္ျမင္တဲ့ ေဆးေက်ာင္းသားေတြ ျဖစ္ရေလေအာင္ စဥ္းစားစရာ Points to
Ponder တခ်ိဳ႕ကို ေဖာက္သည္ခ်ရရင္
၁။ ေဆးေက်ာင္းသားေကာင္းတစ္ဦးျဖစ္ဖို႔
လူသားေကာင္းတစ္ဦး good person ျဖစ္ဖို႔ လိုပါတယ္။ လူသားေကာင္းဟာ
လူသားထုအေပၚ ၾကင္နာ တတ္တယ္။ ကိုယ္တာဝန္
ကိုယ္သိၿပီး ကိုယ္တာဝန္ကို ေက်ပြန္တယ္။
၂။ လူသားေကာင္းတစ္ဦးျဖစ္ဖို႔ ေကာင္းတာလုပ္ရင္
ေကာင္းတာျဖစ္တယ္ဆိုတာနဲ႔ မေကာင္းတာလုပ္ရင္ မေကာင္းတာ
ျဖစ္တယ္ဆိုတာကို ယံုၾကည္လက္ခံႏိုင္ရမယ္။ You
have to reap what you sow.
၃။ ဖတ္၊ နားေထာင္၊ ေဆြးေႏြး၊ ျပဳလုပ္၊ သင္ၾကား
ဆိုတဲ့ ငါးဆင့္လံုးကို ေက်ာင္းသားဘဝတည္းက ႀကိဳးစားလုပ္ကိုင္ရမယ္။
၄။ စာေမးပြဲအတြက္ ဦးတည္တဲ့အခါ စာဖတ္ရံုနဲ႔
မျပည့္စံု၊ တျခားအေၾကာင္းတရားမ်ိဳးစံုလည္း ပါေနတယ္ဆိုတာ သိရွိ လက္ခံၿပီး
တတ္ႏိုင္သမွ် ျပည္စံုေအာင္ ႀကိဳတင္ျပင္ဆင္ရမယ္။ ဥပမာ - က်န္းမာေရး၊ အကင္းပါးမႈ၊
ေမးခြန္းေဟာင္း ေလ့လာမႈ။ အုပ္စုလိုက္ စာေမးပြဲအတြက္ ျပင္ဆင္မႈ။
၅။ အေရးအႀကီးဆံုးႏွစ္ခ်က္ မပါပဲ ေအာင္ျမင္တဲ့
ေဆးေက်ာင္းသား မျဖစ္ႏိုင္ပါ။ အဲဒီႏွစ္ခ်က္ကေတာ့ ကိုယ့္ကိုကိုယ္ ဘယ္ေတာ့မွ
မလိမ္ဖို႔နဲ႔ အခ်ိန္တစ္ခု အေျခအေနတစ္ခုက ခြင့္ျပဳသေလာက္ မိမိအတတ္ႏိုင္ဆံုး
အေကာင္းဆံုးျဖစ္ေအာင္ ႀကိဳးစားထားဖို႔ ျဖစ္ပါတယ္။ Sincere and Do things to the
best of your ability
ဒီေဆာင္းပါးမွာ ဆက္ၿပီးေျပာလိုတဲ့
ေနာက္တစ္ခ်က္ကေတာ့ က်န္းမာေရးစနစ္ဖက္က ျပင္ရမဲ့အခ်က္ေလးေတြ ျဖစ္ပါတယ္။
ေရွ႕မွာ ေျပာခဲ့တဲ့ SPICES model ကို
ကၽြန္ေတာ္တို႔ ေဆးေက်ာင္းေတြမွာ ဘယ္ေလာက္ က်င့္သံုးႏိုင္ၿပီလဲ ? အၾကမ္းဖ်င္း
ၾကည့္လိုက္ရင္ကိုပဲ ကၽြန္ေတာ္တို႔ အမ်ားႀကီး လိုေနပါေသးတယ္၊ ေသခ်ာပါတယ္။
အမ်ားႀကီးလိုေနပါေသးတယ္။
အဓိက အဲဒီလုိ ျဖစ္ေနရတဲ့ အေၾကာင္းရင္းက
ကၽြန္ေတာ္တို႔ေတြရဲ့ စဥ္းစားပံု mindset ပါပဲ။ ဆရာဝန္ျဖစ္မယ္၊ အထူးကု လုပ္မယ္။
ဆိုင္ရာ discipline ဥပမာ ေဆး၊ ခြဲစိတ္ စသည္မွာ ေနရာရလာမယ္၊ ဝင္ေငြေကာင္းလာမယ္၊
ကိုယ့္တာဝန္ ကိုယ္ ေက်ပြန္ေစမယ္၊ ေစတနာထားဖို႔ ႀကိဳးစားမယ္။ ဒါဆိုရင္ကို
တကယ္ေလးစားထုိက္တဲ့ ပုဂၢိဳလ္ပဲ၊ ရွားပါးတဲ့အထဲပါတယ္။
ဒါေပမဲ့ တစ္ခုလိုေနပါေသးတယ္။ အဲဒီ ကိုယ့္
discipline ဆိုတဲ့ စနစ္ခြဲ subsystem ေအာက္က ရုန္းထြက္ၿပီး ပင္မစနစ္ main system
ထဲကို ဝင္ဖိ္ု႔ လိုတယ္ဆိုတဲ့ စဥ္းစားပံု mindset ျဖစ္ပါတယ္။ health care system
အတြက္ လုပ္ရမယ္။
SPICES ကိုၾကည့္ရင္
S = student-centred၊ သူကေန တဖက္ကို ၾကည့္ရင္
teacher-centred။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ေဆးေက်ာင္းမွာ တပည့္က မလႈပ္။ ဆရာေတြကသာ တြန္းေျပာေန။
တပည့္ကို ေျပာရဲ ေဆြးေႏြးရဲေအာင္ လုပ္မေပးႏိုင္။ တခ်ိဳ႕ဆို ဆရာမာန္နဲ႔
ပိတ္ဆို႔ထားေသး။
P = problem-based၊ တဖက္ကို ၾကည့္ရင္ information
gathering။ စာေတြပဲ တြန္းက်က္၊ က်က္ဖို႔လိုပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ လက္ေတြ႔ problem ထဲကို
ဒီအခ်က္ေတြ ထည့္စဥ္းစားေအာင္ ေလ့က်င့္မေပး။
I = Integrated၊ တဖက္ကို ၾကည့္ရင္
Disciplin-based။ ကိုယ့္ဌာနနဲ႔ ကိုယ္မေနပဲ စုေပါင္းေဆာင္ရြက္မႈ၊ priamry care နဲ႔
secondary care, tertiary care တို႔ၾကား ခ်ိတ္္ဆက္မႈ။ ဆရာနဲ႔တပည့္ၾကားခ်ိတ္ဆက္မႈ၊
ဦးစီးဌာနၾကားခ်ိတ္ဆက္မႈ၊ ဝန္ႀကီး ဌာနၾကားခ်ိတ္ဆက္မႈ၊ partnership of pentagon
(ေရွ႕မွာေျပာျပီး) ငါးဦးၾကား ခ်ိတ္ဆက္မႈ။ အဲဒီလို integrate ျဖစ္ႏိုင္ဖို႔ health
care plan ကို အထူးျပဳ ေလ့လာထားရံုမက ႏိုင္ငံတကာ အေတြ႕အၾကံဳ ရွိသူေတြကို
က်န္းမာေရးေခါင္းေဆာင္ ခန္႔ဖို႔ လိုပါတယ္။ ကုသေရးဖက္ကို အထူးျပဳေလ့လာထားသူေတြက
သူတို႔ တသက္လံုး စူးစိုက္ in-depth ေလ့လာခဲ့တဲ့ ကုသေရး လိုင္းမွာပဲ ေနတာ
ေကာင္းပါတယ္။ ဒါမွမဟုတ္ရင္ေတာ့ ႏွစ္ဖက္လံုးမွာ နစ္နာပါတယ္။ သူ႔အထူးျပဳဖက္ကလည္း
ဆံုးရႈံးတယ္။ health care system ဖက္ကလည္း ဆံုးရံႈးတယ္။
C = Community-based တဖက္ကို ၾကည့္ရင္
Hospital-based။ အရမ္းအေရးႀကီးပါတယ္။ တိုင္းျပည့္ရဲ့ က်န္းမာေရး ecosystem
ကိုၾကည့္ရင္ လူ ၁ဝဝဝ မွာ တစ္ေယာက္ပဲ ေဆးရံုႀကီးေတြကို ေရာက္ေလေတာ့ ဆရာဝန္အမ်ားစုဟာ
primary care မွာ ေနရမွာပါ။ ဒါကို မေမ့ပါနဲ႔။ အဲဒီဆရာဝန္ေတြဟာ primary care
specialist ေတြ ျဖစ္လာရပါမယ္၊ Family Medicine specialist ေတြ ျဖစ္လာဖို႔
တိုင္းျပည္ရဲ့ health care system ကေန master plan ခ်ၿပီး ေလ့က်င့္ ေမြးထုတ္
ေပးရာမွာ ေဆးေက်ာင္းသားဘဝကတည္းက community-based နဲ႔ စတင္ဖို႔ လိုပါတယ္။
E = Elective curriculum၊ တဖက္ကို ၾကည့္ရင္
uniform-curriculum။ ေဆးေက်ာင္းသားေတြကို ေဆးစာမွာေပ်ာ္ေမြ႕ႏိုင္ဖို႔
အထူးအေရးႀကီးပါတယ္။ သင္ရိုးကို ျပဳျပင္ဖို႔လိုသလို အျပန္အလွန္ interactive teaching
ျဖစ္ဖို႔လိုပါတယ္။ ေဆးေက်ာင္းကို တျခားႏိုင္ငံေတြမွာ ပညာေရးဝန္ႀကီးဌာနေအာက္မွာ
ထားတတ္ပါတယ္။ Medical Educator ေတြရဲ့ အေရးႀကီးပံုကို ေဖာ္က်ဴးပါတယ္။ တိုင္းျပည္ကို
တည္ေဆာက္ရင္ ပညာေရးကို က်န္းမာေရးထက္ ဦးစားေပးရမွာ ျဖစ္ေတာ့ ဒီအခ်က္ကို
ထည့္သြင္းစဥ္းစားဖို႔ လိုပါလိမ့္မယ္။
S = Systematic၊ တဖက္ကို ၾကည့္ရင္
apprenticeship-based။ က်ပန္း မသြားပဲ ေက်ာင္းသားဘဝကတည္းက package approach နဲ႔
စနစ္တက် ရွိဖို႔ လိုပါတယ္။ ဆရာဝန္တစ္ဦးရဲ့ ျဖစ္စဥ္ timeline ကို
ေက်ာင္းသားကိုယ္တိုင္က ျမင္ၿပီး အဆင့္လိုက္ ဘာေတြ သိသြား ေလ့က်င့္သြားရမယ္ဆိုတာ
ထင္သာ ျမင္သာရွိေနရပါမယ္။ အလုပ္အကိုင္ အခြင့္အလမ္း ေတြကိုလည္း ရွင္းရွင္းလင္းလင္း
သိေနရပါမယ္။
ေဆးေက်ာင္းသားေလးေတြဟာ ကိုရင္ေလးေတြလိုပဲ
ကၽြန္ေတာ္တို႔ ေဆးေလာကရဲ့ ေရေသာက္ျမစ္ပါ။ ေဆး ေက်ာင္းသားမရွိရင္ ဆရာဝန္
ျဖစ္မလာႏိုင္ပါ။ ေဆးေက်ာင္းသားညံ့ရင္ ဆရာဝန္ေတြ ညံ့ပါလိမ့္မယ္။
မူလတန္း၊ အလယ္တန္း၊ အထက္တန္းဆိုတဲ့
အေျခခံပညာေရးကေတာ့ ဖိုးသူေတာ္ေလးေတြလိုပဲ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ေဆး ေက်ာင္းသားေတြ အေျခခံ
ေကာင္းလာဖို႔၊ ေဆးေက်ာင္းသားဘဝကို ေအာင္ေအာင္ျမင္ျမင္ ေက်ာ္ျဖတ္ႏိုင္ဖို႔
မရွိမျဖစ္ပါ။ အဲဒီအေျခခံမွာ ညံ့လာခဲ့ရင္ ေဆးေက်ာင္းမွာ ဒုကၡေရာက္တာပါပဲ။
ဒါေၾကာင့္ အေျခခံပညာေရးမွာကတည္းက ပညာေရာ၊
စိတ္ထားေရာေတာ္မြန္တဲ့ ေက်ာင္းသားေတြ ျဖစ္ေအာင္ ေလ့က်င့္၊ သင့္ေတာ္သူကိုမွလည္း
ေဆးေက်ာင္းကို အဝင္ခံ၊ ေအာင္ခ်က္ကို အဓိကမထားပဲ အရည္အေသြးကို အဆင့္လိုက္ စစ္ထုတ္၊
ဆရာေတြဖက္ကလည္း 'ေစတနာနဲ႔ သဘာ' ရင့္က်က္ပေစ၊ SPICES ဆိုတဲ့ ပညာေရးပံုစံရဲ့
ရည္မွန္းခ်က္ကိုလည္း လူထု လိုအပ္ခ်က္လို႔ နားလည္ၿပီး မ်က္ျခည္မျပတ္ အေကာင္အထည္
ေဖာ္မယ္ဆိုရင္ျဖင့္….
ကၽြန္ေတာ္တို႔ ေဆးေလာကအဆင့္အတန္းဟာ ျမင့္မားကို
ျမင့္မားလာရမယ္လို႔ ယံုၾကည္မိေၾကာင္းပါဗ်ာ။ အားလံုး မဂၤလာပါ။
ေဒါက္တာစိုးေအာင္
၁၈ ၊ ၁ဝ ၊ ၂ဝ၁၂
How to become a good and successful medical student?
No comments:
Post a Comment
မိတ္ေဆြ...အခ်ိန္ေလးရရင္ blogg မွာစာလာဖတ္ပါေနာ္
ဗဟုသုတ ရနိုင္တယ္။