#ေဖ့စ္ဘုတ္ (Facebook) ဝင္ေငြ ဘယ္လိုရသလဲ
၂၀၁၆ ခုႏွစ္က ထုတ္ျပန္ခဲ့တဲ့ စာရင္းဇယားေတြအရ ေဖ့စ္ဘုတ္ရဲ႕တန္ဖိုး (ရွယ္ယာစုစုေပါင္း) ဟာ အေမရိကန္ေဒၚလာ ၃၅၀ ဘီလီယံျဖစ္ၿပီး၊ ေဖ့စ္ဘုတ္ကို တီထြင္သူ မာ့ခ္ဇူကာဘတ္ရဲ႕ ပိုင္ဆိုင္မႈဟာ ေဒၚလာ ၅၄ ဘီလီယံ ျဖစ္ပါတယ္။ ဇူကာဘတ္ရဲ႕ ပိုင္ဆိုင္မႈဟာ ျမန္မာႏိုင္ငံက ပိုင္ဆိုင္တဲ့ ႏိုင္ငံျခားေငြထက္ အမ်ားႀကီးပိုပါတယ္။
ဒီေလာက္မ်ားျပားလွတဲ့ ေဒၚလာဘီလီယံခ်ီတဲ့ ပိုက္ဆံေတြကို ေဖ့စ္ဘုတ္က ဘယ္ကေနဘယ္လို ရေနတာလဲ။
ဒီေမးခြန္းကို လူငယ္ေတြက ကၽြန္ေတာ့္ဆီကို message ပို႔ၿပီး မၾကာခဏ ေမးတတ္ျကတယ္။ သိလည္း သိခ်င္စရာပါ။
တေန႔တေန႔ ေဖ့စ္ဘုတ္မွာ တက္လာတဲ့ ပို႔စ္ေတြကို ဖတ္တယ္။ ကြန္မင့္ေပးတယ္။ like; share လုပ္တယ္။ ေရးခ်င္တာေတြ ေရးတင္တယ္။ ဆဲဖီလ္႐ိုက္ျပီး ဓါတ္ပံုေတြ တင္ျကတယ္။ ဆဲၾကတယ္။ ဒါေတြအားလံုးအတြက္ ေဖ့စ္ဘုတ္ကို ပိုက္ဆံတစ္ျပားမွ ေပးစရာ မလိုဘူး။ (အင္တာနက္သံုးခက ဖုန္းကုမၸဏီ၊ အင္တာနက္ကုမၸဏီက ယူတာပါ)။ ေဖ့စ္ဘုတ္က တစ္ျပားမွ မရပါဘူး။
ေဖ့စ္ဘုတ္ပိုက္ဆံ ဘယ္လိုရတယ္ဆိုတာ သာမန္လူေတြ အေတာ္မ်ားမ်ား မသိၾကပါဘူး။ ဘာလို႔လဲဆိုေတာ့ ေဖ့စ္ဘုတ္ေပၚမွာ အဲဒီသဲလြန္စေလးကို တစ္စြန္းတစေတာင္ မေတြ႕ရလို႔ပါ။ ေဖ့စ္ဘုတ္ကို စီးပြားျဖစ္သံုးေနသူေတြနဲ႔ ေၾကာ္ျငာတင္တဲ့ ကုမၸဏီႀကီးေတြေလာက္ပဲ သိၾကပါတယ္။
အဲဒီလွ်ိဳ႕ဝွက္ခ်က္ကို အခု ေျပာျပပါမယ္။
တခ်ိဳ႕ ပစၥည္းေရာင္းခ်င္သူေတြဟာ ေဖ့စ္ဘုတ္မွာ Page တစ္ခုတည္ေဆာက္ၿပီး အဲဒီ Page ေပၚမွာ ေၾကာ္ျငာခ်င္တဲ့ ပစၥည္းကို စာနဲ႔ ဓါတ္ပံုတင္ၿပီး boost post ဆိုတဲ့ ခလုတ္ကို ႏွိပ္လိုက္ရင္ ေဖ့စ္ဘုတ္က ေဖ့စ္ဘုတ္သံုးသူေတြဆီကို ပို႔ေပးလိမ့္မယ္။ Sponsored Page ဆိုၿပီး လူေတြရဲ႕ home page မွာ လာေပၚပါတယ္။ အဲဒီ Page ကို လူဘယ္ႏွစ္ေယာက္ ဘယ္ႏွစ္ရက္ဆိုတာက ပိုက္ဆံဘယ္ေလာက္ေပးတယ္ဆိုတဲ ့
အေပၚမွာ မူတည္ပါတယ္။ ေၾကာ္ျငာခကို Credit Card နဲ႔ ေပးရပါတယ္။ အဲဒါကို
ေဖ့စ္ဘုတ္ကုမၸဏီက ရတယ္။ (ဒါကို ေခတ္မွီတဲ့ ျမန္မာစီးပြားေရးသမားအေတာ္မ ်ားမ်ား သိၾကပါတယ္)။
ေနာက္တခါ ေဖ့စ္ဘုတ္ကေန ေမြးေန႔အတြက္ ကိတ္မုန္႔နဲ႔ မီးထြန္းထားတဲ့ ဖေယာင္းတိုင္ပံုေလးကို ေမြးေနရွင္ဆီပို႔ေပးတာမ်ိဳး ၊
Valentine day မွာ ခ်စ္သူဆီကို ပန္းစည္းပံုေလးေတြ ပို႔ေပးတာေလးေတြ
လုပ္ေပးတယ္။ အဲဒါေတြကို virtual gifts လို႔ ေခၚၿပီး ေဖ့ဘုတ္ကေန
ပိုက္ဆံေပးဝယ္ရတယ္။
ေၾကာ္ျငာခ်င္သူေတြရဲ႕ banner လို႔ ေခၚတဲ့ ေၾကာျငာစာတမ္းထိုးေပးတာ၊ ေၾကာ္ျငာပံုေလးေတြကို Microsoft ဝက္ဆိုက္ဒ္နဲ႔ ေပါင္းၿပီး ေၾကာ္ျငာေပးတယ္။ တစ္ခါတေလ PayPal လိုမ်ိဳး ေဖ့စ္ဘုတ္က ၾကားပြဲစားလုပ္ၿပီး အေရာင္းအဝယ္ျဖစ္ရင္ ေကာ္မရွင္ခ ယူပါတယ္။
တကယ္တမ္းက အဲဒီေၾကာ္ျငာနည္းေတြကေန ရတဲ့ ဝင္ေငြဟာ နည္းနည္းေလးပါ။ ေဖ့စ္ဘုတ္ကို အျကီးအက်ယ္ ေဒၚလာဘီလီယံခ်ီတဲ့ ေငြေတြရေစတဲ့ ေၾကာ္ျငာနည္းကို ဇူကာဘတ္က (CEO မစၥစ္ရွယ္ရီစတင္းဘတ္နဲ႔ ေပါင္းၿပီး) ၂၀၀၉ ခုႏွစ္မွာ စတင္လိုက္တာပါ။ ေဖ့စ္ဘုတ္က အဲဒါကို "engagement ads"လို႔ နာမည္ေပးလိုက္တယ္။
ဇူကာဘတ္ဟာ သတင္းစာ၊ မဂၢဇင္း၊ တီဗီ၊ Google; Yahoo နဲ႔ တျခားဝက္ဆိုက္ဒ္စတာေတြရဲ႕ ေၾကာ္ျငာနည္းကို မႀကိဳက္ဘူး။ အလုပ္မျဖစ္ဘူးလို႔ ထင္တယ္။ ဘာျဖစ္လို႔လဲဆိုေတာ့ အဲဒီေၾကာ္ျငာနည္းက ျမႇားအစင္းတစ္ရာကို ပစ္လႊတ္လိုက္တယ္။ တစ္ေယာက္တေလကိုေတာ့ မွန္မွာပဲ ပံုစံနဲ႔ ၾကည့္သူ ရွိရွိ မရွိရွိ ပံုမွန္တင္ေပးေနတယ္။
ဇူကာဘတ္ကေတာ့ တကယ္ဝယ္ခ်င္သူဆီကို ေၾကာ္ျငာကို ပို႔ေပးခ်င္တယ္။ အဲဒီလို လုပ္ဖို႔ကလည္း ေဖ့စ္ဘုတ္မွာ အားသာခ်က္ရွိေနတယ္။ အဲဒါက ေဖ့စ္ဘုတ္ရဲ႕ profile ကေန လူငယ္လား၊ လူႀကီးလား၊ စာအုပ္ဖတ္တာ၊ ႐ုပ္ရွင္ၾကည့္တာ၊ ေဂါက္သီးကစားတာစတဲ့ ဝါသနာပါတာေတြကို သိႏိုင္တယ္။
ဥပမာ ႐ုပ္ရွင္ကားေၾကာ္ျငာခ်င္သူက
ေဖ့စ္ဘုတ္ဆီမွာ ေၾကာ္ျငာအပ္တယ္။ ႐ုပ္ရွင္ကားက ၿမီးေကာင္ေပါက္လူငယ္ႀကိဳက္
အခ်စ္ကား။ ေဖ့စ္ဘုတ္က ႐ုပ္ရွင္ကားေၾကာ္ျငာကို သူ႔ဆီမွာ
ေဖ့စ္ဘုတ္မွတ္ပံုတင္ထားသူေတ ြထဲက
အသက္ ၁၆ ႏွစ္နဲ႔ ၂၀ ၾကား လူငယ္ေတြဆီ ပို႔ေပးလိုက္တယ္။ ကေလးေတြနဲ႔
လူႀကီးေတြဆီ မပို႔ဘူး။ ဒီေတာ့ အဲဒီ႐ုပ္ရွင္ကားကို အရမ္းလူၾကည့္မ်ားသြားတယ္။
ေနာက္ပိုင္းမွာ ကုမၸဏီေတြဟာ ေဖ့စ္ဘုတ္မွာ ေၾကာျငာရတာ တီဗြီ၊ သတင္းစာ ၊
Google တို႔မွာ ေၾကာ္ျငာတာထက္ အလုပ္ပိုျဖစ္တယ္ဆိုၿပီး ေဖ့စ္ဘုတ္မွာ
ေၾကာ္ျငာေတြကို အလုအယက္ အပ္လာၾကတယ္။
ေဖ့စ္ဘုတ္ဟာ ေၾကာ္ျငာတစ္ခုကို လူတစ္ေထာင္ၾကည့္မွ ၅ ေဒၚလာပဲ ယူပါတယ္။ ယေန႔ ကမာၻေပၚမွာ ေဖ့စ္ဘုတ္သံုးေနသူေပါင္း သန္း ၅၀၀ ရွိပါတယ္။ ေဖ့စ္ဘုတ္ဟာ ဒီလူေတြဆီ ေၾကာ္ျငာေတြပို႔ရင္း ေန႔စဥ္ေဒၚလာ သန္းေပါင္းမ်ားစြာ ဝင္ေနပါတယ္။
Facebook; Google; Yahoo စတဲ့ ကုမၸဏီႀကီးေတြရဲ႕ ေၾကာ္ျငာပံုေတြ အေသးစိပ္ကို သိခ်င္ရင္ ေနာင္ေဖ့စ္ဘုတ္ကုမၸဏီအေၾကာင ္း စာအုပ္ေရးရင္ ဖတ္ၾကည့္ႏိုင္ပါတယ္။
မွတ္ခ်က္။ ေလာေလာဆယ္မွာ ေၾကာျငာကေန ဝင္ေငြ အမ်ားဆံုး ရေနတဲ့ ကုမၸဏီက Google ပါ။ ေဖ့စ္ဟာ သူ႔ကို မၾကာခင္ ေၾကာ္ျငာခဝင္ေငြမွာ ျဖတ္ေက်ာ္သြားမယ္လို႔ လူေတြက ခန္႔မွန္းထားၾကပါတယ္။
ဗန္းေမာ္သိန္းေဖ
၂၃-၀၅-၂၀၁၇တ
၂၀၁၆ ခုႏွစ္က ထုတ္ျပန္ခဲ့တဲ့ စာရင္းဇယားေတြအရ ေဖ့စ္ဘုတ္ရဲ႕တန္ဖိုး (ရွယ္ယာစုစုေပါင္း) ဟာ အေမရိကန္ေဒၚလာ ၃၅၀ ဘီလီယံျဖစ္ၿပီး၊ ေဖ့စ္ဘုတ္ကို တီထြင္သူ မာ့ခ္ဇူကာဘတ္ရဲ႕ ပိုင္ဆိုင္မႈဟာ ေဒၚလာ ၅၄ ဘီလီယံ ျဖစ္ပါတယ္။ ဇူကာဘတ္ရဲ႕ ပိုင္ဆိုင္မႈဟာ ျမန္မာႏိုင္ငံက ပိုင္ဆိုင္တဲ့ ႏိုင္ငံျခားေငြထက္ အမ်ားႀကီးပိုပါတယ္။
ဒီေလာက္မ်ားျပားလွတဲ့ ေဒၚလာဘီလီယံခ်ီတဲ့ ပိုက္ဆံေတြကို ေဖ့စ္ဘုတ္က ဘယ္ကေနဘယ္လို ရေနတာလဲ။
ဒီေမးခြန္းကို လူငယ္ေတြက ကၽြန္ေတာ့္ဆီကို message ပို႔ၿပီး မၾကာခဏ ေမးတတ္ျကတယ္။ သိလည္း သိခ်င္စရာပါ။
တေန႔တေန႔ ေဖ့စ္ဘုတ္မွာ တက္လာတဲ့ ပို႔စ္ေတြကို ဖတ္တယ္။ ကြန္မင့္ေပးတယ္။ like; share လုပ္တယ္။ ေရးခ်င္တာေတြ ေရးတင္တယ္။ ဆဲဖီလ္႐ိုက္ျပီး ဓါတ္ပံုေတြ တင္ျကတယ္။ ဆဲၾကတယ္။ ဒါေတြအားလံုးအတြက္ ေဖ့စ္ဘုတ္ကို ပိုက္ဆံတစ္ျပားမွ ေပးစရာ မလိုဘူး။ (အင္တာနက္သံုးခက ဖုန္းကုမၸဏီ၊ အင္တာနက္ကုမၸဏီက ယူတာပါ)။ ေဖ့စ္ဘုတ္က တစ္ျပားမွ မရပါဘူး။
ေဖ့စ္ဘုတ္ပိုက္ဆံ ဘယ္လိုရတယ္ဆိုတာ သာမန္လူေတြ အေတာ္မ်ားမ်ား မသိၾကပါဘူး။ ဘာလို႔လဲဆိုေတာ့ ေဖ့စ္ဘုတ္ေပၚမွာ အဲဒီသဲလြန္စေလးကို တစ္စြန္းတစေတာင္ မေတြ႕ရလို႔ပါ။ ေဖ့စ္ဘုတ္ကို စီးပြားျဖစ္သံုးေနသူေတြနဲ႔ ေၾကာ္ျငာတင္တဲ့ ကုမၸဏီႀကီးေတြေလာက္ပဲ သိၾကပါတယ္။
အဲဒီလွ်ိဳ႕ဝွက္ခ်က္ကို အခု ေျပာျပပါမယ္။
တခ်ိဳ႕ ပစၥည္းေရာင္းခ်င္သူေတြဟာ ေဖ့စ္ဘုတ္မွာ Page တစ္ခုတည္ေဆာက္ၿပီး အဲဒီ Page ေပၚမွာ ေၾကာ္ျငာခ်င္တဲ့ ပစၥည္းကို စာနဲ႔ ဓါတ္ပံုတင္ၿပီး boost post ဆိုတဲ့ ခလုတ္ကို ႏွိပ္လိုက္ရင္ ေဖ့စ္ဘုတ္က ေဖ့စ္ဘုတ္သံုးသူေတြဆီကို ပို႔ေပးလိမ့္မယ္။ Sponsored Page ဆိုၿပီး လူေတြရဲ႕ home page မွာ လာေပၚပါတယ္။ အဲဒီ Page ကို လူဘယ္ႏွစ္ေယာက္ ဘယ္ႏွစ္ရက္ဆိုတာက ပိုက္ဆံဘယ္ေလာက္ေပးတယ္ဆိုတဲ
ေနာက္တခါ ေဖ့စ္ဘုတ္ကေန ေမြးေန႔အတြက္ ကိတ္မုန္႔နဲ႔ မီးထြန္းထားတဲ့ ဖေယာင္းတိုင္ပံုေလးကို ေမြးေနရွင္ဆီပို႔ေပးတာမ်ိဳး
ေၾကာ္ျငာခ်င္သူေတြရဲ႕ banner လို႔ ေခၚတဲ့ ေၾကာျငာစာတမ္းထိုးေပးတာ၊ ေၾကာ္ျငာပံုေလးေတြကို Microsoft ဝက္ဆိုက္ဒ္နဲ႔ ေပါင္းၿပီး ေၾကာ္ျငာေပးတယ္။ တစ္ခါတေလ PayPal လိုမ်ိဳး ေဖ့စ္ဘုတ္က ၾကားပြဲစားလုပ္ၿပီး အေရာင္းအဝယ္ျဖစ္ရင္ ေကာ္မရွင္ခ ယူပါတယ္။
တကယ္တမ္းက အဲဒီေၾကာ္ျငာနည္းေတြကေန ရတဲ့ ဝင္ေငြဟာ နည္းနည္းေလးပါ။ ေဖ့စ္ဘုတ္ကို အျကီးအက်ယ္ ေဒၚလာဘီလီယံခ်ီတဲ့ ေငြေတြရေစတဲ့ ေၾကာ္ျငာနည္းကို ဇူကာဘတ္က (CEO မစၥစ္ရွယ္ရီစတင္းဘတ္နဲ႔ ေပါင္းၿပီး) ၂၀၀၉ ခုႏွစ္မွာ စတင္လိုက္တာပါ။ ေဖ့စ္ဘုတ္က အဲဒါကို "engagement ads"လို႔ နာမည္ေပးလိုက္တယ္။
ဇူကာဘတ္ဟာ သတင္းစာ၊ မဂၢဇင္း၊ တီဗီ၊ Google; Yahoo နဲ႔ တျခားဝက္ဆိုက္ဒ္စတာေတြရဲ႕ ေၾကာ္ျငာနည္းကို မႀကိဳက္ဘူး။ အလုပ္မျဖစ္ဘူးလို႔ ထင္တယ္။ ဘာျဖစ္လို႔လဲဆိုေတာ့ အဲဒီေၾကာ္ျငာနည္းက ျမႇားအစင္းတစ္ရာကို ပစ္လႊတ္လိုက္တယ္။ တစ္ေယာက္တေလကိုေတာ့ မွန္မွာပဲ ပံုစံနဲ႔ ၾကည့္သူ ရွိရွိ မရွိရွိ ပံုမွန္တင္ေပးေနတယ္။
ဇူကာဘတ္ကေတာ့ တကယ္ဝယ္ခ်င္သူဆီကို ေၾကာ္ျငာကို ပို႔ေပးခ်င္တယ္။ အဲဒီလို လုပ္ဖို႔ကလည္း ေဖ့စ္ဘုတ္မွာ အားသာခ်က္ရွိေနတယ္။ အဲဒါက ေဖ့စ္ဘုတ္ရဲ႕ profile ကေန လူငယ္လား၊ လူႀကီးလား၊ စာအုပ္ဖတ္တာ၊ ႐ုပ္ရွင္ၾကည့္တာ၊ ေဂါက္သီးကစားတာစတဲ့ ဝါသနာပါတာေတြကို သိႏိုင္တယ္။
ဥပမာ ႐ုပ္ရွင္ကားေၾကာ္ျငာခ်င္သူက
ေဖ့စ္ဘုတ္ဟာ ေၾကာ္ျငာတစ္ခုကို လူတစ္ေထာင္ၾကည့္မွ ၅ ေဒၚလာပဲ ယူပါတယ္။ ယေန႔ ကမာၻေပၚမွာ ေဖ့စ္ဘုတ္သံုးေနသူေပါင္း သန္း ၅၀၀ ရွိပါတယ္။ ေဖ့စ္ဘုတ္ဟာ ဒီလူေတြဆီ ေၾကာ္ျငာေတြပို႔ရင္း ေန႔စဥ္ေဒၚလာ သန္းေပါင္းမ်ားစြာ ဝင္ေနပါတယ္။
Facebook; Google; Yahoo စတဲ့ ကုမၸဏီႀကီးေတြရဲ႕ ေၾကာ္ျငာပံုေတြ အေသးစိပ္ကို သိခ်င္ရင္ ေနာင္ေဖ့စ္ဘုတ္ကုမၸဏီအေၾကာင
မွတ္ခ်က္။ ေလာေလာဆယ္မွာ ေၾကာျငာကေန ဝင္ေငြ အမ်ားဆံုး ရေနတဲ့ ကုမၸဏီက Google ပါ။ ေဖ့စ္ဟာ သူ႔ကို မၾကာခင္ ေၾကာ္ျငာခဝင္ေငြမွာ ျဖတ္ေက်ာ္သြားမယ္လို႔ လူေတြက ခန္႔မွန္းထားၾကပါတယ္။
ဗန္းေမာ္သိန္းေဖ
၂၃-၀၅-၂၀၁၇တ
No comments:
Post a Comment
မိတ္ေဆြ...အခ်ိန္ေလးရရင္ blogg မွာစာလာဖတ္ပါေနာ္
ဗဟုသုတ ရနိုင္တယ္။