Followers အားေပးသူမ်ား အထူး အထူးပဲ ေက်းဇူးတင္ပါသည္။

✩✩ ✩ ✩ ✩ ✩ ✩သီခ်င္းခ်စ္သူ ✪ မွ ✪ သီခ်င္းခ်စ္သူသို႔✩ ✩ ✩ ✩ ✩ ✩✩

8Chit&အိမ္႔ခ်စ္ AhMoon&အမြန္း AhNaing&အႏိုင္ AhNge&အငဲ Akuk Alex&အဲလက္စ္ AnnHellar&အန္ဟဲလာ Ar-T AungHtet&ေအာင္ထက္ AungLa&ေအာင္လ AungNaing&ေအာင္ႏိုင္ AungThu&ေအာင္သူ AungYin&ေအာင္ရင္ AuraLi&အာ္ရာလီ AyeChanMay&ေအးခ်မ္းေမ AyeTinChoShwe&ေအသင္ခ်ိဳေဆြ AyeWuttYiThaung&ေအးဝတ္ရည္ေသာင္း BaDin&ဗဒင္ Blueberry BobbySoxer BoBo&ဘိုဘို BoBoHan&ဘိုဘိုဟန္ BoPhyu&ဘိုျဖဴ Breaky&ဘရိတ္ကီ BunnyPhyoe&ဘန္နီၿဖိဳး ChanChan&ခ်မ္းခ်မ္း ChanChann&ခ်မ္ခ်မ္း ChawSuKhin&ေခ်ာစုခင္ ChinSong&ခ်င္းသီခ်င္း ChitKaung&ခ်စ္ေကာင္း ChitThuWai&ခ်စ္သုေဝ ChoLayLung&ခ်ိဳေလးလုန္ ChoPyone&ခ်ိဳၿပံဳး ChristmasSong&ခရစၥမတ္သီခ်င္း CityFm Dawn&ဒြန္း DiraMore&ဓီရာမိုရ္ DoeLone&ဒိုးလံုး Dway&ေဒြး EainEain&အိန္အိန္း G.Latt&ဂ်ီလတ္ GaeGae&ေဂေဂး GirlLay&ဂဲ(လ္)ေလး Graham&ဂေရဟမ္ Group&အဖြဲ႔လိုက္ GuRawng&ကူးေရာင္ GyoGyar&ႀကိဳးၾကာ HanTun&ဟန္ထြန္း HaymarNayWin&ေဟမာေနဝင္း He`Lay&ဟဲေလး HlonMoe&လႊမ္းမိုး HlwanPaing&လႊမ္းပိုင္ HtamHkay&ထ်န္ေခး HTDTunYin&ဟသာၤတထြန္းရင္ HtetAung&ထက္ေအာင္ HtetHtetMyintAung&ထက္ထက္ျမင္႔ေအာင္ HtetSaung&ထက္ေလွ်ာင္း HtooEainThin&ထူးအိမ္သင္ HtooHtooSet&ထူးထူးဆက္ HtooL.Lin&ထူးအယ္လင္း HtunHtun&ထြဏ္းထြဏ္း HtunYati&ထြန္းရတီ IreneZinMarMyint&အိုင္ရင္းဇင္မာျမင္႔ J.LingMawng&ေဂလိန္းေမာင္း J.MgMg&ေဂ်ေမာင္ေမာင္ JarSan&ဂ်ာဆန္ JetSanHtun&ဂ်က္ဆန္ထြန္း JMe&ေဂ်းမီ KabarPhone&ကမၻာဖုန္း KaiZar&ကိုင္ဇာ KapyaBoiHmu&ကဗ်ာဘြဲ႔မွဴး KaungKaung&ေကာင္းေကာင္း KhaingHtoo&ခိုင္ထူး KhinBone&ခင္ဘုဏ္း khinMgHtoo&ခင္ေမာင္ထူး KhinMgToe&ခင္ေမာင္တိုး KhinSuSuNaing&ခင္စုစုႏိုင္ KhupPi&ခုပ္ပီး KKT&ေကေကတီ KoKoGyi&ကိုကိုႀကီး KoNi&ေကာ္နီ KyingLianMoong L.KhunYe&L.ခြန္းရီ L.LwinWar&L.လြန္းဝါ L.SengZi&L.ဆိုင္းဇီ LaShioTheinAung&လားရႈိးသိန္းေအာင္ LaWi&လဝီ LayLayWar&ေလးေလး၀ါ LayPhyu&ေလးျဖဴ LDKyaw&L.ဒီေက်ာ္ LiLiMyint&လီလီျမင္႔ LinNit&လင္းနစ္ LynnLynn&လင္းလင္း Madi&မဒီ MaNaw&မေနာ Marritza&မာရဇၨ MayKhaLar&ေမခလာ MaySweet&ေမဆြိ MayThu&ေမသူ MgThitMin&ေမာင္သစ္မင္း MiMiKhe&မီးမီးခဲ MiMiWinPhay&မီမီဝင္းေဖ MinAung&မင္းေအာင္ Misandi&မိဆႏၵီ MMGospelSong&ခရစ္ယာန္ဓမၼေတး MMLoveSong&ျမန္မာသီခ်င္း MoMo&မို႔မို႔ MoonAung&မြန္းေအာင္ Music&ဂီတ Myanmar-Kid-Songs MyayPeYo&ေျမပဲယို MyoGyi&မ်ိဳးႀကီး MyoMyo&မ်ိဳးမ်ိဳး NangKhinZayYar&နန္းခင္ေဇယ်ာ Naung&ေနာင္ NawLiZar&ေနာ္လီဇာ NawNaw&ေနာေနာ္ NgeNgeLay&ငဲ႔ငယ္ေလး NiNiKhinZaw&နီနီခင္ေဇာ္ NiNiWinShwe&နီနီဝင္းေရႊ NO&ႏိုး NweYinWin&ႏြဲ႔ယဥ္ဝင္ NyanLinAung&ဥာဏ္လင္းေအာင္ NyiMinKhine&ညီမင္းခိုင္ NyiZaw&ညီေဇာ္ PannEiPhyu&ပန္းအိျဖဴ PanYaungChel&ပန္းေရာင္ျခယ္ Pb.ThanNaing&သန္းႏိုင္ PhawKa&ေဖာ္ကာ PhoeKar&ဖိုးကာ PhuPhuThit&ဖူးဖူးသစ္ PhyoGyi&ၿဖိဳးႀကီး PhyoKyawHtake&ၿဖိဳးေက်ာ္ထိုက္ PhyuPhyuKyawThein&ျဖဴျဖဴေက်ာ္သိန္း PhyuThi&ျဖဴသီ PoEiSan&ပိုးအိစံ PoPo&ပိုပို PuSue&ပူစူး R.ZarNi&R.ဇာနည္ RainMoe&ရိန္မိုး RebeccaWin&ေရဗကၠာ၀င္း Ringo&ရင္ဂို SaiHteeSaing&စိုင္းထီးဆိုင္ SaiLay&စိုင္းေလး SaiSaiKhanHlaing&စိုင္းစိုင္းခမ္းလႈိင္ SaiSaiMaw&စိုင္းဆိုင္ေမာ၀္ SaiSan&ဆိုင္စံ SalaiJonhTinZam SalaiJonhTinZam&ဆလိုင္းဂၽြန္သင္ဇမ္း SalaiSunCeu&ဆလိုင္းဆြန္က်ဲအို SalaiThuahAung&ဆလိုင္းသႊေအာင္ SalaiZamLain&ဆလိုင္းသွ်မ္းလ်န္ SandyMyintLwin&စႏၵီျမင့္လြင္ SangPi&စံပီး SaungOoHlaing&ေဆာင္းဦးလႈိင္ SawBweHmu&စာဘြဲ႔မွဴး SawKhuSe&ေစာခူဆဲ She&သွ်ီ ShinPhone&ရွင္ဖုန္း ShweHtoo&ေရႊထူး SinPauk&ဆင္ေပါက္ SiThuLwin&စည္သူလြင္ SithuWin&စည္သူဝင္း SiYan&စီယံ Snare SoeLwinLwin&စိုးလြင္လြင္ SoeNandarKyaw&စိုးနႏၵာေက်ာ္ SoePyaeThazin&စိုးျပည္႔သဇင္ SoeSandarTun&စိုးစႏၵာထြန္း SoTay&ဆိုေတး SungTinPar&ဆုန္သင္းပါရ္ SuNit&ဆူးနစ္ TekatawAyeMg&တကၠသိုလ္ေအးေမာင္ ThangPaa&ထန္းပါး TharDeeLu&သာဒီးလူ ThawZin&ေသာ္ဇင္ ThiriJ.MgMg&သီရိေဂ်ေမာင္ေမာင္ Thoon&သြန္း TinGyanSong&သႀကၤန္သီခ်င္း TintTintTun&တင္႔တင္႔ထြန္း TinZarMaw&တင္ဇာေမာ္ TunEaindraBo&ထြန္းအိျႏၵာဗို TunKham&ထြဏ္းခမ္ TunTun&ထြန္းထြန္း TuTu&တူးတူး V.NoTun&V.ႏိုထြန္း WaiLa&ေဝလ WaNa&ဝန WarsoMoeOo&ဝါဆိုမိုးဦး WineSuKhineThein&ဝိုင္းစုခိုင္သိန္း WyneLay&ဝိုင္းေလး Xbox XGALZ Y-Zet YadanaMai&ရတနာမိုင္ YadanaOo&ရတနာဦး YairYintAung&ရဲရင္႔ေအာင္ YanAung&ရန္ေအာင္ YarZarWinTint&ရာဇာဝင္းတင္႔ YeTwin&ရဲသြင္ YummyRookie YuZaNa&ယုဇန YY&၀ိုင္၀ိုင္း Z.DiLa&Z.ဒီးလာ ZamNu&ဇမ္ႏူး ZawOne&ေဇာ္ဝမ္း ZawPaing&ေဇာ္ပိုင္ ZawWinHtut&ေဇာ္ဝင္းထြဋ္ ZawWinShing&ေဇာ္ဝင္းရွိန္ ZayYe&ေဇရဲ ZwePyae&ဇြဲျပည္႔
သီခ်င္းနားေထာင္ရန္ အေပၚက အဆိုေတာ္ နာမည္ Click ပါေနာ္

Facebook မွာ ဖတ္ခ်င္ရင္ Like တစ္ခ်က္ေလာက္ နဲ႔ အားေပးႏိုင္ပါသည္

Saturday, January 18, 2014

Beyond The Women


ေဒၚကလ်ာျပည့္ေဝသွ်န္
‘ေဒၚကလ်ာျပည့္ေဝသွ်န္’ ဆိုရင္ ‘ျပည့္ေဝသွ်န္’ ရတနာဆိုင္နဲ႔ တြဲျမင္မိၾကမွာပါ။ ျပည့္စုံတဲ့ ဘဝကေန ႀကိဳးစားရသူမို႔လို႔ အခက္အခဲ နည္း မယ္လို႔ ထင္စရာပါ။ ဒါေပမဲ့ သူခံစားခဲ့ ရတဲ့ ေလာကဓံ အေကာင္းေတြ ၾကားမွာ ေလာကဓံ အဆိုး ေတြလည္း ရိွခဲ့တယ္ ဆိုတာ ဒီအင္တာဗ်ဴးမွာ အနည္းအက်ဥ္း ဖတ္ရမွာပါ။ အမ်ဳိးသမီး တစ္ဦး ျဖစ္ေပမယ့္ ေရႊ နဲ႔ ေက်ာက္မ်က္ အေၾကာင္းအရာ သာမက IT နည္းပညာနဲ႔ ဆက္စပ္တဲ့ hp (Hewlett Packard) ကိုယ္စားလွယ္ လုပ္ငန္း၊ သတၱဳ တြင္းတူးျခင္း လုပ္ငန္းေတြ ကို အာ႐ုံစိုက္ လုပ္ႏိုင္သလို တစ္ခ်ိန္ တည္းမွာ မိသားစု အေရး ကိုလည္း ဂ႐ုတစိုက္ ရိွေနႏိုင္ျပန္တယ္။ လူဆိုတာ Human Factor ရိွတတ္ၾကတာ ခ်ည္း ပဲမို႔ ကိုယ္တိုင္ရဲ႕ က်န္းမာေရး ကလည္း ယုယေပးရ ေသးတာ။ ဒီလို လူမႈေရး၊ က်န္းမာေရး၊ စီးပြားေရး ေတြကို ဟန္ခ်က္ ညီေအာင္ လုပ္ေဆာင္ေနတဲ့ မိန္းမသား ရဲ႕ ေျပာစကားေတြကို ဖတ္႐ႈၾကည့္ရ ေအာင္။

အစ္မက ရတနာလုပ္ငန္းကို ဘယ္အခ်ိန္မွာ စၿပီးလုပ္ျဖစ္ခဲ့တာပါလဲ။
အစ္မ ဒီရတနာ လုပ္ငန္းကို စခဲ့တာက ၁၉၉၆ မွာပါ။ အဲဒီတုန္းက ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေစ်းမွာ Jewel Palace ဆိုၿပီး ရိွခဲ့တယ္။ ၉၆ ကို Visit Myanmar Year ဆိုၿပီး သတ္မွတ္တဲ့ အခ်ိန္ေပါ့။ ႏိုင္ငံျခားသားေတြ ဝင္လာတဲ့ အခ်ိန္မွာ ကုန္သြယ္ ေရးဝန္ႀကီး ဌာနေအာက္ကေန ျမန္မာ့ ရတနာကို တရားဝင္ export permit ရေအာင္ လုပ္ခဲ့တယ္။ ၿပီးေတာ့ ကုန္သြယ္ေရး လက္ေအာက္ကေန Jewel Palace ဆိုၿပီး ဖြင့္ခဲ့တာ။ ေကာင္တာေတြ နဲ႔ေပါ့။ အဲဒီမွာ အစ္မက စျဖစ္ခဲ့ တာ။ ပထမဆုံး ကိုယ့္ရဲ႕ ကိုယ္ပိုင္ Business ျပည့္ေဝသွ်န္ရဲ႕ အဂၤလိပ္စာလုံး PWS ဆိုင္ဆိုၿပီး စဖြင့္ခဲ့တာ။ ပထမဆုံး ကိုယ့္ရဲ႕ နာမည္နဲ႔ ကိုယ္ပိုင္စလုပ္ ခဲ့ေပမယ့္လည္း အစ္မရဲ႕ ဘိုးဘြား မ်ဳိး႐ိုး အစဥ္အဆက္က ဒီရတနာ လုပ္ငန္းကို အစဥ္အလာ အတိုင္း လုပ္ခဲ့ေတာ့ ကိုယ့္မိသားစု ထဲမွာ ကိုယ္က စၿပီး စြန္႔ဦး တီထြင္ၿပီး စလုပ္ခဲ့တဲ့သူ ေတာ့ မဟုတ္ဘူး။ အဲဒီတုန္း က အစ္မ ၁ဝ တန္း ေအာင္ၿပီးခါစ အရြယ္ငယ္ငယ္ ေလးပဲ ရိွေသးတာ။ ဒါေပမဲ့လည္း Generation by Generation က ဒီရတနာ လုပ္ ငန္းကို လုပ္ခဲ့ေတာ့ အစ္မ အေနနဲ႔က ရတနာနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ သိထားသင့္တဲ့ ဗဟုသုတကို သိသင့္ သေလာက္ သိၿပီးျဖစ္တယ္။ ေက်ာက္ကို ၾကည့္႐ုံနဲ႔ ဘာလဲဆိုတာ ခြဲၿပီးသိ တယ္။ ေနာက္ ၿပီး စြန္႔ဦး လုပ္တဲ့ သူေတြ ႀကဳံရေလ့ ရိွတဲ့ အရင္းအႏွီးနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ ခက္ခဲမႈေတြ မရိွခဲ့ဘူး။ ဒါေပမဲ့ အစ္မမွာ ဘာေတြ ခက္ခဲခဲ့လဲဆို ေတာ့ အစ္မ သိထားတဲ့ အရာ ေတြ က ႐ိုးရာ ဓေလ့ အတိုင္းပဲ သိထားတာ။ ေနာက္ပိုင္း ႏိုင္ငံတကာ နဲ႔ ေျပာဆို ဆက္ဆံရတဲ့ ေက်ာက္မ်က္ အေခၚ အေဝၚ ေတြ၊ terms ေတြကို ေလ့လာရ တယ္။ ေက်ာက္ မ်က္ ရဲ႕ ပညာ မဟုတ္ဘဲ ေက်ာက္မ်က္ အေခၚအေဝၚေတြ ကို သင္ယူရ တယ္။
ဒါဆို ပထမဆုံး အစ္မရဲ႕လုပ္ငန္းမွာ ေတြ႕ ရတဲ့ စိန္ေခၚမႈက ဘာသာစကားဆိုရင္ မွန္ပါ သလား။
ဟုတ္ကဲ့ပါ။ ေက်ာက္မ်က္ရဲ႕ knowledge ေတြကို ႏိုင္ငံတကာသုံး ဘာသာနဲ႔ ေလ့လာရတယ္။ ေနာက္ၿပီး ေရႊနဲ႔ ပတ္သက္တာေပါ့။ အစ္မ တို႔ရဲ႕ ျမန္မာ့႐ိုးရာ မွာ ေရႊက အဝါေရာင္ ပဲေလ။ အဲဒီ အခ်ိန္တုန္းက ဆိုရင္ ေရႊရည္ကို သတ္မွတ္ရင္ ဒဂၤါးရည္၊ မူးရည္၊ မတ္ရည္၊ ပဲရည္ ဒီလုိပဲ သုံးတာ။ ဒါေပမဲ့ ႏိုင္ငံတကာမွာ က်ေတာ့ ကာရတ္နဲ႔ သုံးၾက တယ္။ ဒီလို အေခၚအေဝၚ ျခားနားမႈေတြ ရိွ တယ္။ ၿပီးေတာ့ ပါဝင္တဲ့ percent လည္းျခား နားတယ္။ ေရႊမွာ အဝါ ေရာင္အျပင္ ေရႊျဖဴ ဆိုတာလည္း ရိွတာ သိရ တယ္။ ပလက္တီနမ္ကို ေျပာတာ မဟုတ္ပါဘူး။ ေရႊျဖဴဆို တာက ေရႊထဲကို ျဖဴေစတတ္တဲ့ ပစၥည္းတစ္ခု ထပ္ထည့္ ထားတာကို white gold လို႔ေခၚတာ။ ပလက္ တီနမ္ က Pt ၊ ေရႊက Au ျဒပ္ေပါင္း ကို မတူဘူး။ အစ္မ တို႔ဆီက လူေတာ္ ေတာ္မ်ားမ်ားက ပလက္တီနမ္ နဲ႔ ေရႊျဖဴ ကို သိပ္ မကြဲၾကဘူး။ အစ္မက ဒါေတြကို သင္ယူ ရတယ္ ။ ေရႊကို အဝါေရာင္ အျပင္ အျဖဴေရာ ဖန္တီးလို႔ ရသလို အမည္းေရာင္တို႔၊ လိေမၼာ္ေရာင္ တို႔ အစိမ္းေရာင္ တို႔ျဖစ္ေအာင္လည္း လုပ္လို႔ရတယ္။ သူတို႔ထည့္ေပါင္း တဲ့ ျဒပ္ေပါင္းေပၚ မူတည္ ၿပီး ေရႊက အဝါေရာင္ ဂုဏ္သတၱိ ကေန ေျပာင္းႏိုင္ တယ္ ဆိုတာေတြကို ေလ့လာၿပီး သိလာရတယ္။
ပလက္တီနမ္ နဲ႔ ေရႊျဖဴ ကို ဘာမွ နားမလည္တဲ့ သူ တစ္ေယာက္ ဝယ္မယ္ဆိုရင္ ဘယ္လို ၾကည့္ၿပီး ခြဲႏိုင္မလဲ အစ္မ။ ေနာက္ၿပီး ဒီႏွစ္ခု ရဲ႕သိပ္သည္းမႈ နဲ႔ တန္ဖိုး ကေရာ ဘယ္လိုေတြ ကြာျခားလဲ ဆိုတာ စာဖတ္ ပရိသတ္ကို ဗဟုသုတ အေနနဲ႔ ေျပာျပေပး ပါလား။
ဒီႏွစ္ခု ရဲ႕ Chemical Composition က တူကို မတူဘူး။ အရည္အေသြး လည္း မတူဘူး။ ပလက္တီနမ္ က Pt ျဒပ္ေပါင္း၊ ေရႊက Au ျဒပ္ ေပါင္း။ ျဒပ္မတူရင္ ဂုဏ္ သတၱိေတြ က မတူ ဘူး။ အစ္မတို႔က ျမန္မာ လိုေျပာရင္ မီးေပါင္အား လို႔ ေျပာတယ္။ ေပ်ာ္ဝင္ႏိုင္တဲ့ အားေပါ့။ ေရႊဆိုရင္ 1080ºC ဆိုရင္ အရည္ေပ်ာ္ သြားတယ္။ ပလက္ တီနမ္က 2200ºC မွ အရည္ေပ်ာ္တယ္။ ဒီေတာ့ Hardness ကလည္း ကြာတယ္။ ေရႊရဲ႕ မာမႈ နဲ႔ ပလက္တီနမ္ ရဲ႕ မာမႈ ကြာတယ္။ ေနာက္ၿပီး နန္းဆြဲႏိုင္တဲ့ အားမွာ လည္း အရမ္း ကြာတယ္။ ဥပမာ – ေရႊ တစ္က်ပ္သား ကို ၁ဝ ေပအထိ နန္း ဆြဲႏိုင္ရင္ ပလက္တီနမ္ က နန္းဆြဲႏိုင္တဲ့ ခံႏိုင္ရည္ မရိွဘူး။ ေရႊက ပြန္းပဲ့ႏိုင္တယ္။ ပလက္ တီနမ္ ကေတာ့ ပြန္းပဲ့ႏိုင္မႈခံတယ္။ တန္ဖိုး လည္း ကြာတာ ေပါ့။
ဘဝမွာ ခက္ခဲ ပင္ပန္းဆုံး ဆိုတဲ့ အခ်ိန္ေတြကို ႀကဳံေတြ႕ခဲ့ရ ဖူးပါသလား။ အဲဒီလို အခ်ိန္ေတြ မွာ အစ္မ ဘယ္ လို ေက်ာ္လႊားခဲ့ပါ သလား။
အစ္မ ဘဝမွာ အခက္အခဲ ဆို ရင္ လုပ္ငန္းနဲ႔ ပတ္သက္ ရင္ေတာ့ ခုန ကေျပာတဲ့ နည္း ပညာသစ္ ေတြ ကို သင္ယူ ရတဲ့ အခက္အခဲ၊ ႐ိုးရာ လုပ္ငန္း ႐ိုးရာ အုပ္ခ်ဳပ္မႈေတြ ကို ဒီ ဘက္ေခတ္ Management System ကို ျပန္ေျပာင္း ရတဲ့ အခက္အခဲ၊ အေရာင္းပိုင္း မွာလည္း Marketing Strategy ကို ေျပာင္းရတဲ့ အခက္ အခဲေတြ ရိွ ခဲ့တယ္။ ဒါေတြကို အစ္မ က ႀကိဳးစား ေလ့လာၿပီး သင္ယူရတယ္။ ေနာက္ၿပီး အစ္မတို႔ အဘိုး အဘြားေတြ ေခတ္တုန္းက ပန္းထိမ္ ပညာ ဆိုတာက ပန္းထိမ္ ဆရာ ဆီမွာ ထမင္းစား ကြၽန္ခံၿပီး သင္ယူ ရတဲ့ ေခတ္။ အစ္မ တို႔ေခတ္မွာက သင္ တန္း ေက်ာင္း ေတြေပၚ လာၿပီ။ ပညာတစ္ခုက အလြယ္တကူ သင္လို႔ ရတဲ့ အခ်ိန္ျဖစ္ သြားၿပီ။ အစ္မ တို႔ေခတ္ က ပညာတတ္ေတြ နဲ႔ အလုပ္လုပ္ တဲ့ေခတ္ ကို ေရာက္သြားၿပီ။ ဒီ လို ေျပာင္းလဲမႈ ေတြ ၾကားမွာ အစ္မတို႔က အလုပ္လုပ္ ရတယ္။ ဒါက Management Sector ပိုင္းေပါ့။ ေနာက္ၿပီး Customer ေတြ ရဲ႕ knowledge ေတြ က လည္း ေျပာင္းကုန္တယ္။ အရင္တုန္း ကက်ေတာ့ ယုံၾကည္မႈနဲ႔ အလုပ္လုပ္ ၾကတာ။ ဟိုးအရင္ တုန္းက ပစၥည္းေရာင္းတာ မဟုတ္ဘူး။ ကိုယ့္ဂုဏ္ သိကၡာနဲ႔ ကိုယ့္ ကိုယ္ကိုယ္ ေရာင္းစား တာနဲ႔ တူတယ္။ အစ္မတို႔ေခတ္မွာ က်ေတာ့ ယုံၾကည္မႈ အျပင္ ဘယ္ေနရာ မွာ မဆို အရည္ အေသြး ဆိုတာပါ ပါလာတယ္။ ေနာက္ၿပီး ဒီရတနာ ပစၥည္းကို ဝယ္ၾကတာမွာ အရင္တုန္းက မရိွဝမ္းစာ၊ ရိွတန္ ဆာ ဆိုၿပီး ဝယ္ၾကေပ မယ့္ အစ္မ တို႔ေခတ္ မွာက အဲဒီဟာေတြ အျပင္ ဖက္ရွင္ တစ္ခု အေနနဲ႔ ဝတ္လာၾကတယ္။ ဒီေတာ့ ဖက္ရွင္ က်တဲ့ ဒီဇိုင္းမ်ဳိး ေတြကိုလည္း ဖန္တီး ရတယ္။ ဒီလိုစိန္ေခၚ မႈေတြကို ေက်ာ္လႊားခဲ့ ရတယ္။ အစ္မရဲ႕ ဘဝမွာ က်ေတာ့ သာမန္ေျပာရရင္ အစ္မ ဘဝက အစကတည္းက ျပည့္ျပည့္စုံစုံ နဲ႔ ေနခဲ့ရတယ္။ စီးပြားေရး အရ၊ ပညာေရး အရ ျပည့္စုံတယ္ လို႔ သာမန္အားျဖင့္ ယူဆလို႔ရတယ္။ အိမ္ေထာင္ေရး ပိုင္းမွာလည္း အစ္မကို ခ်စ္တဲ့ သူနဲ႔ လက္ထပ္ခြင့္ ရခဲ့တယ္။ ျပည့္စုံတဲ့ဘဝ တစ္ခု ပဲေပါ့။ ႏွစ္ဖက္ မိဘေတြ က လည္း သေဘာ တူ ၾကည္ျဖဴတယ္။ အစ္မ အသက္ ၂၄ ႏွစ္မွာ အိမ္ေထာင္ က်တယ္။ ၂၅ ႏွစ္မွာ သားႀကီး ကို ေမြးတယ္။ ၂၈ ႏွစ္မွာ သားငယ္ေလး ကို ေမြး တယ္။ သားေတြ ရဲ႕ အေဖနဲ႔ ခ်စ္ခ်စ္ ခင္ခင္ ေပ်ာ္ေပ်ာ္ရႊင္ရႊင္ နဲ႔ ေနခဲ့ၾကတယ္။ ဒီေတာ့ အစ္မက ဘယ္လို ထင္ခဲ့လဲ ဆိုေတာ့ အစ္မ တို႔က ဒီအတိုင္းပဲ တစ္သက္ လုံးျဖစ္ ေနမယ္ လို႔ ထင္ခဲ့တယ္။ တစ္ဦး လိုအပ္ခ်က္ ကို တစ္ဦးက ျဖည့္ ဆည္းရင္း ေနခဲ့ၾက တယ္။ အိမ္ေထာင္ေရး နဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး သား သမီး နဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး အစ္မက ခက္ခက္ခဲခဲ မရိွခဲ့ဘူး။ ၂၈ ႏွစ္ အရြယ္ထိ ဘာမွ မရိွခဲ့ဘူးေပါ့ေနာ္။ ဒါေပမဲ့ အစ္မ ဘယ္တုန္း ကမွ ေမွ်ာ္လင့္ မထားတဲ့ ေသျခင္း တရားက ေရာက္လာ တယ္ေပါ့။ ကိုယ့္ မ်က္စိ ေရွ႕မွာ ျဖစ္တာေတြ ပ်က္ တာေတြ ျမင္ေန ရေပမယ့္ အစ္မ ကိုယ္တိုင္ ႀကဳံရမယ္လို႔ တစ္ခါမွ မေတြးမိခဲ့ဘူး။ အစ္မ အသက္ ၂၈ ႏွစ္မွာ အစ္မ ရဲ႕အမ်ဳိးသား က အစ္မ ဘယ္တုန္းက မွ ေမွ်ာ္လင့္ မထားတဲ့ ပုံစံနဲ႔ ကြယ္လြန္ သြားခဲ့ရတယ္။ သားငယ္ေလးက ၆ လပဲ ရိွေသးတယ္။ အစ္မ ဘဝက ျပည့္စုံခဲ့ေတာ့ အစ္မက ဘဝမွာ လိုခ်င္ တယ္ ဆိုတာ မရိွခဲ့ဘူး။ ဒါေပမဲ့ ကိုယ့္ဘဝ ရဲ႕ အလိုအပ္ဆုံး အစ္မ အလိုခ်င္ဆုံးက ပ်က္စီးသြား ခဲ့တယ္။ အဲဒီလို ျဖစ္သြားေတာ့ ဒီကေလးႏွစ္ ေယာက္ ရဲ႕တာဝန္ေတြ အကုန္လုံး က အစ္မတစ္ ေယာက္တည္းေပၚ လုံးဝ ေရာက္လာတယ္။ အစ္မ ခင္ပြန္း ရိွစဥ္တုန္း ကေတာ့ အစ္မက စီးပြားေရး လုပ္တယ္ ဆိုေပမယ့္ ေအာင္ျမင္ခ်င္လို႔ ဆို တာ အျပင္ မရိွခဲ့ဘူး။ ဒါေပမဲ့ ခင္ပြန္း မရိွေတာ့ဘူး ဆိုေတာ့ တာဝန္၊ ဝတၱရား ဆိုတာပါ ပါလာရၿပီ ေပါ့။ မိသားစု တာဝန္ေတြေပါ့။ တာဝန္ယူ မႈေတြပါ လာေတာ့ သာမန္ နဲ႔မတူေတာ့ဘူး။ ဘဝအတြက္ ေနထိုင္ ရပ္တည္မႈမွာ သားေတြ အတြက္ အမ်ား ႀကီး စဥ္းစားရတယ္။ ဒီေတာ့အစ္မ ဘဝရဲ႕ challenge က တာဝန္ယူမႈ ဆိုရင္ မမွားဘူး။ မိသားစု တစ္ခုကို တာဝန္ယူရင္ စီးပြားေရး၊ က်န္းမာေရး၊ ပညာေရး အားလုံးပါၿပီ။
ဒီေတာ့ အစ္မရယ္ စီးပြားေရးမွာေရာ အစ္မ ခင္ပြန္းမရိွေတာ့တဲ့ ေနာက္ပိုင္းမွာ အစ္မ အတြက္ ခက္ခဲတယ္ ဆိုတာမ်ဳိး ရိွခဲ့ဖူးပါသလား။
အစ္မ ခင္ပြန္း ရိွတုန္းက အစ္မ စီးပြားေရး လုပ္တယ္ ဆိုတာ မိသားစု စားဝတ္ေနေရးအတြက္ ဆိုတာထက္ အစ္မတို႔ရဲ႕ မိဘမ်ဳိး႐ိုး ရဲ႕ tradition လုပ္ငန္းကို လုပ္တယ္ ဆိုတာ ပါပဲ။ စီးပြားျဖစ္ခ်င္ တာထက္ ေအာင္ျမင္မႈ ရခ်င္တယ္။ ဒါေပမဲ့ ခင္ပြန္း ကြယ္လြန္သြားေတာ့ အမ်ားႀကီး ကြာသြား တယ္။ အဲဒီအခ်ိန္ မွာ အသက္ ၂၈ ႏွစ္ အရြယ္ မုဆိုးမ တစ္ေယာက္ရဲ႕ အခက္အခဲက လူမႈေရးပိုင္း ေတြမွာပဲ။ အစ္မက ကိုယ့္ရဲ႕ ဂုဏ္သိကၡာပိုင္းလည္း မထိခိုက္ေအာင္ လုပ္ငန္းပိုင္း မွာလည္း ေအာင္ ျမင္ေအာင္ အမ်ားႀကီး adjustment လုပ္ခဲ့ရ တယ္။ အစ္မတို႔ရဲ႕ ျမန္မာ့လူမႈ ဝန္းက်င္မွာက အသက္ ၂၈ ႏွစ္ အရြယ္ အိမ္ေထာင္ မရိွတဲ့ အပ်ဳိ တစ္ေယာက္ အတြက္ အပ်ဳိ ဆိုတဲ့ ဂုဏ္နဲ႔ တင့္တယ္ ေနေပမယ့္ ၂၈ ႏွစ္ပဲ ရိွေသးတဲ့ မုဆိုးမတို႔ တစ္ခုလပ္တို႔ အတြက္က က်ေတာ့ အၾကည့္ခံရတဲ့ မ်က္လုံးေတြက မတူေတာ့ဘူး။ ဒါက အစ္မတို႔ ပတ္ဝန္းက်င္ က လူေတြရဲ႕ အေတြးအေခၚ ေတြေပါ့။ အစ္မ ဆိုရင္ စီးပြားေရးလည္း ေအာင္ျမင္တယ္။ လူမႈေရး အရ ေျပာစရာမရိွ ေအာင္လည္း ေနခဲ့တယ္။ ဒါေပမဲ့ စီးပြားေရး လုပ္လို႔ လူေတြနဲ႔ ေျပာဆို ဆက္ဆံတဲ့အခါ မိန္းမေတြ လည္း ပါသလို ေယာက်္ားေတြ လည္း ပါတာပဲ။ ဒီမွာ မိန္းမေတြရဲ႕ သဝန္တို စိတ္ ဆိုတာေတြက ပါလာ ၿပီ။ ဒါေၾကာင့္ အစ္မက အမ်ားႀကီး ဆင္ျခင္ရတယ္။ ဥပမာ – အစ္မက အလုပ္ကိစၥ ဖုန္းေျပာခ်င္တာ သူ႔အမ်ဳိးသား နဲ႔ ေျပာခ်င္တာ။ ဒါေပမဲ့ အစ္မ သူ႔မိန္းမ နဲ႔ပဲ ၾကားခံ ၿပီး ေျပာရတယ္။ အစ္မ မုဆိုး မျဖစ္ၿပီး ၂ ႏွစ္ေလာက္ အတြင္းမွာ ဒီအခက္အခဲ ေတြ အမ်ား ႀကီး ေတြ႕ရတယ္။ ေယာက်္ားေတြထဲ မွာလည္း ကိုယ့္ကို ေလးစားမႈ၊ မေလး စားမႈမွာ တခ်ဳိ႕ေတြက အျမင္တစ္မ်ဳိးေလးေတြ ရိွလာၾကတယ္။ အစ္မကေတာ့ ကိုယ့္ရဲ႕ ကိုယ္က်င့္ တရားနဲ႔ ဂုဏ္သိကၡာကိုပဲ ပိုၿပီး ေရွ႕တန္း တင္ၿပီး ဒီအၾကည့္ ေတြ ၾကားမွာ ေနခဲ့တယ္။ depression ေတြလည္း ရခဲ့တာေပါ့။ လူေတြ အေပၚမွာ ပိုၿပီး နားလည္ သြားတယ္။ ၂ ႏွစ္ေက်ာ္ ၿပီးခ်ိန္မွာ အစ္မက ေတာ္ ေတာ္ေလး အ ဆင္ေျပေျပ ေနႏိုင္သြားတယ္။
အမ်ဳိးသမီး တစ္ဦး ျဖစ္တဲ့ အစ္မအတြက္ mining လို အလုပ္မ်ဳိး ကို လုပ္တဲ့အခါ ဘယ္လို အခက္ အခဲေတြ နဲ႔ ရင္ဆိုင္ ရေလ့ ရိွပါသလဲ။
အစ္မတို႔က ျမန္မာႏိုင္ငံ မွာဆို အေသးစား လုပ္ကြက္ လို႔ေခၚတဲ့ ဧက ၅ဝ ေရႊတူးတဲ့ လုပ္ငန္း ကို စတယ္။ အခက္ အခဲေတြ မွာ ဘာေတြ ရင္ဆိုင္ရ လဲ ဆိုေတာ့ management ပိုင္း မွာပဲ အဓိကပါ။ ဒါေပမဲ့ အစ္မ က နဂို ကတည္းက ပညာ ရွင္ကို အားကိုးတဲ့ စိတ္ရိွတယ္။ ဒါေၾကာင့္ သူ႔ရဲ႕ သက္ ဆိုင္ရာ က႑ အလိုက္မွာ တတ္ ကြၽမ္းတဲ့ ပညာ ရွင္ကို အားကိုး လိုက္ေတာ့ အခက္အခဲ ကေတာ့ သိပ္မရိွပါဘူး။ အစ္မ ရဲ႕ စိတ္ဖိစီးမႈ က ဒီ ပညာရွင္ ေတြကို ဘယ္လို management လုပ္ရမလဲ ဆိုၿပီး learning လုပ္ရတဲ့ အပိုင္းပဲ ရိွပါတယ္။
လူ အမ်ားစု က အမ်ဳိးသမီး ေတြက အမ်ဳိးသား ေတြထက္ စြမ္းေဆာင္ရည္ နိမ့္တယ္ လို႔ သတ္မွတ္ ၾကတယ္။ အဲဒီလို သတ္မွတ္ခ်က္ ကို အစ္မ လက္ခံပါသလား။
အစ္မ အေန နဲ႔ ဆိုရင္ေတာ့ ဒါကို လက္ခံ တယ္။ ေတာ္ေတာ္ မ်ားမ်ား က လက္ခံခ်င္မွ လက္ခံ လိမ့္မယ္။ အစ္မ က အခုဆိုရင္ next marriage နဲ႔ေပါ့။ ကိုယ္ခ်စ္တဲ့ သူ ေနာက္ တစ္ ေယာက္ နဲ႔ လက္ထပ္ၿပီး ေပ်ာ္ရႊင္စရာ ေကာင္းတဲ့ ဘဝတစ္ခုကို တည္ေဆာက္ ထားပါတယ္။ အစ္မ အမ်ဳိးသား က အၿမဲေျပာတယ္။ ေယာက်္ား နဲ႔ မိန္းမ က ကြာျခားမႈ မရိွဘူး ဆိုၿပီးေပါ့။ အစ္မက ဒီလို မေတြးဘူး။ ကြာတယ္။ ဥာဏ္ရည္ခ်င္း တူတဲ့ ေယာက်္ား တစ္ေယာက္နဲ႔ ဥာဏ္ရည္ခ်င္း တူတဲ့ မိန္းမခ်င္း ယွဥ္ရင္ေတာ့ စြမ္းေဆာင္ႏိုင္ရည္ မွာ မိန္းမက နိမ့္တာပါပဲ။ ဥာဏ္ရည္ခ်င္း မတူရင္ေတာ့ မေျပာဘူးေနာ္။ ဘာလို႔လဲ ဆိုေတာ့ အစ္မ တို႔ရဲ႕ ခႏၶာကိုယ္ မွာ အပို ပါလာတဲ့ ပစၥည္းေတြ ေၾကာင့္ လို႔ အစ္မကေတာ့ ယူဆတယ္။ အစ္မ တို႔မွာ ကေလး ေမြးရတယ္။ မိန္းမေတြမွာ ပဲရိွတဲ့ အာေဝဏိက ဒုကၡ ျဖစ္တဲ့ တစ္လ တစ္ႀကိမ္ ဓမၼတာ လာျခင္း၊ ၿပီးေတာ့ အစ္မတို႔ရဲ႕ ခႏၶာကိုယ္ ဖြဲ႕စည္းတည္ ေဆာက္မႈနဲ႔ အစ္မတို႔ရဲ႕ ႀကံ့ခိုင္ႏိုင္တဲ့ စြမ္းအားက ဘယ္လိုနည္း နဲ႔မွ ေယာက်္ားေတြ နဲ႔မယွဥ္ႏိုင္ဘူး။ ေယာက်္ားေတြ မွာ ဒီဒုကၡေတြ မရိွဘူးေလ။ အစ္မက discrimination လုပ္တာ မဟုတ္ပါဘူး။ ကိုယ့္ထက္ ညံ့တဲ့ ေယာက်္ား တစ္ေယာက္နဲ႔ ယွဥ္ရင္ေတာ့ နိမ့္မွာ မဟုတ္ ဘူးေလ။ ေနာက္ ၿပီး အစ္မ တို႔မွာ မိခင္စိတ္ ဆိုတာရိွေတာ့ ျပတ္သားမႈ မွာ ေယာက်္ားေတြ နဲ႔ ယွဥ္ရင္ အစ္မတုိ႔က မျပတ္ သားႏိုင္ၾကဘူး။
အစ္မ တို႔က မိဘမ်ဳိး႐ိုး အလိုက္ ေရႊပန္းထိမ္ အလုပ္ကို အစဥ္ အဆက္ လုပ္ကိုင္ ခဲ့တာ ဆိုေတာ့ ျမန္မာ့ ပန္းထိမ္ အဆင့္ အတန္း ကို အစ္မ ဘယ္လို သုံးသပ္မိပါသလဲ။
ျမန္မာေတြ ရဲ႕ ေက်ာက္မ်က္ ရတနာနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ နားလည္ မႈကို သုံးသပ္ ရင္ေတာ့ ျမန္မာ့ ပန္း ထိမ္ လုပ္ငန္းကို ႏိုင္ငံတကာ နဲ႔ သတ္မွတ္ရင္ အဆင့္မီတယ္ လို႔ သတ္မွတ္ ရမွာေပါ့။ ဘာလို႔လဲ ဆိုေတာ့ ႐ိုးရာ ယဥ္ေက်းမႈအေမြ ေလ။ အစ္မတို႔ လုပ္ႏိုင္တာမ်ဳိးကို တျခားႏိုင္ငံေတြ မွာ လုပ္ဖို႔က ခဲယဥ္းလိမ့္မယ္။ ဥပမာ – အစ္မတို႔ ရဲ႕ ေရႊဆိုင္း လုပ္ငန္း ဆိုပါေတာ့။ ပန္းထိမ္ လုပ္ငန္း ဆိုတာက ယဥ္ေက်းမႈ နဲ႔ ဆက္ ႏႊယ္ေနတယ္။ ႏိုင္ငံတကာနဲ႔ ယွဥ္ရင္ အစ္မတို႔ရဲ႕ ယဥ္ေက်းမႈ နဲ႔ အစ္မ တို႔ရဲ႕ တတ္တဲ့ knowledge ေတြက အတူတူ ပဲလို႔ အစ္မက ယူဆတယ္။ ဒါေပမဲ့ ေခတ္ ရဲ႕ demanding ေတာင္းဆိုမႈ မွာေတာ့ မတူဘူး။ ဘာလို႔လဲဆို ေတာ့ ႐ိုးရာ တီထြင္မႈ နဲ႔ ေခတ္ရဲ႕ တီထြင္မႈ က ကြာတာကိုး။ အစ္မတို႔ ဆီမွာ လိုေန တာက quality control ပိုင္းပဲ။ quality control ဆိုတာက သခ်ၤာ တြက္သလို အၿမဲမွန္ ကန္ေနရ မယ္။ လက္မႈ ပစၥည္း တစ္ခု မဟုတ္ေတာ့ ဘူး။ ႏိုင္ငံတကာ မွာက ေခတ္မီ စက္ ကိရိယာေတြ ရိွ တယ္။ ဥပမာ -ေရႊရဲ႕ အရည္အေသြးကို စစ္ေဆး တဲ့အခါ ေရႊရဲ႕ density အတြင္းထဲမွာ ပါတဲ့ ပါဝင္မႈေတြရဲ႕ percentage ကို ေနာက္ဆုံးေပၚ testing machine ေတြနဲ႔ အတိအက်  ratio ေတြနဲ႔ တြက္လို႔ ရတယ္။ အစ္မတို႔ ႐ိုးရာ ယဥ္ေက်းမႈ မွာေတာ့ မွတ္တိုက္ တဲ့ နည္းပညာ နဲ႔သြားတယ္။ ဒီေတာ့ quality control ပိုင္းမွာေတာ့ ႏိုင္ငံတကာ အဆင့္အတန္း နဲ႔ ကြာတယ္။ အစ္မတို႔ႏိုင္ငံ က လက္မႈႏိုင္ငံ၊ စက္မႈႏိုင္ငံ မဟုတ္ဘူး။ ဒီေတာ့ manufacture product လိုမ်ဳိး အေျမာက္အျမား ထုတ္လုပ္တဲ့ ေနရာမွာ လူအင္အား ကို အမ်ားႀကီး သုံးရေတာ့ ကုန္က် စရိတ္ေတြ ပိုၿပီးမ်ား တယ္။
ျမန္မာျပည္က customer ေတြကေရာ ႏိုင္ငံတကာက သတ္မွတ္ခ်က္ အဆင့္အတန္းေတြ ကို တကယ္ နားလည္ၿပီး လက္ခံ ၾကရဲ႕လား။ ႏိုင္ငံ တကာ မွာေတာ့ ဒီပစၥည္း ကို လက္ခံၿပီး ဒီမွာေတာ့ လက္မခံဘူး ဆိုတာမ်ဳိးေရာ ရိွပါသလား။
ရိွပါတယ္။ ဒါက အစ္မတို႔ အတြက္ big challenge ပါပဲ။ customer ေတြနဲ႔ ဆက္ဆံမႈ ပါ အစ္မတို႔ရဲ႕ အခက္ခဲဆုံး အပိုင္းပါပဲ။ ဘာလို႔လဲ ဆိုေတာ့ customer ေတြမွာ အစ္မတို႔ရဲ႕ မိ႐ိုးဖလာ ေရွး႐ိုးစြဲ သင္ၾကား လာမႈေတြမွာ အစ္မ တို႔နဲ႔ အခုခ်ိန္ မွာ မတူေတာ့။ ေရႊကို မီး႐ိႈ႕လိုက္လို႔ အလင္းေရာင္ ထြက္ေနရင္ ဒါက မီးလင္းေခါက္။ ၁ဝဝ ရာခိုင္ႏႈန္း  Gold လို႔ သတ္မွတ္ၾကေပမယ့္ အစ္မတို႔က စံခ်ိန္ စံၫႊန္းစစ္တဲ့ စက္ေတြနဲ႔ စစ္လိုက္တဲ့ အခ်ိန္မွာ သူက မီးလင္းေပမယ့္ ၁ ရာခိုင္ႏႈန္း၊ ဝ.၁ ရာခိုင္ႏႈန္း စ သျဖင့္ တျခား အရာေတြ ပါေနတတ္ တာကို ေတြ႕ရတယ္။ ဒီေတာ့ အျမင္ အားျဖင့္ မီးလင္းေပမယ့္ ၁ဝဝ ရာခိုင္ႏႈန္း Gold မဟုတ္ဘူး။ ဒါေတြကို ေျပာျပေတာ့ သူတို႔ က နားလည္ႏိုင္မႈ အားက နည္းတယ္။ ေနာက္ၿပီး ေက်ာက္မ်က္ ရတနာေတြနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ ကိစၥ ေတြမွာလည္း ဒီလိုပဲ။ ဥပမာ – ဒီေက်ာက္က မိုးကုတ္က ထြက္တဲ့ ေက်ာက္ အစစ္။ အဘြား လက္ထက္တုန္း ကေတာ့ ဘယ္ေလာက္ ေပးရတယ္ေပါ့။ အဲဒီအခ်ိန္မွာ အဲဒီ quality က အဲဒီေစ်း ျဖစ္ေပမယ့္ ဒီအခ်ိန္မွာေတာ့ အဲဒီေစ်း ျဖစ္ ခ်င္ မွပဲ ျဖစ္ေတာ့မယ္။ အရင္တုန္းက cut လုပ္ၿပီး ေသြးတဲ့ နည္းပညာ မရိွေသးေတာ့ လုံးေခ်ာ ေတြ ေသြးထားတယ္။ အဲဒီေတာ့ တခ်ဳိ႕လုံးေခ်ာ ေတြက ျပန္ၿပီးေတာ့ cut လုပ္ၿပီး ေသြးလို႔ ရေပမယ့္ တခ်ဳိ႕ ေက်ာက္ေတြက ျပန္ေသြးလို႔ မရဘူး။ ဒီ အတြက္ ေစ်းႏႈန္း ကြာဟခ်က္က ရိွတယ္။ ဒါေပမဲ့ ႐ိုးရာ အစြဲ မွာက ပတၱျမား လုံးေခ်ာမွ တန္ဖိုး ပိုရိွ တယ္လို႔ စြဲေနတာမ်ဳိးေတြ ရိွတယ္။ ဒါေတြကလည္း အစ္မတို႔ရဲ႕ အခက္အခဲ ပဲေပါ့။ ေနာက္ၿပီး မီးဖုတ္ ေက်ာက္ေတြေပါ့။ မီးဖုတ္ထားတဲ့ ေက်ာက္တိုင္း က တန္ဖိုး မရိွဘူး မဟုတ္ပါဘူး။ ဒါေပမဲ့ လူေတြ မွာက မီးဖုတ္ေက်ာက္ ဆိုရင္ တန္ဖိုး မရိွဘူးဆိုတဲ့ အျမင္မ်ဳိး အေတြး မ်ဳိးရိွေနတတ္တယ္။ အခုက ေခတ္မီ နည္း ပညာ ေတြေၾကာင့္ ေခတ္က ေျပာင္း သြားၿပီ။ ဒါေတြကို အစ္မ တို႔က အမ်ားႀကီး ညိႇႏိႈင္း ၿပီး လုပ္ရတယ္။
ႏိုင္ငံတကာ ေစ်းကြက္ မွာေရာ ျမန္မာ့ေရႊ နဲ႔ ျမန္မာ့ေက်ာက္မ်က္ ရတနာေတြက ေရာင္းပန္းပြင့္ ပါရဲ႕လား။
ဒါကိုေျပာ ရင္ေတာ့ ႏွစ္ပိုင္းခြဲ ေျပာရလိမ့္ မယ္။ ျမန္မာေရႊက အခုခ်ိန္ထိ ႏိုင္ငံတကာ ေစ်းကြက္ကို တရားဝင္ export မလုပ္ဖူးေသးဘူး။ ဒီေတာ့ ေရႊနဲ႔ေျပာ ရင္ေတာ့ ျမန္မာ့ေရႊ လို႔ ေျပာလို႔မရဘူး။ ဒါေပမဲ့ ေရႊ ကေတာ့ ဒီျဒပ္ေပါင္း ပဲျဖစ္ေတာ့ ဘယ္က ေရႊျဖစ္ျဖစ္ အတူတူပဲ ေပါ့။ အစ္မ တို႔ႏိုင္ငံက ေရႊေတြ အမ်ားႀကီး ထြက္ တယ္။ ဒီေတာ့ ေနာင္တစ္ခ်ိန္ မွာ ထုတ္ကုန္ တစ္ရပ္ အေနနဲ႔ ျဖစ္လာႏိုင္တယ္။ ရတနာ က်ေတာ့ မတူ ဘူး။ ရတနာက သူ႔ရဲ႕ Crystal Composition က သူျဖစ္ေပၚ လာတဲ့ ေနရာေပၚ မွာ မူတည္ၿပီး အေရာင္ အေသြးက ကြာျခားတယ္။ ကမၻာေပၚမွာ ျမန္မာ့ ပတၱျမား၊ ျမန္မာ့ ေက်ာက္ စိမ္းေပါ့။ ျမန္မာျပည္က ထြက္တဲ့ ရတနာေတြက ကမၻာေပၚ မွာ အေကာင္းဆုံး လို႔ ဒီေန႔ ဒီအခ်ိန္ အထိ သတ္ မွတ္ထားတယ္။ အဲဒီ အတြက္ ကမၻာ့ ေစ်းကြက္မွာ ျမန္မာ့ ရတနာက နံပါတ္ တစ္ေနရာမွာ ရိွေနပါ တယ္။
အစ္မ အေနနဲ႔ ေျပာရရင္ေတာ့ ေရႊ နဲ႔ျမန္မာ့ ရတနာေတြကို ထုတ္ကုန္ တစ္ခု အေနနဲ႔ ထုတ္ၿပီး ျပည္ပ ေစ်းကြက္ဝင္ဖို႔ ႀကိဳးစားသင့္တယ္ လို႔ ထင္ပါသလား။
ဒီကိစၥက ႏူးညံ့ သိမ္ေမြ႕ပါတယ္။ လူေတြမွာ အျမင္အမ်ဳိးမ်ဳိး ရိွႏိုင္ပါတယ္။ အစ္မအျမင္နဲ႔ ေျပာရရင္ေတာ့ export လည္း လုပ္သင့္တယ္။ import လည္း လုပ္သင့္ တယ္။ ဘာလို႔လဲ ဆိုေတာ့ ဥပမာ – အစ္မတို႔ႏိုင္ငံ က ေရႊေတြ ထြက္တယ္။ တခ်ဳိ႕ ေက်ာက္မ်က္ရတနာေတြ က်ေတာ့ အစ္မတို႔ ႏိုင္ငံမွာ မထြက္တာ ရိွတယ္။ ဒါဆို ဒီ လိုေက်ာက္ မ်ဳိးေတြကို အစ္မ တို႔က import လုပ္ၿပီး အစ္မတို႔ ႏိုင္ငံက ထြက္တဲ့ ေရႊနဲ႔ ဒီက လူအင္အား နဲ႔ေပါင္းၿပီး value added လုပ္ၿပီး export ျပန္လုပ္ရင္ အစ္မ တို႔ႏိုင္ငံ က အျမတ္အစြန္း ပိုရႏိုင္တယ္။ ဒါမ်ဳိးက လုပ္သင့္တယ္။ value added လုပ္ရင္ အစ္မတို႔က ဘယ္လို အက်ဳိးေက်းဇူး ေတြရမလဲ ဆိုေတာ့ လူေတြ အလုပ္ အ ကိုင္ အခြင့္အေရး မ်ား တယ္။ နည္းပညာ သစ္ေတြကို ေလ့လာႏိုင္မယ္။ ႏိုင္ငံေတာ္ အတြက္  tax ေတြ လည္း တိုးလာႏိုင္ တယ္။
ႏိုင္ငံတကာ နဲ႔ ဆက္သြယ္ၿပီး လုပ္ငန္းေတြ လုပ္ေနတဲ့ အစ္မ အေနနဲ႔ ျမန္မာျပည္ရဲ႕ FDI (Foreign Direct Investment) နဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ဘာမ်ားေဆြးေႏြး ခ်င္ပါ သလဲ။
အစ္မက စီးပြားေရး လုပ္ငန္းရွင္ တစ္ေယာက္ ပါ။ စီးပြားေရး ပညာရွင္ တစ္ေယာက္ မဟုတ္ဘူး။ ဒါမ်ဳိးက စီးပြားေရး ပညာရွင္ေတြ ေျပာတာက ပိုမွန္လိမ့္မယ္။ ဒါေပမဲ့ အစ္မ ရဲ႕ တတ္သေလာက္ အျမင္ အေနနဲ႔ ေျပာရရင္ေတာ့ FDI က ခြင့္ျပဳရ မယ္။ လုပ္ရမယ္။ ဒါေပမဲ့ တစ္ခုေတာ့ ရိွတယ္။ အစ္မတို႔က တိုင္းရင္းသား လုပ္ငန္း ရွင္ေတြ ကိုပဲ အတင္း ကာကြယ္ေနလို႔ မရဘူး။ အဲဒီလိုပဲ ႏိုင္ငံျခားသား ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံ သူေတြကိုလည္း အရမ္း favour ေပးလို႔မရဘူး။ ခြင့္ျပဳေပး မွ အစ္မတို႔ ႏိုင္ငံက အေထ တိုး လာႏိုင္တယ္။ အစ္မတို႔ႏိုင္ငံမွာ လည္း နည္းပညာသစ္ေတြ ရမယ္။ ၿပိဳင္ဆိုင္မႈေတြ လည္း ရိွလာေတာ့ တီထြင္မႈ ရိွလာၿပီး တိုးတက္မယ္။ ခြင့္ျပဳတဲ့ အခ်ိန္မွာ ဥပေဒ နည္းလမ္းက တိတိက်က် လိုက္နာရမယ္ ဆိုတဲ့ အသိပညာ ရိွသင့္ တယ္။ ရရိွလာႏိုင္ တဲ့ အေထ ေတြနဲ႔ ကိုယ့္ႏိုင္ငံ ကို ပိုၿပီးေကာင္းေအာင္ ဖန္တီးလို႔ ရမယ္။
tax ဆိုလို႔ အစ္မရယ္ လုပ္ငန္းရွင္ ေတာ္ ေတာ္မ်ားမ်ား က ေရွာင္ဖို႔ နဲ႔ ေဆာင္တဲ့ အခါမွာ လည္း ေလွ်ာ့ၿပီးေဆာင္ ဖို႔ပဲ ႀကိဳးစား ၾကတယ္။ ဒီကိစၥေတြ နဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး အစ္မ ေဆြးေႏြးေပးပါ ဦး။
အစ္မက အစ္မ အေဖက ဝန္ထမ္း တစ္ ေယာက္။ အစ္မအေမ ရဲ႕မ်ဳိး႐ိုးက စီးပြားေရး လုပ္ ငန္းရွင္ေတြ။ အစ္မ ကလည္း စီးပြားေရး လုပ္ငန္း ရွင္ေပါ့။ ဒီေတာ့ အစ္မ အေနနဲ႔ ဆိုရင္ ႏိုင္ငံရဲ႕ အေထ ကို စားသုံးခဲ့သူ တစ္ေယာက္ ျဖစ္ခဲ့ဖူးတယ္။ အေဖက ဝန္ထမ္းကိုးေနာ္။ ႏိုင္ငံသား တစ္ေယာက္ အေနနဲ႔ ေျပာရရင္ ႏိုင္ငံ တစ္ႏိုင္ငံ အ တြက္ အေထ က မျဖစ္မေန လိုအပ္တယ္။ ႏိုင္ငံကိုအခ်ဳပ္ အခ်ာတည္ဖို႔ ႏိုင္ငံ တိုးတက္ဖို႔အတြက္ လို အပ္တယ္။ ဒါေၾကာင့္ ႏိုင္ငံသား တစ္ေယာက္ အေန နဲ႔  tax က ေပး သင့္တယ္။ ဒါေပမဲ့ စီးပြားေရး လုပ္ငန္းရွင္ တစ္ေယာက္ အေနနဲ႔ ၾကည့္ေတာ့ ဒီ  tax ရဲ႕ Rules & Regulation ေတြက မျဖစ္သင့္ တာေတြ ရိွေနျပန္တယ္။ ေနာက္ၿပီး အစ္မ တို႔ ေပး ေဆာင္လိုက္တဲ့ tax  ေတြ က ျပဳန္းတီးမႈေတြရိွ ေနတယ္။ ဒီေတာ့ လက္ ခုပ္ႏွစ္ဖက္ တီးသလို ေရာင္းသူဝယ္သူ အသံ တူလိုမ်ဳိး ျဖစ္သြားတာေပါ့။ ဒီေတာ့ အစ္မ တို႔ tax ေတြကို ျပဳန္းတီးမႈ မျဖစ္ေအာင္ လုပ္တဲ့ system ရိွရင္ စီးပြားေရး လုပ္ငန္းရွင္ေတြက ေပးေဆာင္ ၾကမွာပါ။ အစ္မ ကေတာ့ ကိုယ္ေဆာင္ရမယ့္ အခြန္ အခ အားလုံး ကို ေဆာင္ပါတယ္။
အစ္မက မိခင္ တစ္ေယာက္ ျဖစ္တဲ့ အတြက္ ပညာေရး နဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး အႀကံျပဳ လိုတဲ့ အခ်က္ေတြ မိဘ အခ်င္းခ်င္း ေဝမွ်ခ်င္တာေတြ ရိွရင္ ေျပာျပ ေပးပါ။
လူ႔ ေဘာင္ေလာက တစ္ခုလုံးမွာ အေရးႀကီးဆုံး က ပညာေရးပါ။ ပညာေရးမွာ ႏွစ္ပိုင္း ရိွတယ္။ သင္ယူတာ ရယ္ ေလ့လာတာရယ္ပါ။ ႏုနယ္တဲ့ ကေလးေတြ မွာ ၂ ခုလုံး လုပ္ ရပါ တယ္။ အစ္မရဲ႕ သားေတြ ကိုလည္း အစ္မက ႏွစ္ခုလုံး ကို လုပ္ေပး တယ္။ အခုေခတ္က အစ္မ တို႔နဲ႔ မတူေတာ့ဘူး။ မတူတာမွ စားေသာက္ပုံ က အစ ေျပာင္းသြား တယ္။ အရင္တုန္းက အစ္မ တို႔က ထမင္း ကို ပဲႀကိဳက္ ႏွစ္သက္ၾက ေပမယ့္ ဒီေခတ္ ကေလး ေတြကေတာ့ ႏိုင္ငံတကာ နဲ႔ ထိေတြ႕ ဆက္ဆံ လာစရာ မ်ားလာ တာနဲ႔ အမွ် အဲဒီက အစား အေသာက္ ေတြျဖစ္ ေခါက္ဆြဲေျခာက္ေတြ ဟမ္ ဘာဂါ၊ ပီဇာဒါေတြပဲ ႀကိဳက္ တာမ်ဳိးလည္း ျဖစ္ ႏိုင္တယ္။ ဒီလို ေျပာင္းလဲ သြားတာကို မိဘေတြ လက္ ခံႏိုင္ရ မယ္။ အဓိက က်န္းမာေရး နဲ႔ ညီၫြတ္တာကို စားသုံး တတ္ေအာင္ပဲ သင္ေပးရမယ္။ ပညာေရး မွာလည္း ျမန္မာ့ ပညာေရး စနစ္ ရိွသလို ပုဂၢလိက ဖြင့္ တဲ့ International School ေတြ ရိွလာၿပီ။ ဒီႏွစ္ခုမွာ ဘာကြာလဲ ဆိုေတာ့ ကြာတာ မရိွပါဘူး။ International School ေတြ တက္လို႔ ကေလး ေတြ ကိုယ္ႏႈတ္ အမူအရာ ေတြ ႐ိုင္းလာတယ္ လို႔ ေျပာၾကတယ္။ ဒါက မိဘနဲ႔ပဲ ဆိုင္ပါတယ္။ မိဘက သြန္သင္ေပးေပါ့။ ဘာသာေရး လည္း ဒီလိုပါပဲ။ ပညာေရး နဲ႔ အတူ ဘာသာေရးကို မိဘေတြ က educate လုပ္ေပး ထားရမယ္။ ကေလးေတြ ရဲ႕ အေတြးက ဘာသာ ေရးနဲ႔ဆိုင္ တယ္။ ဘာသာတိုင္းက philosophy က လာ တာပါ။ လူတစ္ေယာက္ရဲ႕ ဆက္စပ္ ေတြးေခၚမႈ က သူ႔ဘာသာရဲ႕ အေျခခံပါပဲ။ လူႀကီးနဲ႔ လူငယ္ ဆက္ဆံေရး မွာလည္း လူ႔ေလာကရဲ႕ က်င့္ဝတ္ ဝတၱရားေတြ ကို သင္ထားေပးရမယ္။ ကေလးေတြ ရဲ႕ (Why) ေတြကို ျပန္ေျဖတဲ့အခါ ေသခ်ာ နားလည္ေအာင္ ရွင္းျပေပးႏိုင္ရမယ္။
အမ်ဳိးသမီး တစ္ေယာက္ အတြက္ အေရး ႀကီးဆုံး ကိစၥက ဘာျဖစ္မလဲ အစ္မ။
အမ်ဳိးသမီး ဆိုတာ မွာ အိမ္ေထာင္ မရိွတဲ့သူနဲ႔ အိမ္ေထာင္ ရိွတဲ့ သူဆိုၿပီး ႏွစ္မ်ဳိးခဲြ ေျပာရလိမ့္မယ္။ အိမ္ေထာင္ မရိွတဲ့သူ အတြက္ ဆိုရင္ေတာ့ ေအာင္ျမင္မႈ၊ သူ႔ရဲ႕ဘဝမွာ သူ႔ေျခေထာက္ေပၚ သူ ရပ္တည္ႏိုင္မႈ၊ ေနာက္ၿပီး ဂုဏ္သိကၡာေပါ့။
အဲဒါေတြက အေရးႀကီးတယ္။ အိမ္ေထာင္ရိွတဲ့ အမ်ဳိးသမီး က်ေတာ့ အရာ အားလုံးက အေရးႀကီး တယ္။ ကိုယ့္ရဲ႕ လင္ေယာက်္ား အေပၚ နားလည္မႈ၊ သားသမီးေတြ အေပၚ ခ်စ္ခင္မႈ၊ အေတြးအေခၚ မွန္ကန္မႈ ဒါေတြက အေရးႀကီးတယ္။ ဘယ္လို မိန္းမအတြက္ မဆို အေရးႀကီးဆုံး ကေတာ့ ကိုယ္ က်င့္တရားနဲ႔ ဂုဏ္သိကၡာပါပဲ။
ဒါဆိုရင္ မိသားစုတစ္ခုမွာ အိမ္ေထာင္ ရွင္မ တစ္ေယာက္ရဲ႕ အခန္းက႑က ဘယ္ေလာက္ အထိ အေရးပါပါသလဲ။
အရမ္းကို အေရးပါတာ ေပါ့။ အစ္မတို႔မွာက မိခင္စိတ္ ဆိုတာရိွတယ္။ အစ္မတို႔ဆိုရင္ ႏွစ္ဦးလုံး အလုပ္ လုပ္ၾကတယ္။ ႏွစ္ေယာက္လုံး မနက္ ၈ နာရီခြဲ ႐ုံးတက္တယ္။ ညေန ၅ နာရီခြဲ ႐ုံးဆင္း တယ္။ ဒါေပမဲ့ မနက္ခင္းရဲ႕ breakfast ကို သူက မစီစဥ္ရဘူး။ အစ္မက စီစဥ္ရတယ္။ ဘယ္သူကမွ အစ္မကို မခိုင္းဘူး။ အစ္မက မိခင္ စိတ္ေၾကာင့္ လုပ္ခ်င္လြန္း လို႔လုပ္တာ။ ကိုယ့္သား ေတြစားဖို႔။ ကိုယ့္ခင္ပြန္းစားဖို႔ သူတို႔ဝတ္ဖို႔ အဝတ္အစား။ အရာအားလုံး စီစဥ္ေပးခ်င္တာေလ။ အစ္မတို႔က မိန္းမ ဆိုတဲ့ ဗီဇေၾကာင့္ လုပ္ၾကတာေလ။ အိမ္ ေထာင္ရွင္မ ဆိုတာ coordinater လို ျဖစ္ေန တာပါ။
လုပ္ငန္းတစ္ခု ေအာင္ျမင္ဖို႔ အတြက္ teamwork ကို ဘယ္လို ေဖာ္ေဆာင္ရမယ္ဆိုတာ ရွင္းျပေပးပါလား။
လုပ္ငန္းေအာင္ျမင္ဖို႔က  teamwork က အေရးႀကီးသလို သက္ဆိုင္ရာ ပညာရွင္ေတြရဲ႕ ကြၽမ္းက်င္မႈကို fully authority ကို တတ္ ႏိုင္သေလာက္ ေပးျခင္းက ပိုၿပီး အေရး ပါတယ္။ ကုမၸဏီတစ္ခု မွာ department ေတြ အမ်ားႀကီး ရိွလိမ့္မယ္။ ေငြေၾကးကို ထိန္းခ်ဳပ္တဲ့ ဌာနရိွမယ္။ သုံးစြဲမယ့္ ဌာနရိွမယ္။ production လုပ္တဲ့ ဌာန ရိွမယ္။ ဒီက႑အလုိက္ သူတို႔မွာ လုပ္ပိုင္ခြင့္ ရိွရမယ္။ အစ္မက ကိုယ့္လုပ္ငန္း က ဝန္ထမ္း ေတြကို ဆိုင္ရာ က႑ အလိုက္ ပညာရွင္ေတြ ထားထားတယ္။ အစ္မ ကိုယ္တိုင္ကလည္း ဒီကုမၸဏီက ဝန္ထမ္း တစ္ေယာက္ အေနနဲ႔ ခံယူ ထားတယ္။ အစ္မက ပိုင္ရွင္ပါ ဆိုတဲ့စိတ္ ဘယ္ ေတာ့မွ မထားဘူး သူတို႔ နဲ႔ အတူတူ အလုပ္ လုပ္ တယ္။ ဒါေၾကာင့္ အစ္မ အေန နဲ႔ teamwork နဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး အခက္အခဲ မရိွခဲ့ပါဘူး။
ၿဖိဳးစုပိုပို
http://yatimagazine.com/archives/11010

No comments:

Post a Comment

မိတ္ေဆြ...အခ်ိန္ေလးရရင္ blogg မွာစာလာဖတ္ပါေနာ္
ဗဟုသုတ ရနိုင္တယ္။