Burma-Newselite
ျမန္မာျပည္က ရင္းႏွီးျမဳပ္ႏွံသူမ်ား အတုယူစရာ တရုတ္ေစ်းကြက္၏ သင္ခန္းစာ
၁၉၉၀ျပည့္လြန္ႏွစ္မ်ားမွာ တရုတ္နိုင္ငံက ႏိုင္ငံျခားရင္းႏွီးျမဳပ္ႏွံမွဳမ်ားအတြက္ တံခါးဖြင့္ေပးလိုက္ေသာအခါတကမၻာလုံးက ကုမၸဏီမ်ားက စိတ္လွဴပ္ရွားစြာႏွင့္ ကမၻာအၾကီးဆုံးေစ်းကြက္ျဖစ္သည္ ့တရုတ္ႏိုင္ငံကို ၀င္ေရာက္လာခဲ့ၾကပါသည္။ လူဦးေရသန္းတေထာင္ရွိေသာတရုတ္ႏိူင္ငံက မကုန္ႏိုင္မခမ္းႏိုင္ အခြင့္အေရးရွိသည္္ ့စိတ္ကူးယဥ္စရာ ေနရာၾကီးျဖစ္ခဲ ့သည္။ ကမၻာတ၀ွန္းက ကုမၸဏီမ်ား အေျပးအလႊားလာေရာက္ျပီး တရုတ္ေစ်းကြက္ထဲ၀င္ေရာကိလာ၏ ကုမၸဏီမ်ားက ကမန္းကတန္းရုံးခန္းေနရာရွာျပီး သူတို ့ႏွင့္အတူစီးပြားေရးပူးေပါင္းလုပ္ေဆာင္မည့္ ျပည္တြင္းကုမၸဏီမ်ားကို အသည္းအသန္ရွာေဖြၾကကုန္သည္။ သို ့ေသာ္လည္း ထိုျပည္တြင္းကုမၸဏီမ်ားသည္ သူတို ့၏ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းမ်ားႏွင္ ့အမွနိတကယ္ သင့္ေတာ္သည့္ ျပည္တြင္းကုမၸဏီဟုတ္မဟုတ္ဆိုသည္ကို မွဳ မည္သည့္ႏိုင္ငံတကာကုမၸဏီကမွ အေသအခ်ာေရြးခ်ယ္စဥ္းစားမွဳမ်ားမလုပ္ခဲ ့ၾကပါ။
ယခုျမန္မာျပည္တြင္ျဖစ္ေနသည္ကလည္း တရုတ္ႏိုင္ငံတြင္ျဖစ္ခဲ ့သည္နွင့္တပုံစံတည္းပင္။ ျမန္မာ ကမၻာမွာေနာက္ဆုံးေစ်းကြက္ျဖစ္လာျပီး ႏိုင္ငံတကာကုမၸဏီမ်ားက သူတို ့၏၀န္ေဆာင္မွဳႏွင့္ ထုတ္ကုန္မ်ားကို ျမန္မာေစ်းကြက္ကို ၀င္ေရာက္လာခ်င္ေနၾကသည္။ ယခုအၾကိိမ္တြင္လည္းႏိုင္ငံတကာ ကုမၸဏီအမ်ားစုက ျမန္မာေစ်းကြက္သို ့မ၀င္ေရာက္မွီ သူတို ့လုပ္ငန္းႏွင့္ပတ္သတ္ျပီး အေျခခံေမးခြန္းမ်ားကို ကိုယ္တိုင္ေမးျမန္းျပန္ဆန္းစစ္ၾကည့္ၾကဖို ့ေမ ့ေနၾကပါသည္။
သတိမမူဂူမျမင္ဆိုသလို ထိုအခ်က္က ေငြဆုံးရွဳံးမွဳမ်ားမည့္အခ်က္လည္းျဖစ္၏ တခ်ိဳ ့ကုမၸဏီမ်ားအေနျဖင္ ့ျမန္မာတြင္ ေကာင္းမြန္စြာရင္းႏွီးျမဳပ္ႏွံျပီးလုပ္ငန္းမ်ားလုပ္ကိုင္ႏိုင္ၾကလိမ့္မည္။ သို ့ေသာ္တခ်ိဳ ့ကုမၸဏီမ်ားမွာေတာ့ ဆုံးရွဳံးသြားႏိ္ုင္သည္။ တရုတ္ႏိုင္ငံမွာလည္း ထိုအတိုင္းျဖစ္ခဲ ့သည္။ တရုတ္ေရာျမန္မာမွာ ႏိုင္ငံျခားရင္းႏွီးျမဳပ္ႏွံမွဳအတြက္ အဓိက အားသာခ်က္ရွိသည္မွာ အလုပ္သမားခ ေစ်းခ်ိဳသာမွဳပင္ျဖစ္သည္။ သို ့ေသာ္လည္းတရုတ္ႏိုင္ငံတြင္ ကြန္ျမဳနစ္စီးပြားေရးစနစ္မွ လက္ရွိေစ်းကြက္စီးပြားေရးစနစ္ကို ေရာက္ရွိလာေအာင္ အေတာ္အရွိနိယူရခဲ့ရသည္။ ထိုအခါေရွရွည္မေတာင့္ထားႏိုင္ေသာ ကုမၸဏီမ်ားမွာ ေစ်းကြက္ကို စြန္ ့ခြာသူက စြန္ ့ခြာ သို ့မဟုတ္ သူမ်ားဆီကေခ်းေငြျဖင့္ မနည္းရပ္တည္ရင္သန္ရပ္တည္ခဲ့ရဖူးပါသည္။
ျမန္မာမွာ စီးပြားေရးလုပ္မည့္ကုမၸဏီမ်ားသည္ ေအာက္ပါအေျခခံေမးခြန္းမ်ားကို ကိုယ့္ဘာသာျပန္ေမးရန္လိုအပ္သည္။ ျမန္မာမွာ ဘယ္လိုေစ်းကြက္ အေျခအေနမ်ိဳးရွိသလဲ ။ထိုေစ်းကြက္က ကိုယ့္၏ထြက္ကုန္၊၀န္ေဆာင္မွဳနဲ ့ကိုက္ညီပါမလား ၊ျမန္မာမွာရင္းႏွီးျမဳပ္နွံျခင္းက ကုမၸဏီရဲ ့စီးပြားေရးကို ေကာင္းေစမွာလား။ ျမန္မာမွာစီးပြားေရးလုပ္ရတဲ ့အဓိကအေၾကာင္းရင္းကဘာလဲ စသည့္ေမးခြန္းမ်ားျဖစ္သည္
ထိုေမးခြန္းမ်ားကို မွန္ကန္စြာေျဖၾကည့္ၾကျခင္းျဖင့္ ကုမၸဏီမ်ားသည္ ေရရွည္လုပ္မည့္အမွားမ်ားကို ေရွာင္ရွားႏိုင္မည္။ တရုတ္ႏိုင္ငံ ေဘဂ်င္းႏွင့္ရွန္ဟိုင္းမွာဖြင့္ခဲ့သည္ ့ကုမၸဏီအေတာ္မ်ားမ်ားသည္ ၁ႏွစ္ ေက်ာ္ၾကာၾကာတြင္ ေစ်းကြက္မွ တပ္ျပန္ဆုတ္ခဲ ့ရဖူးသည္။ ကိုကာကိုကာ၊ ဂ်ီအီးစသည့္ ႏိုင္ငံတကာကုမၸဏီမ်ားကမွဳ ျမန္မာကဲ ့သို ့ေစ်းကြက္အသစ္မ်ားႏွင့္ပတ္သတ္ျပီး ေရွရွည္ လုပ္ကိုင္သြားမည့္အစီအစဥ္မ်ားရွိသည္။ သို ့ေသာ္လည္း ကအေသးစားႏွင့္အလတ္စားကုမၸဏီမ်ားမွာေတာ့ ေငြေၾကးမ်ားမ်ားစားစားမရွိသည့္အတြက္ ေစ်းကြက္သစ္တြင္ ရင္းႏွီးျမဳပ္နွံမွဳမွားယြင္းပါက ဆုံးရွဳံးႏိုင္ဖို ့ပိုမ်ားသည္။
မိမိ၏ ျပိဳင္ဘက္ကုမၸဏီက ေစ်းကြက္အသစ္တြင္ ရုံးခန္းဖြင့္လိုက္တာႏွင့္ ကိုယ္ကလည္းလိုက္ဖြင့္စရာမလိုပါ။
တရုတ္ႏုိင္ငံတံခါးဖြင့္သည့္အခ်ိန္က ႏိုင္ငံတကာကုမၸဏီမ်ားသည္ သူတို ့ကုမၸဏီအတြက္ အေကာင္းဆုံးကို တြက္ခ်ရမည့္အစား ေစ်းကြက္ေနာက္လိုက္ခဲ ့ၾကသည္။ ေဗြေဆာ္ဦးေစ်းကြက္ကို အရင္ဆုံး ေရာက္သည္ဆိုသည္မွာ အခြင့္အေရးရႏိုင္သည္ဆိုေသာ္လည္း ကုမၸဏီက ေကာင္းေကာင္းမြန္မြန္က်က်နနလုပ္ကိုင္တတ္ရန္လည္း လိုသည္။ အကယ္၍ မွားယြင္းသြားပါက ကိုယ္၏အခြင့္အေရးလည္းဆုံးရွဳံးႏိုင္သည့္အျပင္ ေစ်းကြက္ထဲက ကိုယ့္ပုံရိပ္အေျခအေနကိုပါ ထိခိုက္လာႏိုင္သည္။
ထို ့ေၾကာင့္ႏိုင္ငံတကာကုမၸဏီမ်ားအေနျဖင့္ ျဖစ္လာႏိုင္သည့္အႏၱရာယ္မ်ားကို ေရွာင္ရွားရန္အေကာင္းဆုံးနည္းမွာ တရုတ္ႏိုင္ငံ ျဖစ္ျဖစ္ျမန္မာဘဲျဖစ္ျဖစ္ ေစ်းကြက္သစ္ကို အလ်င္စလိုမ၀င္ၾကရန္ျဖစ္သည္။ ေစ်းကြက္အေနအထားကို မွန္မွန္ကန္ကန္ရွဳျမင္သုံးသပ္ျပီး ေလ့လာၾကရမည္။ ေစ်းကြက္၏ၾကီးမားမွဳအေနအထားႏွင့္ ကိုယ္ ့ျပိဳင္ဘက္ကုမၸဏီက ဘာလုပ္ေနသည္ဆိုတာကို ထည့္တြက္ရန္မလိုပါ။ တရုတ္ေစ်းကြက္တြင္ၾကဳံဖုးသကဲ ့သို ့ပင္ မွန္ကန္စြာေလ့လာခ်ဥ္းကပ္မွဳမ်ားကသာ ျမန္မာေစ်းကြက္၌ က်ရွဳံးသူမ်ားထဲတြင္ ေအာင္ႏိုင္သူမ်ား ေပၚထြက္လာႏိုင္မည္ျဖစ္ပါသည္။
The Diplomatic တြင္ေဖာ္ျပထားေသာ အေမရိကန္ႏိုင္ငံ ဂြ်န္ေဟာ့ကင္းတကၠသိုလ္မွ အတိုင္ပင္ခံ ပညာရွင္Peter Brighauer ၏ China Lesson for Myanmar investor ေဆာင္းပါးကို ထားထားျမင့္မွ ဆီေလ်ာ္ေအာင္ဘာသာျပန္ဆိုပါသည္။
၁၉၉၀ျပည့္လြန္ႏွစ္မ်ားမွာ တရုတ္နိုင္ငံက ႏိုင္ငံျခားရင္းႏွီးျမဳပ္ႏွံမွဳမ်ားအတြက္ တံခါးဖြင့္ေပးလိုက္ေသာအခါတကမၻာလုံးက ကုမၸဏီမ်ားက စိတ္လွဴပ္ရွားစြာႏွင့္ ကမၻာအၾကီးဆုံးေစ်းကြက္ျဖစ္သည္ ့တရုတ္ႏိုင္ငံကို ၀င္ေရာက္လာခဲ့ၾကပါသည္။ လူဦးေရသန္းတေထာင္ရွိေသာတရုတ္ႏိူင္ငံက မကုန္ႏိုင္မခမ္းႏိုင္ အခြင့္အေရးရွိသည္္ ့စိတ္ကူးယဥ္စရာ ေနရာၾကီးျဖစ္ခဲ ့သည္။ ကမၻာတ၀ွန္းက ကုမၸဏီမ်ား အေျပးအလႊားလာေရာက္ျပီး တရုတ္ေစ်းကြက္ထဲ၀င္ေရာကိလာ၏ ကုမၸဏီမ်ားက ကမန္းကတန္းရုံးခန္းေနရာရွာျပီး သူတို ့ႏွင့္အတူစီးပြားေရးပူးေပါင္းလုပ္ေဆာင္မည့္ ျပည္တြင္းကုမၸဏီမ်ားကို အသည္းအသန္ရွာေဖြၾကကုန္သည္။ သို ့ေသာ္လည္း ထိုျပည္တြင္းကုမၸဏီမ်ားသည္ သူတို ့၏ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းမ်ားႏွင္ ့အမွနိတကယ္ သင့္ေတာ္သည့္ ျပည္တြင္းကုမၸဏီဟုတ္မဟုတ္ဆိုသည္ကို မွဳ မည္သည့္ႏိုင္ငံတကာကုမၸဏီကမွ အေသအခ်ာေရြးခ်ယ္စဥ္းစားမွဳမ်ားမလုပ္ခဲ ့ၾကပါ။
ယခုျမန္မာျပည္တြင္ျဖစ္ေနသည္ကလည္း တရုတ္ႏိုင္ငံတြင္ျဖစ္ခဲ ့သည္နွင့္တပုံစံတည္းပင္။ ျမန္မာ ကမၻာမွာေနာက္ဆုံးေစ်းကြက္ျဖစ္လာျပီး ႏိုင္ငံတကာကုမၸဏီမ်ားက သူတို ့၏၀န္ေဆာင္မွဳႏွင့္ ထုတ္ကုန္မ်ားကို ျမန္မာေစ်းကြက္ကို ၀င္ေရာက္လာခ်င္ေနၾကသည္။ ယခုအၾကိိမ္တြင္လည္းႏိုင္ငံတကာ ကုမၸဏီအမ်ားစုက ျမန္မာေစ်းကြက္သို ့မ၀င္ေရာက္မွီ သူတို ့လုပ္ငန္းႏွင့္ပတ္သတ္ျပီး အေျခခံေမးခြန္းမ်ားကို ကိုယ္တိုင္ေမးျမန္းျပန္ဆန္းစစ္ၾကည့္ၾကဖို ့ေမ ့ေနၾကပါသည္။
သတိမမူဂူမျမင္ဆိုသလို ထိုအခ်က္က ေငြဆုံးရွဳံးမွဳမ်ားမည့္အခ်က္လည္းျဖစ္၏ တခ်ိဳ ့ကုမၸဏီမ်ားအေနျဖင္ ့ျမန္မာတြင္ ေကာင္းမြန္စြာရင္းႏွီးျမဳပ္ႏွံျပီးလုပ္ငန္းမ်ားလုပ္ကိုင္ႏိုင္ၾကလိမ့္မည္။ သို ့ေသာ္တခ်ိဳ ့ကုမၸဏီမ်ားမွာေတာ့ ဆုံးရွဳံးသြားႏိ္ုင္သည္။ တရုတ္ႏိုင္ငံမွာလည္း ထိုအတိုင္းျဖစ္ခဲ ့သည္။ တရုတ္ေရာျမန္မာမွာ ႏိုင္ငံျခားရင္းႏွီးျမဳပ္ႏွံမွဳအတြက္ အဓိက အားသာခ်က္ရွိသည္မွာ အလုပ္သမားခ ေစ်းခ်ိဳသာမွဳပင္ျဖစ္သည္။ သို ့ေသာ္လည္းတရုတ္ႏိုင္ငံတြင္ ကြန္ျမဳနစ္စီးပြားေရးစနစ္မွ လက္ရွိေစ်းကြက္စီးပြားေရးစနစ္ကို ေရာက္ရွိလာေအာင္ အေတာ္အရွိနိယူရခဲ့ရသည္။ ထိုအခါေရွရွည္မေတာင့္ထားႏိုင္ေသာ ကုမၸဏီမ်ားမွာ ေစ်းကြက္ကို စြန္ ့ခြာသူက စြန္ ့ခြာ သို ့မဟုတ္ သူမ်ားဆီကေခ်းေငြျဖင့္ မနည္းရပ္တည္ရင္သန္ရပ္တည္ခဲ့ရဖူးပါသည္။
ျမန္မာမွာ စီးပြားေရးလုပ္မည့္ကုမၸဏီမ်ားသည္ ေအာက္ပါအေျခခံေမးခြန္းမ်ားကို ကိုယ့္ဘာသာျပန္ေမးရန္လိုအပ္သည္။ ျမန္မာမွာ ဘယ္လိုေစ်းကြက္ အေျခအေနမ်ိဳးရွိသလဲ ။ထိုေစ်းကြက္က ကိုယ့္၏ထြက္ကုန္၊၀န္ေဆာင္မွဳနဲ ့ကိုက္ညီပါမလား ၊ျမန္မာမွာရင္းႏွီးျမဳပ္နွံျခင္းက ကုမၸဏီရဲ ့စီးပြားေရးကို ေကာင္းေစမွာလား။ ျမန္မာမွာစီးပြားေရးလုပ္ရတဲ ့အဓိကအေၾကာင္းရင္းကဘာလဲ စသည့္ေမးခြန္းမ်ားျဖစ္သည္
ထိုေမးခြန္းမ်ားကို မွန္ကန္စြာေျဖၾကည့္ၾကျခင္းျဖင့္ ကုမၸဏီမ်ားသည္ ေရရွည္လုပ္မည့္အမွားမ်ားကို ေရွာင္ရွားႏိုင္မည္။ တရုတ္ႏိုင္ငံ ေဘဂ်င္းႏွင့္ရွန္ဟိုင္းမွာဖြင့္ခဲ့သည္ ့ကုမၸဏီအေတာ္မ်ားမ်ားသည္ ၁ႏွစ္ ေက်ာ္ၾကာၾကာတြင္ ေစ်းကြက္မွ တပ္ျပန္ဆုတ္ခဲ ့ရဖူးသည္။ ကိုကာကိုကာ၊ ဂ်ီအီးစသည့္ ႏိုင္ငံတကာကုမၸဏီမ်ားကမွဳ ျမန္မာကဲ ့သို ့ေစ်းကြက္အသစ္မ်ားႏွင့္ပတ္သတ္ျပီး ေရွရွည္ လုပ္ကိုင္သြားမည့္အစီအစဥ္မ်ားရွိသည္။ သို ့ေသာ္လည္း ကအေသးစားႏွင့္အလတ္စားကုမၸဏီမ်ားမွာေတာ့ ေငြေၾကးမ်ားမ်ားစားစားမရွိသည့္အတြက္ ေစ်းကြက္သစ္တြင္ ရင္းႏွီးျမဳပ္နွံမွဳမွားယြင္းပါက ဆုံးရွဳံးႏိုင္ဖို ့ပိုမ်ားသည္။
မိမိ၏ ျပိဳင္ဘက္ကုမၸဏီက ေစ်းကြက္အသစ္တြင္ ရုံးခန္းဖြင့္လိုက္တာႏွင့္ ကိုယ္ကလည္းလိုက္ဖြင့္စရာမလိုပါ။
တရုတ္ႏုိင္ငံတံခါးဖြင့္သည့္အခ်ိန္က ႏိုင္ငံတကာကုမၸဏီမ်ားသည္ သူတို ့ကုမၸဏီအတြက္ အေကာင္းဆုံးကို တြက္ခ်ရမည့္အစား ေစ်းကြက္ေနာက္လိုက္ခဲ ့ၾကသည္။ ေဗြေဆာ္ဦးေစ်းကြက္ကို အရင္ဆုံး ေရာက္သည္ဆိုသည္မွာ အခြင့္အေရးရႏိုင္သည္ဆိုေသာ္လည္း ကုမၸဏီက ေကာင္းေကာင္းမြန္မြန္က်က်နနလုပ္ကိုင္တတ္ရန္လည္း လိုသည္။ အကယ္၍ မွားယြင္းသြားပါက ကိုယ္၏အခြင့္အေရးလည္းဆုံးရွဳံးႏိုင္သည့္အျပင္ ေစ်းကြက္ထဲက ကိုယ့္ပုံရိပ္အေျခအေနကိုပါ ထိခိုက္လာႏိုင္သည္။
ထို ့ေၾကာင့္ႏိုင္ငံတကာကုမၸဏီမ်ားအေနျဖင့္ ျဖစ္လာႏိုင္သည့္အႏၱရာယ္မ်ားကို ေရွာင္ရွားရန္အေကာင္းဆုံးနည္းမွာ တရုတ္ႏိုင္ငံ ျဖစ္ျဖစ္ျမန္မာဘဲျဖစ္ျဖစ္ ေစ်းကြက္သစ္ကို အလ်င္စလိုမ၀င္ၾကရန္ျဖစ္သည္။ ေစ်းကြက္အေနအထားကို မွန္မွန္ကန္ကန္ရွဳျမင္သုံးသပ္ျပီး ေလ့လာၾကရမည္။ ေစ်းကြက္၏ၾကီးမားမွဳအေနအထားႏွင့္ ကိုယ္ ့ျပိဳင္ဘက္ကုမၸဏီက ဘာလုပ္ေနသည္ဆိုတာကို ထည့္တြက္ရန္မလိုပါ။ တရုတ္ေစ်းကြက္တြင္ၾကဳံဖုးသကဲ ့သို ့ပင္ မွန္ကန္စြာေလ့လာခ်ဥ္းကပ္မွဳမ်ားကသာ ျမန္မာေစ်းကြက္၌ က်ရွဳံးသူမ်ားထဲတြင္ ေအာင္ႏိုင္သူမ်ား ေပၚထြက္လာႏိုင္မည္ျဖစ္ပါသည္။
The Diplomatic တြင္ေဖာ္ျပထားေသာ အေမရိကန္ႏိုင္ငံ ဂြ်န္ေဟာ့ကင္းတကၠသိုလ္မွ အတိုင္ပင္ခံ ပညာရွင္Peter Brighauer ၏ China Lesson for Myanmar investor ေဆာင္းပါးကို ထားထားျမင့္မွ ဆီေလ်ာ္ေအာင္ဘာသာျပန္ဆိုပါသည္။
No comments:
Post a Comment
မိတ္ေဆြ...အခ်ိန္ေလးရရင္ blogg မွာစာလာဖတ္ပါေနာ္
ဗဟုသုတ ရနိုင္တယ္။