ကေလးေတြနဲ႕ ကစားရာဝယ္...
*************************
ေဖေဖ ေမေမတို႕ သားသားမီးမီးတို႕ နဲ႕ "အတူတူ ကစားေပးပါ။ အခ်ိန္ေပးပါ ။ အတူတူ တေနရာရာသြားေပးပါ" စတဲ့ စကားေတြအၿမဲ ၾကားေန၊ ဖတ္ေနရမွာပါ။
-ကေလးနဲ႕ အတူတူ ကစားရာမွာ ဘယ္လို ကစားတာလဲ?
-အခ်ိန္ဘယ္ေလာက္ေပးသလဲ?
- ကေလးနဲ႕ ကိုယ္ ဘယ္ေလာက္ထိ interactive ျဖစ္ၿပီး အခ်ိန္ကို သုံးသလဲ။?
- ကေလးနဲ႕ တေနကုန္ အတူေနေပမယ့္ ကေလးက သူ႕ဖာသာသူ ေဆာ့ခ်င္ရာေဆာ့ၿပီး လူႀကီးက အႏၲရာယ္ မျဖစ္ေအာင္ေစာင့္ေပး႐ုံေပးၿ ပီး ဖုန္းၾကည့္ေနတာ/ ကိုယ္စိတ္ဝင္စားတာ ကိုယ့္ဘာသာကိုယ္ လုပ္ေနပါသလား?
- အလုပ္က ျပန္လာရင္ ပင္ပန္းေနၿပီမို႕ ကေလးနဲ႕ အခ်ိန္ေပးကစားဖို႕ စိတ္မရွည္ေတာ့ဘူးလား။?
- ကေလးနဲ႕ ကေလးတစ္ေယာက္လို ေပ်ာ္ေပ်ာ္ရႊင္ရႊင္ ကစားတာကို အပိုအလုပ္လို႕( မသိစိတ္ကပဲျဖစ္ျဖစ္) ေတြးမိေနပါသလား?
- အထူးသျဖင့္ အလုပ္အရမ္းမ်ားေသာ ေဖေဖတို႕
" ငါ ကေလးနဲ႕ ကစားတာထက္ အေရးႀကီးတဲ့ အလုပ္လုပ္ေနရတယ္။ ငါမကစားေပးလဲ ဘာမွ မျဖစ္ပါဘူး။ သူတို႕ကို ငါ လိုေလေသးမရွိ အားလုံးျပည့္စုံေအာင္ ဝယ္ေပးထားတာပဲ"
"နက္ျဖန္စည္းေဝးတြက္ ျပင္ဆင္စရာရွိတယ္။ အခ်ိန္ နာရီဝက္ေတာင္မရဘူး။ဒါက မိသားစု ေရွ႕ေရးအတြက္ အေရးႀကီးတယ္"
အဲလို အေတြးေတြနဲ႕မ်ား ကေလးေတြနဲ႕ စကားေျပာခ်ိန္၊ ကစားခ်ိန္ေတြ မေပးမိပဲ ျဖစ္ေနမိပါသလား?
- ကေလးနဲ႕ ကေလးတစ္ယာက္လို ေပါ့ေပါ့ပါးပါး ကစားတဲ့ အတြက္ ရလဒ္က စာရြက္မွာ စာခ်ေရးသလို ခ်က္ခ်င္း မျမင္ႏိုင္လို႕ ဘာမွမထူးဘူးလို႕ ေတြးထင္မိေနပါသလား။?
တကယ္ေတာ့ ကေလးတစ္ေယာက္ အတြက္ ဖြံၿဖိဳးမႈမွာ ေပ်ာ္ရႊင္တဲ့ အမွတ္ရစရာ memories ေလးေတြက စုစုၿပီး ကေလးကို ဘက္စုံကအေထာက္အပံ့ေပးပါတယ္။ ကေလးနဲ႕ ကစားရာမွာ ဒီအတိုင္း အၾကာႀကီး ပင္ပန္းအခ်ိန္ကုန္ေလာက္တဲ့ထ ိ
ကစားတာထက္စာရင္ မိနစ္အနည္းငယ္မွာ တကယ္ interactive ျဖစ္ၿပီး
သင္ယူစရာကစားနည္းေလးေတြ ဖန္တီးကစားရင္ ေဖေဖ ေမေမ တို႔လဲ အခ်ိန္သက္သာ ၊
ကေလးေတြရဲ႕ စိတ္ပိုင္း႐ုပ္ပိုင္းကိုလဲ အက်ိဳးျပဳလို႕ ေပ်ာ္ရႊင္ထက္ျမက္တဲ့
ကေလးေတြ ျဖစ္လာမွာပါ။
ဥပမာ။ ေရဇလုံထဲမွာ ဘဲမိသားစု တစ္အုပ္ထည့္ထားေပးတယ္။ ေရခြက္ေတြ ထည့္ ထားေပးတယ္။ ေမေမ က ဒီအတိုင္း ပဲ" သားေလးေဆာ့ ဗြမ္းဗြမ္း... ေရေတြေလာင္းတာ ... ဟုတ္တယ္..." ေျပာၿပီး ကေလးကလဲ ဘဲကို ဆြဲလိုက္၊ ေရႏွစ္လိုက္၊ ခြက္က ေရကို ေလာင္းလိုက္ ၊ ဇလုံေအာက္ပစ္ခ်လိုက္ ၊ျပန္ေကာက္လိုက္ ေဆာ့ေနတာေပါ့။ သူေပ်ာ္ပါတယ္။ နာရီဝက္ အခ်ိန္ကုန္ပါတယ္။ ေပ်ာ္ရတယ္။ ဘဲ ဆိုတဲ့ စကားလုံးသိရတယ္။ ေရခြက္နဲ႕ ေလာင္းတဲ့အတြက္ လက္ေခ်ာင္းေလးေတြ သန္လာႏိုင္ပါတယ္။
အဲဒီအစား...
ေမေမ က ဘဲအုပ္ထဲ ဘဲေမေမ ကို ကိုင္ၿပီး ဘဲသားေလးေတြကို ၾကည့္တဲ့ပုံလုပ္ၿပီး " သားတို႕ ေရ လာ ... ကြက္... ကြက္ ေမေမတို႕ ေရွ႕မွာ သြားၿပီး ေရကူးၾကမယ္"
ၿပီေတ့ာ ဘဲေသးေလးတစ္ေကာင္ကို ကိုင္ၿပီး.. " ညီတို႕ေရ... လာၾကေဟ့... ေမေမေခၚေနတယ္" ဆိုၿပီး အသံ ေသးေသးေလးလုပ္ၿပီးေျပာ....
ၿပီးေတ့ာ ေနာက္ တစ္ေကာင္ ကို ကိုင္ၿပီး
" ေရး.... သြားမယ္ေဟ့" ဆိုၿပီး ေနာက္အသံေလးလုပ္ေျပာ...
ဘဲေမႀကီးကို ကိုင္ၿပီး ေရကူးဟန္လုပ္ၿပီး...
" ေျဖးေျဖး လာသားတို႕ေရ... ဟာ ဒီမွာ ငါးေတြ မ်ားႀကီးပဲ...." စသျဖင့္ ကေလးစိတ္ဝင္စားေအာင္ ပုံေျပာ သလိုေျပာၿပီး ကစားႏို္ုင္ပါတယ္။ ဒီေနရာမွာ ကေလးက စကားမေျပာေသးရင္ သူစိတ္ဝင္စားေအာင္ အသံကို အနိမ့္အျမင့္ ေျဖးေျဖး ေျပာရင္ ေျပာေနတဲ့ စကားလုံးေတြကို ကေလးသင္ယူႏိုင္ပါတယ္။ ကေလးက စကားေျပာၿပီ ဆိုရင္လဲ သူ႕ကိုပါ တလွည့္ ဝင္ေျပာခိုင္းၿပီး အမ်ားႀကီးခ်ဲ႕ေျပာႏိုင္ပါတယ ္။
ဒီလို သ႐ုပ္ေဆာင္ ( pretend) ကစားတဲ့ အတြက္ စကားလုံးေတြ ပိုၿပီး သင္ယူႏိုင္ပါတယ္။ ေရကူးတယ္၊ေရွ႕မွာ၊ လာ၊သြား၊ ငါး၊ စတဲ့ စကားလုံးေတြ၊ ေမာင္ႏွမ၊ သားအမိ ဆက္ဆံပုံေတြ ထည့္သင္ၿပီးသားျဖစ္ပါတယ္။ ခ်ဲ႕ထြင္စဥ္းစားၿပီး ေျပာလို႕ရတဲ့ အတြက္ စိတ္ကူးစိတ္သန္း ( imagination) ကိုလဲ အားေပးပါတယ္။ အခ်ိန္ ၁၀ မိနစ္ေလာက္နဲ႕ ပိုထိေရာက္တဲ့ ကစားနည္းအျဖစ္ ေျပာင္းလဲ သြားပါတယ္။
သေဘာၤ၊ေလွ စတဲ့ အ႐ုပ္ဆိုရင္လဲ ဒီလိုပါဘဲ။ သေဘာၤႀကီးက "ေဘာ္....ဘူ..." ဆိုတာေလာက္နဲ႕ မရပ္ပဲ....
ဘဲ႐ုပ္ကေလးကို သေဘာၤေပၚတင္ၿပီး
"ဘဲကေလးက သေဘာၤႀကီးစီးၿပီး ခရီးေတြသြားတာ....ေဟာ မႏၲေလးေရာက္သြားၿပီ။.... ဆင္းလိုက္ဦးမယ္ကြာ .. ၿပီးေတာ့ ခဏနား.. မုန္႕ေတြ ေလွ်ာက္စား.... ဘာမုန္႕စားရင္ေကာင္းမလဲ" ကေလးကို ေမးပါ။ ကေလးေျဖခ်င္ေအာင္ မ်က္ႏွာေပးနဲ႕ စကၠန္႕ အနည္းငယ္ေစာင့္ " ဪ ... ေပါင္မုန္႕လား... အင္း...အင္း(ဝါးတဲ့ပုံစံလုပ ္ၿပီး)...
စားၿပီးသြားၿပီ.. ခရီးဆက္ဦးမယ္..." သေဘာၤေပၚ တက္ၿပီး "
ဘယ္သြားရင္ေကာင္းမလဲ?" " စစ္ကိုင္း..? အိုေက... ေဘာ္ဘူ... ဆက္သြားမယ္"
စသျဖင့္ ကေလးနဲ႕ engaged ျဖစ္ၿပီးသူ႕ကို စကားလုံးေတြ တိုးေအာင္ ၊ ေဖေဖ ေမေမ နဲ႕ အျပန္အလွန္ေျပာဆိုတတ္ေအာင္ ကစားရင္း သင္လို႕ရပါတယ္။ အခ်ိန္ ၅ မိနစ္ ၁၀ မိနစ္ နဲ႕ ေပ်ာ္စရာေကာင္းပါတယ္။ ေစ်းေရာင္းတမ္း၊ေစ်းဝယ္တမ္း ၊
ဟင္းခ်က္တမ္း၊ မုန္႔လုပ္တမ္း၊ ဘုရင္ႀကီး ဘုရင္မႀကီးလုပ္တမ္း၊
ကားေမာင္းၿပီး ေလွ်ာက္သြားတမ္း စသျဖင့္ ဟန္ေဆာင္ ကစားနည္းအမ်ားႀကီးတီထြင္
ကစားလို႕ရပါတယ္။ ကေလးေတြလဲ ဉာဏ္ရည္တိုး၊ ေဖေဖ ေမေမနဲ႕လဲ သံေယာဇဥ္တိုးလို႕
ေပ်ာ္စရာ မိသားစု အခ်ိန္ေလးေတြ ဖန္တီးႏိုင္ပါတယ္။
ေမတၱာျဖင့္
နီတိုးေလးေမေမ။
#နီတိုးေလးေမေမ #မိခင္ဘဝ
photo; Internet.
*************************
ေဖေဖ ေမေမတို႕ သားသားမီးမီးတို႕ နဲ႕ "အတူတူ ကစားေပးပါ။ အခ်ိန္ေပးပါ ။ အတူတူ တေနရာရာသြားေပးပါ" စတဲ့ စကားေတြအၿမဲ ၾကားေန၊ ဖတ္ေနရမွာပါ။
-ကေလးနဲ႕ အတူတူ ကစားရာမွာ ဘယ္လို ကစားတာလဲ?
-အခ်ိန္ဘယ္ေလာက္ေပးသလဲ?
- ကေလးနဲ႕ ကိုယ္ ဘယ္ေလာက္ထိ interactive ျဖစ္ၿပီး အခ်ိန္ကို သုံးသလဲ။?
- ကေလးနဲ႕ တေနကုန္ အတူေနေပမယ့္ ကေလးက သူ႕ဖာသာသူ ေဆာ့ခ်င္ရာေဆာ့ၿပီး လူႀကီးက အႏၲရာယ္ မျဖစ္ေအာင္ေစာင့္ေပး႐ုံေပးၿ
- အလုပ္က ျပန္လာရင္ ပင္ပန္းေနၿပီမို႕ ကေလးနဲ႕ အခ်ိန္ေပးကစားဖို႕ စိတ္မရွည္ေတာ့ဘူးလား။?
- ကေလးနဲ႕ ကေလးတစ္ေယာက္လို ေပ်ာ္ေပ်ာ္ရႊင္ရႊင္ ကစားတာကို အပိုအလုပ္လို႕( မသိစိတ္ကပဲျဖစ္ျဖစ္) ေတြးမိေနပါသလား?
- အထူးသျဖင့္ အလုပ္အရမ္းမ်ားေသာ ေဖေဖတို႕
" ငါ ကေလးနဲ႕ ကစားတာထက္ အေရးႀကီးတဲ့ အလုပ္လုပ္ေနရတယ္။ ငါမကစားေပးလဲ ဘာမွ မျဖစ္ပါဘူး။ သူတို႕ကို ငါ လိုေလေသးမရွိ အားလုံးျပည့္စုံေအာင္ ဝယ္ေပးထားတာပဲ"
"နက္ျဖန္စည္းေဝးတြက္ ျပင္ဆင္စရာရွိတယ္။ အခ်ိန္ နာရီဝက္ေတာင္မရဘူး။ဒါက မိသားစု ေရွ႕ေရးအတြက္ အေရးႀကီးတယ္"
အဲလို အေတြးေတြနဲ႕မ်ား ကေလးေတြနဲ႕ စကားေျပာခ်ိန္၊ ကစားခ်ိန္ေတြ မေပးမိပဲ ျဖစ္ေနမိပါသလား?
- ကေလးနဲ႕ ကေလးတစ္ယာက္လို ေပါ့ေပါ့ပါးပါး ကစားတဲ့ အတြက္ ရလဒ္က စာရြက္မွာ စာခ်ေရးသလို ခ်က္ခ်င္း မျမင္ႏိုင္လို႕ ဘာမွမထူးဘူးလို႕ ေတြးထင္မိေနပါသလား။?
တကယ္ေတာ့ ကေလးတစ္ေယာက္ အတြက္ ဖြံၿဖိဳးမႈမွာ ေပ်ာ္ရႊင္တဲ့ အမွတ္ရစရာ memories ေလးေတြက စုစုၿပီး ကေလးကို ဘက္စုံကအေထာက္အပံ့ေပးပါတယ္။
ဥပမာ။ ေရဇလုံထဲမွာ ဘဲမိသားစု တစ္အုပ္ထည့္ထားေပးတယ္။ ေရခြက္ေတြ ထည့္ ထားေပးတယ္။ ေမေမ က ဒီအတိုင္း ပဲ" သားေလးေဆာ့ ဗြမ္းဗြမ္း... ေရေတြေလာင္းတာ ... ဟုတ္တယ္..." ေျပာၿပီး ကေလးကလဲ ဘဲကို ဆြဲလိုက္၊ ေရႏွစ္လိုက္၊ ခြက္က ေရကို ေလာင္းလိုက္ ၊ ဇလုံေအာက္ပစ္ခ်လိုက္ ၊ျပန္ေကာက္လိုက္ ေဆာ့ေနတာေပါ့။ သူေပ်ာ္ပါတယ္။ နာရီဝက္ အခ်ိန္ကုန္ပါတယ္။ ေပ်ာ္ရတယ္။ ဘဲ ဆိုတဲ့ စကားလုံးသိရတယ္။ ေရခြက္နဲ႕ ေလာင္းတဲ့အတြက္ လက္ေခ်ာင္းေလးေတြ သန္လာႏိုင္ပါတယ္။
အဲဒီအစား...
ေမေမ က ဘဲအုပ္ထဲ ဘဲေမေမ ကို ကိုင္ၿပီး ဘဲသားေလးေတြကို ၾကည့္တဲ့ပုံလုပ္ၿပီး " သားတို႕ ေရ လာ ... ကြက္... ကြက္ ေမေမတို႕ ေရွ႕မွာ သြားၿပီး ေရကူးၾကမယ္"
ၿပီေတ့ာ ဘဲေသးေလးတစ္ေကာင္ကို ကိုင္ၿပီး.. " ညီတို႕ေရ... လာၾကေဟ့... ေမေမေခၚေနတယ္" ဆိုၿပီး အသံ ေသးေသးေလးလုပ္ၿပီးေျပာ....
ၿပီးေတ့ာ ေနာက္ တစ္ေကာင္ ကို ကိုင္ၿပီး
" ေရး.... သြားမယ္ေဟ့" ဆိုၿပီး ေနာက္အသံေလးလုပ္ေျပာ...
ဘဲေမႀကီးကို ကိုင္ၿပီး ေရကူးဟန္လုပ္ၿပီး...
" ေျဖးေျဖး လာသားတို႕ေရ... ဟာ ဒီမွာ ငါးေတြ မ်ားႀကီးပဲ...." စသျဖင့္ ကေလးစိတ္ဝင္စားေအာင္ ပုံေျပာ သလိုေျပာၿပီး ကစားႏို္ုင္ပါတယ္။ ဒီေနရာမွာ ကေလးက စကားမေျပာေသးရင္ သူစိတ္ဝင္စားေအာင္ အသံကို အနိမ့္အျမင့္ ေျဖးေျဖး ေျပာရင္ ေျပာေနတဲ့ စကားလုံးေတြကို ကေလးသင္ယူႏိုင္ပါတယ္။ ကေလးက စကားေျပာၿပီ ဆိုရင္လဲ သူ႕ကိုပါ တလွည့္ ဝင္ေျပာခိုင္းၿပီး အမ်ားႀကီးခ်ဲ႕ေျပာႏိုင္ပါတယ
ဒီလို သ႐ုပ္ေဆာင္ ( pretend) ကစားတဲ့ အတြက္ စကားလုံးေတြ ပိုၿပီး သင္ယူႏိုင္ပါတယ္။ ေရကူးတယ္၊ေရွ႕မွာ၊ လာ၊သြား၊ ငါး၊ စတဲ့ စကားလုံးေတြ၊ ေမာင္ႏွမ၊ သားအမိ ဆက္ဆံပုံေတြ ထည့္သင္ၿပီးသားျဖစ္ပါတယ္။ ခ်ဲ႕ထြင္စဥ္းစားၿပီး ေျပာလို႕ရတဲ့ အတြက္ စိတ္ကူးစိတ္သန္း ( imagination) ကိုလဲ အားေပးပါတယ္။ အခ်ိန္ ၁၀ မိနစ္ေလာက္နဲ႕ ပိုထိေရာက္တဲ့ ကစားနည္းအျဖစ္ ေျပာင္းလဲ သြားပါတယ္။
သေဘာၤ၊ေလွ စတဲ့ အ႐ုပ္ဆိုရင္လဲ ဒီလိုပါဘဲ။ သေဘာၤႀကီးက "ေဘာ္....ဘူ..." ဆိုတာေလာက္နဲ႕ မရပ္ပဲ....
ဘဲ႐ုပ္ကေလးကို သေဘာၤေပၚတင္ၿပီး
"ဘဲကေလးက သေဘာၤႀကီးစီးၿပီး ခရီးေတြသြားတာ....ေဟာ မႏၲေလးေရာက္သြားၿပီ။.... ဆင္းလိုက္ဦးမယ္ကြာ .. ၿပီးေတာ့ ခဏနား.. မုန္႕ေတြ ေလွ်ာက္စား.... ဘာမုန္႕စားရင္ေကာင္းမလဲ" ကေလးကို ေမးပါ။ ကေလးေျဖခ်င္ေအာင္ မ်က္ႏွာေပးနဲ႕ စကၠန္႕ အနည္းငယ္ေစာင့္ " ဪ ... ေပါင္မုန္႕လား... အင္း...အင္း(ဝါးတဲ့ပုံစံလုပ
စသျဖင့္ ကေလးနဲ႕ engaged ျဖစ္ၿပီးသူ႕ကို စကားလုံးေတြ တိုးေအာင္ ၊ ေဖေဖ ေမေမ နဲ႕ အျပန္အလွန္ေျပာဆိုတတ္ေအာင္ ကစားရင္း သင္လို႕ရပါတယ္။ အခ်ိန္ ၅ မိနစ္ ၁၀ မိနစ္ နဲ႕ ေပ်ာ္စရာေကာင္းပါတယ္။ ေစ်းေရာင္းတမ္း၊ေစ်းဝယ္တမ္း
ေမတၱာျဖင့္
နီတိုးေလးေမေမ။
#နီတိုးေလးေမေမ #မိခင္ဘဝ
photo; Internet.
No comments:
Post a Comment
မိတ္ေဆြ...အခ်ိန္ေလးရရင္ blogg မွာစာလာဖတ္ပါေနာ္
ဗဟုသုတ ရနိုင္တယ္။