Work Hack (၁၃) ခ်က္
မွတ္စုၾကမ္း
❖ တီဗီ ေၾကာ္ျငာ ေတြဟာ အလုပ္အရမ္းမ်ားလို႔ ပင္ပန္းေနတဲ့လူ/ ေမာပန္းေနတဲ့လူကို တျခားလူ ေတြထက္ ပိုမိုဆြဲေဆာင္ ႏိုင္ ပါတယ္။
❖ စားေသာက္ဆိုင္ထဲမွာ လူေတြ အားပါးတရ စားေသာက္ေနတာကို လက္ေတြ႕ ျမင္ေစျခင္းက အစားအေသာက္ ေၾကာ္ျငာ စာရြက္ ေတြထက္ ပိုထိေရာက္ပါတယ္။
❖ တစ္သိန္း တန္ ပစၥည္းကို လူမဝယ္တဲ့အခါ ၁၀၀၀ ေလွ်ာ့ၿပီး ေရာင္းၾကည့္လိုက္ပါ။ ကိုးေသာင္း ကိုးေထာင္ က်ပ္ ဆိုတဲ့ အခါ လူေတြ အျမင္မွာ သိန္းကေန ေသာင္းကို ေလ်ာ့သြားတယ္လို႔ ျမင္ေလ့ ရွိပါတယ္။ ဒီအျမင္က ဝယ္သင့္ မဝယ္သင့္ ခ်ိန္ေနတဲ့ လူစုကို ဝယ္ဖို႔ တိုက္တြန္း ပါလိမ့္မယ္။
❖ ပန္းဖလက္ေတြမွာ စာေရးတဲ့အခါ အနီေရာင္ နဲ႔ အျပာေရာင္ကို သံုးၿပီး စကားလံုးထူထူ ေရးပါ။ ဒီစာေတြကို လူဆိုတာ ဖတ္မိေလ့ ရွိပါတယ္။
❖ ေစ်းျမႇင့္ေရာင္းခ်လိုတဲ့ ပစၥည္းေတြဆိုရင္ psychological scarcity လို႔ ေခၚတဲ့ "ဒီပစၥည္းဟာ ရွားပါးေန ပါတယ္။" ဆိုတဲ့ ပံုရိပ္ကို အမိအရ ပံုေဖာ္ေရာင္းခ်ၾကည့္ပါ။ ဥပမာ - Limited Edition ထုတ္လုပ္သည္ တို႔၊ လူဦးေရ ၁၀၀ အတြက္သာ တို႔ စသျဖင့္ေပါ့။
❖ အလုပ္အတြက္ လူေတြ႕ အင္တာဗ်ဴး ေျဖၾကတယ္ ဆိုရင္ ပထမ ဆံုး ေျဖတဲ့ တစ္ေယာက္ႏွစ္ေယာက္ရယ္ ေနာက္ဆံုး ေျဖတဲ့ လူရယ္ကို ေမးသူတို႔ အမွတ္မိဆံုး ျဖစ္ပါတယ္။
❖ နားေထာင္ေနသူကို ၾကည့္ၿပီး စကားေျပာပါ။ တစ္ခ်က္ တစ္ခ်က္မွာ "ဟုတ္တယ္ မဟုတ္လား။" လို႔ ေမးရင္း ေခါင္းေလး ျငႇိမ့္ျပပါ။ အဲသလို လုပ္ျခင္း အားျဖင့္ နားေထာင္သူ အေတာ္မ်ားမ်ားက ကိုယ့္ စကားကို ဆန္႔က်င္တာထက္ လက္ခံဖို႔ ရာခိုင္နႈန္း ပိုမ်ားလာေစ ပါတယ္။
❖ ကိုယ္က အခုေလးတင္ေျပာလိုက္တဲ့ စကားတစ္ခြန္းကို နားဝင္ေစခ်င္ရင္ အထပ္ထပ္ေျပာ ေနတာ ထက္ အသံေခတၱ တိတ္လိုက္ပါ။ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားက ဒီလို တိတ္လိုက္ေတာ့မွ သတိျပဳမိၾကေလ့ ရွိပါတယ္။
❖ "Decoy" ေစ်းနႈန္းဗ်ဴဟာ က ပစၥည္းႏွစ္မ်ိဳးကို တစ္ခုက ပံုမွန္ေစ်း၊ ေနာက္တစ္ခုက ျမႇင့္ေစ်း နဲ႔ ေရာင္းခ်လိုတယ္ ဆိုရင္ တတိယ "Decoy" ေစ်းနႈန္း တစ္ခု ထပ္ထည့္ပါတဲ့။
ဆိုလိုတာက ဥပမာ -
(က) သြားပြတ္တံ ေစ်းနႈန္း - ၅၀၀ က်ပ္
(ခ) သြားတိုက္ေဆး ေစ်းနႈန္း - ၁၅၀၀ က်ပ္
(ဂ) သြားပြတ္တံ+ သြားတိုက္ေဆး ေစ်းနႈန္း - ၁၅၀၀ က်ပ္ ဆိုပါစို႔။ ဒီမွာ ဒုတိယေစ်းနႈန္း ျဖစ္တဲ့ သြားတိုက္ေဆး ေစ်းနႈန္း ၁၅၀၀ က်ပ္ ဆိုတာ တတိယေစ်းနႈန္းျဖစ္တဲ့ ႏွစ္ခုေပါင္းဟာ ပိုမို သက္သာပါတယ္ လို႔ ေပၚလြင္ေအာင္ ေထာက္ပံ့တဲ့ ေစ်းနႈန္းပါ။ ဒီလို ေစ်း (၃) မ်ိဳး သတ္မွတ္ လိုက္တဲ့ အခါ ေစ်းျမႇင့္ ကုန္ပစၥည္း အေနနဲ႔ ေရာင္းရတာ ပို သြက္ လာပါလိမ့္မယ္။
❖ "Priming" ျဖစ္စဥ္ ဆိုတာကေတာ့ ျငင္းလို႔ မလြယ္ကူတဲ့ ပတ္ဝန္းက်င္ ဖန္တီးယူတဲ့ သေဘာပါ။ ေစ်းဆစ္ရမယ့္ အလုပ္ကိစၥလိုမ်ိဳး ေစ်းညႇိရမယ့္ အလုပ္ကိစၥလိုမ်ိဳး ေတြကို အစည္းအေဝး အခန္းထဲမွာ မေဆြးေႏြးပဲ ေန႔လည္စာ ေကၽြးရင္းျဖစ္ျဖစ္ ေကာ္ဖီ အတူေသာက္ရင္းျဖစ္ျဖစ္ သက္ေတာင့္ သက္သာ ကိုယ့္ဘက္ကေန ေျပာဆို စည္းရံုးသြားတာပါ။ ဒီလို မ်ိဳး အေျခအေနမွာ ေစ်းေရာင္းသူဟာ ျငင္းဆန္ႏိုင္ မႈ အရည္အခ်င္း နည္းပါးေနတတ္ၿပီးေတာ့ အရာရာကို လူမႈေရး ေခါင္းစဥ္ေအာက္ကို မွားယြင္းစြာ ထည့္မိတတ္ပါတယ္။
❖ လူတစ္ေယာက္ဆီက အကူအညီတစ္ခု က်ိန္းေသေပါက္လိုအပ္ရင္ ကိုယ္တတ္ႏိုင္တဲ့ သူ႔လိုအပ္ခ်က္ တစ္ခုကို ျဖည့္ဆည္းၾကည့္ပါ။ ေက်းဇူးတင္ေၾကာင္း သူ႔ဘက္က အသိအမွတ္ျပဳရင္ ကိုယ္ျပန္ရတဲ့စကားက "ကိုင္းကၽြန္းမွီ ကၽြန္းကိုင္းမွီ" သေဘာ သဘာဝဆန္ဆန္ တံု႔ျပန္မႈ နဲ႔ စကားျပန္ဆိုပါ။ (ဥပမာ - ရပါတယ္ဗ်ာ။ ခင္ဗ်ားလဲ ကၽြန္ေတာ္ လိုရင္ ဒီလိုပဲ ကူမွာ ကၽြန္ေတာ္ သိပါတယ္။ (သို႔မဟုတ္) မိတ္ေဆြေတြပဲဗ်ာ။ ကူညီရမယ္။ ဒါမွ မိတ္ေဆြမဟုတ္လား။ စသျဖင့္) ဒါကို "Cialdini's Principle" လို႔ ေခၚပါတယ္။
❖ မန္ေနဂ်ာ တစ္ေယာက္ ကိုယ့္ကို သေဘာက်ေစခ်င္ရင္ သူ႔ထိုင္ပံုထိုင္နည္း/ ေျပာပံုေျပာနည္းကို အတုယူၿပီး သူနဲ႔ စကားေျပာခ်ိန္မွာ အဲ့ဒီပံုစံအတိုင္း ထိုင္ၾကည့္ပါ/ ေျပာဆိုၾကည့္ပါ။ စကားဝိုင္း မၿပီးခင္ ခင္မင္ရင္းႏွီးမႈ အရွိန္ ျမင့္တက္လာတာကို ေတြ႕ရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါကို "Chameleon Effect" လို႔ ေခၚပါတယ္။
❖ မ်က္လံုးပံု ပါတဲ့ ပိုစတာမ်ား ရံုးခန္းတြင္း ကပ္ထားျခင္းဟာ ရံုးသူရံုးသားမ်ားကို ကိုယ့္အမႈိက္ကို ကိုယ္ ရွင္းေစတတ္ပါတယ္။ တျခားတစ္ဖက္မွာေတာ့ ပန္းပြင့္ပံု ပါတဲ့ ပိုစတာမ်ားက ရံုးသူရံုးသားမ်ားကို ေလ်ာ့တိေလ်ာ့ရဲ ျဖစ္လာေစတတ္ပါတယ္။
- မွတ္စုၾကမ္းမွ ဘာသာျပန္သည္။ #kyawnge
မွတ္စုၾကမ္း
❖ တီဗီ ေၾကာ္ျငာ ေတြဟာ အလုပ္အရမ္းမ်ားလို႔ ပင္ပန္းေနတဲ့လူ/ ေမာပန္းေနတဲ့လူကို တျခားလူ ေတြထက္ ပိုမိုဆြဲေဆာင္ ႏိုင္ ပါတယ္။
❖ စားေသာက္ဆိုင္ထဲမွာ လူေတြ အားပါးတရ စားေသာက္ေနတာကို လက္ေတြ႕ ျမင္ေစျခင္းက အစားအေသာက္ ေၾကာ္ျငာ စာရြက္ ေတြထက္ ပိုထိေရာက္ပါတယ္။
❖ တစ္သိန္း တန္ ပစၥည္းကို လူမဝယ္တဲ့အခါ ၁၀၀၀ ေလွ်ာ့ၿပီး ေရာင္းၾကည့္လိုက္ပါ။ ကိုးေသာင္း ကိုးေထာင္ က်ပ္ ဆိုတဲ့ အခါ လူေတြ အျမင္မွာ သိန္းကေန ေသာင္းကို ေလ်ာ့သြားတယ္လို႔ ျမင္ေလ့ ရွိပါတယ္။ ဒီအျမင္က ဝယ္သင့္ မဝယ္သင့္ ခ်ိန္ေနတဲ့ လူစုကို ဝယ္ဖို႔ တိုက္တြန္း ပါလိမ့္မယ္။
❖ ပန္းဖလက္ေတြမွာ စာေရးတဲ့အခါ အနီေရာင္ နဲ႔ အျပာေရာင္ကို သံုးၿပီး စကားလံုးထူထူ ေရးပါ။ ဒီစာေတြကို လူဆိုတာ ဖတ္မိေလ့ ရွိပါတယ္။
❖ ေစ်းျမႇင့္ေရာင္းခ်လိုတဲ့ ပစၥည္းေတြဆိုရင္ psychological scarcity လို႔ ေခၚတဲ့ "ဒီပစၥည္းဟာ ရွားပါးေန ပါတယ္။" ဆိုတဲ့ ပံုရိပ္ကို အမိအရ ပံုေဖာ္ေရာင္းခ်ၾကည့္ပါ။ ဥပမာ - Limited Edition ထုတ္လုပ္သည္ တို႔၊ လူဦးေရ ၁၀၀ အတြက္သာ တို႔ စသျဖင့္ေပါ့။
❖ အလုပ္အတြက္ လူေတြ႕ အင္တာဗ်ဴး ေျဖၾကတယ္ ဆိုရင္ ပထမ ဆံုး ေျဖတဲ့ တစ္ေယာက္ႏွစ္ေယာက္ရယ္ ေနာက္ဆံုး ေျဖတဲ့ လူရယ္ကို ေမးသူတို႔ အမွတ္မိဆံုး ျဖစ္ပါတယ္။
❖ နားေထာင္ေနသူကို ၾကည့္ၿပီး စကားေျပာပါ။ တစ္ခ်က္ တစ္ခ်က္မွာ "ဟုတ္တယ္ မဟုတ္လား။" လို႔ ေမးရင္း ေခါင္းေလး ျငႇိမ့္ျပပါ။ အဲသလို လုပ္ျခင္း အားျဖင့္ နားေထာင္သူ အေတာ္မ်ားမ်ားက ကိုယ့္ စကားကို ဆန္႔က်င္တာထက္ လက္ခံဖို႔ ရာခိုင္နႈန္း ပိုမ်ားလာေစ ပါတယ္။
❖ ကိုယ္က အခုေလးတင္ေျပာလိုက္တဲ့ စကားတစ္ခြန္းကို နားဝင္ေစခ်င္ရင္ အထပ္ထပ္ေျပာ ေနတာ ထက္ အသံေခတၱ တိတ္လိုက္ပါ။ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားက ဒီလို တိတ္လိုက္ေတာ့မွ သတိျပဳမိၾကေလ့ ရွိပါတယ္။
❖ "Decoy" ေစ်းနႈန္းဗ်ဴဟာ က ပစၥည္းႏွစ္မ်ိဳးကို တစ္ခုက ပံုမွန္ေစ်း၊ ေနာက္တစ္ခုက ျမႇင့္ေစ်း နဲ႔ ေရာင္းခ်လိုတယ္ ဆိုရင္ တတိယ "Decoy" ေစ်းနႈန္း တစ္ခု ထပ္ထည့္ပါတဲ့။
ဆိုလိုတာက ဥပမာ -
(က) သြားပြတ္တံ ေစ်းနႈန္း - ၅၀၀ က်ပ္
(ခ) သြားတိုက္ေဆး ေစ်းနႈန္း - ၁၅၀၀ က်ပ္
(ဂ) သြားပြတ္တံ+ သြားတိုက္ေဆး ေစ်းနႈန္း - ၁၅၀၀ က်ပ္ ဆိုပါစို႔။ ဒီမွာ ဒုတိယေစ်းနႈန္း ျဖစ္တဲ့ သြားတိုက္ေဆး ေစ်းနႈန္း ၁၅၀၀ က်ပ္ ဆိုတာ တတိယေစ်းနႈန္းျဖစ္တဲ့ ႏွစ္ခုေပါင္းဟာ ပိုမို သက္သာပါတယ္ လို႔ ေပၚလြင္ေအာင္ ေထာက္ပံ့တဲ့ ေစ်းနႈန္းပါ။ ဒီလို ေစ်း (၃) မ်ိဳး သတ္မွတ္ လိုက္တဲ့ အခါ ေစ်းျမႇင့္ ကုန္ပစၥည္း အေနနဲ႔ ေရာင္းရတာ ပို သြက္ လာပါလိမ့္မယ္။
❖ "Priming" ျဖစ္စဥ္ ဆိုတာကေတာ့ ျငင္းလို႔ မလြယ္ကူတဲ့ ပတ္ဝန္းက်င္ ဖန္တီးယူတဲ့ သေဘာပါ။ ေစ်းဆစ္ရမယ့္ အလုပ္ကိစၥလိုမ်ိဳး ေစ်းညႇိရမယ့္ အလုပ္ကိစၥလိုမ်ိဳး ေတြကို အစည္းအေဝး အခန္းထဲမွာ မေဆြးေႏြးပဲ ေန႔လည္စာ ေကၽြးရင္းျဖစ္ျဖစ္ ေကာ္ဖီ အတူေသာက္ရင္းျဖစ္ျဖစ္ သက္ေတာင့္ သက္သာ ကိုယ့္ဘက္ကေန ေျပာဆို စည္းရံုးသြားတာပါ။ ဒီလို မ်ိဳး အေျခအေနမွာ ေစ်းေရာင္းသူဟာ ျငင္းဆန္ႏိုင္ မႈ အရည္အခ်င္း နည္းပါးေနတတ္ၿပီးေတာ့ အရာရာကို လူမႈေရး ေခါင္းစဥ္ေအာက္ကို မွားယြင္းစြာ ထည့္မိတတ္ပါတယ္။
❖ လူတစ္ေယာက္ဆီက အကူအညီတစ္ခု က်ိန္းေသေပါက္လိုအပ္ရင္ ကိုယ္တတ္ႏိုင္တဲ့ သူ႔လိုအပ္ခ်က္ တစ္ခုကို ျဖည့္ဆည္းၾကည့္ပါ။ ေက်းဇူးတင္ေၾကာင္း သူ႔ဘက္က အသိအမွတ္ျပဳရင္ ကိုယ္ျပန္ရတဲ့စကားက "ကိုင္းကၽြန္းမွီ ကၽြန္းကိုင္းမွီ" သေဘာ သဘာဝဆန္ဆန္ တံု႔ျပန္မႈ နဲ႔ စကားျပန္ဆိုပါ။ (ဥပမာ - ရပါတယ္ဗ်ာ။ ခင္ဗ်ားလဲ ကၽြန္ေတာ္ လိုရင္ ဒီလိုပဲ ကူမွာ ကၽြန္ေတာ္ သိပါတယ္။ (သို႔မဟုတ္) မိတ္ေဆြေတြပဲဗ်ာ။ ကူညီရမယ္။ ဒါမွ မိတ္ေဆြမဟုတ္လား။ စသျဖင့္) ဒါကို "Cialdini's Principle" လို႔ ေခၚပါတယ္။
❖ မန္ေနဂ်ာ တစ္ေယာက္ ကိုယ့္ကို သေဘာက်ေစခ်င္ရင္ သူ႔ထိုင္ပံုထိုင္နည္း/ ေျပာပံုေျပာနည္းကို အတုယူၿပီး သူနဲ႔ စကားေျပာခ်ိန္မွာ အဲ့ဒီပံုစံအတိုင္း ထိုင္ၾကည့္ပါ/ ေျပာဆိုၾကည့္ပါ။ စကားဝိုင္း မၿပီးခင္ ခင္မင္ရင္းႏွီးမႈ အရွိန္ ျမင့္တက္လာတာကို ေတြ႕ရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါကို "Chameleon Effect" လို႔ ေခၚပါတယ္။
❖ မ်က္လံုးပံု ပါတဲ့ ပိုစတာမ်ား ရံုးခန္းတြင္း ကပ္ထားျခင္းဟာ ရံုးသူရံုးသားမ်ားကို ကိုယ့္အမႈိက္ကို ကိုယ္ ရွင္းေစတတ္ပါတယ္။ တျခားတစ္ဖက္မွာေတာ့ ပန္းပြင့္ပံု ပါတဲ့ ပိုစတာမ်ားက ရံုးသူရံုးသားမ်ားကို ေလ်ာ့တိေလ်ာ့ရဲ ျဖစ္လာေစတတ္ပါတယ္။
- မွတ္စုၾကမ္းမွ ဘာသာျပန္သည္။ #kyawnge
No comments:
Post a Comment
မိတ္ေဆြ...အခ်ိန္ေလးရရင္ blogg မွာစာလာဖတ္ပါေနာ္
ဗဟုသုတ ရနိုင္တယ္။