ရုိးရာ ယဥ္ေက်းမႈသည္ အမ်ဳိးသားဆက္လက္ ရပ္တည္ရွင္သန္ေရး၊ အမ်ဳိးသားဂုဏ္အင္ လကၡဏာ မပေပ်ာက္ ေအာင္ ထိန္းသိမ္းေရး အတြက္ မရွိမျဖစ္လုိအပ္သည္။
ယေန႕ ခ်င္းလူမ်ဳိးမ်ား၏ ရိုးရာယဥ္ေက်းမႈမ်ားစြာအနက္ အမ်ဳိးသားေရးမွတ္ေက်ာက္တင္သည့့္ယဥ္ေက်းမႈမ်ား ရွိသလုိ နဂုိ ရွိရင္းစြဲ ယဥ္ေက်းမႈကုိတုိင္းတပါး၊ လူမ်ဳိးျခားယဥ္ေက်းမႈမ်ားျဖင့္ ေရာေႏွာၿပီးအေရာင္တင္ခ်ဲ႕ကား ေသာ ဖက္စပ္ ယဥ္ေက်း မႈမ်ား လည္းရွိေနသည္၊ ဥပမာ ယေန႕ခ်င္းရုိးရာ ၀တ္စားဆင္ယင္မႈ တခ်ဳိ႕သည္ ေရွးရုိးရာနဂုိရွိရင္းစြဲ ၀တ္စားဆင္ယင္မႈကုိ စတုိင္အမ်ဳိးမ်ဳိး၊ အဆင္အကြက္ အမ်ဳိးမ်ဳိးျဖင့္ဖန္တီးထာသည္ကုိ ေတြ႕ရမည္ျဖစ္သည္၊ ၄င္းကို ရိုးရာအဝတ္အစားဟု သတ္မွတ္ရန္အလြန္ခက္ခဲသလုိ ေခတ္သစ္ ခ်င္းရုိးရာ ၀တ္စားဆင္ယင္မႈဟု လည္း မဆုိအပ္ရာ။
ထုိ႕ အတူ ရိုးရာအကမ်ားတြင္လည္း လူမ်ဳိးျခားမ်ား၏ ယဥ္ေက်းမႈမ်ားထဲကေကာင္းသည္ဟု ထင္ရေသာ ကကြက္ မ်ားကုိ ခုိးယူၿပီး ကုိယ့္ရုိးရာ အကမ်ားတြင္ေခတ္ဆန္သည့္ အတီးအမႈတ္မ်ားျဖင့္ အမႊမ္းတင္ကာ ေရာေႏွာထားသည့္ ထြင္လုံးရုိးရာ အကမ်ားလည္း တပုံတပင္ရွိေနၿပီ။
သုိ႕ေသာ္ ခ်င္းလူမ်ဳိးမ်ား၏ ရုိးရာ ယဥ္ေက်းမႈအကမ်ားစြာအနက္ ခ်ဳိ (ခ်င္း) ရုိးရာ ဓါးသုိင္း အကသည္ မည္သည့္ လူမ်ဳိးျခား မ်ား ထံမွတုိက္ရိုက္ေသာ္လည္းေကာင္း၊သြယ္ဝႈိက္ေသာ္လည္းေကာင္းေရာေႏွာတီထြင္ ထားျခင္းမရိွသည့္အျပင္ အစဥ္ အလာၾကီးသည့္ ေရ မေရာအႏွစ္ျပည့္သည့္ ရုိးရာယဥ္ေက်းးမႈအကတမ်ဳိးျဖစ္ သည္။ ခ်ဳိ (ခ်င္း) တုိ႕သည္ခ်င္းျပည္နယ္ ေတာင္ပုိင္း မင္းတပ္၊ ကန္ပက္လက္၊မတူပီၿမိဳ႕နယ္မ်ားတြင္အမ်ား အားျဖင့္ ေနထုိင္ၾကသည္။
ဤ အကသည္ ရုိးရာ ပြဲလမ္းသတင္၊ က်င္းပသည့္ ပြဲ အေနအထားကုိ လုိက္ၿပီး ကနည္းကဟန္ တမ်ဳိးစီရွိၾက သည္။ အေျခအေနအရ ဝမ္းနည္းေၾကကြဲျခင္းမ်ား၊မေက်နပ္ခံျပင္းျခင္းမ်ား၊ ေအာင္ပြဲမ်ားကုိ ေဖာ္ထုတ္ရာတြင္ စည္းခ်က္ညီညီေအာ္ဟစ္ၾကိမ္း(ၾကဳံး၀ါး) ဝါးၿပီး ကရသည္။ ကနည္း ကဟန္ကြဲျပားေသာ္လည္းအသံုးျပဳသည့္ တူရိယာမ်ားသည္ တထပ္တည္း သာ ျဖစ္သည္။ ခ်ဳိး(ခ်င္း) တုိ႕၏ပြဲလမ္းသဘင္တုိင္းတြင္ ရိုးရာေခါင္ရည္သည္ မပါမျဖစ္ေပ။
အသုဘပြဲ ႏွင့္ ဓါးသုိင္းအက
ခ်ဳိ (ခ်င္း) တုိ႕သည္ အသုဘပြဲရွိလွ်င္ အေလာင္းေဘးတြင္ဓါးျဖင့္ကေလ့ရွိၾကသည္၊ ဆုိလုိရင္းမွာ ေယာက်ၤား သားတုိ႕၏ ဝမ္းနည္းျခင္းကို ျပသသည့္ သေဘာကုိေဆာင္သည္။
ထုိသုိ႕ ကရာတြင္ တီးလံုးျမိဳင္ဆိုင္လာသည္ႏွင့္အမွ် ဓါးပုလုိင္း(ႏွီးယက္)ထဲမွ ဓါးကို ထုတ္ျပီး ေဝွ႕ ယမ္းကာ အိမ္ထရံ၊ နံရံမ်ားကို ထိုးၾကသည္၊အိမ္နံရံကို အၾကိမ္ေပါင္းေျမာက္မ်ားစြာ ထိုးျပီး ကသူကုိပိုမုိဝမ္းနည္းေၾကကြဲ သူဟု မွတ္ ယူရသည္။
ဥပမာ ခ်ဳိ အမ်ဳိးသမီးတဦး ေသဆုံးလွ်င္ မသာပြဲတက္သူမ်ားသည္ေသဆံုးသူအမ်ဳိးသမီး၏ ေမာင္ အကကုိ ပုိျပီး အာရံုစိုိက္ေလ့ရွိၾကသည္၊အေၾကာင္းမွာ ေမာင္ ျဖစ္သူက မိမိ္အစ္မ အသက္ရွင္စဥ္ ရွာေဖြစုေဆာင္းသည့္ ပစၥည္းဥစၥာ ဟူသမွ်ကို အလုံးစုံဖ်က္ဆီးပစ္ႏိုင္ခြင့္ရွိေသာ ေၾကာင့္ျဖစ္သည္၊ အစ္မျဖစ္သူ အသက္ရွင္စဥ္ ေယာက္ဖျဖစ္သူက ေကာင္း မြန္စြာ ျပဳစုယုယမႈ မရွိျခင္း၊ ခ်စ္ခ်စ္ခင္ခင္ မေပါင္း သင္းျခင္းမ်ားကိုေမာင္ျဖစ္သူ ၏အကျဖင့္သိသာႏုိင္သည္၊ ေမာင္ျဖစ္သူ က ပစၥည္းဥစၥာ စတင္ဖ်က္ဆီးျပီဆိုလွ်င္ေယာက္ ဖျဖစ္သူသည္ မ်က္ႏွာပ်က္ရျပီ၊ ပြဲတက္သူမ်ားကလည္း ေယာက္ဖကို မဝံ့မရဲၾကည့္ၾကသည္၊ ေယာက္ဖခင္ဗ်ာလူ႕ေရွ႕သူ႕ေရွ႕တြင္ ေခါင္းမေဖာ္ရဲေတာ့ဘဲအရွက္ကြဲေလ
ေတာ့သည္။
ေတာ့သည္။
ခ်ဳိ ေဒသတြင္ ဓါးခ်က္ရာ မ်ားစြာျဖင့္ ရုပ္ပ်က္ဆင္းပ်က္ ျဖစ္ေနေသာအိမ္ထရံမ်ား ေတြ႕ပါက ဤအိမ္တြင္ မၾကာေသးမီက အသုဘရွိသည္ဟု သိႏိုင္သည္၊အိမ္ထရံကို မည္သူမဆို ဓါးျဖင့္ ကယင္း ထုိးပိုင္ခြင့္ရွိသည္၊ အိမ္ကုိအသုဘအျပီး တလ ခန္႕ အၾကာတြင္ ျပန္လည္ျပဳျပင္ဖါေထးႏိုင္ျပီျဖစ္သည္၊ထုိသုိ႕ဖာေထးျပင္ဆင္ရာ တြင္ ၀ါးကာ အိမ္သည္ ျပဳျပင္ရ လြယ္ေသာ္လည္း ပ်ဥ္ကာ အိမ္သည္ျပဳျပင္ရန္ အလြန္ခက္ခဲၿပီးအက်ည္းတန္ ရုပ္ပ်က္လွသည္။
မိမိေဆြမ်ဳိးတစ္ဦးဦး အသတ္ခံရသည့္အသုဘပဲြမ်ဳိးတြင္ ” ငါေယာက်ၤားသား မင္း(ေသဆံုးသူ၏အမည္)ကို သတ္တဲ့လူကို ငါကိုယ္တုိင္ ျပန္သတ္မယ္၊ မင္းအခ်ည္းႏွီး နဲ႕ မေသေစရဘူး။ ငါတုိ႕အမ်ဳိးေတြ ဘယ္ေတာ့မွ အခ်ည္းႏွီးမေသဖူးဘူး” ဆုိ ၿပီး ကလဲ့စားျပန္ေခ်ရန္ ၾကဳံးဝါးၿပီး အံၾကိတ္ကာ က ၾကသည္။
ႏြားေနာက္သတ္ပြဲ ႏွင့္ ဓါးသုိင္းအက
ဂုဏ္ပကာသနစည္းစိမ္ျပသသည့္ ပြဲျဖစ္သည္၊ ေခါင္ပြဲဟုလည္းေခၚႏိုင္သည္၊ပြဲက်င္းပႏုိင္ေရးအတြက္ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ႏြားေနာက္၊ ဝက္၊ ၾကက္၊ ဆန္၊ဆပ္၀ါ၊ ေျမအို္း၊ ေခါင္အုိး အစရွိသည္မ်ားကိုႏွစ္ေပါင္းမ်ား စြာၾကိဳတင္ၿပီး စုေဆာင္းျပင္ ဆင္မႈမ်ားျပဳ လုပ္ရ သည္။ ပြဲလုပ္မည့္ပုဂၢဳိလ္သည္ယခင္ႏွစ္မ်ားက ျပဳလုပ္ေသာ ႏြားေနာက္ သတ္ပြဲ တခုခုတြင္ ပြဲက်င္းပမည့္အေၾကာင္း ၾကိဳတင္ၿပီး အသိေပးေၾကာ္ျငာရသည္။ သို႕မွသာ လူထုက ဘယ္သူကႏြားေနာက္ ဘယ္ႏွစ္ေကာင္ အားျဖင့္ ဘယ္ အခ်ိန္မွာပြဲ လုပ္မည္ကိုသိရမည္ျဖစ္သည္။
တခ်ိန္တည္းတြင္ ႏြားေနာက္ ၁ဝ ေကာင္ျဖင့္ လုပ္လွ်င္ Sek be ဟုေခၚသည္၊ဆုိလုိရင္းမွာ တင္းျပည့္ပြဲ ဟူ၍ျဖစ္သည္၊ ပြဲစၿပီဆုိလွ်င္ တင္းျပည့္ပြဲျဖစ္ပါက အမွတ္ရ ေက်ာက္ပံု တခုလုပ္ရသည္၊ ေက်ာက္ျပားအၾကီးၾကီး တစ္ခုကို
ေက်ာက္တုိင္ ေလးတုိင္ျဖင့္ ေထာက္မျပီး ထမင္းစားစားပြဲ ပံုစံျဖင့္ေတာင္ကုန္းတစ္ေနရာတြင္လည္းေကာင္း၊ ရြာအဝင္၀ တြင္ လည္း ေကာင္းျမင္သာထင္သာရွိသည့္ ေနရာတြင္ စုိက္ထူေလ့ရွိၾကသည္။
ေက်ာက္တုိင္ ေလးတုိင္ျဖင့္ ေထာက္မျပီး ထမင္းစားစားပြဲ ပံုစံျဖင့္ေတာင္ကုန္းတစ္ေနရာတြင္လည္းေကာင္း၊ ရြာအဝင္၀ တြင္ လည္း ေကာင္းျမင္သာထင္သာရွိသည့္ ေနရာတြင္ စုိက္ထူေလ့ရွိၾကသည္။
ပထမ၊ ဒုတိယေန႕အၿပီး တတိယေျမာက္ေန႕တြင္ ႏြားေနာက္မ်ားကိုျမွားျဖင့္ပစ္သတ္ရသည္၊ ထို႕ေနာက္ ႏြားေနာက္ဦး ေခါင္းကို ျဖတ္ျပီးႏြားေနာက္ခ်ည္သည့္ တိုင္ေပၚတြင္ စနစ္တက် ခ်ိတ္ရသည္၊ ထုိပြဲမ်ဳိးတြင္ လူတုိင္း က ခ်င္တုိင္း က ၍မရပဲ ပြဲရွင္က ကမည့္ သူကို ေရြးရသည္၊ ဗုံ၊ေမာင္း၊ ေၾကးျပားမ်ားျဖင့္ စည္းခ်က္ညီညီ စတင္တီးခတ္ရသည္။မိနစ္ပိုင္းၾကာလွ်င္ အကသမား သည္ ဓါးကို ပုလိုင္းမွထုတ္၊ ေဝွ႕ယမ္းကာမိမိကုိယ္ကုိယ္မိမိ စတင္ၾကြားလံုးထုတ္ အမႊမ္းတင္ၿပီး ၾကံဳး၀ါး ကရေတာ့သည္၊ကေနစဥ္ ဓါးျဖင့္ တစုံတရာကုိ မခုတ္မထစ္ရပါ။ သံဝါတေၾကာ္ေၾကာ္ျဖင့္ “ေယာက်ၤားသားငါကြဲ႕၊ ႏြားေနာက္တင္းျပည့္ပြဲ ဘယ္ႏွခါလုပ္ခဲ့သည္။
သူမ်ားပြဲမွာ ငါ ဆုိတဲ့ငါဟာ အလကားႏွင့္ ဘယ္ေတာ့မွ မစားဘူး၊ ငါ့အဖိုးအေဖကဘယ္ႏွခါ ပဲြလုပ္ခဲ့သည္၊ ဘယ္ေတာင္၊ ဘယ္ေနရာမွာ သြားၾကည့္ၾကစမ္း၊ငါ့ေက်ာက္ပံုေတြ၊ ငါ့အိမ္ ထရံမွာ ႏြားေနာက္ေခါင္းေတြ ျပည့္ေနတယ္၊ ငါ ဟဲ့ငါကြ” ဟု ၾကိမ္းဝါးျပီး ကရသည္၊ က ျပသူမ်ားအတြက္ ပြဲရွင္က ၾကိဳတင္ၿပီးေခါင္အိုး သီး သန္႕ ျပင္ဆင္ေပးရသည္၊ ႏြားေနာက္ခ်ဳိျဖင့္ အသင့္ ထည့္ထားေသာေခါင္ရည္ကို ကျပျပီးသည္ႏွင့္ တျပိဳင္နက္ တိုက္ရ သည္၊ ထုိ႕ေနာက္မိမိကဲ့သုိ႕ ႏြားေနာက္ပြဲအၾကီး အက်ယ္ က်င္းပဖူးသူမ်ားကို အိမ္ရွင္မွတလွည့္စီ ဖိတ္ေခၚၿပီး ကခိုင္းသည္။
စတုထၱေျမာက္ေနာက္ဆုံးေန႕တြင္မူ ဓါးသုိင္းျဖင့္ အေပ်ာ္က ကရသည္၊ ဤအကသည္ဓါးအက ကြ်မ္းက်င္သူႏွင့္ ဒိုင္းသ မားတုိ႕ တဦးခ်င္းစီ တိုက္ခိုက္ရသည့္ကကြက္ျဖစ္သည္၊ အလြန္ အႏၱရာယ္မ်ားၿပီးေသြးထြက္သံယိုမႈ မ်ားသည္၊ ဒုိင္းသ မားက ဓါးကုိ ကာ၊ ဓါးသမားကို တြန္း၊ ဓါးသမားကလည္း ဒိုင္းသမားကို ဓါးျဖင့္ထိုး၊ ဒုိင္းသမားတြန္းတာကုိ ေရွာင္ စသျဖင့္ ကၾကရသည္၊ ပရိသတ္မ်ား ၏အားေပး သံမ်ား၊ တီးခတ္သံမ်ားျဖင့္ စီညံၿပီး အင္မတန္စိတ္လႈပ္ရွားစရာေကာင္း သည့္ ကကြက္ ျဖစ္သည္။
ေတာရုိင္းသားေကာင္သတ္ပြဲ ႏွင့္ ဓါးသုိင္းအက
ခ်ဳိ ေဒသသည္ ေတာနက္အလြန္ထူထပ္သည့္ ေဒသျဖစ္သျဖင့္ က်ား၊ ေတာဝက္၊ ဝက္ဝံစသည့္ေတာရုိင္း တိရိစၦာန္မ်ား သမင္၊ ဒရယ္၊ စုိင္၊ ေျပာင္ စသည့္သားေကာင္ၾကီးမ်ား အလြန္ေပါမ်ားသည္၊ လူအုပ္ျဖင္ ေတာေခ်ာက္၍ ေသာ္လည္းေကာင္း၊ တကုိယ္ေတာ္ျဖင့္ေသာ္လည္းေကာင္း ေတာထြက္ေလ့ရွိၾကသည္။ ေတာေကာင္အၾကီးၾကီးရလွ်င္ ရြာမဝင္ခင္ ေတာင္ကုန္းတေနရာမွ ရြာဖက္သို႕ေသနတ္ေျပာင္းလွည့္ကာ အခ်က္ေပါင္းမ်ားစြာ ေသနတ္ ပစ္ေဖာက္ၿပီး ေတာေကာင္ အၾကီးၾကီး ရေၾကာင္းအခ်က္ေပးၾကသည္။
ထုိအခါ ရြာသားမ်ားသည္ ေသနတ္သံလာရာဖက္ဆီသို႕ ကသုတ္ကယက္ေျပးျပီး သြားေရာက္ၾကိဳဆိုၾကသည္၊ အမဲေကာင္ ရသူ အိမ္သို႕ အသားအားလံုးသယ္ေပးရၿပီး လူၾကီးမ်ားက အသားမ်ားကို အိမ္တိုင္းညီတူညီမွ်ေ ဝငွေပးရသည္၊ ထို႕ေနာက္ အိမ္ရွင္ မွ အမဲေကာင္ အေကာင္ၾကီးလွ်င္ ၾကီး သလိုအိမ္ေမြး ႏြားေနာက္၊ ဝက္ ကုိ သတ္ျပီး ဂုဏ္ျပဳပြဲလုပ္ရသည္၊ သက္ဆုိင္ရာေဆြမ်ဳိးမ်ားက ေခါင္အို္း တလံုး၊ ႏွစ္လံုးျဖင့္ လာေရာက္ဂုဏ္ျပဳေပး ၾကသည္၊ထုိပြဲမ်ဳိး အတြက္ ဓါးသုိင္း ကရာတြင္ သားေကာင္ၾကီးရဖူးသူမ်ားက မိမိတို႕၏အစြမ္းအစ၊ ” ငါသည္ က်ားဘယ္ႏွစ္ေကာင္၊ ဝက္ဝံ ဘယ္ႏွစ္ေကာင္၊ စိုင္၊ ေျပာင္ဘယ္ႏွစ္ေကာင္ ရဖူးသည္” စသည္ျဖင့္ ၾကံဳး၀ါးၿပီး ကၾကသည္၊တကယ့္ေယာက်ၤားေကာင္း တို႕၏ ကပြဲ ဟုလည္း ဆိုႏိုင္သည္၊ ထုိပြဲမ်ဳိးတြင္မုဆုိးအလုပ္မကြ်မ္းက်င္သူမ်ားကခြင့္မရွိေပ။
မ်ဳိးႏြယ္စု ေပါင္းစုံေသာ ခ်င္းလူမ်ဳိးမ်ား၏ မတူညီေသာရုိးရာပြဲလမ္းသဘင္တုိင္းတြင္ ခ်ဳိ (ခ်င္း)တုိ႕၏ ရုိးရာ ဓါးသုိင္း အက သည္မရွိမျဖစ္ မရုိးႏုိင္ေသာ ရုိးရာဓါးသုိင္းအကပင္ျဖစ္သည္။ အင္မတန္စိတ္၀င္စားစရာ၊ ရင္ထိတ္ဘြယ္ရာ ေကာင္းသည့္ အခ်ယ္အသမပါေသာရုိးရာယဥ္ေက်းမႈအကဟု ဆုိရမည္။
အထူးသျဖင့္ ယေန႕ ျပည္တြင္းျပည္ပရွိ ခ်င္းတုိင္းရင္းသားမ်ားက ႏွစ္စဥ္ေဖေဖၚ၀ါရီလ ၂၀ ရက္တြင္ က်င္းပၿမဲျဖစ္သည့့္ ခ်င္းအမ်ဳိးသားေန႕တုိင္းတြင္ ခ်ဳိ ရုိးရာ ဓါးသုိင္းအကသည္ ပြဲၾကည့္ ပရိသတ္၏ စိတ္အ၀င္စားဆုံးရုိးရာယဥ္ေက်းမႈ အက အျဖစ္ ေနရာယူစျမဲပင္ျဖစ္သည္။
ျခဳံပါက ဤ ရုိးရာအကသည္ ေယာကၤ်ားေကာင္းတုိ႕၏ စြမ္းရည္၊ေယာက်ၤားေကာင္းတုိ႕၏ စိတ္ဓါတ္မ်ားကုိ ေဖာ္ထုတ္ သည့္အနုိင္မခံအရွဴံးမေပးသည့္ သေဘာကုိ ေဆာင္ေသာ ထိန္းသိမ္း ျမတ္ႏုိးအပ္သည့္ ခ်ဳိ (ခ်င္း) တုိ႕၏ ရုိးရာ အကပင္ျဖစ္ ေပ ေတာ့သည္။
တုိင္းရင္းသား ညီအစ္ကုိ ေမာင္ႏွမ မ်ား ကုိယ့္လူမ်ိဳးကုိ ခ်စ္ျမတ္ႏုိးႏုိင္ၾကပါေစရွင္
ခ်ိဳ ( ခ်င္း) တုိ႔၏ ရုိးရာ အက စာအုပ္မွ ကုိးကားေရးသားထားပါသည္.....
ESTHER KYING
ခ်ိဳ ( ခ်င္း) တုိ႔၏ ရုိးရာ အက စာအုပ္မွ ကုိးကားေရးသားထားပါသည္.....
ESTHER KYING
No comments:
Post a Comment
မိတ္ေဆြ...အခ်ိန္ေလးရရင္ blogg မွာစာလာဖတ္ပါေနာ္
ဗဟုသုတ ရနိုင္တယ္။