တို႕ဗမာ Dobama
ေက်ာင္းသား၀တၱရား
ေရးသူ၊ ေမာင္ေအာင္ဆန္း၊ ဘီ-ေအ
ၿမန္မာႏိုင္ငံလံုးဆိုင္ရာ၊ သမဂၢအသင္း ဥကၠ႒
အဂၤလိပ္စာေရးဆရာၾကီး ရွိတ္စပီးယားက ကမာၻအလံုးစံုသည္ ဇာတ္ခံုမွ်သာတည္းဟု မိန္.ၿမြတ္ဘူး၏။ ထိုကမာၻဇာတ္ခံု တြင္၊ လူအမ်ိဳးမ်ိဳး၊ အရြယ္အမ်ိဳးမ်ိဳး၊ အတန္းအစားအမ်ိဳးမ်ိဳးတို.သည္ ကိုယ္ အခန္းကို ကိုယ္ကိုင္၍ ဇာတ္ႏိုင္ေအာင္ခင္းသြားရေလသည္။ သို.ၿဖစ္ရာလူတိုင္းလူတိုင္းမွာ သိၾကားတတ္ေသာ အခ်ိန္အရြယ္မွစ၍ ေသသည့္ထိေအာင္ မိမိ၏ အလုပ္ ၀တၱရားအၿဖစ္ရွိ၏။ ထို၀တၱရား ကို ေၾကၿပြန္မွသာလွ်င္ ေလာက၌၊ လူၿဖစ္ရက်ိဳးနပ္ေပမည္။ ကမာၻ၏ ေနာင္ေခတ္ အေမြခံၿဖစ္ၾကေသာ ကၽြန္ေတာ္တို. ေက်ာင္းသားတို.မွာ လည္း အထူးသၿဖင့္ အသက္ ၁၆ႏွစ္၊ ၁၇ႏွစ္မွ အထက္သို.ရွိေသာ ေက်ာင္းသားမ်ားမွာလည္း၊ အဆိုပါ ၀တၱရားဥပေဒမွ မကင္းလႊတ္ၾက ေခ်။
ယင္းသို.ၿဖစ္လွ်င္- ေက်ာင္းသာမ်ား၏ ၀တၱရားသည္ အဘယ္နည္း။
အၿမင္က်ယ္က်ယ္၊ ၾကည့္ေလ့ရွိေသာသူတို.သည္ ေက်ာင္းသားဆိုသည္မွာ တန္းစာက်က္၍ စာေမးပြဲေအာင္ရုံမွ်ဟူ ေသာ အမ်ားအယူအဆ၏ တိမ္းၿခင္း၏အၿဖစ္ကိုသိရွိၾကေလၿပီ။ ထိုအယူအဆကား ေခတ္ေအာက္က်သည့္ အယူမွ်သာ ၿဖစ္ေပသည္။
ပညာေရးကို ကၽြမ္းက်င္ေသာကမာၻ.ပညာရွိတုိ.သည္၊ ေလာကေရး၊ ဓမၼေရးၿပႆနာအရပ္ရပ္တို.ကို စိစစ္ေ၀ဖန္ေၿဖရွင္း တတ္ေသာပညာမွ စာအုပ္စာေပကိုအံ၍ရေသာ အမွတ္သညာႏွစ္ရပ္ကိုခြဲၿခား၍ထားေလသည္။ စာေမးပြဲကိုေအာင္ၿမင္သူသည္ ေလာက စစ္ပြဲတြင္လည္း ေအာင္ၿမင္ႏိုင္သည့္ အရည္အခ်င္းရွိသည့္ဟု မုခ်ဆတ္ဆတ္ မဆိုသာေခ်။ ဤသို.လွ်င္ စာေမးပြဲ၏ အေၾကာင္းသနစ္ကို ေဖာ္ထုတ္လာၾက၏။
An examination of examination စာေမးပြဲမ်ား၏ အက်ိဳးအၿပစ္ စစ္ေဆးခ်က္ဆိုေသာ စာအုပ္တြင္ ဤအခ်က္ကို ရွင္းလင္းၿပသ ထားေပ၏။ စာေမးပြဲတစ္ခု၏ အေၿဖစာရြက္မ်ားကို စာစစ္သူအမ်ိဳးမ်ိဳးအား-စစ္ေဆးေစရာ အေၿဖတစ္ခုတည္းကိုပင္ အမွတ္ ေပးပံုၿခင္း မတူသည္ကို ေတြ.ရေပသည္။ တဖန္ -စာစစ္သူတစ္ဦးတည္း ၎တႏွစ္ခန္.က ဖ်က္ခဲ့ေသာအေၿဖကို ေနာက္ထပ္စစ္ေဆး သည့္အခါ ပထမအမွတ္ေပးပံုႏွင့္ ေနာက္တစ္ခါ အမွတ္ေပးပံုၿခင္းမွာ ကြာၿခားသည္ကို ေတြ.ရေလသည္။ ကမာၻေက်ာ္-ၿပဇာတ္ေရးဆရာ ဘားနာတ္ေရွာကလည္း တရံေသာအခါက အတန္းထဲတြင္ ထိပ္က်ေသာ ေက်ာင္းသားသည္ ေလာကတြင္ ေအာက္ဆံုးထစ္ေရာက္တတ္ သည္ဟု မိန္.ဆိုဖူ၏။
ဤတြင္၊ ကမာၻေက်ာ္ စာေရးဆရာၾကီး၏ အေရးအသားကို ၎ေရးသားသၿဖင့္ ယံုၾကည္ရမည္ဟု မဆိုလို၊ သို.ရာတြင္ ၎ကာ၊ အေၾကာင္းမဲ့ မေရးသားရာ။ ယင္းသို.ၿဖစ္ရကား ကၽြႏ္ုပ္တို.သည္ ကမာၻရာဇ၀င္တြင္ သာဓကအေထာက္အထားမ်ားကိုၾကည့္မည္ ဆိုလွ်င္ ကမာၻထိပ္တန္းက်ေရာက္ေသာ ပုဂၢိဳလ္တို.သည္ စာေမးပြဲမ်ားတြင္ ထိပ္တန္းက်သူခ်ည္း မဟုတ္ေပ။
ဥပမာ အနည္းငယ္ ထုတ္ၿပ ရေသာ္ ယခုေခတ္ ကမာၻ.ထိပ္တန္းသမားမ်ားတြင္၊ ဟစ္တလာႏွင့္ မတ္ဆိုလိုနီ တုိ.သည္၊ ေက်ာင္းမွပင္ေကာင္းစြာမေနခဲ့ၾကရေပ။မဟတၱမဂႏၷီတို.သည္လည္း၊ ေကာလိပ္ေက်ာင္းတြင္း ေရာက္ဖူးရံုမွ်ရွိ၍၊ ေက်ာင္းသား အၿဖစ္ေနစဥ္အခါက-ထူးထူးခၽြန္ခၽြန္မရွိေခ်။ ပန္ဒစ္ဂ်၀ါဟ လာေနရူးသည္လည္း၊ အဂၤလန္ၿပည္ရွိ နာမည္ေက်ာ္ေက်ာင္းႏွင့္ တကၠသိုလ္တို.မွ ေအာင္ၿမင္ခဲ့လွ်င္ကစား။ ေက်ာင္းသားအၿဖစ္ၿဖင္မ်ားစြာ မထူးခၽြန္လွ။ ဘီ-ေအဂုဏ္ထူးတန္းတြင္ ဒုတိယတန္းမွ်သာ ရေလသည္။
သို.ရာတြင္ ထိုအခါက ၎အထက္-ပထမ ရခဲ့ ေသာသူတဦးမွာ၊ ရန္ကုန္တြင္ ပါေမာကၡ တဦး အၿဖစ္ၿဖင့္ ၎ကဲ့သို ေက်ာ္ၾကားၿခင္း မရွိေပ။ အဂၤလိပ္စာေရးဆရာၾကီးမ်ား ၿဖစ္ၾကေသာ ဂိုလ္းစမစ္၊ ဆာ၀ါ လတာစေကာ့-စေသည ပုဂိၢဳလ္တို.မွာလည္း ေက်ာင္းေနစဥ္က ထူးခၽြန္ၿခင္းမရွိ၊ ဆာ၀ါလတာစေကာ့မွာမူ၊ လူငႏြားဟုပင္-ဆရာ၏ အေခၚ ခံရေလသည္။ ဤကား၊ ဥဒါဟရုဏ္ကို အက်ဥ္းမွ် သရုပ္ေပၚေအာင္ၿပလိုက္ၿခင္းေပတည္း။ ဤသို.ၿဖစ္ရၿခင္း၏ အေၾကာင္းကိုစစ္လွ်င္၊ လူသားတဦးတေယာက္၏ တန္ဖိုးကို မည္မွ်ရွိသည္ဟု ခ်ိန္ဆရန္တထစ္ခ်သတ္မွတ္ထားေသာနည္း မရွိေသာေၾကာင့္ ၿဖစ္ေပသည္။
စင္စစ္ေသာ္ကာ. ေက်ာင္းတြင္ တခါမွ်မေနဖူး၍ စာတစ္လံုမွ်မသင္ဖူးသူပင္ ပညာရွိၿဖစ္ႏိုင္၏။ ဤကာၿဖစ္ႏိုင္သည့္ အေၾကာင္းကို အလြန္ဆိုၿခင္းၿဖစ္ေပသည္။ ယခုကမာၻေပၚမွာရွိသည့္ စာအုပ္အားလံုးသည္ အရင္းစစ္လွ်င္ ေလာက၏အေၾကာင္းကို အမ်ိဳး မ်ိဳးမွတ္သားခ်က္မ်ားသာၿဖစ္ေပသည္။ ထိုမွတ္သားခ်က္မ်ားကို ေရးသူမ်ား၏ အာေဘာ္၊ ၎တို.ေရးရာေဒသ၊ ေရးသည့္အခ်ိန္ကာလ စသည္တို.ကိုၾကည့္၍ ေ၀ဖန္ၿပၤီးလွ်င္၊ ေလာကအလုပ္၀တၱရားတြင္ သံုးစြဲတတ္မွသာ စာတတ္အမွန္ၿဖစ္ေပသည္။ အကယ္၍ စာမတတ္သူ သည္၊ ေလာကအမွတ္အသား ေကာင္းမြန္၍ ေနရာခ်တတ္ပါလွ်င္ စာတတ္ေနရန္မလိုေခ်။ ထို.ေၾကာင့္ပင္-မတ္ဆိုလိုနီက၎၏အတၳဳပတၱိ တြင္ ကၽြႏ္ုပ္ ဖတ္ခဲ့ေသာ အၾကီးဆံုးစာအုပ္ကား၊ ကၽြႏ္ုပ္ေနခဲ့၊ ေနဆဲ့ေသာ ေလာကၾကီးပင္တည့္ဟု ေရးထား၏။ ထိုကဲ့သိုစာအုပ္ေပစာမွ ေက်ာ္လြန္ေသာ ပညာကို၊ အဘယ္သို.ရအံ့နည္း။
ထိုပညာစစ္ကိုရရန္၊ လြပ္လပ္စြာေတြးေတားေၿပာဆို ေဆြးေႏြးလုပ္ကိုင္လိုေသာ စိတ္ဓာတ္ကို ေမြးရန္လို၏။ ဤအခ်က္ ကို ပညာေရးကၽြမ္းက်င္သူ ပုဂၢိဳလ္တုိ.က Academic Freedom ပညာသင္ၾကားေရး လြပ္လပ္ခြင့္ဟုေခၚေ၀ၚၾက၏။ ဤအခ်က္ကား၊-ကမာၻ ရာဇ၀င္ကို-တမ်ိဳးတမည္ ေၿပာင္လဲေစသည့္ ရီေနဆန္.ႏွင့္ ရီေဖာင္ေမးရွင္းေခၚ ေခတ္သစ္၀ါဒ၊ ေလာကဓာတ္ပညာ ၿပန္.ပြားရာ အေၾကာင္း ရင္းတည္း။ ဤအခ်က္ကာ- ကၽြႏ္ုပ္တို.၏ ေဂါတမသခင္၊ ေဟာၾကားေသာ ကာလမသုတၱန္ သေဘာအရပင္တည္း။
ထိုလြပ္လပ္စြာေတြးေတားေၿပာဆို ေဆြးေႏြးလုပ္ကိုင္လိုေသာစိတ္ရွိရမည္ဆိုရာတြင္။ ကၽြႏ္ုပ္တို.သည္ မိမိထင္ရာ ေတြး ေတာေၿပာဆိုလုပ္ကိုင္ၿခင္းမဟုတ္ေပ။ ေလာကရွိ လူအေပါင္းတို.သည္ ေရတြင္းထဲရွိ ဖားသူငယ္ကဲ့သို.ေန၍ မၿဖစ္ေပ။ တဦးႏွင့္တဦး ကူး လူးဆက္ဆံရေလသည္။ ယခုေခတ္အခါတြင္ ဤသို.ကူးလူး ဆက္ဆံၿခင္းမွာ၊ ပိုမို၍ပင္ နယ္က်ယ္လာေလသည္။ ယခု-အတိုင္းတိုင္း အ ၿပည္ၿပည္ ၾကံဳေတြ.ေနရေသာ ရွားပါးေရး ေခတ္သည္ ထိုဥပေဒကို လြန္ဆန္၍ ကိုယ္ဘက္၊ ကိုယ္သေဘာကိုသာၿမင္ေသာ၊ ၀ါဒေၾကာင့္ ၿဖစ္ေသာ ကမာၻစစ္ၾကီး၏ ပဲ့တင္သံၿဖစ္ေလသည္။ ထိုသို.ၿဖစ္ရာ လူတိုင္း၊ လူတိုင္း တဦးႏွင့္တဦး အေပါင္းအသင္းသမဂၢရွိမွသာ အမ်ိဳးမ်ိဳး ေသာ အယူအဆ အမွတ္အသားတို.ကို ေတြ.ၿမင္သိရွိရ၍၊ ပိုမိုအၿမင္က်ယ္လာႏိုင္ေလသည္။ သို.-အၿမင္က်ယ္မွတဦးကိုတဦးအနာခံတတ္ ၿခင္း-ေစာင့္မကူညီတတ္ၿခင္း၊ အေၿပာအဆို အေနအထိုင္ၿပဳၿပင္လာၿခင္း၊ စသၿဖင့္-ေလာကလူလုပ္တတ္သည့္ အရည္အခ်င္းမ်ား ရႏိုင္ေလ သည္။
ထိုေၾကာင့္၊ထိုသို.ကူးလူးဆက္ဆံ အၿမင္သန္ေအာင္၊ ေက်ာင္းမ်ား၊ တကၠသိုလ္မ်ားတြင္၊ ေက်ာင္းအိပ္ေက်ာင္းစားထား ၿခင္း၊ အသင္းအပင္းမ်ားေထာင္ၿခင္း စသည္တို.ကို ၿပဳၾကရေလသည္။ သို.ရာတြင္ အေပါင္းအသင္းသမဂၢအတြက္ၿပဳလုပ္ရာတြင္ လြပ္လပ္ စြာ မေၿပာရ မဆိုရ မလုပ္ရ မေဆြးေႏြးရလွ်င္၊ မ်က္စိပိတ္ထားသည္ႏွင့္ တူၿပန္သည္။ သို.ၿဖစ္ရာ ၂ဘက္၊ ၂ခ်က္စံုမွ၊ ပညာေရးအစစ္မည္ ေလသည္။
တဖန္ ယေန.ၿဖစ္ေသာ ေက်ာင္းသားမ်ားသည္ နက္ၿဖန္ၿပည္ၾကီးသားမ်ား ၿဖစ္ၾက၏ဟု၊ ဆိုရိုးစကားရွိ၏။ သို.ၿဖစ္ရာ၊ ၿပည္ၾကီးသားတို.၏ အဂၤါလကၡဏာတို.ႏွင့္ညီေအာင္ အုပ္ခ်ဳပ္နည္း၊ မိမိအခြင့္အေရးအတြက္ တိုက္ခိုက္နည္း၊ စကားေၿပာနည္း၊ စည္းကမ္း ေသ၀ပ္နည္း၊ ကိုယ္လက္ က်န္းမာေရး စသၿဖင့္ နည္းမ်ိဳးစံုေအာင္ အသင္းအပင္မ်ား၊ ရဲတပ္မ်ား၊ ကစားနည္းမ်ားကိုထြင္ၾကရ၏။ ထိုမွ်မက ယခုအခါ တႏိုင္ငံႏွင့္တႏိုင္ငံမွာ ခြဲစိတ္၍မၿဖစ္ႏိုင္။ တရုတ္ၿပည္၊ စပိန္ၿပည္၊ ပါလက္စတိုင္းၿပည္တြင္း အၿဖစ္အပ်က္မ်ားသည္၊ ဤတိုင္းၿပည္ ကိုလည္းေကာင္း၊ ကမာၻယဥ္ေက်းၿခင္းကိုလည္းေကာင္း၊ လူသတၱ၀ါတို.အားလည္းေကာင္း မည္သို.မည္ပံုထိခိုက္မည္ဟု သိႏိုင္ေအာင္ ကမာၻအေၿခကိုလည္း၊ မိမိရရသိရန္လို၏။ ဤသည္တို.ကာ အၾကမ္းမွ် ေက်ာင္းသားတို.ၿပဳလုပ္ရမည့္ ၀တၱရားမ်ားၿဖစ္ၾက၏။
ထိုေၾကာင့္- ကမာၻရွိ ေက်ာင္းသားအေပါင္းတို.သည္ လွဳပ္လွဳပ္ရြရြၿဖစ္၍၊ စစ္မက္တားၿမစ္ေရး၊ အလုပ္လက္မဲ့ပေပ်ာက္ေရး အေၾကာင္းစနစ္ကို ရွာေဖြ ေနၾက၏။ အေၿခအထူးမလွေသာ စပိန္ၿပည္ႏွင့္ တရုတ္ၿပည္တို.တြင္ ေက်ာင္းသားတို.မွာ၊ ကိုယ္ထိလက္ေရာက္ တိုက္ခိုက္ေနၾကရ၏။ ထိုေၾကာင့္ အခ်ိန္ႏွင့္ အခါအေလွ်ာက္လည္း၊ ေက်ာင္းသာဒ၏ ၀တၱရားလည္း ကြဲလာ၏။
ဤၿပဆိုခဲ့ၿပီးေသာ ေက်ာင္းသား၀တၱရားအားလံုး ကိုသိၿမင္သည္ႏွင့္အညီ ေနာင္ေခတ္ ဗမာၿပည္ကို ဖန္တီးမည့္ ေက်ာင္းသားမ်ားသည္၊ ယခုလူမ်ားကဲ့သို. မညီမညြတ္ မလုပ္တတ္၊ မကိုင္ တတ္ မၿဖစ္ရေအာင္၊ ကၽြႏ္ုပ္တို.သည္၊ ယခုအခါ၊ ၿမန္မာႏိုင္ငံလံုးဆိုင္ရာ-ေက်ာင္းသားမ်ားသမဂၢအသင္းၾကီးကိုအထင္အရွားတည္ေထာင္း ထား၏။ ထိုအသင္းကို ၀င္ေရာက္အားေပးရန္မွာ ေက်ာင္းသားတိုင္း တိုင္းၿပည္ခ်စ္စိတ္ရွိေသာသူတိုင္းတို.၏ တာ၀န္၀တၱရားပင္တည္း။
( မႏၱေလးသူရိယ(အမ်ိဳးသားေန. အထူးစာေစာင္)၊ ၁၂၉၉၊ တန္ေဆာင္မုန္းလၿပည့္ေက်ာ္ ၁၀ရက္၊ စာ ၁၇-၁၈။)
“ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္း၏ စာေပလက္ရာ” စာအုပ္မွ ၿပန္လည္ ကူးယူးေဖာ္ၿပသည္။
မွတ္ခ်က္။ ။မူရင္းမွ အခဏ္ ကို အခန္းဟူ၍လည္ေကာင္း၊ စိစစ္ေ၀ဘန္ ကို စိစစ္ေ၀ဖန္ ဟူ၍လည္ေကာင္း၊ တဘန္ ကို တဖန္ ဟူ၍လည္ေကာင္း၊ ေ၀ဘန္ကို ေ၀ဖန္ ဟူ၍လည္ေကာင္း၊ ဘတ္ခဲ့ေသာ ကို ဖတ္ခဲ့ေသာ ဟူ၍လည္ေကာင္း၊ ဘားသူငယ္ ကို ဖားသူငယ္ ဟူ၍လည္ေကာင္း၊ တဘန္ ကို တဖန္ ဟူ၍လည္ေကာင္း၊ ခြဲစပ္ ကို ခြဲစိတ္ ဟူ၍လည္ေကာင္း ၿပဳၿပင္ရံုမွလြဲ၍ နဂိုအတိုင္းၿပန္လည္ တင္ၿပထားပါသည္။
ေရးသူ၊ ေမာင္ေအာင္ဆန္း၊ ဘီ-ေအ
ၿမန္မာႏိုင္ငံလံုးဆိုင္ရာ၊ သမဂၢအသင္း ဥကၠ႒
အဂၤလိပ္စာေရးဆရာၾကီး ရွိတ္စပီးယားက ကမာၻအလံုးစံုသည္ ဇာတ္ခံုမွ်သာတည္းဟု မိန္.ၿမြတ္ဘူး၏။ ထိုကမာၻဇာတ္ခံု တြင္၊ လူအမ်ိဳးမ်ိဳး၊ အရြယ္အမ်ိဳးမ်ိဳး၊ အတန္းအစားအမ်ိဳးမ်ိဳးတို.သည္ ကိုယ္ အခန္းကို ကိုယ္ကိုင္၍ ဇာတ္ႏိုင္ေအာင္ခင္းသြားရေလသည္။ သို.ၿဖစ္ရာလူတိုင္းလူတိုင္းမွာ သိၾကားတတ္ေသာ အခ်ိန္အရြယ္မွစ၍ ေသသည့္ထိေအာင္ မိမိ၏ အလုပ္ ၀တၱရားအၿဖစ္ရွိ၏။ ထို၀တၱရား ကို ေၾကၿပြန္မွသာလွ်င္ ေလာက၌၊ လူၿဖစ္ရက်ိဳးနပ္ေပမည္။ ကမာၻ၏ ေနာင္ေခတ္ အေမြခံၿဖစ္ၾကေသာ ကၽြန္ေတာ္တို. ေက်ာင္းသားတို.မွာ လည္း အထူးသၿဖင့္ အသက္ ၁၆ႏွစ္၊ ၁၇ႏွစ္မွ အထက္သို.ရွိေသာ ေက်ာင္းသားမ်ားမွာလည္း၊ အဆိုပါ ၀တၱရားဥပေဒမွ မကင္းလႊတ္ၾက ေခ်။
ယင္းသို.ၿဖစ္လွ်င္- ေက်ာင္းသာမ်ား၏ ၀တၱရားသည္ အဘယ္နည္း။
အၿမင္က်ယ္က်ယ္၊ ၾကည့္ေလ့ရွိေသာသူတို.သည္ ေက်ာင္းသားဆိုသည္မွာ တန္းစာက်က္၍ စာေမးပြဲေအာင္ရုံမွ်ဟူ ေသာ အမ်ားအယူအဆ၏ တိမ္းၿခင္း၏အၿဖစ္ကိုသိရွိၾကေလၿပီ။ ထိုအယူအဆကား ေခတ္ေအာက္က်သည့္ အယူမွ်သာ ၿဖစ္ေပသည္။
ပညာေရးကို ကၽြမ္းက်င္ေသာကမာၻ.ပညာရွိတုိ.သည္၊ ေလာကေရး၊ ဓမၼေရးၿပႆနာအရပ္ရပ္တို.ကို စိစစ္ေ၀ဖန္ေၿဖရွင္း တတ္ေသာပညာမွ စာအုပ္စာေပကိုအံ၍ရေသာ အမွတ္သညာႏွစ္ရပ္ကိုခြဲၿခား၍ထားေလသည္။ စာေမးပြဲကိုေအာင္ၿမင္သူသည္ ေလာက စစ္ပြဲတြင္လည္း ေအာင္ၿမင္ႏိုင္သည့္ အရည္အခ်င္းရွိသည့္ဟု မုခ်ဆတ္ဆတ္ မဆိုသာေခ်။ ဤသို.လွ်င္ စာေမးပြဲ၏ အေၾကာင္းသနစ္ကို ေဖာ္ထုတ္လာၾက၏။
An examination of examination စာေမးပြဲမ်ား၏ အက်ိဳးအၿပစ္ စစ္ေဆးခ်က္ဆိုေသာ စာအုပ္တြင္ ဤအခ်က္ကို ရွင္းလင္းၿပသ ထားေပ၏။ စာေမးပြဲတစ္ခု၏ အေၿဖစာရြက္မ်ားကို စာစစ္သူအမ်ိဳးမ်ိဳးအား-စစ္ေဆးေစရာ အေၿဖတစ္ခုတည္းကိုပင္ အမွတ္ ေပးပံုၿခင္း မတူသည္ကို ေတြ.ရေပသည္။ တဖန္ -စာစစ္သူတစ္ဦးတည္း ၎တႏွစ္ခန္.က ဖ်က္ခဲ့ေသာအေၿဖကို ေနာက္ထပ္စစ္ေဆး သည့္အခါ ပထမအမွတ္ေပးပံုႏွင့္ ေနာက္တစ္ခါ အမွတ္ေပးပံုၿခင္းမွာ ကြာၿခားသည္ကို ေတြ.ရေလသည္။ ကမာၻေက်ာ္-ၿပဇာတ္ေရးဆရာ ဘားနာတ္ေရွာကလည္း တရံေသာအခါက အတန္းထဲတြင္ ထိပ္က်ေသာ ေက်ာင္းသားသည္ ေလာကတြင္ ေအာက္ဆံုးထစ္ေရာက္တတ္ သည္ဟု မိန္.ဆိုဖူ၏။
ဤတြင္၊ ကမာၻေက်ာ္ စာေရးဆရာၾကီး၏ အေရးအသားကို ၎ေရးသားသၿဖင့္ ယံုၾကည္ရမည္ဟု မဆိုလို၊ သို.ရာတြင္ ၎ကာ၊ အေၾကာင္းမဲ့ မေရးသားရာ။ ယင္းသို.ၿဖစ္ရကား ကၽြႏ္ုပ္တို.သည္ ကမာၻရာဇ၀င္တြင္ သာဓကအေထာက္အထားမ်ားကိုၾကည့္မည္ ဆိုလွ်င္ ကမာၻထိပ္တန္းက်ေရာက္ေသာ ပုဂၢိဳလ္တို.သည္ စာေမးပြဲမ်ားတြင္ ထိပ္တန္းက်သူခ်ည္း မဟုတ္ေပ။
ဥပမာ အနည္းငယ္ ထုတ္ၿပ ရေသာ္ ယခုေခတ္ ကမာၻ.ထိပ္တန္းသမားမ်ားတြင္၊ ဟစ္တလာႏွင့္ မတ္ဆိုလိုနီ တုိ.သည္၊ ေက်ာင္းမွပင္ေကာင္းစြာမေနခဲ့ၾကရေပ။မဟတၱမဂႏၷီတို.သည္လည္း၊ ေကာလိပ္ေက်ာင္းတြင္း ေရာက္ဖူးရံုမွ်ရွိ၍၊ ေက်ာင္းသား အၿဖစ္ေနစဥ္အခါက-ထူးထူးခၽြန္ခၽြန္မရွိေခ်။ ပန္ဒစ္ဂ်၀ါဟ လာေနရူးသည္လည္း၊ အဂၤလန္ၿပည္ရွိ နာမည္ေက်ာ္ေက်ာင္းႏွင့္ တကၠသိုလ္တို.မွ ေအာင္ၿမင္ခဲ့လွ်င္ကစား။ ေက်ာင္းသားအၿဖစ္ၿဖင္မ်ားစြာ မထူးခၽြန္လွ။ ဘီ-ေအဂုဏ္ထူးတန္းတြင္ ဒုတိယတန္းမွ်သာ ရေလသည္။
သို.ရာတြင္ ထိုအခါက ၎အထက္-ပထမ ရခဲ့ ေသာသူတဦးမွာ၊ ရန္ကုန္တြင္ ပါေမာကၡ တဦး အၿဖစ္ၿဖင့္ ၎ကဲ့သို ေက်ာ္ၾကားၿခင္း မရွိေပ။ အဂၤလိပ္စာေရးဆရာၾကီးမ်ား ၿဖစ္ၾကေသာ ဂိုလ္းစမစ္၊ ဆာ၀ါ လတာစေကာ့-စေသည ပုဂိၢဳလ္တို.မွာလည္း ေက်ာင္းေနစဥ္က ထူးခၽြန္ၿခင္းမရွိ၊ ဆာ၀ါလတာစေကာ့မွာမူ၊ လူငႏြားဟုပင္-ဆရာ၏ အေခၚ ခံရေလသည္။ ဤကား၊ ဥဒါဟရုဏ္ကို အက်ဥ္းမွ် သရုပ္ေပၚေအာင္ၿပလိုက္ၿခင္းေပတည္း။ ဤသို.ၿဖစ္ရၿခင္း၏ အေၾကာင္းကိုစစ္လွ်င္၊ လူသားတဦးတေယာက္၏ တန္ဖိုးကို မည္မွ်ရွိသည္ဟု ခ်ိန္ဆရန္တထစ္ခ်သတ္မွတ္ထားေသာနည္း မရွိေသာေၾကာင့္ ၿဖစ္ေပသည္။
စင္စစ္ေသာ္ကာ. ေက်ာင္းတြင္ တခါမွ်မေနဖူး၍ စာတစ္လံုမွ်မသင္ဖူးသူပင္ ပညာရွိၿဖစ္ႏိုင္၏။ ဤကာၿဖစ္ႏိုင္သည့္ အေၾကာင္းကို အလြန္ဆိုၿခင္းၿဖစ္ေပသည္။ ယခုကမာၻေပၚမွာရွိသည့္ စာအုပ္အားလံုးသည္ အရင္းစစ္လွ်င္ ေလာက၏အေၾကာင္းကို အမ်ိဳး မ်ိဳးမွတ္သားခ်က္မ်ားသာၿဖစ္ေပသည္။ ထိုမွတ္သားခ်က္မ်ားကို ေရးသူမ်ား၏ အာေဘာ္၊ ၎တို.ေရးရာေဒသ၊ ေရးသည့္အခ်ိန္ကာလ စသည္တို.ကိုၾကည့္၍ ေ၀ဖန္ၿပၤီးလွ်င္၊ ေလာကအလုပ္၀တၱရားတြင္ သံုးစြဲတတ္မွသာ စာတတ္အမွန္ၿဖစ္ေပသည္။ အကယ္၍ စာမတတ္သူ သည္၊ ေလာကအမွတ္အသား ေကာင္းမြန္၍ ေနရာခ်တတ္ပါလွ်င္ စာတတ္ေနရန္မလိုေခ်။ ထို.ေၾကာင့္ပင္-မတ္ဆိုလိုနီက၎၏အတၳဳပတၱိ တြင္ ကၽြႏ္ုပ္ ဖတ္ခဲ့ေသာ အၾကီးဆံုးစာအုပ္ကား၊ ကၽြႏ္ုပ္ေနခဲ့၊ ေနဆဲ့ေသာ ေလာကၾကီးပင္တည့္ဟု ေရးထား၏။ ထိုကဲ့သိုစာအုပ္ေပစာမွ ေက်ာ္လြန္ေသာ ပညာကို၊ အဘယ္သို.ရအံ့နည္း။
ထိုပညာစစ္ကိုရရန္၊ လြပ္လပ္စြာေတြးေတားေၿပာဆို ေဆြးေႏြးလုပ္ကိုင္လိုေသာ စိတ္ဓာတ္ကို ေမြးရန္လို၏။ ဤအခ်က္ ကို ပညာေရးကၽြမ္းက်င္သူ ပုဂၢိဳလ္တုိ.က Academic Freedom ပညာသင္ၾကားေရး လြပ္လပ္ခြင့္ဟုေခၚေ၀ၚၾက၏။ ဤအခ်က္ကား၊-ကမာၻ ရာဇ၀င္ကို-တမ်ိဳးတမည္ ေၿပာင္လဲေစသည့္ ရီေနဆန္.ႏွင့္ ရီေဖာင္ေမးရွင္းေခၚ ေခတ္သစ္၀ါဒ၊ ေလာကဓာတ္ပညာ ၿပန္.ပြားရာ အေၾကာင္း ရင္းတည္း။ ဤအခ်က္ကာ- ကၽြႏ္ုပ္တို.၏ ေဂါတမသခင္၊ ေဟာၾကားေသာ ကာလမသုတၱန္ သေဘာအရပင္တည္း။
ထိုလြပ္လပ္စြာေတြးေတားေၿပာဆို ေဆြးေႏြးလုပ္ကိုင္လိုေသာစိတ္ရွိရမည္ဆိုရာတြင္။ ကၽြႏ္ုပ္တို.သည္ မိမိထင္ရာ ေတြး ေတာေၿပာဆိုလုပ္ကိုင္ၿခင္းမဟုတ္ေပ။ ေလာကရွိ လူအေပါင္းတို.သည္ ေရတြင္းထဲရွိ ဖားသူငယ္ကဲ့သို.ေန၍ မၿဖစ္ေပ။ တဦးႏွင့္တဦး ကူး လူးဆက္ဆံရေလသည္။ ယခုေခတ္အခါတြင္ ဤသို.ကူးလူး ဆက္ဆံၿခင္းမွာ၊ ပိုမို၍ပင္ နယ္က်ယ္လာေလသည္။ ယခု-အတိုင္းတိုင္း အ ၿပည္ၿပည္ ၾကံဳေတြ.ေနရေသာ ရွားပါးေရး ေခတ္သည္ ထိုဥပေဒကို လြန္ဆန္၍ ကိုယ္ဘက္၊ ကိုယ္သေဘာကိုသာၿမင္ေသာ၊ ၀ါဒေၾကာင့္ ၿဖစ္ေသာ ကမာၻစစ္ၾကီး၏ ပဲ့တင္သံၿဖစ္ေလသည္။ ထိုသို.ၿဖစ္ရာ လူတိုင္း၊ လူတိုင္း တဦးႏွင့္တဦး အေပါင္းအသင္းသမဂၢရွိမွသာ အမ်ိဳးမ်ိဳး ေသာ အယူအဆ အမွတ္အသားတို.ကို ေတြ.ၿမင္သိရွိရ၍၊ ပိုမိုအၿမင္က်ယ္လာႏိုင္ေလသည္။ သို.-အၿမင္က်ယ္မွတဦးကိုတဦးအနာခံတတ္ ၿခင္း-ေစာင့္မကူညီတတ္ၿခင္း၊ အေၿပာအဆို အေနအထိုင္ၿပဳၿပင္လာၿခင္း၊ စသၿဖင့္-ေလာကလူလုပ္တတ္သည့္ အရည္အခ်င္းမ်ား ရႏိုင္ေလ သည္။
ထိုေၾကာင့္၊ထိုသို.ကူးလူးဆက္ဆံ အၿမင္သန္ေအာင္၊ ေက်ာင္းမ်ား၊ တကၠသိုလ္မ်ားတြင္၊ ေက်ာင္းအိပ္ေက်ာင္းစားထား ၿခင္း၊ အသင္းအပင္းမ်ားေထာင္ၿခင္း စသည္တို.ကို ၿပဳၾကရေလသည္။ သို.ရာတြင္ အေပါင္းအသင္းသမဂၢအတြက္ၿပဳလုပ္ရာတြင္ လြပ္လပ္ စြာ မေၿပာရ မဆိုရ မလုပ္ရ မေဆြးေႏြးရလွ်င္၊ မ်က္စိပိတ္ထားသည္ႏွင့္ တူၿပန္သည္။ သို.ၿဖစ္ရာ ၂ဘက္၊ ၂ခ်က္စံုမွ၊ ပညာေရးအစစ္မည္ ေလသည္။
တဖန္ ယေန.ၿဖစ္ေသာ ေက်ာင္းသားမ်ားသည္ နက္ၿဖန္ၿပည္ၾကီးသားမ်ား ၿဖစ္ၾက၏ဟု၊ ဆိုရိုးစကားရွိ၏။ သို.ၿဖစ္ရာ၊ ၿပည္ၾကီးသားတို.၏ အဂၤါလကၡဏာတို.ႏွင့္ညီေအာင္ အုပ္ခ်ဳပ္နည္း၊ မိမိအခြင့္အေရးအတြက္ တိုက္ခိုက္နည္း၊ စကားေၿပာနည္း၊ စည္းကမ္း ေသ၀ပ္နည္း၊ ကိုယ္လက္ က်န္းမာေရး စသၿဖင့္ နည္းမ်ိဳးစံုေအာင္ အသင္းအပင္မ်ား၊ ရဲတပ္မ်ား၊ ကစားနည္းမ်ားကိုထြင္ၾကရ၏။ ထိုမွ်မက ယခုအခါ တႏိုင္ငံႏွင့္တႏိုင္ငံမွာ ခြဲစိတ္၍မၿဖစ္ႏိုင္။ တရုတ္ၿပည္၊ စပိန္ၿပည္၊ ပါလက္စတိုင္းၿပည္တြင္း အၿဖစ္အပ်က္မ်ားသည္၊ ဤတိုင္းၿပည္ ကိုလည္းေကာင္း၊ ကမာၻယဥ္ေက်းၿခင္းကိုလည္းေကာင္း၊ လူသတၱ၀ါတို.အားလည္းေကာင္း မည္သို.မည္ပံုထိခိုက္မည္ဟု သိႏိုင္ေအာင္ ကမာၻအေၿခကိုလည္း၊ မိမိရရသိရန္လို၏။ ဤသည္တို.ကာ အၾကမ္းမွ် ေက်ာင္းသားတို.ၿပဳလုပ္ရမည့္ ၀တၱရားမ်ားၿဖစ္ၾက၏။
ထိုေၾကာင့္- ကမာၻရွိ ေက်ာင္းသားအေပါင္းတို.သည္ လွဳပ္လွဳပ္ရြရြၿဖစ္၍၊ စစ္မက္တားၿမစ္ေရး၊ အလုပ္လက္မဲ့ပေပ်ာက္ေရး အေၾကာင္းစနစ္ကို ရွာေဖြ ေနၾက၏။ အေၿခအထူးမလွေသာ စပိန္ၿပည္ႏွင့္ တရုတ္ၿပည္တို.တြင္ ေက်ာင္းသားတို.မွာ၊ ကိုယ္ထိလက္ေရာက္ တိုက္ခိုက္ေနၾကရ၏။ ထိုေၾကာင့္ အခ်ိန္ႏွင့္ အခါအေလွ်ာက္လည္း၊ ေက်ာင္းသာဒ၏ ၀တၱရားလည္း ကြဲလာ၏။
ဤၿပဆိုခဲ့ၿပီးေသာ ေက်ာင္းသား၀တၱရားအားလံုး ကိုသိၿမင္သည္ႏွင့္အညီ ေနာင္ေခတ္ ဗမာၿပည္ကို ဖန္တီးမည့္ ေက်ာင္းသားမ်ားသည္၊ ယခုလူမ်ားကဲ့သို. မညီမညြတ္ မလုပ္တတ္၊ မကိုင္ တတ္ မၿဖစ္ရေအာင္၊ ကၽြႏ္ုပ္တို.သည္၊ ယခုအခါ၊ ၿမန္မာႏိုင္ငံလံုးဆိုင္ရာ-ေက်ာင္းသားမ်ားသမဂၢအသင္းၾကီးကိုအထင္အရွားတည္ေထာင္း ထား၏။ ထိုအသင္းကို ၀င္ေရာက္အားေပးရန္မွာ ေက်ာင္းသားတိုင္း တိုင္းၿပည္ခ်စ္စိတ္ရွိေသာသူတိုင္းတို.၏ တာ၀န္၀တၱရားပင္တည္း။
( မႏၱေလးသူရိယ(အမ်ိဳးသားေန. အထူးစာေစာင္)၊ ၁၂၉၉၊ တန္ေဆာင္မုန္းလၿပည့္ေက်ာ္ ၁၀ရက္၊ စာ ၁၇-၁၈။)
“ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္း၏ စာေပလက္ရာ” စာအုပ္မွ ၿပန္လည္ ကူးယူးေဖာ္ၿပသည္။
မွတ္ခ်က္။ ။မူရင္းမွ အခဏ္ ကို အခန္းဟူ၍လည္ေကာင္း၊ စိစစ္ေ၀ဘန္ ကို စိစစ္ေ၀ဖန္ ဟူ၍လည္ေကာင္း၊ တဘန္ ကို တဖန္ ဟူ၍လည္ေကာင္း၊ ေ၀ဘန္ကို ေ၀ဖန္ ဟူ၍လည္ေကာင္း၊ ဘတ္ခဲ့ေသာ ကို ဖတ္ခဲ့ေသာ ဟူ၍လည္ေကာင္း၊ ဘားသူငယ္ ကို ဖားသူငယ္ ဟူ၍လည္ေကာင္း၊ တဘန္ ကို တဖန္ ဟူ၍လည္ေကာင္း၊ ခြဲစပ္ ကို ခြဲစိတ္ ဟူ၍လည္ေကာင္း ၿပဳၿပင္ရံုမွလြဲ၍ နဂိုအတိုင္းၿပန္လည္ တင္ၿပထားပါသည္။
No comments:
Post a Comment
မိတ္ေဆြ...အခ်ိန္ေလးရရင္ blogg မွာစာလာဖတ္ပါေနာ္
ဗဟုသုတ ရနိုင္တယ္။