Myanmaalinn
ကရင္လူမ်ိဳး
ကရင္အစု၀င္ ဘာသာစကား ေျပာဆိုေသာ လူမ်ိဳးတို႔မွာ ျမန္မာႏိုင္ငံရွိ တိုင္းရင္းသားတို႕အနက္ ဒုတိယ လူဦးေရ မ်ားဆံုးျဖစ္သည္။ ၁၉၃၁ ခုႏွစ္ သန္းေကာင္စာရင္းအရ ကရင္လူမ်ိဳးဦးေရမွာ ၁၃၆၇၆၇၃ ျဖစ္၏။ ၁၉၁၁ ခုႏွစ္က တသန္းမွ်သာရွိခဲ့ရာ ကရင္လူမ်ိုးဦးေရ တိုးတတ္လွ်က္ရွိသည္ဟု ဆိုရမည္။
ကရင္လူမ်ိဳးတို႔သည္ ျပည္ခရိုင္မွ ေတာင္ဘက္သို႔ ပင္လယ္ထိ၎၊ ရမည္းသင္းခရိုင္ႏွင့္ ရွမ္းျပည္နယ္ေတာင္ပိုင္းမွ တနသၤာရီတိုင္း ၿမိတ္ခရိုင္ထိ၎ ပ်ံ႕ႏွံေနထိုင္ၾကသည္။ ယခုကယားျပည္နယ္ေခၚ ကရင္နီနယ္ႏွင့္ ယခုကရင္ျပည္နယ္တြင္ ပါ၀င္ေသာ သံလြင္ခရိုင္တို႔မွတပါး အျခားခရိုင္တို႔တြင္ ကရင္တို႔မွာ လူနည္းစုမ်ားျဖစ္ၾကသည္။
ကယားျပည္နယ္တြင္ ၄၅၀၀၀ မွ် ၊ သံလြင္ခရိုင္တြင္ ၄၆၀၀၀ မွ်စီ ရွိ၍ သထံုခရိုင္၌ ၃၀၀၀၀၀ နီးပါး၊ ရွမ္းျပည္ေတာင္ပိုင္းတြင္ ၁၈၀၀၀၀ မွ်၊ ပုသိမ္ခရိုင္တြင္ ၁၃၀၀၀၀ မွ်၊ ေျမာင္းျမခရိုင္တြင္ ၁၂၀၀၀၀ မွ်၊ မအူပင္ခရိုင္တြင္ ၁၁၀၀၀၀ ေက်ာ္၊ က်ိဳကၡမီခရိုင္တြင္ ၁၀၀၀၀၀ ေက်ာ္၊ ေတာင္ငူခရိုင္တြင္ ၉၀၀၀၀ မွ် အသီးသီးရွိၾကသည္။ ယိုးဒယားႏိုင္ငံတြင္ ကရင္ ၅၀၀၀၀ ေက်ာ္ရွိသည္ဟု ခန္႕မွန္းရသည္။ သံလြင္ခရိုင္ႏွင့္ ကယားျပည္နယ္မွ တပါး က်န္ေဒသတို႔တြင္ ေဒသအလုိက္ ကရင္တို႔သည္ ျမန္မာ၊ မြန္၊ ရွမ္း၊ ယိုးဒယား စသည့္ လူမ်ိဳးတို႔ႏွင့္ ေရာေႏွာ ေနထိုင္ၾကသည္။
ကရင္အမ်ိဳးကြဲျပားပံု
===========
ကရင္တို႔တြင္ ေတာင္ေပၚ ကရင္၊ ကြင္းကရင္ဟု ၂ မ်ိဳးခြဲျခားႏိုင္သည္။ ကြင္းကရင္တို႔တြင္ စေကာ (၅ သိန္းေက်ာ္)၊ ပိုး (၅ သိန္းမွ်) ႏွင့္ ပအိုေခၚ ေတာင္ငူထက္၀က္(တသိန္းမွ်) တို႔ပါ၀င္သည္။ ေတာင္ေပၚကရင္တို႔တြင္ ကယား ေခၚ ကရင္နီ၊ ဘြဲေခၚ ဘဂိုင္၊ ပရဲ႕၊ ကရင္ျဖဴ၊ ပေဒါင္၊ ဂဲခိုး၊ ယင္းေဘာ္၊ ယင္းတလဲ၊ ဇယိန္း၊ ေမာ္ေနဘြား ႏွင့္ ထက္၀က္ေက်ာ္ေသာ ပအိုေခၚ ေတာင္သူတို႔ ပါ၀င္သည္။ ေတာင္ေပၚကရင္တို႔မွာ လူဦးေရ မမ်ားလွေပ။ ကယား (၃၁၅၀၀) ၊ ပေဒါင္ (၁၆၅၀၀) ၊ ကရင္ျဖဴ (၁၅၅၀၀) ႏွင့္ ေတာင္သူ (တသိန္းေက်ာ္) တို႔သာလွ်င္ လူဦးေရ အေတာ္္အတန္ မ်ားေပသည္။
ကိုးကြယ္ယံုၾကည္မႈ
==========
မူရင္းအားျဖင့္ ကရင္တို႔မွာ နတ္စားၾက၏ ။ ၾကက္ရိုးထိုးသည့္ အေလ့အထကို ယံုၾကည္ၾကသည္။ အခ်ိဳ႕မွာ ဗုဒၶ အယူဝါဒကို သက္၀င္ယံုၾကည္ၾကသည္။ ခရစ္ယန္ သာသနာျပဳဆရာမ်ား ေရာက္ရွိလာၿပီးေနာက္ ကရင္အခ်ိုဳ႕တို႕သည္ ခရစ္ယန္ အယူဝါဒဂိုဏ္း အမ်ိဳးမ်ိဳးတြင္ သက္၀င္ယံုၾကည္လာၾက၏။
ကရင္ႏွစ္သစ္ကူးေန႕
===========
လူမ်ိဳးတိုင္းတြင္ မိမိတို႔ တမ်ိဳးသားလံုးႏွင့္ သက္ဆိုင္ေသာႏွစ္သစ္ကူးေန႕မ်ား ရွိစၿမဲျဖစ္သည့္အတိုင္း ကရင္အမ်ိဳးသားမ်ား အဖို႔တြင္လည္း ကရင္ႏွစ္သစ္ကူးန႕ဟူ၍ ေရွးပေ၀ဏီကပင္ ရွိခဲ့သည္။ ကရင္အမ်ိဳးသားတို႔၏ ႏွစ္သစ္ကူေန႕မွာ ျပာသိုလဆန္းတရက္ေန႕ျဖစ္သည္။
ထိုေန႔တြင္ ကရင္အမ်ိဳးသားမ်ားသည္ မိမိတို႔၏ ေတာင္ယာပဲခင္းမွ ရေသာ စပါးႏွင့္ အျခားအသီးအႏွံမ်ားကို ခ်က္ျပဳတ္၍ စားဦးစားဖ်ားမ်ားကို လူႀကီးမိဖ ဆရာသမားမ်ားအား ကန္ေတာ့ၾကၿပီးလွ်င္ မိတ္သဂၤဟမ်ားႏွင့္ ေပ်ာ္ပါးစြာစုရံုးစားေသာက္ၾကသည္။
ထိုႏွစ္သစ္ကူးေန႕ မဂၤလာအခါတြင္ တႏွစ္တြက္ ၀မ္းစာမ်ားကို က်ီသြင္းသိုေလွာင္ျခင္း၊ လြန္ခဲ့သည့္ ႏွစ္က ေသဆံုးေသာ လူေသအေလာင္းမ်ားကို မီးသၤၿဂိဳလ္၍ ျပာမ်ားကို ေဆာင္ဦးေလရူးတြင္ လႊင့္ႀကဲေဖ်ာက္ဖ်က္ျခင္း စသည္တို႔ကိုလည္း ျပဳလုပ္ေလ့ရွိၾကသည္။
စာေပႏွင့္ ဘာသာစကား
=============
ခရစ္ယန္သာသနာျပဳမ်ား မေရာက္မီ ကရင္လူမ်ိဳးတို႔အနက္ ပအိုေတာင္သူတို႔႔၌သာ ကိုယ္ပိုင္စာေပရွိခဲ့သည္။ ၁၈၃၀ ျပည့္ႏွစ္ေလာက္က ေဒါက္တာဝိတ္ေခၚ အေမရိကန္ႏွစ္ျခင္းသာသနာျပဳ ဆရာတေယာက္သည္ ဂ်ိဳင္းျမစ္၀ွမ္းရွိ ကရင္အမ်ိဳးသားတို႔အား ခရစ္ယန္အယူဝါဒကို ေဟာေျပာစဥ္တြင္ စေကာကရင္စကားကို စာျဖင့္ စထြင္ေရးသားခဲ့၏ ။ ေရးသားရာ၌ ျမန္မာအကၡရာမ်ားကို အသံုးျပဳခဲ့၏ ။ ဤသို႔ ခရစ္ယန္ အယူဝါဒဆိုင္ရာ က်မ္းမ်ား စေကာကရင္ဘာသာျဖင့္ ေပၚေပါက္လာခဲ့ေပသည္။ ၁၈၄၁ ခုႏွစ္တြင္ ေဒါက္တာေမဆင္ေခၚ အေမရိကန္ သာသနာျပဳဆရာသည္ ထား၀ယ္ၿမိဳ႕၌ “မိုးေသာက္ၾကယ္” ဟူေသာ အမည္ျဖင့္ စေကာကရင္ သတင္းစာတေစာင္ကို ရိုက္ႏွိပ္ထုတ္ေ၀ခဲ့၏။ ထိုသတင္းစာမ်ားကို ဂ်ပန္တို႔ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္းသို႔ ၀င္ေရာက္တိုက္ခိုက္သည္အထိ ႏွစ္ ၁၀၀ နီးပါး ထုတ္ေ၀ခဲ့သည္။ ပိုးကရင္စာကို စထြင္သူမွာ မစၥတာဗေရတန္ျဖစ္၍ ၁၈၄၀ ျပည့္ႏွစ္ေလာက္က ျဖစ္ေပသည္။
ဆိုခဲ့့ၿပီးသည့္ အတိုင္း ကရင္စကားမွာ တိဗက္- ျမန္မာအစုတြင္ အပါအ၀င္ျဖစ္သည္။ စကားအားလံုးမွာ တလံုးခ်င္းအသံထြက္၍ အဓိပၸာယ္ရွိသည္။ ေျပာဆိုရာတြင္ အာလုပ္သံပါ၍ အသံမာသည္။ အသံမွာ ၆ မ်ိဳးရွိတတ္သည္။ ၀ါက်အထားအသိုမွာ မြန္ႏွင့္ အဂၤလိပ္စကားမွာကဲ့သို႔ ကတၱား၊ ၀ါစက၊ ကံ အစဥ္အလိုက္ျဖစ္သည္။ ပိုးစကားမွာ စေကာစကားထက္ နာသိက အသံပိုမ်ား၏။ အသံတို၍ စူးသည္။ စေကာႏွင့္ ပိုးစကား ၁၄ လံုးတြင္ ၁၃ လံုးမွာ ဓါတ္အတူတူပင္ျဖစ္သည္ဟု ဆိုသည္။
ကရင္ၾသသံ
======
ကရင္ၾသသံမွာ ကရင္လူမ်ိဳးတို႔၏ ဘာသာဘာ၀ ေျပာဆိုဟစ္ေႂကြးေသာ အသံမ်ားကို မွီ၍ သာယာဖြယ္ျဖစ္ေအာင္ ေရးဖြဲ႕ထားေသာ ျမန္မာသီခ်င္းႀကီး အဖြဲ႕အႏြဲ႕ တမ်ိဳးျဖစ္ေလသည္။ ထိုသီခ်င္းမ်ိဳးကို ဇာတ္သဘင္မ်ားတြင္ ကရင္လူမ်ိဳးမ်ားအေၾကာင္းကို ကျပရာ၌ ထည့္သြင္း တီးမႈတ္ေလ့ရွိသည္။ အဖြဲ႕အႏြဲ႕စာသားမွာလည္း ကရင္လူမ်ိဳးတို႔၏ ယဥ္ေက်းမႈႏွင့္ စပ္ဆိုင္သည့္ အေၾကာင္းအရာမ်ားသာ အမ်ားဆံုးပါ၀င္သည္။
ျမန္မာသီခ်င္းႀကီးမ်ားတြင္ အသံကို ရွည္ၾကာစြာ ဆြဲငင္၍ သီဆိုရေသာ သိဂၤါသံ၊ အေလာင္းပိုက္၊ တပ္ပို႔၊ စေသာ သီခ်င္းမ်ားႏွင့္ သီဆိုပံုခ်င္း အနည္းငယ္ ဆင္တူေသာ္လည္း၊ ကရင္ၾသသံတြင္ တီးကြက္ အသစ္အဆန္းမ်ား ဖြဲ႕သြင္းပါရွိသျဖင့္ အသံရွည္သီခ်င္းသစ္ တမ်ိဳးသဖြယ္ ျဖစ္ေနေလသည္။ ကရင္ၾသသံကို ျမင္းစိုင္း သို႔မဟုတ္ ငါးေပါက္သံထီးသံစဥ္ျဖင့္ သီဆိုတီးမႈတ္ေလ့ရွိသည္။
ကရင္ၾသသံမ်ားတြင္ ကုန္းေပါင္မင္းတရားႀကီး လက္ထက္တြင္မွ စတင္ေပၚေပါက္ခဲ့သည္ဟု ယူဆရေပသည္။
ေတြ႕ရွိရသမွ် ကရင္ၾသသံမ်ားမွာ “တေက်ာမံႈျပာ” အစခ်ီၾသသံႏွင့္၊ “ၿမိဳင္တန္းေမွာင္ေ၀းေလး” အစခ်ီၾသသံမ်ားပင္ျဖစ္သည္။ ထိုၾသသံမ်ားကို မသီဆိုမီ ေျခဆင္းနိဒါန္းသဖြယ္ ေရွးဦးစြာ သီဆိုေလ့ရွိေသာ “ေတာင္ယာေတာလယ္” အစခ်ီ ခြန္းေထာက္သျဖန္တပုဒ္လည္းရွိ၍ ကရင္သဘာ၀ဘြဲ႕ပင္ျဖစ္ေပသည္။
By MOI
ခ်စ္စဖြယ္ကရင္မေလးအလွ
ကရင္အစု၀င္ ဘာသာစကား ေျပာဆိုေသာ လူမ်ိဳးတို႔မွာ ျမန္မာႏိုင္ငံရွိ တိုင္းရင္းသားတို႕အနက္ ဒုတိယ လူဦးေရ မ်ားဆံုးျဖစ္သည္။ ၁၉၃၁ ခုႏွစ္ သန္းေကာင္စာရင္းအရ ကရင္လူမ်ိဳးဦးေရမွာ ၁၃၆၇၆၇၃ ျဖစ္၏။ ၁၉၁၁ ခုႏွစ္က တသန္းမွ်သာရွိခဲ့ရာ ကရင္လူမ်ိုးဦးေရ တိုးတတ္လွ်က္ရွိသည္ဟု ဆိုရမည္။
ကရင္လူမ်ိဳးတို႔သည္ ျပည္ခရိုင္မွ ေတာင္ဘက္သို႔ ပင္လယ္ထိ၎၊ ရမည္းသင္းခရိုင္ႏွင့္ ရွမ္းျပည္နယ္ေတာင္ပိုင္းမွ တနသၤာရီတိုင္း ၿမိတ္ခရိုင္ထိ၎ ပ်ံ႕ႏွံေနထိုင္ၾကသည္။ ယခုကယားျပည္နယ္ေခၚ ကရင္နီနယ္ႏွင့္ ယခုကရင္ျပည္နယ္တြင္ ပါ၀င္ေသာ သံလြင္ခရိုင္တို႔မွတပါး အျခားခရိုင္တို႔တြင္ ကရင္တို႔မွာ လူနည္းစုမ်ားျဖစ္ၾကသည္။
ကယားျပည္နယ္တြင္ ၄၅၀၀၀ မွ် ၊ သံလြင္ခရိုင္တြင္ ၄၆၀၀၀ မွ်စီ ရွိ၍ သထံုခရိုင္၌ ၃၀၀၀၀၀ နီးပါး၊ ရွမ္းျပည္ေတာင္ပိုင္းတြင္ ၁၈၀၀၀၀ မွ်၊ ပုသိမ္ခရိုင္တြင္ ၁၃၀၀၀၀ မွ်၊ ေျမာင္းျမခရိုင္တြင္ ၁၂၀၀၀၀ မွ်၊ မအူပင္ခရိုင္တြင္ ၁၁၀၀၀၀ ေက်ာ္၊ က်ိဳကၡမီခရိုင္တြင္ ၁၀၀၀၀၀ ေက်ာ္၊ ေတာင္ငူခရိုင္တြင္ ၉၀၀၀၀ မွ် အသီးသီးရွိၾကသည္။ ယိုးဒယားႏိုင္ငံတြင္ ကရင္ ၅၀၀၀၀ ေက်ာ္ရွိသည္ဟု ခန္႕မွန္းရသည္။ သံလြင္ခရိုင္ႏွင့္ ကယားျပည္နယ္မွ တပါး က်န္ေဒသတို႔တြင္ ေဒသအလုိက္ ကရင္တို႔သည္ ျမန္မာ၊ မြန္၊ ရွမ္း၊ ယိုးဒယား စသည့္ လူမ်ိဳးတို႔ႏွင့္ ေရာေႏွာ ေနထိုင္ၾကသည္။
ကရင္အမ်ိဳးကြဲျပားပံု
===========
ကရင္တို႔တြင္ ေတာင္ေပၚ ကရင္၊ ကြင္းကရင္ဟု ၂ မ်ိဳးခြဲျခားႏိုင္သည္။ ကြင္းကရင္တို႔တြင္ စေကာ (၅ သိန္းေက်ာ္)၊ ပိုး (၅ သိန္းမွ်) ႏွင့္ ပအိုေခၚ ေတာင္ငူထက္၀က္(တသိန္းမွ်) တို႔ပါ၀င္သည္။ ေတာင္ေပၚကရင္တို႔တြင္ ကယား ေခၚ ကရင္နီ၊ ဘြဲေခၚ ဘဂိုင္၊ ပရဲ႕၊ ကရင္ျဖဴ၊ ပေဒါင္၊ ဂဲခိုး၊ ယင္းေဘာ္၊ ယင္းတလဲ၊ ဇယိန္း၊ ေမာ္ေနဘြား ႏွင့္ ထက္၀က္ေက်ာ္ေသာ ပအိုေခၚ ေတာင္သူတို႔ ပါ၀င္သည္။ ေတာင္ေပၚကရင္တို႔မွာ လူဦးေရ မမ်ားလွေပ။ ကယား (၃၁၅၀၀) ၊ ပေဒါင္ (၁၆၅၀၀) ၊ ကရင္ျဖဴ (၁၅၅၀၀) ႏွင့္ ေတာင္သူ (တသိန္းေက်ာ္) တို႔သာလွ်င္ လူဦးေရ အေတာ္္အတန္ မ်ားေပသည္။
ကိုးကြယ္ယံုၾကည္မႈ
==========
မူရင္းအားျဖင့္ ကရင္တို႔မွာ နတ္စားၾက၏ ။ ၾကက္ရိုးထိုးသည့္ အေလ့အထကို ယံုၾကည္ၾကသည္။ အခ်ိဳ႕မွာ ဗုဒၶ အယူဝါဒကို သက္၀င္ယံုၾကည္ၾကသည္။ ခရစ္ယန္ သာသနာျပဳဆရာမ်ား ေရာက္ရွိလာၿပီးေနာက္ ကရင္အခ်ိုဳ႕တို႕သည္ ခရစ္ယန္ အယူဝါဒဂိုဏ္း အမ်ိဳးမ်ိဳးတြင္ သက္၀င္ယံုၾကည္လာၾက၏။
ကရင္ႏွစ္သစ္ကူးေန႕
===========
လူမ်ိဳးတိုင္းတြင္ မိမိတို႔ တမ်ိဳးသားလံုးႏွင့္ သက္ဆိုင္ေသာႏွစ္သစ္ကူးေန႕မ်ား ရွိစၿမဲျဖစ္သည့္အတိုင္း ကရင္အမ်ိဳးသားမ်ား အဖို႔တြင္လည္း ကရင္ႏွစ္သစ္ကူးန႕ဟူ၍ ေရွးပေ၀ဏီကပင္ ရွိခဲ့သည္။ ကရင္အမ်ိဳးသားတို႔၏ ႏွစ္သစ္ကူေန႕မွာ ျပာသိုလဆန္းတရက္ေန႕ျဖစ္သည္။
ထိုေန႔တြင္ ကရင္အမ်ိဳးသားမ်ားသည္ မိမိတို႔၏ ေတာင္ယာပဲခင္းမွ ရေသာ စပါးႏွင့္ အျခားအသီးအႏွံမ်ားကို ခ်က္ျပဳတ္၍ စားဦးစားဖ်ားမ်ားကို လူႀကီးမိဖ ဆရာသမားမ်ားအား ကန္ေတာ့ၾကၿပီးလွ်င္ မိတ္သဂၤဟမ်ားႏွင့္ ေပ်ာ္ပါးစြာစုရံုးစားေသာက္ၾကသည္။
ထိုႏွစ္သစ္ကူးေန႕ မဂၤလာအခါတြင္ တႏွစ္တြက္ ၀မ္းစာမ်ားကို က်ီသြင္းသိုေလွာင္ျခင္း၊ လြန္ခဲ့သည့္ ႏွစ္က ေသဆံုးေသာ လူေသအေလာင္းမ်ားကို မီးသၤၿဂိဳလ္၍ ျပာမ်ားကို ေဆာင္ဦးေလရူးတြင္ လႊင့္ႀကဲေဖ်ာက္ဖ်က္ျခင္း စသည္တို႔ကိုလည္း ျပဳလုပ္ေလ့ရွိၾကသည္။
စာေပႏွင့္ ဘာသာစကား
=============
ခရစ္ယန္သာသနာျပဳမ်ား မေရာက္မီ ကရင္လူမ်ိဳးတို႔အနက္ ပအိုေတာင္သူတို႔႔၌သာ ကိုယ္ပိုင္စာေပရွိခဲ့သည္။ ၁၈၃၀ ျပည့္ႏွစ္ေလာက္က ေဒါက္တာဝိတ္ေခၚ အေမရိကန္ႏွစ္ျခင္းသာသနာျပဳ ဆရာတေယာက္သည္ ဂ်ိဳင္းျမစ္၀ွမ္းရွိ ကရင္အမ်ိဳးသားတို႔အား ခရစ္ယန္အယူဝါဒကို ေဟာေျပာစဥ္တြင္ စေကာကရင္စကားကို စာျဖင့္ စထြင္ေရးသားခဲ့၏ ။ ေရးသားရာ၌ ျမန္မာအကၡရာမ်ားကို အသံုးျပဳခဲ့၏ ။ ဤသို႔ ခရစ္ယန္ အယူဝါဒဆိုင္ရာ က်မ္းမ်ား စေကာကရင္ဘာသာျဖင့္ ေပၚေပါက္လာခဲ့ေပသည္။ ၁၈၄၁ ခုႏွစ္တြင္ ေဒါက္တာေမဆင္ေခၚ အေမရိကန္ သာသနာျပဳဆရာသည္ ထား၀ယ္ၿမိဳ႕၌ “မိုးေသာက္ၾကယ္” ဟူေသာ အမည္ျဖင့္ စေကာကရင္ သတင္းစာတေစာင္ကို ရိုက္ႏွိပ္ထုတ္ေ၀ခဲ့၏။ ထိုသတင္းစာမ်ားကို ဂ်ပန္တို႔ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္းသို႔ ၀င္ေရာက္တိုက္ခိုက္သည္အထိ ႏွစ္ ၁၀၀ နီးပါး ထုတ္ေ၀ခဲ့သည္။ ပိုးကရင္စာကို စထြင္သူမွာ မစၥတာဗေရတန္ျဖစ္၍ ၁၈၄၀ ျပည့္ႏွစ္ေလာက္က ျဖစ္ေပသည္။
ဆိုခဲ့့ၿပီးသည့္ အတိုင္း ကရင္စကားမွာ တိဗက္- ျမန္မာအစုတြင္ အပါအ၀င္ျဖစ္သည္။ စကားအားလံုးမွာ တလံုးခ်င္းအသံထြက္၍ အဓိပၸာယ္ရွိသည္။ ေျပာဆိုရာတြင္ အာလုပ္သံပါ၍ အသံမာသည္။ အသံမွာ ၆ မ်ိဳးရွိတတ္သည္။ ၀ါက်အထားအသိုမွာ မြန္ႏွင့္ အဂၤလိပ္စကားမွာကဲ့သို႔ ကတၱား၊ ၀ါစက၊ ကံ အစဥ္အလိုက္ျဖစ္သည္။ ပိုးစကားမွာ စေကာစကားထက္ နာသိက အသံပိုမ်ား၏။ အသံတို၍ စူးသည္။ စေကာႏွင့္ ပိုးစကား ၁၄ လံုးတြင္ ၁၃ လံုးမွာ ဓါတ္အတူတူပင္ျဖစ္သည္ဟု ဆိုသည္။
ကရင္ၾသသံ
======
ကရင္ၾသသံမွာ ကရင္လူမ်ိဳးတို႔၏ ဘာသာဘာ၀ ေျပာဆိုဟစ္ေႂကြးေသာ အသံမ်ားကို မွီ၍ သာယာဖြယ္ျဖစ္ေအာင္ ေရးဖြဲ႕ထားေသာ ျမန္မာသီခ်င္းႀကီး အဖြဲ႕အႏြဲ႕ တမ်ိဳးျဖစ္ေလသည္။ ထိုသီခ်င္းမ်ိဳးကို ဇာတ္သဘင္မ်ားတြင္ ကရင္လူမ်ိဳးမ်ားအေၾကာင္းကို ကျပရာ၌ ထည့္သြင္း တီးမႈတ္ေလ့ရွိသည္။ အဖြဲ႕အႏြဲ႕စာသားမွာလည္း ကရင္လူမ်ိဳးတို႔၏ ယဥ္ေက်းမႈႏွင့္ စပ္ဆိုင္သည့္ အေၾကာင္းအရာမ်ားသာ အမ်ားဆံုးပါ၀င္သည္။
ျမန္မာသီခ်င္းႀကီးမ်ားတြင္ အသံကို ရွည္ၾကာစြာ ဆြဲငင္၍ သီဆိုရေသာ သိဂၤါသံ၊ အေလာင္းပိုက္၊ တပ္ပို႔၊ စေသာ သီခ်င္းမ်ားႏွင့္ သီဆိုပံုခ်င္း အနည္းငယ္ ဆင္တူေသာ္လည္း၊ ကရင္ၾသသံတြင္ တီးကြက္ အသစ္အဆန္းမ်ား ဖြဲ႕သြင္းပါရွိသျဖင့္ အသံရွည္သီခ်င္းသစ္ တမ်ိဳးသဖြယ္ ျဖစ္ေနေလသည္။ ကရင္ၾသသံကို ျမင္းစိုင္း သို႔မဟုတ္ ငါးေပါက္သံထီးသံစဥ္ျဖင့္ သီဆိုတီးမႈတ္ေလ့ရွိသည္။
ကရင္ၾသသံမ်ားတြင္ ကုန္းေပါင္မင္းတရားႀကီး လက္ထက္တြင္မွ စတင္ေပၚေပါက္ခဲ့သည္ဟု ယူဆရေပသည္။
ေတြ႕ရွိရသမွ် ကရင္ၾသသံမ်ားမွာ “တေက်ာမံႈျပာ” အစခ်ီၾသသံႏွင့္၊ “ၿမိဳင္တန္းေမွာင္ေ၀းေလး” အစခ်ီၾသသံမ်ားပင္ျဖစ္သည္။ ထိုၾသသံမ်ားကို မသီဆိုမီ ေျခဆင္းနိဒါန္းသဖြယ္ ေရွးဦးစြာ သီဆိုေလ့ရွိေသာ “ေတာင္ယာေတာလယ္” အစခ်ီ ခြန္းေထာက္သျဖန္တပုဒ္လည္းရွိ၍ ကရင္သဘာ၀ဘြဲ႕ပင္ျဖစ္ေပသည္။
By MOI
ခ်စ္စဖြယ္ကရင္မေလးအလွ
No comments:
Post a Comment
မိတ္ေဆြ...အခ်ိန္ေလးရရင္ blogg မွာစာလာဖတ္ပါေနာ္
ဗဟုသုတ ရနိုင္တယ္။