Followers အားေပးသူမ်ား အထူး အထူးပဲ ေက်းဇူးတင္ပါသည္။

✩✩ ✩ ✩ ✩ ✩ ✩သီခ်င္းခ်စ္သူ ✪ မွ ✪ သီခ်င္းခ်စ္သူသို႔✩ ✩ ✩ ✩ ✩ ✩✩

8Chit&အိမ္႔ခ်စ္ AhMoon&အမြန္း AhNaing&အႏိုင္ AhNge&အငဲ Akuk Alex&အဲလက္စ္ AnnHellar&အန္ဟဲလာ Ar-T AungHtet&ေအာင္ထက္ AungLa&ေအာင္လ AungNaing&ေအာင္ႏိုင္ AungThu&ေအာင္သူ AungYin&ေအာင္ရင္ AuraLi&အာ္ရာလီ AyeChanMay&ေအးခ်မ္းေမ AyeTinChoShwe&ေအသင္ခ်ိဳေဆြ AyeWuttYiThaung&ေအးဝတ္ရည္ေသာင္း BaDin&ဗဒင္ Blueberry BobbySoxer BoBo&ဘိုဘို BoBoHan&ဘိုဘိုဟန္ BoPhyu&ဘိုျဖဴ Breaky&ဘရိတ္ကီ BunnyPhyoe&ဘန္နီၿဖိဳး ChanChan&ခ်မ္းခ်မ္း ChanChann&ခ်မ္ခ်မ္း ChawSuKhin&ေခ်ာစုခင္ ChinSong&ခ်င္းသီခ်င္း ChitKaung&ခ်စ္ေကာင္း ChitThuWai&ခ်စ္သုေဝ ChoLayLung&ခ်ိဳေလးလုန္ ChoPyone&ခ်ိဳၿပံဳး ChristmasSong&ခရစၥမတ္သီခ်င္း CityFm Dawn&ဒြန္း DiraMore&ဓီရာမိုရ္ DoeLone&ဒိုးလံုး Dway&ေဒြး EainEain&အိန္အိန္း G.Latt&ဂ်ီလတ္ GaeGae&ေဂေဂး GirlLay&ဂဲ(လ္)ေလး Graham&ဂေရဟမ္ Group&အဖြဲ႔လိုက္ GuRawng&ကူးေရာင္ GyoGyar&ႀကိဳးၾကာ HanTun&ဟန္ထြန္း HaymarNayWin&ေဟမာေနဝင္း He`Lay&ဟဲေလး HlonMoe&လႊမ္းမိုး HlwanPaing&လႊမ္းပိုင္ HtamHkay&ထ်န္ေခး HTDTunYin&ဟသာၤတထြန္းရင္ HtetAung&ထက္ေအာင္ HtetHtetMyintAung&ထက္ထက္ျမင္႔ေအာင္ HtetSaung&ထက္ေလွ်ာင္း HtooEainThin&ထူးအိမ္သင္ HtooHtooSet&ထူးထူးဆက္ HtooL.Lin&ထူးအယ္လင္း HtunHtun&ထြဏ္းထြဏ္း HtunYati&ထြန္းရတီ IreneZinMarMyint&အိုင္ရင္းဇင္မာျမင္႔ J.LingMawng&ေဂလိန္းေမာင္း J.MgMg&ေဂ်ေမာင္ေမာင္ JarSan&ဂ်ာဆန္ JetSanHtun&ဂ်က္ဆန္ထြန္း JMe&ေဂ်းမီ KabarPhone&ကမၻာဖုန္း KaiZar&ကိုင္ဇာ KapyaBoiHmu&ကဗ်ာဘြဲ႔မွဴး KaungKaung&ေကာင္းေကာင္း KhaingHtoo&ခိုင္ထူး KhinBone&ခင္ဘုဏ္း khinMgHtoo&ခင္ေမာင္ထူး KhinMgToe&ခင္ေမာင္တိုး KhinSuSuNaing&ခင္စုစုႏိုင္ KhupPi&ခုပ္ပီး KKT&ေကေကတီ KoKoGyi&ကိုကိုႀကီး KoNi&ေကာ္နီ KyingLianMoong L.KhunYe&L.ခြန္းရီ L.LwinWar&L.လြန္းဝါ L.SengZi&L.ဆိုင္းဇီ LaShioTheinAung&လားရႈိးသိန္းေအာင္ LaWi&လဝီ LayLayWar&ေလးေလး၀ါ LayPhyu&ေလးျဖဴ LDKyaw&L.ဒီေက်ာ္ LiLiMyint&လီလီျမင္႔ LinNit&လင္းနစ္ LynnLynn&လင္းလင္း Madi&မဒီ MaNaw&မေနာ Marritza&မာရဇၨ MayKhaLar&ေမခလာ MaySweet&ေမဆြိ MayThu&ေမသူ MgThitMin&ေမာင္သစ္မင္း MiMiKhe&မီးမီးခဲ MiMiWinPhay&မီမီဝင္းေဖ MinAung&မင္းေအာင္ Misandi&မိဆႏၵီ MMGospelSong&ခရစ္ယာန္ဓမၼေတး MMLoveSong&ျမန္မာသီခ်င္း MoMo&မို႔မို႔ MoonAung&မြန္းေအာင္ Music&ဂီတ Myanmar-Kid-Songs MyayPeYo&ေျမပဲယို MyoGyi&မ်ိဳးႀကီး MyoMyo&မ်ိဳးမ်ိဳး NangKhinZayYar&နန္းခင္ေဇယ်ာ Naung&ေနာင္ NawLiZar&ေနာ္လီဇာ NawNaw&ေနာေနာ္ NgeNgeLay&ငဲ႔ငယ္ေလး NiNiKhinZaw&နီနီခင္ေဇာ္ NiNiWinShwe&နီနီဝင္းေရႊ NO&ႏိုး NweYinWin&ႏြဲ႔ယဥ္ဝင္ NyanLinAung&ဥာဏ္လင္းေအာင္ NyiMinKhine&ညီမင္းခိုင္ NyiZaw&ညီေဇာ္ PannEiPhyu&ပန္းအိျဖဴ PanYaungChel&ပန္းေရာင္ျခယ္ Pb.ThanNaing&သန္းႏိုင္ PhawKa&ေဖာ္ကာ PhoeKar&ဖိုးကာ PhuPhuThit&ဖူးဖူးသစ္ PhyoGyi&ၿဖိဳးႀကီး PhyoKyawHtake&ၿဖိဳးေက်ာ္ထိုက္ PhyuPhyuKyawThein&ျဖဴျဖဴေက်ာ္သိန္း PhyuThi&ျဖဴသီ PoEiSan&ပိုးအိစံ PoPo&ပိုပို PuSue&ပူစူး R.ZarNi&R.ဇာနည္ RainMoe&ရိန္မိုး RebeccaWin&ေရဗကၠာ၀င္း Ringo&ရင္ဂို SaiHteeSaing&စိုင္းထီးဆိုင္ SaiLay&စိုင္းေလး SaiSaiKhanHlaing&စိုင္းစိုင္းခမ္းလႈိင္ SaiSaiMaw&စိုင္းဆိုင္ေမာ၀္ SaiSan&ဆိုင္စံ SalaiJonhTinZam SalaiJonhTinZam&ဆလိုင္းဂၽြန္သင္ဇမ္း SalaiSunCeu&ဆလိုင္းဆြန္က်ဲအို SalaiThuahAung&ဆလိုင္းသႊေအာင္ SalaiZamLain&ဆလိုင္းသွ်မ္းလ်န္ SandyMyintLwin&စႏၵီျမင့္လြင္ SangPi&စံပီး SaungOoHlaing&ေဆာင္းဦးလႈိင္ SawBweHmu&စာဘြဲ႔မွဴး SawKhuSe&ေစာခူဆဲ She&သွ်ီ ShinPhone&ရွင္ဖုန္း ShweHtoo&ေရႊထူး SinPauk&ဆင္ေပါက္ SiThuLwin&စည္သူလြင္ SithuWin&စည္သူဝင္း SiYan&စီယံ Snare SoeLwinLwin&စိုးလြင္လြင္ SoeNandarKyaw&စိုးနႏၵာေက်ာ္ SoePyaeThazin&စိုးျပည္႔သဇင္ SoeSandarTun&စိုးစႏၵာထြန္း SoTay&ဆိုေတး SungTinPar&ဆုန္သင္းပါရ္ SuNit&ဆူးနစ္ TekatawAyeMg&တကၠသိုလ္ေအးေမာင္ ThangPaa&ထန္းပါး TharDeeLu&သာဒီးလူ ThawZin&ေသာ္ဇင္ ThiriJ.MgMg&သီရိေဂ်ေမာင္ေမာင္ Thoon&သြန္း TinGyanSong&သႀကၤန္သီခ်င္း TintTintTun&တင္႔တင္႔ထြန္း TinZarMaw&တင္ဇာေမာ္ TunEaindraBo&ထြန္းအိျႏၵာဗို TunKham&ထြဏ္းခမ္ TunTun&ထြန္းထြန္း TuTu&တူးတူး V.NoTun&V.ႏိုထြန္း WaiLa&ေဝလ WaNa&ဝန WarsoMoeOo&ဝါဆိုမိုးဦး WineSuKhineThein&ဝိုင္းစုခိုင္သိန္း WyneLay&ဝိုင္းေလး Xbox XGALZ Y-Zet YadanaMai&ရတနာမိုင္ YadanaOo&ရတနာဦး YairYintAung&ရဲရင္႔ေအာင္ YanAung&ရန္ေအာင္ YarZarWinTint&ရာဇာဝင္းတင္႔ YeTwin&ရဲသြင္ YummyRookie YuZaNa&ယုဇန YY&၀ိုင္၀ိုင္း Z.DiLa&Z.ဒီးလာ ZamNu&ဇမ္ႏူး ZawOne&ေဇာ္ဝမ္း ZawPaing&ေဇာ္ပိုင္ ZawWinHtut&ေဇာ္ဝင္းထြဋ္ ZawWinShing&ေဇာ္ဝင္းရွိန္ ZayYe&ေဇရဲ ZwePyae&ဇြဲျပည္႔
သီခ်င္းနားေထာင္ရန္ အေပၚက အဆိုေတာ္ နာမည္ Click ပါေနာ္

Facebook မွာ ဖတ္ခ်င္ရင္ Like တစ္ခ်က္ေလာက္ နဲ႔ အားေပးႏိုင္ပါသည္

Wednesday, April 3, 2013

ကြက္လပ္

 

 (ေဇယ်သူ)

ျမန္မာႏုိင္ငံေတာ္သစ္ တည္ေဆာက္ေရးတြင္ Institution မ်ား ခုိင္မာမွ ေျခလွမ္းသြက္သြက္ လွမ္းႏုိင္ၿပီး ေရွ႕ျမန္ျမန္ ေရာက္ႏုိင္ သလို ျမန္မာ့ဖြံ႔ၿဖိဳးေရး ေရရွည္ခံမည္ဟု ျမန္မာ့ေရွ႕ေရး စိတ္ဝင္ စားသူမ်ား လက္ခံထားၾကၿပီးျဖစ္သည္။ သို႔ရာတြင္ အဖြဲ႔အစည္းမ်ား၊ ဥပေဒ မ်ားဟူေသာ ျမင္လြယ္ထင္လြယ္၊ အေကာင္အထည္ျမင္ရသည့္ Institution မ်ားကိုသာ အာ႐ံုစိုက္ေနၾကၿပီး အေရးႀကီးေသာ Institution တစ္ခုတြင္ က...ြက္လပ္ျဖစ္ေနေသးသည္။


ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး ေခတ္တြင္ ေရပန္းစားလာသည့္ စကားလုံး တစ္လုံးျဖစ္ေသာ Institution (စည္းမ်ဥ္းမ်ား) သည္ အဖြဲ႕အစည္းမ်ား၊ လုပ္ထုံးလုပ္နည္းမ်ား၊ ဥပေဒမ်ား၊ အစဥ္အလာယဥ္ေက်းမႈ တို႔ကို စုေပါင္း သိမ္းက်ဳံးကာ ေခၚေဝၚ ျခင္းျဖစ္သည္။ လႊတ္ေတာ္၊ အစိုးရအဖြဲ႕၊ ဥပေဒမ်ား သည္ Formal Institution (႐ံုးသေဘာစည္းမ်ဥ္းမ်ား) ျဖစ္ၾကသည္။ ဓေလ့ ထုံးစံ၊ အစဥ္အလာ၊ ယဥ္ေက်းမႈမ်ားသည္ Informal Institution (အလြတ္သေဘာစည္းမ်ဥ္းမ်ား) ျဖစ္သည္။

မည္မွ်ႀကီးျမတ္ေသာ ပုဂိၢဳလ္ျဖစ္ေစ တစ္ေန႔ မိမိတန္ဖိုးထားေသာ အရာအားလုံးကို ထားခဲ့ရမည္ျဖစ္သည္။ ႏုိင္ငံကို၊ အဖြဲ႕အစည္းကို ထားခဲ့ရမည္ ျဖစ္ေသာ္လည္း အက်င့္စ႐ိုက္ေကာင္း၊ ယဥ္ေက်းမႈေကာင္းမ်ား ထားခဲ့ႏုိင္လွ်င္ ႏုိင္ငံႏွင့္အဖြဲ႕အစည္းတုိ႔ အဓြန္႔ရွည္ေအာင္ျမင္မည္။ တစ္ေခတ္တစ္ေယာက္ ေပၚေသာသူကို အစားထိုးရန္ မျဖစ္ႏုိင္။ “တစ္ေခတ္ တစ္ေယာက္” ဆိုကတည္းက တစ္ေခတ္တြင္ တစ္ေယာက္သာ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ရွားပါးမည္။ ထိုအခါတြင္ ဆက္ခံသူသည္ Institution ေကာင္းေပၚ တြင္ တက္ထိုင္ႏုိင္လွ်င္ ထိထိေရာက္ေရာက္ စြမ္းေဆာင္ႏုိင္မည္။ ေတာ္႐ုံ တန္႐ုံညံ့လွ်င္ပင္ Institution ေကာင္းလွ်င္ Institution က ထိန္းသြားႏုိင္ သည္။

မီးပြိဳင့္ရွိကားမ်ား တန္းစီေနသည္ကိုၾကည့္လွ်င္ ႏိုင္ငံတြင္း Informal Institution မ်ားကို ျမင္ႏုိင္သည္။ ကားတန္းအနည္းငယ္ ရွည္သြားလွ်င္ တန္းမစီလိုေတာ့။ မ်က္ႏွာခ်င္းဆုိင္ ဆန္႔က်င္ဘက္ ယာဥ္ေၾကာအတိုင္း ေရွ႕နားသြားကာ ၾကားျဖတ္မည္။ သူ႔လုိပင္ အေရးႀကီးေသာသူတို႔ ေနရစ္ခဲ့ေတာ့။ ကားႀကီးသူက ကားႀကီးသလုိ၊ ကားေသးသူက ေသးသလို ေတာင္းပန္ၿပီးေသာ္ လည္းေကာင္း၊ စက္သံျပင္းျပင္း နင္းၿပီးေသာ္လည္းေကာင္း သူ႔နည္းသူ႔ဟန္ျဖင့္ ၾကားျဖတ္ၾကသည္။ တစ္ခုခုရရန္ တန္ရာတန္ေၾကး ေပးရသည္ဟူေသာ အယူအဆမရွိ၊ ၾကားျဖတ္ယဥ္ေက်းမႈတည္း ဟူေသာ Institution ႀကီး အတိုင္းသား ျမင္ေနရသည္။ စာေမးပြဲတြင္လည္း မႀကိဳးစားဘဲ အမွတ္ေကာင္း၊ လိုင္းေကာင္းရလိုသည္။ ထိုအခါ ၾကားျဖတ္ေတာ့သည္၊ ခုိးခ်မည္၊ ဆရာ ဆရာမထံ ခ်ဥ္းကပ္မည္၊ ငုိျပမည္၊ ကန္ေတာ့မည္။ အလုပ္ခြင္တြင္လည္း ထိုအတိုင္း။ ၾကားျဖတ္ယဥ္ေက်းမႈသည္ ေရးမထား၊ ျပ႒ာန္းမထား၊ သို႔ေသာ္ ျမန္မာတုိ႔တြင္ စြဲၿမဲေနေသာ အက်င့္စ႐ိုက္ ျဖစ္သျဖင့္ Institution ပင္ျဖစ္သည္။

ကြယ္လြန္သူကို ရည္မွန္းဒါနျပဳအၿပီးတြင္ ဘုန္းေတာ္ႀကီးက ေလးနက္ေသာ ေရစက္ခ် တရားေတာ္ကို နားလည္လြယ္ေအာင္ ေအးေအး ေဆးေဆးေဟာၾကားေနသည္။ ပရိသတ္အမ်ား စူးစူးစိုက္စိုက္ အာ႐ုံျပဳ တရားနာေနၾကသျဖင့္ အခန္းထဲတြင္ ဘုန္းေတာ္ႀကီး၏ ေဟာၾကားသံမွ လြဲလွ်င္ တိတ္ဆိတ္ေနသည္။ သို႔ေသာ္ တရားနာပရိသတ္တို႔၏ အာ႐ံုကို တစ္ခ်ီမဟုတ္တစ္ခ်ီ မၾကာခဏေႏွာင့္ယွက္တတ္သည့္ အရာတို႔က ရွိေနသည္။ အိမ္နီးခ်င္းႏုိင္ငံ တို႔ေလာက္ ေဈးမသက္သာေသးေသာ္လည္း လြန္ခဲ့ေသာ ႏွစ္အနည္းငယ္ကထက္ အဆမ်ားစြာ ေဈးသက္သာလာသည့္ လက္ကိုင္ဖုန္းမ်ားက လက္သည္တရားခံ။ ၿငိမ့္ၿငိမ့္ေညာင္းေညာင္း၊ ဆူဆူညံညံ အသံမ်ဳိးစုံျဖင့္ ဟိုေနရာ သည္ေနရာမွ ျမည္လာတတ္သည္။ တရားပြဲဆိုသည္ကို သတိျဖင့္ ခ်က္ခ်င္း အားနာပါးနာ ဟိုသည္ၾကည့္ၿပီး အျမန္ အသံပိတ္သူ ရွိသလို ခပ္တည္ တည္ျဖင့္ ဘုန္းေတာ္ႀကီးႏွင့္ အၿပိဳင္ ဆက္ေျပာေနသူလည္းရွိသည္။ အသံကလည္း က်ယ္က်ယ္ေလာင္ေလာင္။ ၾကည့္လိုက္ေတာ့ လူေတြက တာဝန္ ႀကီးႀကီး ယူထားၾကသည့္သူမ်ား။

ေနာက္ျဖစ္ရပ္တစ္ခုကို ၾကည့္ ပါဦး။ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕တြင္းရွိ ဟိုတယ္ႀကီး တစ္ခုအနီးတြင္ ႏုိင္ငံျခားသားတစ္ဦး တစ္ခုခု အေရးတႀကီး ရွာေဖြေနဟန္ျဖင့္ ဟိုၾကည့္သည္ၾကည့္၊ ဟိုေလွ်ာက္လိုက္ သည္ေလွ်ာက္လိုက္ျဖင့္ ေယာက္ယက္ ခတ္ေနသည္။ သူ႔ပုံပန္းကိုၾကည့္ၿပီး ေဘးနားတြင္ ရပ္ေန၊ ဝိုင္းဖြဲ႕ေနသည့္ ျမန္မာအခ်ိဳ႕က ဘာရွာေနပါသလဲဟု အဂၤလိပ္စာ အက်ဳိးအပဲ့ျဖင့္ ဝိုင္းေမး ေတာ့ အမႈိက္ပုံး ရွာေနတာပါဟု လက္ထဲ တြင္ စကၠဴစုတ္ကိုကိုင္လ်က္ ျပန္ေျဖ သည္။ ထိုအခါ ထိုသူတို႔က အေကာင္းဆုံး ေသာ ဟာသကို ၾကားလိုက္ရသကဲ႔သို႔ မၿပဳံးဘဲႏွင့္ ဝါးလုံးကြဲရယ္လိုက္ၾက ေသာေၾကာင့္ ႏိုင္ငံျခားသားပင္ “ငါမ်ား ေျပာတာမွားသြားလား”ဟု ေၾကာင္ေတာင္ေတာင္ ျဖစ္သြားသည္။ ထိုသူတို႔ ကပင္ “ဒီနားပင္ ပစ္လိုက္ပါလား”ဟု ပန္းပင္မ်ား စိုက္ထားသည့္ ဟိုတယ္ေဘး ေျမကြက္လပ္ငယ္ေလးကို လက္ညိႇဳး ညႊန္ျပသည္။ ႏုိင္ငံျခားသားက ေခါင္း တစ္ခါခါ လည္တစ္ခါခါျဖင့္ အမႈိက္ကို ကိုင္ထားဆဲ။ “ဟိုတယ္အဝင္ေလးမွာ အမႈိက္ပုံးရွိတယ္” ဟု ေနာက္ဆုံးဝင္ေျပာ လိုက္ေသာအခါမွ ထိုႏုိင္ငံျခားသားက ဝင္သြားသည္။ ျပန္ထြက္လာေတာ့ လက္ထဲတြင္ အမႈိက္မရွိေတာ့။ စိတ္လက္ ေပါ့ပါးသြားသည့္ပုံျဖင့္ “Thank You” ဟု ေက်းဇူးတင္သြားေသးသည္။

အမိႈက္စည္းကမ္းမဲ့ မပစ္လိုေသာေၾကာင့္ အမႈိက္ပုံးလိုက္ရွာေနသည့္ ႏုိင္ငံျခားသားသည္ ျမန္မာ့ Informal Institution အရ “မေရာင္ရာဆီလူး” သူ ျဖစ္သြားသည္။ လက္ကိုင္ဖုန္းမ်ား၏ ျမည္သံသည္ တရားပြဲမ်ားတြင္ သာမက စာသင္ခန္း၊ ေဟာေျပာပြဲ၊ အစည္းအေဝးစသည့္ အာ႐ုံစူးစိုက္ရ မည့္ေနရာမ်ားတြင္လည္း အခါမေရြး ထျမည္တတ္သည္။ စည္းကမ္း အားနည္းပုံကို လမ္းမ်ားေပၚတြင္လည္း ျမင္ႏုိင္သည္။ ကားသစ္မ်ား ဝင္လာေသာေၾကာင့္ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕လမ္းမ်ား က်ပ္ကုန္သည္ဟု ဆိုႏုိင္ေသာ္လည္း အဓိကအေၾကာင္းရင္း တစ္ရပ္မွာ ယာဥ္ေမာင္းသူတို႔၏ စည္းကမ္းအားနည္းခ်က္ ေၾကာင့္လည္း ျဖစ္သည္။ တစ္ဦးႏွင့္တစ္ဦး အရင္ေရာက္သူ အရင္သြားစနစ္မ်ဳိး စိတ္မဝင္စား၊ ေနာက္မွလာၿပီး အရင္ေရာက္လိုေသာေၾကာင့္ ေက်ာ္တက္သည္၊ ထိုးဝင္သည္။ ေက်ာင္းတြင္၊ ႐ုံးတြင္၊ စီးပြားေရးတြင္ လိုက္နာရမည့္ ေရးသားထားေသာ စည္းကမ္းမ်ား၊ မေရးေသာ္လည္း သိရမည့္ တစ္ကိုယ္ေရစည္းကမ္းမ်ားကို မသိ၍ ျဖစ္ေစ၊ သိ၍ျဖစ္ေစ မလိုက္နာ။

Mindset (စဥ္းစားပုံ စဥ္းစားနည္း) မျပင္ၾကေသးေသာေၾကာင့္ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး ေရွ႕မေရာက္ႏုိင္ဟု ယေန႔အမ်ား ညည္းတြားေနၾက သည္မွာလည္း Informal Institution ကိစၥပင္ျဖစ္သည္။ စိတ္ထဲတြင္ ေတြးေနက် အက်င့္အတိုင္း ေတြးၾကသည္မွာ Informal Institution ပင္ ျဖစ္သည္။ ေတြးေနက်အတိုင္း ေတြးလွ်င္ လုပ္ေနက်အတိုင္း လုပ္ၾကေတာ့မည္။ လုပ္ေနက်အတိုင္း လုပ္လွ်င္ ရေနက်ရလဒ္သာ ရေတာ့မည္။ ရၿမဲတိုင္း ရလဒ္ကို ေက်ာ္လြန္ကာ ထူးျခားေသာရလဒ္ကို ေဆာင္ၾကဥ္းလိုလွ်င္ လုပ္ေနက် အတိုင္းမလုပ္ဘဲ လုပ္ရပ္ေျပာင္းရမည္။ လုပ္ရပ္ေျပာင္းရန္ စဥ္းစားပုံ ေတြးပုံ ေျပာင္းရမည္။

ျမန္မာ့ဖြံ႔ၿဖိဳးေရးတြင္ ကြက္လပ္ျဖစ္ေနေသးေသာ Informal Institution မ်ားကို ျပဳျပင္ ေျပာင္းလဲႏုိင္မွသာ ေရွ႕ေရာက္မည္။ သို႔ေသာ္ Informal Institution မ်ားကို ျပင္ဆင္ရာတြင္ Formal Institution ကို ျပင္ရသည္ထက္ ပိုခက္ၿပီး အခ်ိန္ပိုၾကာသည္။ ဥပေဒေကာင္းေကာင္း တစ္ရပ္ကို ေရးဆြဲျပ႒ာန္း ရသည္ထက္ လူတို႔၏စ႐ိုက္ႏွင့္ Mindset ကို ျပင္ရန္က ပိုခက္၊ ပိုၾကာသည္။ ႏုိင္ငံအဆင့္ အဖြဲ႕အစည္းတစ္ခုကို ဖြဲ႕စည္းရသည္ထက္ လူအမ်ား စည္းကမ္းရွိေအာင္ လုပ္ရျခင္းက ပိုခက္သည္။

Formal Institution မ်ားကို စနစ္တက်သုံးျခင္းျဖင့္ Informal Institution မ်ားကို စနစ္တက် ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲႏုိင္သည္။ ဥပမာ-မီးပြိဳင့္နီလ်က္ ျဖတ္ေမာင္းပါက ဒဏ္ႀကီးႀကီးခ်လွ်င္၊ မွတ္တမ္းအားလုံး တင္ထားႏုိင္လွ်င္ (Formal Institution)၊ မီးပြိဳင့္နီလွ်င္ ကားရပ္ထားသည့္ အက်င့္စြဲ သြား (Informal Institution) မည္။ စာေမးပြဲတြင္ ခိုးမခ်ေအာင္ စီမံထားႏုိင္လွ်င္ ခိုးခ်သည့္အက်င့္မ်ား ေလ်ာ့ပါးသြားမည္။

ျမန္မာ့ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးကို ေဖာ္ေဆာင္ႏုိင္မည့္၊ ဒီမိုကေရစီႏွင့္ လိုက္ဖက္ညီသည့္ ဓေလ့စ႐ိုက္မ်ား ထြန္းကားလာေအာင္ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲႏုိင္မွသာ ရည္မွန္းခ်က္ ပန္းတိုင္သုိ႔ ေခ်ာေခ်ာေမြ႔ေမြ႔ ျမန္ျမန္ေရာက္ရွိမည္ ျဖစ္သည္။

(http://www.thevoicemyanmar.com/index.php/perspective/item/3751-kl.html)

No comments:

Post a Comment

မိတ္ေဆြ...အခ်ိန္ေလးရရင္ blogg မွာစာလာဖတ္ပါေနာ္
ဗဟုသုတ ရနိုင္တယ္။