တို႕ဗမာ Dobama
ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ ေပၚေပါက္လာျခင္း ........................................
၁၉၂၀ျပည့္ႏွစ္ မတိုင္မီအထိ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ တကၠသိုလ္ေက်ာင္းအဆင့္ မရွိခဲ့ေပ။ ရန္ကုန္ ေကာလိပ္ႏွင့္ ဂ်ပ္ဆင္ေကာလိပ္ အေနျဖင့္သာ ထူေထာင္ေပးထားၿပီး အိႏၵိယႏိုင္ငံ ကာလကတၱား တကၠသိုလ္၏ လက္ေအာက္ခံ ေကာလိပ္မ်ား အေနျဖင့္သာ ဖြင့္လွစ္ခဲ့ၾက ရသည္။ ကာလကတၱားလက္ေအာက္ခံ ေကာလိပ္မ်ား ျဖစ္သျဖင့္လည္း ထိုေက်ာင္းက ခ်မွတ္ထားသည့္ စည္းမ်ဥ္းမ်ားကို လိုက္နာၾကရသည္။ ကိုယ့္ႏိုင္ငံကိုယ့္လူမ်ဳိး ကိုယ္ဓေလ့ႏွင့္ မကိုက္ညီေသာ စည္းမ်ဥ္း မ်ားကို လိုက္နာေနၾကရသျဖင့္ ျမန္မာတို႔ စိတ္ထဲတြင္ သီးျခားလြတ္လပ္ေသာ တကၠသိုလ္တစ္ခု ျဖစ္ရန္ လိုလားခဲ့ၾကသည္။
၁၈၉၆ ခုႏွစ္တြင္ မစၥတာေတာ္စိန္ခို က ျမန္မာႏိုင္ငံ ရန္ကုန္ၿမဳိ႕တြင္ သီးျခား တကၠသိုလ္တစ္ခု တည္ေထာင္သင့္ေၾကာင္း လႈံ႕ေဆာ္ေျပာၾကားခဲ့သည္။ သို႔ေသာ္ ၿဗိတိသွ် အစိုးရသည္ ၁၉၀၇ ခုႏွစ္တိုင္ေအာင္ စီစဥ္ ေပးျခင္းမရွိေပ။
၁၉၀၉ ခုႏွစ္တြင္ ရန္ကုန္ေကာလိပ္ ၌ ေက်ာင္းသား ၂၀၈ ဦးသာရွိၿပီး၊ ဂ်ပ္ဆင္ ေကာလိပ္တြင္ ေက်ာင္းသား ၃၆ ဦးမွ်သာ ရွိေသးေသာေၾကာင့္ တကၠသိုလ္တစ္ခု ထူေထာင္ရေလာက္ေအာင္ ေက်ာင္းသား အင္အားမႀကီးမားေသးဟု ပညာေရး ဆင္ဒီကိတ္က ဆုံးျဖတ္ခဲ့သည္။
၁၉၁၂ - ၁၃ ခုႏွစ္တြင္ အိႏၵိယအစိုးရ ဘ႑ာေရးဌာနမွဴး ဆာစပင္ဆာဟာကုတ္ ဘတၱလာက ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ ထူေထာင္ရန္ အတြက္ ေငြက်ပ္ရွစ္သိန္း ထုတ္ေပးမည္ဟု ေၾကညာခဲ့သည္။ ၁၉၁၃ ခုႏွစ္တြင္ ျမန္မာႏိုင္ငံဒုတိယ ဘုရင္ခံ ဆာဟာေဗးအဒမ္ဆင္က ပညာေရး ဆင္ဒီကိတ္ေရးဆြဲထားသည့္ ျမန္မာႏိုင္ငံ တကၠသိုလ္ဥပေဒၾကမ္းကို အိႏၵိယအစိုးရထံ တင္သြင္းခဲ့သည္။
၁၉၁၅ ခုႏွစ္တြင္ ရန္ကုန္ေကာလိပ္၌ ေက်ာင္းသား ၅၆၇ ဦးႏွင့္ ဂ်ပ္ဆင္ေကာလိပ္ တြင္ ေက်ာင္းသား ၇၈ ဦးရွိလာသည္။ တိုးတက္မ်ားျပားလာသည့္ ေက်ာင္းသား ဦးေရအရ တကၠသိုလ္တစ္ခု ထူေထာင္ေပးရန္ လိုအပ္လာသည္။ ထိုစဥ္က ပထမကမၻာစစ္ေၾကာင့္ ၿဗိတိသွ်အစိုးရမွာ ေငြေၾကးအလြန္ က်ပ္တည္းေနသျဖင့္ ဥပေဒၾကမ္းကို စဥ္းစားေပးႏိုင္ သည့္ အေနအထားတြင္မရွိခဲ့ေပ။ သို႔ေသာ္ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ ျဖစ္ေျမာက္ေရး အထူး ေကာ္မတီသည္ ၁၉၁၉ ခုႏွစ္ မတ္လ ၂၇ ရက္ေန႔တြင္ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ ဖြဲ႕စည္းပုံ အစီရင္ခံစာကို ပညာမင္းႀကီးမက္ဟန္းတား ထံတင္ျပႏိုင္ခဲ့သည္။ ပညာမင္းႀကီးသည္ အိႏၵိယႏိုင္ငံမွ ပညာေရးကြၽမ္းက်င္သူ ငါးဦးႏွင့္ မဒရပ္ တကၠသိုလ္မွ ေမာ္ကြန္းထိန္း မစၥတာ အက္ဖ္ဒ်ဴစဗာရီတို႔ကို ဖိတ္ေခၚၿပီး ေငြေၾကး ေျမာက္ျမားစြာေပးကာ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ အက္ဥပေဒ အထူးေကာ္မတီ၏ အစီရင္ ခံစာကို ေရးဆြဲေစခဲ့သည္။ ထိုခုနစ္ဦး ျပဳစုထားသည့္ အစီရင္ ခံစာကို ထိုႏွစ္တြင္ပင္ အိႏၵိယဗဟို အစိုးရထံ ပို႔လိုက္သည္။ အိႏၵိယအစိုးရကလည္း အတည္ျပဳၿပီးေနာက္ အဂၤလန္အုပ္ခ်ဳပ္ေရး ဌာနဝန္ႀကီးထံတစ္ဆင့္ ျပန္လည္ပို႔ေပးလိုက္ သည္။ ဝန္ႀကီးကလည္း ထိုဥပေဒကို ထပ္မံ အတည္ျပဳၿပီး ျမန္မာျပည္ဘုရင္ခံ ဆာရယ္ ဂ်ီနယ္ဟင္နရီကရက္ေဒါက္ထံ ျပန္ပို႔လိုက္သျဖင့္ ျမန္မာျပည္ ဥပေဒျပဳအဖြဲ႕ အေနျဖင့္ လက္ခံလိုက္ရေလေတာ့သည္။
၁၉၂၀ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ ဥပေဒ ၾကမ္းတြင္
၁။ ျမန္မာျပည္တြင္ တကၠသိုလ္တစ္ခု တည္းသာရွိရမည္။ တကၠသိုလ္လက္ေအာက္ တြင္ ေကာလိပ္ေက်ာင္း တစ္ေက်ာင္းသာ ရွိရမည္။
၂။ ထိုေကာလိပ္သည္ ရန္ကုန္မွာ သာရွိရမည္။
၃။ ေကာလိပ္ေက်ာင္းသားမ်ားသည္ ေက်ာင္းအိပ္ေက်ာင္းစားအျဖစ္ ေနရမည္။
၄။ တကၠသိုလ္ဝင္ စာေမးပြဲမထားဘဲ အစိုးရကျပဳလုပ္ေသာ ဆယ္တန္းစာေမးပြဲကို ေအာင္ရမည္။ ဆယ္တန္းစာေမးပြဲတြင္ အဂၤလိပ္ဘာသာႏွင့္ အျခားဘာသာတစ္ခု တြင္ ထူးခြၽန္စြာေအာင္ျမင္မွသာ တကၠသိုလ္ ဝင္ခြင့္ရမည္။
၅။ ဆယ္တန္းေအာင္၍ တကၠသိုလ္ ဝင္ခြင့္ရေသာ္လည္း တကၠသိုလ္ပညာရပ္ မ်ားကို တစ္ခါတည္းစ၍ မသင္ရေသးဘဲ တကၠသိုလ္ပညာရပ္မ်ားကို ေကာင္းစြာ လိုက္ႏိုင္ရန္ ျပင္ဆင္မႈအတန္းတြင္ တစ္ႏွစ္ ေနရမည္။
၆။ ထိုျပင္ဆင္မႈ အတန္းတြင္ တစ္ႏွစ္ ေနၿပီးေသာ္လည္း တကၠသိုလ္ပညာကို လိုက္ႏိုင္ရန္ အရည္အခ်င္း မမီေသးလွ်င္ တကၠသိုလ္ပညာကို ဆက္လက္သင္ခြင့္ ရမည္မဟုတ္။
၇။ ေရးေျဖစာေမးပြဲအျပင္ ႏႈတ္ေျဖ စာေမးပြဲလည္း ျပဳလုပ္မည္။
၈။ ဝိဇၨာဘြဲ႕ႏွင့္ သိပၸံဘြဲ႕စာေမးပြဲကို ဂုဏ္ထူးႏွင့္ ေအာင္ေသာသူမွသာ မဟာ ဝိဇၨာ၊ မဟာသိပၸံစာေမးပြဲ ဝင္ေရာက္ေျဖဆိုခြင့္ ရွိသည္။ ဝိဇၨာဘြဲ႕ႏွင့္ သိပၸံဘြဲ႕စာေမးပြဲကို ႐ိုး႐ိုးေအာင္႐ုံမွ်ႏွင့္ မဟာဝိဇၨာ၊ မဟာသိပၸံ စာေမးပြဲမဝင္ႏိုင္။
၉။ ဂုဏ္ထူးတန္းစာေမးပြဲကို ဥပစာ တန္းေအာင္ၿပီး သုံးႏွစ္ၾကာမွဝင္ရမည္။
၁ဝ။ ဂုဏ္ထူးတန္းကို တစ္ခါဝင္ ေရာက္ေျဖဆို၍ မေအာင္ျမင္လွ်င္ ေနာက္ ထပ္ ဝင္ခြင့္ျပဳမည္မဟုတ္။
ထိုအခ်က္မ်ားသည္ တကၠသိုလ္ပညာကို ျမန္မာတိုင္းရင္းသားအမ်ားစု သင္ၾကားခြင့္မရေစရန္ ခ်ဳပ္ခ်ယ္ထားသည္ဟု ျမန္မာအမ်ားစုက ယူဆခဲ့ၾကသည္။ ထို႔ျပင္ ရန္ကုန္ေကာလိပ္ႏွင့္ ဂ်ပ္ဆင္ ေကာလိပ္တို႔သည္ ဥပေဒၾကမ္းအတည္ ျဖစ္ၿပီးေနာက္ ငါးႏွစ္အတြင္း မပူးေပါင္း ႏိုင္ခဲ့လွ်င္ ထိုေကာလိပ္ေက်ာင္းႏွစ္ေက်ာင္း အျပင္ အျခားေကာလိပ္မ်ားကိုလည္း တကၠသိုလ္၏ အအုပ္ခ်ဳပ္ခံျဖစ္ခြင့္အား ျမန္မာျပည္ ဘုရင္ခံက ေပးရမည္ဆိုသည့္ ျပ႒ာန္းခ်က္မွာလည္း ေနာက္ထပ္ ေကာ္မတီ၏ ျဖည့္စြက္ခ်က္ျဖစ္ၿပီး မလိုအပ္ ဟုဆိုကာ ကန္႔ကြက္ခဲ့ၾကသည္။ ဥပေဒအရ အစိုးရသည္ တကၠသိုလ္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးတြင္ အခြင့္အာဏာမ်ားစြာ ယူထားသည္ဟုဆိုရမည္။ တကၠသိုလ္ဝင္ခြင့္ သည္ တကၠသိုလ္ဆီးနိတ္အဖြဲ႕၏ဆုံးျဖတ္ ခ်က္အတိုင္းသာရွိသင့္ၿပီး အိႏၵိယအစိုးရ အေနျဖင့္ ဝင္ေရာက္စြက္ဖက္ရန္ မလိုဟု ယူဆသည္။
ၿဗိတိသွ်အစိုးရသည္ ျပည္သူတို႔ ကန္႔ကြက္ေနသည့္ၾကားမွ ၁၉၂၀ျပည့္ႏွစ္ ဇူလိုင္လ ၁၂ ရက္ေန႔တြင္ က်င္းပသည့္ ဥပေဒျပဳအဖြဲ႕ အစည္းအေဝးတြင္ ပညာ မင္းႀကီးမက္ဟန္းတားက ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ အက္ဥပေဒၾကမ္းကို တင္သြင္းၿပီး မင္းတိုင္ပင္ အမတ္ဦးေမေအာင္က ေထာက္ခံခဲ့သည္။ ဥပေဒျပဳ အမတ္မ်ားျဖစ္သည့္ ဦးခ်စ္ေဖ၊ ဦးျမင့္ႏွင့္ ဦးလွေဖတို႔က ရန္ကုန္ တကၠသိုလ္ အက္ဥပေဒၾကမ္းကို ေဝဖန္ ကန္႔ကြက္ခဲ့ၾကသည္။ သူတို႔က ရန္ကုန္ တကၠသိုလ္ကို တစ္စည္းတစ္လုံးတည္း ေပါင္းစည္းထားသည့္စနစ္ျဖင့္ မထူေထာင္ဘဲ အျခားေကာလိပ္မ်ားကလည္း ဆက္သြယ္ ပါဝင္ေစသည့္စနစ္ျဖင့္ ထူေထာင္ရန္ အႀကံ ျပဳခဲ့ၾကသည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံေဒသအသီးသီး တြင္ တကၠသိုလ္ေကာလိပ္ခြဲမ်ား ဖြင့္ခြင့္ရျခင္းျဖင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံ တိုင္းရင္းသားမ်ား ပညာ ေလ့လာဆည္းပူးခြင့္ ရရွိေစရန္ျဖစ္သည္။
ခ်ဳပ္ခ်ယ္ကန္႔သတ္ခ်က္ မ်ားစြာ ပါေနသည့္ ၁၉၂၀ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ ဥပေဒ ၾကမ္းကို ျမန္မာျပည္သူတို႔က ကန္႔ကြက္ခဲ့ ၾကသည္။ ၁၉၂၀ ျပည့္ႏွစ္ ဇူလိုင္လ ၃၁ ရက္ေန႔တြင္ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ ဥပေဒၾကမ္း ကို ကန္႔ကြက္သည့္ လူထုအစည္းအေဝးႀကီးကို ဂ်ဴဗလီေဟာတြင္ က်င္းပခဲ့သည္။ ထိုလူထုအစည္းအေဝးႀကီးက ရန္ကုန္ တကၠသိုလ္ဥပေဒၾကမ္းကို ေရႊ႕ဆိုင္းထားရန္ ဆုံးျဖတ္ခဲ့ၾကသည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံ ဥပေဒျပဳအဖြဲ႕သည္ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ဥပေဒၾကမ္း အတည္ျပဳေရးအတြက္ မဲခြဲ ဆုံးျဖတ္ခဲ့ၾကသည္။ အမ်ားစု သေဘာတူညီခ်က္အရ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ အက္ဥပေဒ အတည္ျဖစ္လာသည္။ ဥပေဒျပဳ အဖြဲ႕ အတည္ျပဳခဲ့သည့္အတြက္ ဒုတိယဘုရင္ခံ ဆာရယ္ဂ်ီနယ္ဟင္နရီကရက္ေဒါက္သည္ ထိုဥပေဒကို ၁၉၂၀ ျပည့္ႏွစ္ စက္တင္ဘာလ ၂၆ ရက္ေန႔တြင္ သေဘာတူေၾကာင္းလက္မွတ္ ေရးထိုးခဲ့ၿပီး အိႏၵိယဘုရင္ခံခ်ဳပ္ ကလည္း ၁၉၂၀ ျပည့္ႏွစ္ ေအာက္တိုဘာလ ၂၄ ရက္ ေန႔တြင္ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ အက္ဥပေဒကို လက္ခံအတည္ျပဳလိုက္သည္။
R The Voice Weekly
၁၉၂၀ျပည့္ႏွစ္ မတိုင္မီအထိ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ တကၠသိုလ္ေက်ာင္းအဆင့္ မရွိခဲ့ေပ။ ရန္ကုန္ ေကာလိပ္ႏွင့္ ဂ်ပ္ဆင္ေကာလိပ္ အေနျဖင့္သာ ထူေထာင္ေပးထားၿပီး အိႏၵိယႏိုင္ငံ ကာလကတၱား တကၠသိုလ္၏ လက္ေအာက္ခံ ေကာလိပ္မ်ား အေနျဖင့္သာ ဖြင့္လွစ္ခဲ့ၾက ရသည္။ ကာလကတၱားလက္ေအာက္ခံ ေကာလိပ္မ်ား ျဖစ္သျဖင့္လည္း ထိုေက်ာင္းက ခ်မွတ္ထားသည့္ စည္းမ်ဥ္းမ်ားကို လိုက္နာၾကရသည္။ ကိုယ့္ႏိုင္ငံကိုယ့္လူမ်ဳိး ကိုယ္ဓေလ့ႏွင့္ မကိုက္ညီေသာ စည္းမ်ဥ္း မ်ားကို လိုက္နာေနၾကရသျဖင့္ ျမန္မာတို႔ စိတ္ထဲတြင္ သီးျခားလြတ္လပ္ေသာ တကၠသိုလ္တစ္ခု ျဖစ္ရန္ လိုလားခဲ့ၾကသည္။
၁၈၉၆ ခုႏွစ္တြင္ မစၥတာေတာ္စိန္ခို က ျမန္မာႏိုင္ငံ ရန္ကုန္ၿမဳိ႕တြင္ သီးျခား တကၠသိုလ္တစ္ခု တည္ေထာင္သင့္ေၾကာင္း လႈံ႕ေဆာ္ေျပာၾကားခဲ့သည္။ သို႔ေသာ္ ၿဗိတိသွ် အစိုးရသည္ ၁၉၀၇ ခုႏွစ္တိုင္ေအာင္ စီစဥ္ ေပးျခင္းမရွိေပ။
၁၉၀၉ ခုႏွစ္တြင္ ရန္ကုန္ေကာလိပ္ ၌ ေက်ာင္းသား ၂၀၈ ဦးသာရွိၿပီး၊ ဂ်ပ္ဆင္ ေကာလိပ္တြင္ ေက်ာင္းသား ၃၆ ဦးမွ်သာ ရွိေသးေသာေၾကာင့္ တကၠသိုလ္တစ္ခု ထူေထာင္ရေလာက္ေအာင္ ေက်ာင္းသား အင္အားမႀကီးမားေသးဟု ပညာေရး ဆင္ဒီကိတ္က ဆုံးျဖတ္ခဲ့သည္။
၁၉၁၂ - ၁၃ ခုႏွစ္တြင္ အိႏၵိယအစိုးရ ဘ႑ာေရးဌာနမွဴး ဆာစပင္ဆာဟာကုတ္ ဘတၱလာက ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ ထူေထာင္ရန္ အတြက္ ေငြက်ပ္ရွစ္သိန္း ထုတ္ေပးမည္ဟု ေၾကညာခဲ့သည္။ ၁၉၁၃ ခုႏွစ္တြင္ ျမန္မာႏိုင္ငံဒုတိယ ဘုရင္ခံ ဆာဟာေဗးအဒမ္ဆင္က ပညာေရး ဆင္ဒီကိတ္ေရးဆြဲထားသည့္ ျမန္မာႏိုင္ငံ တကၠသိုလ္ဥပေဒၾကမ္းကို အိႏၵိယအစိုးရထံ တင္သြင္းခဲ့သည္။
၁၉၁၅ ခုႏွစ္တြင္ ရန္ကုန္ေကာလိပ္၌ ေက်ာင္းသား ၅၆၇ ဦးႏွင့္ ဂ်ပ္ဆင္ေကာလိပ္ တြင္ ေက်ာင္းသား ၇၈ ဦးရွိလာသည္။ တိုးတက္မ်ားျပားလာသည့္ ေက်ာင္းသား ဦးေရအရ တကၠသိုလ္တစ္ခု ထူေထာင္ေပးရန္ လိုအပ္လာသည္။ ထိုစဥ္က ပထမကမၻာစစ္ေၾကာင့္ ၿဗိတိသွ်အစိုးရမွာ ေငြေၾကးအလြန္ က်ပ္တည္းေနသျဖင့္ ဥပေဒၾကမ္းကို စဥ္းစားေပးႏိုင္ သည့္ အေနအထားတြင္မရွိခဲ့ေပ။ သို႔ေသာ္ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ ျဖစ္ေျမာက္ေရး အထူး ေကာ္မတီသည္ ၁၉၁၉ ခုႏွစ္ မတ္လ ၂၇ ရက္ေန႔တြင္ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ ဖြဲ႕စည္းပုံ အစီရင္ခံစာကို ပညာမင္းႀကီးမက္ဟန္းတား ထံတင္ျပႏိုင္ခဲ့သည္။ ပညာမင္းႀကီးသည္ အိႏၵိယႏိုင္ငံမွ ပညာေရးကြၽမ္းက်င္သူ ငါးဦးႏွင့္ မဒရပ္ တကၠသိုလ္မွ ေမာ္ကြန္းထိန္း မစၥတာ အက္ဖ္ဒ်ဴစဗာရီတို႔ကို ဖိတ္ေခၚၿပီး ေငြေၾကး ေျမာက္ျမားစြာေပးကာ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ အက္ဥပေဒ အထူးေကာ္မတီ၏ အစီရင္ ခံစာကို ေရးဆြဲေစခဲ့သည္။ ထိုခုနစ္ဦး ျပဳစုထားသည့္ အစီရင္ ခံစာကို ထိုႏွစ္တြင္ပင္ အိႏၵိယဗဟို အစိုးရထံ ပို႔လိုက္သည္။ အိႏၵိယအစိုးရကလည္း အတည္ျပဳၿပီးေနာက္ အဂၤလန္အုပ္ခ်ဳပ္ေရး ဌာနဝန္ႀကီးထံတစ္ဆင့္ ျပန္လည္ပို႔ေပးလိုက္ သည္။ ဝန္ႀကီးကလည္း ထိုဥပေဒကို ထပ္မံ အတည္ျပဳၿပီး ျမန္မာျပည္ဘုရင္ခံ ဆာရယ္ ဂ်ီနယ္ဟင္နရီကရက္ေဒါက္ထံ ျပန္ပို႔လိုက္သျဖင့္ ျမန္မာျပည္ ဥပေဒျပဳအဖြဲ႕ အေနျဖင့္ လက္ခံလိုက္ရေလေတာ့သည္။
၁၉၂၀ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ ဥပေဒ ၾကမ္းတြင္
၁။ ျမန္မာျပည္တြင္ တကၠသိုလ္တစ္ခု တည္းသာရွိရမည္။ တကၠသိုလ္လက္ေအာက္ တြင္ ေကာလိပ္ေက်ာင္း တစ္ေက်ာင္းသာ ရွိရမည္။
၂။ ထိုေကာလိပ္သည္ ရန္ကုန္မွာ သာရွိရမည္။
၃။ ေကာလိပ္ေက်ာင္းသားမ်ားသည္ ေက်ာင္းအိပ္ေက်ာင္းစားအျဖစ္ ေနရမည္။
၄။ တကၠသိုလ္ဝင္ စာေမးပြဲမထားဘဲ အစိုးရကျပဳလုပ္ေသာ ဆယ္တန္းစာေမးပြဲကို ေအာင္ရမည္။ ဆယ္တန္းစာေမးပြဲတြင္ အဂၤလိပ္ဘာသာႏွင့္ အျခားဘာသာတစ္ခု တြင္ ထူးခြၽန္စြာေအာင္ျမင္မွသာ တကၠသိုလ္ ဝင္ခြင့္ရမည္။
၅။ ဆယ္တန္းေအာင္၍ တကၠသိုလ္ ဝင္ခြင့္ရေသာ္လည္း တကၠသိုလ္ပညာရပ္ မ်ားကို တစ္ခါတည္းစ၍ မသင္ရေသးဘဲ တကၠသိုလ္ပညာရပ္မ်ားကို ေကာင္းစြာ လိုက္ႏိုင္ရန္ ျပင္ဆင္မႈအတန္းတြင္ တစ္ႏွစ္ ေနရမည္။
၆။ ထိုျပင္ဆင္မႈ အတန္းတြင္ တစ္ႏွစ္ ေနၿပီးေသာ္လည္း တကၠသိုလ္ပညာကို လိုက္ႏိုင္ရန္ အရည္အခ်င္း မမီေသးလွ်င္ တကၠသိုလ္ပညာကို ဆက္လက္သင္ခြင့္ ရမည္မဟုတ္။
၇။ ေရးေျဖစာေမးပြဲအျပင္ ႏႈတ္ေျဖ စာေမးပြဲလည္း ျပဳလုပ္မည္။
၈။ ဝိဇၨာဘြဲ႕ႏွင့္ သိပၸံဘြဲ႕စာေမးပြဲကို ဂုဏ္ထူးႏွင့္ ေအာင္ေသာသူမွသာ မဟာ ဝိဇၨာ၊ မဟာသိပၸံစာေမးပြဲ ဝင္ေရာက္ေျဖဆိုခြင့္ ရွိသည္။ ဝိဇၨာဘြဲ႕ႏွင့္ သိပၸံဘြဲ႕စာေမးပြဲကို ႐ိုး႐ိုးေအာင္႐ုံမွ်ႏွင့္ မဟာဝိဇၨာ၊ မဟာသိပၸံ စာေမးပြဲမဝင္ႏိုင္။
၉။ ဂုဏ္ထူးတန္းစာေမးပြဲကို ဥပစာ တန္းေအာင္ၿပီး သုံးႏွစ္ၾကာမွဝင္ရမည္။
၁ဝ။ ဂုဏ္ထူးတန္းကို တစ္ခါဝင္ ေရာက္ေျဖဆို၍ မေအာင္ျမင္လွ်င္ ေနာက္ ထပ္ ဝင္ခြင့္ျပဳမည္မဟုတ္။
ထိုအခ်က္မ်ားသည္ တကၠသိုလ္ပညာကို ျမန္မာတိုင္းရင္းသားအမ်ားစု သင္ၾကားခြင့္မရေစရန္ ခ်ဳပ္ခ်ယ္ထားသည္ဟု ျမန္မာအမ်ားစုက ယူဆခဲ့ၾကသည္။ ထို႔ျပင္ ရန္ကုန္ေကာလိပ္ႏွင့္ ဂ်ပ္ဆင္ ေကာလိပ္တို႔သည္ ဥပေဒၾကမ္းအတည္ ျဖစ္ၿပီးေနာက္ ငါးႏွစ္အတြင္း မပူးေပါင္း ႏိုင္ခဲ့လွ်င္ ထိုေကာလိပ္ေက်ာင္းႏွစ္ေက်ာင္း အျပင္ အျခားေကာလိပ္မ်ားကိုလည္း တကၠသိုလ္၏ အအုပ္ခ်ဳပ္ခံျဖစ္ခြင့္အား ျမန္မာျပည္ ဘုရင္ခံက ေပးရမည္ဆိုသည့္ ျပ႒ာန္းခ်က္မွာလည္း ေနာက္ထပ္ ေကာ္မတီ၏ ျဖည့္စြက္ခ်က္ျဖစ္ၿပီး မလိုအပ္ ဟုဆိုကာ ကန္႔ကြက္ခဲ့ၾကသည္။ ဥပေဒအရ အစိုးရသည္ တကၠသိုလ္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးတြင္ အခြင့္အာဏာမ်ားစြာ ယူထားသည္ဟုဆိုရမည္။ တကၠသိုလ္ဝင္ခြင့္ သည္ တကၠသိုလ္ဆီးနိတ္အဖြဲ႕၏ဆုံးျဖတ္ ခ်က္အတိုင္းသာရွိသင့္ၿပီး အိႏၵိယအစိုးရ အေနျဖင့္ ဝင္ေရာက္စြက္ဖက္ရန္ မလိုဟု ယူဆသည္။
ၿဗိတိသွ်အစိုးရသည္ ျပည္သူတို႔ ကန္႔ကြက္ေနသည့္ၾကားမွ ၁၉၂၀ျပည့္ႏွစ္ ဇူလိုင္လ ၁၂ ရက္ေန႔တြင္ က်င္းပသည့္ ဥပေဒျပဳအဖြဲ႕ အစည္းအေဝးတြင္ ပညာ မင္းႀကီးမက္ဟန္းတားက ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ အက္ဥပေဒၾကမ္းကို တင္သြင္းၿပီး မင္းတိုင္ပင္ အမတ္ဦးေမေအာင္က ေထာက္ခံခဲ့သည္။ ဥပေဒျပဳ အမတ္မ်ားျဖစ္သည့္ ဦးခ်စ္ေဖ၊ ဦးျမင့္ႏွင့္ ဦးလွေဖတို႔က ရန္ကုန္ တကၠသိုလ္ အက္ဥပေဒၾကမ္းကို ေဝဖန္ ကန္႔ကြက္ခဲ့ၾကသည္။ သူတို႔က ရန္ကုန္ တကၠသိုလ္ကို တစ္စည္းတစ္လုံးတည္း ေပါင္းစည္းထားသည့္စနစ္ျဖင့္ မထူေထာင္ဘဲ အျခားေကာလိပ္မ်ားကလည္း ဆက္သြယ္ ပါဝင္ေစသည့္စနစ္ျဖင့္ ထူေထာင္ရန္ အႀကံ ျပဳခဲ့ၾကသည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံေဒသအသီးသီး တြင္ တကၠသိုလ္ေကာလိပ္ခြဲမ်ား ဖြင့္ခြင့္ရျခင္းျဖင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံ တိုင္းရင္းသားမ်ား ပညာ ေလ့လာဆည္းပူးခြင့္ ရရွိေစရန္ျဖစ္သည္။
ခ်ဳပ္ခ်ယ္ကန္႔သတ္ခ်က္ မ်ားစြာ ပါေနသည့္ ၁၉၂၀ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ ဥပေဒ ၾကမ္းကို ျမန္မာျပည္သူတို႔က ကန္႔ကြက္ခဲ့ ၾကသည္။ ၁၉၂၀ ျပည့္ႏွစ္ ဇူလိုင္လ ၃၁ ရက္ေန႔တြင္ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ ဥပေဒၾကမ္း ကို ကန္႔ကြက္သည့္ လူထုအစည္းအေဝးႀကီးကို ဂ်ဴဗလီေဟာတြင္ က်င္းပခဲ့သည္။ ထိုလူထုအစည္းအေဝးႀကီးက ရန္ကုန္ တကၠသိုလ္ဥပေဒၾကမ္းကို ေရႊ႕ဆိုင္းထားရန္ ဆုံးျဖတ္ခဲ့ၾကသည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံ ဥပေဒျပဳအဖြဲ႕သည္ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ဥပေဒၾကမ္း အတည္ျပဳေရးအတြက္ မဲခြဲ ဆုံးျဖတ္ခဲ့ၾကသည္။ အမ်ားစု သေဘာတူညီခ်က္အရ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ အက္ဥပေဒ အတည္ျဖစ္လာသည္။ ဥပေဒျပဳ အဖြဲ႕ အတည္ျပဳခဲ့သည့္အတြက္ ဒုတိယဘုရင္ခံ ဆာရယ္ဂ်ီနယ္ဟင္နရီကရက္ေဒါက္သည္ ထိုဥပေဒကို ၁၉၂၀ ျပည့္ႏွစ္ စက္တင္ဘာလ ၂၆ ရက္ေန႔တြင္ သေဘာတူေၾကာင္းလက္မွတ္ ေရးထိုးခဲ့ၿပီး အိႏၵိယဘုရင္ခံခ်ဳပ္ ကလည္း ၁၉၂၀ ျပည့္ႏွစ္ ေအာက္တိုဘာလ ၂၄ ရက္ ေန႔တြင္ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ အက္ဥပေဒကို လက္ခံအတည္ျပဳလိုက္သည္။
R The Voice Weekly
No comments:
Post a Comment
မိတ္ေဆြ...အခ်ိန္ေလးရရင္ blogg မွာစာလာဖတ္ပါေနာ္
ဗဟုသုတ ရနိုင္တယ္။