ခ်က္ သမၼတ ႏုိင္ငံသား ႏုိင္ငံေရး သိပၸံ ပညာရွင္ အီေဂါ ဗလာဇဗစ္ (Igor Blazevic) (ဓာတ္ပံု – ေဂ်ပိုင္ / ဧရာ၀တီ)
သုံးႏွစ္ သက္တမ္း ရွိၿပီျဖစ္တဲ့ သမၼတ ဦးသိန္းစိန္ ဦးေဆာင္တဲ့ အစုိးရ အဖြဲ႔က ဒီမုိကေရစီ နည္းလမ္းေတြ အတုိင္း ျပဳျပင္ ေျပာင္းလဲေရးေတြ လုပ္ေဆာင္ေနတယ္ ဆုိေပမယ့္ တကယ္တမ္း ျဖစ္ျဖစ္ေျမာက္ေျမာက္ ေျပာင္းလဲတာမ်ဳိးကို မေတြ႔ရေသးဘူး လို႔ ႏိုင္ငံေရး ေစာင့္ၾကည့္ ေလ့လာသူေတြက ဆိုၾကပါတယ္။ ဒီမုိကေရစီ စနစ္ကို လိုလိုလားလား သြားဖုိ႔ ႀကိဳးစားေနတဲ့ အစိုးရ တရပ္လို႔လည္း ပုံေဖာ္ဖုိ႔ ခက္ခဲေနေသးတယ္လို႔ ေထာက္ျပ ေ၀ဖန္ၾကပါတယ္။
ဒီအေျခအေနေတြ အေပၚ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕မွာ Educational Initiative အမည္နဲ႔ ႏုိင္ငံေရး သိပၸံေက်ာင္း လာေရာက္ဖြင့္ထားတဲ့ ခ်က္ သမၼတ ႏုိင္ငံသား ႏုိင္ငံေရး သိပၸံပညာရွင္ အီေဂါ ဗလာဇဗစ္ (Igor Blazevic) က “ဦးသိန္းစိန္ အစုိးရဟာ လက္ေတြ႔မွာ အာ ဏာ ခ်ဳပ္ကိုင္မႈေတြနဲ႔ လုပ္ေဆာင္ေနတဲ့ ကျပား အစိုးရ လမ္းေၾကာင္းကို ေဖာ္ေဆာင္ ေနတယ္လုိ႔” ေ၀ဖန္ သုံးသပ္ထားပါတယ္။
အီေဂါ ဗလာဇဗစ္ဟာ ျမန္မာ့ႏုိင္ငံေရး လက္ရွိ အေျခအေနနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ေဆာင္းပါးေတြ ေရးသားေနသလုိ လူမႈအဖြဲ႔အစည္း ေတြမွာ ႏိုင္ငံေရး သိပၸံ ဘာသာရပ္ကို လုိက္လံ သင္ၾကားပို႔ခ် ေပးေနသူလည္း ျဖစ္ပါတယ္။
ျပဳျပင္ ေျပာင္းလဲေရးေတြ လုပ္ေဆာင္ ေနတယ္ဆုိတဲ့ လက္ရွိ အစိုးရ သက္တမ္း သံုးႏွစ္ကာလ အတြင္း ႏုိင္ငံေရး လမ္းေၾကာင္း ပုံေဖာ္မႈနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး မစၥတာ အီေဂါ ဗလာဇဗစ္ကို ဧရာ၀တီ အႀကီးတန္း သတင္းေထာက္ သူဇာက ေတြ႔ဆံုေမးျမန္း ထားပါတယ္။
ေမး။ ။ လက္ရွိ ျမန္မာႏုိင္ငံမွာ ႏုိင္ငံေရး အရ ၾကည့္မယ္ဆုိ ဘယ္လို လမ္းေၾကာင္းမ်ိဳး သြားေနတယ္လို႔ ျမင္ပါသလဲ။
ေျဖ။ ။ အခု လက္ရွိႏုိင္ငံေရး အေနအထားကို ၾကည့္ၿပီး ဘာျဖစ္မယ္ ဆုိတာကို ျပတ္ျပတ္သားသား မေျပာႏုိင္ဘူး၊ အေန အထားက စစ္တုရင္ ကစားတဲ့ ခံုေျခာက္ခံုေလာက္ကို အလယ္မွာထား၊ လက္ရွိ အစုိးရဘက္က ကစားသမား ေျခာက္ ဦးနဲ႔ အတုိက္အခံ ႏုိင္ငံေရးသမားေတြ ဘက္က ကစားသမား ၂၅ ဦးေလာက္က ကစားေနသလုိမ်ိဳးေပါ့။
တဘက္ ကစားသမား ေျခာက္ဦးက စည္းလံုးညီညႊတ္မႈ ရွိေနၿပီး ၂၅ ဦး ဘက္မွာေတာ့ စည္းလံုးမႈ သိပ္မရွိဘဲ၊ ကစားကြက္ မရွိ၊ “မင္းဘက္ မင္းေရႊ႕၊ ငါ့ဘက္ ငါေရႊ႕မယ္ ဆုိတာမ်ိဳး ထင္ရာလုပ္ ေနၾကတဲ့ သေဘာမ်ိဳး” ေတြ႔ရတယ္။
လာမယ့္ ၂၀၁၅ အေျခအေနကို ၾကည့္မယ္ဆုိရင္ အတုိက္အခံဘက္က NLD တခုတည္းနဲ႔ေတာ့ မလံုေလာက္ဘူး၊ တျခား အတုိက္အခံ တုိင္းရင္းသား အဖြဲ႔ေတြ၊ ပါတီငယ္ေတြ၊ စည္းလံုး ညီညႊတ္မႈ သေဘာတူညီမႈေတြ ယူၿပီး ေရြးေကာက္ပြဲ ၀င္သင့္ တယ္၊ ဒါမွလည္း အတုိက္အခံေတြ လႊတ္ေတာ္ထဲမွာ အမတ္ေနရာေတြ အေတာ္မ်ားမ်ား ရၿပီး အားေကာင္းလာမယ္။
အစိုးရဘက္မွာလည္း သူတုိ႔ လက္၀ါးႀကီးအုပ္ထားခဲ့တဲ့ စီးပြားေရးက အစ တျခားေသာ အေျခအေနေတြ ရွိေနေသးတဲ့ အတြက္ သမၼတ ဦးသိန္းစိန္ပဲ ျဖစ္ျဖစ္၊ စစ္တပ္ကပဲ ျဖစ္ျဖစ္ အာဏာကို ဆက္ၿပီး ခ်ဴပ္ကိုင္ ထားဦးမယ္လုိ႔ ထင္တယ္။
ဒီလို အတုိက္အခံဘက္က အဖြဲ႔အစည္း၊ ပါတီေတြ စည္းစည္းလံုးလံုး လုပ္ႏုိင္မယ္ဆုိရင္ ၂၀၁၅ ေရြးေကာက္ပြဲ အၿပီးမွာ ႏွစ္ ဘက္ အင္အား ေတာင့္ေတာင့္တင္းတင္း ရွိေနႏုိင္တယ္လို႔ ခန္႔မွန္းရတယ္။
ေမး။ ။ လက္ရွိ အစိုးရက ဒီမုိကေရစီ လမ္းေၾကာင္းေပၚ သြားေနပါတယ္လို႔ ေျပာေနတာဟာ တကယ္ပဲ ဒီမုိကေရစီ လမ္းေၾကာင္းေပၚကို ေရာက္ေနၿပီ ေျပာလို႔ရမလား။
ေျဖ။ ။ ေနာက္ထပ္ ႏုိင္ငံေရးအရ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈ လုပ္ႏုိင္တဲ့ နယ္ပယ္တခု ရွိေသးတယ္၊ ဒါက ဖက္ဒရယ္ ျပည္ေထာင္စု စနစ္ေပးေရးပဲ၊ ဖက္ဒရယ္ ျပည္ေထာင္စု စနစ္ကို လိုခ်င္တယ္လို႔ေျပာတဲ့ ႏုိင္ငံေရး အင္အားစုေတြလည္း အထင္အရွား ရွိတယ္၊ တုိင္းရင္းသားေတြကို ဖက္ဒရယ္ စနစ္ကို အေကာင္အထည္ ေဖာ္မေပးဘဲ စိတ္ေက်နပ္မႈရေအာင္ အစိုးရအေနနဲ႔ လုပ္ ေပးတာေတြ ရွိႏုိင္ပါတယ္။
တုိင္းရင္းသား နယ္ေျမေတြ၊ ကိုယ္ပိုင္ အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရ နယ္ေျမေတြ၊ ျပည္နယ္နဲ႔ တုိင္းနယ္ေျမေတြကို အုပ္ခ်ဳပ္မယ့္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမႉးေတြ၊ ျပည္နယ္၀န္ႀကီးေတြကို သူတုိ႔ကိုယ္တုိင္ ေရြးေကာက္ပြဲက တဆင့္ ေရြးခ်ယ္ တင္ေျမႇာက္တဲ့ စနစ္ေတြ လုပ္ေပးႏုိင္ တယ္၊ ခြင့္ျပဳႏုိင္တယ္။
ေနာက္ထပ္ ျပည္နယ္နဲ႔တုိင္း အုပ္ခ်ဳပ္ေရး အဖြဲ႔ေတြကို သူတုိ႔ကိုယ္တုိင္ ထိေရာက္တဲ့၊ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ ခ်ႏုိင္တဲ့ အခြင့္အေရးေတြ ေပးႏုိင္တယ္၊ ေငြေၾကး သံုးစြဲခြင့္ေတြ၊ အခြန္ေကာက္တာမ်ိဳးကို လုပ္ခြင့္ေပးႏုိင္သလုိ၊ ျပည္နယ္ ေရြးေကာက္ပြဲေတြကိုလည္း လြတ္လြတ္လပ္လပ္ လုပ္ခြင့္ေပးလိုက္မယ္ ဆုိရင္ တုိင္းရင္းသားေတြ အေနနဲ႔ ေတာင္းဆုိတာေတြ မရေပမယ့္ ေက်နပ္မႈေတြေတာ့ ရသြားႏုိင္တယ္။
တုိင္းရင္းသားေတြ အေနနဲ႔ ဘာသာစကား၊ ကိုယ္ပိုင္ ယဥ္ေက်းမႈေတြကိုလည္း လြတ္လြတ္လပ္လပ္ လုပ္ခြင့္ေပးလိုက္လို႔လည္း ရတယ္၊ အဲဒါေတြကလည္း လက္ရွိ အစိုးရ အတြက္ မခက္ပါဘူး။
ဒီလုိ ေျပာင္းလဲမႈ လုပ္ႏုိင္ေအာင္လည္း လႊတ္ေတာ္ထဲမွာ သူတုိ႔ရဲ႕ အင္အားေတြက အျပည့္အ၀ ရွိေနတာပဲ၊ အဲဒါက ဥပေဒ ေတြ ျပဌာန္းဖုိ႔ လုပ္ႏုိင္တယ္၊ လုပ္ရင္ သူတုိ႔အတြက္ အက်ိဳးရွိတယ္လို႔ ေျပာရမယ္၊ ဒီလို လုပ္ေဆာင္ခ်က္ေတြဟာ ျပဳျပင္ ေျပာင္း လဲေရးကို အမွန္တကယ္ သြားေနတဲ့ အစိုးရအေနနဲ႔ ဒီမုိကေရစီကို သြားခ်င္တယ္ ဆုိတာကို ေျပာလိုက္တဲ့သေဘာမ်ိဳး အတုိက္ အခံေတြကို ေျပာျပႏုိင္တာပဲ။
ဒီလိုမွမဟုတ္ဘဲ စစ္တပ္ရဲ႕ အင္အားကိုလည္း လႊတ္ေတာ္ထဲမွာ ၂၅ ရာခိုင္ႏႈန္း ယူထားမယ္၊ ဖြဲ႔စည္းပံု အေျခခံဥပေဒ ျပင္ဆင္ ဖုိ႔လည္း မေလွ်ာ့ေပးဘူး၊ ပုဒ္မ ၅၉(စ) ကိုလည္း မျပင္ေပးဘူး၊ ဖက္ဒရယ္ စနစ္ကိုလည္း အေကာင္အထည္ မေဖာ္ဘူး၊ ျပည္ နယ္နဲ႔ တုိင္းေတြမွာ လြတ္လပ္တဲ့ ေရြးေကာက္ပြဲေတြ မလုပ္ဘူး၊ တုိင္းရင္းသားေတြ အတြက္ ဘာသာစကား၊ ယဥ္ေက်းမႈ စ တာ ေတြကုိ ပိတ္ထားၿပီးေတာ့ သဘာ၀ အရင္းအျမစ္ကေန ေရာင္းခ်လို႔ရတဲ့ ေငြေၾကး အနည္းငယ္ေလာက္ကိုပဲ ခြဲေ၀သံုးစြဲခြင့္ ေပးတာနဲ႔ ဒီမုိကေရစီ လမ္းေၾကာင္းကို သြားေနပါတယ္လို႔ ေျပာလို႔ မရဘူး။
ေမး။ ။ ဒါဆို အခု အစိုးရကို အာဏာရွင္လည္း မဟုတ္၊ ဒီမိုကေရစီ နည္းလည္း မက်တက်၊ အာဏာလည္း လက္မလႊတ္ခ်င္ တဲ့ ကျပားအစိုးရ လမ္းေၾကာင္းကို သြားေနတယ္လို႔ ေျပာႏုိင္မလား။
ေျဖ။ ။ လက္ရွိ အေျခအေနကို ၾကည့္ျခင္းအားျဖင့္ ကျပား(စပ္ၾကား)အစိုးရ ပုံစံမ်ိဳးကိုပဲ သြားခ်င္ေနတဲ့ သေဘာပဲ။ သူတုိ႔ သြားခ်င္တယ္လို႔ စြပ္စဲြတာေတာ့ မဟုတ္ဘူး၊ ဒါေပမယ့္ အဲဒီလို ပံုမ်ိဳး ေပၚေနတယ္၊ သူတုိ႔ “ကျပားအစိုးရ လမ္းေၾကာင္း” ကို သြားဖုိ႔ စိတ္ဆႏၵ ရွိေနတယ္လို႔ ယူဆတယ္။
ဘာျဖစ္လို႔လဲ ဆုိရင္ သူတုိ႔က “စည္းကမ္း ျပည့္၀ေသာ ဒီမုိကေရစီ” ဆုိတာကို ေျပာတယ္၊ အျခား တဖက္မွာေတာ့ တကယ္ လိုအပ္တဲ့ ျပဳျပင္ ေျပာင္းလဲမႈေတြကို မလုပ္ႏုိင္ေသးဘူး၊ ဥပမာ- စီးပြားေရး က႑ ျပဳျပင္ ေျပာင္းလဲမႈေတြ၊ တရားစီရင္ေရး နဲ႔ တျခား အေရးႀကီးတဲ့ စနစ္ေတြမွာ လိုအပ္ခ်က္ေတြ ရွိေနေသးေပမယ့္ ၊ ဘာမွလုပ္တာ မေတြ႔ရဘူး။
အဲဒါေတြကို ၾကည့္ရင္ “တကယ္ စစ္မွန္တဲ့ ဒီမိုကေရစီကို သြားေနတာမွ ဟုတ္ပါရဲ႕လား”လို႔ သံသယ ျဖစ္စရာ ေကာင္းတယ္၊ တကယ္ စစ္မွန္တဲ့ ဒီမိုကေရစီ လမ္းေၾကာင္း သြားမယ္ ဆုိရင္ေတာ့ အားရ ေက်နပ္စရာေကာင္းတဲ့ ျပဳျပင္ ေျပာင္းလဲမႈေတြ လုပ္ျပရမယ္။
အခုလက္ရွိ လုပ္ေနတဲ့ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးကလည္း “ေရွ႕ တလွမ္းတုိး၊ ေနာက္ တလွမ္းျပန္ဆုတ္” ပဲ၊ ၿပီးရင္ ဘာမွမလုပ္ဘဲ ခဏ ေစာင့္ေနတယ္၊ ၿပီးမွ ေတာင္းဆုိတာေတြ၊ ဆႏၵျပတာေတြ၊ ဖိအားေပးတာေတြက အသံက်ယ္လာၿပီဆုိရင္ ေနာက္ထပ္ ေျခ တလွမ္းတုိး၊ ဘာမွမလုပ္ဘဲ ေနာက္တလွမ္း ျပန္ဆုတ္၊ ေရွ႕တိုး၊ ေနာက္ဆုတ္ လုပ္ေနတာမ်ိဳးပဲ ေတြ႔ေနရတယ္။ က်ေနာ့္ အျမင္ အရ ဆုိရင္ ျပဳျပင္ ေျပာင္းလဲမႈလုပ္လို႔ရတဲ့ နည္းလမ္းေတြ အမ်ားႀကီး ရွိတယ္။
ဥပမာ – ျပဳျပင္ ေျပာင္းလဲမႈ ဆိုတာထက္ ႏုိင္ငံေရး အေပးအယူေပါ့၊ တပ္မေတာ္က လႊတ္ေတာ္မွာ ၂၅ ရာခိုင္ႏႈန္း ယူထားတယ္၊ အဲဒီ ၂၅ ရာခိုင္ႏႈန္းကလည္း လက္ရွိ ေျပာင္းလဲဖုိ႔ မျဖစ္ႏုိင္ေသးဘူး၊ ဒါေပမယ့္ အေျခခံ ဥပေဒကို ျပင္ဆင္တဲ့ ေနရာမွာ အနည္း ဆံုး ၇၅ ရာခိုင္ႏႈန္း ေက်ာ္ရမွ ျပင္ဆင္လို႔ ရတာကို ၇၀ ရာခိုင္ႏႈန္းေလာက္ ေလွ်ာ့ေပး လုိက္မယ္ဆုိရင္ အတုိက္အခံေတြ အေပၚမွာ ေစ့စပ္ ညႇိႏိႈင္းခ်င္ပါတယ္ဆုိတဲ့ သေဘာမ်ိဳး ျပသရာ ေရာက္တယ္။
ဒီလို ေလွ်ာ့ေပးလိုက္ရင္ေတာင္ NLD တဖြဲ႔တည္းနဲ႔ ဖြ႔ဲစည္းပံုကို ျပင္လို႔ရတာ မဟုတ္ေသးဘူး၊ ႀကံ့ခိုင္ေရး ပါတီနဲ႔ တပ္မေတာ္ ပါ၀င္ လာရင္ေတာင္မွ ၇၀ ရာခိုင္ႏႈန္းေလာက္ ရဖုိ႔ ခက္ခဲေနဦးမယ္။
ေနာက္ၿပီး လက္ရွိ တပ္မေတာ္နဲ႔ ႀကံ့ခိုင္ေရး အင္အားအရ ပုဒ္မ ၅၉(စ)ကုိ ျပင္ဆင္ေပးရင္ေတာင္ သူတုိ႔အတြက္ လံုၿခံဳမႈ ရွိေနပါေသးတယ္။
ဆုိလိုခ်င္တာက ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ကို သမၼတ ျဖစ္ႏုိင္ေအာင္ ပုဒ္မ ၅၉ (စ) လံုးကို ျပင္ေပးႏုိင္တယ္၊ ျပင္ေပးလိုက္လို႔ သမၼတ ျဖစ္လာရင္လည္း စစ္တပ္နဲ႔ ႀကံ့ခိုင္ေရး ပါတီကို ၿခိမ္းေျခာက္မႈ မရွိႏိုင္ဘူး။
ဘာလို႔လဲဆုိ စစ္တပ္က ၂၅ ရာခိုင္ႏႈန္းကိုလည္း ယူထားၿပီးၿပီပဲ၊ ေနာက္ထပ္လည္း သူတုိ႔ရဲ႕ အစြမ္းအစေတြ၊ အရင္းအျမစ္ေတြကို သံုးၿပီး ေနာင္မွာလည္း ႏုိင္ငံေရး နယ္ပယ္မွာ ထင္ထင္ရွားရွား ရွိေနဦးမယ္။
ေမး။ ။ ဒါဆုိ ၂၀၁၅ ေရြးေကာက္ပြဲ ၿပီးရင္လည္း အစိုးရနဲ႔ စစ္တပ္ဆီမွာ အာဏာ အျပည့္အ၀ ရရွိေနမယ္လို႔ ဆုိလိုတဲ့ သေဘာလား။
ေျဖ။ ။ အာဏာ အျပည့္အ၀ ရွိေနဦးမယ္လို႔ဆုိတာထက္ သူတုိ႔ေတြႏုိင္ငံေရးမွာ လံုး၀အရႈံးႀကီး မရံႈးႏုိင္ေသးဘူးလို႔ ဆုိလိုခ်င္ တာပါ။
ေမး။ ။ ျမန္မာ အစိုးရ က်င့္သံုး ေနတယ္လို႔ ေျပာလို႔ရမယ့္ ကျပားအစိုးရ စနစ္ပံုစံမ်ိဳး ဘယ္ႏုိင္ငံေတြမွာေရာ က်င့္သံုး ေနပါသလဲ၊ ဘယ္ႏုိင္ငံေတြနဲ႔ အနီးစပ္ဆံုး တူမလဲ။
ေျဖ။ ။ ပထမဆံုး အေနနဲ႔ ေျပာရရင္ ကျပားအစိုးရ စနစ္နဲ႔ ႏွစ္္ရွည္ လုပ္ေဆာင္ၿပီး အာဏာ သိမ္းထားတဲ့ ႏုိင္ငံကို ေျပာပါဆုိ ရင္ ႐ုရွားႏုိင္ငံကို ေျပာရမယ္၊ ေနာက္ၿပီး အင္ဒိုနီးရွား၊ မေလးရွား ႏုိင္ငံေတြလည္း ကျပားအစိုးရ စနစ္ က်င့္သံုးတာကို ေတြ႔ရ တယ္၊ ဒါေပမယ့္ ျမန္မာႏိုင္ငံနဲ႔ ယွဥ္ၾကည့္မယ္ ဆိုရင္ လံုး၀ တူတာမ်ိဳးေတာ့ မရွိဘူး။
႐ုရွားနဲ႔ ကေမာၻဒီးယား ႏုိင္ငံႏွစ္ခုက ေပါင္းထားတဲ့ လုပ္ေဆာင္မႈမ်ိဳးေတြလည္း ေတြ႔ရတယ္၊ တခ်ိဳ႕ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား တူတယ္။ ဒါေပမယ့္ ျမန္မာႏုိင္ငံက သူတုိ႔ထက္ ပိုၿပီး ရႈပ္ေထြးသြားေစတာက ဒီမုိကေရစီ အသြင္ ကူးေျပာင္းေရးမွာ ျမန္မာႏုိင္ငံေလာက္ တုိင္းရင္းသား လူမ်ိဳး မ်ားျပားၿပီး ရႈပ္ေထြး ေစတာမ်ိဳး မရွိဘူး။ ျမန္မာႏုိင္ငံက တုိင္းရင္းသား လူမ်ိဳး မ်ားျပားတဲ့ ကိစၥေၾကာင့္ပဲ လုပ္ ရမယ့္ တာ၀န္ ႀကီးမားေနၿပီးေတာ့ ႏုိင္ငံေရး သေဘာတူညီခ်က္ အေျဖရွာတာမ်ိဳးေတြ ပိုၿပီး လုိအပ္ေနတာကို ျမင္ရတယ္။
ေမး။ ။ ဘယ္လို အခ်က္ေတြေၾကာင့္ ကျပားအစိုးရ လမ္းေၾကာင္းကို သြားေနပါတယ္လို႔ ဆုိႏုိင္ပါသလဲ။
ေျဖ။ ။ ပထမဆံုး အေနနဲ႔ ကျပားႏုိင္ငံေတြမွာ ဘာေတြ႔ရသလဲ ဆုိရင္ ဥပေဒကို ထုတ္ျပန္တဲ့ အခါမွာ ေရးဆြဲထားတဲ့ အခ်က္ ေတြဟာ မရွင္းမလင္း ျဖစ္ေနတာ ေတြ႔ရတယ္။
ဥပမာ – စီတန္း လွည့္လည္ခြင့္ ဥပေဒလိုမ်ိဳး ဆုိရင္ ျမန္မာႏုိင္ငံသားေတြကို ဆႏၵေဖာ္ထုတ္ခြင့္ေတာ့ ေပးထားတယ္၊ ဒါေပမယ့္ ဥပေဒက မရွင္းလင္းတဲ့ အတြက္ အစိုးရဘက္က သူလုပ္ခ်င္သလို လုပ္လို႔ ရေနတယ္၊ အာဏာပိုင္ေတြက လိုသလို သူတုိ႔စိတ္ႀကိဳက္ အဓိပၸာယ္ ဖြင့္လို႔ရတယ္။
တဘက္မွာလည္း အစိုးရဘက္က ဘာေျပာခြင့္ သာေနသလဲဆုိရင္ ျမန္မာႏုိင္ငံမွာ လြတ္လပ္စြာ ဆႏၵေဖာ္ထုတ္ခြင့္ ရွိတယ္ ဆုိ ေပမယ့္၊ တဘက္မွာက်ေတာ့ တကယ့္ အေရးႀကီးတဲ့ ကိစၥေတြကို ေဖာ္ထုတ္မယ့္ အဖြဲ႔ကိုေတာ့ ခြင့္ျပဳခ်က္ မေပးဘူး၊ တနည္း အားျဖင့္ မရွင္းလင္းတဲ့ ဥပေဒကို ထုတ္ထားၿပီးေတာ့ ဥပေဒကို အာဏာပိုင္က လိုသလို အဓိပၸာယ္ ဖြင့္ဆုိအသံုးခ်တဲ့ ကိစၥေတြ ေတြ႔ေနရတယ္။
ေနာက္တခု ႏုိင္ငံေရး ယွဥ္ၿပိဳင္မႈ ျဖစ္တဲ့ ေရြးေကာက္ပြဲ ယွဥ္ၿပိဳင္မႈကို ၾကည့္မယ္ဆုိရင္ တရားမွ်တမႈ မရွိတဲ့ ေရြးေကာက္ပြဲေတြကို ေတြ႔ ရတယ္၊ ဆုိလိုတာက ႏုိင္ငံေရး ပါတီတုိင္း ေရြးေကာက္ပြဲ ၀င္လို႔ရတယ္၊ လြတ္လပ္တယ္ ဆုိေပမယ့္ မမွ်တဘူး။ တခ်ိဳ႕အုပ္စု ပါတီေတြက မတရား အခြင့္အေရး လုပ္ပိုင္ခြင့္ေတြ ရေနတဲ့အတြက္ ေတာ္ေတာ္ေလးကို ႏုိင္ေျခ ရွိေနတယ္။
တကယ္တမ္း အတုိက္အခံ ပါတီအေနနဲ႔ကေတာ့ ရတဲ့ အခြင့္အေရးေတြက မမွ်မတ ျဖစ္ေနတဲ့ အတြက္ ႏုိင္ဖုိ႔ မလြယ္ဘူး။
ေနာက္တမ်ဳိးက ႏုိင္ငံေရးမွာ ဘယ္လို ကစားသလဲဆုိရင္ အာဏာရ ပါတီက အဓိက တဖြဲ႔တည္း ျဖစ္တဲ့အျပင္ ႏုိင္ငံေတာ္ အရင္း အျမစ္ေတြ၊ ဘ႑ာေငြေတြကို သူတုိ႔ပိုင္ အေနနဲ႔ ပါတီ၀င္ေတြက သံုးစြဲေနတယ္။
အျခားတဘက္မွာ က်ေတာ့ အတုိက္အခံေတြကို အုပ္စုေတြ အမ်ားႀကီး ကြဲေအာင္၊ ေသြးကြဲေနေအာင္၊ ႏုိင္ငံေရး အင္အားစု ေတြ အမ်ားႀကီးေပၚေအာင္ ဖန္တီးထားမယ္၊ အားေပးထားမယ္။
အဲဒီလို လုပ္ထားေတာ့ ယွဥ္ၿပိဳင္ရာမွာ တေယာက္နဲ႔ အမ်ား ၿပိဳင္ဆုိင္ရတာ ျဖစ္တဲ့အတြက္ စည္းလံုးမႈ မရွိေအာင္၊ တဘက္က ဖန္တီးထားၿပီးေတာ့ အသာစီးယူထားတာကိုလည္း ေတြ႔ရတယ္။
လုပ္ပိုင္ခြင့္ရွိတဲ့ အာဏာပိုင္ေတြ အေနနဲ႔ လုပ္ပိုင္ခြင့္ေတြနဲ႔ စီးပြားရွာတဲ့ အတြက္ ခ်မ္းသာၾကတယ္၊ စီးပြားေရး နယ္ပယ္က ရ လာတဲ့ ေငြေတြကို ထပ္အသံုးခ်ၿပီး မီဒီယာ အထိပါ ဆက္ၿပီး တုိးခ်ဲ႕တယ္၊ ႐ုပ္ျမင္သံၾကား လုပ္ငန္းမ်ိဳးေတြကို အဓိက တုိးခ်ဲ႕တာ ေတြ႔ရတယ္။
ဒီလို မီဒီယာေတြကို အာဏာပိုင္ေတြက စီးပြားေရး လုပ္ငန္းရွင္ေတြ အေနနဲ႔ တဘက္မွာ လုပ္ကိုင္ၿပီး သူတုိ႔ရဲ႕ အာဏာ တည္ၿမဲ ေရး၊ ေရြးေကာက္ပြဲ ေအာင္ျမင္ေရး တုိ႔ကို ဆက္ၿပီး ႀကိဳးစားၾကတယ္။
တရားဥပေဒ စိုးမိုးေရးဆုိတာ လံုး၀နီးပါး မရွိသေလာက္ဘဲ၊ ေနာက္ၿပီး အက်င့္ပ်က္ ျခစားမႈေတြကလည္း တဦးတေယာက္ ဆုိ တာထက္ စနစ္တခုလံုးမွာ ေတြ႔ရတယ္၊ ဒါေတြက ကျပားအစိုးရ ႏုိင္ငံေတြမွာ ေတြ႔ရတဲ့ လကၡဏာေတြပါပဲ။
ေမး။ ။ ဒါဆုိ ကျပားအစိုးရ စနစ္ကေန တကယ့္ ဒီမုိကေရစီ စနစ္ကုိ ကူးေျပာင္းသြားဖုိ႔ ဘာေတြလုပ္ဖုိ႔ လိုသလဲ။
ေျဖ။ ။ အေရးႀကီးဆုံးက အတုိက္အခံေတြ အခ်င္းခ်င္းၾကားမွာ စည္းလံုး ညီညႊတ္မႈပဲ၊ ဘာေၾကာင့္လဲ ဆုိရင္ လက္ရွိ အာဏာ ရ ဒီမုိကေရစီကို သိပ္ၿပီး အားမေပးတဲ့ အစိုးရကို အႏုိင္ရဖုိ႔ လိုတယ္။
အႏုိင္ရရင္လည္း အရင္ အစိုးရရဲ႕ လုပ္ေဆာင္မႈေတြကို ေဖာ္ထုတ္ အေရးယူ၊ ေထာင္ခ် လုပ္တာမ်ိဳး လုပ္ဖုိ႔ မဟုတ္ဘဲ၊ အစိုးရနဲ႔ အတုိက္အခံၾကား ညိႇႏိႈင္း လုပ္ေဆာင္မႈေတြနဲ႔ ဘယ္လို ေဆာင္ရြက္ ရမယ္ဆုိတာမ်ိဳး အေျဖရွာဖုိ႔ လိုပါတယ္။
လက္ရွိ အာဏာရသူေတြက ေနရာ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားမွာ “မုိႏုိပုိလီ” ကစားသလို အားလံုးကို လက္၀ါးႀကီး အုပ္ထားတယ္၊ အဲဒါေတြကို ေျဖေလွ်ာ့ေပးဖုိ႔ လုပ္ရမယ္။
ေနာက္ထပ္ အေရးႀကီးတာက ဒီမိုကေရစီ သမားေတြ အေနနဲ႔ လက္ရွိမွာ အတုိက္အခံပဲ ရွိေသးတယ္ ဆုိေပမယ့္၊ ေနာက္ပိုင္း အႏုိင္ရတဲ့ အခါမွာ ဒီမိုကေရစီ အေၾကာင္းကို ေသေသခ်ာခ်ာ ဂဃနဏ နားလည္ဖုိ႔ေတာ့ လိုတယ္။
ဆုိလိုတာက ကိုယ္အႏုိင္ ရသြားလုိ႔ လႊတ္ေတာ္ထဲ ေရာက္တဲ့အခါ ဒီမုိကေရစီကို အေထာက္အကူျပဳတဲ့၊ ဒီမုိကေရစီကို အက်ိဳးေက်းဇူးျပဳတဲ့၊ တကယ္ ရွင္သန္ ႏုိင္ေစတဲ့ ဥပေဒ ျပဌာန္းခ်က္ေတြကို လုပ္ေပးဖုိ႔ လိုတယ္။ အဲဒါမွသာ တုိင္းျပည္မွာ တကယ့္ ဒီမုိကေရစီ ဆုိတာ ရွင္သန္ႏိုင္မွာ ျဖစ္ပါတယ္။
ေမး။ ။ အစိုးရအေနနဲ႔ ျပည္သူေတြ ယံုၾကည္ေအာင္ ဘယ္လို အခ်က္ေတြကို ေျဖေလွ်ာ့ေပးဖုိ႔ ႀကိဳးစား လာႏုိင္မလဲ။
ေျဖ။ ။ အစိုးရက ဘာကို မျဖစ္မေန အေလွ်ာ့ေပးမလဲ ဆုိရင္ လက္ရွိ အေနအထားမွာ သူတုိ႔က အာဏာ၊ လုပ္ပိုင္ခြင့္ေတြ ရထားေတာ့ ဘာကိုမွ အေလွ်ာ့ မေပးခ်င္ဘူး၊ အခုက ၂၅ ရာခိုင္ႏႈန္း ရထားတယ္၊ ဖြဲ႔စည္းပံု ျပင္ဖုိ႔လည္း ၇၅ ရာခိုင္ႏႈန္းမွ ျဖစ္ မယ္၊ ေနာက္ၿပီး လက္နက္ကိုင္ အဖြဲ႔ေတြနဲ႔ေရာ၊ စီးပြားေရး လုပ္ငန္းေတြမွာပါ သူတုိ႔က အခိုင္အမာ ရရွိေနၿပီးသားပဲ။
ဒီမုိကေရစီကို သြားေနပါတယ္၊ ျပဳျပင္ ေျပာင္းလဲေရးေတြ လုပ္ေနပါတယ္ဆုိၿပီး အသံေကာင္း ဟစ္ခ်င္လို႔ တခ်ိဳ႕ကို ဟန္ေဆာင္ အေလွ်ာ့ေပးရမယ္ ဆုိရင္ အခုအခ်ိန္မွာ ဘယ္ဟာမွ ရွင္းရွင္းလင္းလင္း မရွိဘူး။
ဘာျဖစ္လို႔လဲ ဆုိရင္ ေစာေစာက တင္စားေျပာတဲ့ စစ္တုရင္ ကစားေနသလိုမ်ိဳး ဘယ္အကြက္ကို ေရြ႕မလဲဆုိတာ မသိဘူး၊ ၂၅ ရာခိုင္ႏႈန္းကိုပဲ ေလွ်ာ့ေပးမလား၊ ပုဒ္မ ၅၉ ကိုပဲ ျပင္ဆင္ခြင့္ ေပးမလား ဆုိတာ ေစာင့္ၾကည့္ရမွာ၊ ႀကိဳေျပာဖုိ႔ေတာ့ ခက္တယ္။
ဒါေပမယ့္ သဘာ၀ သယံဇာတေတြကို ေရာင္းတဲ့အေပၚမွာ တုိင္းရင္းသားေတြနဲ႔ ခြဲေ၀ယူမယ့္ ကိစၥကိုေတာ့ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား ေလွ်ာ့ေပး ႏုိင္ပါတယ္။
အခုလက္ရွိ ဘယ္ေလာက္ ခြဲေ၀ယူလဲေတာ့ မသိဘူး၊ ေနာင္ဆုိရင္ေတာ့ အစိုးရက ၆၀ ရာခိုင္ႏႈန္းယူ၊ တဘက္ကို ၄၀ ရာခိုင္ႏႈန္း ေပးဆုိၿပီး ေလွ်ာ့လာႏုိင္တယ္၊ အဲဒီလိုယူၿပီး တုိင္းရင္းသားေတြနဲ႔ တန္းတူညီမွ် ႏုိင္ငံေရး ေဖာ္ေဆာင္တယ္ဆုိၿပီး ေျပာလာႏုိင္ တယ္။
ဒီေလာက္နဲ႔ေတာ့ စစ္မွန္တဲ့ ဒီမိုကေရစီ ေဖာ္ေဆာင္ ေနပါတယ္လို႔ ေျပာဖုိ႔ မလံုေလာက္ဘူး၊ သဘာ၀ သယံဇာတ ခြဲေ၀တယ္ ဆုိ တာက က်ေနာ္တုိ႔ အတြက္ အေရးမႀကီးဘူး ဆုိေပမယ့္ တုိင္းရင္းသားေတြ အတြက္ ေတာ္ေတာ္ေလးကို အေရးႀကီးတဲ့ ကိစၥလို႔ေတာ့ ဆုိရမယ္။
တုိင္းရင္းသားေတြကို ေလးဆယ္ ရာခိုင္ႏႈန္းေလာက္ ေပးၿပီဆုိ သူတုိ႔အတြက္က မက္ေလာက္စရာကို ျဖစ္ေနလိမ့္မယ္၊ တိုင္း ရင္းသား ပါတီေတြ အေနနဲ႔ ဒီကိစၥကို စဥ္းစား လာရလိမ့္မယ္၊ အစိုးရ ကမ္းလွမ္းခ်က္ကို သေဘာတူၿပီးေတာ့ေတာင္ ယူသြားႏုိင္ တယ္။
ဒါေၾကာင့္ အစိုးရက မက္လံုးေပး ဘန္းျပၿပီးေတာ့ ကမ္းလွမ္းတာေတြ လုပ္တာေပါ့၊ ဒီမဟာဗ်ဴဟာသာ ေအာင္ျမင္သြားမယ္ ဆုိရင္ အတုိက္အခံဘက္ေတြမွာ ရွိေနတဲ့ တုိင္းရင္းသား ပါတီငယ္ေလးေတြလည္း ပါသြားမယ္ ဆုိရင္ အတုိက္အခံဘက္မွာ အားနည္းသြားမယ္၊ ေရြးေကာက္ပြဲ ၀င္တဲ့အခါမွာ လူထုေထာက္ခံမႈပါ သိသိသာသာ ေလ်ာ့က်သြားႏုိင္တယ္။ ။
http://burma.irrawaddy.org/interview/2014/04/24/57893.html
No comments:
Post a Comment
မိတ္ေဆြ...အခ်ိန္ေလးရရင္ blogg မွာစာလာဖတ္ပါေနာ္
ဗဟုသုတ ရနိုင္တယ္။