ေ၀ဟင္ခ်စ္သူ
၁၉၀၃ ခုႏွစ္တြင္ ရိုက္ညီေနာင္မွ ေလယာဥ္ပံ်ကို တီထြင္ျပီးေနာက္ ေလေၾကာင္းသယ္ယူပို့ေဆာင္ေရး
မွာ တိုးတက္ ထြန္းကား လာခဲ့သည္။ ေလယာဥ္ပံ်မ်ားအား ၁၉၃ဝ တိုင္ေအာင္ ခရီးသည္မ်ားအား သယ္ယူခြင့္မေပးခဲ့ေသာ္လည္း ေနာက္ပိုင္းတြင္မွ ခရီးသည္မ်ားအား သယ္ေဆာင္ခြင့္ရခဲ့သည္။ ၿမိဳ႕ျပေလေၾကာင္း သယ္ယူပို့ေဆာင္ေရး ထြန္းကားလာေသာေၾကာင့္ အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာ ၿမိဳ႕ျပေလေၾကာင္းဖြံ႕ျဖိုးေ
ရး အဖြဲ႕ (
...I.C.A.O) ကဲ့သို့ေသာ အဖြဲ႕မ်ားေပၚေပါက္လာျပီး ေလေၾကာင္း သယ္ယူပို႔ေဆာင္ေရးႏွင့္ ေလယာဥ္ကြင္းမ်ားအတြက္ စံခိ်န္စံညႊန္းမ်ား သတ္မွတ္ေပးခဲ့သည္။
ကမာၻအႏွံ႔အျပားတြင္ ရိွေသာ ေလယာဥ္ကြင္းမ်ားအား ၿမိဳ႕ျပသံုး ႏွင့္ စစ္ဘက္ဆိုင္ရာ သံုးဟူ၍ ခဲြျခားႏိုင္ေသာ္လည္း အခ်ိဳ႕ ေလယာဥ္ကြင္းမ်ားအား စစ္ဘက္ႏွင့္ အရပ္ဘက္မွ အတူတကြ သံုးဆဲြၾကသည္။ကမာၻေပၚရိွ ေလယာဥ္ကြင္းအခ်ိဳ႕မွာ အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာ ေလယာဥ္ကြင္းမ်ားျဖစ္ျပီး (I.C.A.O) မွခ်မွတ္ထားေသာ စည္းမ်ားမ်ားျဖင့္ တည္ေဆာက္ၾကျခင္းျဖစ္သည္။ ေလယာဥ္ကြင္းမ်ား၏ အက်ယ္အဝန္း ႏွင့္ ၎တို့ေပးႏိုင္ေသာ ေလေၾကာင္းဝန္ေဆာင္မႈမ်ားကိုခဲြ၍ ေလယာဥ္ကြင္းမ်ားအား အမိ်ဳးအစားမ်ားခဲြျခားထားသည္။
ေလယာဥ္ကြင္းမ်ားအား အဓိကတည္ေဆာက္သူမ်ားမွာ ၿမိဳ႕ျပ အင္ဂ်င္နီယာမ်ားျဖစ္ၾကသည္။ မီးေပးေရး ႏွင့္ စြမ္းအင္ေထာက္ပံ့မႈအတြက္ လွ်ပ္စစ္အင္ဂ်င္နီယာ မ်ားႏွင့္ စက္မႈအင္ဂ်င္နီယာမ်ားလည္း သက္ဆိုင္ရာက႑အလိုက္ပါဝင္ၾကေလသည္။
ေလယာဥ္ကြင္းအမိ်ဳးအစားမ်ား
ပရပရမူ ေလယာဥ္ကြင္း သို႔မဟုတ္ အေသးစား ေလဆိပ္
ၿမိဳ႕ျပေလေၾကာင္းအာဏာပိုင္အဖြဲ႕၏ သတ္မွတ္ခ်က္အရ ေလယာဥ္ကြင္းမ်ားအား ေအာက္ပါအတိုင္းခဲြျခားထားႏိုင္သည္။
ပုဂၢလိက(personal)- ေပါ့ပါးသည့္ ေပါင္၃၀၀ဝ မွ်ေသာ ေလယာဥ္ပံ်မ်ားဆင္းသက္ႏိုင္ျပီး ေသးငယ္ေသာ လူေနဧရိယာမ်ားသို့သာ ဆက္သြယ္ထားသည့္ ေလယာဥ္ကြင္း အမိ်ဳးအစားျဖစ္သည္။
ဒုတိယအမိ်ဳးအစား(secondary) - ေပါင္ ၂၀၀ဝမွ ၁၅၀၀ဝ ၾကားရိွေလယာဥ္ပံ်မ်ား အသံုးျပဳႏိုင္ျပီး ပံ်သန္းမူ့အစီအစဥ္ အတိအက်မရိွေသာ ေလယာဥ္ကြင္းအမိ်ဳးအစားျဖစ္သည္။
သီးသန္႔ေလယာဥ္ကြင္း(feeder) - ေလေၾကာင္းလိုင္းမ်ားမွ ပိုင္ဆိုင္ေသာ သီးသန္႔ေလယာဥ္ကြင္းမ်ားကို ေခၚသည္။
ပင္မေလေၾကာင္းလိုင္း(Trunk Lines) - ပင္မေလေၾကာင္းလိုင္းအတြင္းတြင္ ရိွေသာ ၿမိဳ႕ငယ္ေလးမ်ားသို႕ သြားလာ ႏိုင္သည့္ ေလယာဥ္ကြင္းအမိ်ဳးအစားျဖစ္သည္။
အျမန္ေလေၾကာင္းလိုင္း(Express) - အေရးၾကီးသည့္ အဓိကၿမိဳ႕ၾကီးမ်ား သို့မဟုတ္ ပင္မေလေၾကာင္းလိုင္းမ်ားဆံုရာ အရပ္မ်ားသို့ ဆက္သြယ္သြားလာ ႏိုင္သည့္ေလယာဥ္ကြင္း အမိ်ဳးအစားျဖစ္သည္။
ေဒသတြင္းေလယာဥ္ကြင္း(Continental) - ႏိုင္ငံအတြင္းတြင္ ေတာက္ေလွ်ာက္ပံ်သန္းႏိုင္ေသာ ေလယာဥ္မ်ားဆင္းသက္ ႏိုင္သည့္ ေလယာဥ္ကြင္း ကိုေခၚသည္။
တိုက္ၾကီးမ်ား ဆက္သြယ္ေလယာဥ္ကြင္း(Intercontinental) - အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာ ေလယာဥ္မ်ား ဆင္းသက္ႏိုင္သည့္ ေလယာဥ္ကြင္း အမိ်ဳးအစားကို ေခၚသည္။
တိုက္ၾကီးမ်ားဆက္သြယ္သည့္ အျမန္ေလေၾကာင္း(Intercontinental Express) - သမုဒၵရာၾကီးမ်ားကို ျဖတ္ေက်ာ္ပံ်သန္း ႏိုင္ေသာ ေလယာဥ္ၾကီးမ်ား ဆင္းသက္ရာ ေလယာဥ္ကြင္းျဖစ္သည္။
ေလယာဥ္ကြင္းမွ ေဝါဟာရ အေခၚအေဝၚမ်ား
ေလယာဥ္ကြင္းမွ ေဝါဟာရ အေခၚအေဝၚမ်ားသည္ ေလယာဥ္ကြင္း တည္ေဆာက္မည့္သူမ်ား မျဖစ္မေနသိထားရမည့္ အခ်က္မ်ားျဖစ္သည္။ ထို့ျပင္ ထိုေဝါဟာရ သတ္မွတ္ထားေသာ အရာမ်ားသည္ စံခိ်န္မီွေလယာဥ္ကြင္းမ်ားတြင္ မရိွမျဖစ္ပါဝင္ရမည့္ အခ်က္မ်ားလည္း ျဖစ္သည္။
ေလယာဥ္ကြင္း ပမာဏ (Airport Capacity)
ေလယာဥ္ကြင္း ပမာဏ (Airport Capacity) ဆိုသည္မွာ ေလယာဥ္ကြင္း တစ္ခုတြင္ သတ္မွတ္ထားေသာ အခိ်န္အတြင္း(အမ်ားအားျဖင့္ တစ္နာရီဟု သတ္မွတ္ထားသည္) အႏၲရာယ္ ကင္းစြာ အဆင္း၊ အတက္ျပဳႏိုင္သည့္ ေလယာဥ္အေရအတြက္ ကိုေခၚသည္။
ေလယာဥ္ကြင္း၏ အျမင့္ေပ(Airport Elevation)
ပင္လယ္ေရမ်က္ႏွာျပင္မွ ေလယာဥ္ဆင္းသက္မည့္ အျမင့္ဆံုးအမွတ္ရိွ အကြာအေဝးကို ေလယာဥ္ကြင္း၏ အျမင့္ေပ (Airport Elevation) ဟု သတ္မွတ္ထားသည္။
ေလယာဥ္ ဆိုက္နားရာေနရာ(Apron)
ေလယာဥ္ရပ္နားရန္ႏွင့္ ကုန္တင္၊ကုန္ခ် ျပဳလုပ္ႏိုင္ရန္အတြက္ ေလယာဥ္ကြင္းအတြင္းရိွ သတ္မွတ္ထားေသာေနရာအား Apron ဟုေခၚသည္။ ထိုေနရာသည္ အမ်ားအားျဖင့္ ပင္မအေဆာက္အဦးေရွ႕တြင္လည္းေကာင္း သို့မဟုတ္ ဂိုေဒါင္ၾကီး မ်ား၏ အနီးအနားတြင္လည္းေကာင္း တည္ရိွသည္။
အပိုေျပးလမ္းေၾကာင္း(Clearway)
ေလယာဥ္ စတင္ထြက္ခြာေသာ လမ္းေၾကာင္း အဆံုးတြင္ ရိွသည့္ စတုဂံပံု ေနရာအကြက္ျဖစ္သည္။ ေလယာဥ္အင္ဂ်င္ မ်ား မေတာ္တဆျဖစ္၍ ေျပးလမ္းဆံုးသည္အထိ ေလထဲသို႔မတက္ေရာက္ႏိုင္ေသးလ်င္ ထိုေနရာအား အသံုးျပဳႏိုင္ရန္ တည္ေဆာက္ထားျခင္း လည္းျဖစ္သည္။
ေလယာဥ္ေျပးလမ္း(Runway)
ေလယာဥ္ဆင္းသက္ရန္ေသာ္လည္းေကာင္း၊ ထြက္ခြာရန္ေသာ္လည္းေကာင္း သတ္မွတ္ထားသည့္ ဧရိယာျဖစ္သည္။ ေလယာဥ္ေျပးလမ္းမ်ားသည္ အမ်ားအားျဖင့္ ႏွစ္ဖက္လံုး အသံုးျပဳႏိုင္ၾကသည္။ ေလယာဥ္ေျပးလမ္းမ်ားကို နံပါတ္မ်ားျဖင့္ ေခၚၾက၍ ၄င္းနံပါတ္မ်ားသည္ ေျပးလမ္း၏ ရပ္ညႊန္း Direction ကို ရည္ညႊန္းသည္။ ဥပမာ . . 31R ဆိုပါက ေျပးလမ္း၏ ရပ္ညႊန္းသည္ 310 ျဖစ္၍ R သည္ ေလယာဥ္ ေလထဲေရာက္ျပီးေနာက္ ညာဘက္သို့ ေကြ့ရမည္ကို ရည္ညႊန္းသည္။ L ဆိုပါက လက္ဝဲဘက္သို့ ေကြ႔ရမည္ ျဖစ္သည္။
Taxiway
ေလယာဥ္ပံ်မ်ား ေလယာဥ္ေျပးလမ္းေပၚသို့ သြားလာရန္ သတ္မွတ္ထားသည့္ လမ္းေၾကာင္းျဖစ္သည္။
ေျမျပင္ဧရိယာ(Landing area)
ေလယာဥ္ပံ်မ်ား ထြက္ခြာရန္ေသာ္လည္းေကာင္း၊ ဆိုက္ကပ္ရန္ေသာ္လည္းေကာင္း၊ ျပဳျပင္ ရန္အတြက္ေသာ္လည္းေကာင္း၊ ကုန္တင္၊ကုန္ခ်ႏွင့္ ခရီးသည္မ်ားသယ္ေဆာင္ရန္အတြက္လည္းေကာင္း သတ္မွတ္ထားသည့္ မည္သည့္ေနရာကိုမဆို ေျမျပင္ဧရိယာဟုေခၚသည္။
ပင္မေလဆိပ္အေဆာက္အဦး(Terminal Building)
ဆိုက္ေရာက္ေသာ ခရီးသည္မ်ားႏွင့္ ထြက္ခြာမည့္ခရီးသည္မ်ားအတြက္ ျပည့္စံုလံုေလာက္ေသာ ဝန္ေဆာင္မူ့မိ်ဳး ေပးႏိုင္သည့္ အေဆာက္အဦးမိ်ဳးျဖစ္ရမည္။ ထိုအေဆာက္အဦးတြင္ ေလယာဥ္ကြင္းအာဏာပိုင္အဖြဲ႕၏ ရံုးခန္းမ်ား၊ ေလေၾကာင္းလိုင္း အုပ္ခ်ဳပ္ေရးႏွင့္ ဆိုင္ေသာရံုးခန္းမ်ား အမ်ားအားျဖင့္ပါဝင္ေပသည္။ ခရီးသည္မ်ားအတြက္လည္း လိုအပ္သည့္ စားေသာက္ဆိုင္မ်ား၊ စာအုပ္အေရာင္းဆိုင္မ်ား၊ တယ္လီဖုန္းဆက္သြယ္ေရး ရံုးမ်ား၊ ေရခိ်ဳးသန္႕စင္ခန္း မ်ားပါဝင္သည့္ နားေနခန္းမ်ား၊ လက္ေဆာင္ပစၥည္းဆိုင္မ်ား စသည္ျဖင့္ပါဝင္သင့္ေပသည္။ အေဆာက္အဦး ၏အျပင္ ဘက္ထြက္ေပါက္တြင္လည္း ကုန္လမ္းသယ္ယူပို႔ေဆာင္ေရးအတြက္ တကၠစီမ်ားႏွင့္ ဘတ္စ္ ကားမ်ား တတ္ႏိုင္သေလာက္ စီစဥ္ေပးႏိုင္ရမည္။ ေလေၾကာင္းထိန္းခ်ဳပ္ေရးေမွ်ာ္စင္အား ထိုအေဆာက္အဦးရိွ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးရံုး အေပၚထပ္တြင္ အမ်ားအားျဖင့္ထားေလ့ ရိွၾကသည္။
ၿမိဳ႕ျပအင္ဂ်င္နီယာ က႑
ၿမိဳ႕ျပအင္ဂ်င္နီယာမ်ားသည္ ေလယာဥ္တည္ေဆာက္ရန္အတြက္လည္းေကာင္း ထုတ္လုပ္ရန္အတြက္လည္းေကာင္း ပါဝင္ပတ္သတ္ျခင္းလံုးဝ မရိွေသာ္လည္း ေလယာဥ္ကြင္းတည္ေဆာက္ရန္အတြက္ ေလယာဥ္မ်ား၏ သေဘာသဘာဝ ႏွင့္ အေလးခိ်န္အစရိွသည္တို့ကို အၾကမ္းဖ်င္းအားျဖင့္သိရိွရန္လိုအပ္ေပသည္။ ၿမိဳ႕ျပအင္ဂ်င္နီယာမ်ား၏ အဓိကအခန္းက႑မ်ားမွာ ေလယာဥ္အတက္အဆင္းျပဳလုပ္ရန္ လမ္းေၾကာင္းမ်ားေဖါက္လုပ္ေပးျခင္း၊ လိုအပ္ေသာ အေဆာက္အဦးမ်ား ေဆာက္လုပ္ေပးျခင္းတို့ပါဝင္ေလသည္။ ေလယာဥ္ေပၚစ အခိ်န္ကာလမ်ားက ေလယာဥ္မ်ား၏ အေလးခိ်န္၊ အရြယ္ပမာဏ ႏွင့္ ေျပးႏႈန္းတို့မွာ အနည္းငယ္ေသာ ပမာဏသာရိွေသာ္လည္း ယခုအခါ ထိုသတ္မွတ္ခ်က္မ်ားမွာ ေျပာင္းလဲတိုးတက္လာသျဖင့္ ၿမိဳ႕ျပအင္ဂ်င္နီယာမ်ားသည္ ထိုေျပာင္းလဲခ်က္မ်ားအရ ေလယာဥ္ကြင္း ဒီဇိုင္းမ်ားအား ထုတ္ေပးႏိုင္ရန္လိုအပ္ေပသည္။ ေလယာဥ္ကြင္း တစ္ခုတည္ေဆာက္ရန္အတြက္ ၿမိဳ႕ျပအင္ဂ်င္နီယာမ်ားသည္ ေလယာဥ္ကြင္းတည္ေဆာက္မည့္ေနရာ၏ အေျခအေနမ်ားကိုလည္းေကာင္း၊ တည္ေဆာက္ မည့္ေနရာ ေရြးခ်ယ္ျပီးလ်င္ ေလယာဥ္ကြင္းပံုစံအားေနရာခ်ထားျခင္းမ်ားကိုလည္းေကာင္း၊ ေလယာဥ္ကြင္း အရြယ္ပမာဏ ႏွင့္ တည္ေဆာက္မည့္ေနရာ ေရြးခ်ယ္ျခင္းမ်ားကိုလည္းေကာင္း ပါဝင္လုပ္ေဆာင္ရေလသည္။
ေလယာဥ္ကြင္း အက်ယ္အဝန္းႏွင့္ တည္ေနရာေရြးခ်ယ္ျခင္း
ေယဘူယ်အားျဖင့္ ေလယာဥ္ကြင္းတည္ေနရာ ႏွင့္ အက်ယ္အဝန္းအားေရြးခ်ယ္ရာတြင္ ေအာက္ပါအခ်က္အလက္မ်ားအား ထည့္သြင္းစဥ္းစားရန္လိုအပ္ေပသည္။
တည္ေဆာက္မည့္ ဧရိယာ
ဝန္ေဆာင္မူ့ေပးႏိုင္မည့္ အမိ်ဳးအစား
ပတ္ဝန္းက်င္လူဦးေရပမာဏ
ခန့္မွန္းေျခ အသံုးျပဳႏိုင္သည့္ ေလယာဥ္ပမာဏ
ေလယာဥ္ကြင္းမွ လက္ခံႏိုင္သည့္ ေလယာဥ္ပမာဏ
ေလယာဥ္ကြင္း၏ အမိ်ဳးအစား၊အက်ယ္အဝန္းႏွင့္ ပံုသ႑န္
တစ္ျခားေလယာဥ္ကြင္းမ်ားႏွင့္ ဆက္သြယ္ႏိုင္မူ့
လူထုအျမင္ႏွင့္ ေလယာဥ္ကြင္းတည္ရိွမည့္ေနရာ၏ ပတ္ဝန္းက်င္စီးပြားေရးအေျခအေန
ေလယာဥ္အဆင္း၊အတက္ေၾကာင့္ ဆူညံမူ့
ေလယာဥ္ကြင္းတည္ေဆာက္မည့္ေနရာ၏ ေျမတန္ဖိုးႏွင့္ ပိုင္ရွင္မ်ားအား ေလ်ာ္ေပးျခင္း
တည္ဆဲ ဥပေဒမ်ား
အလည္အပတ္ခရီးသြား လုပ္ငန္းစီးဆင္းမူ့
private assistance
Planning for integrated development
ေလယာဥ္ကြင္း ပံုစံခ်ျခင္း
စီမံကိန္းတစ္ခုလံုးအတြက္ လိုအပ္ေသာ ပံုစံေနရာမ်ား ခ်ထားရာတြင္ ၿမိဳ႕ျပအင္ဂ်င္နီယာမ်ားသည္ အေသးစိတ္လိုအပ္ ခ်က္မ်ားအား ထည့္သြင္းစဥ္းစားေလ့ရိွသည္။ ပထမဦးစြာ ေလယာဥ္ကြင္းတည္ရိွမည့္ေနရာ ႏွင့္အတူ ဆက္စပ္ေနေသာ ပတ္ဝန္းက်င္ဧရိယာအား ေျမပံုကားခ်ပ္ျဖင့္ ေနရာျပရသည္။ ေလယာဥ္ေျပးလမ္း၊ တကၠစီလမ္းရိွမည့္ေနရာမ်ား၊ ေလယာဥ္ ရပ္ဆိုက္နားရာေနရာမ်ား၊ အေဆာက္အဦမ်ားတည္ရိွမည့္ေနရာမ်ားအား ေျမပံုတခုျဖင့္ ျပင္ဆင္ထားရသည္။ ေလယာဥ္ကြင္း ဧရိယာတစ္ခုလံုး၏ အနိမ့္အျမင့္ပမာဏအားလည္း grading plan ဟုနာမည္ေပးကာ ေျမပံုတစ္ခု သီးသန္႔လုပ္ရသည္။
ေျပးလမ္းတစ္ခုခ်င္းစီရိွ ေျမေနရာအနိမ့္အျမင့္အေသးစိတ္အားလည္း ျပည့္စံုေသာမွတ္တမ္းတစ္ခုျပဳလုပ္ရသည္။ ေလယာဥ္ ကြင္းတစ္ခုလံုးရိွ ေျပးလမ္း၊တကၠစီလမ္းမ်ား၊ ရပ္ဆိုက္နားရာေနရာမ်ား၊ ေျမဖို႔ကာ ခင္းထားေသာေနရာမ်ားအတြက္ ျဖတ္ပိုင္းပံု(cross section plan) မ်ားျပဳလုပ္ရသည္။ လမ္းပိုင္းမ်ား ဆက္သြယ္သည့္ေနရာမ်ား(pavement joints)၊ သံကူကြန္ကရစ္ေနရာမ်ား၊အတြက္လည္း အေသးစိတ္ျပဳလုပ္ထားေသာ plan မ်ားရိွရသည္။ ေရစီး၊ေရလာ အေျခအေန မ်ားအတြက္ ေျမပံုဇယားမ်ားအားလည္းေကာင္း၊ ေလယာဥ္ကြင္းတစ္ခုလံုးအား မီးထြန္းလင္းေစရန္အတြက္ အလင္းေပး စနစ္ျပေျမပံုဇယားမ်ားအားလည္းေကာင္း၊ အေဆာက္အဦးမ်ား၏ တည္ေဆာက္ပံု(structure) ျပ ပံုကားခ်ပ္မ်ားကို လည္းေကာင္း အသီးသီးျပင္ဆင္ ဆဲြသားထားရသည္။
ကိုးကား (wikipedia)
ေ၀ဟင္ခ်စ္သူ
www.facebook.com/theuseofforce
No comments:
Post a Comment
မိတ္ေဆြ...အခ်ိန္ေလးရရင္ blogg မွာစာလာဖတ္ပါေနာ္
ဗဟုသုတ ရနိုင္တယ္။