Myint Myint Thein shared Alinkar Book Publishing(အလကၤာစာအုပ္တိုက္)'s photo.
ေရးသားသူ- ေမာင္သာခ်ဳိ
(တစ္)
ေရးသားသူ- ေမာင္သာခ်ဳိ
(တစ္)
“ေစတုတၱရာ” တဲ့။
နာမည္ေလးက လွလုိက္တာ။ သည္နာမည္ကို ရင္းႏွီးကၽြမ္း၀င္ေနခဲ့တာကျဖင့္ ၾကာၾကာလွပါၿပီ။ ဒ႑ာရီေတြ၊ ယုံတမ္းစကားေတြ၊
ပါးစပ္ရာဇ၀င္ေတြႏွင့္ အေရာေရာ အယွက္ယွက္ အလုံးလုံးအေထြးေထြး ေရးေလ့ေရးထရွိခဲ့ၾကသည့္
ဟိုးေရွးေရွးက ရာဇ၀င္စာအုပ္ႀကီးေတြထဲမွာကတည္းက “ေစတုတၱရာ” ကို ဟိုေနရာေတြ႕၊
သည္ေနရာေတြ႕ေတြ႕ခဲ့ရဖူးပါသည္။
စၾက၀ဠာပ်က္ပုံ တည္ပုံေတြ၊ ကမၻာပ်က္ပုံ တည္ပုံေတြ၊ ကမၻာဦး သူတုိ႔ေပၚေပါက္လာပုံေတြ၊ ဇမၺဴဒီပါကၽြန္းႀကီး၌ ျပည္ႀကီးတစ္ဆယ့္ကိုး ျပည္ေပၚေပါက္လာပုံေတြကို ေရွးရာဇ၀င္မ်ား၌ ေဖာ္ျပေလ့ရွိၾကရာ ထုိျပည္ႀကီးတစ္ဆယ့္ကိုးျပည္ထဲ၌ နာမည္ေက်ာ္ ဗာရာဏသီတို႔၊ သာ၀တၳိတို႔၊ ေ၀သာလီတုိ႔၊ သာေကတတို႔၊ ရာဇၿဂိဳလ္တို႔၊ ကပိလ၀တ္တို႔၊ မိဓိလာတို႔ႏွင့္အတူ “ေစတုတၱရာ” ျပည္ႀကီးဆိုသည္ကလည္း ပါ၀င္ပါသည္။
မင္းပူးဆရာေတာ္ဦးၾသဘာသ၏ ဇာတ္ႀကီးဆယ္ဘဲြ႕စကားေျပမ်ားအနက္ လက္ေရြးစင္ ျမန္မာ စကားေျပအျဖစ္ အမ်ားက ယူဆထားၾကေသာ ေဂါတမ
ျမတ္စြာဘုရား၏ အတိတ္၀တၳဳတစ္ပုဒ္ ျဖစ္သည့္ ေ၀ႆႏၲရာဇာတ္ေတာ္ႀကီး ၀တၳဳကို ဖတ္ရစဥ္ကလည္း
သည္ “ေစတုတၱရာ” ဟူသည့္ အမည္ကိုၾကားဖူးခဲ့ပါသည္။ ေ၀ႆႏၲရာမင္း၏ ေမြးရပ္ဇာတိ
“ေစတုတၱရာ”။
ျမန္မာတို႔ကား ဗုဒၶယဥ္ေက်းမႈႏွင့္ ထိေတြ႕ဆက္စပ္သူမ်ားျဖစ္ရာ ေဂါတမဗုဒၶ ပြင့္ေတာ္မူရာ အရပ္က ၿမိဳ႕ျပႏုိင္ငံမ်ားကိုစဲြလ်က္ သာ၀တၳိ၊ သာေကတ၊ မိတၳီလာ၊ ရာဇၿဂိဳလ္စသည့္ အမည္ျဖင့္ ၿမိဳ႕ရြာေဒသနာမည္မ်ားကို ကိုယ့္ႏုိင္ငံအတြင္း၌လည္း မွည့္ေခၚထားခဲ့ၾကေလရာ “ေစတုတၱရာ” ဟူေသာ ၿမိဳ႕ကေလးလည္း ပါ၀င္ေနပုံရပါသည္။
ဟုတ္ပါသည္။
“ေစတုတၱရာ” တဲ့။
မေကြးတုိင္းထဲတြင္ရွိေသာ “ေစတုတၱရာ” က နာမည္ကေလးလွသေလာက္ သြားလာ၀င္ထြက္ရန္ ခက္ခဲလွေသာ ၿမိဳ႕ကေလးတစ္ၿမိဳ႕ ပဲ ျဖစ္ပါေလသည္။
(ႏွစ္)
ေရွးဘုရင္ အဆက္ဆက္က ေထာင္ျပဳၿမိဳ႕၊ ရွစ္ရာျပဳၿမိဳ႕၊ ခုနစ္ရာျပဳၿမိဳ႕၊ ေျခာက္ရာျပဳၿမိဳ႕၊ ေလးရာ ျပဳၿမိဳ႕၊ သုံးရာျပဳၿမိဳ႕၊ ႏွစ္ရာ ျပဳၿမိဳ႕၊ တစ္ရာျပဳၿမိဳ႕၊ ရွစ္က်ိပ္ ခုနစ္က်ိပ္၊ ေလးက်ိပ္၊ သုံးက်ိပ္၊ ႏွစ္က်ိပ္ျပဳၿမိဳ႕ စသည္ စသည္ျဖင့္ ႏုိင္ငံကာကြယ္ေရးအတြက္ စစ္သားလိုအပ္ေသာအခါ ေပးရမည့္ စစ္သား အေရအတြက္အလုိက္ ၿမိဳ႕ျပေဒသမ်ားကို အမည္ေပး သတ္မွတ္ထားခဲ့ေလရာ “ေစတုတၱရာ” က ေလးရာျပဳၿမိဳ႕ဟု ဆုိသည့္အတြက္ စစ္သားေလးရာ ေပးရေသာ ၿမိဳ႕အျဖစ္ မွတ္တမ္း၀င္ပါသည္။
ပုဂံေခတ္က ေတာင္စဥ္ခုနစ္ခ႐ိုင္ဟူ၍ ျမန္မာဘုရင့္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးလက္ေအာက္၌ ေဒသတစ္ခု ရွိခဲ့ဖူးရာ က်န္စစ္သားက သားေတာ္ ေဇယ်ေခတၱရာအား ဓည၀တီႏွင့္တကြ ေတာင္စဥ္ ခုနစ္ခ႐ုိင္ကိုစားေစဟု မိန္႔ခဲ့ဖူးၿပီး ထိုေတာင္စဥ္ ခုနစ္ခ႐ုိင္ခဲ၌ “ေစတုတၱရာ” လည္း ပါ၀င္ခဲ့ပုံရပါသည္။
သံတဲြမွစ၍ ေတာင္စဥ္ခုနစ္ခ႐ိုင္ဟုဆိုသည့္အတ ုိင္း ရခိုင္႐ိုးမႀကီး၏ ေျခရင္း၌ ၀ပ္စင္း၍ေနခဲ့ေလေသာ
“ေစတုတၱရာ”။ မုန္းေခ်ာင္း၏ နံေဘး၌ ေငးရီ၍ေနခဲ့ေလေသာ
“ေစတုတၱရာ”။
(သုံး)
“ေစတုတၱရာ” က သြားေရာက္ဖို႔ ေတာ္ေတာ္ခက္ခဲပါသည္။ ျမန္မာႏုိင္ငံ ေျမပုံမ်ားေပၚ၌ ေလယာဥ္ပ်ံ ပုံကေလးေဖာ္ျပ ထားေလ့ရွိသျဖင့္ ေလယာဥ္အ ဆင္းအတက္ ရွိမည္ဟု ထင္ခဲ့ေသာ္လည္း မရွိပါ။ ေလဆိပ္ေနရာကိုေသာ္မွ ေလယာဥ္ကြင္းမွာ ေလယာဥ္ဘယ္တုန္းက ေနာက္ဆုံး ဆင္းသြားခဲ့သလဲဆိုသည့္ ေမးခြန္းကိုပင္ ေျဖဆိုႏုိုင္သူ တစ္ဦးတစ္ေယာက္မွ မရွိေတာ့ဘဲ အျခားေသာ ကမၻာက လွမ္းေမးသည့္
ေမးခြန္းတစ္ခုပမာ ေၾကာင္ေတာင္ေတာင္ျဖင့္ ၾကည့္ေနၾကပါေလသည္။
“ေစတုတၱရာ” သို႔ သြားရန္ ေရလမ္းမရွိ။ တုိက္႐ိုက္ရထားလမ္း တုိက္႐ိုက္ကားလမ္း မရွိ။ ပုသိမ္-မုံရြာလမ္းမႀကီးေပၚကေန ရခိုင္႐ိုးမဘက္သို႔ ဖဲ့ဆင္းသြားရသည့္ လမ္းတစ္လမ္းသာလွ်င္ “ေစတုတၱရာ” သို႔ ေရာက္ရွိႏုိင္သည့္ တစ္ခုတည္းေသာ လမ္းျဖစ္ပါသည္။ ကားက ျပည္န၀ေဒး တံ တားကေန ကူးသည္လည္းရွိ၊ မေကြး ဧရာ၀တီတံတားကေန ကူးသည္လည္း ရွိ၊ မည္သည့္နည္းႏွင့္ကူးကူး ဧရာ၀တီျမစ္ အေနာက္ဘက္ကမ္းသို႔ ေရာက္ပါသည္။ ထို႔ေနာက္ မင္းဘူးတို႔၊ စကုတို႔၊ လယ္ကိုင္းတို႔၊ ပြင့္ျဖဴတို႔ကိုေက်ာ္ကာ စလင္းအေရာက္ အေနာက္သို႔ သြားေသာ ကံျပား(သို႔) ကန္ျပား သို႔ ေရာက္ပါသည္။
ကံျပားဆိုသည္က ပုသိမ္-မုံရြာ လမ္းမႀကီးေပၚက ရြာကေလး။ “ေစတုတၱရာ” သို႔ သြားမည့္သူက သည္ရြာကေလးမွာ ဆင္းရပါသည္။ သည္ရြာကေန အေနာက္သို႔ ခရီးက ဆုိင္ကယ္သို႔မဟုတ္ ေတာကား။ အေကြ႕အေကာက္၊ အတက္အဆင္း၊ အနိမ့္အျမင့္မ်ားႏွင့္ ေက်ာက္ခင္းလမ္းၾကမ္း။ ေလးနာရီေလာက္ ခရီးျပင္းႏွင္လုိက္လွ်င္ မုန္းေခ်ာင္း၏ သည္ဘက္ကမ္းသို႔ ေရာက္ပါသည္။ “ေစတုတၱရာ” ကိုလည္း မိႈင္းမႈိင္းဆုိင္းဆုိင္း ရခုိင္႐ိုးမႀကီးက ေပြ႕ဖက္လ်က္ ဟိုးအေ၀းမွာ လွမ္းျမင္ေနရပါၿပီ။ မုန္းေခ်ာင္းေပၚ၌ မုန္းေခ်ာင္းတံတားလည္း ရွိေနပါသည္။ သို႔ေသာ္ ယခုအခါ သည္တံတားက ဘာမွအဓိပၸာယ္ မရွိရွာပါေလေတာ့။ တံတားေပၚကေန ကားကိုျဖတ္ေမာင္းလုိက္ေသာ္ တစ္ဖက္မွာက ေရျပင္ႀကီး။ တံတားရွိပါလ်က္ ခရီးဆက္၍ မရေတာ့။ ဘယ္လိုျဖစ္ရျပန္ပါလိမ့္။
“မုန္းေခ်ာင္း တမံရယ္ႀကီး အုံႀကီး၀ တမံရယ္ တည္ေဆာက္ၿပီးတဲ့ ေနာက္ပိုင္းမွာ အခုလို ေရေတြလႊမ္းၿပီး သြားမရေတာ့တာပါဘဲ”
ေဒသခံ၏ စကားက လုိရင္းေရာက္ေအာင္ တိုရွင္းပါသည္။ မွန္ပါသည္။ ယခင္က ခ်င္းေတာင္ တန္းမ်ားေပၚ၌ သေႏၶတည္ကာ စတင္စီးဆင္းလာခဲ့ေသာ မုန္းေခ်ာင္းသည္ ေစတုတၱရာကို ျဖတ္၊ ပြင့္ျဖဴတို႔ကို ျဖတ္ကာ ဧရာ၀တီ ျမစ္ႀကီးထဲသို႔ စီး၀င္သြားခဲ့ေသာ နာမည္ေက်ာ္ အလ်ားရွည္ေခ်ာင္းႀကီးတစ္ေခ်ာင္း ပင္ ျဖစ္ပါသည္။ သို႔ေသာ္ “ေစတုတၱရာ” ၏ အထက္နား၌
မုန္းေခ်ာင္းကို ပိတ္ကာ မုန္းတမံႀကီးကို ၁၉၉၅ တြင္စ၍ မဂၢါ၀ပ္ ၇၅ ၀ပ္ကို
ေရအားလွ်ပ္စစ္ျဖင့္ ထုတ္လုပ္ႏုိင္ခဲ့ၿပီး ယင္းလွ်ပ္စစ္စြမ္းအားက
မဟာဓာတ္အားလုိင္းႀကီးထဲသို႔ ၀င္ေရာက္ကာ အေရး ႀကီး ၿမိဳ႕ရြာမ်ားသို႔
လွ်ပ္စစ္ေပးေ၀ႏုိင္ခဲ့ပါသည္။
“မုန္းတမံေၾကာင့္ ေရအားလွ်ပ္စစ္ထုတ္ႏုိင္တာမို႔ ေစတုတၱရာကေတာ့ မီးလင္းသြားတာေပါ့ ဆရာရယ္။ ဒါေပမဲ့ မုန္းေခ်ာင္း တစ္ေလွ်ာက္က ရြာကေလးေတြ ေရျမဳပ္ကုန္တယ္။ စာသင္ေက်ာင္းေတြေရာ၊ ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းေတြေရာ၊ သိမ္ေတြလည္းပါရဲ႕။ စိုက္စား၊ ပ်ဳိးစားတဲ့ လယ္ယာေတြ ေရအာက္ေရာက္ကုန္တာကို က်ဳပ္ကေတာ့ ရင္ထဲမခ်ိဘူးဗ်ာ”
ရခုိင္႐ိုးမႏွင့္ ခ်င္းေတာင္တန္း၏ စပ္ၾကားက ေဒသမို႔လားမသိ။ ညပိုင္း၌ အေအးက ပိုလာပါသည္။ မီးပုံေဘးမွာက လူတခ်ဳိ႕၀ိုင္းဖဲြ႕လို႔။
ဟုတ္ပါသည္။ မုန္းေခ်ာင္းတစ္ေလွ်ာက္ ေစတုတၱရာအထက္က ရြာေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား ေရလြတ္ရာ ေတာင္တန္း အျမင့္ပိုင္းသို႔ ေရႊ႕ေျပာင္းခဲ့ၾကရပါသည္။ အလယ္ပုံ၊ ေအာင္း၊ ေရႊေတာ၊ ပုံဆိပ္၊ ကုန္းတရား၊ ခ်ီ၊ ပြင့္ေထာက္ စသည္စသည္။ ထုိ႔အျပင္ ထီေခ်ာင္းတစ္
၀ိုက္၌လည္း သယံကိုင္း၊ လုံးေပါ၊ ေပါက္ေခ်ာင္း၊ ေၾကာင္သိုက္၊ ငလဲ၊ ပန္းခ်စ္ စသည္ စသည္။
“က်ဳပ္တို႔ တတ္တာက စပါးစိုက္မယ္။ ႏွမ္းစိုက္မယ္။ ပဲေထာပတ္စိုက္မယ္။ အခု စိုက္ပ်ဳိးေျမေတြ ေရေအာက္ေရာက္သြားေတာ့ ဘာလုပ္ရမွန္း မသိေတာ့ဘူး။ ၀ါးခုတ္ရေအာင္ကလည္း ၀ါးကမရွိ။ ရြာက လူငယ္ေတြလည္း ဖားကန္႔ေရာက္ မေလးရွားေရာက္၊ ထုိင္းေရာက္၊ က်ဳပ္တို႔အတြက္ အသက္ႀကီးခါမွ မ်က္ရည္က်ၾကရပါတယ္ဗ်ာ”
မုန္းေခ်ာင္းေဘးရွိ ေစတုတၱရာ ညက ညဥ့္နက္ေလေလ စကား၀ိုင္း ေကာင္းေလေလ ျဖစ္ပါသည္။ ေတာင္ေျခရင္း ၿမိဳ႕ကေလးမို႔ ဆတ္သားေျခာက္ကေတာ့ ဘာေပါသလဲ မေမးႏွင့္။ တစ္ၿမိဳ႕လုံး အိမ္ေျခ ၉၀၀ ေက်ာ္သာရွိသည့္ ၿမိဳ႕ကေလး။ ၿမိဳ႕နယ္တစ္ခုလုံး ရြာေတြပါေရာ ေပါင္းပါမွ အိမ္ေျခ ၉၀၀၀ ေက်ာ္ လူဦးေရ ၄၀၀၀၀ ေက်ာ္။ ကတၱရာလမ္းကို အႏုစိတ္ မွန္ဘီလူးျဖင့္ ၿဖဲၾကည့္ရမည့္ၿမိဳ႕။
“အမႈအခင္းကေတာ့ မရွိသေလာက္ဆိုပါေတာ့။ ခိုးမႈဆိုတာ မႏွစ္က တစ္ႏွစ္လုံး တစ္မႈလားပဲ။ ဒါကလည္း လူစိမ္းက က်ဴးလြန္တာပါ။ ဒီမွာ ခိုးတာ၊ ၀ွက္တာ မရွိဘူး”
စခန္းမွဴး၏ စကားက ေစတုတၱရာ၏ ႐ိုးေျဖာင့္မႈကို ေပၚလြင္ေစပါသည္။ သို႔ေသာ္ ဂ်ီအက္စ္အမ္ေရာ၊ စီဒီအမ္ေအေရာ၊ ႀကိဳးဖုန္းေရာ ဆက္မရသည့္ၿမိဳ႕မို႔ ျပင္ပကမၻာႏွင့္ေတာ့ ေတာ္ေတာ့ကို အဆက္အသြယ္ ျပတ္လြန္းပါသည္။ တစ္ခုတည္းေသာ ဆက္သြယ္စရာက IP Star ဖုန္း။
(ေလး)
မုန္းေခ်ာင္းက ေစတုတၱရာနားမွာ တမံတုတ္လုိက္သျဖင့္ တန္႔သြားၿပီးေနာက္ ေရအားလွ်ပ္စစ္က ဆက္လက္စီးဆင္းေပးလုိက္ရာ ပြင့္ျဖဴၿမိဳ႕နားအေရာက္၌ႀကီး အုံႀကီး၀တမံကို ထပ္၍ ဆည္လုိက္ျပန္ပါသည္။ သည္မွာတြင္ ေစတုတၱရာႏွင့္ ပြင့္ျဖဴၾကားက လယ္ယာေျမ အမ်ားအျပား ေရျမဳပ္သြားၾကျပန္ပါသည္။ ရြာေတြ၊ လယ္ေတြျမဳပ္ၾကျပန္ေပါ့။
သို႔ျဖစ္ရာ ေစတုတၱရာ အ၀င္၌လည္း ေရေတြေဖြးကာ မုန္းေခ်ာင္းက ေရျပင္က်ယ္ႀကီးႏွင့္ ေရာေထြးသြားခဲ့ျခင္းျဖစ္ပါသည္။ ကံျပားကေန ေစတုတၱရာ အသြားေတာင္ေပၚလမ္းတစ္ေလွ်ာက္ ဟိုနားမွာ ေရေတြေဖြးေဖြးလႈပ္လႈပ္ သည္နားမွာ ေရေတြေဖြးေဖြး လႈပ္လႈပ္ ေတြ႕ေနရျခင္းမွာ တမံတို႔၏ ဂယက္မ်ားပင္ျဖစ္ပါသည္။
“အခုလည္း ေစတုတၱရာအထက္ ဘူးရြာနားမွာ အထက္ဘူးဆည္နဲ႔ ေအာက္ဘူးဆည္ဆုိၿပီး လုပ္ဦးမတဲ့ ဆရာရဲ႕။ ေရအားလွ်ပ္စစ္လို႔ ဆိုတာပါပဲ။ လွ်ပ္စစ္ကလည္း ေစတုတၱရာပဲရတာပါဗ်ာ။ ရြာေတြ မရပါဘူး။ ရြာေတြ လွ်ပ္စစ္ရေတာ့လည္း လွ်ပ္စစ္က ခ်က္စားလို႔ရတာမွတ္လို႔”
ေဒသခံေတြကေတာ့ သူတို႔ မိ႐ိုးဖလာ စိုက္ပ်ဳိးလုပ္ကိုင္စားရတာကို စြန္႔လႊတ္ခ်င္ပုံ မရၾက။ အုိးအိမ္လယ္ယာတို႔ကို စြန္႔ခြာခဲ့ရသျဖင့္ ေပးအပ္ေသာ နစ္နာေၾကးေတြကလည္း က်ပ္ ၅၀၀၀ တို႔၊ က်ပ္ ၁၀၀၀၀ တို႔၊ က်ပ္ ၁၅၀၀၀ တို႔ဆိုတာက မတန္တဆ “ႏွိမ္” ထားရာမ်ား က်ေနေလမလားဟု အေတြး၀င္မိပါသည္။
“မုန္းဆည္ႀကီးထဲမွာ ငါးရွာခြင့္ေတာ့ ေပးထားပါတယ္ ဆရာရယ္။ ဘာအခြန္အခမွေတာ့ မေကာက္ပါဘူး။ ဒါေပမဲ့ က်ဳပ္တို႔ အညာသားေတြက ငါးမရွာတတ္ဘူးဆရာရဲ႕။ စုိက္ပ်ဳိးေရးပဲတတ္တာ”
မွန္ပါ၏။ မုန္းဆည္ကေတာ့ ငါးအလြန္ေပါပါသည္။ ေက်ာက္ႀကိဳ ေက်ာက္ၾကားကေန စီးဆင္းေနသည့္ မုန္းေရၾကည္ၾကည္မွာပင္လွ်င္ ငါးသလဲထုိးေတြက ေပါလုိက္တာ။ ေစတုတၱရာ တစ္ၿမိဳ႕လုံးငါးသလဲထုိးေတြခ်ည္း ။
ကၽြန္ေတာ္ကေတာ့ ဆည္ေျမာင္းတာတမံမ်ား တည္ေဆာက္ျခင္းႏွင့္ ပတ္သက္၍ ပညာရွင္ မဟုတ္သျဖင့္ ပညာရွင္စကားကို မဆိုတတ္ပါ။ သို႔ေသာ္ ေဒသခံတို႔၏ လူမႈဘ၀မ်ား ဖ႐ိုဖရဲႏွင့္ ၿပိဳလဲကာ ကူကယ္သူမဲ့ဘ၀ျဖင့္ အကဲြကဲြ အေၾကေၾက ျဖစ္ကုန္ၾကမွာကိုျဖင့္ စိုးရိမ္မိသည္မွာ အမွန္ပဲ ျဖစ္ပါသည္။ သူတို႔၏ စား၀တ္ေနမႈဘ၀ကို အာမခံႏုိင္သည့္ စီမံကိန္းႀကီးမ်ားျဖစ္လွ်င္ ဘယ္ေလာက္ ေကာင္းလုိက္ေလမလဲ။
အခုေတာ့ မုန္းေခ်ာင္းက မုန္းေခ်ာင္းမဟုတ္ေတာ့ဘဲ ေရျပင္က်ယ္ႀကီးျဖစ္၍ေနရာ မုန္းေခ်ာင္းတံတားကေန ေစတုတၱရာကို သြား၍မရေတာ့။ မႏုႏုရည္ (အင္း၀) ေရာ၊ ေမာင္ၿငိမ္းသူ(ႀကိဳ႕ ပင္ေကာက္) ပါ စက္ေလွထဲသို႔ ဆင္းခဲ့ၾကရပါေလၿပီ။
ေအာ္...ေစတုတၱရာ၊ ေစတုတၱရာ။ မုန္းေရ ေစတုတၱရာခရီးသြားေတြကို ေရျပင္က်ယ္ႀကီးေတြနဲ႔ မတားထားပါနဲ႔လား ။ ။
နာမည္ေလးက လွလုိက္တာ။ သည္နာမည္ကို ရင္းႏွီးကၽြမ္း၀င္ေနခဲ့တာကျဖင့္
စၾက၀ဠာပ်က္ပုံ တည္ပုံေတြ၊ ကမၻာပ်က္ပုံ တည္ပုံေတြ၊ ကမၻာဦး သူတုိ႔ေပၚေပါက္လာပုံေတြ၊ ဇမၺဴဒီပါကၽြန္းႀကီး၌ ျပည္ႀကီးတစ္ဆယ့္ကိုး ျပည္ေပၚေပါက္လာပုံေတြကို ေရွးရာဇ၀င္မ်ား၌ ေဖာ္ျပေလ့ရွိၾကရာ ထုိျပည္ႀကီးတစ္ဆယ့္ကိုးျပည္ထဲ၌ နာမည္ေက်ာ္ ဗာရာဏသီတို႔၊ သာ၀တၳိတို႔၊ ေ၀သာလီတုိ႔၊ သာေကတတို႔၊ ရာဇၿဂိဳလ္တို႔၊ ကပိလ၀တ္တို႔၊ မိဓိလာတို႔ႏွင့္အတူ “ေစတုတၱရာ” ျပည္ႀကီးဆိုသည္ကလည္း ပါ၀င္ပါသည္။
မင္းပူးဆရာေတာ္ဦးၾသဘာသ၏ ဇာတ္ႀကီးဆယ္ဘဲြ႕စကားေျပမ်ားအနက္
ျမန္မာတို႔ကား ဗုဒၶယဥ္ေက်းမႈႏွင့္ ထိေတြ႕ဆက္စပ္သူမ်ားျဖစ္ရာ ေဂါတမဗုဒၶ ပြင့္ေတာ္မူရာ အရပ္က ၿမိဳ႕ျပႏုိင္ငံမ်ားကိုစဲြလ်က္ သာ၀တၳိ၊ သာေကတ၊ မိတၳီလာ၊ ရာဇၿဂိဳလ္စသည့္ အမည္ျဖင့္ ၿမိဳ႕ရြာေဒသနာမည္မ်ားကို ကိုယ့္ႏုိင္ငံအတြင္း၌လည္း မွည့္ေခၚထားခဲ့ၾကေလရာ “ေစတုတၱရာ” ဟူေသာ ၿမိဳ႕ကေလးလည္း ပါ၀င္ေနပုံရပါသည္။
ဟုတ္ပါသည္။
“ေစတုတၱရာ” တဲ့။
မေကြးတုိင္းထဲတြင္ရွိေသာ “ေစတုတၱရာ” က နာမည္ကေလးလွသေလာက္ သြားလာ၀င္ထြက္ရန္ ခက္ခဲလွေသာ ၿမိဳ႕ကေလးတစ္ၿမိဳ႕ ပဲ ျဖစ္ပါေလသည္။
(ႏွစ္)
ေရွးဘုရင္ အဆက္ဆက္က ေထာင္ျပဳၿမိဳ႕၊ ရွစ္ရာျပဳၿမိဳ႕၊ ခုနစ္ရာျပဳၿမိဳ႕၊ ေျခာက္ရာျပဳၿမိဳ႕၊ ေလးရာ ျပဳၿမိဳ႕၊ သုံးရာျပဳၿမိဳ႕၊ ႏွစ္ရာ ျပဳၿမိဳ႕၊ တစ္ရာျပဳၿမိဳ႕၊ ရွစ္က်ိပ္ ခုနစ္က်ိပ္၊ ေလးက်ိပ္၊ သုံးက်ိပ္၊ ႏွစ္က်ိပ္ျပဳၿမိဳ႕ စသည္ စသည္ျဖင့္ ႏုိင္ငံကာကြယ္ေရးအတြက္ စစ္သားလိုအပ္ေသာအခါ ေပးရမည့္ စစ္သား အေရအတြက္အလုိက္ ၿမိဳ႕ျပေဒသမ်ားကို အမည္ေပး သတ္မွတ္ထားခဲ့ေလရာ “ေစတုတၱရာ” က ေလးရာျပဳၿမိဳ႕ဟု ဆုိသည့္အတြက္ စစ္သားေလးရာ ေပးရေသာ ၿမိဳ႕အျဖစ္ မွတ္တမ္း၀င္ပါသည္။
ပုဂံေခတ္က ေတာင္စဥ္ခုနစ္ခ႐ိုင္ဟူ၍ ျမန္မာဘုရင့္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးလက္ေအာက္၌ ေဒသတစ္ခု ရွိခဲ့ဖူးရာ က်န္စစ္သားက သားေတာ္ ေဇယ်ေခတၱရာအား ဓည၀တီႏွင့္တကြ ေတာင္စဥ္ ခုနစ္ခ႐ုိင္ကိုစားေစဟု မိန္႔ခဲ့ဖူးၿပီး ထိုေတာင္စဥ္ ခုနစ္ခ႐ုိင္ခဲ၌ “ေစတုတၱရာ” လည္း ပါ၀င္ခဲ့ပုံရပါသည္။
သံတဲြမွစ၍ ေတာင္စဥ္ခုနစ္ခ႐ိုင္ဟုဆိုသည့္အတ
(သုံး)
“ေစတုတၱရာ” က သြားေရာက္ဖို႔ ေတာ္ေတာ္ခက္ခဲပါသည္။ ျမန္မာႏုိင္ငံ ေျမပုံမ်ားေပၚ၌ ေလယာဥ္ပ်ံ ပုံကေလးေဖာ္ျပ ထားေလ့ရွိသျဖင့္ ေလယာဥ္အ ဆင္းအတက္ ရွိမည္ဟု ထင္ခဲ့ေသာ္လည္း မရွိပါ။ ေလဆိပ္ေနရာကိုေသာ္မွ ေလယာဥ္ကြင္းမွာ ေလယာဥ္ဘယ္တုန္းက ေနာက္ဆုံး ဆင္းသြားခဲ့သလဲဆိုသည့္ ေမးခြန္းကိုပင္ ေျဖဆိုႏုိုင္သူ တစ္ဦးတစ္ေယာက္မွ မရွိေတာ့ဘဲ အျခားေသာ ကမၻာက လွမ္းေမးသည့္
ေမးခြန္းတစ္ခုပမာ ေၾကာင္ေတာင္ေတာင္ျဖင့္ ၾကည့္ေနၾကပါေလသည္။
“ေစတုတၱရာ” သို႔ သြားရန္ ေရလမ္းမရွိ။ တုိက္႐ိုက္ရထားလမ္း တုိက္႐ိုက္ကားလမ္း မရွိ။ ပုသိမ္-မုံရြာလမ္းမႀကီးေပၚကေန ရခိုင္႐ိုးမဘက္သို႔ ဖဲ့ဆင္းသြားရသည့္ လမ္းတစ္လမ္းသာလွ်င္ “ေစတုတၱရာ” သို႔ ေရာက္ရွိႏုိင္သည့္ တစ္ခုတည္းေသာ လမ္းျဖစ္ပါသည္။ ကားက ျပည္န၀ေဒး တံ တားကေန ကူးသည္လည္းရွိ၊ မေကြး ဧရာ၀တီတံတားကေန ကူးသည္လည္း ရွိ၊ မည္သည့္နည္းႏွင့္ကူးကူး ဧရာ၀တီျမစ္ အေနာက္ဘက္ကမ္းသို႔ ေရာက္ပါသည္။ ထို႔ေနာက္ မင္းဘူးတို႔၊ စကုတို႔၊ လယ္ကိုင္းတို႔၊ ပြင့္ျဖဴတို႔ကိုေက်ာ္ကာ စလင္းအေရာက္ အေနာက္သို႔ သြားေသာ ကံျပား(သို႔) ကန္ျပား သို႔ ေရာက္ပါသည္။
ကံျပားဆိုသည္က ပုသိမ္-မုံရြာ လမ္းမႀကီးေပၚက ရြာကေလး။ “ေစတုတၱရာ” သို႔ သြားမည့္သူက သည္ရြာကေလးမွာ ဆင္းရပါသည္။ သည္ရြာကေန အေနာက္သို႔ ခရီးက ဆုိင္ကယ္သို႔မဟုတ္ ေတာကား။ အေကြ႕အေကာက္၊ အတက္အဆင္း၊ အနိမ့္အျမင့္မ်ားႏွင့္ ေက်ာက္ခင္းလမ္းၾကမ္း။ ေလးနာရီေလာက္ ခရီးျပင္းႏွင္လုိက္လွ်င္ မုန္းေခ်ာင္း၏ သည္ဘက္ကမ္းသို႔ ေရာက္ပါသည္။ “ေစတုတၱရာ” ကိုလည္း မိႈင္းမႈိင္းဆုိင္းဆုိင္း ရခုိင္႐ိုးမႀကီးက ေပြ႕ဖက္လ်က္ ဟိုးအေ၀းမွာ လွမ္းျမင္ေနရပါၿပီ။ မုန္းေခ်ာင္းေပၚ၌ မုန္းေခ်ာင္းတံတားလည္း ရွိေနပါသည္။ သို႔ေသာ္ ယခုအခါ သည္တံတားက ဘာမွအဓိပၸာယ္ မရွိရွာပါေလေတာ့။ တံတားေပၚကေန ကားကိုျဖတ္ေမာင္းလုိက္ေသာ္ တစ္ဖက္မွာက ေရျပင္ႀကီး။ တံတားရွိပါလ်က္ ခရီးဆက္၍ မရေတာ့။ ဘယ္လိုျဖစ္ရျပန္ပါလိမ့္။
“မုန္းေခ်ာင္း တမံရယ္ႀကီး အုံႀကီး၀ တမံရယ္ တည္ေဆာက္ၿပီးတဲ့ ေနာက္ပိုင္းမွာ အခုလို ေရေတြလႊမ္းၿပီး သြားမရေတာ့တာပါဘဲ”
ေဒသခံ၏ စကားက လုိရင္းေရာက္ေအာင္ တိုရွင္းပါသည္။ မွန္ပါသည္။ ယခင္က ခ်င္းေတာင္ တန္းမ်ားေပၚ၌ သေႏၶတည္ကာ စတင္စီးဆင္းလာခဲ့ေသာ မုန္းေခ်ာင္းသည္ ေစတုတၱရာကို ျဖတ္၊ ပြင့္ျဖဴတို႔ကို ျဖတ္ကာ ဧရာ၀တီ ျမစ္ႀကီးထဲသို႔ စီး၀င္သြားခဲ့ေသာ နာမည္ေက်ာ္ အလ်ားရွည္ေခ်ာင္းႀကီးတစ္ေခ်ာင္း
“မုန္းတမံေၾကာင့္ ေရအားလွ်ပ္စစ္ထုတ္ႏုိင္တာမို႔ ေစတုတၱရာကေတာ့ မီးလင္းသြားတာေပါ့ ဆရာရယ္။ ဒါေပမဲ့ မုန္းေခ်ာင္း တစ္ေလွ်ာက္က ရြာကေလးေတြ ေရျမဳပ္ကုန္တယ္။ စာသင္ေက်ာင္းေတြေရာ၊ ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းေတြေရာ၊ သိမ္ေတြလည္းပါရဲ႕။ စိုက္စား၊ ပ်ဳိးစားတဲ့ လယ္ယာေတြ ေရအာက္ေရာက္ကုန္တာကို က်ဳပ္ကေတာ့ ရင္ထဲမခ်ိဘူးဗ်ာ”
ရခုိင္႐ိုးမႏွင့္ ခ်င္းေတာင္တန္း၏ စပ္ၾကားက ေဒသမို႔လားမသိ။ ညပိုင္း၌ အေအးက ပိုလာပါသည္။ မီးပုံေဘးမွာက လူတခ်ဳိ႕၀ိုင္းဖဲြ႕လို႔။
ဟုတ္ပါသည္။ မုန္းေခ်ာင္းတစ္ေလွ်ာက္ ေစတုတၱရာအထက္က ရြာေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား ေရလြတ္ရာ ေတာင္တန္း အျမင့္ပိုင္းသို႔ ေရႊ႕ေျပာင္းခဲ့ၾကရပါသည္။ အလယ္ပုံ၊ ေအာင္း၊ ေရႊေတာ၊ ပုံဆိပ္၊ ကုန္းတရား၊ ခ်ီ၊ ပြင့္ေထာက္ စသည္စသည္။ ထုိ႔အျပင္ ထီေခ်ာင္းတစ္
၀ိုက္၌လည္း သယံကိုင္း၊ လုံးေပါ၊ ေပါက္ေခ်ာင္း၊ ေၾကာင္သိုက္၊ ငလဲ၊ ပန္းခ်စ္ စသည္ စသည္။
“က်ဳပ္တို႔ တတ္တာက စပါးစိုက္မယ္။ ႏွမ္းစိုက္မယ္။ ပဲေထာပတ္စိုက္မယ္။ အခု စိုက္ပ်ဳိးေျမေတြ ေရေအာက္ေရာက္သြားေတာ့ ဘာလုပ္ရမွန္း မသိေတာ့ဘူး။ ၀ါးခုတ္ရေအာင္ကလည္း ၀ါးကမရွိ။ ရြာက လူငယ္ေတြလည္း ဖားကန္႔ေရာက္ မေလးရွားေရာက္၊ ထုိင္းေရာက္၊ က်ဳပ္တို႔အတြက္ အသက္ႀကီးခါမွ မ်က္ရည္က်ၾကရပါတယ္ဗ်ာ”
မုန္းေခ်ာင္းေဘးရွိ ေစတုတၱရာ ညက ညဥ့္နက္ေလေလ စကား၀ိုင္း ေကာင္းေလေလ ျဖစ္ပါသည္။ ေတာင္ေျခရင္း ၿမိဳ႕ကေလးမို႔ ဆတ္သားေျခာက္ကေတာ့ ဘာေပါသလဲ မေမးႏွင့္။ တစ္ၿမိဳ႕လုံး အိမ္ေျခ ၉၀၀ ေက်ာ္သာရွိသည့္ ၿမိဳ႕ကေလး။ ၿမိဳ႕နယ္တစ္ခုလုံး ရြာေတြပါေရာ ေပါင္းပါမွ အိမ္ေျခ ၉၀၀၀ ေက်ာ္ လူဦးေရ ၄၀၀၀၀ ေက်ာ္။ ကတၱရာလမ္းကို အႏုစိတ္ မွန္ဘီလူးျဖင့္ ၿဖဲၾကည့္ရမည့္ၿမိဳ႕။
“အမႈအခင္းကေတာ့ မရွိသေလာက္ဆိုပါေတာ့။ ခိုးမႈဆိုတာ မႏွစ္က တစ္ႏွစ္လုံး တစ္မႈလားပဲ။ ဒါကလည္း လူစိမ္းက က်ဴးလြန္တာပါ။ ဒီမွာ ခိုးတာ၊ ၀ွက္တာ မရွိဘူး”
စခန္းမွဴး၏ စကားက ေစတုတၱရာ၏ ႐ိုးေျဖာင့္မႈကို ေပၚလြင္ေစပါသည္။ သို႔ေသာ္ ဂ်ီအက္စ္အမ္ေရာ၊ စီဒီအမ္ေအေရာ၊ ႀကိဳးဖုန္းေရာ ဆက္မရသည့္ၿမိဳ႕မို႔ ျပင္ပကမၻာႏွင့္ေတာ့ ေတာ္ေတာ့ကို အဆက္အသြယ္ ျပတ္လြန္းပါသည္။ တစ္ခုတည္းေသာ ဆက္သြယ္စရာက IP Star ဖုန္း။
(ေလး)
မုန္းေခ်ာင္းက ေစတုတၱရာနားမွာ တမံတုတ္လုိက္သျဖင့္ တန္႔သြားၿပီးေနာက္ ေရအားလွ်ပ္စစ္က ဆက္လက္စီးဆင္းေပးလုိက္ရာ ပြင့္ျဖဴၿမိဳ႕နားအေရာက္၌ႀကီး အုံႀကီး၀တမံကို ထပ္၍ ဆည္လုိက္ျပန္ပါသည္။ သည္မွာတြင္ ေစတုတၱရာႏွင့္ ပြင့္ျဖဴၾကားက လယ္ယာေျမ အမ်ားအျပား ေရျမဳပ္သြားၾကျပန္ပါသည္။ ရြာေတြ၊ လယ္ေတြျမဳပ္ၾကျပန္ေပါ့။
သို႔ျဖစ္ရာ ေစတုတၱရာ အ၀င္၌လည္း ေရေတြေဖြးကာ မုန္းေခ်ာင္းက ေရျပင္က်ယ္ႀကီးႏွင့္ ေရာေထြးသြားခဲ့ျခင္းျဖစ္ပါသည္။ ကံျပားကေန ေစတုတၱရာ အသြားေတာင္ေပၚလမ္းတစ္ေလွ်ာက္ ဟိုနားမွာ ေရေတြေဖြးေဖြးလႈပ္လႈပ္ သည္နားမွာ ေရေတြေဖြးေဖြး လႈပ္လႈပ္ ေတြ႕ေနရျခင္းမွာ တမံတို႔၏ ဂယက္မ်ားပင္ျဖစ္ပါသည္။
“အခုလည္း ေစတုတၱရာအထက္ ဘူးရြာနားမွာ အထက္ဘူးဆည္နဲ႔ ေအာက္ဘူးဆည္ဆုိၿပီး လုပ္ဦးမတဲ့ ဆရာရဲ႕။ ေရအားလွ်ပ္စစ္လို႔ ဆိုတာပါပဲ။ လွ်ပ္စစ္ကလည္း ေစတုတၱရာပဲရတာပါဗ်ာ။ ရြာေတြ မရပါဘူး။ ရြာေတြ လွ်ပ္စစ္ရေတာ့လည္း လွ်ပ္စစ္က ခ်က္စားလို႔ရတာမွတ္လို႔”
ေဒသခံေတြကေတာ့ သူတို႔ မိ႐ိုးဖလာ စိုက္ပ်ဳိးလုပ္ကိုင္စားရတာကို စြန္႔လႊတ္ခ်င္ပုံ မရၾက။ အုိးအိမ္လယ္ယာတို႔ကို စြန္႔ခြာခဲ့ရသျဖင့္ ေပးအပ္ေသာ နစ္နာေၾကးေတြကလည္း က်ပ္ ၅၀၀၀ တို႔၊ က်ပ္ ၁၀၀၀၀ တို႔၊ က်ပ္ ၁၅၀၀၀ တို႔ဆိုတာက မတန္တဆ “ႏွိမ္” ထားရာမ်ား က်ေနေလမလားဟု အေတြး၀င္မိပါသည္။
“မုန္းဆည္ႀကီးထဲမွာ ငါးရွာခြင့္ေတာ့ ေပးထားပါတယ္ ဆရာရယ္။ ဘာအခြန္အခမွေတာ့ မေကာက္ပါဘူး။ ဒါေပမဲ့ က်ဳပ္တို႔ အညာသားေတြက ငါးမရွာတတ္ဘူးဆရာရဲ႕။ စုိက္ပ်ဳိးေရးပဲတတ္တာ”
မွန္ပါ၏။ မုန္းဆည္ကေတာ့ ငါးအလြန္ေပါပါသည္။ ေက်ာက္ႀကိဳ ေက်ာက္ၾကားကေန စီးဆင္းေနသည့္ မုန္းေရၾကည္ၾကည္မွာပင္လွ်င္ ငါးသလဲထုိးေတြက ေပါလုိက္တာ။ ေစတုတၱရာ တစ္ၿမိဳ႕လုံးငါးသလဲထုိးေတြခ်ည္း
ကၽြန္ေတာ္ကေတာ့ ဆည္ေျမာင္းတာတမံမ်ား တည္ေဆာက္ျခင္းႏွင့္ ပတ္သက္၍ ပညာရွင္ မဟုတ္သျဖင့္ ပညာရွင္စကားကို မဆိုတတ္ပါ။ သို႔ေသာ္ ေဒသခံတို႔၏ လူမႈဘ၀မ်ား ဖ႐ိုဖရဲႏွင့္ ၿပိဳလဲကာ ကူကယ္သူမဲ့ဘ၀ျဖင့္ အကဲြကဲြ အေၾကေၾက ျဖစ္ကုန္ၾကမွာကိုျဖင့္ စိုးရိမ္မိသည္မွာ အမွန္ပဲ ျဖစ္ပါသည္။ သူတို႔၏ စား၀တ္ေနမႈဘ၀ကို အာမခံႏုိင္သည့္ စီမံကိန္းႀကီးမ်ားျဖစ္လွ်င္ ဘယ္ေလာက္ ေကာင္းလုိက္ေလမလဲ။
အခုေတာ့ မုန္းေခ်ာင္းက မုန္းေခ်ာင္းမဟုတ္ေတာ့ဘဲ ေရျပင္က်ယ္ႀကီးျဖစ္၍ေနရာ မုန္းေခ်ာင္းတံတားကေန ေစတုတၱရာကို သြား၍မရေတာ့။ မႏုႏုရည္ (အင္း၀) ေရာ၊ ေမာင္ၿငိမ္းသူ(ႀကိဳ႕ ပင္ေကာက္) ပါ စက္ေလွထဲသို႔ ဆင္းခဲ့ၾကရပါေလၿပီ။
ေအာ္...ေစတုတၱရာ၊ ေစတုတၱရာ။ မုန္းေရ ေစတုတၱရာခရီးသြားေတြကို ေရျပင္က်ယ္ႀကီးေတြနဲ႔ မတားထားပါနဲ႔လား ။ ။
No comments:
Post a Comment
မိတ္ေဆြ...အခ်ိန္ေလးရရင္ blogg မွာစာလာဖတ္ပါေနာ္
ဗဟုသုတ ရနိုင္တယ္။