အလွမ္းေဝးသြားသည့္ ျမန္မာ့ပညာေရး
မန္မာႏိုင္ငံ၏ ပညာေရးစနစ္သည္ စစ္အစိုးရ ေခတ္တစ္ေလွ်ာက္လုံး နိမ့္က် ဆိုး႐ြားခဲ့သည္မွာ အထူးေျပာစရာပင္လိုမည္ မထင္ေပ။ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ဝိဇၨာ သိပၸံတကၠသိုလ္ (ရန္ကုန္) ႏွင့္ ေဆးတကၠသိုလ္တို႔သည္ အေရွ႕ေတာင္အာရွတြင္ တစ္ခ်ိန္က ဂုဏ္သတင္းႀကီးခဲ့သည္ကို ျပန္ေျပာင္း အမွတ္ရမိသည္။ ၁၉၅၀ ဝန္းက်င္ခန္႔က အေမရိကန္ႏွင့္ ဥေရာပတိုက္ရွိ ပညာရွင္မ်ားသည္ ျမန္မာပညာရွင္မ်ားႏွင့္ ပူးေပါင္းၿပီး ျမန္မာတကၠသိုလ္မ်ားတြင္ သုေတသန လုပ္ငန္းမ်ား လုပ္ေဆာင္ခြင့္ ရခဲ့ၾကသျဖင့္ အေရွ႕ေတာင္အာရွ ႏိုင္ငံမ်ားထဲတြင္ ျမန္မာသည္ ဂုဏ္ယူဝင့္ႂကြားႏိုင္ေသာ ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံလည္း ျဖစ္ခဲ့ဖူးပါသည္။
ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ဆိုရွယ္လစ္ေခတ္ကို စစ္အစိုးရက ဦးေဆာင္ ထူေထာင္ၿပီးခ်ိန္က စတင္ကာ ဆိုရွယ္လစ္ စီးပြားေရး၊ ဆိုရွယ္လစ္ ႏိုင္ငံေတာ္ကို အေထာက္အကူ ျဖစ္ေစမည့္ ပညာေရးကို ထူေထာင္မည္ဟု ဆိုလိုက္ခ်ိန္ကတည္းက ျမန္မာ့ပညာေရး ဦးစိုက္ထိုးဆင္းၿပီး ႏြံတြင္း နစ္ခဲ့ရေတာ့သည္။ ၁၉၆၂ ခုႏွစ္မွသည္ ၁၉၈၈ ခုႏွစ္ကာလအတြင္း ပထမစစ္ အစိုးရ စိုးမိုးထားခ်ိန္၌ ဆိုရွယ္လစ္ ပညာေရးေၾကာင့္ ျမန္မာ့ပညာေရးသည္ ကမာၻ႔ပညာေရးႏွင့္ အလွမ္းေဝးကာ မ်က္ျခည္ ျပတ္သြားခဲ့ရေတာ့သည္။
ဆိုရွယ္လစ္ စစ္အစိုးရေခတ္က တကၠသိုလ္မ်ားတြင္ အရည္အခ်င္း ျပည့္ဝသည့္ ပညာရွင္မ်ား က်န္ေသးသည္ဟု ဆိုရမည္။ အဘယ္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ ၁၉၅၀ ဝန္းက်င္က အရည္အခ်င္း ျပည့္ဝသူမ်ားကို ေမြးထုတ္ ေပးႏိုင္ခဲ့ေသာေၾကာင့္ ျဖစ္သည္။ ထိုအခ်ိန္က ဆရာအမ်ားစုမွာ အေနာက္ႏိုင္ငံ တကၠသိုလ္ႀကီးမ်ားက ေမြးထုတ္ေပးခဲ့သည့္ ပညာရွင္မ်ားျဖစ္ၿပီး၊ ထိုေခတ္ ပညာရွင္မ်ားက ျပန္လည္ၿပီး ဆရာလုပ္ေနေသာေၾကာင့္ ျဖစ္သည္။ ထို႔ျပင္ ဆိုရွယ္လစ္ အစိုးရသည္ အေနာက္တိုင္း အစိုးရမ်ားထံမွ ေခၚယူေသာ ပညာသင္ဆုမ်ားကို လက္ခံၿပီး ပညာရွင္မ်ားကို လႊတ္ေပးေနေသာေၾကာင့္ ပညာေရးတြင္ ပညာရွင္ ခါးေၾကာျပတ္ျခင္းမွာ သိပ္မသိသာလွဟု ဆိုရမည္ ျဖစ္သည္။ ထိုလက္က်န္ ပညာရွင္ အမ်ားစုႏွင့္ပင္ တကၠသိုလ္မ်ားကို ဆက္လက္ ထိန္းသိမ္းထားႏိုင္ခဲ့သည္ ဆိုေသာ္လည္း အားလုံးသည္ စစ္အစိုးရ၏ ပုံစံခြက္ထဲ ေရာက္သြားေသာ ဆရာမ်ား ျဖစ္သြားခဲ့ရရွာသည္။
၁၉၈၈ ခုႏွစ္တြင္ ဒုတိယ စစ္အာဏာရွင္ မ်ိဳးဆက္က ေခတ္တစ္ေခတ္ကို ဆက္လက္ထူေထာင္ ခဲ့ပါသည္။ ထိုအခ်ိန္တြင္ ဆိုရွယ္လစ္ စစ္အစိုးရလက္ထက္ တစ္ေလွ်ာက္လုံး အမႈေတာ္ထမ္းခဲ့သည့္ ပညာရွင္ဆရာႀကီး ဆရာမႀကီးမ်ား အၿငိမ္းစား ယူကုန္ၾကၿပီ ျဖစ္သည္။ ထို႔ျပင္ အခ်ိဳ႕ေသာ အရည္အခ်င္းရွိသည့္ ဆရာမ်ားမွာ ဝန္ႀကီးဌာန ေျပာင္းသြားၾကေၾကာင္းလည္း ေတြ႕ရသည္။ ဆရာ ဆရာမမ်ားကို ၃၃ ခ်က္ ျဖည့္စြက္ လက္မွတ္ေရးထိုးခိုင္းျခင္း၊
ဖိႏွိပ္ျခင္းမ်ားေၾကာင့္ အရည္အခ်င္းျပည့္ေသာ ဆရာမ်ား
ထြက္သြားခဲ့ရျခင္းမ်ားလည္း ရွိခဲ့သည္။ ဒုတိယ စစ္အစိုးရသည္ ႏိုင္ငံအႏွံ႔
တကၠသိုလ္ေက်ာင္းမ်ားကို ၿမိဳ႕ႀကီးမ်ားႏွင့္ အလွမ္းေဝးေသာ ေနရာမ်ားတြင္
တည္ေဆာက္ကာ ေက်ာင္းသားမ်ားကို ၿဖိဳခြဲမႈမ်ား စတင္ခဲ့ေတာ့သည္။
အရည္အခ်င္း ျပည့္မီေသာ ဆရာဆိုသည္မွာ ႏွစ္ရွည္လမ်ား စီမံခ်က္ျဖင့္ ေမြးထုတ္မွသာ ရႏိုင္ေပသည္။ အရည္အခ်င္းရွိေသာ ပညာေရး၊ အရည္အခ်င္း ျပည့္ဝေသာ ဆရာမ်ားႏွင့္သာ အရည္အခ်င္း ျပည့္ဝေသာ ေက်ာင္းသား ေက်ာင္းသူမ်ားကို ေမြးထုတ္ႏိုင္မည္ ျဖစ္သည္။ ဆရာေတြ စိတ္ဓာတ္က်ၿပီး ထြက္သူထြက္၊ ပညာရွင္ေတြ ပင္စင္ယူ၊ ေက်ာင္းမ်ားထဲတြင္ သင္မည့္သူမရွိဘဲ တကၠသိုလ္ခြဲမ်ားကို အေရအတြက္အရ ထူေထာင္ခဲ့ျခင္းေၾကာင့္ မျပည့္စုံသည့္ ဘဝမ်ားကို ပညာသင္ၾကားသူေရာ၊ သင္ယူသူတို႔ပါ စိတ္ပ်က္သြားေစေအာင္ ျပဳလုပ္သလိုလည္း ျဖစ္ခဲ့ရသည္။
၁၉၉၀ ျပည့္ႏွစ္ခန္႔တြင္ ဆရာျပတ္လပ္ျခင္းကို ကုစားရန္အတြက္ တကၠသိုလ္ ဆရာမ်ားကို ေပါမ်ားစြာ ခန္႔အပ္ျခင္းမ်ား ျပဳလုပ္ခဲ့ျပန္သည္။ သို႔ေသာ္ အေရအတြက္အရ ျဖည့္ဆည္းရန္သာ ျဖစ္ၿပီး အရည္အခ်င္းအရ ျပည့္မီေသာသူမ်ားဟု မဆိုႏိုင္ေၾကာင္း အၿငိမ္းစား ဆရာမ်ားက ဆိုၾကသည္။ ထိုအရည္အခ်င္း ျပည့္မီျခင္းမရွိေသာ ဆရာမ်ားကိုပင္ တည္ေဆာက္ ဖြင့္လွစ္ထားေသာ တကၠသိုလ္ ေကာလိပ္မ်ားသို႔ ေစလႊတ္ၿပီး ေက်ာင္းသား ထိန္းခိုင္းသလို လုပ္ေဆာင္ခဲ့ျခင္းေၾကာင့္ မလိုလားအပ္ေသာ အက်င့္ပ်က္ လုပ္ရပ္မ်ား၊ က်ဴရွင္ သင္ၾကားျခင္းမ်ားကို ျဖစ္ေစကာ တကၠသိုလ္ပညာေရး ေလာကဂုဏ္သိကၡာ စတင္က်ဆင္း လာခဲ့ရေတာ့သည္။
တကၠသိုလ္မ်ားတြင္ အရည္အခ်င္း မရွိေသာ ဆရာမ်ားသည္ ေက်ာင္းသားမ်ားကို ျပင္ပသို႔ ေခၚထုတ္ၿပီး ေမးခြန္းေပးျခင္း၊ ေမးခြန္းအတိုင္းသင္ျခင္း၊ က်ဴရွင္တက္မွ အေအာင္ေပးျခင္းတို႔ကို ျပဳလုပ္လာၾကျခင္းမွာ တကၠသိုလ္ ပညာေရးေလာကကို ရည္႐ြယ္ခ်က္ရွိရွိ ဖ်က္ဆီးျခင္း၏ ပထမေျခလွမ္းႏွင့္ စစ္အစိုးရတို႔၏ ေအာင္ပြဲဟုသာ ဆိုရေပလိမ့္မည္။
ေက်ာင္းသား ေက်ာင္းသူမ်ားဘက္က ၾကည့္လွ်င္လည္း တကၠသိုလ္ လာတက္ျခင္း ဆိုသည္မွာ ဘြဲ႕ရရန္ ျဖစ္ၿပီး တစ္ႏွစ္တစ္တန္း ေအာင္ျမင္ေရးအတြက္ ပိုက္ဆံ ေပးလိုက္လွ်င္ ၿပီးၿပီဟု သေဘာထားလာၾကသည္။ ပိုဆိုးသည္က အစိုးရကိုယ္တိုင္ ပညာေရး ေဝးသည္ မရွိရေအာင္ဆိုကာ အေဝးသင္ ပညာေရးစနစ္ကို ျပ႒ာန္းလိုက္ျခင္း ျဖစ္သည္။ ေက်ာင္းမ်ားတြင္ ေက်ာင္းလာတက္လွ်င္ ဆူပူ လႈပ္ရွားတတ္ေသာေၾကာင့္ ေက်ာင္းကို တစ္လေလာက္ လာတက္ၿပီး ဘြဲ႕ရေစရန္ စီစဥ္ေပးသည့္ ပညာေရး စနစ္ကလည္း က်ဴရွင္သင္ၾကားေရးကို ပိုၿပီး အားေပးအားေျမႇာက္ ျပဳလိုက္သလို ျဖစ္ေစခဲ့ျပန္သည္။ အေဝးသင္မ်ားကို ေက်ာင္းမ်ားတြင္ အနီးကပ္ သင္တန္းဖြင့္လိုက္မွ တိုက္ေဆာက္ ကားစီးသြားႏိုင္ၾကေသာ ဆရာအေရအတြက္ ပိုမ်ားလာျခင္းမွာ ေခတ္ႏွင့္ စနစ္ေၾကာင့္လား လူေၾကာင့္လားဟု ျပန္လည္ သုံးသပ္စရာ ျဖစ္ခဲ့သည္။
ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ႏွင့္ မႏၲေလး တကၠသိုလ္တို႔တြင္ ေဒါက္တာ (Ph.D) ဘြဲ႕ေပးရန္ ၁၉၉၀ ျပည့္ႏွစ္ ေလာက္ကတည္းက စတင္ခဲ့သည္။ သို႔ေသာ္ ထိုတကၠသိုလ္ႀကီးမ်ားတြင္ ေဒါက္တာဘြဲ႕ ယူမည့္သူမ်ားကို ႀကီးၾကပ္ (Supervisor) မည့္သူမ်ား မည္မွ် ရွိေနသနည္း၊ သုေတသန ျပဳလုပ္ရန္အတြက္ Resourceမ်ား မည္မွ် ရွိေနသနည္းဆိုသည့္ ေမးခြန္းမ်ား ေပၚထြက္လာခဲ့သည္။ အၿငိမ္းစား ယူသြားသည့္ တကၠသိုလ္ ဆရာမ်ားကို ေတြ႕ဆုံေမးျမန္းရာ၌ ၁၉၉၀ ျပည့္ ေႏွာင္းပိုင္းတြင္ တင္သြင္းသည့္ ေဒါက္တာဘြဲ႕အတြက္ စာတန္းမ်ား၏ ၉၀ ရာခိုင္ႏႈန္းမွာ ၁၉၈၈ ခုႏွစ္မတိုင္မီ တင္သြင္းခဲ့သည့္ မာစတာဘြဲ႕အတြက္ ျပဳစုေသာ က်မ္းမ်ားေလာက္ပင္ အဆင့္အတန္း မရွိဟု ဆိုသည္။
တကၠသိုလ္တြင္ တက္ေနေသာ ေက်ာင္းသား အမ်ားစုသည္ ေပးသေလာက္ ယူရသည့္ ပညာေရးတြင္သာ သာယာေပ်ာ္ေမြ႕ ေနၾကၿပီး ေစာေစာဘြဲ႕ရကာ ေက်နပ္ေနၾကသူမ်ား ျဖစ္ၾကသည္။ သို႔ေသာ္ ေခတ္ကို ျမင္တတ္သည့္ မိဘမ်ားျဖစ္ၿပီး ေငြေၾကးခ်မ္းသာသူမ်ားက မိမိတို႔ သားသမီးမ်ားကို ကြန္ပ်ဴတာပညာ၊ အဂၤလိပ္စာအျပင္ အျခားကမာၻ႔အဆင့္မီ စာေမးပြဲမ်ားအတြက္ ႀကဳိတင္ ျပင္ဆင္သည့္ အတန္းမ်ားကို အပိုတက္ခိုင္း ထားၾကသည္။ သို႔ေသာ္ အမ်ားစုမွာ ဘြဲ႕ရအမည္ခံ ဟန္တစ္လုံးျဖင့္သာ စက္ျဖင့္ လွည့္ထုတ္ထားသည့္ ဘြဲ႕ရပညာ မတတ္စာရင္းဝင္မ်ား ျဖစ္သြား ခဲ့ၾကရသည္။
ျမန္မာ့ပညာေရးသည္ ေရွ႕မတိုးေနာက္ဆုတ္ ပညာေရး ျဖစ္သည္။ ပညာေရးျဖင့္ ေခတ္မီ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေသာ ႏိုင္ငံေတာ္ႀကီး တည္ေဆာက္မည္ဟု ဒုတိယ စစ္အစိုးရသည္ ေႂကြးေၾကာ္ ဂုဏ္ယူေနေသာ္လည္း ပညာေရးအဆင့္မွာ ႐ုပ္ပ်က္ဆင္းပ်က္ ျဖစ္ေနခဲ့ရသည္။ ကုလသမဂၢ ကေလးမ်ား ရန္ပုံေငြအဖြဲ႕ (UNICFF) ၏ ၂၀၀၆ ခုႏွစ္ အစီရင္ခံစာတြင္ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ မူလတန္း အဆင့္ႏွင့္ အလယ္တန္းအဆင့္ ပညာဆုံးခန္း မတိုင္ဘဲ ေက်ာင္းထြက္ သြားရသည့္ ဦးေရမွာ ၅၀ ရာခိုင္ႏႈန္းခန္႔ ရွိေနသည္။ ကယားျပည္နယ္ႏွင့္ ခ်င္းျပည္နယ္မ်ားတြင္ ေက်ာင္းထြက္သြားသည့္ ေက်ာင္းသားဦးေရမွာ ၈၀ ရာခိုင္ႏႈန္းေလာက္အထိ ရွိေနသည္။
အေျခခံပညာ အဆင့္တြင္လည္း ဆရာဦးေရႏွင့္ ေက်ာင္းသားအခ်ိဳးမွာ ျပႆနာ ရွိေနဆဲ ျဖစ္သည္။ ညံ့ဖ်င္းလွသည့္ ေက်ာင္းသုံး ျပ႒ာန္းစာအုပ္မ်ား၊ သင္ေထာက္ကူ ပစၥည္းမ်ား ကင္းမဲ့စြာျဖင့္ သင္ၾကားေန ျခင္းမ်ား၊ ေက်ာင္းဆရာ မရွိသည့္ ေဒသမ်ားတြင္ ရသည့္ဆရာမ်ားကို ဆြဲခန္႔ သင္ၾကားေနရျခင္းမ်ားက အေျခခံတြင္ စတင္ၿပီး အေျခမခိုင္ခဲ့သည့္ ပညာေရးကို အေကာင္အထည္ ေဖာ္ေပးေနသလို ျဖစ္ခဲ့သည္။ ေက်ာင္းစာသင္ခန္းမ်ား မလုံေလာက္ျခင္း၊ ေက်ာင္းသုံး ပရိေဘာဂမ်ား မျပည့္စုံျခင္း၊ ျဖစ္သလို သင္ေနရျခင္းမ်ားအျပင္ ေက်ာင္းရွိၿပီး ဆရာမရွိေသာေၾကာင့္ ေက်ာင္းမဖြင့္ႏိုင္ေသာ ေက်းလက္ေတာ႐ြာမ်ား ရွိေနခ်ိန္၌ ႀကီးက်ယ္ ခမ္းနားလွေသာ ပုဂၢလိက ေက်ာင္းေတြကလည္း ၿမိဳ႕ႀကီးမ်ားတြင္ အသီးသီး ေပၚထြက္လာခဲ့သည္။ ပုဂၢလိက ေက်ာင္းမ်ားသည္ ႀကီးက်ယ္ ခမ္းနားၿပီး ေစ်းႀကီးလွေသာေၾကာင့္ ၂ ရာခိုင္ႏႈန္းခန္႔သာ ပုဂၢလိက ေက်ာင္းမ်ားသို႔ ပို႔ႏိုင္ၾကေသးေၾကာင္း ေတြ႕ရသည္။
ကုလသမဂၢ ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈ အစီအစဥ္ (UNDP) ႏွင့္ ကုလသမဂၢ ကမာၻ႔စားနပ္ရိကၡာ အစီအစဥ္ (WFP) တို႔က ႀကီးမွဴးၿပီး ပညာေရးအတြက္ အစားအစာမ်ား ေကြၽးေမြးေရးကို ေက်းလက္ေတာ႐ြာ အခ်ိဳ႕တြင္ အေကာင္အထည္ေဖာ္ရန္ စီစဥ္ခဲ့ဖူးသည္။ ပညာေရးဌာန ေက်ာင္းမ်ားတြင္ အစားအေသာက္မ်ား ေကြၽးေမြးရန္ အစီအစဥ္အရ ေက်ာင္းသို႔ ကေလးပို႔လွ်င္ မိသားစုမ်ား အစားအစာမ်ား ရရွိေစရန္ စီစဥ္ ေဆာင္႐ြက္ေပးမည္ ျဖစ္သည္။ သို႔ရာတြင္ ျမန္မာႏိုင္ငံကို အေမရိကန္ အစိုးရက စီးပြားေရး ပိတ္ဆို႔မႈမ်ား ျပဳလိုက္ေသာေၾကာင့္ UNDP ႏွင့္ WFP တို႔၏ အစီအစဥ္လည္း ေပ်ာက္သြား ခဲ့ရျပန္သည္။ သို႔ျဖစ္ရာ ေက်ာင္းလာလွ်င္ အစားအစာ ေပးမည့္အစား၊ ေက်ာင္းထုတ္ၿပီး အစားအစာ ရွာေဖြခိုင္းသည့္ ဘဝႏွင့္ပင္ ေဝးသီေခါင္ေသာ ေဒသမ်ားႏွင့္ ဆင္းရဲသည့္ ေဒသမ်ားမွ ကေလးမ်ား ပညာေရး ေဝးခဲ့ၾကရျပန္သည္။
ျမန္မာႏိုင္ငံ တကၠသိုလ္ႏွင့္ အထက္တန္း ေက်ာင္းထြက္မ်ား ေက်ာင္းက ထြက္လာၿပီးေနာက္ သက္ဆိုင္ရာ နယ္ပယ္အသီးသီးႏွင့္ ဆိုင္ေသာေနရာမ်ားတြင္ အလုပ္အကိုင္ မရၾကသည္မွာလည္း အဆန္းမဟုတ္။ လုပ္ငန္းရွင္ တစ္ဦးကမူ သူ႔လုပ္ငန္းခြင္တြင္ ဘြဲ႕ရပညာတတ္မ်ားထက္၊ ဆယ္တန္းေအာင္ ေလာက္ကိုသာ ခန္႔ထားရန္ ဆႏၵရွိေၾကာင္း ေျပာၾကားသည္။ အဘယ္ေၾကာင့္ ဆိုေသာ္ ႏွစ္မ်ိဳးစလုံးကို လုပ္ငန္းခြင္တြင္ လက္ေတြ႕ လုပ္ေဆာင္တတ္ေစရန္ ျပန္သင္ေပးရသည္သာ ျဖစ္သည္။ သို႔ေသာ္ ဘြဲ႕ရထက္ ဆယ္တန္းေအာင္ေလာက္ကို ေခၚယူသုံးစြဲျခင္းက လစာနည္းနည္းေပးၿပီး ခိုင္းေကာင္းသည္ဟု ေျပာၾကားခဲ့သည္။
ပညာေရး၏ အခန္းက႑ စုတ္ျပတ္ နိမ့္က်ေနရျခင္းမွာ အစိုးရတြင္ တာဝန္ရွိပါသည္။ အဘယ္ေၾကာင့္ ဆိုေသာ္ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ အစိုးရကသာ ပညာေရး အခန္းက႑ အားလုံးကို တာဝန္ယူထားေသာေၾကာင့္ ျဖစ္သည္။ အေနာက္တိုင္း တကၠသိုလ္ မ်ားကလည္း ျမန္မာႏိုင္ငံ တကၠသိုလ္မ်ားအား ပညာသင္ ဆုေပးျခင္း မ်ားကိုလည္း တစ္ခုၿပီးတစ္ခု ရပ္ဆိုင္း ကုန္ၾကျပန္သျဖင့္ ပညာတတ္ ေမြးထုတ္ေရး အစီအစဥ္ မ်ားမွာလည္း တစ္ခုၿပီးတစ္ခု ဆုံး႐ႈံး ကုန္ရျပန္သည္။ ယခုဆိုလွ်င္ ဂ်ပန္ႏွင့္ ဂ်ာမနီ အစိုးရတို႔က ေခၚသည့္ ပညာသင္ဆုမ်ားသာ က်န္ေတာ့သည္။ ဂ်ပန္ႏွင့္ ဂ်ာမန္ျပန္ ပညာတတ္ ေက်ာင္းသားမ်ားကို ပိုၿပီးသေဘာက်ေၾကာင္း သိရေသာ္လည္း လူမွန္ ေနရာမွန္ ေရာက္ရွိေရး ဆိုသည္မွာ စစ္အစိုးရ လက္ထက္တြင္ အလြန္ ရေတာင့္ရခဲေသာ အခြင့္အေရး တစ္ရပ္ျဖစ္သည္။
ျမန္မာႏိုင္ငံရွိ စစ္ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီးမ်ားႏွင့္
ခ႐ိုနီႀကီးမ်ား၏ မိသားစုမ်ားသည္ သူတို႔သားသမီးမ်ားကို စင္ကာပူႏွင့္
ဘန္ေကာက္သို႔ပို႔ၿပီး ပညာသင္ၾကား ခိုင္းၾကသည္။ သို႔ျဖစ္ရာ
ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ပညာေရးနိမ့္က်သည္ ဆိုျခင္းမွာ ယင္းလူတန္းစားမ်ားႏွင့္
လားလားမွ မသက္ဆိုင္ေသာ ကိစၥတစ္ရပ္ ျဖစ္ေနသည္။ ဆင္းရဲသည့္ ျပည္သူအမ်ားစုမွာ
ရသေလာက္ ပညာေရးကိုသာ ဘာနဲ႔ေပးေပး ဘြဲ႕ရရင္ၿပီးေရာ သေဘာျဖင့္
သင္ၾကားေနၾကရသည္။ အၿငိမ္းစား တကၠသိုလ္ ပါေမာကၡတစ္ဦးက -
“တကၠသိုလ္မွာ အရည္အခ်င္း ျပည့္ဝတဲ့ ဆရာေတြမရွိတာ ဆင္းရဲတဲ့ ကေလးေတြကိုပဲ ထိခိုက္ေစတယ္။ သူတို႔မွာ အျခားေ႐ြးခ်ယ္စရာမွ မရွိတာ။ ဆရာေတြကို သင္တန္းေတြ အမ်ားႀကီး ေပးဖို႔လိုတယ္။ တကၠသိုလ္က ဆရာေတြကို ႏိုင္ငံျခား ပညာေတာ္သင္ခြင့္ေတြ မ်ားမ်ားရေအာင္ လုပ္ေပးရမယ္။ ေက်ာင္းေကာင္းေကာင္း မတက္ႏိုင္ခဲ့တဲ့သူေတြက ပညာေကာင္းေကာင္း မတတ္ဘူး။ သူတို႔ ပညာေကာင္းေကာင္း မသင္ခဲ့ရေတာ့ ဘယ္လိုလုပ္ၿပီး အရည္အေသြး ျပည့္မီတဲ့ ပညာကို ျပန္ၿပီးမွ်ေဝႏိုင္ေတာ့မွာလ ဲ။
ေခတ္ေၾကာင့္ စနစ္ေၾကာင့္ ပ်က္စီးခဲ့ရတဲ့ ဆရာေတြကို အေရးယူတာေတြ
အျပစ္ေပးတာေတြ လုပ္ေနမယ့္အစား ဘယ္လို ျမႇင့္တင္ေပးၿပီး ဘယ္လို ျပန္အသုံးခ်
သင့္သလဲဆိုတာကိုပဲ စဥ္းစား လုပ္ေဆာင္သင့္တယ္” ဟု ေျပာၾကားသြားျခင္းကား
စဥ္းစားစရာ ျဖစ္ေတာ့သည္။
Ref : Reassessing the economic sanctions imposed by western governments on Myanbmar,
Kyaw Yin Hlaing
အယ္ဒီတာတစ္ဦး
မန္မာႏိုင္ငံ၏ ပညာေရးစနစ္သည္ စစ္အစိုးရ ေခတ္တစ္ေလွ်ာက္လုံး နိမ့္က် ဆိုး႐ြားခဲ့သည္မွာ အထူးေျပာစရာပင္လိုမည္ မထင္ေပ။ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ဝိဇၨာ သိပၸံတကၠသိုလ္ (ရန္ကုန္) ႏွင့္ ေဆးတကၠသိုလ္တို႔သည္ အေရွ႕ေတာင္အာရွတြင္ တစ္ခ်ိန္က ဂုဏ္သတင္းႀကီးခဲ့သည္ကို ျပန္ေျပာင္း အမွတ္ရမိသည္။ ၁၉၅၀ ဝန္းက်င္ခန္႔က အေမရိကန္ႏွင့္ ဥေရာပတိုက္ရွိ ပညာရွင္မ်ားသည္ ျမန္မာပညာရွင္မ်ားႏွင့္ ပူးေပါင္းၿပီး ျမန္မာတကၠသိုလ္မ်ားတြင္ သုေတသန လုပ္ငန္းမ်ား လုပ္ေဆာင္ခြင့္ ရခဲ့ၾကသျဖင့္ အေရွ႕ေတာင္အာရွ ႏိုင္ငံမ်ားထဲတြင္ ျမန္မာသည္ ဂုဏ္ယူဝင့္ႂကြားႏိုင္ေသာ ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံလည္း ျဖစ္ခဲ့ဖူးပါသည္။
ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ဆိုရွယ္လစ္ေခတ္ကို စစ္အစိုးရက ဦးေဆာင္ ထူေထာင္ၿပီးခ်ိန္က စတင္ကာ ဆိုရွယ္လစ္ စီးပြားေရး၊ ဆိုရွယ္လစ္ ႏိုင္ငံေတာ္ကို အေထာက္အကူ ျဖစ္ေစမည့္ ပညာေရးကို ထူေထာင္မည္ဟု ဆိုလိုက္ခ်ိန္ကတည္းက ျမန္မာ့ပညာေရး ဦးစိုက္ထိုးဆင္းၿပီး ႏြံတြင္း နစ္ခဲ့ရေတာ့သည္။ ၁၉၆၂ ခုႏွစ္မွသည္ ၁၉၈၈ ခုႏွစ္ကာလအတြင္း ပထမစစ္ အစိုးရ စိုးမိုးထားခ်ိန္၌ ဆိုရွယ္လစ္ ပညာေရးေၾကာင့္ ျမန္မာ့ပညာေရးသည္ ကမာၻ႔ပညာေရးႏွင့္ အလွမ္းေဝးကာ မ်က္ျခည္ ျပတ္သြားခဲ့ရေတာ့သည္။
ဆိုရွယ္လစ္ စစ္အစိုးရေခတ္က တကၠသိုလ္မ်ားတြင္ အရည္အခ်င္း ျပည့္ဝသည့္ ပညာရွင္မ်ား က်န္ေသးသည္ဟု ဆိုရမည္။ အဘယ္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ ၁၉၅၀ ဝန္းက်င္က အရည္အခ်င္း ျပည့္ဝသူမ်ားကို ေမြးထုတ္ ေပးႏိုင္ခဲ့ေသာေၾကာင့္ ျဖစ္သည္။ ထိုအခ်ိန္က ဆရာအမ်ားစုမွာ အေနာက္ႏိုင္ငံ တကၠသိုလ္ႀကီးမ်ားက ေမြးထုတ္ေပးခဲ့သည့္ ပညာရွင္မ်ားျဖစ္ၿပီး၊ ထိုေခတ္ ပညာရွင္မ်ားက ျပန္လည္ၿပီး ဆရာလုပ္ေနေသာေၾကာင့္ ျဖစ္သည္။ ထို႔ျပင္ ဆိုရွယ္လစ္ အစိုးရသည္ အေနာက္တိုင္း အစိုးရမ်ားထံမွ ေခၚယူေသာ ပညာသင္ဆုမ်ားကို လက္ခံၿပီး ပညာရွင္မ်ားကို လႊတ္ေပးေနေသာေၾကာင့္ ပညာေရးတြင္ ပညာရွင္ ခါးေၾကာျပတ္ျခင္းမွာ သိပ္မသိသာလွဟု ဆိုရမည္ ျဖစ္သည္။ ထိုလက္က်န္ ပညာရွင္ အမ်ားစုႏွင့္ပင္ တကၠသိုလ္မ်ားကို ဆက္လက္ ထိန္းသိမ္းထားႏိုင္ခဲ့သည္ ဆိုေသာ္လည္း အားလုံးသည္ စစ္အစိုးရ၏ ပုံစံခြက္ထဲ ေရာက္သြားေသာ ဆရာမ်ား ျဖစ္သြားခဲ့ရရွာသည္။
၁၉၈၈ ခုႏွစ္တြင္ ဒုတိယ စစ္အာဏာရွင္ မ်ိဳးဆက္က ေခတ္တစ္ေခတ္ကို ဆက္လက္ထူေထာင္ ခဲ့ပါသည္။ ထိုအခ်ိန္တြင္ ဆိုရွယ္လစ္ စစ္အစိုးရလက္ထက္ တစ္ေလွ်ာက္လုံး အမႈေတာ္ထမ္းခဲ့သည့္ ပညာရွင္ဆရာႀကီး ဆရာမႀကီးမ်ား အၿငိမ္းစား ယူကုန္ၾကၿပီ ျဖစ္သည္။ ထို႔ျပင္ အခ်ိဳ႕ေသာ အရည္အခ်င္းရွိသည့္ ဆရာမ်ားမွာ ဝန္ႀကီးဌာန ေျပာင္းသြားၾကေၾကာင္းလည္း ေတြ႕ရသည္။ ဆရာ ဆရာမမ်ားကို ၃၃ ခ်က္ ျဖည့္စြက္ လက္မွတ္ေရးထိုးခိုင္းျခင္း၊
အရည္အခ်င္း ျပည့္မီေသာ ဆရာဆိုသည္မွာ ႏွစ္ရွည္လမ်ား စီမံခ်က္ျဖင့္ ေမြးထုတ္မွသာ ရႏိုင္ေပသည္။ အရည္အခ်င္းရွိေသာ ပညာေရး၊ အရည္အခ်င္း ျပည့္ဝေသာ ဆရာမ်ားႏွင့္သာ အရည္အခ်င္း ျပည့္ဝေသာ ေက်ာင္းသား ေက်ာင္းသူမ်ားကို ေမြးထုတ္ႏိုင္မည္ ျဖစ္သည္။ ဆရာေတြ စိတ္ဓာတ္က်ၿပီး ထြက္သူထြက္၊ ပညာရွင္ေတြ ပင္စင္ယူ၊ ေက်ာင္းမ်ားထဲတြင္ သင္မည့္သူမရွိဘဲ တကၠသိုလ္ခြဲမ်ားကို အေရအတြက္အရ ထူေထာင္ခဲ့ျခင္းေၾကာင့္ မျပည့္စုံသည့္ ဘဝမ်ားကို ပညာသင္ၾကားသူေရာ၊ သင္ယူသူတို႔ပါ စိတ္ပ်က္သြားေစေအာင္ ျပဳလုပ္သလိုလည္း ျဖစ္ခဲ့ရသည္။
၁၉၉၀ ျပည့္ႏွစ္ခန္႔တြင္ ဆရာျပတ္လပ္ျခင္းကို ကုစားရန္အတြက္ တကၠသိုလ္ ဆရာမ်ားကို ေပါမ်ားစြာ ခန္႔အပ္ျခင္းမ်ား ျပဳလုပ္ခဲ့ျပန္သည္။ သို႔ေသာ္ အေရအတြက္အရ ျဖည့္ဆည္းရန္သာ ျဖစ္ၿပီး အရည္အခ်င္းအရ ျပည့္မီေသာသူမ်ားဟု မဆိုႏိုင္ေၾကာင္း အၿငိမ္းစား ဆရာမ်ားက ဆိုၾကသည္။ ထိုအရည္အခ်င္း ျပည့္မီျခင္းမရွိေသာ ဆရာမ်ားကိုပင္ တည္ေဆာက္ ဖြင့္လွစ္ထားေသာ တကၠသိုလ္ ေကာလိပ္မ်ားသို႔ ေစလႊတ္ၿပီး ေက်ာင္းသား ထိန္းခိုင္းသလို လုပ္ေဆာင္ခဲ့ျခင္းေၾကာင့္ မလိုလားအပ္ေသာ အက်င့္ပ်က္ လုပ္ရပ္မ်ား၊ က်ဴရွင္ သင္ၾကားျခင္းမ်ားကို ျဖစ္ေစကာ တကၠသိုလ္ပညာေရး ေလာကဂုဏ္သိကၡာ စတင္က်ဆင္း လာခဲ့ရေတာ့သည္။
တကၠသိုလ္မ်ားတြင္ အရည္အခ်င္း မရွိေသာ ဆရာမ်ားသည္ ေက်ာင္းသားမ်ားကို ျပင္ပသို႔ ေခၚထုတ္ၿပီး ေမးခြန္းေပးျခင္း၊ ေမးခြန္းအတိုင္းသင္ျခင္း၊ က်ဴရွင္တက္မွ အေအာင္ေပးျခင္းတို႔ကို ျပဳလုပ္လာၾကျခင္းမွာ တကၠသိုလ္ ပညာေရးေလာကကို ရည္႐ြယ္ခ်က္ရွိရွိ ဖ်က္ဆီးျခင္း၏ ပထမေျခလွမ္းႏွင့္ စစ္အစိုးရတို႔၏ ေအာင္ပြဲဟုသာ ဆိုရေပလိမ့္မည္။
ေက်ာင္းသား ေက်ာင္းသူမ်ားဘက္က ၾကည့္လွ်င္လည္း တကၠသိုလ္ လာတက္ျခင္း ဆိုသည္မွာ ဘြဲ႕ရရန္ ျဖစ္ၿပီး တစ္ႏွစ္တစ္တန္း ေအာင္ျမင္ေရးအတြက္ ပိုက္ဆံ ေပးလိုက္လွ်င္ ၿပီးၿပီဟု သေဘာထားလာၾကသည္။ ပိုဆိုးသည္က အစိုးရကိုယ္တိုင္ ပညာေရး ေဝးသည္ မရွိရေအာင္ဆိုကာ အေဝးသင္ ပညာေရးစနစ္ကို ျပ႒ာန္းလိုက္ျခင္း ျဖစ္သည္။ ေက်ာင္းမ်ားတြင္ ေက်ာင္းလာတက္လွ်င္ ဆူပူ လႈပ္ရွားတတ္ေသာေၾကာင့္ ေက်ာင္းကို တစ္လေလာက္ လာတက္ၿပီး ဘြဲ႕ရေစရန္ စီစဥ္ေပးသည့္ ပညာေရး စနစ္ကလည္း က်ဴရွင္သင္ၾကားေရးကို ပိုၿပီး အားေပးအားေျမႇာက္ ျပဳလိုက္သလို ျဖစ္ေစခဲ့ျပန္သည္။ အေဝးသင္မ်ားကို ေက်ာင္းမ်ားတြင္ အနီးကပ္ သင္တန္းဖြင့္လိုက္မွ တိုက္ေဆာက္ ကားစီးသြားႏိုင္ၾကေသာ ဆရာအေရအတြက္ ပိုမ်ားလာျခင္းမွာ ေခတ္ႏွင့္ စနစ္ေၾကာင့္လား လူေၾကာင့္လားဟု ျပန္လည္ သုံးသပ္စရာ ျဖစ္ခဲ့သည္။
ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ႏွင့္ မႏၲေလး တကၠသိုလ္တို႔တြင္ ေဒါက္တာ (Ph.D) ဘြဲ႕ေပးရန္ ၁၉၉၀ ျပည့္ႏွစ္ ေလာက္ကတည္းက စတင္ခဲ့သည္။ သို႔ေသာ္ ထိုတကၠသိုလ္ႀကီးမ်ားတြင္ ေဒါက္တာဘြဲ႕ ယူမည့္သူမ်ားကို ႀကီးၾကပ္ (Supervisor) မည့္သူမ်ား မည္မွ် ရွိေနသနည္း၊ သုေတသန ျပဳလုပ္ရန္အတြက္ Resourceမ်ား မည္မွ် ရွိေနသနည္းဆိုသည့္ ေမးခြန္းမ်ား ေပၚထြက္လာခဲ့သည္။ အၿငိမ္းစား ယူသြားသည့္ တကၠသိုလ္ ဆရာမ်ားကို ေတြ႕ဆုံေမးျမန္းရာ၌ ၁၉၉၀ ျပည့္ ေႏွာင္းပိုင္းတြင္ တင္သြင္းသည့္ ေဒါက္တာဘြဲ႕အတြက္ စာတန္းမ်ား၏ ၉၀ ရာခိုင္ႏႈန္းမွာ ၁၉၈၈ ခုႏွစ္မတိုင္မီ တင္သြင္းခဲ့သည့္ မာစတာဘြဲ႕အတြက္ ျပဳစုေသာ က်မ္းမ်ားေလာက္ပင္ အဆင့္အတန္း မရွိဟု ဆိုသည္။
တကၠသိုလ္တြင္ တက္ေနေသာ ေက်ာင္းသား အမ်ားစုသည္ ေပးသေလာက္ ယူရသည့္ ပညာေရးတြင္သာ သာယာေပ်ာ္ေမြ႕ ေနၾကၿပီး ေစာေစာဘြဲ႕ရကာ ေက်နပ္ေနၾကသူမ်ား ျဖစ္ၾကသည္။ သို႔ေသာ္ ေခတ္ကို ျမင္တတ္သည့္ မိဘမ်ားျဖစ္ၿပီး ေငြေၾကးခ်မ္းသာသူမ်ားက မိမိတို႔ သားသမီးမ်ားကို ကြန္ပ်ဴတာပညာ၊ အဂၤလိပ္စာအျပင္ အျခားကမာၻ႔အဆင့္မီ စာေမးပြဲမ်ားအတြက္ ႀကဳိတင္ ျပင္ဆင္သည့္ အတန္းမ်ားကို အပိုတက္ခိုင္း ထားၾကသည္။ သို႔ေသာ္ အမ်ားစုမွာ ဘြဲ႕ရအမည္ခံ ဟန္တစ္လုံးျဖင့္သာ စက္ျဖင့္ လွည့္ထုတ္ထားသည့္ ဘြဲ႕ရပညာ မတတ္စာရင္းဝင္မ်ား ျဖစ္သြား ခဲ့ၾကရသည္။
ျမန္မာ့ပညာေရးသည္ ေရွ႕မတိုးေနာက္ဆုတ္ ပညာေရး ျဖစ္သည္။ ပညာေရးျဖင့္ ေခတ္မီ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေသာ ႏိုင္ငံေတာ္ႀကီး တည္ေဆာက္မည္ဟု ဒုတိယ စစ္အစိုးရသည္ ေႂကြးေၾကာ္ ဂုဏ္ယူေနေသာ္လည္း ပညာေရးအဆင့္မွာ ႐ုပ္ပ်က္ဆင္းပ်က္ ျဖစ္ေနခဲ့ရသည္။ ကုလသမဂၢ ကေလးမ်ား ရန္ပုံေငြအဖြဲ႕ (UNICFF) ၏ ၂၀၀၆ ခုႏွစ္ အစီရင္ခံစာတြင္ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ မူလတန္း အဆင့္ႏွင့္ အလယ္တန္းအဆင့္ ပညာဆုံးခန္း မတိုင္ဘဲ ေက်ာင္းထြက္ သြားရသည့္ ဦးေရမွာ ၅၀ ရာခိုင္ႏႈန္းခန္႔ ရွိေနသည္။ ကယားျပည္နယ္ႏွင့္ ခ်င္းျပည္နယ္မ်ားတြင္ ေက်ာင္းထြက္သြားသည့္ ေက်ာင္းသားဦးေရမွာ ၈၀ ရာခိုင္ႏႈန္းေလာက္အထိ ရွိေနသည္။
အေျခခံပညာ အဆင့္တြင္လည္း ဆရာဦးေရႏွင့္ ေက်ာင္းသားအခ်ိဳးမွာ ျပႆနာ ရွိေနဆဲ ျဖစ္သည္။ ညံ့ဖ်င္းလွသည့္ ေက်ာင္းသုံး ျပ႒ာန္းစာအုပ္မ်ား၊ သင္ေထာက္ကူ ပစၥည္းမ်ား ကင္းမဲ့စြာျဖင့္ သင္ၾကားေန ျခင္းမ်ား၊ ေက်ာင္းဆရာ မရွိသည့္ ေဒသမ်ားတြင္ ရသည့္ဆရာမ်ားကို ဆြဲခန္႔ သင္ၾကားေနရျခင္းမ်ားက အေျခခံတြင္ စတင္ၿပီး အေျခမခိုင္ခဲ့သည့္ ပညာေရးကို အေကာင္အထည္ ေဖာ္ေပးေနသလို ျဖစ္ခဲ့သည္။ ေက်ာင္းစာသင္ခန္းမ်ား မလုံေလာက္ျခင္း၊ ေက်ာင္းသုံး ပရိေဘာဂမ်ား မျပည့္စုံျခင္း၊ ျဖစ္သလို သင္ေနရျခင္းမ်ားအျပင္ ေက်ာင္းရွိၿပီး ဆရာမရွိေသာေၾကာင့္ ေက်ာင္းမဖြင့္ႏိုင္ေသာ ေက်းလက္ေတာ႐ြာမ်ား ရွိေနခ်ိန္၌ ႀကီးက်ယ္ ခမ္းနားလွေသာ ပုဂၢလိက ေက်ာင္းေတြကလည္း ၿမိဳ႕ႀကီးမ်ားတြင္ အသီးသီး ေပၚထြက္လာခဲ့သည္။ ပုဂၢလိက ေက်ာင္းမ်ားသည္ ႀကီးက်ယ္ ခမ္းနားၿပီး ေစ်းႀကီးလွေသာေၾကာင့္ ၂ ရာခိုင္ႏႈန္းခန္႔သာ ပုဂၢလိက ေက်ာင္းမ်ားသို႔ ပို႔ႏိုင္ၾကေသးေၾကာင္း ေတြ႕ရသည္။
ကုလသမဂၢ ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈ အစီအစဥ္ (UNDP) ႏွင့္ ကုလသမဂၢ ကမာၻ႔စားနပ္ရိကၡာ အစီအစဥ္ (WFP) တို႔က ႀကီးမွဴးၿပီး ပညာေရးအတြက္ အစားအစာမ်ား ေကြၽးေမြးေရးကို ေက်းလက္ေတာ႐ြာ အခ်ိဳ႕တြင္ အေကာင္အထည္ေဖာ္ရန္ စီစဥ္ခဲ့ဖူးသည္။ ပညာေရးဌာန ေက်ာင္းမ်ားတြင္ အစားအေသာက္မ်ား ေကြၽးေမြးရန္ အစီအစဥ္အရ ေက်ာင္းသို႔ ကေလးပို႔လွ်င္ မိသားစုမ်ား အစားအစာမ်ား ရရွိေစရန္ စီစဥ္ ေဆာင္႐ြက္ေပးမည္ ျဖစ္သည္။ သို႔ရာတြင္ ျမန္မာႏိုင္ငံကို အေမရိကန္ အစိုးရက စီးပြားေရး ပိတ္ဆို႔မႈမ်ား ျပဳလိုက္ေသာေၾကာင့္ UNDP ႏွင့္ WFP တို႔၏ အစီအစဥ္လည္း ေပ်ာက္သြား ခဲ့ရျပန္သည္။ သို႔ျဖစ္ရာ ေက်ာင္းလာလွ်င္ အစားအစာ ေပးမည့္အစား၊ ေက်ာင္းထုတ္ၿပီး အစားအစာ ရွာေဖြခိုင္းသည့္ ဘဝႏွင့္ပင္ ေဝးသီေခါင္ေသာ ေဒသမ်ားႏွင့္ ဆင္းရဲသည့္ ေဒသမ်ားမွ ကေလးမ်ား ပညာေရး ေဝးခဲ့ၾကရျပန္သည္။
ျမန္မာႏိုင္ငံ တကၠသိုလ္ႏွင့္ အထက္တန္း ေက်ာင္းထြက္မ်ား ေက်ာင္းက ထြက္လာၿပီးေနာက္ သက္ဆိုင္ရာ နယ္ပယ္အသီးသီးႏွင့္ ဆိုင္ေသာေနရာမ်ားတြင္ အလုပ္အကိုင္ မရၾကသည္မွာလည္း အဆန္းမဟုတ္။ လုပ္ငန္းရွင္ တစ္ဦးကမူ သူ႔လုပ္ငန္းခြင္တြင္ ဘြဲ႕ရပညာတတ္မ်ားထက္၊ ဆယ္တန္းေအာင္ ေလာက္ကိုသာ ခန္႔ထားရန္ ဆႏၵရွိေၾကာင္း ေျပာၾကားသည္။ အဘယ္ေၾကာင့္ ဆိုေသာ္ ႏွစ္မ်ိဳးစလုံးကို လုပ္ငန္းခြင္တြင္ လက္ေတြ႕ လုပ္ေဆာင္တတ္ေစရန္ ျပန္သင္ေပးရသည္သာ ျဖစ္သည္။ သို႔ေသာ္ ဘြဲ႕ရထက္ ဆယ္တန္းေအာင္ေလာက္ကို ေခၚယူသုံးစြဲျခင္းက လစာနည္းနည္းေပးၿပီး ခိုင္းေကာင္းသည္ဟု ေျပာၾကားခဲ့သည္။
ပညာေရး၏ အခန္းက႑ စုတ္ျပတ္ နိမ့္က်ေနရျခင္းမွာ အစိုးရတြင္ တာဝန္ရွိပါသည္။ အဘယ္ေၾကာင့္ ဆိုေသာ္ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ အစိုးရကသာ ပညာေရး အခန္းက႑ အားလုံးကို တာဝန္ယူထားေသာေၾကာင့္ ျဖစ္သည္။ အေနာက္တိုင္း တကၠသိုလ္ မ်ားကလည္း ျမန္မာႏိုင္ငံ တကၠသိုလ္မ်ားအား ပညာသင္ ဆုေပးျခင္း မ်ားကိုလည္း တစ္ခုၿပီးတစ္ခု ရပ္ဆိုင္း ကုန္ၾကျပန္သျဖင့္ ပညာတတ္ ေမြးထုတ္ေရး အစီအစဥ္ မ်ားမွာလည္း တစ္ခုၿပီးတစ္ခု ဆုံး႐ႈံး ကုန္ရျပန္သည္။ ယခုဆိုလွ်င္ ဂ်ပန္ႏွင့္ ဂ်ာမနီ အစိုးရတို႔က ေခၚသည့္ ပညာသင္ဆုမ်ားသာ က်န္ေတာ့သည္။ ဂ်ပန္ႏွင့္ ဂ်ာမန္ျပန္ ပညာတတ္ ေက်ာင္းသားမ်ားကို ပိုၿပီးသေဘာက်ေၾကာင္း သိရေသာ္လည္း လူမွန္ ေနရာမွန္ ေရာက္ရွိေရး ဆိုသည္မွာ စစ္အစိုးရ လက္ထက္တြင္ အလြန္ ရေတာင့္ရခဲေသာ အခြင့္အေရး တစ္ရပ္ျဖစ္သည္။
ျမန္မာႏိုင္ငံရွိ စစ္ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီးမ်ားႏွင့္
“တကၠသိုလ္မွာ အရည္အခ်င္း ျပည့္ဝတဲ့ ဆရာေတြမရွိတာ ဆင္းရဲတဲ့ ကေလးေတြကိုပဲ ထိခိုက္ေစတယ္။ သူတို႔မွာ အျခားေ႐ြးခ်ယ္စရာမွ မရွိတာ။ ဆရာေတြကို သင္တန္းေတြ အမ်ားႀကီး ေပးဖို႔လိုတယ္။ တကၠသိုလ္က ဆရာေတြကို ႏိုင္ငံျခား ပညာေတာ္သင္ခြင့္ေတြ မ်ားမ်ားရေအာင္ လုပ္ေပးရမယ္။ ေက်ာင္းေကာင္းေကာင္း မတက္ႏိုင္ခဲ့တဲ့သူေတြက ပညာေကာင္းေကာင္း မတတ္ဘူး။ သူတို႔ ပညာေကာင္းေကာင္း မသင္ခဲ့ရေတာ့ ဘယ္လိုလုပ္ၿပီး အရည္အေသြး ျပည့္မီတဲ့ ပညာကို ျပန္ၿပီးမွ်ေဝႏိုင္ေတာ့မွာလ
Ref : Reassessing the economic sanctions imposed by western governments on Myanbmar,
Kyaw Yin Hlaing
အယ္ဒီတာတစ္ဦး
No comments:
Post a Comment
မိတ္ေဆြ...အခ်ိန္ေလးရရင္ blogg မွာစာလာဖတ္ပါေနာ္
ဗဟုသုတ ရနိုင္တယ္။