ပညာရည္ျမင့္မွသာ………..
ကိုယ့္ႏိုင္ငံရဲ႕ ပညာေရးျမင့္ဖို႕… ျမွင့္တင္ဖို႕ ဆိုတာကို ကမၻာ့ႏိုင္ငံတိုင္းက လိုလားၾကပါတယ္.။ ဆႏၵျပင္းျပ ၾကပါတယ္..။ ၾကိဳးစားၾကပါတယ္..။ အဲဒီလို ၾကိဳးစားၾကရာမွာ အေရးပါဆံုး အရင္းအျမစ္ တစ္ခုက ပညာရည္ ျမွင့္ဖို႕ပါ..။ ပညာေရးကိုု လက္ဆင့္ကမ္း သင္ေပးၾကမယ့္ ပညာရွင္ေတြရဲ႕ ပညာရည္ကို ေပတံ အသီးသီးနဲ႕ တိုင္းတာျပီး လိုအပ္သေလာက္ အရင္ျမွင့္ေပးၾကေလ့ ရွိပါတယ္.. .။
ပညာရပ္ကို ခ်ဥ္းကပ္တဲ့ အခါမွာ Benjamin Bloom ရဲ႕ Bloom’s Taxonomy (Revised) နဲ႕ ဆန္းစစ္ ၾကည့္ႏိုင္ပါတယ္..။ အဲဒီမွာ အဆင့္ ၆ ဆင့္ ပါပါတယ္..။
ပထမအဆင့္က
Remember ဆိုတဲ့ အဆင့္ ျဖစ္ပါတယ္..။ အဲ့ဒီ အဆင့္မွာ အဓိက လုပ္ရတာက Memorizing နဲ႕ Recognizing ျဖစ္ပါတယ္..။ (စာပါ အေၾကာင္းအရာအခ်က္အလက္ မ်ားကို အလြတ္က်က္ အလြတ္မွတ္တာေပါ့ခင္ဗ်ာ)
အဲဒီ အဆင့္ကို ေက်ာ္ႏိုင္လာျပီဆိုရင္ ဒုတိယ ဆင့္ကို ဆက္ရပါတယ္..။
ဒုတိယဆင့္က
Understand ျဖစ္ပါတယ္..။ ဒီအဆင့္မွာ ပထမအဆင့္မွာတုန္းက အလြတ္ရေအာင္အာဂံုေဆာင္ျပီး က်က္ခဲ့ မွတ္ခဲ့ရတဲ့ စာပါ အေၾကာင္းအရာေတြဟာ ဘာကို ဆိုလိုတာလဲ ဆိုတာကို ေသေသခ်ာခ်ာ နားလည္ေအာင္ လုပ္ရတဲ့ အဆင့္ပါ..။
အဲဒီအဆင့္ျပီးရင္ တတိယ အဆင့္ကို ဆက္သြားရပါတယ္..။
တတိယအဆင့္ကေတာ့
Apply ျဖစ္ပါတယ္..။ ပထမအဆင့္တုန္းက က်က္ခဲ့မွတ္ခဲ့ နာယူခဲ့တာေတြဟာ ဘာေၾကာင့္ က်က္ရ မွတ္ရတယ္ ဆိုတာ ဒုတိယ အဆင့္မွာ နားလည္ျပီးရင္ တတိယအဆင့္မွာ အမွန္တကယ္ အသံုးခ်ရတာပါ..။ ကိုယ္ သင္ယူ နားလည္ တတ္ေျမာက္ခဲ့တဲ့ အရာေတြ .. အေတြးအေခၚေတြ .. စိတ္ကူးစိတ္သန္း ေတြကို အေကာင္အထည္ေဖၚ.. အသံုးခ်တဲ့ အဆင့္ျဖစ္ပါတယ္..။ လက္ေတြ႕ လုပ္ရတာပါ..။
စတုတၳအဆင့္က
Analyze ျဖစ္ပါတယ္..။ ကိုယ္ လက္ေတြ႕လုပ္လိုက္လို႕ ရလာတဲ့ အခ်က္အလက္ေတြကို ေသေသခ်ာခ်ာ တစ္စစီ ခြဲထုတ္ျပီး စိတ္ရွည္လက္ရွည္နဲ႕ ခြဲျခမ္းစိတ္ျဖာ ေလ့လာရတာပါ..။ (သုေတသန အဆင့္ပါ)
ပဥၥမ အဆင့္က
Evaluate ျဖစ္ပါတယ္..။ အကဲျဖတ္တာပါ..။ ကိုယ္ ရလိုက္တဲ့ သတင္းအခ်က္အလက္ေတြ အၾကံဉာဏ္ေတြ.. စိတ္ကူးစိတ္သန္းေတြဟာ ဘယ္ေလာက္တန္ဖိုးရွိသလဲ.. ဘယ္ေလာက္အသံုးဝင္သလဲ ဆိုတာ ကို တန္ဖိုးျဖတ္ အကဲျဖတ္ ရတဲ့ အဆင့္ပါ..။ (ပညာရွင္ အသီးသီးကိုု ဖိတ္ေခၚျပီး အကဲျဖတ္ ခံယူေလ့ရွိပါတယ္.. )
ဆ႒မ အဆင့္က
Create ျဖစ္ပါတယ္..။ ကိုယ္ေသေသခ်ာခ်ာ ခြဲျခမ္း စိတ္ျဖာ သံုးသပ္ျပီးခဲ့ တဲ့ အစိတ္အပိုင္းေတြကိုု ဆက္စပ္ျပီး အသစ္ တစ္ခုျဖစ္လာေအာင္ ဖန္တီး တည္ေဆာက္ရတာပါ။ (စနစ္အသစ္တစ္ခုကို ကိုယ့္ နာမည္တပ္ျပီး တည္ေဆာက္လို႕ရပါျပီ)
အဲဒီ အဆင့္ ၆ ဆင့္ကို စံ ေပ တံ သဖြယ္ အသံုးခ်ျပီး တိုင္းတာၾကည့္လိုက္မယ္ ဆိုရင္ ကိုုယ့္ႏိုင္ငံရဲ႕ ပညာေရးဟာ ဘယ္အဆင့္မွာ ရွိေနျပီး.. ကိုယ့္ ပတ္ဝန္းက်င္ ႏိုင္ငံေတြ ရဲ႕ ပညာေရးက ဘယ္အဆင့္ရွိ လို႕.. ဟိုး သမုဒၵရာ ျခားတဲ့ တစ္ဖက္ျခမ္းက တိုးတက္ျပီး ႏိုင္ငံေတြရဲ႕ ပညာေရးက ဘယ္အဆင့္ ရွိသလဲ ဆိုတာ တိုင္းတာ ႏိုင္ပါတယ္…။
ပထမ သံုးဆင့္ကို ကိုယ္ကိုယ္တိုင္ လုပ္လို႕ရပါတယ္..။ စတုတၳအဆင့္က စလို႕ စနစ္တက်ျဖစ္ခ်င္ရင္ေတာ့ နည္းနာခံယူရပါမယ္..။ လမ္းညႊန္လမ္းျပ လိုပါတယ္..။ ပဥၥမ အဆင့္ကို
ေရာက္ျပီလို႕ ယံုၾကည္ရင္ေတာ့ အကဲျဖတ္ျခင္းကို ခံယူႏိုင္ဖို႕ ကမၻာ့ အဆင့္မီ ပညာရွင္ေတြကို ဖိတ္ၾကားဖို႕ လိုလာပါျပီ..။ အဲဒီလို ဘက္မလိုက္တဲ့ အကဲျဖတ္ျခင္းကို ခံယူျပီးရင္ေတာ့ ဆ႒မ အဆင့္ျဖစ္တဲ့ တီထြင္ဖန္တီးႏိုင္စြမ္း ဆီကို ဆက္ခ်ီ ရေတာ့မွာပါ..။ အဲဒီ အဆင့္ကိုု ေအာင္ေအာင္ျမင္ျမင္ ေဆာင္ရြက္ႏိုင္ျပီ ဆိုရင္ ပညာေရး ျမင့္ျပီ လို႕ မွတ္ယူႏိုင္ပါျပီ..။
ကဲ………. တိုင္း.. ၾကည့္… ၾက .. ရ.. ေအာင္… ေနာ္..။
ခ်စ္ခင္စြာျဖင့္
ေကာင္းလြန္း (၃၀.၇.၂၀၁၇)
ကိုယ့္ႏိုင္ငံရဲ႕ ပညာေရးျမင့္ဖို႕… ျမွင့္တင္ဖို႕ ဆိုတာကို ကမၻာ့ႏိုင္ငံတိုင္းက လိုလားၾကပါတယ္.။ ဆႏၵျပင္းျပ ၾကပါတယ္..။ ၾကိဳးစားၾကပါတယ္..။ အဲဒီလို ၾကိဳးစားၾကရာမွာ အေရးပါဆံုး အရင္းအျမစ္ တစ္ခုက ပညာရည္ ျမွင့္ဖို႕ပါ..။ ပညာေရးကိုု လက္ဆင့္ကမ္း သင္ေပးၾကမယ့္ ပညာရွင္ေတြရဲ႕ ပညာရည္ကို ေပတံ အသီးသီးနဲ႕ တိုင္းတာျပီး လိုအပ္သေလာက္ အရင္ျမွင့္ေပးၾကေလ့ ရွိပါတယ္.. .။
ပညာရပ္ကို ခ်ဥ္းကပ္တဲ့ အခါမွာ Benjamin Bloom ရဲ႕ Bloom’s Taxonomy (Revised) နဲ႕ ဆန္းစစ္ ၾကည့္ႏိုင္ပါတယ္..။ အဲဒီမွာ အဆင့္ ၆ ဆင့္ ပါပါတယ္..။
ပထမအဆင့္က
Remember ဆိုတဲ့ အဆင့္ ျဖစ္ပါတယ္..။ အဲ့ဒီ အဆင့္မွာ အဓိက လုပ္ရတာက Memorizing နဲ႕ Recognizing ျဖစ္ပါတယ္..။ (စာပါ အေၾကာင္းအရာအခ်က္အလက္ မ်ားကို အလြတ္က်က္ အလြတ္မွတ္တာေပါ့ခင္ဗ်ာ)
အဲဒီ အဆင့္ကို ေက်ာ္ႏိုင္လာျပီဆိုရင္ ဒုတိယ ဆင့္ကို ဆက္ရပါတယ္..။
ဒုတိယဆင့္က
Understand ျဖစ္ပါတယ္..။ ဒီအဆင့္မွာ ပထမအဆင့္မွာတုန္းက အလြတ္ရေအာင္အာဂံုေဆာင္ျပီး က်က္ခဲ့ မွတ္ခဲ့ရတဲ့ စာပါ အေၾကာင္းအရာေတြဟာ ဘာကို ဆိုလိုတာလဲ ဆိုတာကို ေသေသခ်ာခ်ာ နားလည္ေအာင္ လုပ္ရတဲ့ အဆင့္ပါ..။
အဲဒီအဆင့္ျပီးရင္ တတိယ အဆင့္ကို ဆက္သြားရပါတယ္..။
တတိယအဆင့္ကေတာ့
Apply ျဖစ္ပါတယ္..။ ပထမအဆင့္တုန္းက က်က္ခဲ့မွတ္ခဲ့ နာယူခဲ့တာေတြဟာ ဘာေၾကာင့္ က်က္ရ မွတ္ရတယ္ ဆိုတာ ဒုတိယ အဆင့္မွာ နားလည္ျပီးရင္ တတိယအဆင့္မွာ အမွန္တကယ္ အသံုးခ်ရတာပါ..။ ကိုယ္ သင္ယူ နားလည္ တတ္ေျမာက္ခဲ့တဲ့ အရာေတြ .. အေတြးအေခၚေတြ .. စိတ္ကူးစိတ္သန္း ေတြကို အေကာင္အထည္ေဖၚ.. အသံုးခ်တဲ့ အဆင့္ျဖစ္ပါတယ္..။ လက္ေတြ႕ လုပ္ရတာပါ..။
စတုတၳအဆင့္က
Analyze ျဖစ္ပါတယ္..။ ကိုယ္ လက္ေတြ႕လုပ္လိုက္လို႕ ရလာတဲ့ အခ်က္အလက္ေတြကို ေသေသခ်ာခ်ာ တစ္စစီ ခြဲထုတ္ျပီး စိတ္ရွည္လက္ရွည္နဲ႕ ခြဲျခမ္းစိတ္ျဖာ ေလ့လာရတာပါ..။ (သုေတသန အဆင့္ပါ)
ပဥၥမ အဆင့္က
Evaluate ျဖစ္ပါတယ္..။ အကဲျဖတ္တာပါ..။ ကိုယ္ ရလိုက္တဲ့ သတင္းအခ်က္အလက္ေတြ အၾကံဉာဏ္ေတြ.. စိတ္ကူးစိတ္သန္းေတြဟာ ဘယ္ေလာက္တန္ဖိုးရွိသလဲ.. ဘယ္ေလာက္အသံုးဝင္သလဲ ဆိုတာ ကို တန္ဖိုးျဖတ္ အကဲျဖတ္ ရတဲ့ အဆင့္ပါ..။ (ပညာရွင္ အသီးသီးကိုု ဖိတ္ေခၚျပီး အကဲျဖတ္ ခံယူေလ့ရွိပါတယ္.. )
ဆ႒မ အဆင့္က
Create ျဖစ္ပါတယ္..။ ကိုယ္ေသေသခ်ာခ်ာ ခြဲျခမ္း စိတ္ျဖာ သံုးသပ္ျပီးခဲ့ တဲ့ အစိတ္အပိုင္းေတြကိုု ဆက္စပ္ျပီး အသစ္ တစ္ခုျဖစ္လာေအာင္ ဖန္တီး တည္ေဆာက္ရတာပါ။ (စနစ္အသစ္တစ္ခုကို ကိုယ့္ နာမည္တပ္ျပီး တည္ေဆာက္လို႕ရပါျပီ)
အဲဒီ အဆင့္ ၆ ဆင့္ကို စံ ေပ တံ သဖြယ္ အသံုးခ်ျပီး တိုင္းတာၾကည့္လိုက္မယ္ ဆိုရင္ ကိုုယ့္ႏိုင္ငံရဲ႕ ပညာေရးဟာ ဘယ္အဆင့္မွာ ရွိေနျပီး.. ကိုယ့္ ပတ္ဝန္းက်င္ ႏိုင္ငံေတြ ရဲ႕ ပညာေရးက ဘယ္အဆင့္ရွိ လို႕.. ဟိုး သမုဒၵရာ ျခားတဲ့ တစ္ဖက္ျခမ္းက တိုးတက္ျပီး ႏိုင္ငံေတြရဲ႕ ပညာေရးက ဘယ္အဆင့္ ရွိသလဲ ဆိုတာ တိုင္းတာ ႏိုင္ပါတယ္…။
ပထမ သံုးဆင့္ကို ကိုယ္ကိုယ္တိုင္ လုပ္လို႕ရပါတယ္..။ စတုတၳအဆင့္က စလို႕ စနစ္တက်ျဖစ္ခ်င္ရင္ေတာ့ နည္းနာခံယူရပါမယ္..။ လမ္းညႊန္လမ္းျပ လိုပါတယ္..။ ပဥၥမ အဆင့္ကို
ေရာက္ျပီလို႕ ယံုၾကည္ရင္ေတာ့ အကဲျဖတ္ျခင္းကို ခံယူႏိုင္ဖို႕ ကမၻာ့ အဆင့္မီ ပညာရွင္ေတြကို ဖိတ္ၾကားဖို႕ လိုလာပါျပီ..။ အဲဒီလို ဘက္မလိုက္တဲ့ အကဲျဖတ္ျခင္းကို ခံယူျပီးရင္ေတာ့ ဆ႒မ အဆင့္ျဖစ္တဲ့ တီထြင္ဖန္တီးႏိုင္စြမ္း ဆီကို ဆက္ခ်ီ ရေတာ့မွာပါ..။ အဲဒီ အဆင့္ကိုု ေအာင္ေအာင္ျမင္ျမင္ ေဆာင္ရြက္ႏိုင္ျပီ ဆိုရင္ ပညာေရး ျမင့္ျပီ လို႕ မွတ္ယူႏိုင္ပါျပီ..။
ကဲ………. တိုင္း.. ၾကည့္… ၾက .. ရ.. ေအာင္… ေနာ္..။
ခ်စ္ခင္စြာျဖင့္
ေကာင္းလြန္း (၃၀.၇.၂၀၁၇)
No comments:
Post a Comment
မိတ္ေဆြ...အခ်ိန္ေလးရရင္ blogg မွာစာလာဖတ္ပါေနာ္
ဗဟုသုတ ရနိုင္တယ္။