- Published on Saturday, 08 December 2012 06:43 Written by ေမာင္ေခတ္
ပါကစၥတန္အမ်ဳိးသားလႊတ္ေတာ္က
“၂၀၁၂ အခမဲ့၊ မသင္မေနရ ပညာေရးဥပေဒ” ကို ျပ႒ာန္းလိုက္ၿပီျဖစ္ သည္။ အသက္ ၅ ႏွစ္မွ ၁၆
ႏွစ္အတြင္းကေလးသူငယ္မ်ား၏ အခမဲ့ပညာသင္ၾကားႏိုင္ေရးကိုလည္း အာမခံ ခ်က္
အျပည့္အ၀ေပးလိုက္သည္။ ထိုဥပေဒကို ထုတ္ျပန္ျခင္းသည္ ဖြဲ႔စည္းပံု အေျခခံဥပေဒကို
အေလးထား ကာ ေလးစားလိုက္နာျခင္းလည္းျဖစ္ပါသည္။
သို႔ေသာ္
ထိုထုတ္ျပန္ထားသည့္ ဥပေဒကို မည္မွ်အေကာင္ အထည္ေဖာ္နိုင္မည္၊
က်င့္သံုးအေကာင္အထည္ေဖာ္ႏိုင္မည္ကေတာ့ ေစာင့္ၾကည့္ရမည္ျဖစ္သည္။ ဥပေဒ သစ္ကို မၾကာမီက
ျပ႒ာန္းလိုက္ျခင္းျဖစ္ေသာ္လည္း မိဘမ်ားသည္ သားသမီးမ်ားကို ေက်ာင္းပို႔ရန္အတြက္
၀န္ေလးေနၾကဦးမည္ျဖစ္သည္။ ဥပေဒအရ အရြယ္ေရာက္ၿပီးသည့္ သားသမီးမ်ားကို ေက်ာင္းသို႔
ပို႔ေဆာင္မႈမျပဳလွ်င္ မိဘမ်ားကို ဒဏ္႐ိုက္မည္ျဖစ္သည့္အျပင္ ေထာင္ဒဏ္ ၃ လပါ
အျပစ္ေပးနိုင္သည္။ ေက်ာင္းေနအရြယ္ကေလးမ်ားကို လုပ္ငန္းခြင္မ်ားတြင္
ငွားရမ္းလုပ္ကိုင္ေစသည့္ အလုပ္ရွင္မ်ားကိုလည္း ဒဏ္ေငြႏွင့္အတူ ေထာင္ဒဏ္ ၆ လ
က်ခံေစရန္ ျပ႒ာန္းထားသည္။
ပါကစၥတန္ႏိုင္ငံသည္
ေက်ာင္းေနအရြယ္ကေလးသူငယ္မ်ား ပညာဆံုးခန္းမတိုင္မီ ေက်ာင္းမွထြက္သြားရ သည့္ဦးေရ
ကမၻာ့ ဒုတိယအမ်ားဆံုးႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံျဖစ္သည္။ ဥပေဒအရ ႏိုင္ငံတကာစာတတ္ေျမာက္ေရးကို
အေကာင္အထည္ေဖာ္ေပးရန္လည္း ရည္ရြယ္ပံုရသည္။ ဥပေဒ ျပ႒ာန္းလိုက္သည္ ဆို႐ံုမွ်ျဖင့္
ပါကစၥတန္ တြင္ ကေလးမ်ား ေက်ာင္းသို႔ေရာက္သြားမည္ေတာ့ မဟုတ္ေပ။ ဥပေဒကို လိုက္နာရန္
အစိုးရအေနျဖင့္ အေရးယူမႈမ်ား၊ ေစာင့္ၾကည့္မႈမ်ား၊ အေကာင္အထည္ေဖာ္ေပးမႈမ်ား
အားနည္းလွ်င္ ပါကစၥတန္မွကေလး မ်ားအတြက္ ရင္ေလးစရာ ျဖစ္ေနေပလိမ့္ဦးမည္။
ဥပေဒကို
ျပ႒ာန္းလိုက္ၿပီး တစ္ပတ္အၾကာတြင္ အသက္ ၁၄ ႏွစ္သမီးေလး မာလာလာ ယူဆပ္ဇိုင္ယာကို
တာလီဘန္ ေသနတ္သမားမ်ားက ေသနတ္ျဖင့္ ပစ္ခဲ့ၾကသည္။ မာလာလာသည္ အမ်ဳိးသမီးမ်ား ပညာသင္
ၾကားခြင့္ကို အရြယ္ႏွင့္မလိုက္ လႈပ္ရွားတိုက္ပြဲ၀င္ေနသူတစ္ဦးျဖစ္သည္။ ၂၀၁၃
အေထြေထြေရြးေကာက္ပြဲ မတိုင္မီ လပိုင္းေလာက္အလိုတြင္ ထိုေျခာက္ျခားစရာ
ေသနတ္ပစ္မႈႀကီး ျဖစ္ပြားခဲ့သည္။
ႏို၀င္ဘာ
၁၀ ရက္ေန႔တြင္ ပါကစၥတန္၌ “မာလာလာေန႔” အျဖစ္ ဂုဏ္ျပဳက်င္းပၾကသည္။ ထိုေန႔တြင္ အစိုးရ
ကို ျပည္သူေတြကလည္း ေတာင္းဆိုမႈတစ္ခုကို လက္မွတ္မ်ားေရးထိုးကာ အစိုးရအား
လက္တံု႔ျပန္ခဲ့သည္။ ထိုေတာင္းဆိုခ်က္မွာ အစိုးရသည္ သမီးမိန္းကေလးမ်ား
ေက်ာင္းတက္ရန္အတြက္ မိဘမ်ားကို ပညာသင္ ေထာက္ပံ့ေၾကးေပးရန္ျဖစ္သည္။ သို႔ျဖစ္ရာ
အစိုးရသည္ မာလာလာအေရးကို အေလးေပးသည့္အေနျဖင့္ ကေလးမ်ား ပညာသင္ၾကားခြင့္ရေရးကိုပါ
ေဆာင္ရြက္ေပးရေတာ့မည့္တာ၀န္ ပခံုးေပၚေရာက္လာျပန္သည္။
ႏိုင္ငံေရးသေဘာေဆာင္ေနသည့္
အမ်ဳိးသားပညာေရးမူ၀ါဒကို ခ်မွတ္လိုက္ရျခင္းသည္ အစိုးရအတြက္ လည္း
အၾကပ္အတည္းကိုျဖစ္ေစသည္။ ပါကစၥတန္တြင္ ကေလးေပါင္း ၂၅ သန္းခန္႔ ေက်ာင္းထြက္ထားရ သည္။
ထိုအထဲတြင္ ယခုမွ ေက်ာင္းျပန္တက္ရန္ မူလတန္းေလွ်ာက္လႊာရရွိထားသူ ၇ သန္းပါ၀င္သည္။
ေက်ာင္းသားေတြကို ေက်ာင္းသို႔ျပန္လာရန္သာ ေခၚထားေသာ္လည္း အေဆာက္အအံု၊
စာသင္ခန္းစသည့္ ေက်ာင္း၏႐ုပ္ပိုင္းဆိုင္ရာ အေနအထားေတြက အလံုအေလာက္မရွိ။
အစိုးရေက်ာင္းမ်ား၏ ၆၂ ရာခိုင္ႏႈန္း ခန္႔တြင္သာ အိမ္သာေတြရွိသည္။
လွ်ပ္စစ္မီးသံုးႏိုင္သည့္ ေက်ာင္းေတြက ၃၉ ရာခိုင္ႏႈန္းခန္႔သာျဖစ္သည္။
ပါကစၥတန္တြင္
“တေစၧေက်ာင္း” ဟုေခၚသည့္ေက်ာင္းေပါင္း ၂၅၀၀၀ ခန္႔ရွိသည္။ တေစၧေက်ာင္းဆိုသည္ မွာ
စာရြက္ေပၚတြင္သာ အမည္ခံေက်ာင္းဟုျပထားၿပီး၊ အျခား ရည္ရြယ္ခ်က္အမ်ဳိးမ်ဳိးျဖင့္
အသံုးျပဳေနေသာ ေနရာမ်ားျဖစ္သည္။ ဥပမာ တိရစၧာန္ေမြးျမဴသည့္ေနရာ၊ လူဆိုးဂိုဏ္းမ်ား၏
ဌာနခ်ဳပ္၊ မူးယစ္ေဆး၀ါးျဖတ္ ရန္ ကုသေဆာင္၊ တရားမ၀င္လက္နက္ပုန္းမ်ား
သိုေလွာင္ရာေနရာမ်ားအျဖစ္ အသံုးျပဳေနေသာ အမည္ခံ ေက်ာင္းမ်ားျဖစ္သည္။
တေစၧေက်ာင္းရွိသလို တေစၧဆရာေတြလည္းရွိသည္။ ထိုဆရာေတြသည္ စာမသင္ရ ေသာ္လည္း
ထိုေက်ာင္းမ်ားတြင္ လစာေတြထုတ္စားေနၾကသူမ်ားျဖစ္သည္။ အစိုးရဘ႑ာထဲမွ ႐ူပီး သန္း
ႏွင့္ခ်ီၿပီး လစဥ္ဆံုး႐ံႈးေနရသည္။
လက္ရွိ
ပါကစၥတန္ႏိုင္ငံအေနအထားသည္ ကပ္ေဘးဒုကၡမ်ားကို ရင္ဆိုင္ေနရသလို၊ လံုၿခံဳေရးအေနအထား
ကလည္း တစ္ေန႔တစ္ျခား ဆိုးရြားေနသည္။ လြန္ခဲ့သည့္ ၃ ႏွစ္ခန္႔ကတည္းက ေႏြေခါင္ေခါင္
ေရေတြႀကီးၿပီး ေက်ာင္းေတြပ်က္စီးကုန္သည္။ ထိုပ်က္စီးေနသည့္ ေက်ာင္းမ်ားအတြင္း
အိုးေပ်ာက္အိမ္ေပ်ာက္ေတြက ၀င္ေနၾကသည္။ ကေလး ၁ ဒသမ ၈ သန္းခန္႔
ေက်ာင္းမတက္ႏိုင္ရျခင္းတြင္ ထိုအေၾကာင္းတရားမ်ားကို လည္း
ထည့္တြက္ရမည္ျဖစ္သည္။
အေနာက္ေျမာက္ပိုင္းရွိ
ခီဘာ ပါ့ခ္ထြန္ခ၀ါျပည္နယ္တြင္ တာလီဘန္စစ္ေသြးႂကြမ်ားက ေက်ာင္းေပါင္း ၇၁၀ ကို
ဖ်က္ဆီးလိုက္ၾကသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ကေလးေပါင္း ၆၀၀၀၀၀ ခန္႔ တစ္ႏွစ္ေက်ာ္
ေက်ာ္ပညာေရးႏွင့္ ေ၀းခဲ့ၾကရသည္။ ကေလးေတြ ပညာေရးအတြက္ လံုၿခံဳမႈကိုပင္ မေပးႏိုင္သည့္
အေနအထားျဖစ္သည္။
ထိုသို႔ေသာ
အေနအထားမ်ားတြင္ ပါကစၥတန္ႏိုင္ငံသည္ ကုလသမဂၢ၏ ေထာင္စုႏွစ္ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္ေရး
ပန္းတိုင္ကို လွမ္းႏိုင္ဖို႔ ေ၀းေနဦးမည္သာျဖစ္သည္။ ၂၀၁၅ ခုႏွစ္တြင္
ေထာင္စုႏွစ္ပန္းတိုင္က ၈၈ ရာခိုင္ႏႈန္း စာတတ္ေျမာက္ရမည္၊ ရာႏႈန္းျပည့္
မူလတန္းပညာကို သင္ၾကားႏိုင္ရမည္ဆိုျခင္းမွာ ပါကစၥတန္ႏွင့္
အလွမ္းေ၀းေနဦးမည္သာျဖစ္သည္။ အဘယ္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ အစိုးရအေနျဖင့္လည္း ပညာေရးအတြက္
ဘတ္ဂ်က္ေတြ ပံုေအာသံုးရန္ အေနအထားမရွိ။ ၂၀၁၂-၂၀၁၃ ဘတ္ဂ်က္တြင္ ပါကစၥတန္သည္ ပညာေရး
အတြက္ ခြဲေ၀ေပးသည့္ အသံုးစရိတ္မွာ ၂ ဒသမ ၃ သန္းသာျဖစ္သည္။ ထိုအခ်ိန္တြင္
ပါကစၥတန္ႏိုင္ငံ၏ ကာကြယ္ေရးအတြက္ ႏိုင္ငံ GDP မွထုတ္ယူသံုးစြဲေနသည့္ ဘတ္ဂ်က္မွာ ၁၈
ဒသမ ၄ ရာခိုင္ႏႈန္းခန္႔ျဖစ္ရာ ပညာေရးႏွင့္ ကာကြယ္ေရးအသံုးစရိတ္ အဆေပါင္းမ်ားစြာ
ကြာျခားေနေၾကာင္းေတြ႔ရသည္။
ပါကစၥတန္ပညာေရး
အထူးစီမံကိန္းေဆာင္ရြက္ခ်က္သည္ ယမန္ႏွစ္ကၿပီးဆံုးသြားခဲ့ၿပီျဖစ္သည္။ အစိုးရ သည္
ထိုစီမံခ်က္အတြက္ ႐ူပီးေငြ ဘီလီယံ ၁၀၀ ခန္႔အပိုသံုးလိုက္ရသည္။ ေဒၚလာေငြ ၁
ဘီလီယံခန္႔ျဖစ္ သည္။ သို႔ေသာ္ ပညာေရးအတြက္ ေရရွည္စီမံကိန္းမ်ားျဖင့္ ပန္းတိုင္ကာ
မနီးႏိုင္ေသးသည့္ အေနအထား တြင္ျဖစ္သည္။ ျပည္တြင္းရွိ ႏိုင္ငံေရးႏွင့္
လူမႈေရးအဖြဲ႔အစည္းေတြကလည္း ပညာေရးအတြက္ ႏိုင္ငံ GDP မွ ၄ ရာခိုင္ႏႈန္းခန္႔
အသံုးျပဳရန္ ၀ိုင္း၀န္းတိုက္တြန္းေနၾကသည္။ အကယ္၍ အစိုးရသည္ မာလာလာကို
ေလးစားဂုဏ္ျပဳ႐ိုးမွန္လွ်င္ ထိုပညာေရးအသံုးစရိတ္ကို ခြင့္ျပဳရမည့္
အေနအထားသို႔ေရာက္ေနသည္။ ထုတ္ျပန္ထားသည့္ ဥပေဒကို အေကာင္အထည္ေဖာ္ႏိုင္မည့္
နည္းလမ္းမွာလည္း မွတစ္ပါး အျခားမရွိ ဆိုသည့္ အေနအထားသို႔ ေရာက္ေနသည္။
မွတ္ခ်က္။
။ Huma Yusuf ၏ Ghost Education ကို မွီျငမ္းပါသည္။
http://www.maukkha.org/index.php/feature-article/2639-2012-12-08-06-43-20
No comments:
Post a Comment
မိတ္ေဆြ...အခ်ိန္ေလးရရင္ blogg မွာစာလာဖတ္ပါေနာ္
ဗဟုသုတ ရနိုင္တယ္။