သင့္အတြက္ ဂုဏ္သိကၡာ
--------
ေဆာင္းပါးရွင္ - ေဒါက္တာခင္ေမာင္ညိဳ
--------
“ဂုဏ္သိကၡာဆိုတာ ကိုယ္တိုင္ တည္ေဆာက္ရတယ္။ ဘယ္သူကမွ လာလုပ္ေပးလို႔ မရဘူး။ ဒါကို ပတ္ဝန္းက်င္က အသိအမွတ္ျပဳလာတယ္။ ျပည္သူ က အသိအမွတ္ျပဳလာရင္ အေကာင္းဆုံးပဲ”
ကၽြန္ေတာ့္ဆရာက ေခါင္းေဆာင္နဲ႔ပတ္ သက္ၿပီး ေျပာဖူးတာပါ။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ငယ္ငယ္ က ႏိုင္ငံေရးနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ေျပာၾကဆို ၾကတာေတြကို ၾကားရပါတယ္။ လြတ္လပ္ေရး ရၿပီးကာစမွာ လူတိုင္း တက္ႂကြေနတယ္။ လူတစ္ကိုယ္ တိုက္တစ္လုံး ကားတစ္စီး ဝင္ေငြ တစ္လ ရွစ္ရာကို ေမၽွာ္လင့္ေနၾကတယ္။ အဲဒီ အခ်ိန္က လူဦးေရကလည္း ၁၇ သန္းပဲ ရွိေသးတယ္။ ဘတ္ဂ်က္ကလည္း ပိုေငြေတြျပတယ္။ ျပည္သူေတြကို ႏွစ္စဥ္ အၿမဲ ထုတ္ျပန္ ေၾကညာတယ္။
ကၽြန္ေတာ္တို႔ လူငယ္ေတြ ဘာလုပ္ရမလဲ။ ဘာရယ္မဟုတ္ပါဘူး။ လူထု အစည္းအေဝးပြဲ လို႔ေခၚတဲ့ ေဟာေျပာပြဲေတြကို သြားၾကည့္ၾကတယ္။ နားေထာင္ၾကတယ္။ ႏိုင္ငံေရး မဲဆြယ္ တရားပြဲေတြလည္း သြားၾကပါတယ္။ မဲဆြယ္ တရားပြဲက်ေတာ့ ေဟာေျပာ ပြဲေတြနဲ႔ မတူ ဘူး။ ေဟာေျပာသူဟာ တစ္ဖက္ က (သူနဲ႔မဲ ၿပိဳင္ဘက္) အေၾကာင္းကို အားမနာ လၽွာမက်ိဳးေျပာေလ့ရွိတယ္။
လူေတြက သေဘာက်တယ္။ လက္ခုပ္ တေဖ်ာင္းေဖ်ာင္းတီးၾကတယ္။ လက္ခုပ္တီး တဲ့အထဲ ကၽြန္ေတာ္လည္း ပါခဲ့တာပါပဲ။ ဒါေပမဲ့ ကၽြန္ေတာ္ အခ်က္ႏွစ္ခ်က္ စဥ္းစားမိတယ္။ ပထမ အခ်က္က သူရဲ႕အျပစ္ေတြ ငယ္က်ိဳး ငယ္နာေတြကိုေျပာတာ တမင္သက္သက္ ဂုဏ္သိကၡာ က်ေအာင္ေျပာတာပဲ။ ဒါမ်ိဳးဟာ လူသားအခ်င္းခ်င္းသိကၡာက်ေအာ င္ မလုပ္သင့္ဘူးဆိုၿပီး ကၽြန္ေတာ္ သေဘာမက် ခဲ့ဘူး။ ေနာက္ႀကီးလာေတာ့ လူသားအခ်င္းခ်င္း သိကၡာ က်ေအာင္ ေျပာဆိုျခင္း၊ ျပဳမူျခင္း (Dehumanization) ဟာ လူ႕အခြင့္အေရးကို ခ်ိဳးေဖာက္တာနဲ႔ ဆိုင္ေလမလားလို႔ စဥ္းစားလာတယ္။
ေနာက္ ကၽြန္ေတာ္သတိထားမိတာက မိမိလုပ္တဲ့အရိပ္ဟာ မိမိေနာက္က လိုက္တယ္ ဆိုတာ ပါပဲ။ မေကာင္းတာ လုပ္ထားမိတဲ့လူဟာ သူရဲ႕မေကာင္းေၾကာင္း ကို ေရွ႕မွာျဖစ္ျဖစ္ ေနာက္ကြယ္ မွာျဖစ္ျဖစ္ တိုးတိုးတစ္မ်ိဳး က်ယ္က်ယ္တစ္မ်ိဳးေျပာၾကမွာပ ါပဲ။ နာမည္ႀကီးလာလို႔ သိကၡာခ်ခံရတဲ့ လူေတြက လြဲရင္ အမ်ားစုကို သိကၡာနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ေလ့လာတဲ့အခါ ဘယ္လိုျဖစ္ျဖစ္ သူတို႔ရဲ႕ သိကၡာဟာ သူတို႔ရဲ႕ လုပ္ရပ္ေပၚတည္ေနတယ္ ဆိုတာကို သေဘာေပါက္တယ္။ ဒါေၾကာင့္ ငယ္ငယ္ ကတည္း က မမွန္မကန္တာကို မလုပ္ ဆုံးျဖတ္ခဲ့ ပါတယ္။ လူငယ္ဘာ၀ မိမိ တတ္သေလာက္ မွတ္သေလာက္ အမွားအမွန္ ကိုေတာ့ ဆင္ျခင္ပါတယ္။
ဒါေၾကာင့္လည္း အတန္းထဲမွာ ဂုဏ္သိကၡာ နဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ဆရာေျပာတာေတြ ဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္းေတြမွာ ဆရာေတာ္ေတြရဲ႕ ဆိုဆုံးမတာေတြကို မွတ္သားမိခဲ့တယ္။
ယေန႔ေခတ္မွာေတာ့ ျမန္မာျပည္သူျပည္သားေတြရဲ႕ သိကၡာနဲ႔ပတ္သက္တဲ့ စံခ်ိန္စံၫႊန္း (Norm) ကို ကၽြန္ေတာ္တို႔ စဥ္းစားေနၾကတယ္ဆိုတာ သိၾကမွာ ပါပဲ။ ျမန္မာေတြ ရဲ႕ ကိုယ္က်င့္ သိကၡာနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ေဆာင္ရန္ေရွာင္ရန္ေတြ ဟာ ေရွးတည္းကရွိပါတယ္။ ဒါကို သီလ လို႔ေခၚတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ဟာ ငါးပါး သီလကို ေစာင့္ထိန္းဖို႔ လိုတယ္လို႔ ဆိုတယ္။ သီလ ငါးပါးမွာ သူတစ္ပါးဥစၥာကို ခိုးျခင္း၊ လိမ္ျခင္း၊ သူ႕အသက္သတ္ျခင္း၊ အရက္ေသစာ ေသာက္ သုံးျခင္း၊ သူမ်ားသား မယားကို ျပစ္မွားျခင္းဆိုတဲ့ အခ်က္ ၅ ခ်က္ ပါဝင္တယ္။
ဒီအခ်က္ ၅ ခ်က္ေရွာင္တဲ့လူဟာ သူ ေတာ္ေကာင္းပါ။ အခ်က္တစ္ခ်က္ပဲ ေရွာင္စရာ လိုတယ္ ဆိုရင္ေတာ့ သာမာန္လူေတြအ တြက္ "သူမ်ား သားမယား ကို ျပစ္မွားျခင္း" ဆိုတဲ့ အခ်က္ကို ေရွာင္ဖို႔ မခက္ခဲၾက ပါဘူး။ ေနာက္တစ္ခ်က္ ကိုေရွာင္မွျဖစ္မယ္ဆိုရင္ေတ ာ့ သူ႕အသက္သတ္ျခင္း ကို ေရွာင္ႏိုင္ပါတယ္။ ၿပီးေတာ့ "အရက္ေသစာေသာက္သုံးျခင္း" ဟာလည္း ေရွာင္ရတာ မခက္ဘူး။
လိမ္တာ ကေရာ။ ကၽြန္ေတာ္တို႔က ျဖဴစင္ေသာ လိမ္ ျခင္း၊ ဒါမွမဟုတ္ တစ္ဖက္သား ရဲ႕အက်ိဳးကို မထိခိုက္ေစေသာ လိမ္ျခင္းကို ျပဳလုပ္ႏိုင္ တယ္လို႔ ဆိုတယ္။ ဒီယူဆခ်က္က မမွန္ပါဘူး။ လိမ္ တာဟာ လိမ္တာပဲလို႔ ကၽြန္ေတာ္ သတ္မွတ္တယ္။ အထူးသျဖင့္ ေခါင္းေဆာင္ျဖစ္ လာရင္ သူတို႔စကားဟာ အေရးႀကီးတယ္။
ဒီေတာ့ သူတို႔ဟာ ေပးထားတဲ့ကတိေတြ တည္ရတယ္။ ကတိမတည္တာ လိမ္ျခင္း ထဲမွာ ပါတယ္လို႔ ကၽြန္ေတာ္ယူဆတယ္။ အ ခ်ိဳ႕သူေတြကေတာ့ "ေငြမရွိကတိမတည္ဓ လို႔ ေျပာတယ္။ အမွန္ေတာ့ ပညာမရွိလို႔ ကတိ မတည္ တာပါပဲ။ မေပးႏိုင္တဲ့ ကတိကို မေပး ရပါဘူး။ ဒီေတာ့ မလိမ္ရေတာ့ဘူးေပါ့။
ဥပမာ ႐ူပေဗဒပညာရွင္ႀကီး အိုင္းစတိုင္း ဟာ သူ႕ကို အစၥေရးႏိုင္ငံ သမၼတ လုပ္ဖို႔ ကမ္းလွမ္းတာပဲ။ သူဟာ အစၥေရးႏိုင္ငံရဲ႕ တာဝန္ကို မယူႏိုင္ဘူး။ ကတိလည္း မေပးႏိုင္ဘူး။ (သမၼတဟာ က်မ္းသစၥာက်ိန္ဆိုရတယ္) ႐ူပေဗဒ ပညာရပ္ကို ေဇာက္ခ်ၿပီး တစိုက္မတ္မတ္ လုပ္ေဆာင္ဖို႔ သူဆုံးျဖတ္ခဲ့တယ္ ။
ေခါင္း ေဆာင္ေတြနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ကတိကဝတ္ေတြ ဟာ သံခင္း တမန္ခင္းေတြ နဲ႔ သက္ဆိုင္ေနေတာ့ သိကၡာနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး အမ်ားႀကီးေတာ့ မထိခိုက္ပါဘူး။ ဒါေပမဲ့ ဒီလို ကတိမတည္ရင္ေတာ့ ျပည္သူေတြရဲ႕ ယုံၾကည္မႈနည္း လာမွာ ျဖစ္ တယ္။
ေနာက္ဆုံးတစ္ခုကေတာ့ ခိုးျခင္းပါပဲ။ ဒါ ကို ျမန္မာေတြက ပါဠိလို ပိုနားလည္ တယ္။ အဒိႏၷဒါနာကံလို႔ဆိုတယ္။ ( ငါးပါးသီလဆို တာ ကံငါးပါးေစာင့္ထိန္း တာပါ ) ဗုဒၶဘာသာ ဝင္ေတြအတြက္ ခိုးျခင္းဆိုတာ အထူးအေရး ႀကီးတယ္။ ရဟန္းေတြ အတြက္ ပါရာဇိကကံ ဆိုတာရွိတယ္။ အဲဒါက ရဟန္းအျဖစ္ က ေ႐ြ႕ ေလ်ာျခင္းေပါ့။ ရဟန္းက အထူးထူးေစာင့္ ထိန္းမႈလုပ္ရတယ္။ ၂၇၀ ေသာ သိကၡာပုဒ္ ကို ေစာင့္ထိန္းရတယ္။
ဒီေတာ့ ငါးပါးသီလနဲ႔ပတ္သက္ၿပီးေျပာ ရရင္ ရဟန္းဟာ (လိမ္ေျပာျခင္း၊ အရက္ေသ စာေသာက္သုံးျခင္း၊ သူ႕အသက္သတ္ျခင္း) တို႔ေၾကာင့္ ရဟန္း ဘ၀မွ ေလ်ာမက်ဘူး။ ေမ ထုံမွီဝဲတာနဲ႔ ခိုးတာႏွစ္ခုသာ ပါရာဇိက ကံ ျဖစ္လာ တယ္။ ရဟန္းေတြဟာ ေမထုံမွီဝဲျခင္း ျပဳလို႔မရေတာ့ ဒီ(ကာေမသုမိစၧာ)ကံကို က်ဴး လြန္လို႔ကေတာ့ ရဟန္းအျဖစ္ ေ႐ြ႕ေလ်ာေစ တာ အေသအခ်ာပဲေပါ့။ ဒါေပမဲ့ က်န္တဲ့သုံး ခု ခိုးျခင္း (တစ္မတ္ထက္တန္ဖိုးရွိတဲ့ ပစၥည္း တစ္စုံတစ္ရာ)ကို ခိုးမယ္ဆိုရင္ ဒါမွမဟုတ္ ပိုင္ရွင္ရွာမေတြ႕ေအာင္ ေနရာေ႐ႊ႕ထားရင္ သူ ရဟန္း ဘ၀က ေလ်ာက်သြားပါတယ္။ ဒီေတာ့ ခိုးမႈဆိုတာ အင္မတန္ အေရးႀကီးတယ္ လို႔ သိ ႏိုင္ပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ လူသားေတြရဲ႕တိုး တက္မႈဟာ ကိုယ္ရဲ႕ ဉာဏ္စြမ္းအသုံးခ်ႏိုင္ခြင့္ ဟာ အေရးပါလွတယ္။ ကိုယ္ရွာတာကို ကိုယ္ ခံစားရတဲ့ အခြင့္အေရးကိုရမွ တိုးတက္တယ္။ ဒါေပမဲ့ လူေတြဟာ တစ္ကိုယ္ေကာင္းဆန္ ေလ့မရွိပါဘူး။ ကိုယ္ရေတာ့လည္း မၽွေပး တာပါပဲ။
ဒါေပမဲ့ တစ္စုံတစ္ရာမရဘဲ မႀကိဳးစား ခ်င္ဘူး။ မလုပ္လည္း ဒီလခ၊ လုပ္လည္းဒီ လခပဲဆိုေတာ့ ႐ုံးကိုလာၿပီး အိပ္ေနၾကသူေတြ အမ်ားႀကီးပဲ။ မဆလ လက္ထက္ကို ၾကည့္ပါ။ ႐ုံးတိုင္း ႐ုံးတိုင္းမွာ အလုပ္မလုပ္ပဲေနၾက တယ္။ သူတို႔ဟာ ပုဒ္မေလးဆိုတဲ့အတိုင္း ေပးမွလုပ္တယ္။ ဒါေပမဲ့ တစ္စုံတစ္ခု ရရင္ ေတာ့ ႐ုံးပိတ္ရက္မွာလည္း ႀကိဳးစားလုပ္ၾက တယ္။ အရင္ေခတ္က စာေပစိစစ္႐ုံးကိုၾကည့္ ပါ။ သူတို႔ဟာ အလုပ္လာရက္မွန္တဲ့အျပင္ စေန၊ တနဂၤေႏြေတာင္ အလုပ္လာလုပ္ေလ့ ရွိၾကတယ္။ ဒါမွမဟုတ္ ကမ္းနားဆင္း ခြင့္ရ တဲ့ ကပ္စတန္(အေကာက္ခြန္) ဝန္ထမ္းေတြ ကို ၾကည့္ပါ။ သူတို႔ဟာ စေန၊ တနဂၤေႏြ လည္း ႐ုံးတက္ၾကတယ္။
အလုပ္လုပ္သူေတြအတြက္ အထူးတ လည္ အေလးမထားတာေၾကာင့္ ကြန္ျမဴနစ္ စနစ္ဟာ တိုးတက္မႈနည္းခဲ့ပါတယ္။ ဒီေတာ့ ဆက္ၿပီးစဥ္းစားၾကည့္ ရင္ မိမိပိုင္ပစၥည္းကို အခိုးခံေနရရင္ အလုပ္လုပ္ခ်င္စိတ္ရွိပါ့မလာ း။ အစိုးရေတြက ပုဂၢလိကပိုင္ပစၥည္းေတြကို ဥပ ေဒအရ တိတိက်က် အကာအကြယ္ေပးတဲ့ အေမရိကန္လို ႏိုင္ငံေတြ၊ စင္ကာပူလိုႏိုင္ငံ ေတြဟာ တိုးတက္တာပါပဲ။
ဒီေတာ့ လူေတြဟာ ခိုးလို႔မရပါဘူး။ ခိုး တဲ့ထဲမွာ မတရား သိမ္းပိုက္တာေတြ ပါတယ္။ လာဘ္ယူတာေတြ အက်င့္ပ်က္တာေတြ ပါ တယ္။ ဒီလူေတြကို ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ ေနရင္ တိုင္းျပည္ႀကီးဟာ ခၽြတ္ၿခဳံက်သြားမွာ အေသအခ်ာ ပါပဲ။ ဒီလိုခိုးတဲ့ သူေတြကိုအား ေပးအားေျမႇာက္ေပးသလို မျဖစ္ေအာင္ လုပ္ဖို႔ လိုတယ္။ အခြင့္အာဏာနဲ႔ ရသမၽွ အိပ္ထဲမ ထည့္ဖို႔လိုတယ္။
နိဂုံး
အထူးသျဖင့္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးကို ေဆာင္႐ြက္ ေနတဲ့အစိုးရဟာ ပြင့္လင္းျမင္သာဖို႔ လိုတယ္။ သူတို႔ သုံးေနတဲ့ပိုက္ ဆံေတြအားလုံးဟာ ျပည္သူေတြရဲ႕ပိုက္ဆံပါ။ သူ ဘယ္လိုသုံးတယ္၊ ဘာေတြလုပ္တယ္ဆိုတာ ျပည္သူ ကသိသင့္ပါတယ္။ ဒါကို Transparency လို႔ေခၚတယ္။ အစိုးရေတြဝန္ထမ္းေတြ ဘာကိုသုံးေနၾက လဲ။ ေမာ္ေတာ္ကားကအစ၊ လႊတ္ေတာ္အေဆာက္အဦ လမ္းတံတားေတြ၊ ဝန္ထမ္းေတြ သူတို႔သုံးေနတာအားလုံး ျပည္သူေတြရဲ႕ပစၥည္း ပါ။ သူတို႔မွာ လုပ္ပိုင္ခြင့္ အခြင့္အာဏာသာ ရွိတာပါ။ ဒါလည္း ျပည္သူက အပ္ႏွင္းထား တာပါ။ ႏိုင္ငံကို တည္ေဆာက္ေနတဲ့ေခါင္း ေဆာင္ေတြအတြက္ လုပ္ရ ကိုင္ရ လြယ္ေအာင္ လို႔ သူတို႔ကို ကိုယ္စားလွယ္ခန္႔ထားတာပါ။ အစိုးရေတြ ဟာ ျပည္သူ႕ကိုယ္စားလွယ္ပါ။ ဝန္ထမ္းေတြဟာလည္း ျပည္သူ႕ကို အလုပ္ အေကၽြးျပဳဖို႔ ျပည္သူက ခန္႔ထားတာပါ။ ျပည္ သူက အားကိုးထိုက္တဲ့ လူေတြျဖစ္ဖို႔ လိုတယ္။ ပြင့္လင္းျမင္သာၿပီး သိကၡာနဲ႔ေဆာင္႐ြက္သူေတြ ျဖစ္ဖို႔ လိုတယ္။ ျပည္သူေတြယုံၾကည္မွ သာယာဖြံ႕ၿဖိဳးမွာပါ။
သိကၡာရွိရွိ ေဆာင္႐ြက္သူေတြ ကို ျပည္သူကေလးစားပါတယ္။ ဆင္ျခင္ စဥ္းစားၿပီး ျပည္သူကို ငဲ့ၫွာၾကဖို႔ပါ။ သင့္အတြက္ ဂုဏ္သိကၡာရွိလာမယ္။ ဒီမိုကေရစီကို ျပည္သူေတြေမၽွာ္ေနၾကပါတယ္။
ေဒါက္တာခင္ေမာင္ညိဳ
--------
ေဆာင္းပါးရွင္ - ေဒါက္တာခင္ေမာင္ညိဳ
--------
“ဂုဏ္သိကၡာဆိုတာ ကိုယ္တိုင္ တည္ေဆာက္ရတယ္။ ဘယ္သူကမွ လာလုပ္ေပးလို႔ မရဘူး။ ဒါကို ပတ္ဝန္းက်င္က အသိအမွတ္ျပဳလာတယ္။ ျပည္သူ က အသိအမွတ္ျပဳလာရင္ အေကာင္းဆုံးပဲ”
ကၽြန္ေတာ့္ဆရာက ေခါင္းေဆာင္နဲ႔ပတ္ သက္ၿပီး ေျပာဖူးတာပါ။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ငယ္ငယ္ က ႏိုင္ငံေရးနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ေျပာၾကဆို ၾကတာေတြကို ၾကားရပါတယ္။ လြတ္လပ္ေရး ရၿပီးကာစမွာ လူတိုင္း တက္ႂကြေနတယ္။ လူတစ္ကိုယ္ တိုက္တစ္လုံး ကားတစ္စီး ဝင္ေငြ တစ္လ ရွစ္ရာကို ေမၽွာ္လင့္ေနၾကတယ္။ အဲဒီ အခ်ိန္က လူဦးေရကလည္း ၁၇ သန္းပဲ ရွိေသးတယ္။ ဘတ္ဂ်က္ကလည္း ပိုေငြေတြျပတယ္။ ျပည္သူေတြကို ႏွစ္စဥ္ အၿမဲ ထုတ္ျပန္ ေၾကညာတယ္။
ကၽြန္ေတာ္တို႔ လူငယ္ေတြ ဘာလုပ္ရမလဲ။ ဘာရယ္မဟုတ္ပါဘူး။ လူထု အစည္းအေဝးပြဲ လို႔ေခၚတဲ့ ေဟာေျပာပြဲေတြကို သြားၾကည့္ၾကတယ္။ နားေထာင္ၾကတယ္။ ႏိုင္ငံေရး မဲဆြယ္ တရားပြဲေတြလည္း သြားၾကပါတယ္။ မဲဆြယ္ တရားပြဲက်ေတာ့ ေဟာေျပာ ပြဲေတြနဲ႔ မတူ ဘူး။ ေဟာေျပာသူဟာ တစ္ဖက္ က (သူနဲ႔မဲ ၿပိဳင္ဘက္) အေၾကာင္းကို အားမနာ လၽွာမက်ိဳးေျပာေလ့ရွိတယ္။
လူေတြက သေဘာက်တယ္။ လက္ခုပ္ တေဖ်ာင္းေဖ်ာင္းတီးၾကတယ္။ လက္ခုပ္တီး တဲ့အထဲ ကၽြန္ေတာ္လည္း ပါခဲ့တာပါပဲ။ ဒါေပမဲ့ ကၽြန္ေတာ္ အခ်က္ႏွစ္ခ်က္ စဥ္းစားမိတယ္။ ပထမ အခ်က္က သူရဲ႕အျပစ္ေတြ ငယ္က်ိဳး ငယ္နာေတြကိုေျပာတာ တမင္သက္သက္ ဂုဏ္သိကၡာ က်ေအာင္ေျပာတာပဲ။ ဒါမ်ိဳးဟာ လူသားအခ်င္းခ်င္းသိကၡာက်ေအာ
ေနာက္ ကၽြန္ေတာ္သတိထားမိတာက မိမိလုပ္တဲ့အရိပ္ဟာ မိမိေနာက္က လိုက္တယ္ ဆိုတာ ပါပဲ။ မေကာင္းတာ လုပ္ထားမိတဲ့လူဟာ သူရဲ႕မေကာင္းေၾကာင္း ကို ေရွ႕မွာျဖစ္ျဖစ္ ေနာက္ကြယ္ မွာျဖစ္ျဖစ္ တိုးတိုးတစ္မ်ိဳး က်ယ္က်ယ္တစ္မ်ိဳးေျပာၾကမွာပ
ဒါေၾကာင့္လည္း အတန္းထဲမွာ ဂုဏ္သိကၡာ နဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ဆရာေျပာတာေတြ ဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္းေတြမွာ
ယေန႔ေခတ္မွာေတာ့ ျမန္မာျပည္သူျပည္သားေတြရဲ႕ သိကၡာနဲ႔ပတ္သက္တဲ့ စံခ်ိန္စံၫႊန္း (Norm) ကို ကၽြန္ေတာ္တို႔ စဥ္းစားေနၾကတယ္ဆိုတာ သိၾကမွာ ပါပဲ။ ျမန္မာေတြ ရဲ႕ ကိုယ္က်င့္ သိကၡာနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ေဆာင္ရန္ေရွာင္ရန္ေတြ ဟာ ေရွးတည္းကရွိပါတယ္။ ဒါကို သီလ လို႔ေခၚတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ဟာ ငါးပါး သီလကို ေစာင့္ထိန္းဖို႔ လိုတယ္လို႔ ဆိုတယ္။ သီလ ငါးပါးမွာ သူတစ္ပါးဥစၥာကို ခိုးျခင္း၊ လိမ္ျခင္း၊ သူ႕အသက္သတ္ျခင္း၊ အရက္ေသစာ ေသာက္ သုံးျခင္း၊ သူမ်ားသား မယားကို ျပစ္မွားျခင္းဆိုတဲ့ အခ်က္ ၅ ခ်က္ ပါဝင္တယ္။
ဒီအခ်က္ ၅ ခ်က္ေရွာင္တဲ့လူဟာ သူ ေတာ္ေကာင္းပါ။ အခ်က္တစ္ခ်က္ပဲ ေရွာင္စရာ လိုတယ္ ဆိုရင္ေတာ့ သာမာန္လူေတြအ တြက္ "သူမ်ား သားမယား ကို ျပစ္မွားျခင္း" ဆိုတဲ့ အခ်က္ကို ေရွာင္ဖို႔ မခက္ခဲၾက ပါဘူး။ ေနာက္တစ္ခ်က္ ကိုေရွာင္မွျဖစ္မယ္ဆိုရင္ေတ
လိမ္တာ ကေရာ။ ကၽြန္ေတာ္တို႔က ျဖဴစင္ေသာ လိမ္ ျခင္း၊ ဒါမွမဟုတ္ တစ္ဖက္သား ရဲ႕အက်ိဳးကို မထိခိုက္ေစေသာ လိမ္ျခင္းကို ျပဳလုပ္ႏိုင္ တယ္လို႔ ဆိုတယ္။ ဒီယူဆခ်က္က မမွန္ပါဘူး။ လိမ္ တာဟာ လိမ္တာပဲလို႔ ကၽြန္ေတာ္ သတ္မွတ္တယ္။ အထူးသျဖင့္ ေခါင္းေဆာင္ျဖစ္ လာရင္ သူတို႔စကားဟာ အေရးႀကီးတယ္။
ဒီေတာ့ သူတို႔ဟာ ေပးထားတဲ့ကတိေတြ တည္ရတယ္။ ကတိမတည္တာ လိမ္ျခင္း ထဲမွာ ပါတယ္လို႔ ကၽြန္ေတာ္ယူဆတယ္။ အ ခ်ိဳ႕သူေတြကေတာ့ "ေငြမရွိကတိမတည္ဓ လို႔ ေျပာတယ္။ အမွန္ေတာ့ ပညာမရွိလို႔ ကတိ မတည္ တာပါပဲ။ မေပးႏိုင္တဲ့ ကတိကို မေပး ရပါဘူး။ ဒီေတာ့ မလိမ္ရေတာ့ဘူးေပါ့။
ဥပမာ ႐ူပေဗဒပညာရွင္ႀကီး အိုင္းစတိုင္း ဟာ သူ႕ကို အစၥေရးႏိုင္ငံ သမၼတ လုပ္ဖို႔ ကမ္းလွမ္းတာပဲ။ သူဟာ အစၥေရးႏိုင္ငံရဲ႕ တာဝန္ကို မယူႏိုင္ဘူး။ ကတိလည္း မေပးႏိုင္ဘူး။ (သမၼတဟာ က်မ္းသစၥာက်ိန္ဆိုရတယ္) ႐ူပေဗဒ ပညာရပ္ကို ေဇာက္ခ်ၿပီး တစိုက္မတ္မတ္ လုပ္ေဆာင္ဖို႔ သူဆုံးျဖတ္ခဲ့တယ္ ။
ေခါင္း ေဆာင္ေတြနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ကတိကဝတ္ေတြ ဟာ သံခင္း တမန္ခင္းေတြ နဲ႔ သက္ဆိုင္ေနေတာ့ သိကၡာနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး အမ်ားႀကီးေတာ့ မထိခိုက္ပါဘူး။ ဒါေပမဲ့ ဒီလို ကတိမတည္ရင္ေတာ့ ျပည္သူေတြရဲ႕ ယုံၾကည္မႈနည္း လာမွာ ျဖစ္ တယ္။
ေနာက္ဆုံးတစ္ခုကေတာ့ ခိုးျခင္းပါပဲ။ ဒါ ကို ျမန္မာေတြက ပါဠိလို ပိုနားလည္ တယ္။ အဒိႏၷဒါနာကံလို႔ဆိုတယ္။ ( ငါးပါးသီလဆို တာ ကံငါးပါးေစာင့္ထိန္း တာပါ ) ဗုဒၶဘာသာ ဝင္ေတြအတြက္ ခိုးျခင္းဆိုတာ အထူးအေရး ႀကီးတယ္။ ရဟန္းေတြ အတြက္ ပါရာဇိကကံ ဆိုတာရွိတယ္။ အဲဒါက ရဟန္းအျဖစ္ က ေ႐ြ႕ ေလ်ာျခင္းေပါ့။ ရဟန္းက အထူးထူးေစာင့္ ထိန္းမႈလုပ္ရတယ္။ ၂၇၀ ေသာ သိကၡာပုဒ္ ကို ေစာင့္ထိန္းရတယ္။
ဒီေတာ့ ငါးပါးသီလနဲ႔ပတ္သက္ၿပီးေျပာ
ဒါေပမဲ့ တစ္စုံတစ္ရာမရဘဲ မႀကိဳးစား ခ်င္ဘူး။ မလုပ္လည္း ဒီလခ၊ လုပ္လည္းဒီ လခပဲဆိုေတာ့ ႐ုံးကိုလာၿပီး အိပ္ေနၾကသူေတြ အမ်ားႀကီးပဲ။ မဆလ လက္ထက္ကို ၾကည့္ပါ။ ႐ုံးတိုင္း ႐ုံးတိုင္းမွာ အလုပ္မလုပ္ပဲေနၾက တယ္။ သူတို႔ဟာ ပုဒ္မေလးဆိုတဲ့အတိုင္း ေပးမွလုပ္တယ္။ ဒါေပမဲ့ တစ္စုံတစ္ခု ရရင္ ေတာ့ ႐ုံးပိတ္ရက္မွာလည္း ႀကိဳးစားလုပ္ၾက တယ္။ အရင္ေခတ္က စာေပစိစစ္႐ုံးကိုၾကည့္ ပါ။ သူတို႔ဟာ အလုပ္လာရက္မွန္တဲ့အျပင္ စေန၊ တနဂၤေႏြေတာင္ အလုပ္လာလုပ္ေလ့ ရွိၾကတယ္။ ဒါမွမဟုတ္ ကမ္းနားဆင္း ခြင့္ရ တဲ့ ကပ္စတန္(အေကာက္ခြန္) ဝန္ထမ္းေတြ ကို ၾကည့္ပါ။ သူတို႔ဟာ စေန၊ တနဂၤေႏြ လည္း ႐ုံးတက္ၾကတယ္။
အလုပ္လုပ္သူေတြအတြက္ အထူးတ လည္ အေလးမထားတာေၾကာင့္ ကြန္ျမဴနစ္ စနစ္ဟာ တိုးတက္မႈနည္းခဲ့ပါတယ္။ ဒီေတာ့ ဆက္ၿပီးစဥ္းစားၾကည့္ ရင္ မိမိပိုင္ပစၥည္းကို အခိုးခံေနရရင္ အလုပ္လုပ္ခ်င္စိတ္ရွိပါ့မလာ
ဒီေတာ့ လူေတြဟာ ခိုးလို႔မရပါဘူး။ ခိုး တဲ့ထဲမွာ မတရား သိမ္းပိုက္တာေတြ ပါတယ္။ လာဘ္ယူတာေတြ အက်င့္ပ်က္တာေတြ ပါ တယ္။ ဒီလူေတြကို ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ ေနရင္ တိုင္းျပည္ႀကီးဟာ ခၽြတ္ၿခဳံက်သြားမွာ အေသအခ်ာ ပါပဲ။ ဒီလိုခိုးတဲ့ သူေတြကိုအား ေပးအားေျမႇာက္ေပးသလို မျဖစ္ေအာင္ လုပ္ဖို႔ လိုတယ္။ အခြင့္အာဏာနဲ႔ ရသမၽွ အိပ္ထဲမ ထည့္ဖို႔လိုတယ္။
နိဂုံး
အထူးသျဖင့္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးကို ေဆာင္႐ြက္ ေနတဲ့အစိုးရဟာ ပြင့္လင္းျမင္သာဖို႔ လိုတယ္။ သူတို႔ သုံးေနတဲ့ပိုက္ ဆံေတြအားလုံးဟာ ျပည္သူေတြရဲ႕ပိုက္ဆံပါ။ သူ ဘယ္လိုသုံးတယ္၊ ဘာေတြလုပ္တယ္ဆိုတာ ျပည္သူ ကသိသင့္ပါတယ္။ ဒါကို Transparency လို႔ေခၚတယ္။ အစိုးရေတြဝန္ထမ္းေတြ ဘာကိုသုံးေနၾက လဲ။ ေမာ္ေတာ္ကားကအစ၊ လႊတ္ေတာ္အေဆာက္အဦ လမ္းတံတားေတြ၊ ဝန္ထမ္းေတြ သူတို႔သုံးေနတာအားလုံး ျပည္သူေတြရဲ႕ပစၥည္း ပါ။ သူတို႔မွာ လုပ္ပိုင္ခြင့္ အခြင့္အာဏာသာ ရွိတာပါ။ ဒါလည္း ျပည္သူက အပ္ႏွင္းထား တာပါ။ ႏိုင္ငံကို တည္ေဆာက္ေနတဲ့ေခါင္း ေဆာင္ေတြအတြက္ လုပ္ရ ကိုင္ရ လြယ္ေအာင္ လို႔ သူတို႔ကို ကိုယ္စားလွယ္ခန္႔ထားတာပါ။ အစိုးရေတြ ဟာ ျပည္သူ႕ကိုယ္စားလွယ္ပါ။ ဝန္ထမ္းေတြဟာလည္း ျပည္သူ႕ကို အလုပ္ အေကၽြးျပဳဖို႔ ျပည္သူက ခန္႔ထားတာပါ။ ျပည္ သူက အားကိုးထိုက္တဲ့ လူေတြျဖစ္ဖို႔ လိုတယ္။ ပြင့္လင္းျမင္သာၿပီး သိကၡာနဲ႔ေဆာင္႐ြက္သူေတြ ျဖစ္ဖို႔ လိုတယ္။ ျပည္သူေတြယုံၾကည္မွ သာယာဖြံ႕ၿဖိဳးမွာပါ။
သိကၡာရွိရွိ ေဆာင္႐ြက္သူေတြ ကို ျပည္သူကေလးစားပါတယ္။ ဆင္ျခင္ စဥ္းစားၿပီး ျပည္သူကို ငဲ့ၫွာၾကဖို႔ပါ။ သင့္အတြက္ ဂုဏ္သိကၡာရွိလာမယ္။ ဒီမိုကေရစီကို ျပည္သူေတြေမၽွာ္ေနၾကပါတယ္။
ေဒါက္တာခင္ေမာင္ညိဳ
No comments:
Post a Comment
မိတ္ေဆြ...အခ်ိန္ေလးရရင္ blogg မွာစာလာဖတ္ပါေနာ္
ဗဟုသုတ ရနိုင္တယ္။