ျမန္မာ့ စီးပြားေရး လုပ္ငန္းရွင္ေတြ ဘာလို႔ မေအာင္ျမင္ၾကသလဲ
က်ေနာ္ အရင္လက ပဲခူးမွာ Seminar လုပ္ရင္း တက္လာတဲ႔သူေတြက ေမးၾကပါတယ္။
ၾသဂဲနစ္ သီးႏွံစိုက္ရင္ ဘယ္သူဝယ္မွာလဲ။ ေစ်းေကာင္းေပးမွာလား။ အက်ိဳးအျမတ္ဘယ္ေလာက္ရွိလို႔ လဲတဲ႔။
က်ေနာ္ျပန္ေမးပါတယ္။
ပဲခူးမွာ မနီ ပုဇြန္ခ်ဥ္ နာမည္ႀကီးပါတယ္။ မနီဆိုတဲ႔ အေမႀကီးက စလိုက္တာ သူ႔သားသမီး ေျမးျမစ္အထိေရာက္ေနပါၿပီ။
တစ္တိုင္းျပည္လံုး ပုဇြန္ခ်ဥ္စားရင္၊ ပဲခူးေရာက္ရင္ မနီ ပုဇြန္ခ်ဥ္မွ မဝယ္ရရင္၊ မစားရရင္ စိတ္တိုင္းမက်ၾကပါဘူး။
က်ေနာ္ေမးခ်င္တာ - မနီဆိုတဲ႔ ဘြားနီေပါ့ေနာ္။ သူပုဇြန္ခ်ဥ္ စလုပ္တုန္းက တစ္ႏိုင္ငံလံုး ဝယ္စားပါ့မလား၊ ငါအျမတ္အမ်ားႀကီး ရပါ့မလားဆိုတဲ႔ စိတ္နဲ႔လုပ္တာလား။
ငါ့လုပ္တဲ႔ ပုဇြန္ခ်ဥ္စားတဲ႔ သူေတြ ေကာင္းေကာင္းစားႏိုင္ဖို႔ “ ေစတနာနဲ႔ “ လုပ္တာလား။
က်ေနာ္ေမးတဲ႔ ေမးခြန္းကိုေျဖပါဆိုေတာ့ အားလံုး တိတ္ဆိတ္သြားပါတယ္။
ၾသဂဲနစ္ သီးႏွံမွ မဟုတ္ပါဘူး။ ဘယ္အလုပ္မဆို ေစတနာနဲ႔ မွန္မွန္ကန္ကန္ ေကာင္းေကာင္းမြန္မြန္လုပ္လိ ု႔က စားသံုးတဲ႔သူဆိုတာ လိုက္လာပါတယ္။
( ေစ်းကြက္ေတာ့ ရွိဖို႔လိုတယ္။ ရွိတဲ႔ ေစ်းကြက္ကို သိဖို႔လုပ္ရမွာ လုပ္ငန္းရွင္ရဲ႕တာဝန္)
ေစတနာနဲ႔ ေရရွည္လုပ္လို႔ ေအာင္ျမင္တဲ႔ ျမန္မာ့ လုပ္ငန္းရွင္ေတြ အမ်ားႀကီးရွိပါတယ္ - အရီးေတာင္း၊ ျမင့္ျမင့္ခင္ထိုးမုန္႔နဲ႔ ေျပာရရင္ ၿမိဳ႕အလိုက္ နာမည္ႀကီးေတြ အမ်ားႀကီးပါ။
ေဆြစဥ္မ်ိဳးဆက္ ေအာင္ျမင္ေနတဲ႔သူေတြပါ။ အဓိကက ေငြမ်က္ႏွာထက္ ရသင့္ရထိုက္တဲ႔ အက်ိဳးျမတ္နဲ႔ စားသံုးသူအတြက္ ေစတနာနဲ႔ လုပ္ခဲ႔တဲ႔အတြက္ ေအာင္ျမင္ၾကတာျဖစ္ပါတယ္။
ေစတနာမပါဘဲ၊ ေရတိုအက်ိဳးအျမတ္အတြက္ ၾကည့္ၿပီး လုပ္ရင္လည္း စားသံုးသူက သိပါတယ္။
ဥပမာေလး ေျပာျပပါတယ္။ က်ေနာ့္အေမ ေမာ္လၿမိဳင္သြားတဲ႔လမ္းမွာ ဒူးရင္းသီးဝယ္တတ္ပါတယ္။ တစ္ခ်ိဳ႕ရြာေတြ ၾကည့္တုန္းက၊ ေစ်းေမးတုန္းက ျပတဲ႔ ဒူးရင္းသီးက တစ္မ်ိဳး၊ ကားေပၚတင္ေပးတဲ႔အခါ ေပးတဲ႔ ဒူးရင္းသီးကတစ္မ်ိဳး၊ အပုပ္ေတြေတာင္ထည့္ေပးတဲ႔ ရြာေတြဆို ဘယ္ေတာ့မွ မဝယ္ဖို႔ မွာတဲ႔အေၾကာင္းေလး ရွင္းျပပါတယ္။
ရထားလမ္းေပၚက ေစ်းသည္ေတြလည္းအတူတူပါပဲ။ လုပ္ငန္းႀကီးေတြလည္း အတူတူပါပဲ။
တစ္နပ္စားႀကံရင္ ၾကာၾကာမခံပါဘူး။
ဒါ့အျပင္ ျမန္မာျပည္က လက္သစ္/ လူငယ္ စီးပြားေရးသမား အမ်ားစု နားမလည္တဲ႔၊ မေအာင္ျမင္ေစတဲ႔ အရည္အခ်င္းေလးေတြ သိေစခ်င္လို႔ မွ်ေဝေပးလိုက္ပါတယ္။
ျမန္မာျပည္က စီးပြားေရးလုပ္ငန္းရွင္ေတြမ ွာ ေအာက္ပါ အရည္အခ်င္းေတြ ရွိၾကတယ္။
(၁) တစ္ဦးတစ္ေယာက္ ေအာင္ျမင္ရင္ လိုက္လုပ္ၾကတယ္။ သူဘယ္ေလာက္ အခ်ိန္/ အေတြ႔အႀကံဳ/ ေငြ ရင္းႏွီးခဲ႔ရတယ္ဆိုတာ ေသခ်ာ မေလ႔လာဘူး။
(၂) ကို္ယ္တစ္ကယ္ ဝါသနာပါလို႔၊ တကယ္လုပ္ခ်င္လို႔ မဟုတ္ပဲ ေရတိုအက်ိဳးအျမတ္ကို လိုခ်င္လို႔။
( တကၠသိုလ္တက္ဖို႔ လိုင္းေရြးကတည္းက အခ်က္ ၁ နဲ႔ ၂ စိတ္ဓါတ္က ပါသြားၾကတာျဖစ္တယ္ )
(၃) လုပ္ႏိုင္မယ္၊ မလုပ္ႏိုင္ မေတြးဘူး၊ လူအထင္ႀကီးေအာင္ ႀကီးႀကီးမားမား လုပ္တိုင္း ေအာင္ျမင္မယ္ ထင္ၾကတယ္။ နာမည္ႀကီးတာနဲ႔ ေအာင္ျမင္တာကို ကြဲကြဲျပားျပား နားမလည္ၾကဘူး။
(၄) ေရတိုလုပ္ငန္းက အျမတ္ရႏိုင္တာဆိုလို႔ ကားဝယ္ေရာင္း၊ ေဒၚလာဝယ္ေရာင္း၊ အိမ္ၿခံေျမ ဝယ္ေရာင္း အလုပ္ေတြပဲရွိတာကို နားမလည္ဘူး။ ဖင္ျမဲေအာင္ မလုပ္ခ်င္ၾကဘူး။ ေရရွည္အတြက္ မျပင္ဆင္ၾကဘူး။
(၅) လုပ္ငန္းတစ္ခုအေနနဲ႔ အရြယ္အစားပိုႀကီးေလ ေရရွည္လုပ္ႏိုင္မွ အျမတ္ရမယ္၊ ေအာင္ျမင္မယ္ဆိုတာ နားမလည္ဘူး။ လုပ္ငန္းလည္ပတ္ေငြအတြက္ ႀကိဳတင္ တြက္ဆ မျပင္ဆင္တတ္ၾကဘူး။ လုပ္ငန္းလုပ္ရင္း ရင္းႏွီးျမွပ္ႏွံေငြ ျပတ္သြားၿပီး လုပ္ငန္းရပ္သြားသူမ်ားတယ္။
(၆) တကယ္ အရည္အခ်င္းရွိ၊ အင္အားစိုက္ထုတ္ႏိုင္မယ့္ လုပ္ေဖာ္ကိုင္ဖက္ရဲ႕ တန္ဖိုးကို နားမလည္ၾကဘူး။ ငါေငြစိုက္တယ္၊ ငါအျမတ္အမ်ားဆံုး ရ ရမယ္။ ႀကိဳက္တဲ႔လူ ေခၚခိုင္းလို႔ရမယ္ဆိုတဲ႔ စိတ္ထားရွိၾကတယ္။
(၇) ဘယ္အလုပ္မွာမဆို လူ႕စြမ္းအားဟာ အေရးႀကီးဆံုးဆိုတာ သေဘာမေပါက္ၾကဘူး။
ဘယ္လိုအေျခအေနမ်ိဳးမွာျဖစ္ျ ဖစ္၊
အေျခအေနေတြ ေျပာင္းေျပာင္း စိတ္ဓါတ္ခိုင္ခိုင္မာမာ၊ ယံုၾကည္မႈအျပည့္အဝ၊
အင္အားစိုက္အထုတ္ႏိုင္မယ့္ ဝန္ထမ္းေတြ မရွိလို႔က ဘယ္အလုပ္မွ ေအာင္ျမင္မႈ
မရွိဘူးဆိုတာ နားမလည္္ၾကဘူး။ ဒီဝန္ထမ္းေတြ ေလ႔က်င့္သင္ၾကားဖို႔၊
တန္ဖိုးထားဖို႔ နားမလည္ၾကဘူး။
အေပၚက အခ်က္ေတြကို ေျပာင္းျပန္လွန္ၿပီး လုပ္ရင္ ေအာင္ျမင္ပါလိမ္႔မယ္။
Ye William
က်ေနာ္ အရင္လက ပဲခူးမွာ Seminar လုပ္ရင္း တက္လာတဲ႔သူေတြက ေမးၾကပါတယ္။
ၾသဂဲနစ္ သီးႏွံစိုက္ရင္ ဘယ္သူဝယ္မွာလဲ။ ေစ်းေကာင္းေပးမွာလား။ အက်ိဳးအျမတ္ဘယ္ေလာက္ရွိလို႔
က်ေနာ္ျပန္ေမးပါတယ္။
ပဲခူးမွာ မနီ ပုဇြန္ခ်ဥ္ နာမည္ႀကီးပါတယ္။ မနီဆိုတဲ႔ အေမႀကီးက စလိုက္တာ သူ႔သားသမီး ေျမးျမစ္အထိေရာက္ေနပါၿပီ။
တစ္တိုင္းျပည္လံုး ပုဇြန္ခ်ဥ္စားရင္၊ ပဲခူးေရာက္ရင္ မနီ ပုဇြန္ခ်ဥ္မွ မဝယ္ရရင္၊ မစားရရင္ စိတ္တိုင္းမက်ၾကပါဘူး။
က်ေနာ္ေမးခ်င္တာ - မနီဆိုတဲ႔ ဘြားနီေပါ့ေနာ္။ သူပုဇြန္ခ်ဥ္ စလုပ္တုန္းက တစ္ႏိုင္ငံလံုး ဝယ္စားပါ့မလား၊ ငါအျမတ္အမ်ားႀကီး ရပါ့မလားဆိုတဲ႔ စိတ္နဲ႔လုပ္တာလား။
ငါ့လုပ္တဲ႔ ပုဇြန္ခ်ဥ္စားတဲ႔ သူေတြ ေကာင္းေကာင္းစားႏိုင္ဖို႔ “ ေစတနာနဲ႔ “ လုပ္တာလား။
က်ေနာ္ေမးတဲ႔ ေမးခြန္းကိုေျဖပါဆိုေတာ့ အားလံုး တိတ္ဆိတ္သြားပါတယ္။
ၾသဂဲနစ္ သီးႏွံမွ မဟုတ္ပါဘူး။ ဘယ္အလုပ္မဆို ေစတနာနဲ႔ မွန္မွန္ကန္ကန္ ေကာင္းေကာင္းမြန္မြန္လုပ္လိ
( ေစ်းကြက္ေတာ့ ရွိဖို႔လိုတယ္။ ရွိတဲ႔ ေစ်းကြက္ကို သိဖို႔လုပ္ရမွာ လုပ္ငန္းရွင္ရဲ႕တာဝန္)
ေစတနာနဲ႔ ေရရွည္လုပ္လို႔ ေအာင္ျမင္တဲ႔ ျမန္မာ့ လုပ္ငန္းရွင္ေတြ အမ်ားႀကီးရွိပါတယ္ - အရီးေတာင္း၊ ျမင့္ျမင့္ခင္ထိုးမုန္႔နဲ႔ ေျပာရရင္ ၿမိဳ႕အလိုက္ နာမည္ႀကီးေတြ အမ်ားႀကီးပါ။
ေဆြစဥ္မ်ိဳးဆက္ ေအာင္ျမင္ေနတဲ႔သူေတြပါ။ အဓိကက ေငြမ်က္ႏွာထက္ ရသင့္ရထိုက္တဲ႔ အက်ိဳးျမတ္နဲ႔ စားသံုးသူအတြက္ ေစတနာနဲ႔ လုပ္ခဲ႔တဲ႔အတြက္ ေအာင္ျမင္ၾကတာျဖစ္ပါတယ္။
ေစတနာမပါဘဲ၊ ေရတိုအက်ိဳးအျမတ္အတြက္ ၾကည့္ၿပီး လုပ္ရင္လည္း စားသံုးသူက သိပါတယ္။
ဥပမာေလး ေျပာျပပါတယ္။ က်ေနာ့္အေမ ေမာ္လၿမိဳင္သြားတဲ႔လမ္းမွာ ဒူးရင္းသီးဝယ္တတ္ပါတယ္။ တစ္ခ်ိဳ႕ရြာေတြ ၾကည့္တုန္းက၊ ေစ်းေမးတုန္းက ျပတဲ႔ ဒူးရင္းသီးက တစ္မ်ိဳး၊ ကားေပၚတင္ေပးတဲ႔အခါ ေပးတဲ႔ ဒူးရင္းသီးကတစ္မ်ိဳး၊ အပုပ္ေတြေတာင္ထည့္ေပးတဲ႔ ရြာေတြဆို ဘယ္ေတာ့မွ မဝယ္ဖို႔ မွာတဲ႔အေၾကာင္းေလး ရွင္းျပပါတယ္။
ရထားလမ္းေပၚက ေစ်းသည္ေတြလည္းအတူတူပါပဲ။ လုပ္ငန္းႀကီးေတြလည္း အတူတူပါပဲ။
တစ္နပ္စားႀကံရင္ ၾကာၾကာမခံပါဘူး။
ဒါ့အျပင္ ျမန္မာျပည္က လက္သစ္/ လူငယ္ စီးပြားေရးသမား အမ်ားစု နားမလည္တဲ႔၊ မေအာင္ျမင္ေစတဲ႔ အရည္အခ်င္းေလးေတြ သိေစခ်င္လို႔ မွ်ေဝေပးလိုက္ပါတယ္။
ျမန္မာျပည္က စီးပြားေရးလုပ္ငန္းရွင္ေတြမ
(၁) တစ္ဦးတစ္ေယာက္ ေအာင္ျမင္ရင္ လိုက္လုပ္ၾကတယ္။ သူဘယ္ေလာက္ အခ်ိန္/ အေတြ႔အႀကံဳ/ ေငြ ရင္းႏွီးခဲ႔ရတယ္ဆိုတာ ေသခ်ာ မေလ႔လာဘူး။
(၂) ကို္ယ္တစ္ကယ္ ဝါသနာပါလို႔၊ တကယ္လုပ္ခ်င္လို႔ မဟုတ္ပဲ ေရတိုအက်ိဳးအျမတ္ကို လိုခ်င္လို႔။
( တကၠသိုလ္တက္ဖို႔ လိုင္းေရြးကတည္းက အခ်က္ ၁ နဲ႔ ၂ စိတ္ဓါတ္က ပါသြားၾကတာျဖစ္တယ္ )
(၃) လုပ္ႏိုင္မယ္၊ မလုပ္ႏိုင္ မေတြးဘူး၊ လူအထင္ႀကီးေအာင္ ႀကီးႀကီးမားမား လုပ္တိုင္း ေအာင္ျမင္မယ္ ထင္ၾကတယ္။ နာမည္ႀကီးတာနဲ႔ ေအာင္ျမင္တာကို ကြဲကြဲျပားျပား နားမလည္ၾကဘူး။
(၄) ေရတိုလုပ္ငန္းက အျမတ္ရႏိုင္တာဆိုလို႔ ကားဝယ္ေရာင္း၊ ေဒၚလာဝယ္ေရာင္း၊ အိမ္ၿခံေျမ ဝယ္ေရာင္း အလုပ္ေတြပဲရွိတာကို နားမလည္ဘူး။ ဖင္ျမဲေအာင္ မလုပ္ခ်င္ၾကဘူး။ ေရရွည္အတြက္ မျပင္ဆင္ၾကဘူး။
(၅) လုပ္ငန္းတစ္ခုအေနနဲ႔ အရြယ္အစားပိုႀကီးေလ ေရရွည္လုပ္ႏိုင္မွ အျမတ္ရမယ္၊ ေအာင္ျမင္မယ္ဆိုတာ နားမလည္ဘူး။ လုပ္ငန္းလည္ပတ္ေငြအတြက္ ႀကိဳတင္ တြက္ဆ မျပင္ဆင္တတ္ၾကဘူး။ လုပ္ငန္းလုပ္ရင္း ရင္းႏွီးျမွပ္ႏွံေငြ ျပတ္သြားၿပီး လုပ္ငန္းရပ္သြားသူမ်ားတယ္။
(၆) တကယ္ အရည္အခ်င္းရွိ၊ အင္အားစိုက္ထုတ္ႏိုင္မယ့္ လုပ္ေဖာ္ကိုင္ဖက္ရဲ႕ တန္ဖိုးကို နားမလည္ၾကဘူး။ ငါေငြစိုက္တယ္၊ ငါအျမတ္အမ်ားဆံုး ရ ရမယ္။ ႀကိဳက္တဲ႔လူ ေခၚခိုင္းလို႔ရမယ္ဆိုတဲ႔ စိတ္ထားရွိၾကတယ္။
(၇) ဘယ္အလုပ္မွာမဆို လူ႕စြမ္းအားဟာ အေရးႀကီးဆံုးဆိုတာ သေဘာမေပါက္ၾကဘူး။
ဘယ္လိုအေျခအေနမ်ိဳးမွာျဖစ္ျ
အေပၚက အခ်က္ေတြကို ေျပာင္းျပန္လွန္ၿပီး လုပ္ရင္ ေအာင္ျမင္ပါလိမ္႔မယ္။
Ye William
No comments:
Post a Comment
မိတ္ေဆြ...အခ်ိန္ေလးရရင္ blogg မွာစာလာဖတ္ပါေနာ္
ဗဟုသုတ ရနိုင္တယ္။