ပညာေရး ႏွင့္ ေက်ာင္ေထာက္ပံေၾကး
************************** *****
ဆရာ ဦးေက်ာ္မင္းနုိင္ေရးသာထားတ ာပါ ။
ၾကဳိက္လုိ႕ ေကာ္ပီကူးထားတာပါ ။
ကေဘာက္တိ ကေဘာက္ခ်ာ
ေရာက္တတ္ရာရာကို ေရးပါဥိီးမယ္ ။
မေန႕က အေျခခံ ေက်ာင္းတစ္ေက်ာင္း
ရဲ႕ အစည္းအေဝးတက္ခဲ႕ရပါတယ္ ။
ကြ်န္ေတာ္က တစ္ခ်ိန္က အေျခခံပညာ
မူလတန္းဆရာအျဖစ္အတန္ၾကာေအာင ္
လုပ္ခဲ႕ဖူးေတာ့ မိခင္ေက်ာင္းက အစည္း
အေဝးအခ်ိဳ႕မွာ ဖိတ္ၾကားခံရပါတယ္။
ေက်ာင္းေထာက္ပံ႕ေငြနဲ႕ ပတ္သက္ျပီး
စိတ္မခ်မ္းေျမ႕ဖြယ္ေတြကို ၾကားသိခဲ႕ရ
ေတာ႕
ကေဘာက္တိ ကေဘာက္ခ်ာ သည္စာ
ကို ေရးမိတာပါ ။
တိုင္းျပည္တိုးတက္ဖို႕
ပညာေရးကို ျပဳျပင္ရမယ္
လို႕ ေျပာၾကပါတယ္ ။
ျမန္မာ႕ပညာေရးမွာ အေျခခံ
ပညာေရး နဲ႕ အဆင္႕ျမင္႕ပညာေရး
(တကၠသိုလ္ပညာေရး)ခဲြထားတယ္။
ေက်ာင္းတြင္းပညာေရး နဲ႕ ေက်ာင္း
ျပင္ပ ပညာေရး လည္းရွိပါတယ္ ။
ခု ေျပာခ်င္တာက အေျခခံ ပညာေရး
အေၾကာင္း ပါ။
အေျခခံပညာေရးမွာ မူလတန္းဆင္႕၊
အလယ္တန္းဆင့္ ၊အထက္တန္းဆင့္
ဆိုျပီး ၃ - ပိုင္း ခြဲထားပါတယ္ ။
မူလတန္းဆင္႕မွာ မူလတန္းေအာက္ဆင့္(ဒုတိယတန္း ထိ)
အထက္ဆင္႕(တတိယတန္း၊စတုတၳတန္ း) ခဲြထားပါတယ္ ။
၂၀၁၆ - ၁၇ ပညာသင္နွစ္ကစျပီး
KG တန္း စတင္သတ္မွတ္သင္ၾကားပါ
တယ္ ။
အေျခခံအဆင္႕မွာ ကိုယ္ပိုင္ေက်ာင္း
မ်ားကို အထက္တန္းအဆင့္ထိ ခြင္႕ျပဳ
ခဲ႕ပါတယ္ ။
အေျခခံအဆင့္မွာ( စတုတၳတန္းမွ အပ )
သတၲမတန္းအထိ တတ္တတ္ / မတတ္တတ္ အတန္း တက္/ေအာင္ စနစ္ကို က်င္႕သုံးဆဲၿဖစ္ပါတယ္ ။
( ကြ်န္ေတာ္႕အျမင္သာ )
စာေမးပြဲ စစ္ေဆးမႈ ပုံစံက စတုတၳတန္း
ကို ခရိုင္အဆင္႕ ၊ အဌမတန္းကို တိုင္း
အဆင္႕သတ္မွတ္ျပီး သက္ဆိုင္ရာ
ခရိုင္/တိုင္းအလိုက္ ဘာသာရပ္ေမးခြန္း
တစ္မ်ိဳးတည္းေျဖရပါတယ္ ။
အမည္ခံ ေအာင္/ ရံႈး စနစ္သတ္မွတ္
ထားပါတယ္ ။
အမည္ခံလို႕ ေျပာရတာက က်ရံႈးသူ
မ်ားကို ျပန္လည္ကုစားေျဖဆိုေစျပီး
အားလုံးေအာင္ေစသတည္း ျဖစ္လို႕ပါ ။
အေျခခံပညာေရးမွာ ဆရာ/မ ခန္႕ထား
မႈဟာ စိတ္ပ်က္စရာ အလြန္ေကာင္းခဲ႕
ပါတယ္။၁၀- တန္း(တကၠသိုလ္ဝင္တန္း)
ေအာင္မွ မာစတာတန္းဘြဲ႕ၿပီးအထိ
တေျပးတည္းထားျပီး ေန႕စား လေပး
ဆြဲခန္႕ ျပဳခဲ႕ပါတယ္။ဆရာအတတ္သင္
သင္တန္းလုံးဝ မရွိသူေတြ လက္ထဲကို
နိုင္ငံအနာဂတ္ ကေလးငယ္မ်ား အပ္
လိုက္ျခင္းဟာ မွန္ပါရဲ႕လားလို႕ စဉ္းစား
ေစခ်င္ပါတယ္ ။
ဆရာ/ဆရာမ ေလ်ွာက္ထားသူမ်ားဟာ
ဝါသနာ မပါပဲ အလုပ္အကိုင္ အခြင့္အ
လမ္း ရွားပါးခက္ခဲမႈေၾကာင္႕ ေလ်ွာက္ထားတာဆိုရင္ နာ သုံး နာ မွာ ပထမနာ ကတည္းကပ်က္ေနပါျပီ ။
သက္ဆိုင္ရာ အတတ္မရွိဘဲ လုပ္ကိုင္လို႕ရတဲ႕ေနရာဟာ အေျခခံပညာေရးပဲ လို႕ ေျပာရမလား ။
၂၀၁၄- ခုနွစ္မွ စျပီးအေျခခံေက်ာင္း
မ်ားကို ေက်ာင္းလခ ၊ မိဘဆရာသင္း
ေၾကး အပါအဝင္ မည္သည့္ေငြေၾကးမွ
ေကာက္ခံျခင္းမျပဳရသလို ၊ေက်ာင္းသုံး
ပုံႏွိပ္ စာအုပ္မ်ားကို အခမဲ႕ ေပးခဲ႕ပါတယ္ ။
ေက်ာင္းတစ္ေက်ာင္းရဲ႕ က႑အသီးသီး
အတြက္ ကုန္က်စရိတ္မ်ားကို ေက်ာင္း
သားမ်ားထံမွ မေကာက္ယူေစပဲ
နိုင္ငံေတာ္မွ ေက်ာင္းသားဦးေရအလိုက္
ေက်ာင္းေထာက္ပံ႔ေက်းမ်ား ေပးအပ္ပါ
တယ္ ။ အဲ႕ ေထာက္ပံ႕ေငြကို ေက်ာင္း
အုပ္ၾကီး နွင္႔ ေက်ာင္းအက်ိဳးေဆာင္အဖြဲ႕
က ေက်ာင္းရဲ႕ လိုအပ္ခ်က္နဲ႕ ေက်ာင္း
တိုးတက္ေရးအတြက္ ေဆာင္ရြက္ရျပီး
သက္ဆိုင္ရာ ေငြစာရင္းေခါင္းစဉ္ အလိုက္သုံးစြဲရပါတယ္ ။ သုံးစြဲေငြ နဲ႕ လုပ္ေဆာင္မႈကို အမ်ားျပည္သူ ရွင္းရွင္း
လင္းလင္း သိန္္ိုင္ဖို႕ ထင္သာျမင္သာတဲ႕
ေနရာမွာ ရွင္းတမ္းကို ေဖာ္ျပထားရပါမယ္ ။
ဒီေနရာမွာ ေျပာစရာရွိလာပါျပီ ။
ေက်ာင္းအုပ္ၾကီးမ်ားရဲ႕ ကိုယ္က်င္႕တ
ရား ပ်က္ျပားရင္ စာရင္းလိမ္မ်ား
ေဘာက္ခ်ာအတုမ်ားနဲ႕ မသမာမႈ ျပဳ
လာၾကပါတယ္ ။
ေက်ာင္းအက်ိဳးေတာ္ေဆာင္အဖြဲ ႕က
ပူးေပါင္း ထိန္းသိမ္းေဆာင္ရြက္ရင္ေတာ႕
ေကာငး္လာနိုင္ေပမယ့္ တခ်ိဳ႕က
ပူေပါင္း သုံးစြဲ ခြဲတမ္းယူျပဳလာနိုင္ပါတယ္ ။
သက္ဆိုင္ရာ စာရင္းစစ္ကလည္း
စာရင္းစစ္ပီသစြာ စကၠဴျဖဴစာရင္းပဲ စစ္
ေဆးတယ္ဆိုရင္ ေထာက္ပံ႕ေငြ ဟာ
ရာနႈန္းမ်ားစြာ အေဟာသိကံ အက်ိဳးမဲ႕
မခ်ည္းနွိီးျဖစ္ရပါတယ္ ။
ဒီေနရာမွာ တကယ္ကို အမွန္ေတာ္တဲ႕
ေက်ာင္းအုပ္ၾကီးမ်ားရဲ႕ေက်ာ င္းက
အဘက္ဘက္က တိုးတက္သြားတာကို
ေတြ႕ရသလို စိတ္ဓာတ္ေသးသိမ္ေအာက္တန္းက် တဲ႕
ေက်ာင္းအုပ္ၾကီးမ်ားရဲ႕ေက်ာ င္းကေတာ႕
စိတ္ဝမ္းကြဲ ၊ စည္းကမ္းပ်က္ ၊ ေနရာလု
အမႈေပြေတာ့တာပါပဲ ။
ဆရာ/ဆရာမ ဆိုတာ လူထဲက လူပါ ။
သာမန္ထက္ထူးျပီး နဖူးမွာ ခ်ိဳမေပါက္ပါ
ဘူး ။ ဒါေၾကာင္႕ သူတို႕ရဲ႕ လိုအပ္ခ်က္မ်ားကို ျဖည့္ဆီးေပးဖို႕ လ္ိုအပ္သလို ထိန္းေက်ာင္းဖို႕လည္း
လိုအပ္ပါတယ္ ။
ေက်ာင္းတစ္ေက်ာင္းမွာ
ပညာေရးေထာက္ပံ႕ေငြရွိတယ္ ။
ပညာေရး ပေဒသာပင္ ေငြရွိတယ္။
အိမ္တြင္းမႈ ရန္ပုံေငြရွိတယ္ ။(ေက်ာင္း
ေစ်းဆိုင္တန္းမွ ေစ်းေကာက္႐ရွိေငြ)
ဒါေတြကို တာဝန္ယူ သုံးစြဲသူ/အဖြဲ႕ရွိ
တယ္ ။ ဒီအဖြဲ႕အားလုံးကိုသက္ဆိုင္
ရာ ေက်ာင္းအုပ္က စီမံထိန္းေက်ာင္း
ရမယ္ ။ေက်ာင္းအုပ္ကိုယ္တိုင္က
မသမာသူဆိုရင္ ဘာမွ စီမံနိုင္ျခင္းမရွိ
သလို စီမံတာကိုလည္း နာခံသူမရွိ
ျဖစ္ရတယ္ ။
အရာရာ စည္းကမ္းပ်က္တဲ႕ေက်ာင္းမွာ
ေက်ာင္းသားေတြက ေျမဇာပင္ပဲ။
နိုင္ငံအနာဂတ္ကို ေက်ာင္းေတြက
ဖ်က္နိုင္တယ္ ။
ကြ်န္ေတာ္ေရးေနတာက ကေဘာက္တိ
ကေဘာက္ခ်ာ အေၾကာင္းအရာပါ ။
ေနာင္ အလ်ဉ္းသင္႕က ေရးပါဦးမယ္ ။
**************************
ဆရာ ဦးေက်ာ္မင္းနုိင္ေရးသာထားတ
ၾကဳိက္လုိ႕ ေကာ္ပီကူးထားတာပါ ။
ကေဘာက္တိ ကေဘာက္ခ်ာ
ေရာက္တတ္ရာရာကို ေရးပါဥိီးမယ္ ။
မေန႕က အေျခခံ ေက်ာင္းတစ္ေက်ာင္း
ရဲ႕ အစည္းအေဝးတက္ခဲ႕ရပါတယ္ ။
ကြ်န္ေတာ္က တစ္ခ်ိန္က အေျခခံပညာ
မူလတန္းဆရာအျဖစ္အတန္ၾကာေအာင
လုပ္ခဲ႕ဖူးေတာ့ မိခင္ေက်ာင္းက အစည္း
အေဝးအခ်ိဳ႕မွာ ဖိတ္ၾကားခံရပါတယ္။
ေက်ာင္းေထာက္ပံ႕ေငြနဲ႕ ပတ္သက္ျပီး
စိတ္မခ်မ္းေျမ႕ဖြယ္ေတြကို ၾကားသိခဲ႕ရ
ေတာ႕
ကေဘာက္တိ ကေဘာက္ခ်ာ သည္စာ
ကို ေရးမိတာပါ ။
တိုင္းျပည္တိုးတက္ဖို႕
ပညာေရးကို ျပဳျပင္ရမယ္
လို႕ ေျပာၾကပါတယ္ ။
ျမန္မာ႕ပညာေရးမွာ အေျခခံ
ပညာေရး နဲ႕ အဆင္႕ျမင္႕ပညာေရး
(တကၠသိုလ္ပညာေရး)ခဲြထားတယ္။
ေက်ာင္းတြင္းပညာေရး နဲ႕ ေက်ာင္း
ျပင္ပ ပညာေရး လည္းရွိပါတယ္ ။
ခု ေျပာခ်င္တာက အေျခခံ ပညာေရး
အေၾကာင္း ပါ။
အေျခခံပညာေရးမွာ မူလတန္းဆင္႕၊
အလယ္တန္းဆင့္ ၊အထက္တန္းဆင့္
ဆိုျပီး ၃ - ပိုင္း ခြဲထားပါတယ္ ။
မူလတန္းဆင္႕မွာ မူလတန္းေအာက္ဆင့္(ဒုတိယတန္း
အထက္ဆင္႕(တတိယတန္း၊စတုတၳတန္
၂၀၁၆ - ၁၇ ပညာသင္နွစ္ကစျပီး
KG တန္း စတင္သတ္မွတ္သင္ၾကားပါ
တယ္ ။
အေျခခံအဆင္႕မွာ ကိုယ္ပိုင္ေက်ာင္း
မ်ားကို အထက္တန္းအဆင့္ထိ ခြင္႕ျပဳ
ခဲ႕ပါတယ္ ။
အေျခခံအဆင့္မွာ( စတုတၳတန္းမွ အပ )
သတၲမတန္းအထိ တတ္တတ္ / မတတ္တတ္ အတန္း တက္/ေအာင္ စနစ္ကို က်င္႕သုံးဆဲၿဖစ္ပါတယ္ ။
( ကြ်န္ေတာ္႕အျမင္သာ )
စာေမးပြဲ စစ္ေဆးမႈ ပုံစံက စတုတၳတန္း
ကို ခရိုင္အဆင္႕ ၊ အဌမတန္းကို တိုင္း
အဆင္႕သတ္မွတ္ျပီး သက္ဆိုင္ရာ
ခရိုင္/တိုင္းအလိုက္ ဘာသာရပ္ေမးခြန္း
တစ္မ်ိဳးတည္းေျဖရပါတယ္ ။
အမည္ခံ ေအာင္/ ရံႈး စနစ္သတ္မွတ္
ထားပါတယ္ ။
အမည္ခံလို႕ ေျပာရတာက က်ရံႈးသူ
မ်ားကို ျပန္လည္ကုစားေျဖဆိုေစျပီး
အားလုံးေအာင္ေစသတည္း ျဖစ္လို႕ပါ ။
အေျခခံပညာေရးမွာ ဆရာ/မ ခန္႕ထား
မႈဟာ စိတ္ပ်က္စရာ အလြန္ေကာင္းခဲ႕
ပါတယ္။၁၀- တန္း(တကၠသိုလ္ဝင္တန္း)
ေအာင္မွ မာစတာတန္းဘြဲ႕ၿပီးအထိ
တေျပးတည္းထားျပီး ေန႕စား လေပး
ဆြဲခန္႕ ျပဳခဲ႕ပါတယ္။ဆရာအတတ္သင္
သင္တန္းလုံးဝ မရွိသူေတြ လက္ထဲကို
နိုင္ငံအနာဂတ္ ကေလးငယ္မ်ား အပ္
လိုက္ျခင္းဟာ မွန္ပါရဲ႕လားလို႕ စဉ္းစား
ေစခ်င္ပါတယ္ ။
ဆရာ/ဆရာမ ေလ်ွာက္ထားသူမ်ားဟာ
ဝါသနာ မပါပဲ အလုပ္အကိုင္ အခြင့္အ
လမ္း ရွားပါးခက္ခဲမႈေၾကာင္႕ ေလ်ွာက္ထားတာဆိုရင္ နာ သုံး နာ မွာ ပထမနာ ကတည္းကပ်က္ေနပါျပီ ။
သက္ဆိုင္ရာ အတတ္မရွိဘဲ လုပ္ကိုင္လို႕ရတဲ႕ေနရာဟာ အေျခခံပညာေရးပဲ လို႕ ေျပာရမလား ။
၂၀၁၄- ခုနွစ္မွ စျပီးအေျခခံေက်ာင္း
မ်ားကို ေက်ာင္းလခ ၊ မိဘဆရာသင္း
ေၾကး အပါအဝင္ မည္သည့္ေငြေၾကးမွ
ေကာက္ခံျခင္းမျပဳရသလို ၊ေက်ာင္းသုံး
ပုံႏွိပ္ စာအုပ္မ်ားကို အခမဲ႕ ေပးခဲ႕ပါတယ္ ။
ေက်ာင္းတစ္ေက်ာင္းရဲ႕ က႑အသီးသီး
အတြက္ ကုန္က်စရိတ္မ်ားကို ေက်ာင္း
သားမ်ားထံမွ မေကာက္ယူေစပဲ
နိုင္ငံေတာ္မွ ေက်ာင္းသားဦးေရအလိုက္
ေက်ာင္းေထာက္ပံ႔ေက်းမ်ား ေပးအပ္ပါ
တယ္ ။ အဲ႕ ေထာက္ပံ႕ေငြကို ေက်ာင္း
အုပ္ၾကီး နွင္႔ ေက်ာင္းအက်ိဳးေဆာင္အဖြဲ႕
က ေက်ာင္းရဲ႕ လိုအပ္ခ်က္နဲ႕ ေက်ာင္း
တိုးတက္ေရးအတြက္ ေဆာင္ရြက္ရျပီး
သက္ဆိုင္ရာ ေငြစာရင္းေခါင္းစဉ္ အလိုက္သုံးစြဲရပါတယ္ ။ သုံးစြဲေငြ နဲ႕ လုပ္ေဆာင္မႈကို အမ်ားျပည္သူ ရွင္းရွင္း
လင္းလင္း သိန္္ိုင္ဖို႕ ထင္သာျမင္သာတဲ႕
ေနရာမွာ ရွင္းတမ္းကို ေဖာ္ျပထားရပါမယ္ ။
ဒီေနရာမွာ ေျပာစရာရွိလာပါျပီ ။
ေက်ာင္းအုပ္ၾကီးမ်ားရဲ႕ ကိုယ္က်င္႕တ
ရား ပ်က္ျပားရင္ စာရင္းလိမ္မ်ား
ေဘာက္ခ်ာအတုမ်ားနဲ႕ မသမာမႈ ျပဳ
လာၾကပါတယ္ ။
ေက်ာင္းအက်ိဳးေတာ္ေဆာင္အဖြဲ
ပူးေပါင္း ထိန္းသိမ္းေဆာင္ရြက္ရင္ေတာ႕
ေကာငး္လာနိုင္ေပမယ့္ တခ်ိဳ႕က
ပူေပါင္း သုံးစြဲ ခြဲတမ္းယူျပဳလာနိုင္ပါတယ္ ။
သက္ဆိုင္ရာ စာရင္းစစ္ကလည္း
စာရင္းစစ္ပီသစြာ စကၠဴျဖဴစာရင္းပဲ စစ္
ေဆးတယ္ဆိုရင္ ေထာက္ပံ႕ေငြ ဟာ
ရာနႈန္းမ်ားစြာ အေဟာသိကံ အက်ိဳးမဲ႕
မခ်ည္းနွိီးျဖစ္ရပါတယ္ ။
ဒီေနရာမွာ တကယ္ကို အမွန္ေတာ္တဲ႕
ေက်ာင္းအုပ္ၾကီးမ်ားရဲ႕ေက်ာ
အဘက္ဘက္က တိုးတက္သြားတာကို
ေတြ႕ရသလို စိတ္ဓာတ္ေသးသိမ္ေအာက္တန္းက်
ေက်ာင္းအုပ္ၾကီးမ်ားရဲ႕ေက်ာ
စိတ္ဝမ္းကြဲ ၊ စည္းကမ္းပ်က္ ၊ ေနရာလု
အမႈေပြေတာ့တာပါပဲ ။
ဆရာ/ဆရာမ ဆိုတာ လူထဲက လူပါ ။
သာမန္ထက္ထူးျပီး နဖူးမွာ ခ်ိဳမေပါက္ပါ
ဘူး ။ ဒါေၾကာင္႕ သူတို႕ရဲ႕ လိုအပ္ခ်က္မ်ားကို ျဖည့္ဆီးေပးဖို႕ လ္ိုအပ္သလို ထိန္းေက်ာင္းဖို႕လည္း
လိုအပ္ပါတယ္ ။
ေက်ာင္းတစ္ေက်ာင္းမွာ
ပညာေရးေထာက္ပံ႕ေငြရွိတယ္ ။
ပညာေရး ပေဒသာပင္ ေငြရွိတယ္။
အိမ္တြင္းမႈ ရန္ပုံေငြရွိတယ္ ။(ေက်ာင္း
ေစ်းဆိုင္တန္းမွ ေစ်းေကာက္႐ရွိေငြ)
ဒါေတြကို တာဝန္ယူ သုံးစြဲသူ/အဖြဲ႕ရွိ
တယ္ ။ ဒီအဖြဲ႕အားလုံးကိုသက္ဆိုင္
ရာ ေက်ာင္းအုပ္က စီမံထိန္းေက်ာင္း
ရမယ္ ။ေက်ာင္းအုပ္ကိုယ္တိုင္က
မသမာသူဆိုရင္ ဘာမွ စီမံနိုင္ျခင္းမရွိ
သလို စီမံတာကိုလည္း နာခံသူမရွိ
ျဖစ္ရတယ္ ။
အရာရာ စည္းကမ္းပ်က္တဲ႕ေက်ာင္းမွာ
ေက်ာင္းသားေတြက ေျမဇာပင္ပဲ။
နိုင္ငံအနာဂတ္ကို ေက်ာင္းေတြက
ဖ်က္နိုင္တယ္ ။
ကြ်န္ေတာ္ေရးေနတာက ကေဘာက္တိ
ကေဘာက္ခ်ာ အေၾကာင္းအရာပါ ။
ေနာင္ အလ်ဉ္းသင္႕က ေရးပါဦးမယ္ ။
No comments:
Post a Comment
မိတ္ေဆြ...အခ်ိန္ေလးရရင္ blogg မွာစာလာဖတ္ပါေနာ္
ဗဟုသုတ ရနိုင္တယ္။