စာေတာ္မယ့္ လိ်ွဳ႕ဝွက္ခ်က္
ငယ္ငယ္တုန္းကတည္းက စာေတာ္တဲ့သူေတြကို အထင္ႀကီးခဲ့တယ္။ သူတို႔ ဘယ္လိုလုပ္လို္႔ေတာ္တာ လဲ။ ၿပီးတာ့ လိုက္စဥ္းစားတယ္။ ငါလည္း အဲ့လို လိုက္လုပ္ရင္ သူတို႔လိုေတာ္လာမလားလို႔။
ငယ္ငယ္တုန္းကတည္းက စာသင္ေကာင္းတဲ့ ဆရာေတြ professor ႀကီးေတြကို
အားက်တယ္။ ၿပီးေတာ့ လိုက္စဥ္းစားတယ္။ ႀကီးလာရင္ သူတို႔လိို
စာေတြရလာေအာင္ ဘယ္လိုလုပ္မလဲလို႔။
ကိုယ့္ေက်ာင္းသားဘဝ တစ္ေလ်ွာက္လံုး အဲ့ လိွ်ဳ႕ဝွက္ခ်က္ကို ႐ွာေဖြခဲ့တယ္။ နည္းေပါင္းစံု လုပ္ၾကည့္ခဲ့တယ္။ စာေတာ္ေအာင္ ဘယ္လိုလုပ္မလဲေပါ့။
စာသင္ေကာင္းတဲ့ ဆရာေတြဆို လိုက္သင္ယူတယ္။ နားေထာင္တယ္။ မွတ္တယ္။ ႀကိဳးစားတယ္။ ျကိုးစားသေလာက္ အရာေရာက္ခဲ့တယ္။ ဆရာဝန္ျဖစ္လို႔ စာသင္တဲ့ ပညာေရး ေလာက ေရာက္လာေတာ့ လည္း CME (Continuing Medical Education) က ဆက္မလုပ္လို႔ မရဘူးေလ။ Updated ျဖစ္ေနအာင္ Seminar ေတြ Refresher Training ေတြ တက္ရတယ္။ အဲ့မွာလည္း ေတာ္တဲ့ facilitator ေတြ trainer ေတြ ေတြ႔လာတယ္။ ကိုယ့္အတြက္က ပညာေရကန္ထဲ က်တာ ေလ့လာစရာႀကီးပဲ။
ေဆးတကၠသိုလ္ေက်ာင္းသားဘ ဝထဲက အႀကီးတန္းကေန အငယ္တန္းကို စာျပေပးခဲ့တာ ထည့္မတြက္ရင္ စာသင္ႏွစ္က (၈) ႏွစ္႐ွိခဲ့ၿပီ။ အဲ့အေတြ႕အၾကံဳေတြေပၚမူတ ည္ၿပီး စာေတာ္ေအာင္ ဘယ္လိုလုပ္သင့္လဲဆိုတဲ့ လွ်ိဳ႕ဝွက္ခ်က္တစ္ခု ကို ေျပာျပခ်င္တယ္။
"ေဆးပညာမွာ စာေတာ္တယ္ဆိုတာ မွတ္ႏိုင္က်က္ႏိုင္တာ မဟုတ္ပါဘူး။ ဖတ္ထားမွတ္ထား နားလည္ထားတာကို လူနာေတြအေပၚမွာ ျပန္လည္အသံုးခ်ႏိုင္တာပါ ။"
အဲ့အတြက္... အဆင့္ ၃ ဆင့္ခြဲျပီး ေဆြးေႏြးပါမယ္။
၁။ အေၾကာင္းအရာတစ္ခုကို နားလည္ရပါမယ္။
ေဆးပညာဟာ နက္နဲတယ္။ ဘယ္ဆရာတစ္ေယာက္ကမွ ေစ့ငွအာင္ မေျပာႏိုင္ပါဘူး။ ကိုယ့္ကိုယ္ကိုယ္ အမွန္တကယ္ နားလည္ေအာင္ လုပ္ရပါမယ္။ ေက်ာင္းသားေတာ္ေတာ္မ် ားမ်ားဟာ
သင္ေပးလိုက္တာကို မွတ္မိေနတာ နားလည္တယ္လို႔ ထင္ေနပါတယ္။
မဟုတ္ပါဘူး။ အေၾကာင္းအရာတစ္ခုရဲ႕ ဆက္စပ္တဲ့အခ်က္အလက္ေတြ ကို ဖြင့္ဆို႐ွင္းတတ္၊ ဆက္စပ္တတ္ရပါမယ္။ ဥပမာ....
Meningitis ဆိုပါစို႔။ inflammation of meninges နဲ႔ မလံုေလာက္ပါဘူး။ meninges ကို နားလည္ရပါမယ္။ meninigitis ဆိုတာ meninges ထဲက arachnoid နဲ႔ pia mater layer ေယာင္လို႔ျဖစ္တာ။ အဲ့ဒါေၾကာင့္ subarachnoid space မွာ ႐ွိေနတဲ့ cerebrospinal fluid မွာ inflammation ျဖစ္ေနတာ၊ အဲ့ဒါ ေၾကာင့္ CSF ကို lumbar puncture ေဖာက္ၿပီး ယူၿပီး စစ္ရင္ ေရာဂါ diagnosis လုပ္ႏိုင္တာလို႔ နားလည္ရမွာပါ။ အဲ့လိုပဲ ျဖစ္ရာအေၾကာင္း aetiology ကို causal organism ေတြကို အလြတ္က်က္ထားရံု မဟုတ္ဘဲ သူတို႔ ဘာေၾကာင့္ meningitis ျဖစ္ေစလဲ တျခား bug ေတြနဲ႔စာရင္ ဘာထူးျခားေနလဲဆိုတာ နားလည္ရမွာပါ။
တစ္နည္းအားျဖင့္ what ေမးခြန္းမွာ မရပ္ဘဲ why, how, which significant ဆိုတဲ့ ေမးခြန္းေတြ ဆက္ေမးရမွာပါ။ ကိုယ့္ကိုယ္ကိုယ္ ေမးရမွာပါ။ ၿပီးရင္ ဆရာေတြကို ေမးၾကည့္ပါ။ ဘယ္ဆရာမွ အကုန္မေျဖႏိုင္ပါဘူး။ အဲ့ေတာ့ ႐ွာဖတ္ၾကည့္ပါ။ ဘယ္မွာ ႐ွာဖတ္ရမွန္းမသိရင္ ဆရာေတြကို ေမးပါ။ မေျပာရင္ ေျပာတဲ့ ဆရာေတြကို ေမးပါ။ ဘယ္ဆရာမွ အလိုလိုသိလာတာမ႐ွိပါဘူး။ သူတို႔ ၾကံဳဖူးတဲ့ အေတြ႔အၾကံဳကိုလည္းေမးပါ။ ၿပီးရင္ ကိုယ့္ေမးခြန္းကို အေျဖ႐ွာပါ။ နားလည္သြားရင္ ဘယ္ေတာ့မွ မေမ့ေတာ့ပါဘူး။
၂။ ဆက္စပ္ေတြးပါ။
ေဆးပညာရဲ႕ အေၾကာင္းအရာေတြဟာ ဆက္စပ္ေနပါတယ္။ ပထမႏွစ္ က သင္လိုက္တဲ့ nuclear physics ဟာ ေနာက္ဆံုးႏွစ္ အပိုင္း (ခ) ရဲ႕ thyroid surgery က radio iodine treatment ထိ ဆက္စပ္မႈ႐ွိပါတယ္။ radioiodine treatment ယူထားတဲ့ လူတစ္ေယာက္ကို isolation လုပ္မွာလား ဆိုတဲ့ ေမးခြန္းကို ေျဖႏိုင္ဖို႔ half life, radiation wave, physiology of thyroid hormone synthesis, drug metabolism, pharmacology of radioiodine medication ေတြကို နားလည္ၿပီး ဆက္စပ္ရမွာပါ။ ဆက္စပ္ေတြးတတ္ဖို႔ ဆက္စပ္ ေတြးတတ္သူနဲ႔ ေဆြးေႏြးပါ။ တစ္ေယာက္ထဲဆိုရင္ why ေမးခြန္းမ်ားမ်ားေမးပါ။ အေျဖကို ႐ွာပါ။အဲ့ဒါ ဟာ လူနာေတြ ေဆးကုသရာမွာ အေထာက္အပံ့ျဖစ္တဲ့အတြက္ bedside စာေမးပြဲ ေတြမွာ ဆရာေတြ ေမးတာကို ေျဖႏိုင္တာေတြ႔ရပါတယ္။b edside စာေမးပြဲ မွာ knowledge ေတြ မ်ားမ်ားသိေလ ေကာင္းေလ မဟုတ္ပါဘူး။ စာေတာ္တယ္ဆိုတဲ့ေက်ာင္ းသားေတြဟာ
ကိုယ္သိထားတဲ့ knowledge ကို လူနာကို စမ္းသပ္ကုသေနမႈမွာ
မွန္မွန္ကန္ကန္ ဆက္စပ္ အသံုးခ်ႏိုင္တာကို ျပႏိုင္ၾကတာပါ။
၃။ ေလ့က်င့္မႈပါ။
ေရးေျဖ စာေမးပြဲ ေတြအတြက္ က်က္ရပါမယ္။ memory ကို စစ္တဲ့စာေမးပြဲ အတြက္ မက်က္ဘဲေျဖရင္ အမွတ္မေကာင္းပါဘူး။ ေမးခြန္းက Describe the clinical features, complications and management of pyogenic meningitis ဆိုမွ မက်က္ထားဘဲ ဘယ္လိုေရးမတုန္း။ နားလည္သေလာက္ေရးရင္ လိုအပ္တဲ့ အခ်က္အလက္ အားလံုးမပါလို္႔ အမွတ္မေကာင္းျပန္ပါဘူး။ အခု လက္႐ွိ ေရးေျဖစာေမးပြဲေတြမွာ knowledge ကိုပဲ ဦးစားေပး စစ္ေနတဲ့အတြက္ စာေတာ္သူျဖစ္ဖို႔ စာက်က္ရဦးမွာပါ။
ေနာက္တစ္ခုက clinical exam ပါ။ လူနာနဲ႔ လိုအပ္တဲ့ ေရာဂါရာဇဝင္ေမး၊ စမ္းသပ္ၿပီး ေျဖရတဲ့ စာေမးပြဲ ျဖစ္လို႔ skill ကို assessment လုပ္တာပါ။ အဲ့ဒါ ေဘာလံုးကန္သလို၊ အကက်င့္သလို ပါပဲ။ ေလ့က်င့္မႈလိုပါတယ္။ bedside ကို တစ္ေခါက္ထဲ သင္ေပးလိုက္ရံုမ်ွ ဘယ္ဆရာႀကီးကပဲသင္သင္ မတတ္ပါဘူး။ အႀကိမ္ႀကိမ္ ေလ့က်င့္ရပါတယ္။ အဲ့မွာ အမွားေတြကိုပဲ အႀကိမ္ႀကိမ္ ေလ့က်င့္မိေနတတ္ပါတယ္။
အဲ့လို မေလ့က်င့္မိေအာင္ self reflection လုပ္ရပါမယ္။ feedback
လုပ္ရပါမယ္။ self feedback, peer feedback, teacher's feedback
လုပ္ရပါမယ္။ feedback ဆို အျပစ္ေျပာတာ မဟုတ္ပါ။ ေလ့က်င့္ထားတဲ့
trainer နဲ႔ေတြ႕ရင္ feedback ဟာ ပညာလည္းရ ေပ်ာ္ဖို႔လည္းေကာင္းပါတ ယ္။
clinical exam ဆိုတာ ေဆးေက်ာင္းသားေတြအတြက္ nightmare ပါ။ ဒါေပ မဲ့
အႀကိမ္ႀကိမ္စနစ္တက် ေလ့က်င့္ထားလို႔ သူမ်ားထက္ အဆင္ေျပေျပ
ထူးထူးခြၽန္ခြၽန္ေျဖႏိုင ္သူ အမ်ားႀကီးပါ။
အဲ့ဒီ ၃ ဆင့္လံုးလိုပါတယ္။ ေက်ာင္းသားေတြဟာ အဆင့္ ၁ နဲ႔ ၂ ကိုေက်ာ္လိုက္ၿပီး အဆင့္ ၃ ကို တန္းလုပ္ၾကလို႔ ရလဒ္ မေကာင္းၾကတာပါ။ စာေတာ္တဲ့သူေတြ မွာ သူတို႔သိသည္ျဖစ္ေစ၊ မသိသည္ျဖစ္ေစ၊ အဆင့္ ၁ နဲ႔ ၂ ကို လုပ္ေလ့႐ွိပါတယ္။ ေနာက္တစ္မ်ိဳးက အဆင့္ ၃ မလုပ္တဲ့သူပါ။ သူတို႔က အဆင့္ ၁ နဲ႔ ၂ ကိုပဲ လုပ္ေလ့႐ွ္ိတဲ့ အတြက္ ေက်ာင္းသားဘဝ တစ္ေလ်ွာက္ စာေတာ္တယ္ အထင္မခံရပါဘူး။ ေနာက္ပိုင္း ဆရာဝန္ျဖစ္လာတဲ့အခါမွာ အေျခခံပိုင္တဲ့အတြက္ ဆက္ႀကိဳးစားရင္း ထူးခြၽန္လာၾကတာ ေတြ႔ရပါတယ္။
ေဆးေက်ာင္းသားတိုင္းဟာ ႀကိဳးစားၾကတယ္။ အၿပိဳင္အဆိုင္ အနည္းနဲ႔အမ်ား႐ွိၾကတယ္။ ကိုယ္ေတြတုန္းကလည္း ဘယ္လိုလုပ္ရမယ္မွန္းမသိ လို႔ ရြာလည္ခဲ့တာ အၾကာႀကီးပါ။ ဒီ အခ်က္ေလးေတြဟာ education theory ေတြသက္သက္တင္ မဟုတ္ပါဘူး။ ေတာ္တဲ့ေက်ာင္းသားေတြရဲ ႕
အေလ့အက်င့္ေတြကို ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ေလ့လာထားၿပီး
ေပါင္းစပ္ေျပာတာပါ။ ရတနာသိုက္ ႐ွိတဲ့ေနရာ ေျပာေပမဲ့ တူးေတာ့
တူးရမွာပါ။ ရတနာသိုက္႐ွိတဲ့ေျမေပၚ ခြထိုင္ေနလို႔ ရတနာ ေတြ
ကိုယ့္လက္ထဲ ေရာက္မလာႏိုင္ပါဘူး။
ေက်ာင္းသားေက်ာင္းသူတို င္း စာေတာ္တဲ့သူေတြ ျဖစ္လာၾကပါေစ။
Dr. Aung Pyi Soe
HexMEC
ငယ္ငယ္တုန္းကတည္းက စာေတာ္တဲ့သူေတြကို အထင္ႀကီးခဲ့တယ္။ သူတို႔ ဘယ္လိုလုပ္လို္႔ေတာ္တာ
ကိုယ့္ေက်ာင္းသားဘဝ တစ္ေလ်ွာက္လံုး အဲ့ လိွ်ဳ႕ဝွက္ခ်က္ကို ႐ွာေဖြခဲ့တယ္။ နည္းေပါင္းစံု လုပ္ၾကည့္ခဲ့တယ္။ စာေတာ္ေအာင္ ဘယ္လိုလုပ္မလဲေပါ့။
စာသင္ေကာင္းတဲ့ ဆရာေတြဆို လိုက္သင္ယူတယ္။ နားေထာင္တယ္။ မွတ္တယ္။ ႀကိဳးစားတယ္။ ျကိုးစားသေလာက္ အရာေရာက္ခဲ့တယ္။ ဆရာဝန္ျဖစ္လို႔ စာသင္တဲ့ ပညာေရး ေလာက ေရာက္လာေတာ့ လည္း CME (Continuing Medical Education) က ဆက္မလုပ္လို႔ မရဘူးေလ။ Updated ျဖစ္ေနအာင္ Seminar ေတြ Refresher Training ေတြ တက္ရတယ္။ အဲ့မွာလည္း ေတာ္တဲ့ facilitator ေတြ trainer ေတြ ေတြ႔လာတယ္။ ကိုယ့္အတြက္က ပညာေရကန္ထဲ က်တာ ေလ့လာစရာႀကီးပဲ။
ေဆးတကၠသိုလ္ေက်ာင္းသားဘ
"ေဆးပညာမွာ စာေတာ္တယ္ဆိုတာ မွတ္ႏိုင္က်က္ႏိုင္တာ မဟုတ္ပါဘူး။ ဖတ္ထားမွတ္ထား နားလည္ထားတာကို လူနာေတြအေပၚမွာ ျပန္လည္အသံုးခ်ႏိုင္တာပါ
အဲ့အတြက္... အဆင့္ ၃ ဆင့္ခြဲျပီး ေဆြးေႏြးပါမယ္။
၁။ အေၾကာင္းအရာတစ္ခုကို နားလည္ရပါမယ္။
ေဆးပညာဟာ နက္နဲတယ္။ ဘယ္ဆရာတစ္ေယာက္ကမွ ေစ့ငွအာင္ မေျပာႏိုင္ပါဘူး။ ကိုယ့္ကိုယ္ကိုယ္ အမွန္တကယ္ နားလည္ေအာင္ လုပ္ရပါမယ္။ ေက်ာင္းသားေတာ္ေတာ္မ်
Meningitis ဆိုပါစို႔။ inflammation of meninges နဲ႔ မလံုေလာက္ပါဘူး။ meninges ကို နားလည္ရပါမယ္။ meninigitis ဆိုတာ meninges ထဲက arachnoid နဲ႔ pia mater layer ေယာင္လို႔ျဖစ္တာ။ အဲ့ဒါေၾကာင့္ subarachnoid space မွာ ႐ွိေနတဲ့ cerebrospinal fluid မွာ inflammation ျဖစ္ေနတာ၊ အဲ့ဒါ ေၾကာင့္ CSF ကို lumbar puncture ေဖာက္ၿပီး ယူၿပီး စစ္ရင္ ေရာဂါ diagnosis လုပ္ႏိုင္တာလို႔ နားလည္ရမွာပါ။ အဲ့လိုပဲ ျဖစ္ရာအေၾကာင္း aetiology ကို causal organism ေတြကို အလြတ္က်က္ထားရံု မဟုတ္ဘဲ သူတို႔ ဘာေၾကာင့္ meningitis ျဖစ္ေစလဲ တျခား bug ေတြနဲ႔စာရင္ ဘာထူးျခားေနလဲဆိုတာ နားလည္ရမွာပါ။
တစ္နည္းအားျဖင့္ what ေမးခြန္းမွာ မရပ္ဘဲ why, how, which significant ဆိုတဲ့ ေမးခြန္းေတြ ဆက္ေမးရမွာပါ။ ကိုယ့္ကိုယ္ကိုယ္ ေမးရမွာပါ။ ၿပီးရင္ ဆရာေတြကို ေမးၾကည့္ပါ။ ဘယ္ဆရာမွ အကုန္မေျဖႏိုင္ပါဘူး။ အဲ့ေတာ့ ႐ွာဖတ္ၾကည့္ပါ။ ဘယ္မွာ ႐ွာဖတ္ရမွန္းမသိရင္ ဆရာေတြကို ေမးပါ။ မေျပာရင္ ေျပာတဲ့ ဆရာေတြကို ေမးပါ။ ဘယ္ဆရာမွ အလိုလိုသိလာတာမ႐ွိပါဘူး။ သူတို႔ ၾကံဳဖူးတဲ့ အေတြ႔အၾကံဳကိုလည္းေမးပါ။
၂။ ဆက္စပ္ေတြးပါ။
ေဆးပညာရဲ႕ အေၾကာင္းအရာေတြဟာ ဆက္စပ္ေနပါတယ္။ ပထမႏွစ္ က သင္လိုက္တဲ့ nuclear physics ဟာ ေနာက္ဆံုးႏွစ္ အပိုင္း (ခ) ရဲ႕ thyroid surgery က radio iodine treatment ထိ ဆက္စပ္မႈ႐ွိပါတယ္။ radioiodine treatment ယူထားတဲ့ လူတစ္ေယာက္ကို isolation လုပ္မွာလား ဆိုတဲ့ ေမးခြန္းကို ေျဖႏိုင္ဖို႔ half life, radiation wave, physiology of thyroid hormone synthesis, drug metabolism, pharmacology of radioiodine medication ေတြကို နားလည္ၿပီး ဆက္စပ္ရမွာပါ။ ဆက္စပ္ေတြးတတ္ဖို႔ ဆက္စပ္ ေတြးတတ္သူနဲ႔ ေဆြးေႏြးပါ။ တစ္ေယာက္ထဲဆိုရင္ why ေမးခြန္းမ်ားမ်ားေမးပါ။ အေျဖကို ႐ွာပါ။အဲ့ဒါ ဟာ လူနာေတြ ေဆးကုသရာမွာ အေထာက္အပံ့ျဖစ္တဲ့အတြက္
၃။ ေလ့က်င့္မႈပါ။
ေရးေျဖ စာေမးပြဲ ေတြအတြက္ က်က္ရပါမယ္။ memory ကို စစ္တဲ့စာေမးပြဲ အတြက္ မက်က္ဘဲေျဖရင္ အမွတ္မေကာင္းပါဘူး။ ေမးခြန္းက Describe the clinical features, complications and management of pyogenic meningitis ဆိုမွ မက်က္ထားဘဲ ဘယ္လိုေရးမတုန္း။ နားလည္သေလာက္ေရးရင္ လိုအပ္တဲ့ အခ်က္အလက္ အားလံုးမပါလို္႔ အမွတ္မေကာင္းျပန္ပါဘူး။
ေနာက္တစ္ခုက clinical exam ပါ။ လူနာနဲ႔ လိုအပ္တဲ့ ေရာဂါရာဇဝင္ေမး၊ စမ္းသပ္ၿပီး ေျဖရတဲ့ စာေမးပြဲ ျဖစ္လို႔ skill ကို assessment လုပ္တာပါ။ အဲ့ဒါ ေဘာလံုးကန္သလို၊ အကက်င့္သလို ပါပဲ။ ေလ့က်င့္မႈလိုပါတယ္။ bedside ကို တစ္ေခါက္ထဲ သင္ေပးလိုက္ရံုမ်ွ ဘယ္ဆရာႀကီးကပဲသင္သင္ မတတ္ပါဘူး။ အႀကိမ္ႀကိမ္ ေလ့က်င့္ရပါတယ္။ အဲ့မွာ အမွားေတြကိုပဲ အႀကိမ္ႀကိမ္ ေလ့က်င့္မိေနတတ္ပါတယ္။
အဲ့ဒီ ၃ ဆင့္လံုးလိုပါတယ္။ ေက်ာင္းသားေတြဟာ အဆင့္ ၁ နဲ႔ ၂ ကိုေက်ာ္လိုက္ၿပီး အဆင့္ ၃ ကို တန္းလုပ္ၾကလို႔ ရလဒ္ မေကာင္းၾကတာပါ။ စာေတာ္တဲ့သူေတြ မွာ သူတို႔သိသည္ျဖစ္ေစ၊ မသိသည္ျဖစ္ေစ၊ အဆင့္ ၁ နဲ႔ ၂ ကို လုပ္ေလ့႐ွိပါတယ္။ ေနာက္တစ္မ်ိဳးက အဆင့္ ၃ မလုပ္တဲ့သူပါ။ သူတို႔က အဆင့္ ၁ နဲ႔ ၂ ကိုပဲ လုပ္ေလ့႐ွ္ိတဲ့ အတြက္ ေက်ာင္းသားဘဝ တစ္ေလ်ွာက္ စာေတာ္တယ္ အထင္မခံရပါဘူး။ ေနာက္ပိုင္း ဆရာဝန္ျဖစ္လာတဲ့အခါမွာ အေျခခံပိုင္တဲ့အတြက္ ဆက္ႀကိဳးစားရင္း ထူးခြၽန္လာၾကတာ ေတြ႔ရပါတယ္။
ေဆးေက်ာင္းသားတိုင္းဟာ ႀကိဳးစားၾကတယ္။ အၿပိဳင္အဆိုင္ အနည္းနဲ႔အမ်ား႐ွိၾကတယ္။ ကိုယ္ေတြတုန္းကလည္း ဘယ္လိုလုပ္ရမယ္မွန္းမသိ
ေက်ာင္းသားေက်ာင္းသူတို
Dr. Aung Pyi Soe
HexMEC
No comments:
Post a Comment
မိတ္ေဆြ...အခ်ိန္ေလးရရင္ blogg မွာစာလာဖတ္ပါေနာ္
ဗဟုသုတ ရနိုင္တယ္။