Followers အားေပးသူမ်ား အထူး အထူးပဲ ေက်းဇူးတင္ပါသည္။

✩✩ ✩ ✩ ✩ ✩ ✩သီခ်င္းခ်စ္သူ ✪ မွ ✪ သီခ်င္းခ်စ္သူသို႔✩ ✩ ✩ ✩ ✩ ✩✩

8Chit&အိမ္႔ခ်စ္ AhMoon&အမြန္း AhNaing&အႏိုင္ AhNge&အငဲ Akuk Alex&အဲလက္စ္ AnnHellar&အန္ဟဲလာ Ar-T AungHtet&ေအာင္ထက္ AungLa&ေအာင္လ AungNaing&ေအာင္ႏိုင္ AungThu&ေအာင္သူ AungYin&ေအာင္ရင္ AuraLi&အာ္ရာလီ AyeChanMay&ေအးခ်မ္းေမ AyeTinChoShwe&ေအသင္ခ်ိဳေဆြ AyeWuttYiThaung&ေအးဝတ္ရည္ေသာင္း BaDin&ဗဒင္ Blueberry BobbySoxer BoBo&ဘိုဘို BoBoHan&ဘိုဘိုဟန္ BoPhyu&ဘိုျဖဴ Breaky&ဘရိတ္ကီ BunnyPhyoe&ဘန္နီၿဖိဳး ChanChan&ခ်မ္းခ်မ္း ChanChann&ခ်မ္ခ်မ္း ChawSuKhin&ေခ်ာစုခင္ ChinSong&ခ်င္းသီခ်င္း ChitKaung&ခ်စ္ေကာင္း ChitThuWai&ခ်စ္သုေဝ ChoLayLung&ခ်ိဳေလးလုန္ ChoPyone&ခ်ိဳၿပံဳး ChristmasSong&ခရစၥမတ္သီခ်င္း CityFm Dawn&ဒြန္း DiraMore&ဓီရာမိုရ္ DoeLone&ဒိုးလံုး Dway&ေဒြး EainEain&အိန္အိန္း G.Latt&ဂ်ီလတ္ GaeGae&ေဂေဂး GirlLay&ဂဲ(လ္)ေလး Graham&ဂေရဟမ္ Group&အဖြဲ႔လိုက္ GuRawng&ကူးေရာင္ GyoGyar&ႀကိဳးၾကာ HanTun&ဟန္ထြန္း HaymarNayWin&ေဟမာေနဝင္း He`Lay&ဟဲေလး HlonMoe&လႊမ္းမိုး HlwanPaing&လႊမ္းပိုင္ HtamHkay&ထ်န္ေခး HTDTunYin&ဟသာၤတထြန္းရင္ HtetAung&ထက္ေအာင္ HtetHtetMyintAung&ထက္ထက္ျမင္႔ေအာင္ HtetSaung&ထက္ေလွ်ာင္း HtooEainThin&ထူးအိမ္သင္ HtooHtooSet&ထူးထူးဆက္ HtooL.Lin&ထူးအယ္လင္း HtunHtun&ထြဏ္းထြဏ္း HtunYati&ထြန္းရတီ IreneZinMarMyint&အိုင္ရင္းဇင္မာျမင္႔ J.LingMawng&ေဂလိန္းေမာင္း J.MgMg&ေဂ်ေမာင္ေမာင္ JarSan&ဂ်ာဆန္ JetSanHtun&ဂ်က္ဆန္ထြန္း JMe&ေဂ်းမီ KabarPhone&ကမၻာဖုန္း KaiZar&ကိုင္ဇာ KapyaBoiHmu&ကဗ်ာဘြဲ႔မွဴး KaungKaung&ေကာင္းေကာင္း KhaingHtoo&ခိုင္ထူး KhinBone&ခင္ဘုဏ္း khinMgHtoo&ခင္ေမာင္ထူး KhinMgToe&ခင္ေမာင္တိုး KhinSuSuNaing&ခင္စုစုႏိုင္ KhupPi&ခုပ္ပီး KKT&ေကေကတီ KoKoGyi&ကိုကိုႀကီး KoNi&ေကာ္နီ KyingLianMoong L.KhunYe&L.ခြန္းရီ L.LwinWar&L.လြန္းဝါ L.SengZi&L.ဆိုင္းဇီ LaShioTheinAung&လားရႈိးသိန္းေအာင္ LaWi&လဝီ LayLayWar&ေလးေလး၀ါ LayPhyu&ေလးျဖဴ LDKyaw&L.ဒီေက်ာ္ LiLiMyint&လီလီျမင္႔ LinNit&လင္းနစ္ LynnLynn&လင္းလင္း Madi&မဒီ MaNaw&မေနာ Marritza&မာရဇၨ MayKhaLar&ေမခလာ MaySweet&ေမဆြိ MayThu&ေမသူ MgThitMin&ေမာင္သစ္မင္း MiMiKhe&မီးမီးခဲ MiMiWinPhay&မီမီဝင္းေဖ MinAung&မင္းေအာင္ Misandi&မိဆႏၵီ MMGospelSong&ခရစ္ယာန္ဓမၼေတး MMLoveSong&ျမန္မာသီခ်င္း MoMo&မို႔မို႔ MoonAung&မြန္းေအာင္ Music&ဂီတ Myanmar-Kid-Songs MyayPeYo&ေျမပဲယို MyoGyi&မ်ိဳးႀကီး MyoMyo&မ်ိဳးမ်ိဳး NangKhinZayYar&နန္းခင္ေဇယ်ာ Naung&ေနာင္ NawLiZar&ေနာ္လီဇာ NawNaw&ေနာေနာ္ NgeNgeLay&ငဲ႔ငယ္ေလး NiNiKhinZaw&နီနီခင္ေဇာ္ NiNiWinShwe&နီနီဝင္းေရႊ NO&ႏိုး NweYinWin&ႏြဲ႔ယဥ္ဝင္ NyanLinAung&ဥာဏ္လင္းေအာင္ NyiMinKhine&ညီမင္းခိုင္ NyiZaw&ညီေဇာ္ PannEiPhyu&ပန္းအိျဖဴ PanYaungChel&ပန္းေရာင္ျခယ္ Pb.ThanNaing&သန္းႏိုင္ PhawKa&ေဖာ္ကာ PhoeKar&ဖိုးကာ PhuPhuThit&ဖူးဖူးသစ္ PhyoGyi&ၿဖိဳးႀကီး PhyoKyawHtake&ၿဖိဳးေက်ာ္ထိုက္ PhyuPhyuKyawThein&ျဖဴျဖဴေက်ာ္သိန္း PhyuThi&ျဖဴသီ PoEiSan&ပိုးအိစံ PoPo&ပိုပို PuSue&ပူစူး R.ZarNi&R.ဇာနည္ RainMoe&ရိန္မိုး RebeccaWin&ေရဗကၠာ၀င္း Ringo&ရင္ဂို SaiHteeSaing&စိုင္းထီးဆိုင္ SaiLay&စိုင္းေလး SaiSaiKhanHlaing&စိုင္းစိုင္းခမ္းလႈိင္ SaiSaiMaw&စိုင္းဆိုင္ေမာ၀္ SaiSan&ဆိုင္စံ SalaiJonhTinZam SalaiJonhTinZam&ဆလိုင္းဂၽြန္သင္ဇမ္း SalaiSunCeu&ဆလိုင္းဆြန္က်ဲအို SalaiThuahAung&ဆလိုင္းသႊေအာင္ SalaiZamLain&ဆလိုင္းသွ်မ္းလ်န္ SandyMyintLwin&စႏၵီျမင့္လြင္ SangPi&စံပီး SaungOoHlaing&ေဆာင္းဦးလႈိင္ SawBweHmu&စာဘြဲ႔မွဴး SawKhuSe&ေစာခူဆဲ She&သွ်ီ ShinPhone&ရွင္ဖုန္း ShweHtoo&ေရႊထူး SinPauk&ဆင္ေပါက္ SiThuLwin&စည္သူလြင္ SithuWin&စည္သူဝင္း SiYan&စီယံ Snare SoeLwinLwin&စိုးလြင္လြင္ SoeNandarKyaw&စိုးနႏၵာေက်ာ္ SoePyaeThazin&စိုးျပည္႔သဇင္ SoeSandarTun&စိုးစႏၵာထြန္း SoTay&ဆိုေတး SungTinPar&ဆုန္သင္းပါရ္ SuNit&ဆူးနစ္ TekatawAyeMg&တကၠသိုလ္ေအးေမာင္ ThangPaa&ထန္းပါး TharDeeLu&သာဒီးလူ ThawZin&ေသာ္ဇင္ ThiriJ.MgMg&သီရိေဂ်ေမာင္ေမာင္ Thoon&သြန္း TinGyanSong&သႀကၤန္သီခ်င္း TintTintTun&တင္႔တင္႔ထြန္း TinZarMaw&တင္ဇာေမာ္ TunEaindraBo&ထြန္းအိျႏၵာဗို TunKham&ထြဏ္းခမ္ TunTun&ထြန္းထြန္း TuTu&တူးတူး V.NoTun&V.ႏိုထြန္း WaiLa&ေဝလ WaNa&ဝန WarsoMoeOo&ဝါဆိုမိုးဦး WineSuKhineThein&ဝိုင္းစုခိုင္သိန္း WyneLay&ဝိုင္းေလး Xbox XGALZ Y-Zet YadanaMai&ရတနာမိုင္ YadanaOo&ရတနာဦး YairYintAung&ရဲရင္႔ေအာင္ YanAung&ရန္ေအာင္ YarZarWinTint&ရာဇာဝင္းတင္႔ YeTwin&ရဲသြင္ YummyRookie YuZaNa&ယုဇန YY&၀ိုင္၀ိုင္း Z.DiLa&Z.ဒီးလာ ZamNu&ဇမ္ႏူး ZawOne&ေဇာ္ဝမ္း ZawPaing&ေဇာ္ပိုင္ ZawWinHtut&ေဇာ္ဝင္းထြဋ္ ZawWinShing&ေဇာ္ဝင္းရွိန္ ZayYe&ေဇရဲ ZwePyae&ဇြဲျပည္႔
သီခ်င္းနားေထာင္ရန္ အေပၚက အဆိုေတာ္ နာမည္ Click ပါေနာ္

Facebook မွာ ဖတ္ခ်င္ရင္ Like တစ္ခ်က္ေလာက္ နဲ႔ အားေပးႏိုင္ပါသည္

Wednesday, January 9, 2013

ဒီမိုကေရစီသမိုင္း

 
ဒီမိုကေရစီဆိုသည္မွာ ႏိုင္ငံေရးစနစ္တစ္ခုျဖစ္သည္။ ႏိုင္ငံေရးအာဏာကို ျပည္သူအားလံုး အညီအမွ်ခဲြေဝရ ယူပိုင္ခြင့္ရိွျခင္းဆိုသည့္သေဘာျဖစ္သည္။ ေခတ္သစ္တြင္ ေရြးေကာက္တင္ေျမွာက္ထားသည့္ကိုယ္စားလွယ္မ်ားျဖင့္ ဖဲြ႕စည္းထားသည့္ ကိုယ္စားျပဳဒီမိုကေရစီစနစ္ (Representative Democracy) သည္ ျပည္သူတို႔၏ မဲဆႏၵျဖင့္ ေရြးေကာက္ တင္ေျမွာက္ပိုင္ခြင့္ (right to vote) ကို အထင္ရွား...ဆံုးေဖာ္ထုတ္ျပသႏိုင္သည့္ ဒီမိုကေရစီစနစ္တစ္ခုဟုဆိုႏိုင္သည္။


သမိုင္းမတင္မီကာလ

ဒီမိုကေရစီႏွင့္ ဖဲြ႕စည္းပံုအေျခခံစည္းမ်ဉ္းအရ အုပ္ခ်ဳပ္ျခင္းသည္ သီးျခားစီျဖစ္ထြန္းေပၚေပါက္ခဲ့ျပီး လြန္ခဲ့သည့္ ဘီစီ ၅၀၈၊ ေရွးေဟာင္း ေအသင္လူ႕အဖဲြ႕အစည္းတြင္ စတင္ျဖစ္ထြန္းခဲ့သည္ဟုဆိုႏိုင္သည္။ ဒီမိုကေရစီနည္းက် အစိုးရပံုစံကို ၅ ရာစုေလာက္ကတည္းက ကမာၻ႔ေနရာအေတာ္မ်ားမ်ားတြင္ ေတြ႕ေနရျပီဟုဆိုႏိုင္သည္။

ဒီမိုကေရစီကို လူမိ်ဳးႏြယ္စု (tribe) မ်ားစတင္ဖဲြ႕စဉ္းမိစဉ္ကတည္းက စတင္ခဲ့သည္။ ေရွးဦးဒီမိုကေရစီ (primitive democracy) သို႔မဟုတ္ လူမိ်ဳးစုႏြယ္အလိုက္စုဖဲြ႕မႈ (tribalism) သည္ ေက်းရြာလူေနမႈအဆင့္မွစတင္ခဲ့သည္။ ေက်းရြာသူ ရြာသားတို႔သည္ ေက်းရြာအတြင္း ရင္ဆိုင္ၾကံုေတြ႕ရသည့္ ျပႆနာမွန္သမွ်ကို ရြာေခါင္းေဆာင္၏ေရွ့ေမွာက္တြင္ မ်က္ႏွာခ်င္းဆိုင္ေျဖရွင္းျခင္းျပဳၾကသည္။ ထိုသို႔စုေဝးေျဖရွင္းရာတြင္ ေက်းရြာအုပ္စုအတြင္းမွ သက္ၾကီးရြယ္အိုမ်ားက ဝင္ေရာက္အၾကံျပဳၾကျခင္းျဖင့္ စုေပါင္းေခါင္းေဆာင္မႈသေဘာတရားကို စတင္ခဲ့ၾကသည္။ လူ႕အဖဲြ႕အစည္းကၾကီးလာျပီး ေက်းရြာမွသည္ ၿမိဳ႕ျပအသြင္ေဆာင္လာသည္။ ၿမိဳ႕ျပအစိုးရမ်ား အလိွ်ဳလိွ်ဳေပၚလာသည့္အခါတြင္ ဘုရင္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးစနစ္ (monarchy) ၊ သက္ဦးဆံပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးစနစ္ (tyranny) ႏွင့္ အထက္တန္းလႊာမႉးမတ္မိ်ဳးႏြယ္မ်ားအုပ္ခ်ဳပ္ေရးစနစ္ (aristocracy) တို႔ေပၚလာၾကသည္။

ဒီမိုကေရစီအစ ဂရိတို႔ကဟုဆိုႏိုင္သည္။ ဂရိတို႔သည္ အီဂ်စ္ႏွင့္ အေရွ့ပိုင္းအုပ္ခ်ဳပ္မႈတို႔ကို အတုယူျပီး အေကာင္းဆံုး အုပ္ခ်ဳပ္မႈစနစ္ကို စတင္ႏိုင္ခဲ့သည္ဟုဆိုရမည္။ ေဘဘီလိုးနီးယားမတိုင္မီ မက္ဆိုပိုေတးမီးယားေခတ္ႏွင့္ ဆူမားရီးယန္းေခတ္ကဗ်ာရွည္ၾကီးမ်ားတြင္ ေရွးဦး ဒီမိုကေရစီသေဘာတရားမ်ားကိုေတြ႕ရိွရေၾကာင္း Thorkild Jacobsen ကေဖာ္ထုတ္ခဲ့ဖူးသည္။ သူက ထိုေရွးေဟာင္း ကဗ်ာမ်ားတြင္ အဆံုးစြန္ဆံုးက်င့္သံုးႏိုင္သည့္အာဏာမိ်ဳးသည္ ႏိုင္ငံသား ေယာက်ာ္းမ်ား အေပၚတြင္ရိွခဲ့သည္ဟုဆိုသည္။ အစိုးရသည္ အာဏာရိွေသာ္လည္း ထိုအာဏာကို အျပည့္အဝက်င့္သံုးႏိုင္သည္အထိ မျဖစ္ေသးဘဲ ခပ္ေလွ်ာ့ေလွ်ာ့ အေနအထားတြင္သာရိွေသးသည္။ ဆူမာရီးယန္းဘုရင္ Gilgamesh တို႔လက္ထက္ေလာက္အထိ သက္ဦးဆံပိုင္ အာဏာမိ်ဳးကို မက်င့္သံုးေသးေၾကာင္းေတြ႕ရသည္။ အၾကြင္းမဲ့အာဏာကို ခ်ဳပ္ကိုင္သူမ်ားမွာ မက္ဆိုပိုေတးမီးယားမင္း မ်ားလက္ထက္ေလာက္မွစတင္ခဲ့သည္။ အဓိကၿမိဳ႕ျပႏိုင္ငံၾကီးမ်ား ေပၚလာသည့္အခါတြင္ ၿမိဳ႕ေတာ္ေကာင္စီတြင္ လူၾကီးမ်ား သာမက လူငယ္အဖဲြ႕မ်ားလည္း ပါဝင္လာရသည္။ ထိုလူငယ္မ်ားသည္ လြတ္လပ္သူမ်ား (ေက်းကြ်န္ မဟုတ္သူမ်ား) ႏွင့္ လက္နက္ကိုင္ေဆာင္ခြင့္ရိွသူမ်ားျဖစ္ရသည္။ ၿမိဳ႕ေတာ္ေကာင္စီဝင္မ်ားသည္ အဓိကက်သည့္ ဆံုးျဖတ္ခ်က္မ်ားတြင္ ပါဝင္အၾကံျပဳဆံုးျဖတ္ျခင္းမ်ားျပဳၾကရသည္။ အထူးသျဖင့္ စစ္ေရးဆိုင္ရာကိစၥမ်ားတြင္ျဖစ္သည္။

အိႏၵိယလူ႕ေဘာင္အဖဲြ႕အစည္း

အေစာဆံုး ဒီမိုကေရစီနည္းက် အုပ္ခ်ဳပ္ပံုစနစ္ကို အိႏၵိယႏိုင္ငံတြင္ေတြ႕ရသည္။ သံဃာ (sanghas) ႏွင့္ ဂန (ganas) ေခၚအဖဲြ႕အစည္းမ်ားတြင္ စတင္ေတြ႕ရိွရသည္။ ခရစ္မတိုင္မီ ၆ ရာစုေလာက္ကတည္းက စတင္ထြန္းကားေနျပီး အခိ်ဳ႕ေနရာမ်ား တြင္ ၄ ရာစုေလာက္ကတည္းက စတင္ခဲ့သည္ဟုဆိုသည္။ အိႏၵိယသို႔ အလက္ဇႏၵားဘုရင္က်ဴးေက်ာ္ ဝင္ေရာက္ခဲ့စဉ္က ဂရိသမိုင္းပညာရွင္ ဒိုင္အိုဒိုးရပ္စ္သည္ အိႏၵိယတြင္ လြတ္လပ္ေသာ ဒီမိုကေရစီအစိုးရစနစ္မ်ား ေပၚထြန္းေနျပီျဖစ္ေၾကာင္း မွတ္တမ္းတင္ထားခဲ့သည္ကိုေတြ႕ရသည္။ ေခတ္သစ္ပညာရွင္မ်ားက ဒီမိုကေရစီဆိုသည့္ စကားလံုးသည္ ခရစ္မေပၚမီ ၃ ရာစုေလာက္ကတည္းကေပၚထြန္းခဲ့ျပီး လူနည္းစုအုပ္ခ်ဳပ္ေရးစနစ္မ်ားတြင္ ေရွ့တန္း မတင္ေသာေၾကာင့္ ကြယ္ေပ်ာက္ခဲ့ရျခင္းျဖစ္သည္ဟုလည္းဆိုၾကသည္။

ဂနအဖဲြ႕အစည္းမ်ားတြင္ ဘုရင္စနစ္ကိုက်င့္သံုးၾကသည္။ ရာဂ်ာ ((raja) ဟုေခၚသည့္ ဘုရင္မ်ားက ညီလာခံတြင္ စဉ္းစားဆံုးျဖတ္ေပးရသည္။ ညီလာခံကို ပံုမွန္က်င္းပေလ့ရိွျပီး အနည္းဆံုး ျပည္နယ္တစ္ခုမွတစ္ဦးတက္ေရာက္ရသည္။ ညီလာခံတက္ခြင့္ရိွသူမ်ားမွာ လြတ္လပ္ေသာသူမ်ား (ေက်းကြ်န္မဟုတ္သူမ်ား) ျဖစ္ၾကရသည္။ ျပည္နယ္တို႔ အေရးကို ေဆြးေႏြးဆံုးျဖတ္ေလ့ရိွသည္။ ထိုညီလာခံတြင္ ဘ႑ာေရး၊ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးႏွင့္ တရားစီရင္ေရးတို႔ကိုလည္း အျပည့္အဝ စီမံခြင့္ရၾကသည္။ မည္သည့္အရာရိွမဆို အျပစ္ကို ထုတ္ေဖာ္ေျပာဆိုလာလွ်င္ ညီလာခံ၏ဆံုးျဖတ္ခ်က္ကို လိုက္နာၾကရသည္။ ဘုရင္ (ရာဂ်ာ) ကို ဂနဟုေခၚသည့္ ျပည္နယ္ကိုယ္စားျပဳကိုယ္စားလွယ္မ်ားမွ ေရြးခ်ယ္ၾကရျပီး၊ ထိုေရြးခ်ယ္ခံရာဂ်ာမ်ားသည္ မ်ားေသာအားျဖင့္ ျမင့္ျမတ္သည့္မိ်ဳးႏြယ္မ်ားမွျဖစ္ေလ့ရိွသည္။ ဘုရင္သည္ ညီလာခံ တက္ရျပီး ေဆြးေႏြးဆံုးျဖတ္ျခင္းမ်ားအျပင္၊ အျခားျပည္နယ္မ်ားမွတက္ေရာက္လာၾကသည့္ ေကာင္စီဝင္မ်ားကို လက္ခံေတြ႕ဆံုကာ ေျပာဆိုေဆြးေႏြးခ်က္မ်ားကို ၾကားနာရသည္။


ေရွးေဟာင္းဂရိႏိုင္ငံ

ဂရိၿမိဳ႕ျပႏိုင္ငံမ်ား၏ ပထမဦဆံုးဖဲြ႕စည္းခဲ့သည့္ ႏိုင္ငံေရးအေဆာက္အအံုသည္ လူမိ်ဳးစုႏြယ္အလိုက္ အၾကီးအကဲ လုပ္သူက အရာရာကို စီမံကြပ္ကဲအုပ္ခ်ဳပ္ရျခင္းျဖစ္သည္။ ေနာင္အခါတြင္ ထိုလူမိ်ဳးစုအၾကီးအကဲကိုပင္ အမ်ားသေဘာတူ ဘုရင္အျဖစ္ေရြးေကာက္တင္ေျမွာက္လာခဲ့သည္။ ထိုအခိ်န္မွစျပီး ၿမိဳ႕ျပႏိုင္ငံေလးတိုင္းတြင္ သမၼတအုပ္ခ်ဳပ္ သည့္ပံုစံမိ်ဳးျဖင့္ ဘုရင္စနစ္ေပၚေပါက္လာခဲ့သည္။

ဘုရင္မ်ားသည္ ေနာက္ပိုင္းတြင္ ျပည္သူတင္ေျမွာက္ျခင္းေၾကာင့္မဟုတ္ဘဲ သားစဉ္ေျမးဆက္အုပ္ခ်ဳပ္လာၾကသျဖင့္ သက္ဦးဆံပိုင္ဘုရင္သေဘာမိ်ဳးေဆာင္လာၾကသည္။ တင္းက်ပ္သည့္ သက္ဦးဆံပိုင္ဘုရင္စနစ္ကို မေက်နပ္ ၾကသျဖင့္ မႉးမတ္မ်ားစုေပါင္းကာ ဘုရင္စနစ္ကို တိုက္ဖ်က္ခဲ့ၾကသည္။ ဘုရင္စနစ္မွ မႉးမတ္တို႔အုပ္စိုးသည့္ေခတ္သို႔ ေရာက္ရိွခဲ့ရသည္။

မႉးမတ္မ်ားသည္ ၾကံရည္ဖန္ရည္ေကာင္းၾကသျဖင့္ ဘုရင္ထက္ ျပည္သူမ်ားက ႏွစ္သက္သေဘာက်ခဲ့ၾကသည္။ ဘီစီ ၇ ရာစုခန္႔အထိ ဂရိႏိုင္ငံတြင္ မႉးမတ္အုပ္စိုးမႈမ်ား ေခတ္စားေနေသးေၾကာင္းေတြ႕ရသည္။ မႉးမတ္မ်ားသည္ ေနာက္ပိုင္းတြင္ ေဖာက္ျပန္လာၾကျပီး အခ်င္းခ်င္းအျပိုင္အဆိုင္မ်ားမႈ၊ မသမာမႈမ်ား၊ အာဏာလုမႈမ်ားေၾကာင့္ ျပည္သူတို႔ သည္ ဘုရင္စနစ္ကိုသာမက မႉးမတ္မ်ားအုပ္စိုးသည့္စနစ္ကိုပါ မုန္းတီးရံြ႕ရွာလာၾကသည္။ မႉးမတ္မ်ား၏ဖိနိွပ္မႈကို ျပည္သူတို႔မခံရပ္ႏိုင္သည့္အဆံုးတြင္ ေတာ္လွန္တိုက္ခိုက္မႈမ်ားျပဳလာသျဖင့္ အခိ်န္ၾကျမင့္စြာ ဂရိႏိုင္ငံေတာ္အတြင္း ပဋိပကၡမ်ား ျဖစ္ပြားခဲ့ရသည္။

မႉးမတ္တို႔လက္မွ သာမန္အရပ္သား နန္းလုဘုရင္မ်ား (Tyrants) အလိွ်ဳလိွ်ဳေပၚလာၾကသည္။ မႉးမတ္တို႔လက္မွ အာဏာကို အၾကမ္းဖက္လုယူျပီး ထီးနန္းသိမ္းပိုက္မႈကို ျပည္သူမ်ားက သူရဲေကာင္းမ်ားသဖြယ္အားေပးခီ်းေျမွာက္ျပီး ယံုၾကည္လက္ခံခဲ့ၾကသည္မွာ ဘီစီ ၇၀၀ မွ ၅၀၀ အတြင္း ႏွစ္ေပါင္း ၂၀၀ ခန္႔အထိၾကခဲ့သည္။

နန္းလုမင္းမ်ားသည္ ဘုရင္မိ်ဳးႏြယ္လည္းမဟုတ္၊ မႉးမတ္တို႔ႏွင့္လည္းမဆိုင္၊ သာမန္အရပ္သားမ်ားထဲမွ ေပၚလာ ျခင္းေၾကာင့္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးတြင္ အားနည္းခ်က္မ်ားရိွေနသည္ကေတာ့ အမွန္ျဖစ္သည္။ အခိ်ဳ႕ေသာနန္းလုမင္းမ်ားသည္ အလြန္ရက္စက္ၾကမ္းၾကဳတ္ၾကသျဖင့္ ဘုရင္စနစ္ႏွင့္ မႉးမတ္အုပ္ခ်ဳပ္မႈစနစ္မ်ားထက္ပင္ ဆိုးရြားမႈမ်ားကို ျပည္သူတို႔ ခံစားလာၾကရျပန္သည္။ ဆိုးသြမ္းသည့္ နန္းလုမင္းမ်ားဒဏ္ကို ျပည္သူတို႔မခံရပ္ႏိုင္သည့္အဆံုးတြင္ အခ်င္းခ်င္း စည္းလံုးညီညြတ္မႈျဖင့္ နန္းလုမင္းမ်ား၏အာဏာကို တိုက္ခိုက္သိမ္းပိုက္ျပီး ျပည္သူ႕အာဏာကို စတင္ထူေထာင္ခဲ့ၾက ရံုမွ်မက ထိုသို႔ ျပည္သူအေပၚရက္စက္ေသာအုပ္ခ်ဳပ္သူမ်ားကို နန္းလုသတ္ျဖတ္ရျခင္းသည္ပင္ မြန္ျမတ္ေသာအလုပ္ဟူ၍ ယူဆလာၾကသည္။

နန္းလုမင္းမ်ားကို ေတာ္လွန္ခဲ့သည့္ ဘီစီ ၆၀၀ ေနာက္ပိုင္းတြင္ ဂရိႏိုင္ငံ၌ ၿမိဳ႕ျပအုပ္ခ်ဳပ္ေရးပံုစံမ်ား ေျပာင္းလဲ သြားသည္။ ဂရိအုပ္ခ်ဳပ္ေရးစနစ္သစ္တြင္ အုပ္စိုးသူမင္းလည္းမရိွ၊ မႉးမတ္လည္းမရိွဘဲ ျပည္သူတို႔အခ်င္းခ်င္းစုေပါင္း ကာ ၿမိဳ႕ျပအုပ္ခ်ဳပ္ေရးကို စီမံေဆာင္ရြက္ပိုင္ခြင့္ရရိွလာၾကသျဖင့္ ထိုအခိ်န္မွစတင္ျပီး ဒီမိုကေရစီအုပ္ခ်ဳပ္ေရးစနစ္ စတင္ခဲ့သည္ဟုဆိုႏိုင္သည္။

ဂရိၿမိဳ႕ျပႏိုင္ငံအမ်ားအျပားရိွသျဖင့္ ဖဲြ႕စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပံုမ်ားလည္း တစ္ခုႏွင့္တစ္ခု မတူညီၾကေပ။ ဂရိၿမိဳ႕ျပႏိုင္ငံ မ်ားထဲတြင္ ဒီမိုကေရစီအက်ဆံုးအုပ္ခ်ဳပ္ေရးစနစ္ကို အေကာင္အထည္ေဖာ္ႏိုင္သည့္ စပါတာႏွင့္ ေအသင္ၿမိဳ႕ျပႏိုင္ငံ မ်ားအၾကာင္းကို ေလ့လာထားရန္လိုေပသည္။


စပါတာၿမိဳ႕ျပႏိုင္ငံဒီမိုကေရစီ

ေရွးေဟာင္းဂရိႏိုင္ငံ၏ အေစာပိုင္းကာလတြင္ ၿမိဳ႕ျပႏိုင္ငံငယ္ေလးမ်ားသည္ ႏိုင္ငံေရး လြတ္လပ္မႈအားနည္းေသးသည္ဟုဆိုရမည္။ ၿမိဳ႕ျပႏိုင္ငံအုပ္ခ်ဳပ္သူမ်ားကို Poleis ဟုေခၚၾကျပီး လူနည္းစုကိုယ္စားျပဳသည့္ အုပ္ခ်ဳပ္သူမ်ား လည္းျဖစ္ၾကသည္။ ဂရိေခတ္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအဆင့္အတန္းတြင္ ဒီမိုကေရစီသေဘာတရား အထြန္းကားဆံုး ၿမိဳ႕ျပႏိုင္ငံ ႏွစ္ခုမွာ ေအသင္ (Athens) ႏွင့္ စပါတာ (Sparta) ၿမိဳ႕ျပႏိုင္ငံမ်ားျဖစ္သည္။ စပါတာတို႔သည္ ပုဂၢလိကပိုင္ဆိုင္မႈကို ျငင္းပယ္ၾကသည့္အျပင္ လူတန္းစားလည္းခဲြျခားၾကသျဖင့္ ထူးဆန္းသည့္ လူ႕ေဘာင္အဖဲြ႕အစည္းတစ္ခုဟုဆိုႏိုင္သည္။ စပါတန္အစိုးရသည္ ႏိုင္ငံေရးအာဏာပိုင္အဖဲြ႕ကို ေလးမိ်ဳးခဲြျခားထားသည္။

ပထမ အမိ်ဳးအစားမွာ ဘုရင္အဖဲြ႕ျဖစ္သည္။ ဘုရင္အဖဲြ႕တြင္ ဘုရင္ႏွစ္ပါး ပါဝင္ရသည္။ စပါတာဘုရင္ႏွင့္ ဂီ်ရြန္တီ (Gerontes) ဟုေခၚသည့္ အသက္အရြယ္ၾကီးသူမ်ားကို ကိုယ္စားျပဳရသည့္ဘုရင္ (Gerousia) တိုျဖစ္သည္။ တတိယတစ္မိ်ဳးမွာ ဘုရင္ကိုၾကီးၾကပ္ရသည့္ (Ephors) ျဖစ္ျပီး၊ စတုတၳတစ္မိ်ဳးမွာ စပါတန္ညီလာခံတက္ေရာက္ခြင့္ရသူ မ်ား (Apella) တို႔ျဖစ္သည္။

ဘုရင္ႏွစ္ပါးသည္ အစိုးရအဖဲြ႕ကို ဦးေဆာင္ရသူမ်ားျဖစ္ျပီး၊ ကိုယ့္ေနရာႏွင့္ကိုယ္ သီးျခားရပ္တည္ကာ အုပ္စိုးမႈကို ညီညြတ္စြာျပဳလုပ္ၾကရသည္။ သို႔ေသာ္ ဘုရင္ႏွစ္ပါးျဖစ္ေနသျဖင့္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးတြင္ ထိေရာက္မႈမရိွဘဲ အားနည္းမႈ ကေတာ့ ရိွေနသည္။ ဘုရင္တို႔က တရားစီရင္ေရးကို Gerousia တို႔ပါမွ စီရင္ပိုင္ခြင့္ရိွသည္။ Gerousia အဖဲြ႕ဝင္မ်ားသည္ အသက္ ၆၀ ေက်ာ္ အရြယ္မွေရြးေကာက္ခံပိုင္ခြင့္ရိွၾကသည္။ သို႔ေသာ္လက္ေတြ႕တြင္မူ ခ်မ္းသာသူမ်ား၊ သူေကာင္း မိ်ဳးႏြယ္ဝင္မ်ား ထဲမွသာ ေရြးခ်ယ္တင္ေျမွာက္ၾကသည္ကမ်ားသည္။ Gerousia တို႔သည္ အမႈမ်ားတြင္ ေရွးဦး ၾကားနာမႈမ်ားကိုျပဳၾကရသည္။

Apella မ်ားသည္ ဒီမိုကေရစီနည္းအက်ဆံုး ေရြးေကာက္တင္ေျမွာက္ခံရသူမ်ားျဖစ္သည္။ အသက္ ၃၀ ေက်ာ္မွ ညီလာခံတက္ေရာက္ခြင့္အတြက္ ေရြးခ်ယ္ခံရျပီး Apella သို႔မဟုတ္ Ephors မ်ားျဖစ္ခြင့္ရိွသည္။ သူတို႔သည္ ညီလာခံ တြင္ Gerousia တို႔၏ ဆံုးျဖတ္ခ်က္မ်ားကို ျငင္းပယ္ပိုင္ခြင့္ရိွသူမ်ားျဖစ္သည္။ Ephors တို႔ကို စပါတန္ညီလာခံမွ ဘုရင့္ကို ၾကီးၾကပ္အၾကံဉာဏ္ေပးႏိုင္စြမ္းရိွမည့္ Apella တို႔ထဲမွ ၅ ဦးကို ေရြးေကာက္တင္ေျမွာက္ၾကျခင္းျဖစ္သည္။ တစ္နည္းအားျဖင့္ ေအာက္ေျခလူတန္းစားသည္လည္း ဘုရင့္အၾကံေပးျဖစ္ႏိုင္ခြင့္ကို စပါတန္လူ႕ေဘာင္တြင္ ေတြ႕ရိွရ သည္။ မိ်ဳးႏြယ္ေၾကာင့္မဟုတ္ဘဲ ေအာက္ေျခမွတက္လာသည့္ ႏိုင္ငံသားမ်ားက ဘုရင့္ကို အၾကံေပးႏိုင္ရံုမွ်မက ဘုရင္ကို မၾကိဳက္လွ်င္ ျဖဳတ္ခ်ခြင့္ရိွျခင္းသည္ စပါတန္ေခတ္အုပ္ခ်ဳပ္ေရး၏ ထူးျခားခ်က္ဟုဆိုႏိုင္သည္။

စပါတန္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးစနစ္ကို တီထြင္သူမွာ ထင္ရွားသည့္ ဥပေဒျပဳသူ Lycurgus ျဖစ္သည္။ ဘီစီ ၇ ရာစုအလယ္ ေလာက္တြင္ စပါတာ၌ ေက်းကြ်န္တို႔၏ ေတာ္လွန္ေရးတစ္ရပ္ျဖစ္ပြားခဲ့သည္။ သူက ေက်းကြ်န္မ်ားႏွင့္ပူးေပါင္းျပီး စပါတာျပန္လည္ျပဳျပင္ေရးစနစ္မ်ားကို ေရးဆဲြခ်မွတ္အေကာင္အထည္ေဖာ္ခဲ့သည္။ ေနာက္ထပ္ ေက်းကြ်န္တို႔၏ ေတာ္လွန္ေရးတစ္ရပ္ ထပ္မံမေပၚေပါက္ေစရန္အတြက္ Lycurgus သည္ အဆင့္ျမင့္ စစ္တပ္ႏွင့္ စစ္မႈထမ္းအဖဲြ႕အစည္း တစ္ခုကို ထူေထာင္ကာ ဂရိ ၿမိဳ႕ျပႏိုင္ငံမ်ားတြင္ စပါတာကို အင္အားအေတာင့္တင္းဆံုးႏိုင္ငံၾကီးတစ္ႏိုင္ငံျဖစ္ေစရန္ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲခဲ့သည္။ Lycurgus ၏ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈသည္ စပါတာကို အားသာခ်က္ သံုးခ်က္ျဖစ္ေပၚေစခဲ့သည္။

၁။ ျပည္သူမ်ားၾကားတြင္ တန္းတူညီမွ်မႈကိုျဖစ္ေစျခင္

၂။ စစ္တပ္ကို ဖဲြ႕စည္းထူေထာင္ႏိုင္ခဲ့ျခင္းႏွင့္

၃။ စည္းကမ္းရိွရိွ တာဝန္သိသိေနထိုင္တတ္သည့္လူ႕ေဘာင္တစ္ခုကိုျဖစ္ထြန္းလာေစျခင္း တို႔ျဖစ္သည္။ ထို႔ျပင္ Lycurgus သည္ စပါတန္အစိုးရ၏ အဓိကယႏၲရားသည္ Gerousia ႏွင့္ ေစႏူ တို႔ျဖစ္ျပီး၊ ဘုရင္၏အခန္းက႑ကို နည္းႏိုင္သမွ်နည္းေအာင္ ေလွ်ာ့ခ်ထားခဲ့သည္။

Lycurgus ၏ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈမ်ားကို ဥပေဒအျဖစ္ ေရးသားမွတ္တမ္းတင္ခဲ့သည္။ ထိုဥပေဒကို Great Rhetra ဟုေခၚသည္။ ကမာၻ႕ပထမဦးဆံုး ဖဲြ႕စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပံု အေျခခံဥပေဒဟူ၍လည္းဆိုႏိုင္သည္။ ေနာက္ပိုင္းတြင္ စပါတာတို႔သည္ စစ္ေရးတြင္ စူပါပါဝါအေနအထားသို႔ေရာက္လာခဲ့သည္။ ဂရိႏိုင္ငံေတာ္ၾကီး တည္တံ့ခိုင္ျမဲေရးႏွင့္ ႏိုင္ငံေရးတည္ျငိမ္မႈတို႔အတြက္ စံျပဳေလာက္သည့္ ဥပေဒႏွင့္ ခိုင္မာေတာင့္တင္းသည့္ စစ္တပ္အင္အားကို စပါတာတို႔ ပိုင္ဆိုင္သြားႏိုင္ခဲ့ျခင္း ေၾကာင့္ျဖစ္သည္။ စပါတန္တို႔က သူတို႔ကိုသူတို႔ သာတူညီမွ် လူေနမႈဘဝကိုစတင္ထူေထာင္ ႏိုင္ခဲ့သူမ်ားအျဖစ္ ဂုဏ္ယူဝံ့ၾကြားခဲ့ၾကသည္။ စပါတာတို႔ လူေနမႈျမင့္မားရျခင္းသည္ ပညာေရးေၾကာင့္လည္းျဖစ္သည္။ စပါတာပညာေရးစနစ္ (agoge) သည္စပါႏိုင္ငံအတြင္းရိွ ဆင္းရဲ ခ်မ္းသာ မည္သည့္အဆင့္အတန္းရိွသည္ျဖစ္ေစ တန္းတူညီမွ် ပညာသင္ၾကားခြင့္ရၾကျခင္းေၾကာင့္ စိတ္ဓာတ္ေရးရာအရလည္း အေတာ္ေလးျမင့္မားသူမ်ားျဖစ္ေၾကာင္း ဆိုႏိုင္သည္။

စပါတန္တို႔သည္ ေခတ္ျပိုင္ သမိုင္းပညာရွင္မ်ားျဖစ္ၾကသည့္ ဟီရိုဒိုးတပ္စ္ႏွင့္ ဇီႏိုဖုန္းမွသည္ အေတြးအေခၚပညာ ရွင္မ်ားျဖစ္သည့္ ပေလတိုႏွင့္ အရစၥတိုတယ္တို႔အထိ ေလးစားၾကည္ညိုတန္ဖိုးထားခဲ့ၾကသည္။ စပါတန္အမိ်ဳးသမီးမ်ားသည္ အျခားအမိ်ဳးသမီးမ်ားႏွင့္မတူ အေမြဆက္ခံပိုင္ခြင့္ရိွျခင္း၊ မိမိႀကိဳက္ႏွစ္သက္သူႏွင့္ လက္ထပ္ခြင့္ရိွျခင္း၊ လြတ္လပ္စြာ ပညာသင္ၾကားပိုင္ခြင့္ရိွျခင္းတို႔သည္ ထိုေခတ္အမိ်ဳးသမီးတို႔၏ဘဝတြင္ ထူးျခားခ်က္တစ္ခုျဖစ္သည္။ စပါတန္ လူ႕ေဘာင္အဖဲြ႕အစည္းသည္ ျပည္သူကို ဘုရင္၏စိုးမိုးခ်ဳပ္ကိုင္မႈေၾကာင့္ ေၾကာက္ရံြ႕ထိတ္လန္႔အားငယ္ေနရမည့္ စိတ္ေတြကိုပယ္ေစျပီး ဘုရင္ကိုမႀကိဳက္လွ်င္ ျဖဳတ္ခ်ခြင့္၊ ျပည္ႏွင္ခြင့္မ်ားရထားသည့္ လြတ္လပ္ေသာျပည္သူမ်ားဟု ဆိုႏိုင္သည္။ စပါတန္ဖဲြ႕စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပံုတြင္ အထက္ပါဒီမိုကေရစီနည္းက်က်စနစ္မ်ား ရိွခဲ့ေသာ္လည္း လူနည္းစုအသိုင္းအဝိုင္းကို ကိုယ္စားျပဳသည့္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအဖဲြ႕က အားနည္းခ်က္လိုျဖစ္ေနသည္။ ပထမဦးဆံုးအားနည္းခ်က္မွာ လြတ္လပ္သည္ ဆိုေသာ္လည္း တစ္ဦးခ်င္းဆိုင္ရာ လြတ္လပ္မႈကိုခ်ဳပ္ကိုင္ထားမႈမ်ား ရိွေနေၾကာင္းေတြ႕ရသည္။ Plutarch ဆိုသူက ထိုစဉ္ကတည္းက စပါတာအုပ္ခ်ဳပ္ေရးႏွင့္ပတ္သက္ျပီး ဤသို႔ေဝဖန္ခဲ့သည္။ "လူတိုင္း မိမိဆႏၵရိွသည့္အတိုင္း ေနထိုင္ခြင့္မရိွ။ စစ္မႈထမ္းခ်င္သည္ျဖစ္ေစ မထမ္းခ်င္သည္ျဖစ္ေစ ႏိုင္ငံေရးအရ စစ္တပ္သို႔သြားၾကရသည္"။ ဒုတိယအားနည္းခ်က္မွာ Gerousia မ်ားသည္ မိမိတို႔အာဏာတည္ျမဲေရးႏွင့္ ဩဇာသက္ေရာက္ေရးတို႔အတြက္ အာဏာကို ခ်ဳပ္ကိုင္ကာ အစိုးရအဖဲြ႕ေနရာအေတာ္မ်ားမ်ားတြင္ ျဖန္႔က်က္ေနရာဝင္ယူေနၾကျခင္းျဖစ္သည္။

စပါတန္အုပ္ခ်ဳပ္ပံုစနစ္တြင္ စနစ္အမိ်ဳးမိ်ဳးေရာျပြမ္းေနသည္။ ဘုရင္ႏွစ္ဦးျဖင့္အုပ္စိုးျခင္းကပင္ ပေဒသရာဇ္စနစ္ကို မစြန္႔လႊတ္ႏိုင္ေသးပဲ၊ ဥပေဒျပဳေကာင္စီကလည္း မႉးမတ္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးစနစ္ႏွင့္တူေနသည္။ စပါတန္တို႔တြင္ ေယာက်ာ္း တိုင္းအုပ္ခ်ဳပ္ေရးတြင္ပါဝင္ခြင့္ တန္းတူညီမွ်ရိွသည္ဆိုျခင္းကလည္း အမိ်ဳးသမီးမ်ားပါဝင္ခြင့္မရေသးေသာေၾကာင့္ စစ္မွန္သည့္ ဒီမိုကေရစီဟူ၍ မေျပာႏိုင္ေသးေပ။

စပါတန္တို႔သည္ ျပည္သူ႕လႊတ္ေတာ္တြင္ ပါဝင္ခြင့္ရသည္ဆိုေစ ထိုအခိ်န္က စပါတန္လူမိ်ဳးစစ္စစ္မွာ တိုင္းျပည္ လူဦးေရ၏ ၅ ရာခိုင္နႈန္းသာရိွသျဖင့္ လူနည္းစု မိမိတို႔အဝန္းအဝိုင္းအတြင္း၌သာ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးစနစ္ကိုထူေထာင္ျခင္း ျဖစ္သည္ဟူ၍လည္းဆိုႏိုင္သည္။ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးတြင္ က်န္လူတန္းစားမ်ားျဖစ္ေသာ တိုင္းရင္းသားကုန္သည္မ်ား၊ လက္မႈပညာရွင္မ်ား၊ ေက်းကြ်န္မ်ားသည္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးတြင္ လံုး၀ပါဝင္ခြင့္မရိွသည့္အျပင္ ႏိုင္ငံျခားသားမ်ားဆိုပါက ပို၍ အခြင့္အေရးမရရိွၾကေပ။


ေအသင္ၿမိဳ႕ျပႏိုင္ငံဒီမိုကေရစီ

ဂရိစစ္သူၾကီး ပရီးကလီးစ္ (Pericles) ေခတ္ (ဘီစီ ၄၆၁ မွ ၄၃၁) ေအသင္ၿမိဳ႕ျပႏိုင္ငံသည္ လူဦးေရ ၃ သိန္း ခန္႔ရိွသည္။ ေအသင္ၿမိဳ႕ျပႏိုင္ငံသားစစ္စစ္ ၁၂၀၀၀၀ မွ ၁၆၀၀၀၀ ၾကား၊ ေအသင္သို႔လာေရာက္ စီးပြားရွာ ေနၾကသည့္ ႏိုင္ငံျခားသား ၄၅၀၀၀ ခန္႔ႏွင့္ ေက်းကြ်န္ ၈၀၀၀၀ ခန္႔တို႔ျဖစ္သည္။ လူတန္းစားကိုလည္း အထက္ပါ အတိုင္း သံုးမိ်ဳးခဲြျခားထားသည္။ ေက်းကြ်န္လူတန္းစားသည္ ေအသင္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးတြင္ လံုး၀ပါဝင္ေဆာင္ရြက္ခြင့္ မရိွသူမ်ားအျဖစ္ သတ္မွတ္ထားျခင္း ခံရသည္။ ေက်းကြ်န္တို႔သည္ ေျမယာလည္းပိုင္ဆိုင္ခြင့္မရိွၾကေပ။

ေအသင္ႏိုင္ငံသားစစ္စစ္မ်ားသည္ အသက္ ၂၀ ျပည့္လွ်င္ ဆင္းရဲခ်မ္းသာမေရြး ႏိုင္ငံအေရးအရာမ်ားတြင္ ပါဝင္ေဆာင္ရြက္ခြင့္ရိွၾကသည္။ ေအသင္ၿမိဳ႕တြင္ အရြယ္ေရာက္ျပီးသူ ႏိုင္ငံသားတိုင္းပါဝင္သည့္ ၿမိဳ႕ျပအားလံုး၏ လူထုအစည္းအေဝးၾကီး (Assembly) ကို တစ္ႏွစ္လွ်င္ ၁၀ ၾကိမ္က်င္းပေလ့ရိွသည္။ ထိုလူထုအစည္းအေဝးၾကီး သာလွ်င္ ႏိုင္ငံ၏ အာဏာပိုင္အဖဲြ႕ဟုဆိုႏိုင္သည္။ ထိုအစည္းအေဝးကိုက်င္းပခိ်န္တြင္ အဖဲြ႕ဝင္ႏိုင္ငံသား ၆၀၀၀ တက္ေရာက္ပါက အစည္းအေဝး ျဖစ္ေျမာက္သည္။

Assembly ကို ဂရိဘာသာစကားျဖင့္ Ecclesia ဟုေခၚသည္။ ဒီမိုကေရစီနည္းအရ လူတိုင္းပါဝင္ႏိုင္မည့္ အခြင့္အေရးကို ဘီစီ ၅၀၇ ေလာက္မွစတင္ခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။ ထိုလူထုအစည္းအေဝးၾကီးသည္ အခ်ဳပ္အျခာအာဏာကို ေဖာ္ေဆာင္သည့္ အသြင္ေဆာင္ျပီး တိုက္ရိုက္ဒီမိုကေရစီကို စတင္ခင္းက်င္းခဲ့သည့္ ႏိုင္ငံေရးအဆင္အယင္လည္းျဖစ္သည္။

လူထုအစည္းအေဝးၾကီးသည္ ဒီမိုကေရစီ၏ျပယုဂ္သာျဖစ္ျပီး ႏိုင္ငံအုပ္ခ်ဳပ္ေရးကို လက္ေတြ႕တာဝန္ထမ္းေဆာင္ရသည့္ လူထုေကာင္စီကို သီးျခားဖဲြ႕စည္းထားသည္။ လူထုေကာင္စီတြင္ လူမိ်ဳးႏြယ္စု ၁၀ စုမွ၊ တစ္စုလွ်င္ လူဦး ေရ ၅၀ က်ျဖင့္ ေရြးခ်ယ္ထားသည့္ စုစုေပါင္း ကိုယ္စားလွယ္ ၅၀၀ ကသာ အခရာျဖစ္သည္။ ထိုေကာ္မတီဝင္ ၅၀၀ သည္ ေအသင္ၿမိဳ႕၏ အခ်ဳပ္အျခာအာဏာပိုင္အဖဲြ႕ဟုဆိုႏိုင္သလို လူထုအစည္းအေဝးၾကီးကို ထိန္းခ်ဳပ္ရသူမ်ား လည္းျဖစ္ၾကသည္။

ေကာင္စီဝင္မ်ားကို လူမိ်ဳးစုမ်ားအတြင္းမွ တိုက္ရိုက္ေရြးေကာက္ တင္ေျမွာက္ခဲ့ၾကရသည္။ ထိုျပည္သူ႕ကိုယ္စား လွယ္မ်ားကို သက္တမ္း တစ္ႏွစ္သာ သတ္မွတ္ျပီး ႏွစ္စဉ္ျပန္လည္ေရြးေကာက္ၾကသည္။ ေရြးေကာက္ရာတြင္ မဲဆႏၵျဖင့္သာေရြးေကာက္ၾကသည္

လူထုေကာင္စီ၏တာဝန္မွာ ႏိုင္ငံသားမ်ားအားလံုးပါဝင္လာသည့္ လူထုအစည္းအေဝးၾကီးတြင္ ေဆြးေႏြးရန္ ကိစၥအရပ္ရပ္ကို ဦးေဆာင္ရသည္။ လူထုေကာင္စီ၏တာဝန္ယူရမႈအပိုင္းသည္ မ်ားျပားလွသည္။ ေကာင္စီဥကၠဌကိုလည္း ေကာင္စီဝင္မ်ားထဲမွ တစ္ေန့တစ္ဦးက်ျဖင့္ ေန့စဉ္ေရြးေကာက္ျပီး လူထုအစည္းအေဝးၾကီးကို ဦးေဆာင္ဦးရြက္ ျပဳရသည္။

လူထုေကာင္စီ၏ အဓိကတာဝန္မွာ ေအသင္ၿမိဳ႕ျပႏိုင္ငံဖဲြ႕စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပံုဥပေဒမ်ားႏွင့္ တရားဥပေဒမ်ားကို အျမဲဆန္းစစ္ျပီး ဥပေဒအေဟာင္းမ်ားကို ရုပ္သိမ္းျခင္း၊ ျပင္ဆင္ျခင္း၊ အသစ္ေရးဆဲြခ်မွတ္ျခင္းမ်ားကို ျပဳလုပ္ၾကရသည္။ လူထုေကာင္စီသည္ ဗဟိုအစိုးရ၏တာဝန္မ်ားကိုပါ ေဆာင္ရြက္ေပးၾကရသျဖင့္ အေရးၾကီးသည့္အဖဲြ႕အစည္းဟု ဆိုႏိုင္သည္။ ထို႔ျပင္ ၿမိဳ႕ျပႏိုင္ငံမ်ား၏ တရားေရးကိစၥမ်ားကိုပါ ၾကီးၾကပ္ေပးရျပီး အျပစ္ရိွသူမ်ားကို ေထာင္သြင္းအက်ဉ္းခ်ျခင္း၊ ေသဒဏ္ေပးျခင္းတို႔ကိုပါျပဳလုပ္ရသည္။ ၿမိဳ႕ျပႏိုင္ငံ၏ ဘ႑ာေရး၊ အခြန္ေကာက္ခံေရး၊ ျပည္သူ႕ ပစၥည္းမ်ားစီမံထိန္းသိမ္းေရးတို႔အျပင္ ၾကည္းတပ္၊ ေရတပ္၊ ႏွင့္ အစိုးရအမႈထမ္းမ်ားကို ထိန္းသိမ္းကြပ္ကဲရသည့္ တာဝန္မ်ားကို ထမ္းေဆာင္ရသျဖင့္ အေရးအပါဆံုး အဖဲြ႕အစည္းဟုဆိုႏိုင္သည္။

ေအသင္ၿမိဳ႕ျပႏိုင္ငံဒီမိုကေရစီစနစ္သည္ ျပည္သူတို႔က တိုက္ရိုက္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရသည့္ တိုက္ရိုက္ဒီမိုကေရစီစနစ္ ျဖစ္သည္ဟုဆိုႏိုင္သည္။ ျပည္သူတိုင္း ႏိုင္ငံအတြက္ တာဝန္ရိွစြာျဖင့္ ႏိုင္ငံေရးတြင္ ပါဝင္ခြင့္ရိွျခင္းကို ကမာၻ႕သမိုင္းတြင္ ပထမဦးဆံုးျဖစ္ေပၚေစခဲ့သည္။

ေအသင္ႏိုင္ငံသားစစ္စစ္တို႔သည္ လူဦးေရ ၁၂၀၀၀၀ မွ ၁၆၀၀၀၀ အတြင္းသာရိွျပီး၊ အမိ်ဳးသမီးမ်ားႏွင့္ အရြယ္မေရာက္ေသးသူဦးေရကို ပယ္လိုက္လွ်င္ ႏိုင္ငံသားဦးေရ ၄၀၀၀၀ ခန္႔ကသာ ႏိုင္ငံတြင္း၌ တန္းတူညီမွ် အခြင့္အေရးကို ခံစားခြင့္ရိွသူမ်ားဟုဆိုႏိုင္သည္။ လူဦးေရ ၃ သိန္းတြင္ ၄၀၀၀၀ ျဖစ္သည္။ ထိုလူဦးေရထဲမွ မႉးမတ္အႏြယ္ဝင္ ေငြရွင္ေၾကးရွင္မ်ားက လူဦးေရ ၂၅၀၀ ခန္႔ရိွသည္။ ထိုအထက္တန္းစားမ်ားသည္ ေက်းကြ်န္မ်ားကို တရားဝင္ပိုင္ဆိုင္ထားၾကျပီး ေက်းကြ်န္စနစ္ကို ပယ္ဖ်က္ႏိုင္ျခင္းမရိွခဲ့ၾကေပ။ ေနာက္ပိုင္းတြင္ မႉးမိ်ဳးမတ္ႏြယ္မ်ား ႏွင့္ ေငြေၾကးခ်မ္းသာသူမ်ားသည္ ဆင္းရဲသားမ်ားအေပၚ ေငြေၾကးအရခ်ဳပ္ကိုင္ျပီး ႏိုင္ငံေရးအာဏာကို သိမ္းပိုက္မႈ မ်ား၊ မရ ရေအာင္ၾကံေဆာင္မႈမ်ား ျပဳလုပ္လာၾကသည္။

ေအသင္ၿမိဳ႕ျပဒီမိုကေရစီသည္ မည္မွ်ပင္ေကာင္းမြန္စနစ္က်သည္ဆိုေစ ေနာက္ပိုင္းတြင္ အက်င့္ပ်က္ေဖာက္ျပန္မႈ မ်ား၊ ယုတ္မာမႈမ်ား၊ တရားမဲ့မႈမ်ားႏွင့္ ႏိုင္လိုမင္းထက္က်င့္သံုးမႈမ်ားေၾကာင့္ ဒီမိုကေရစီဆိတ္သုဉ္းလာခဲ့ရသည္။ ပရီးကလီးစ္ ကြယ္လြန္သည့္အခါတြင္လည္း ႏိုင္ငံေရးအာဏာလုမႈမ်ားပိုမိုမ်ားျပားလာခဲ့ျပီး ေအသင္ၿမိဳ႕ျပႏိုင္ငံလည္း ေခတ္မိွန္လာခဲ့ရေတာ့သည္။


ကဲြျပားေသာ အယူအဆႏွင့္ လုပ္ထံုးလုပ္နည္းမ်ား

မ်က္ေမွာက္ေခတ္တြင္ တိုင္းႏိုင္ငံမ်ားသည္ လူဦးေရ အဆမတန္ မ်ားျပားလာသျဖင့္ ဂရိၿမိဳ႕ျပႏိုင္ငံမ်ားေခတ္ကကဲ့သို႔ ႏိုင္ငံအုပ္ခ်ဳပ္ေရးတြင္ ျပည္သူတို႔ တိုက္ရိုက္ပါဝင္ေဆာင္ရြက္ရန္ မျဖစ္ႏိုင္ေတာ့ေခ်။ ထို႔ေၾကာင့္ သြယ္ဝိုက္ဒီမိုကေရစီစနစ္ကို သံုးစဲြၾကရသည္။ ျပည္သူတို႔က ေရြးခ်ယ္တင္ေျမွာက္လိုက္ေသာ ကိုယ္စားလွယ္မ်ားက ဥပေဒျပဳေရး အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမ်ားႏွင့္ တရားစီရင္ေရးတို႔ကို ေဆာင္ရြက္သြားၾကသည့္ စနစ္ျဖစ္သည္။

ဒီမိုကေရစီစနစ္အရ “အစိုးရ”ဟူသည္ ျပည္သူအမ်ားက ေရြးခ်ယ္တင္ေျမွာက္လိုက္ေသာ ကိုယ္စားလွယ္မ်ားထဲမွ ႏိုင္ငံ၏ နိစၥဓူဝစီမံခန္႔ခဲြေရး တာဝန္မ်ားကို ထမ္းေဆာင္ရန္ ထပ္ဆင့္ ေရြးခ်ယ္ခံရသည့္ အဖဲြ႕ျဖစ္သည္။ ျပည္သူတို႔၏ ကိုယ္စားလွယ္မ်ားကိုေရြးခ်ယ္ရာတြင္ လိွ်ဳ႕ဝွက္မဲေပးေသာစနစ္ျဖင့္ လြတ္လပ္စြာ ေရြးခ်ယ္ခြင့္ရိွသည္။

တစ္ပါတီစနစ္ထားရိွေသာ ႏိုင္ငံမ်ားတြင္ကား “ဆိုရွယ္လစ္ဒီမိုကေရစီ”ကို လက္ခံက်င့္သံုးၾကသည္။ ထိုႏိုင္ငံမ်ားတြင္ တစ္ခုတည္းေသာ ပါတီသည္ ႏိုင္ငံရိွျပည္သူအမ်ားစုၾကီးကို ကိုယ္စားျပဳသည္ဟု ဆိုသည္။

လက္တစ္ဆုပ္စာ လူတစ္စု လက္အတြင္း၌ ထင္ထင္ရွားရွားအာဏာ အျပည့္အဝရိွေသာ လူ႕ေဘာင္အဖဲြ႕အစည္း (ဥပမာ - တတိယကမာၻမွ ကြန္ျမဴနစ္ႏိုင္ငံမ်ား) တြင္ဒီမိုကေရစီဟူေသာ သတ္မွတ္ခ်က္အေပၚ အကဲျဖတ္မႈမွာ ကဲြျပားျခားနားမႈ ျဖစ္ေပၚလာသည္။ ဒီမိုကေရစီဆိုသည္မွာ စင္စစ္အားျဖင့္ အမ်ားျပည္သူက အုပ္ခ်ဳပ္သည္မဟုတ္ဘဲ ျပည္သူလူထုသည္ ၄င္းတို႔ အကိ်ဳးအတြက္ အုပ္ခ်ဳပ္ခံရျခင္းဟု အဓိပၸာယ္ဖြင့္ဆိုခဲ့ၾကသည္။ မီေခးလ္ ေဂၚဗာေခ်ာ့ဗ္ (Mikhail Gorbachev) စတင္သြပ္သြင္းသည့္ ေျပာင္းလဲမႈမ်ားမတိုင္မီက ဆိုဗီယက္ယူနီယံ၏ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအား ကာကြယ္ေျပာဆိုသူမ်ားက ဒီမိုကေရစီက်င့္သံုးမႈႏွင့္ ပတ္သက္၍ စီးပြားေရး လူမႈေရး တိုးတက္ေျပာင္းလဲမႈ မျဖစ္ေသးသေရြ႕၊ ေလ့က်င့္ပညာေပးမႈျဖင့္ ေမြးထုတ္လိုက္ေသာ ဆိုရွယ္လစ္ လူသားစစ္စစ္ မေပၚေသးသေရြ႕၊ ဆိုလိုသည္မွာ လူထုအေနျဖင့္ မွားယြင္းေသာ အသိတရားအား ပေပ်ာက္ေအာင္ မလုပ္ႏိုင္ေသးသေရြ႕ ဒီမိုကေရစီ လုပ္နည္းလုပ္ဟန္မ်ားသည္ အသံုးမဝင္ဘဲ အဆိုးဆံုးအေျခအေနမ်ား ကိုပင္ ဖန္တီးေပးလိမ့္မည္ဟု ေဝဖန္ေျပာဆိုၾကသည္။ ၄င္းတို႔က ေစာဒကတက္သည္မွာ လူအမ်ား၏ အျမင္သည္ မွားယြင္းေဖာက္ျပန္မႈမွ စင္စစ္မကင္းေသးဘဲ၊ ထို႔ျပင္ မိမိတို႔၏ အဓိက လိုအပ္ခ်က္သည္ မည္သည့္အရာ ျဖစ္သည္ကို ခဲြျခားႏိုင္မႈ မရိွေသးဘဲ ၄င္းတို႔၏ ေခါင္းေဆာင္မ်ားကိုေသာ္လည္းေကာင္း၊ ႏိုင္ငံေရး အခြင့္အေရးမ်ားကိုေသာ္လည္းေကာင္း ဆံုးျဖတ္ခ်က္ခ်ရန္ မျဖစ္ႏိုင္ဟုဆိုၾကသည္။

ေ၀ဟင္ခ်စ္သူ
www.facebook.com/theuseofforce

No comments:

Post a Comment

မိတ္ေဆြ...အခ်ိန္ေလးရရင္ blogg မွာစာလာဖတ္ပါေနာ္
ဗဟုသုတ ရနိုင္တယ္။