Followers အားေပးသူမ်ား အထူး အထူးပဲ ေက်းဇူးတင္ပါသည္။

✩✩ ✩ ✩ ✩ ✩ ✩သီခ်င္းခ်စ္သူ ✪ မွ ✪ သီခ်င္းခ်စ္သူသို႔✩ ✩ ✩ ✩ ✩ ✩✩

8Chit&အိမ္႔ခ်စ္ AhMoon&အမြန္း AhNaing&အႏိုင္ AhNge&အငဲ Akuk Alex&အဲလက္စ္ AnnHellar&အန္ဟဲလာ Ar-T AungHtet&ေအာင္ထက္ AungLa&ေအာင္လ AungNaing&ေအာင္ႏိုင္ AungThu&ေအာင္သူ AungYin&ေအာင္ရင္ AuraLi&အာ္ရာလီ AyeChanMay&ေအးခ်မ္းေမ AyeTinChoShwe&ေအသင္ခ်ိဳေဆြ AyeWuttYiThaung&ေအးဝတ္ရည္ေသာင္း BaDin&ဗဒင္ Blueberry BobbySoxer BoBo&ဘိုဘို BoBoHan&ဘိုဘိုဟန္ BoPhyu&ဘိုျဖဴ Breaky&ဘရိတ္ကီ BunnyPhyoe&ဘန္နီၿဖိဳး ChanChan&ခ်မ္းခ်မ္း ChanChann&ခ်မ္ခ်မ္း ChawSuKhin&ေခ်ာစုခင္ ChinSong&ခ်င္းသီခ်င္း ChitKaung&ခ်စ္ေကာင္း ChitThuWai&ခ်စ္သုေဝ ChoLayLung&ခ်ိဳေလးလုန္ ChoPyone&ခ်ိဳၿပံဳး ChristmasSong&ခရစၥမတ္သီခ်င္း CityFm Dawn&ဒြန္း DiraMore&ဓီရာမိုရ္ DoeLone&ဒိုးလံုး Dway&ေဒြး EainEain&အိန္အိန္း G.Latt&ဂ်ီလတ္ GaeGae&ေဂေဂး GirlLay&ဂဲ(လ္)ေလး Graham&ဂေရဟမ္ Group&အဖြဲ႔လိုက္ GuRawng&ကူးေရာင္ GyoGyar&ႀကိဳးၾကာ HanTun&ဟန္ထြန္း HaymarNayWin&ေဟမာေနဝင္း He`Lay&ဟဲေလး HlonMoe&လႊမ္းမိုး HlwanPaing&လႊမ္းပိုင္ HtamHkay&ထ်န္ေခး HTDTunYin&ဟသာၤတထြန္းရင္ HtetAung&ထက္ေအာင္ HtetHtetMyintAung&ထက္ထက္ျမင္႔ေအာင္ HtetSaung&ထက္ေလွ်ာင္း HtooEainThin&ထူးအိမ္သင္ HtooHtooSet&ထူးထူးဆက္ HtooL.Lin&ထူးအယ္လင္း HtunHtun&ထြဏ္းထြဏ္း HtunYati&ထြန္းရတီ IreneZinMarMyint&အိုင္ရင္းဇင္မာျမင္႔ J.LingMawng&ေဂလိန္းေမာင္း J.MgMg&ေဂ်ေမာင္ေမာင္ JarSan&ဂ်ာဆန္ JetSanHtun&ဂ်က္ဆန္ထြန္း JMe&ေဂ်းမီ KabarPhone&ကမၻာဖုန္း KaiZar&ကိုင္ဇာ KapyaBoiHmu&ကဗ်ာဘြဲ႔မွဴး KaungKaung&ေကာင္းေကာင္း KhaingHtoo&ခိုင္ထူး KhinBone&ခင္ဘုဏ္း khinMgHtoo&ခင္ေမာင္ထူး KhinMgToe&ခင္ေမာင္တိုး KhinSuSuNaing&ခင္စုစုႏိုင္ KhupPi&ခုပ္ပီး KKT&ေကေကတီ KoKoGyi&ကိုကိုႀကီး KoNi&ေကာ္နီ KyingLianMoong L.KhunYe&L.ခြန္းရီ L.LwinWar&L.လြန္းဝါ L.SengZi&L.ဆိုင္းဇီ LaShioTheinAung&လားရႈိးသိန္းေအာင္ LaWi&လဝီ LayLayWar&ေလးေလး၀ါ LayPhyu&ေလးျဖဴ LDKyaw&L.ဒီေက်ာ္ LiLiMyint&လီလီျမင္႔ LinNit&လင္းနစ္ LynnLynn&လင္းလင္း Madi&မဒီ MaNaw&မေနာ Marritza&မာရဇၨ MayKhaLar&ေမခလာ MaySweet&ေမဆြိ MayThu&ေမသူ MgThitMin&ေမာင္သစ္မင္း MiMiKhe&မီးမီးခဲ MiMiWinPhay&မီမီဝင္းေဖ MinAung&မင္းေအာင္ Misandi&မိဆႏၵီ MMGospelSong&ခရစ္ယာန္ဓမၼေတး MMLoveSong&ျမန္မာသီခ်င္း MoMo&မို႔မို႔ MoonAung&မြန္းေအာင္ Music&ဂီတ Myanmar-Kid-Songs MyayPeYo&ေျမပဲယို MyoGyi&မ်ိဳးႀကီး MyoMyo&မ်ိဳးမ်ိဳး NangKhinZayYar&နန္းခင္ေဇယ်ာ Naung&ေနာင္ NawLiZar&ေနာ္လီဇာ NawNaw&ေနာေနာ္ NgeNgeLay&ငဲ႔ငယ္ေလး NiNiKhinZaw&နီနီခင္ေဇာ္ NiNiWinShwe&နီနီဝင္းေရႊ NO&ႏိုး NweYinWin&ႏြဲ႔ယဥ္ဝင္ NyanLinAung&ဥာဏ္လင္းေအာင္ NyiMinKhine&ညီမင္းခိုင္ NyiZaw&ညီေဇာ္ PannEiPhyu&ပန္းအိျဖဴ PanYaungChel&ပန္းေရာင္ျခယ္ Pb.ThanNaing&သန္းႏိုင္ PhawKa&ေဖာ္ကာ PhoeKar&ဖိုးကာ PhuPhuThit&ဖူးဖူးသစ္ PhyoGyi&ၿဖိဳးႀကီး PhyoKyawHtake&ၿဖိဳးေက်ာ္ထိုက္ PhyuPhyuKyawThein&ျဖဴျဖဴေက်ာ္သိန္း PhyuThi&ျဖဴသီ PoEiSan&ပိုးအိစံ PoPo&ပိုပို PuSue&ပူစူး R.ZarNi&R.ဇာနည္ RainMoe&ရိန္မိုး RebeccaWin&ေရဗကၠာ၀င္း Ringo&ရင္ဂို SaiHteeSaing&စိုင္းထီးဆိုင္ SaiLay&စိုင္းေလး SaiSaiKhanHlaing&စိုင္းစိုင္းခမ္းလႈိင္ SaiSaiMaw&စိုင္းဆိုင္ေမာ၀္ SaiSan&ဆိုင္စံ SalaiJonhTinZam SalaiJonhTinZam&ဆလိုင္းဂၽြန္သင္ဇမ္း SalaiSunCeu&ဆလိုင္းဆြန္က်ဲအို SalaiThuahAung&ဆလိုင္းသႊေအာင္ SalaiZamLain&ဆလိုင္းသွ်မ္းလ်န္ SandyMyintLwin&စႏၵီျမင့္လြင္ SangPi&စံပီး SaungOoHlaing&ေဆာင္းဦးလႈိင္ SawBweHmu&စာဘြဲ႔မွဴး SawKhuSe&ေစာခူဆဲ She&သွ်ီ ShinPhone&ရွင္ဖုန္း ShweHtoo&ေရႊထူး SinPauk&ဆင္ေပါက္ SiThuLwin&စည္သူလြင္ SithuWin&စည္သူဝင္း SiYan&စီယံ Snare SoeLwinLwin&စိုးလြင္လြင္ SoeNandarKyaw&စိုးနႏၵာေက်ာ္ SoePyaeThazin&စိုးျပည္႔သဇင္ SoeSandarTun&စိုးစႏၵာထြန္း SoTay&ဆိုေတး SungTinPar&ဆုန္သင္းပါရ္ SuNit&ဆူးနစ္ TekatawAyeMg&တကၠသိုလ္ေအးေမာင္ ThangPaa&ထန္းပါး TharDeeLu&သာဒီးလူ ThawZin&ေသာ္ဇင္ ThiriJ.MgMg&သီရိေဂ်ေမာင္ေမာင္ Thoon&သြန္း TinGyanSong&သႀကၤန္သီခ်င္း TintTintTun&တင္႔တင္႔ထြန္း TinZarMaw&တင္ဇာေမာ္ TunEaindraBo&ထြန္းအိျႏၵာဗို TunKham&ထြဏ္းခမ္ TunTun&ထြန္းထြန္း TuTu&တူးတူး V.NoTun&V.ႏိုထြန္း WaiLa&ေဝလ WaNa&ဝန WarsoMoeOo&ဝါဆိုမိုးဦး WineSuKhineThein&ဝိုင္းစုခိုင္သိန္း WyneLay&ဝိုင္းေလး Xbox XGALZ Y-Zet YadanaMai&ရတနာမိုင္ YadanaOo&ရတနာဦး YairYintAung&ရဲရင္႔ေအာင္ YanAung&ရန္ေအာင္ YarZarWinTint&ရာဇာဝင္းတင္႔ YeTwin&ရဲသြင္ YummyRookie YuZaNa&ယုဇန YY&၀ိုင္၀ိုင္း Z.DiLa&Z.ဒီးလာ ZamNu&ဇမ္ႏူး ZawOne&ေဇာ္ဝမ္း ZawPaing&ေဇာ္ပိုင္ ZawWinHtut&ေဇာ္ဝင္းထြဋ္ ZawWinShing&ေဇာ္ဝင္းရွိန္ ZayYe&ေဇရဲ ZwePyae&ဇြဲျပည္႔
သီခ်င္းနားေထာင္ရန္ အေပၚက အဆိုေတာ္ နာမည္ Click ပါေနာ္

Facebook မွာ ဖတ္ခ်င္ရင္ Like တစ္ခ်က္ေလာက္ နဲ႔ အားေပးႏိုင္ပါသည္

Monday, January 23, 2017

ဝတၳဳေရးလိုသူမ်ား လိုက္နာရမယ့္ အခ်က္ ၁၃ ခ်က္

 
 
ဝတၳဳေရးလိုသူမ်ား လိုက္နာရမယ့္ အခ်က္ ၁၃ ခ်က္
====================================

#ဝင္းၿငိမ္း

ေရႊအျမဳေတမဂၢဇင္းရဲ႕ ကေလာင္သစ္မ်ား ေပးပို႔လာတဲ့ စာမူမ်ားကုိ ေရႊအသစ္အျဖစ္ ေရြးခ်ယ္ေဖာ္ျပေနတဲ့က႑မွာ ပထမစီစစ္တဲ့ ဆရာမ မသီတာ(စမ္းေခ်ာင္း)ေရာ ကြၽန္ေတာ္ပါ စာေရးလိုသူမ်ားအတြက္ ထားရွိရမယ့္ အခ်က္အလက္တခ်ဳိ႕ကို အလ်ဥ္းသင့္သလို ေရးသားေဖာ္ျပခဲ့ၾကပါတယ္။ တခ်ဳိ႕ဆရာမ်ားက တစ္ပုဒ္ ေဖာ္ျပခံရၿပီးခ်ိန္မွာ ကြၽန္ေတာ္၊ ကြၽန္မ အခ်ိန္မရေတာ့လို႔ မေရးေတာ့ပါဘူး ဆိုတာမ်ဳိးရွိသလို ဘာဆက္ေရးရမွန္း မသိေတာ့လို႔ မေရးျဖစ္တာပါလို႔ အေၾကာင္းျပတဲ့သူေတြလည္း ရွိပါတယ္။ ၂ဝဝ၉ခုႏွစ္၊ ေအာက္တိုဘာလထုတ္ " The Writer " မဂၢဇင္းမွာ စာေရးဆရာမ " Mona Simpson " ေရးသားခဲ့တဲ့ ေဆာင္းပါးတစ္ပုဒ္ကို ေရႊအျမဳေတရဲ႕ အႏွစ္ႏွစ္ဆယ္ျပည့္ အထူးထုတ္မွာ ေမတၱာလက္ေဆာင္အျဖစ္ ေဖာ္ျပေပးလိုပါတယ္။ သူ႔ေခါင္းစဥ္ကိုက ဝတၳဳ ေရးလိုသူမ်ား လိုက္နာရမယ့္ အခ်က္ ၁၃ ခ်က္လို႔ ဆိုထားတဲ့အတြက္ ဝတၳဳတို ေရးဖို႔ ျကိဳးစားေနၾကတဲ့ သူမ်ားနဲ႔အထူး အံဝင္ခြင္က် ျဖစ္လိမ့္မယ္လို႔ ယံုၾကည္ပါတယ္။

--------------------

စာေရးခ်င္တယ္ဆိုတဲ့ သူေတြကို အၾကံေပးဖို႔ဆိုတာ ေတာ္ေတာ္ခက္ပါတယ္။ ကြၽန္မက အၾကံလည္း ေပးခဲပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ လြန္ခဲ့တဲ့ ၁၉၉၁-၉၂ တုန္းက နယူးေယာက္တကၠသိုလ္မွာ ဘြဲ႔လြန္သမားေတြအတြက္ ဝတၳဳေရးနည္း Workshop တစ္ခုမွာ ကြၽန္မတို႔ ေဆြးေႏြးျဖစ္ၾကေတာ့ လိုက္နာရမယ့္ " အခ်က္ ၁၃ ခ်က္ "ကို ေတြ႔လာရပါတယ္။ ဒီအခ်က္ ၁၃ ခ်က္ဟာ စာေရးခ်င္သူေတြအတြက္ အမ်ားဆံုး အေထာက္အကူျပဳႏိုင္မယ္လို႔ ယံုၾကည္ပါတယ္။

၁ ။ စာေရးဆရာျဖစ္ရမည္ဟု မိမိကိုယ္မိမိ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ ခ်ထားပါ
--------------------------

ကြၽန္မငယ္ငယ္ အသက္ ၁၉၊ ၂ဝ ေလာက္တုန္းက ဝတၳဳတိုေတြ ေရးၿပီး မဂၢဇင္းတိုက္ေတြကို ပို႔ပါတယ္။ အဲဒီကေန အယ္ဒီတာ တစ္ေယာက္နဲ႔ အျပန္အလွန္ စာအဆက္အသြယ္ ရခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီ အယ္ဒီတာက ကြၽန္မ ဝတၳဳေတြကို အႀကိမ္ႀကိမ္ အခါခါပယ္ေနတဲ့သူျဖစ္ေပမဲ့ ကြၽန္မဆီ စာေရးတဲ့ အခါမွာေတာ့ အားေပးစကားေတြ အျမဲဆိုပါတယ္။ အဲဒီလိုနဲ႔ ႏွစ္ႏွစ္ေလာက္ၾကာတဲ့အခါမွာ ကြၽန္မ ကိုလံဘီယာတကၠသုိလ္မွာ စာေရးနည္းသင္တန္းကို ေလွ်ာက္ထားခဲ့ပါတယ္။ ကြၽန္မကို လက္ခံလိုက္ၿပီလို႔ ၾကားသိရတဲ့အခ်ိန္မွာ အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စု အေနာက္ပိုင္းကေန အေရွ႕ပိုင္းကို ေျပာင္းေရႊ႕ေနထိုင္ ရပါတယ္။ အဲဒီမွာ အသိအကြၽမ္းဆိုလို႔ တစ္ေယာက္မွ မရွိပါဘူး။ အေႂကြးေတြတင္ေနတဲ့ ပညာသင္တစ္ေယာက္ေပါ့။ အသက္ ၂၄ ႏွစ္အရြယ္ေရာက္ေတာ့ မဂၢဇင္းတစ္ေစာင္ရဲ႕ အယ္ဒီတာထံကို “ကြၽန္မမွာ စာေရးဆရာ ျဖစ္ေလာက္တဲ့ အရည္အခ်င္း ရွိပါသလား”လို႔ စာေရးၿပီး ေမးခဲ့ပါတယ္။

သူ႔အေျဖက ယူေသာ္ရ၏ဆိုတဲ့ အေျဖမ်ဳိးပါ။ တိက် ျပတ္သားတဲ့အေျဖ မဟုတ္ဘဲ စာေရးဆရာ ျဖစ္ဖို႔ဆိုတာ ကိုယ္တိုင္ ဆံုးျဖတ္ရမယ့္အခ်က္သာ ျဖစ္တယ္လို႔ ျပန္ၾကားခဲ့ပါတယ္။ သူဟာ စာေရးဖို႔ ဝါသနာပါသူမ်ား အေပၚမွာ ၾကင္နာစိတ္ရွိသူ တစ္ဦးပါ။ ဒါေပမဲ႔ သူ႔အေနနဲ႔ ကြၽန္မကို စာေရးဆရာ ျဖစ္ႏိုင္တယ္ သို႔မဟုတ္ မျဖစ္ႏိုင္ဘူး ဆိုတာကိုေတာ့ လံုးဝမေျဖခဲ့ပါဘူး။ ဒါေၾကာင့္ စာေရးဆရာ ျဖစ္ဖို႔ ဆိုတာဟာ မိမိ ယံုၾကည္ခ်က္နဲ႔ လုပ္မွသာ ျဖစ္ႏိုင္တဲ့ ကိစၥတစ္ခု ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီအယ္ဒီတာဆီက စာ ရၿပီးတဲ့ေနာက္မွာ ကြၽန္မ စာေရးဆရာ ျဖစ္ရမယ္လို႔ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ခ်ခဲ့ေပမဲ့ သူနဲ႔ေတာ့ အဆက္အသြယ္ မရွိေတာ့ပါဘူး။ သူ႔အေနနဲ႔ ခုအခ်ိန္ခါမွာ သူေျပာခဲ့တဲ့ ကေလးမ တစ္ေယာက္ဟာ စာေရးဆရာ ျဖစ္ေနၿပီဆိုတာကိုလည္း သိမယ္မထင္ပါဘူး။

စာေရးဆရာ ျဖစ္ရမယ္လို႔ ခ်မွတ္ရတဲ့ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ဟာ တိက်ခိုင္မာဖို႔ အေရးႀကီးပါတယ္။ ဒီဆံုးျဖတ္ခ်က္အတြက္ ကိုယ့္ဘဝမွာ စြန္႔လႊတ္ရတာေတြ ရွိေကာင္းရွိႏိုင္ပါတယ္။ ဥပမာ-အားလပ္ရက္ေတြမွာ သူမ်ားတကာေတြက အပန္းေျဖေနၾကေပမယ့္ ကိုယ္က လက္လြတ္ဆံုး႐ႈံးတာမ်ဳိးေပါ့။ စာေရးမယ္လို႔ ဆံုးျဖတ္လိုက္ရင္ ေန႔စဥ္ ေနထိုင္လႈပ္ရွားရတဲ့ ကိုယ့္ဘဝကိုလည္း အလိုလို ထိန္းေက်ာင္း ပဲ့ျပင္ၿပီးသား ျဖစ္ေစပါတယ္။ စာေရးခ်င္စိတ္ ျပင္းထန္လာေလ ေရးႏိုင္ဖို႔ အစစအရာရာ ႀကိဳတင္ျပင္ဆင္မႈေတြကို ေဆာင္ရြက္ေလ ျဖစ္လာပါတယ္။

ဒါေပမဲ႔ တစ္ေယာက္နဲ႔ တစ္ေယာက္ေတာ့ မတူညီပါဘူး။ တခ်ဳိ႕ ရဲရင့္တဲ့လူငယ္မ်ားက ေကာလိပ္ေက်ာင္းမွာ သူတို႔စာသင္စားပြဲေတြေပၚ မတ္တတ္တက္ရပ္ၿပီး တစ္ေန႔မွာ ကြၽန္ေတာ္တို႔ဟာ စာေရးဆရာ ျဖစ္ကိုျဖစ္ရမယ္လို႔ ေၾကညာသူေတြ ရွိသလို တခ်ဳိ႕ကေတာ့လည္း ကိုယ့္ရည္မွန္းခ်က္ကို ႀကိတ္ၿပီးထိန္းသိမ္းသူေတြ ရွိပါတယ္။ တစ္ခါတေလမွာ စာေရးခ်င္စိတ္ေၾကာင့္ အလုပ္ျပဳတ္တဲ့သူေတြ၊ ထမင္းငတ္တဲ့ သူေတြ၊ ရည္မွန္းခ်က္ စြန္႔လႊတ္ရသူေတြလည္း ရွိတတ္ပါတယ္။ ဘဝမွာ ဘယ္လိုပဲ အခက္အခဲေတြ ရွိပါေစ။ စာေရးဆရာျဖစ္ခ်င္သူကေတာ့ သူ႔ရည္မွန္းခ်က္ကို ဘယ္ေတာ့မွ လက္မေလွ်ာ့ပါဘူး။မိမိ ယံုၾကည္ခ်က္ကုိ ခိုင္မာေအာင္ တတ္စြမ္းသေလာက္ ႀကိဳးစားပါ။ ခံစားခ်က္ ေျပေပ်ာက္သြားေအာင္ စာကေလး တစ္ပုဒ္၊ ႏွစ္ပုဒ္ေလာက္ေရး မယ္ဆိုသူေတြ အတြက္ မဟုတ္ပါဘူး။ ကိုယ္ကိုယ္တိုင္က ဇာတ္လမ္းေတြ အမ်ားႀကီး ေျပာျပခ်င္တယ္လို႔ ယံုၾကည္ထားသူေတြအတြက္ ေျပာျပခ်င္ပါတယ္။ အခ်ိန္ယူၿပီး စာေရးပါ။ မိတ္ေဆြမ်ားနဲ႔ ညစာစားခ်ိန္ သို႔မဟုတ္ စကားစျမည္ ေျပာျဖစ္ခ်ိန္မ်ားမွာ ကိုယ့္ဇာတ္လမ္းကို ေျပာျပၾကည့္ပါ။ စာတစ္ပိုဒ္ သို႔မဟုတ္ ဝတၳဳတိုတစ္ပုဒ္ဖတ္ၿပီးခ်ိန္မွာ ကုိယ္တိုင္ ျပန္ဖတ္ၾကည့္ပါ။ ဒီစာက ထူးျခားမႈရွိရဲ႕လား ဆိုတာ ကိုယ္တိုင္ ဆန္းစစ္ၾကည့္ပါ။ ကိုယ့္ရင္ထဲမွ“ငါ စာေရးဆရာ ျဖစ္ႏိုင္တဲ့ အရည္အခ်င္းရွိရဲ႕လား” ဆိုတဲ့ အစြဲႀကီး ဘယ္ေတာ့မွမထားပါနဲ႔။

စာေရးခ်င္တဲ့ အခါ အထူးသျဖင့္ ဝတၳဳေရးခ်င္တဲ့ အခါမွာ အခ်ိန္ကို သူ႔အလုိလို ယူတတ္လာပါလိမ့္မယ္။ အခ်ိန္က အမ်ားႀကီးကို လိုအပ္တာပါ။ ဘာေၾကာင့္လဲဆိုေတာ့ ေရးသမွ်ေတြဟာ မွားေကာင္း မွားႏိုင္တယ္။ အဲဒါေတြကို ျပင္ဖို႔ဆင္ဖို႔ အခ်ိန္ယူရဦးမယ္။ တစ္ခါတေလမွာ ဇာတ္လမ္းဇာတ္ကြက္ကေလးတစ္ခုရဖို႔ အတြက္ ရက္ေပါင္းမ်ားစြာ စဥ္းစားရတာ ရွိပါလိမ့္မယ္။ ဒါလည္း အခ်ိန္ လိုအပ္တာပါပဲ။ ကိုယ္က ဘာအလုပ္မွ လုပ္စရာမလိုဘဲ သန္းႂကြယ္သူေဌးႀကီး ျဖစ္ရင္ျဖစ္၊ ဘယ္သူနဲ႔မွ ဆက္စပ္စရာ မလိုဘဲ တစ္ကိုယ္တည္းေနရတဲ့ သီလရွင္ျဖစ္ရင္ျဖစ္၊ အဲဒီလိုမွသာ လူ႔အသိုက္အဝန္းကေန ဖယ္ထြက္လို႔ရမွာပါ။ ကိုယ္က လူထဲက လူတစ္ေယာက္သာ ျဖစ္တယ္ဆိုရင္ေတာ့ လူေတြနဲ႔ ေနရင္း၊ စားရင္း၊ သြားရင္းကပဲ ကိုယ္ေရးခ်င္တာကို စဥ္းစားေတြးေတာရမွာပါ။ တစ္ေယာက္တည္းေနမွ ေတြးလို႔ရတယ္ဆိုတာ မဟုတ္ပါဘူး။ စာေရးခ်င္သူ တစ္ေယာက္အတြက္ ဘယ္ေနရာမွာပဲေနေန စာေရးဖို႔ စဥ္းစားႏိုင္တဲ့ အရည္အခ်င္း ရွိလာပါလိမ့္မယ္။

၂။ ေနာက္တစ္ခုက အခ်ိန္ဇယားခ်ၿပီး အလုပ္လုပ္ပါ
----------------------------------------------

ကိုယ့္သတ္မွတ္ခ်ိန္အတြင္းမွာ သတ္မွတ္ထားတာကို လုပ္ပါ။ အဲဒီ အခ်ိန္အတြင္းမွာ ေပၚေပါက္လာတဲ့
တျခားကိစၥေတြကို မစဥ္းစားပါနဲ႔။ ဘာေၾကာင့္လဲ ဆိုေတာ့ ဒါေတြက အျမဲတမ္းလိုလို ရွိေနမွာမို႔ပါပဲ။ သူငယ္ခ်င္းတစ္ေယာက္ စိတ္ဓာတ္က်ေနလို႔၊ အိမ္မွာ ဧည့္သည္ ေရာက္ေနလို႔၊ အိမ္က ေမြးထားတဲ့ ေခြးကို ေဆးခန္း ပို႔စရာရွိလို႔ အဲဒါမ်ဳိးေတြ ေထြလီကာလီ ေပၚေပါက္ လာခဲ့ရင္ကိုယ့္အခ်ိန္ ဇယားကေန ေသြဖည္သြားပါလိမ့္မယ္။ မိမိကိုယ္မိမိ ခြဲစိတ္ဆရာဝန္ႀကီး တစ္ေယာက္လို၊ လႊတ္ေတာ္အမတ္ႀကီး တစ္ေယာက္လို လုပ္စရာ ရွိတာကို မူလ သတ္မွတ္ထားတဲ့အတိုင္း လုပ္ႏိုင္ေအာင္ တိက်ျပတ္သား ရပါမယ္။ ပထမပိုင္းမွာေတာ့ လူတိုင္းဟာ ကိုယ့္အခ်ိန္ဇယားကို ကိုယ္မထိန္းႏိုင္ၾကဘဲ ေဖာက္ဖ်က္ တတ္ၾကပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ၾကာလာေတာ့ အခ်ိန္ဇယားနဲ႔ အသားက်သြားပါလိမ့္မယ္။

စာေရး စားပြဲမွာ သတ္မွတ္ထားတဲ့ အခ်ိန္ေရာက္ရင္ ထိုင္ကိုထိုင္ပါ။ စိတ္ညစ္တာပဲ ျဖစ္ျဖစ္၊ ပ်င္းေနတာပဲ ျဖစ္ျဖစ္ ျဖစ္ခ်င္တာျဖစ္ပါေစ၊ စာေရးစားပြဲကိုေရာက္ ကိုယ္ေရးရမယ့္ ဇာတ္လမ္း၊ ဇာတ္ကြက္ေတြဟာ ေပၚလာပါလိမ့္မယ္။ တစ္ခါတေလမွာ စားပြဲမွာ မထိုင္ခင္ ေရးစရာေတြကို သတိရလာတတ္တာလည္း ရွိပါတယ္။

၃။ ကိုယ့္အလုပ္မွာ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံပါ
------------------------------------

စာေရးဖို႔အတြက္ လိုအပ္လာၿပီ ဆိုရင္ အခ်ိန္နဲ႔ေသာ္လည္းေကာင္း၊ ေငြနဲ႔ေသာ္လည္းေကာင္း ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္။ ဆိုၾကပါစို႔၊ ေနရာေဒသ တစ္ခုအေၾကာင္း ေနာက္ခံထားၿပီးေရး မယ္လို႔ စဥ္းစားထားတယ္ ဆိုပါေတာ့။အဲဒီအခါမ်ဳိးမွာ ကိုယ္က ဒီေနရာ၊ဒီေဒသကို မေရာက္ဖူးဘဲနဲ႔ ဘယ္လိုေရးႏိုင္ပါ့မလဲ။ ဒါေၾကာင့္ အဲဒီေနရာကိုေရာက္ေအာင္ ေငြကုန္ခံၿပီး သြားသင့္ရင္ သြားရပါမယ္။ အခ်ိန္ကုန္ခံသင့္ရင္ ခံရပါမယ္။ ကိုယ္က အိမ္အတြက္ ပစၥည္းတစ္ခုခုဝယ္မယ့္အစား စာေရးဖို႔ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံလိုက္ျခင္းလို႔ ခံယူပါ။ ရဲရင့္ပါေစ။ အခ်ိန္မတန္ေသးခင္ ေအာင္ျမင္မႈကို မတမ္းတပါနဲ႔။ ပင္ကုိ သဘာဝအားျဖင့္ စိတ္ပူတတ္သူျဖစ္ရင္ ဒီတစ္ႏွစ္အတြင္း စာေရးဆရာျဖစ္လာမယ္လို႔ ႀကိဳတင္ဆံုးျဖတ္ခ်က္ခ်ၿပီး ျဖစ္ေအာင္ႀကိဳးစားပါ။ ျဖစ္ရမယ္လို႔လည္း ကိုယ့္ကိုယ္ကိုယ္ သတိေပးပါ။ တစ္ႏွစ္ ကုန္ဆံုးသြားတဲ့အခါမွာ ကိုယ့္လုပ္ရပ္ေတြကို ျပန္လည္သံုးသပ္ပါ။ တစ္ႏွစ္ဆိုတဲ့ အခ်ိန္ကာလဟာ သိပ္မ်ားတဲ့အခ်ိန္ မဟုတ္ပါဘူး။ အဲဒီကာလအတြင္းမွာ ကိုယ္ ျဖစ္မယ္လို႔ ယံုၾကည္ထားတာကို ျဖစ္ေအာင္လုပ္ပါ။

၄။ အားလပ္ခ်ိန္မ်ားကို ေမ့ထားလိုက္ပါ
------------------------------------------

စာေရးဆရာ ျဖစ္ခ်င္သူမ်ား အတြက္ အားလပ္ခ်ိန္ ဆိုတာ မလိုအပ္ပါဘူး။ အခ်ိန္ျပည့္အလုပ္လုပ္ဖို႔ လိုပါတယ္။ ကိုယ္ေရးေနတဲ့ဝတၳဳဇာတ္လမ္း တစ္ေန႔ထက္ တစ္ေန႔ အရွိန္တက္လာဖို႔ပဲ သတိျပဳရပါမယ္။ မိတ္ေဆြအေပါင္းအသင္းမ်ားနဲ႔ အေပ်ာ္ခရီးတစ္ေနရာကို ထြက္ဖို႔ရွိတယ္ဆိုရင္လည္း ျငင္းလိုက္ပါ။ သူတို႔က မင္းစာအုပ္ေတြ ယူခ့ဲပါကြာ၊ ငါတို႔မွာလည္း အလုပ္ရွိတာပါပဲလို႔ ဆိုၾကပါလိမ့္မယ္။ ဒါေပမဲ့ သူတို႔စကားကိုယံုစားၿပီး လိုက္သြားမယ္ဆိုရင္ သူတို႔နဲ႔အတူ ေရာၿပီး စီးေမ်ာေနမိမွာ အမွန္ပါပဲ။ ဆိုၾကပါစို႔။ သူတို႔က တေပ်ာ္တပါးနဲ႔ ျမက္ရိတ္ေနၾကခ်ိန္မွာ ကိုယ္က အခန္႔သားထိုင္ၿပီး စာအုပ္တစ္အုပ္ ဖတ္ေနလို႔ ျဖစ္ပါ့မလား။ ဒါေၾကာင့္ အစကတည္းက ေရွာင္လိုက္ျခင္းက အေကာင္းဆံုးပါ။

၅။ တာဝန္သည္ အႏုပညာ၏ ရန္သူျဖစ္သည္
-----------------------------------------------

အခ်ိန္ဇယား ကန္႔သတ္ၿပီး ေန႔စဥ္ ကိုယ့္စည္းကမ္းနဲ႔ကိုယ္ ေနထိုင္တတ္လာသူ တစ္ေယာက္ဟာ အလုပ္ထဲမွာ ကိုယ့္ဘာသာ ကိုယ္လြတ္လပ္ၿပီး ေပ်ာ္ရႊင္လာပါလိမ့္မယ္။တခ်ဳိ႕စာေရးဆရာမ်ားကေတာ့ တစ္ေန႔ကို စာမ်က္ႏွာဘယ္ေလာက္ၿပီးရမယ္ ဆိုတဲ့ သတ္မွတ္ခ်က္ထားၿပီး စာေရးတတ္ၾကပါတယ္။ကြၽန္မကေတာ့ အဲဒီေလာက္ႀကီး တိက်တဲ့ဇယား ကန္႔သတ္ထားဖို႔ မလိုဘူးထင္ပါတယ္။ ကိုယ္ေရးေနတဲ့ ဝတၳဳမွာ ဝင္စားေနဖို႔သာ လိုအပ္ၿပီး တစ္ရက္ထက္တစ္ရက္ ဇာတ္ရွိန္တက္လာဖို႔သာ လိုအပ္ပါတယ္။

၆။ သင့္တယ္ဆိုျခင္းက ေကာင္းတယ္ဆုိျခင္း၏ ရန္သူျဖစ္သည္
-------------------------------------

ကြၽန္မ သူငယ္ခ်င္း Allan Gurganus က သူပို႔ခ်တဲ့ စာေရးနည္းသင္တန္းမ်ားမွာ ဒီစကားလံုးကို အျမဲ သံုးပါတယ္။ သူေျပာျပတာက တစ္ခါ တုန္းက Joseph Cladwell က ေျပာဖူးတယ္တဲ့။ စာေရးဆရာမ်ား အေနနဲ႔ လြယ္လြယ္ေရးၿပီးႏိုင္ေစဖို႔ လုပ္တဲ့ နည္းတစ္နည္း ရွိပါတယ္။ အဲဒါကေတာ့ ကိုယ့္အဆင့္ကို ႏွိမ့္ၿပီးေရးျခင္း ျဖစ္ပါသတဲ့။ တကယ္ေတာ့ ဒီနည္းဟာ လက္ေတြ႔က်တဲ့ နည္းတစ္နည္း မဟုတ္ပါဘူး။ ကြၽန္မတို႔အေနနဲ႔ စာေရးဆရာ တစ္ေယာက္ရဲ႕ ပထမဆံုး မူၾကမ္းဟာ ဘယ္နည္းနဲ႔မွ သူ႔အတြက္ ဂႏၴဝင္စာတစ္ပုဒ္ ျဖစ္မလာႏိုင္ပါဘူး။ စာေရး ဆရာတိုင္းဟာ စာမူတိုင္းကို အထပ္ထပ္ အခါခါဖတ္၊ အထပ္ထပ္ အခါခါ ျပင္ရပါတယ္။ တခ်ဳိ႕ဝတၳဳေရး ဆရာမ်ားကေတာ့ ပထမဦးစြာ ဇာတ္လမ္းအက်ဥ္းကို ေရးလိုက္ၾကပါတယ္။ ၿပီးေတာ့မွ လုိတဲ့ေနရာမွာ လိုသလိုျဖည့္စြက္ ခ်ဲ႕ထြင္ျခင္း၊ အေရာင္ ျဖည့္ျခင္း စတာေတြကို လုပ္ၾကပါတယ္။တခ်ဳိ႕ကေတာ့ ဇာတ္ေကာင္မ်ားရဲ႕ စ႐ိုက္ကို ဦးစြာ စဥ္းစားၾကပါသတဲ့။ တခ်ဳိ႕စာေရးဆရာမ်ားက သူတို႔ ခ်မွတ္ထားတဲ့ အခ်ိန္ဇယားအတြင္း ေဘာင္ဝင္ေအာင္ ျဖည္းျဖည္းခ်င္းပဲ ေရးၾကပါသတဲ့။ ဒီလူမ်ားက ေနာက္တစ္ႀကိမ္ အေခ်ာျပန္ ေရးေလ့မရွိၾကေတာ့ပါဘူး။

၇။ ဝတၳဳတစ္ပုဒ္ေရးနည္း တိတိက်က်ကို မည္သူမွ် သင္ၾကားမေပးႏိုင္ပါ
--------------------------------

ဝတၳဳတစ္ပုဒ္ကို ဘယ္လိုေရးရမယ္ဆိုတာ ဘယ္သူမွ တိတိက်က် သင္ေပးလို႔မရပါဘူး။ ဘာနဲ႔တူသလဲဆိုေတာ့ ကြၽန္မတို႔ တစ္ေယာက္ကိုတစ္ေယာက္ ခ်စ္ၾကတယ္ဆိုတဲ့ ေနရာမွာ ဘယ္လိုခ်စ္တာလဲဆိုတာ မေျပာႏိုင္သလို တစ္ေယာက္နဲ႔ တစ္ေယာက္လည္း မတူပါဘူး အဲဒီလိုပါပဲ။ စာေရးတဲ့ေနရာမွာ ဝတၳုဆိုတာ ဘယ္လို ေရးရမယ္လို႔ တိတိက်က် သင္ေပးလို႔ မျဖစ္ႏိုင္ပါဘူး။

စာေရးခ်င္စိတ္ ရွိသူက သူ႔အလုပ္ကိုသူလုပ္ရင္း သူ႔နည္းကိုသူ ေတြ႕သြားပါလိမ့္မယ္။ မွားရင္း၊ ျပင္ရင္းကေန နည္းလမ္းအမွန္ေတြကို ရသြားမွာပါ။ မ်ားမ်ားေရးေလ နည္းလမ္းေကာင္း ေတြ႔ေလ ျဖစ္ပါလိမ့္မယ္။ ဒုတိယအႀကိမ္ ေရးရာမွာ ပထမ အႀကိမ္ေလာက္ စိတ္ဖိစီးမႈ မရွိႏိုင္ေတာ့သလို ေနာက္ထပ္ေရးေလ လြယ္ကူလ်င္ျမန္သြားေလ ပါပဲ။

၈။ မ်ားမ်ားေရးျခင္းအားျဖင့္ ဘယ္ပံုစံဟာ မိမိႏွင့္ သင့္ေတာ္မည္ကို ေတြ႕ရွိလာမည္
------------------------------------

တခ်ဳိ႕ စာေရးဆရာမ်ားက ဝတၳဳတိုေရာ ဝတၳဳရွည္ပါ ကြၽမ္းကြၽမ္းက်င္က်င္ ေရးႏိုင္ၾကေပမဲ့ တခ်ဳိ႕ဆရာမ်ားကေတာ့ တစ္မ်ဳိးကိုသာ ကြၽမ္းက်င္ၾကပါတယ္။ဝတၳဳတိုေရးသူမ်ားက ႐ုတ္တရက္ ခ်က္ခ်င္းျဖစ္ေပၚလာတဲ့ အျဖစ္အပ်က္မ်ားကို စိတ္အားထက္သန္ၿပီး ဝတၳဳရွည္ သမားမ်ားကေတာ့ အခ်ိန္ကာလ ရွည္ၾကာစြာ ျဖစ္ေပၚလာတဲ့ျဖစ္ရပ္မ်ား အေပၚမွာသာ စိတ္ဝင္စားၾကပါတယ္။ သူတို႔က ေရွ႕တစ္လွမ္းတိုးေနာက္ႏွစ္လွမ္းဆုတ္ ဆိုတဲ့နည္းကို စိတ္အားထက္သန္ၾကသူေတြ ျဖစ္ပါတယ္။

၉။ ေအာင္ျမင္ေက်ာ္ၾကားသည့္ အႏုပညာရွင္ျဖစ္၊မျဖစ္ ေျပာရန္ခက္သည္
--------------------------

စာေရးနည္း သင္ၾကား ပို႔ခ်တဲ့ သင္တန္းမ်ားမွာလည္း စာကို ဘယ္လိုေရးမယ္ဆိုတာသာ သင္ၾကား ပို႔ခ်တာပါ။ ဝတၳဳေကာင္းတစ္ပုဒ္ ျဖစ္လာဖို႔ ဘယ္လို ဆင့္ပြားေတြးယူမယ္ ဆိုတာေလာက္အထိ သင္ေပးလို႔ မရႏိုင္ပါဘူး။ အေတြးဥာဏ္ကြန္႔ျမဴးႏိုင္ဖို႔က မိမိ အားထုတ္မႈသာ ျဖစ္ပါတယ္။

၁ဝ။ အေတြ႔အၾကံဳမ်ားကို ဝတၳဳဇာတ္ေၾကာင္းအျဖစ္ ျပန္လည္အသံုးခ်ျခင္း
-------------------------------

ဆရာမတစ္ေယာက္ အေနနဲ႔ အရက္ေသာက္ျခင္း၊ မူးယစ္ေဆးဝါးသံုးစြဲျခင္းကို ေထာက္ခံတယ္လို႔ ေျပာလို႔မရပါဘူး။ ဒါေပမဲ့ တစ္ခါတေလမွာေတာ့ စိတ္လြတ္ကိုယ္လြတ္ ေနတတ္တဲ့သူမ်ား ဖန္တီးတဲ့ ဝတၳဳမ်ားဟာ ပိုၿပီးေကာင္းေနတာကို ေတြ႔ရပါတယ္။ ဒါဟာ မူးယစ္ေသာက္စားျခင္းေၾကာင့္လို႔ ကြၽန္မ တစ္ထစ္ခ် မဆိုလိုေပမဲ့ ေပါ့ေပါ့ပါးပါး ေနထိုင္သူမ်ားထံမွ ထြက္လာတဲ့ ဝတၳဳမ်ားဟာ ပိုေကာင္းတယ္ဆိုတာကိုေတာ့ ကြၽန္မ ဝန္ခံရပါလိမ့္မယ္။

၁၁။ အသံထုတ္ၿပီး စာဖတ္သည့္ အက်င့္
-------------------------------------------

ကိုယ္ေရးထားတဲ့ စာကို ကိုယ့္ဘာသာကိုယ္ စိတ္ထဲက ဖတ္ၾကည့္ေနရင္ ေခ်ာေနေပမယ့္ အသံထုတ္ၿပီး ဖတ္ၾကည့္လိုက္တဲ့အခါမွာ မလိုအပ္ဘဲ ပြေယာင္းေနတဲ့ စကားလံုးေတြကို ေတြ႔လာႏိုင္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ စာပိုဒ္တစ္ပိုဒ္ ေရးၿပီးတဲ့ အခါတိုင္း အသံထုတ္ၿပီး ဖတ္ၾကည့္ပါလို႔ ကြၽန္မ အၾကံျပဳခ်င္ပါတယ္။

၁၂။ စာအုပ္ေကာင္းမ်ားကို ဖတ္ပါ
------------------------------------

ဂႏၴဝင္ စာအုပ္ႀကီးမ်ားကို ဖတ္ပါ။ ဖတ္ၿပီးရင္လည္း ျပန္ဖတ္ပါ။ ဒီဝတၳဳႀကီးမ်ားထဲက ဇာတ္ေကာင္မ်ားကို အထူးဂ႐ုျပဳပါ။ ဒါေပမဲ့ ဒီစာေရး ဆရာႀကီးမ်ားကို မနာလိုစရာမဟုတ္ဘဲ အားက်ဖို႔သာ ျဖစ္ပါတယ္။ သူတို႔လို ကိုယ္ေရးတတ္ဖို႔ အားက်ေစခ်င္တာပါ။ ဒါေပမယ့္ တစ္ခါတေလမွာ အေရာင္းရ အတြင္က်ယ္ဆံုး စာေရးဆရာ၊ဆရာမတစ္ေယာက္ရဲ႕ဝတၳဳကို ဖတ္ၿပီး သိမ္ငယ္စိတ္ဝင္တတ္တဲ့ သူေတြလည္း ရွိပါတယ္။ အဲဒီလို မျဖစ္ရပါဘူး။ ခ်က္ေကာ့ဖ္တို႔၊ ေတာ္လ္စတိြဳင္းတို႔ ဝတၳဳႀကီးေတြကို ဖတ္ၿပီး စိတ္ဓာတ္က်လို႔ ဘယ္ျဖစ္ပါ့မလဲ။ ကြၽန္မ တပည့္တခ်ဳိ႕ကေတာ့ သူတို႔ စိတ္ဓာတ္က်တ့ဲ အခါမ်ဳိးမွာ အဲဒီလို ဝတၳဳႀကီးေတြကို ဖတ္ၿပီး ငါတို႔လည္း ဒီေလာက္ေတာ့ ေရးတတ္ပါတယ္ ဆိုတဲ့အေတြး ဝင္လာကာ စာျပန္ေရးၾကတယ္လို႔ ကြၽန္မကို ေျပာျပဖူးပါတယ္။

၁၃။ မိတ္ေဆြမ်ားထဲမွာ ကိုယ့္ပရိသတ္ကို ရွာပါ
------------------------------------------

ကိုယ္ယံုၾကည္ စိတ္ခ်ရတဲ့ မိတ္ေဆြ တစ္ေယာက္က ကိုယ့္စာေတြကို ေဝဖန္ အၾကံဥာဏ္ ေပးဖို႔လိုအပ္ပါတယ္။ တခ်ဳိ႕ စာေရးသူမ်ားက ကိုယ့္အခ်င္းခ်င္း ဝုိင္းဖြဲ႕ၿပီး တစ္ေယာက္နဲ႔ တစ္ေယာက္ ဖလွယ္ကာ ကိုယ့္စာသူဖတ္၊ သူ႔စာကိုယ္ဖတ္ ေဆြးေႏြးၾကပါတယ္။ ၿပီးေတာ့ ကိုယ့္စာကို ဘယ္သူက ဘယ္လိုေဆြးေႏြးတယ္၊ ဘယ္လိုေဝဖန္တယ္ ဆိုတာကိုလည္း မွတ္စု စာအုပ္မွာ ခ်ေရးထားတတ္ၾကပါတယ္။ ဒီမွတ္ခ်က္ေတြကို ေနာင္မွာ ျပန္ဖတ္ရင္း အၾကံေကာင္း ဥာဏ္ေကာင္းေတြကို ရယူ ျပင္ဆင္ၾကပါတယ္။ တခ်ဳိ႕ ေဝဖန္ခ်က္ေတြက
ပ်စ္ပ်စ္ႏွစ္ႏွစ္ရွိတဲ့အတြက္ ကိုယ့္ကို အ႐ႈိက္ထိုးသလို ျဖစ္တတ္တဲ့အခါေတြလည္း ရွိပါတယ္။ ဒီအခါမ်ဳိးမွာ သူက ကိုယ့္ကို မလိုလို႔ တမင္တကာေရးသလား သံုးသပ္ၾကည့္ပါ။ သက္သက္မဲ့ ေရးတာ ဆိုရင္ေတာ့ သူ႔မွတ္ခ်က္ကို လ်စ္လ်ဴ႐ႈထားလို႔ ရပါတယ္။ အမ်ားအားျဖင့္ကေတာ့ ဒီလို စုေပါင္းေဆြးေႏြးျခင္းဟာ စာေကာင္းေပေကာင္းမ်ားကို ထြက္ေပၚလာေစတတ္ပါတယ္။

----------------------

ဒါက ဆရာမ Mona Simpson ေရးသားေဖာ္ျပထားတဲ့ ေဆာင္းပါးျဖစ္ပါတယ္။ စာေရးခ်င္စိတ္ရွိသူမ်ားအတြက္ လိုက္နာသင့္တာေတြ အမ်ားႀကီးပါတာ ေတြ႔ရပါလိမ့္မယ္။ ဒီနည္းနဲ႔ ကိုယ့္ခံစားခ်က္ေတြကို စာမ်က္ႏွာမ်ားထက္ေပၚမွာ ခ်ေရးႏိုင္ၾကလိမ့္မယ္လို႔လည္း ေမွ်ာ္လင့္ပါတယ္။

--------------------

#ဝင္းၿငိမ္း

No comments:

Post a Comment

မိတ္ေဆြ...အခ်ိန္ေလးရရင္ blogg မွာစာလာဖတ္ပါေနာ္
ဗဟုသုတ ရနိုင္တယ္။