ဆရာေတာ္ ဦးဗုဒ္
*ျပတိုက္
ဆရာေတာ္ဦးဗုဓ္ ဖြားျမင္သန္႕စင္ခဲ့ ရာ ေျမေနရာတြင္ ''ဆရာေတာ္ ဦးဗုုဓ္ျပတိုက္'' ကို ဖြင့္လွစ္ ထားသည္။ ေညာင္ကန္ရြာအတြင္း ရြာလမ္းမေပၚတြင္ ရွိသည့္ ျပတိုက္ အေဆာက္အအုံအတြင္း၌္ ဘုရားရွင္႐ုပ္ပြား ေတာ္ တစ္ဆူသာ ေတြ႕ရသည္။
ဆရာေတာ္ ဦးဗုုဓ္ ျပတိုက္သည္ ဆရာေတာ္ရွိစဥ္က အေဆာက္အအုံ မဟုတ္ဘဲ ဆရာေတာ္ဖြားျမင္ခဲ့သည့္ ေနရာအား အစဥ္အဆက္ ထိန္းသိမ္းခဲ့ကာ အထိမ္းအမွတ္ အေဆာက္အအုံတစ္ခုကို ေဆာက္လုပ္ထားျခင္းျဖစ္ ေၾကာင္း၊ သာေခါင္ရပ္ဟု ေခၚဆိုေၾကာင္း သိရွိခဲ့ရသည္။ဆရာေတာ္၏ အသုံးအေဆာင္မ်ားသည္ ဆရာေတာ္ ငယ္စဥ္က သီတင္းသုံးခဲ့ေသာေက်ာင္းတြင ္ အနည္း အပါးက်န္ရွိေၾကာင္း သိရသည္။
ေညာင္ကန္ေက်းရြာသည္ ေရွးအခါက ဗဒုံေက်းလက္ တြင္ တည္ရွိခဲ့ေသာရြာႀကီးတစ္ရြာျ ဖစ္ကာ
ေညာင္ကန္ရြာ ဇာတိ ဆရာေတာ္ဦးဗုဓ္က မိမိကိုယ္တိုင္ျပဳစုခဲ့ေသာ ပါဠိသဒၵါ
ပဒရူပသိဒၶိ နိႆယက်မ္းစာနိဂုံးတြင္ ပါဠိ ဘာသာျဖင့္ ေမြးရပ္ေျမ
ေညာင္ကန္ရြာအေၾကာင္း ေရးသားခဲ့သည္။ ျမန္မာျပန္မွာ ေအာက္ပါအတိုင္းျဖစ္သည္။
''ဖားသည္ ေျမြကို၊ ၾကြက္သည္ ေၾကာင္ကို၊ သမင္သည္ က်ားကို ေအာင္ျမင္ရာျဖစ္၍၊ ကပိလရွင္ရေသ့၏ ေက်ာင္းသခၤမ္းရာေျမႏွင့္တူေ သာ၊
ရန္သူတို႔သည္ မေအာင္အပ္ေသာ ဤေျမအရပ္၌ ေညာင္ဗုဒၶေဟပင္ ေပါက္ေရာက္ၿပီ။
ေဗာဓိအနီး မုစလိႏၵအိုင္ႏွင့္တူ၍ ေရမ်ားစြာရွိေသာ ကန္ႀကီးသည္ ျဖစ္လတ္ေလၿပီ။
ထို ေဗာဓိေညာင္ႏွင့္ေရကန္တို႔ကိ ုအမွီျပဳ၍
ခပ္သိမ္းေသာ ျပည္ႀကီးအဂၤါႏွင့္ ျပည့္စုံေသာ ျပည္ႀကီးသည္ ေရွးက
ျဖစ္ခဲ့ဖူးၿပီ။ ထိုျပည္ႀကီးသူတို႔၏ ေကာင္းမႈကုန္ျခင္းေၾကာင့္
ပ်က္စီးလတ္ေသာ္ ထိုေညာင္ကန္ ဟူေသာ အမည္ျဖင့္ ထင္ရွားလွေသာ
ရတနာမ်ိဳးစုံႏွင့္ျပည့္စုံေ သာ နိဂုံး (ေညာင္ကန္ရြာႀကီး)သည္ ျဖစ္လတ္ေလၿပီ'' ဟူ၍ ျဖစ္သည္။
*ေထရုပၸတၲိ အက်ဥ္း
ဆရာေတာ္ ဦးဗုဓ္ေလာင္းလ်ာ သားငယ္ကို အဘ ဦးအိုႏွင့္အမိ ေဒၚေမႊးတို႔က ျမန္မာသကၠရာဇ္ ၁၁၄၉ ခုႏွစ္၊ နယုန္လျပည့္ေက်ာ္ ၅ ရက္ ၊ အဂၤါေန႔တြင္ ေရွးအခါက ဗဒုံဟုေခၚခဲ့သည့္ ျမန္မာျပည္အထက္ပိုင္း၊ဘုတလင ္ၿမိဳ႕နယ္ ေညာင္ကန္ေက်းရြာ သာေခါင္ရပ္၌ ေမြးဖြားသန္႔စင္ခဲ့သည္။ေမြး ဖြားခ်ိန္တြင္
လမင္းကို ရာဟု ငပုပ္ ဖမ္းခ်ိန္ျဖစ္ေနေသာေၾကာင့္ မိဘမ်ားက ေမာင္ပုပ္ဟု
အမည္ေပးခဲ့သည္။ ေမာင္ပုပ္ အသက္ရွစ္ႏွစ္ အရြယ္တြင္ ေညာင္ကန္ရြာ
အေနာက္တိုက္ေခၚ ရတနာမဥၨဴတိုက္ ဘုန္းေတာ္ႀကီး ဦးေျပထံတြင္
စတင္ပညာသင္ယူခဲ့သည္။ေမာင္ပု ပ္သည္
ကေလးသူငယ္ ေက်ာင္းသားအရြယ္ ကပင္ ဉာဏ္အလြန္ထက္ျမက္ခဲ့သည္။ စာတစ္ပုဒ္၊
အေၾကာင္းအရာ တစ္ခုကို သုံးႀကိမ္ၾကားရလွ်င္ အကုန္ မွတ္မိသည္ဟု ဆိုသည္။
ေက်ာင္းမွ အိမ္သို႔ ျပန္လာတိုင္း သင္အံထားေသာ စာတစ္ပုဒ္ကို
ရြတ္အံသြားၿမဲျဖစ္ကာ အိမ္ေရွ႕ေရာက္၍ စာကမၿပီးဆုံးေသးလွ်င္ တံခါးတိုင္ကို
မွီလ်က္ စာဆုံးေအာင္ရြတ္ဆိုၿပီးမွ အိမ္အတြင္းသို႔ ဝင္ေလ့ ရွိသည္။
ေမာင္ပုပ္သည္ အသက္ ၁၃ ႏွစ္ အရြယ္အထိ ဆရာေတာ္ဦးေျပထံတြင္
ပညာသင္ယူခဲ့ၿပီးေနာက္ ဆရာေတာ္ဦးေျပက ေက်ာင္းနီးခ်င္းရဟန္း ဦးသာပုံထံ
အပ္ႏွံေပးခဲ့သည္။ ဆရာေတာ္ ဦးသာပုံက ဥာဏ္ပညာ အလြန္ထက္ျမက္သည့္ ေမာင္ပုပ္သည္
တစ္ခ်ိန္ခ်ိန္တြင္ လွ်မ္းလွ်မ္းေတာက္ ထင္ရွားလာမည့္ ပုဂၢိဳလ္တစ္ဦး
ျဖစ္လာမည္ကို ႀကိဳတင္တြက္ဆမိသည့္အတြက္ ေမာင္ပုပ္ ကို ေမာင္ဗုဓ္ဟု
အမည္ေျပာင္းေပးခဲ့သည္။ ဆရာေတာ္ ဦးသာပုံေက်ာင္းမွာပင္ ေမာင္ဗုဓ္သည္
ရွင္သာမေဏ အျဖစ္သို႔ေရာက္ရွိခဲ့ၿပီး ဆရာေတာ္ ဦးသာပုံက တပည့္ ျဖစ္သူအား
ဇမၺဴတစ္လႊား၊ တံခြန္ အလား ထင္ရွားေပၚလြင္ မည့္ နိမိတ္ကိုယူလ်က္ ''ရွင္
ဇမၺဴ႕ဓဇ'' ဟူေသာ ဘြဲ႕အမည္ ကို ေပးခဲ့သည္။
ဆရာေတာ္ေလာင္းလ်ာသည္ ငယ္စဥ္ကပင္ စာေပ လိုက္စားမႈကို အထူးဝါသနာ ထုံခဲ့ရာ အိပ္ခ်ိန္၊ စားခ်ိန္၊ ေရခ်ိဳးခ်ိန္၊ ကုဋီဝင္ခ်ိန္မ်ားမွလြဲ၍ စာႏွင့္မ်က္ႏွာခြာ သည္မရွိဟု ဆိုၾကသည္။ စာဖတ္လွ်င္ ဖတ္၊ မဖတ္လွ်င္ စာေရးေနေလ့ရွိသည္။ ရွင္ဇမၺဴ႕ဓဇသည္ ၁၁၆၉ ခုႏွစ္တြင္ ရဟန္းအျဖစ္ခံယူခဲ့ၿပီး ၁၁၈၂ ခုႏွစ္တြင္ ေညာင္ကန္ ဂိုဏ္းအုပ္ျဖစ္လာခဲ့ကာ ေညာင္ကန္ရြာ ရတနာမဥၨဴတိုက္ တြင္ စာသင္သား ၁ဝဝ ေက်ာ္တို႔ကို စာေပက်မ္းဂန္ အျဖာျဖာကို ပို႔ခ်ခဲ့သည္။
၁၁၉၂ ခုႏွစ္တြင္ အင္းဝမဟာေအာင္ေျမဘုံစံ အုတ္ေက်ာင္း ပထမဆရာေတာ္ ဦးပိုး ပ်ံလြန္ခဲ့ၿပီး ဘႀကီး ေတာ္(စစ္ကိုင္းမင္း) ႏွင့္ မိဖုရား နန္းမေတာ္မယ္ႏုတို႕က ေနျပည္ေတာ္ အင္းဝရွိ မဟာေအာင္ေျမဘုံစံ အုတ္ေက်ာင္း ေတာ္ႀကီးအား ကပ္လွဴခဲ့သျဖင့္ ဆရာေတာ္ ဦးဗုဓ္သည္ ဒုတိယ အုတ္ေက်ာင္းဆရာေတာ္အျဖစ္ အင္းဝသို႔ ေျပာင္းေရႊ႕ကာ နန္းမေတာ္မယ္ႏုအုတ္ေက်ာင္းတ ြင္
သီတင္းသုံးခဲ့သည္။ ဆရာေတာ္ ဦးဗုဓ္သည္ စကား၌ လည္းေကာင္း၊ တရား၌လည္းေကာင္း
အေျပာအေဟာ နည္းပါးၿပီး စာေပပရိယတၱိကို မျပတ္မလပ္ ၾကည့္ရႈ ျခင္း၊
ပို႔ခ်ျခင္း၊ က်မ္းျပဳျခင္းျဖင့္သာ အခ်ိန္ကုန္လြန္ ေလ့ရွိသည္။ ေပတစ္ခ်ပ္ကို
သုံးႀကိမ္ၾကည့္လွ်င္ အာဂုံရ သည္ဟု ဆိုၾကသည္။ ရဟန္း ႏွစ္ဝါအရတြင္ ဝိနည္း
ငါးက်မ္းကို အာဂုံရခဲ့သည္။ သက္ေတာ္ ၅၅ ႏွစ္တြင္ သာယာဝတီမင္းႏွင့္
နန္းမေတာ္မိဖုရားေခါင္တို႔ ဆက္ကပ္လွဴဒါန္းခဲ့သည့္ အမရပူရၿမိဳ႕၊
မဂၤလာဘုံေက်ာ္ ေက်ာင္းတြင္ ပ်ံလြန္ခဲ့သည္။ ဆရာေတာ္ ဦးဗုဓ္သည္ ရဟန္း ဝါ ၃၅
ဝါအတြင္း ပါဠိ ျမန္မာက်မ္းေပါင္း ၅၄ က်မ္း ေရးသားစီရင္ခဲ့သျဖင့္
သာသနာေတာ္ႏွင့္ေလာကအား အလြန္ေက်းဇူးမ်ားေသာ ပုဂၢိဳလ္ထူးျဖစ္သည္ဟု ျမန္မာ့
စြယ္စုံက်မ္းတြင္ ေဖာ္ျပထားသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံ ဗုဒၶသာသနာဝင္၌
ဗုဓ္အစ (ဗုဒၶ ဘုရားရွင္) ၊ ဗုဓ္အလယ္ (ရွင္မဟာ ဗုဒၶေဃာသ) ႏွင့္ ဗုဓ္ အဆုံး
(ဦးဗုဓ္) ဟု ဆို႐ုိး ရွိခဲ့သည္။ဆရာေတာ္ ဦးဗုဓ္က နန္းမေတာ္မယ္ႏုအား သူမ၏
ဘဝေနာက္ဆုံးအခ်ိန္တြင္ ေျပာၾကားဆုံးမခဲ့သည့္ စကားတစ္ခြန္းသည္
ျမန္မာ့သမိုင္းတြင္ အလြန္ထင္ရွား ခဲ့သည္။
၁၂ဝ၂ ခုႏွစ္(၁၈၄ဝျပည့္ႏွစ္ ေမလ)တြင္ နန္းမေတာ္ မယ္ႏုကို ဘုရင့္နန္းကို ပုန္ကန္ရန္ ႀကံစည္မႈျဖင့္ သာယာဝတီမင္းက ေရခ်စီရင္ရန္ အမိန္႔ခ်ခဲ့သည္။ မယ္ႏုအား စီရင္မည့္ေန႔တြင္ နန္းမေတာ္မယ္ႏုသည္ ၿမိဳ႕ဝန္ႏွင့္ ပါးကြက္သားမ်ားထံ သူမေသမီ ဆရာေတာ္ ဦးဗုဓ္အား ေနာက္ဆုံးဖူးေျမာ္ခြင့္ေပးရ န္
ေတာင္းခံခဲ့ သည္။ ဆရာေတာ္ ဦးဗုဓ္ေက်ာင္းသို႔ ေရာက္ေသာအခါ ဆရာေတာ္က
စာၾကည့္ေနခိုက္ျဖစ္သည္။ မယ္ႏုက ဆရာေတာ္ကို ဦးခ်ကာ '' သူ၏ အာဏာစက္ျဖင့္
အဆုံးစီရင္ျခင္းခံရပါေတာ့မည ္၊ ဤေန႔ကား ဆရာေတာ္ ဘုရားကို ေနာက္ဆုံး ဖူးေျမာ္ကန္ေတာ့ျခင္း ျဖစ္ပါ ေၾကာင္း'' ဟု ေလွ်ာက္တင္ခဲ့သည္။
ဆရာေတာ္က စာႀကည့္ေနရာမွ နန္းမေတာ္မယ္ႏု ရွိရာသို႕ မ်က္ႏွာမူလိုက္ၿပီး ''မိႏု၊ သူ႔ေၾ<ြကးရွိလွ်င္ဆပ္ရ လိမ့္မည္'' ဟု အမိန္႕ရွိၿပီးသည္ႏွင့္ ေက်ာင္းအမ မယ္ႏုသည္ ဆရာေတာ္ဦးဗုဓ္ကို ရွိခိုးဦးခ်ကာ ေက်ာင္း ေပၚမွ ဆင္းခဲ့ၿပီး ပါးကြက္သားမ်ား ေခၚေဆာင္ရာ ေနာက္သို႔ ရဲရဲႀကီးလိုက္ပါသြားခဲ့ေတာ့ သည္ဟု စာေရး ဆရာ ညိဳျမကသူ၏ ကုန္းေဘာင္ရွာပုံေတာ္ဝယ္ သံေဝဂ ရဖြယ္ ေရးသားထားေပသည္။
ref.ေမာင္သာ(ေရွးေဟာင္း သုေတသန)
#ျငိမ္းလ့ဲ။
*ျပတိုက္
ဆရာေတာ္ဦးဗုဓ္ ဖြားျမင္သန္႕စင္ခဲ့ ရာ ေျမေနရာတြင္ ''ဆရာေတာ္ ဦးဗုုဓ္ျပတိုက္'' ကို ဖြင့္လွစ္ ထားသည္။ ေညာင္ကန္ရြာအတြင္း ရြာလမ္းမေပၚတြင္ ရွိသည့္ ျပတိုက္ အေဆာက္အအုံအတြင္း၌္ ဘုရားရွင္႐ုပ္ပြား ေတာ္ တစ္ဆူသာ ေတြ႕ရသည္။
ဆရာေတာ္ ဦးဗုုဓ္ ျပတိုက္သည္ ဆရာေတာ္ရွိစဥ္က အေဆာက္အအုံ မဟုတ္ဘဲ ဆရာေတာ္ဖြားျမင္ခဲ့သည့္ ေနရာအား အစဥ္အဆက္ ထိန္းသိမ္းခဲ့ကာ အထိမ္းအမွတ္ အေဆာက္အအုံတစ္ခုကို ေဆာက္လုပ္ထားျခင္းျဖစ္ ေၾကာင္း၊ သာေခါင္ရပ္ဟု ေခၚဆိုေၾကာင္း သိရွိခဲ့ရသည္။ဆရာေတာ္၏ အသုံးအေဆာင္မ်ားသည္ ဆရာေတာ္ ငယ္စဥ္က သီတင္းသုံးခဲ့ေသာေက်ာင္းတြင
ေညာင္ကန္ေက်းရြာသည္ ေရွးအခါက ဗဒုံေက်းလက္ တြင္ တည္ရွိခဲ့ေသာရြာႀကီးတစ္ရြာျ
''ဖားသည္ ေျမြကို၊ ၾကြက္သည္ ေၾကာင္ကို၊ သမင္သည္ က်ားကို ေအာင္ျမင္ရာျဖစ္၍၊ ကပိလရွင္ရေသ့၏ ေက်ာင္းသခၤမ္းရာေျမႏွင့္တူေ
*ေထရုပၸတၲိ အက်ဥ္း
ဆရာေတာ္ ဦးဗုဓ္ေလာင္းလ်ာ သားငယ္ကို အဘ ဦးအိုႏွင့္အမိ ေဒၚေမႊးတို႔က ျမန္မာသကၠရာဇ္ ၁၁၄၉ ခုႏွစ္၊ နယုန္လျပည့္ေက်ာ္ ၅ ရက္ ၊ အဂၤါေန႔တြင္ ေရွးအခါက ဗဒုံဟုေခၚခဲ့သည့္ ျမန္မာျပည္အထက္ပိုင္း၊ဘုတလင
ဆရာေတာ္ေလာင္းလ်ာသည္ ငယ္စဥ္ကပင္ စာေပ လိုက္စားမႈကို အထူးဝါသနာ ထုံခဲ့ရာ အိပ္ခ်ိန္၊ စားခ်ိန္၊ ေရခ်ိဳးခ်ိန္၊ ကုဋီဝင္ခ်ိန္မ်ားမွလြဲ၍ စာႏွင့္မ်က္ႏွာခြာ သည္မရွိဟု ဆိုၾကသည္။ စာဖတ္လွ်င္ ဖတ္၊ မဖတ္လွ်င္ စာေရးေနေလ့ရွိသည္။ ရွင္ဇမၺဴ႕ဓဇသည္ ၁၁၆၉ ခုႏွစ္တြင္ ရဟန္းအျဖစ္ခံယူခဲ့ၿပီး ၁၁၈၂ ခုႏွစ္တြင္ ေညာင္ကန္ ဂိုဏ္းအုပ္ျဖစ္လာခဲ့ကာ ေညာင္ကန္ရြာ ရတနာမဥၨဴတိုက္ တြင္ စာသင္သား ၁ဝဝ ေက်ာ္တို႔ကို စာေပက်မ္းဂန္ အျဖာျဖာကို ပို႔ခ်ခဲ့သည္။
၁၁၉၂ ခုႏွစ္တြင္ အင္းဝမဟာေအာင္ေျမဘုံစံ အုတ္ေက်ာင္း ပထမဆရာေတာ္ ဦးပိုး ပ်ံလြန္ခဲ့ၿပီး ဘႀကီး ေတာ္(စစ္ကိုင္းမင္း) ႏွင့္ မိဖုရား နန္းမေတာ္မယ္ႏုတို႕က ေနျပည္ေတာ္ အင္းဝရွိ မဟာေအာင္ေျမဘုံစံ အုတ္ေက်ာင္း ေတာ္ႀကီးအား ကပ္လွဴခဲ့သျဖင့္ ဆရာေတာ္ ဦးဗုဓ္သည္ ဒုတိယ အုတ္ေက်ာင္းဆရာေတာ္အျဖစ္ အင္းဝသို႔ ေျပာင္းေရႊ႕ကာ နန္းမေတာ္မယ္ႏုအုတ္ေက်ာင္းတ
၁၂ဝ၂ ခုႏွစ္(၁၈၄ဝျပည့္ႏွစ္ ေမလ)တြင္ နန္းမေတာ္ မယ္ႏုကို ဘုရင့္နန္းကို ပုန္ကန္ရန္ ႀကံစည္မႈျဖင့္ သာယာဝတီမင္းက ေရခ်စီရင္ရန္ အမိန္႔ခ်ခဲ့သည္။ မယ္ႏုအား စီရင္မည့္ေန႔တြင္ နန္းမေတာ္မယ္ႏုသည္ ၿမိဳ႕ဝန္ႏွင့္ ပါးကြက္သားမ်ားထံ သူမေသမီ ဆရာေတာ္ ဦးဗုဓ္အား ေနာက္ဆုံးဖူးေျမာ္ခြင့္ေပးရ
ဆရာေတာ္က စာႀကည့္ေနရာမွ နန္းမေတာ္မယ္ႏု ရွိရာသို႕ မ်က္ႏွာမူလိုက္ၿပီး ''မိႏု၊ သူ႔ေၾ<ြကးရွိလွ်င္ဆပ္ရ လိမ့္မည္'' ဟု အမိန္႕ရွိၿပီးသည္ႏွင့္ ေက်ာင္းအမ မယ္ႏုသည္ ဆရာေတာ္ဦးဗုဓ္ကို ရွိခိုးဦးခ်ကာ ေက်ာင္း ေပၚမွ ဆင္းခဲ့ၿပီး ပါးကြက္သားမ်ား ေခၚေဆာင္ရာ ေနာက္သို႔ ရဲရဲႀကီးလိုက္ပါသြားခဲ့ေတာ့
ref.ေမာင္သာ(ေရွးေဟာင္း သုေတသန)
#ျငိမ္းလ့ဲ။
No comments:
Post a Comment
မိတ္ေဆြ...အခ်ိန္ေလးရရင္ blogg မွာစာလာဖတ္ပါေနာ္
ဗဟုသုတ ရနိုင္တယ္။