ဂ်ပန္ပညာေရးအေၾကာင္း တေစ့တေစာင္း
ဂ်ပန္ႏိုင္ငံဟာ သခ်ၤာနဲ႔ စာေပစြမ္းရည္မွာ ထိပ္တန္းေရာက္ေနတဲ့ ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံ ျဖစ္ပါတယ္။ ကမၻာ့ပညာေရး အဆင့္မွာ ေတာင္ကိုရီးယားၿပီးရင္ ဒုတိယေနရာမွာ ရွိေနတယ္။ ကမၻာ့နံပါတ္ (၂) အဆင့္မွာ ရွိေနတဲ့ ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ ျဖစ္တာေၾကာင့္ သူတို႔ ဘယ္လို သင္ၾကားေနၾကတယ္ဆိုတာ ေလ့လာသင့္ပါတယ္။
သူတို႔ သခ်ၤာ ဘယ္လိုသင္
မူလတန္းသင္တဲ့ ဆရာမတစ္ဦးက “ကၽြန္မတို႔ကေလးေတြက ၂၁ နဲ႔ ၁၃ ေျမႇာက္ရင္ ဘယ္ေလာက္လဲဆိုတာ တစ္မိနစ္ေလာက္အတြင္း စိတ္တြက္နဲ႔ ေျပာေကာင္းေျပာႏိုင္ပါတယ္။ ၁၂၃ နဲ႔ ၃၂၁ ကို ေျမႇာက္ခိုင္း ရင္ေတာ့ သူတို႔ ရေတာ့မွာမဟုတ္ဘူး။
သူတို႔ ခ်တြက္ေကာင္း တြက္မယ္။ ဒါမွမဟုတ္ ဂဏန္းေပါင္းစက္ ကိုင္ေကာင္းကိုင္မယ္။ ကေလးေတြကို ခက္တာေတြ စိတ္တြက္နဲ႔ တြက္တတ္ေအာင္ မသင္ေပးေတာ့ဘူး။ အေျဖ ရွာတဲ့နည္းေတြ သိေနမွ လြယ္တာကို ခက္ေအာင္ မလုပ္ခိုင္းေတာ့ဘူး။ အသက္ ၅ ႏွစ္အ႐ြယ္ ကေလးေတြကို အလီလည္း မက်က္ခိုင္းဘူး။ ဘယ္လို တြက္ရတယ္ဆိုတာ ကစားရင္းသင္တယ္။ ပုံဆြဲရင္းသင္တယ္။ သခ်ၤာအေျခခံေၾကာင့္ ကေလးေတြ စိတ္အေႏွာင့္အယွက္ မျဖစ္ေစရဘူး”
မွတ္သားစရာေကာင္းတဲ့ စကားပါပဲ။ ကေလးေတြကို သခ်ၤာသင္ရင္ ေပ်ာ္႐ႊင္စရာ ကစားစရာတစ္ခုလို သင္ေပးေနတဲ့ ဂ်ပန္ႏိုင္ငံက ပညာေရးစနစ္ကို သေဘာက်မိတယ္။ သူတို႔ပညာေရး ဦးတည္ခ်က္က ‘အေရအတြက္ကို မလိုခ်င္၊ အရည္အေသြး ျမင့္တာကို လိုခ်င္တယ္’ လို႔ ဆိုထားတယ္။ ေက်ာင္းသင္ခန္းစာေတြ ျပ႒ာန္းကတည္းက ကမၻာ့အဆင့္ နဲ႔အညီ ျပ႒ာန္းၿပီး ကမၻာ့သင္နည္း စနစ္ေတြအတိုင္း လိုက္သင္ႏိုင္ခဲ့တဲ့ အတြက္ ေအာင္ျမင္ခဲ့တယ္လို႔ ဆိုႏိုင္ပါတယ္။
ဂ်ပန္ႏိုင္ငံ ငါးတန္းအဆင့္ သခ်ၤာသင္ေနတဲ့ အတန္းတစ္တန္းကို ၾကည့္ရေအာင္။ ေက်ာင္းတက္ေတာ့ ေက်ာင္းသားေတြနဲ႔ ဆရာမဟာ မဂၤလာပါ ဆိုတာနဲ႔ပဲ ႏႈတ္ခြန္းဆက္ၿပီး စၾကတာပါပဲ။ အစဥ္အလာမပ်က္ ေန႔တစ္ေန႔ကို စတင္တဲ့ ပုံမွန္အတိုင္းပဲ။ ဆရာမက ေက်ာက္သင္ပုန္းႀကီး ေပၚမွာ သခ်ၤာပုစၧာေလး တစ္ပုဒ္ကို ေရးလိုက္တယ္။ ညီမၽွျခင္းေတြကို ဘယ္လို ေျဖရွင္းရတယ္ဆိုတာ ပုစၧာကို ဆရာက ရွင္းျပတယ္။ သူတို႔ႏိုင္ငံမွာ ဆရာရဲ႕ သင္ၾကားလမ္းၫႊန္မႈ ပုံစံကိုေတာ့ မေဖ်ာက္ေသးဘူး။ ၿပီးေတာ့ ဆရာက ေနာက္ထပ္ပုစၧာ တစ္ပုဒ္ကို ေရးလိုက္ၿပီး ေက်ာင္းသားေတြကို တြက္ေစတယ္။
ပထမဆုံးၿပီးတဲ့ ေက်ာင္းသားတစ္ေယာက္က လက္ေထာင္တယ္။ ဆရာမက အဲဒီေက်ာင္းသား အနားကို သြားတယ္။ သူတြက္ထားတာကို ငုံ႔ၾကည့္ၿပီး မွန္ေနတဲ့အတြက္ အမွန္ေလး ျခစ္ေပးလိုက္တယ္။ အဲဒီအခ်ိန္မွာ အျခားကေလးတစ္ေယာက္ကလည္း လက္ေထာင္တယ္။ အဲဒီ ကေလးဆီကို သြားၿပီးေတာ့ စစ္ေဆးၿပီး အမွတ္ေပးတဲ့သူက ဆရာမ မဟုတ္ေတာ့ဘူး။ ပထမလက္ေထာင္တဲ့၊ ဆရာမကလည္း အမွန္ျခစ္ၿပီး အသိအမွတ္ျပဳျခင္းခံရတဲ့ ေက်ာင္းသားက စစ္ေဆးေပးသူ ဆရာ ျဖစ္သြားတယ္။ အဲဒါ အားလုံးက အေတာ္ဆုံးေက်ာင္းသားကို အသိအမွတ္ျပဳ ထားၾကတဲ့ စနစ္တစ္ခု ျဖစ္ပါတယ္။
ဂ်ပန္ႏိုင္ငံမွာ ဆရာေတြကို လက္ခံထားခိုင္းတဲ့ အယူအဆတစ္ခု ကေတာ့ ေက်ာင္းသားေတြ အလိုလို ေလ့လာသင္ယူႏိုင္ေအာင္ အခြင့္အလမ္း ဖြင့္ေပးလိုက္တာဟာ ၉၀ ရာခိုင္ႏႈန္းေလာက္ တတ္ေျမာက္ေစတယ္ ဆိုတဲ့အခ်က္ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဆရာက အတန္းေရွ႕မွာ မတ္တတ္ရပ္ၿပီး သင္ၾကားပို႔ခ်ၿပီး ေက်ာင္းသားေတြကို နားေထာင္ေစျခင္းဟာ ရယူႏိုင္စြမ္း ၄၀ ရာခိုင္ႏႈန္းေလာက္ပဲ ရွိတယ္ဆိုတဲ့ အခ်က္ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဆရာက သင္တယ္ဆိုတာထက္ ေဆြးေႏြးတယ္ ဆိုတဲ့စကားကို ပိုသုံးတယ္။ မသိတာ မတတ္တာကို ဆရာက ရွင္းျပတာထက္ ေက်ာင္းသားအခ်င္းခ်င္း ရွင္းျပတာကိုလည္း ပိုၿပီးေတာ့ အေလးထားတယ္။ သူတို႔အခ်င္းခ်င္း တစ္ဦးကိုတစ္ဦး ေဖးကူၿပီး အသိေတြ ဖလွယ္ကာ ေဝမၽွႏိုင္တာကို ေကာင္းျမတ္တဲ့ အေလ့အထတစ္ခုလို ျပဳစုပ်ိဳးေထာင္ ေပးထားတယ္။
ဘာသာစကား အျငင္းမပြား
ကမၻာေပၚမွာ ဘာသာစကားကို ေလ့လာသင္ၾကားရာမွာ အကၡရာ ၂၆ လုံးကေန ၃၃ လုံးေလာက္အထိ ကေလးေတြကို စတင္သင္ၾကားေပး ေနၾကတာ ေတြ႕ရပါတယ္။ ဂ်ပန္ႏိုင္ငံမွာ မူလတန္းအ႐ြယ္ ကေလးေတြဟာ ဂ်ပန္စာ ၂၆ လုံးကို ေလ့လာ သင္ယူၾကရပါတယ္။ အဲဒါ အေရးေရာ၊ အဖတ္ပါ ႏွစ္မ်ိဳးစလုံးတတ္ေအာင္ မူလတန္းကတည္းက အေျခခံေပးလိုက္တာ ျဖစ္ပါတယ္။
ဂ်ပန္စာဆိုတာက ကေလးေတြအတြက္ေတာ့ အေတာ္ေလးခက္ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ လက္ဦးဆရာေတြ ျဖစ္တဲ့ မိဘေတြထံကလည္း ကေလးေတြ အေတာ္မ်ားမ်ား တတ္လာခဲ့ၾကၿပီး ျဖစ္ပါတယ္။ သူတို႔ ေက်ာင္းေရာက္လာၾကရင္ စာလုံး အေတာ္မ်ားမ်ားကို ေျပာႏိုင္ေရးႏိုင္ေနၾကတာလည္း ေတြ႕ရတယ္။ မူလတန္းအဆင့္ ၿပီးေျမာက္ရင္ ဂ်ပန္ကေလးေတြဟာ ကန္ဂ်ီလို႔ေခၚတဲ့ ဂ်ပန္စာလုံးေပါင္း ၁၀၀၆ လုံးေလာက္ကို သိသြားပါၿပီ။ သူတို႔ ႏိုင္ငံမွာ အသက္ ၁၅ ႏွစ္အ႐ြယ္ေလာက္ ဆိုရင္ စာလုံးေပါင္း ၁၁၃၀ ေလာက္သိေအာင္ လုပ္ေပးႏိုင္ၾကၿပီလို႔ ဆိုပါတယ္။
ေအာင္ျမင္ခ်င္လၽွင္ ႏိုင္ငံတကာကိုျမင္
ဂ်ပန္ႏိုင္ငံပညာေရး ဘာေၾကာင့္ေအာင္ျမင္ရသလဲ ဆိုတဲ့အခ်က္ကို သုံးသပ္ၾကည့္ရင္ ႏိုင္ငံေတာ္ကလည္း ပညာေရးကို အားေပးတယ္။ အစဥ္အလာကလည္း ပညာတတ္ဆိုရင္ အထင္ႀကီး ေလးစားတတ္တဲ့ လူမ်ိဳးေတြ ျဖစ္ေနတဲ့အျပင္ ပညာျဖင့္သာ ဘဝျမင့္မားႏိုင္တယ္ ဆိုတာကို ေကာင္းေကာင္း လက္ခံၾကတဲ့ လူမ်ိဳးေတြ ျဖစ္ေနတာေတြ႕ရတယ္။ ေနာက္တစ္ခ်က္က အျမင့္ဆုံး ပညာရည္ကို တိုင္းတာစစ္ေဆးရာမွာ ကမၻာ့အဆင့္ျဖစ္တဲ့ PISA စာေမးပြဲစနစ္နဲ႔ အကဲျဖတ္တဲ့ ရလဒ္ကို လက္ခံထား တဲ့အတြက္ သူတို႔ ကမၻာကို တိုးႏိုင္တဲ့လူမ်ိဳးလို႔ ဆိုရမွာပါ။
သူတို႔ပညာေရးစနစ္ကို ေလ့လာၾကည့္လိုက္ရင္ အသက္ ၆ ႏွစ္မွာ မူလတန္းကို စၿပီးလက္ခံတယ္။ အလယ္တန္း ၃ ႏွစ္ တက္ရတယ္။ အထက္တန္း ၃ ႏွစ္တက္ရတယ္။ တကၠသိုလ္ ၄ ႏွစ္တက္ရတယ္။ ကေလးတိုင္းအတြက္ မသင္မေနရ ပညာေရးစနစ္က အလယ္တန္း အဆင့္ထိ သတ္မွတ္ထားတယ္။ မူလတန္းကို အသက္ ၆ ႏွစ္မွ စၿပီးတက္ရတယ္။ မူလတန္းမွာပဲ Grade 6 အထိ ထားတာဆိုေတာ့ ၆ ႏွစ္ တက္ရတယ္။ မူလတန္းၿပီးရင္ အသက္က ၁၂ ႏွစ္ေလာက္ျဖစ္သြားၿပီ။ ေနာက္ထပ္ အလယ္တန္းအဆင့္က ၃ ႏွစ္ဆက္တက္ရေတာ့ အသက္ ၁၅ ႏွစ္ေလာက္ ေရာက္မွ အလယ္တန္းအဆင့္ ၿပီးတယ္။ အသက္ ၁၅ ႏွစ္အထိ မသင္မေနရပညာေရးစနစ္ လို႔လည္း သတ္မွတ္ထားတယ္။ အထက္တန္းအဆင့္ ကေတာ့ မသင္မေနရ မဟုတ္ေတာ့ဘူး။ အလယ္တန္း ေရာက္တဲ့အထိ ၁၀၀ ရာခိုင္ႏႈန္း ေက်ာင္းတက္ၾကတယ္။ စာမတတ္သူမရွိဘူး။ အထက္တန္း ဆက္ၿပီးတက္တဲ့ ေက်ာင္းသားေတြကလည္း အလယ္တန္းထြက္သြားတဲ့ ေက်ာင္းသားရဲ႕ ၉၆ ရာခိုင္ႏႈန္းရွိတယ္။
ေက်ာင္းစဖြင့္ခ်ိန္က ႏွစ္စဥ္ ဧၿပီလမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ မူလတန္း ေအာက္ဆင့္ကေလးေတြ ကလြဲရင္ ေက်ာင္းတက္ခ်ိန္ တစ္ေန႔ ၆ နာရီ ေလာက္ရွိတယ္။ ေက်ာင္းျပန္ရင္လည္း အိမ္ေရာက္လို႔ အနားမေနရ ပါဘူး။ ေက်ာင္းက ေပးလိုက္တဲ့ အိမ္စာေတြနဲ႔ အလုပ္႐ႈပ္ေနတာ မ်ားတယ္။ ေႏြရာသီ ေက်ာင္းပိတ္ရက္က ၆ ပတ္ရွိတယ္။ ေဆာင္းရာသီနဲ႔ ေႏြဦးရာသီမွာ ေက်ာင္းပိတ္ရက္ ၂ ပတ္ေပးထားတယ္။ ေက်ာင္းပိတ္ထားတယ္ ဆိုေပမယ့္ အဲဒီပိတ္ထားတဲ့ ကာလေတြမွာလည္း ေပးထားတဲ့ အိမ္စာေတြကို လုပ္ေနၾကရတာ မ်ားတယ္။
ျပ႒ာန္းခ်က္အားလုံး သင္ရတယ္။ လက္ေတြ႕နဲ႔ ဓာတ္ခြဲခန္းဝင္ရတဲ့ အခ်ိန္ေတြ နည္းတယ္။ မူလတန္းအဆင့္မွာ ဆရာတစ္ဦးတည္းက ဘာသာစုံ သင္ၾကားၾကရတဲ့စနစ္ကို က်င့္သုံးတယ္။ တစ္တန္းကို ေက်ာင္းသား ၄၀ ေလာက္ သင္ေနၾကေသးတယ္။ အခ်ိဳ႕တစ္ခန္းကို ေက်ာင္းသား ၅၀ ထည့္ၿပီး သင္ေနတဲ့ ေက်ာင္းေတြလည္းရွိတယ္။
သူတို႔ဘာေတြ ေလ့လာၾကသလဲ
သူတို႔ေက်ာင္းသားေတြ ေလ့လာရတဲ့ ဘာသာေတြက ဂ်ပန္စာ၊ သခ်ၤာ၊ သိပၸံ၊ လူမႈေရးဘာသာ၊ ဂီတ၊ လက္မႈပညာ၊ ကာယ၊ အိမ္တြင္းမႈ (အခ်က္အျပဳတ္နဲ႔ အခ်ဳပ္အလုပ္) ေတြ သင္ယူၾကရတယ္။ မူလတန္းေတြမွာ အဂၤလိပ္စာ ကိုလည္း သင္ၾကားေပးၾကတယ္။ ကြန္ပ်ဴတာ အင္တာနက္ သုံးၾကတယ္။ ေက်ာင္းတိုင္းလိုလိုမွာ အင္တာနက္ ရေအာင္ စီစဥ္ေပးထားတယ္။
ေက်ာင္းသားတိုင္း ႐ႈိဒိုလို႔ေခၚတဲ့ ဂ်ပန္စာအေရးနဲ႔ ဟိုကၠဳလို႔ေခၚတဲ့ ကဗ်ာေတြကို သင္ၾကရတယ္။ ႐ႈိဒိုဆိုတာက ကန္ဂ်ီ ဂ်ပန္စာကို စုတ္တံနဲ႔ ေရးတတ္ေအာင္ သင္ေပးတာျဖစ္ပါတယ္။ လက္ေရးလွေအာင္ ေလ့က်င့္ေပးတဲ့ ေရွး႐ိုးအစဥ္အလာ သင္ၾကားနည္းစနစ္ကို ေခတ္သစ္အထိ ထိန္းသိမ္းထားခဲ့ၾကတာ ျဖစ္ပါတယ္။
ဟိုကၠဳဆိုတာက ကဗ်ာစပ္နည္းတစ္မ်ိဳး ျဖစ္ပါတယ္။ လြန္ခဲ့တဲ့ ႏွစ္ေပါင္း ၄၀၀ ေလာက္ကတည္းက ထြန္းကားခဲ့တဲ့ ကဗ်ာျဖစ္ၿပီးေတာ့ ကဗ်ာတစ္ပုဒ္ကို ဝဏၰလို႔ေခၚတဲ့ စာလုံး ၁၇ လုံးနဲ႔ အၿပီးေရးဖြဲ႕ရတဲ့ ကဗ်ာတိုေရးနည္း ျဖစ္ပါတယ္။ ကဗ်ာက သုံးေၾကာင္းေလာက္ပဲ ရွိၿပီး ၅ လုံးတစ္ေၾကာင္း၊ ၇ လုံးတစ္ေၾကာင္း၊ ၅ လုံးတစ္ေၾကာင္းႏႈန္းနဲ႔ ဖြဲ႕ဆိုရတယ္။ ဖတ္လိုက္ရင္ အဓိပၸာယ္ အလြန္ေလးနက္ၿပီး ပညာသားပါတဲ့ အေတြးအေခၚ ေတြလည္းထည့္ရတယ္။
ဂ်ပန္ေက်ာင္းေတြရဲ႕ စိတ္ဝင္စားစရာ အခ်က္ေတြ
မူလတန္း၊ အလယ္တန္း၊ အထက္တန္း ေက်ာင္းသားအားလုံး ေက်ာင္းယူနီေဖာင္း ဝတ္စုံေတြ သတ္မွတ္ထားတဲ့အတိုင္း တူညီဝတ္ဆင္ ၾကရတယ္။ အစိုးရေက်ာင္းေတြမွာ ေန႔လယ္စာေကၽြးတဲ့ စနစ္ကို က်င့္သုံးတယ္။ ေကာင္းေကာင္းနဲ႔ အဆင့္အတန္းျမင့္ျမင့္ ေကၽြးတယ္။ စာသင္ခန္း ထဲမွာပဲ စားခ်ိန္ကို ထမင္းစားခန္းအသြင္ ေျပာင္းၿပီး သန္႔သန္႔ရွင္းရွင္း စည္းကမ္းရွိရွိ စားေသာက္ၾကရတယ္။ ဆရာေရာ ေက်ာင္းသားေတြပါ ကိုယ့္အစားအစာ ကိုယ္သြားယူ၊ အတူတကြ ထိုင္စားၾကတာေၾကာင့္ ခ်စ္ၾကည္ရင္းႏွီးမႈ ျဖစ္ေစတယ္။
သူတို႔ေက်ာင္းေျပးတာေတြ၊ ေက်ာင္းေနာက္က်တာေတြ သိပ္မရွိဘူး။ စည္းကမ္းရွိေအာင္ စည္းကမ္းလိုက္နာႏိုင္ေအာင္ ငယ္စဥ္ကတည္းက ေလ့က်င့္ ပ်ိဳးေထာင္ေပးထားတဲ့ အက်ိဳးေတြေပါ့။ ေက်ာင္းဆိုတာ ေၾကာက္စရာတစ္ခုလို မခံစားရေအာင္ ဖန္တီးထားတာေၾကာင့္ ေက်ာင္းတက္ဖို႔ စိတ္အားထက္သန္ၾကတာ မ်ားတယ္။ ေက်ာင္းလာတက္တဲ့ ကေလး ၈၅ ရာခိုင္ႏႈန္းေလာက္ဟာ ေပ်ာ္႐ႊင္တယ္လို႔ စစ္တမ္းအရ သိရတယ္။
ေက်ာင္းသား ၉၁ ရာခိုင္ႏႈန္းေလာက္ဟာ ဆရာရဲ႕ ေဟာေျပာ ပို႔ခ်မႈေတြနဲ႔ ေက်ာင္းစာသင္ခန္းအတြင္း လုပ္ေဆာင္ရမႈေတြကို ႏွစ္သက္တယ္လို႔ ဆိုၾကတယ္။ တစ္ခန္းလုံး သင္လိုက္တဲ့စာေတြကို နားလည္ ေလာက္ၿပီထင္မွ ေရွ႕ဆက္သင္တာေၾကာင့္ ဆရာေတြ စိတ္ရွည္တယ္လို႔ ဆိုရမယ္။
ေက်ာင္းသားေတြရဲ႕ သခ်ၤာသင္ခ်ိန္က တစ္ပတ္ကို ၂၃၅ မိနစ္ႏႈန္း ရွိတယ္။ (အျခားႏိုင္ငံက ေက်ာင္းသားေတြက ၂၁၈ မိနစ္ေလာက္ပဲ ရွိတယ္)။ ဘာသာစကားနဲ႔ သိပၸံသင္ခ်ိန္ေတြက တစ္ပတ္မွ ၂၀၅ မိနစ္နဲ႔ ၁၆၅ မိနစ္ေလာက္ပဲ ရွိတာေၾကာင့္ အျခားႏိုင္ငံေတြထက္ နည္းတယ္။
ဂ်ပန္ေက်ာင္းသားေတြ ေက်ာင္းၿပီးရင္ ေက်ာင္းဆက္တက္တဲ့ အတန္းေတြရွိတယ္။ က်ဴရွင္လို႔ ဒီႏိုင္ငံေတြက ေခၚေပမယ့္ သူတို႔ကေတာ့ အဲဒါကို (Workshop) လို႔ေျပာတယ္။ အိမ္စာ ေပးလိုက္တာေတြကို ဝပ္ေရွာ့ ဆက္တက္ၿပီး ေျဖရွင္းႏိုင္ေအာင္ ႀကိဳးစားၾကတယ္။ ဂ်ပန္ႏိုင္ငံမွာ မူႀကိဳတန္းေတြက အေရးႀကီးတယ္။ အ႐ြယ္ေရာက္လာတာနဲ႔ မူႀကိဳပို႔ႏႈန္းက မသင္မေနရဆိုၿပီး သတ္မွတ္လို႔ ေက်ာင္းေနရတဲ့ ႏႈန္းထက္ ပိုမ်ားတယ္။ မူႀကိဳကို ကေလး ၉၁ ရာခိုင္ႏႈန္းေလာက္ တက္လာၿပီးေတာ့မွ ေက်ာင္းေရာက္လာၾကတာ မ်ားတယ္။ သူတို႔ေက်ာင္းေတြမွာ စာေမးပြဲက်တယ္ ဆိုတာ မရွိတဲ့အတြက္ စနစ္ေကာင္းတစ္ခုလို႔ ဆိုရပါလိမ့္မယ္။
တင္ၫြန္႔the voice
ဂ်ပန္ႏိုင္ငံဟာ သခ်ၤာနဲ႔ စာေပစြမ္းရည္မွာ ထိပ္တန္းေရာက္ေနတဲ့ ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံ ျဖစ္ပါတယ္။ ကမၻာ့ပညာေရး အဆင့္မွာ ေတာင္ကိုရီးယားၿပီးရင္ ဒုတိယေနရာမွာ ရွိေနတယ္။ ကမၻာ့နံပါတ္ (၂) အဆင့္မွာ ရွိေနတဲ့ ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ ျဖစ္တာေၾကာင့္ သူတို႔ ဘယ္လို သင္ၾကားေနၾကတယ္ဆိုတာ ေလ့လာသင့္ပါတယ္။
သူတို႔ သခ်ၤာ ဘယ္လိုသင္
မူလတန္းသင္တဲ့ ဆရာမတစ္ဦးက “ကၽြန္မတို႔ကေလးေတြက ၂၁ နဲ႔ ၁၃ ေျမႇာက္ရင္ ဘယ္ေလာက္လဲဆိုတာ တစ္မိနစ္ေလာက္အတြင္း စိတ္တြက္နဲ႔ ေျပာေကာင္းေျပာႏိုင္ပါတယ္။ ၁၂၃ နဲ႔ ၃၂၁ ကို ေျမႇာက္ခိုင္း ရင္ေတာ့ သူတို႔ ရေတာ့မွာမဟုတ္ဘူး။
သူတို႔ ခ်တြက္ေကာင္း တြက္မယ္။ ဒါမွမဟုတ္ ဂဏန္းေပါင္းစက္ ကိုင္ေကာင္းကိုင္မယ္။ ကေလးေတြကို ခက္တာေတြ စိတ္တြက္နဲ႔ တြက္တတ္ေအာင္ မသင္ေပးေတာ့ဘူး။ အေျဖ ရွာတဲ့နည္းေတြ သိေနမွ လြယ္တာကို ခက္ေအာင္ မလုပ္ခိုင္းေတာ့ဘူး။ အသက္ ၅ ႏွစ္အ႐ြယ္ ကေလးေတြကို အလီလည္း မက်က္ခိုင္းဘူး။ ဘယ္လို တြက္ရတယ္ဆိုတာ ကစားရင္းသင္တယ္။ ပုံဆြဲရင္းသင္တယ္။ သခ်ၤာအေျခခံေၾကာင့္ ကေလးေတြ စိတ္အေႏွာင့္အယွက္ မျဖစ္ေစရဘူး”
မွတ္သားစရာေကာင္းတဲ့ စကားပါပဲ။ ကေလးေတြကို သခ်ၤာသင္ရင္ ေပ်ာ္႐ႊင္စရာ ကစားစရာတစ္ခုလို သင္ေပးေနတဲ့ ဂ်ပန္ႏိုင္ငံက ပညာေရးစနစ္ကို သေဘာက်မိတယ္။ သူတို႔ပညာေရး ဦးတည္ခ်က္က ‘အေရအတြက္ကို မလိုခ်င္၊ အရည္အေသြး ျမင့္တာကို လိုခ်င္တယ္’ လို႔ ဆိုထားတယ္။ ေက်ာင္းသင္ခန္းစာေတြ ျပ႒ာန္းကတည္းက ကမၻာ့အဆင့္ နဲ႔အညီ ျပ႒ာန္းၿပီး ကမၻာ့သင္နည္း စနစ္ေတြအတိုင္း လိုက္သင္ႏိုင္ခဲ့တဲ့ အတြက္ ေအာင္ျမင္ခဲ့တယ္လို႔ ဆိုႏိုင္ပါတယ္။
ဂ်ပန္ႏိုင္ငံ ငါးတန္းအဆင့္ သခ်ၤာသင္ေနတဲ့ အတန္းတစ္တန္းကို ၾကည့္ရေအာင္။ ေက်ာင္းတက္ေတာ့ ေက်ာင္းသားေတြနဲ႔ ဆရာမဟာ မဂၤလာပါ ဆိုတာနဲ႔ပဲ ႏႈတ္ခြန္းဆက္ၿပီး စၾကတာပါပဲ။ အစဥ္အလာမပ်က္ ေန႔တစ္ေန႔ကို စတင္တဲ့ ပုံမွန္အတိုင္းပဲ။ ဆရာမက ေက်ာက္သင္ပုန္းႀကီး ေပၚမွာ သခ်ၤာပုစၧာေလး တစ္ပုဒ္ကို ေရးလိုက္တယ္။ ညီမၽွျခင္းေတြကို ဘယ္လို ေျဖရွင္းရတယ္ဆိုတာ ပုစၧာကို ဆရာက ရွင္းျပတယ္။ သူတို႔ႏိုင္ငံမွာ ဆရာရဲ႕ သင္ၾကားလမ္းၫႊန္မႈ ပုံစံကိုေတာ့ မေဖ်ာက္ေသးဘူး။ ၿပီးေတာ့ ဆရာက ေနာက္ထပ္ပုစၧာ တစ္ပုဒ္ကို ေရးလိုက္ၿပီး ေက်ာင္းသားေတြကို တြက္ေစတယ္။
ပထမဆုံးၿပီးတဲ့ ေက်ာင္းသားတစ္ေယာက္က လက္ေထာင္တယ္။ ဆရာမက အဲဒီေက်ာင္းသား အနားကို သြားတယ္။ သူတြက္ထားတာကို ငုံ႔ၾကည့္ၿပီး မွန္ေနတဲ့အတြက္ အမွန္ေလး ျခစ္ေပးလိုက္တယ္။ အဲဒီအခ်ိန္မွာ အျခားကေလးတစ္ေယာက္ကလည္း လက္ေထာင္တယ္။ အဲဒီ ကေလးဆီကို သြားၿပီးေတာ့ စစ္ေဆးၿပီး အမွတ္ေပးတဲ့သူက ဆရာမ မဟုတ္ေတာ့ဘူး။ ပထမလက္ေထာင္တဲ့၊ ဆရာမကလည္း အမွန္ျခစ္ၿပီး အသိအမွတ္ျပဳျခင္းခံရတဲ့ ေက်ာင္းသားက စစ္ေဆးေပးသူ ဆရာ ျဖစ္သြားတယ္။ အဲဒါ အားလုံးက အေတာ္ဆုံးေက်ာင္းသားကို အသိအမွတ္ျပဳ ထားၾကတဲ့ စနစ္တစ္ခု ျဖစ္ပါတယ္။
ဂ်ပန္ႏိုင္ငံမွာ ဆရာေတြကို လက္ခံထားခိုင္းတဲ့ အယူအဆတစ္ခု ကေတာ့ ေက်ာင္းသားေတြ အလိုလို ေလ့လာသင္ယူႏိုင္ေအာင္ အခြင့္အလမ္း ဖြင့္ေပးလိုက္တာဟာ ၉၀ ရာခိုင္ႏႈန္းေလာက္ တတ္ေျမာက္ေစတယ္ ဆိုတဲ့အခ်က္ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဆရာက အတန္းေရွ႕မွာ မတ္တတ္ရပ္ၿပီး သင္ၾကားပို႔ခ်ၿပီး ေက်ာင္းသားေတြကို နားေထာင္ေစျခင္းဟာ ရယူႏိုင္စြမ္း ၄၀ ရာခိုင္ႏႈန္းေလာက္ပဲ ရွိတယ္ဆိုတဲ့ အခ်က္ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဆရာက သင္တယ္ဆိုတာထက္ ေဆြးေႏြးတယ္ ဆိုတဲ့စကားကို ပိုသုံးတယ္။ မသိတာ မတတ္တာကို ဆရာက ရွင္းျပတာထက္ ေက်ာင္းသားအခ်င္းခ်င္း ရွင္းျပတာကိုလည္း ပိုၿပီးေတာ့ အေလးထားတယ္။ သူတို႔အခ်င္းခ်င္း တစ္ဦးကိုတစ္ဦး ေဖးကူၿပီး အသိေတြ ဖလွယ္ကာ ေဝမၽွႏိုင္တာကို ေကာင္းျမတ္တဲ့ အေလ့အထတစ္ခုလို ျပဳစုပ်ိဳးေထာင္ ေပးထားတယ္။
ဘာသာစကား အျငင္းမပြား
ကမၻာေပၚမွာ ဘာသာစကားကို ေလ့လာသင္ၾကားရာမွာ အကၡရာ ၂၆ လုံးကေန ၃၃ လုံးေလာက္အထိ ကေလးေတြကို စတင္သင္ၾကားေပး ေနၾကတာ ေတြ႕ရပါတယ္။ ဂ်ပန္ႏိုင္ငံမွာ မူလတန္းအ႐ြယ္ ကေလးေတြဟာ ဂ်ပန္စာ ၂၆ လုံးကို ေလ့လာ သင္ယူၾကရပါတယ္။ အဲဒါ အေရးေရာ၊ အဖတ္ပါ ႏွစ္မ်ိဳးစလုံးတတ္ေအာင္ မူလတန္းကတည္းက အေျခခံေပးလိုက္တာ ျဖစ္ပါတယ္။
ဂ်ပန္စာဆိုတာက ကေလးေတြအတြက္ေတာ့ အေတာ္ေလးခက္ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ လက္ဦးဆရာေတြ ျဖစ္တဲ့ မိဘေတြထံကလည္း ကေလးေတြ အေတာ္မ်ားမ်ား တတ္လာခဲ့ၾကၿပီး ျဖစ္ပါတယ္။ သူတို႔ ေက်ာင္းေရာက္လာၾကရင္ စာလုံး အေတာ္မ်ားမ်ားကို ေျပာႏိုင္ေရးႏိုင္ေနၾကတာလည္း ေတြ႕ရတယ္။ မူလတန္းအဆင့္ ၿပီးေျမာက္ရင္ ဂ်ပန္ကေလးေတြဟာ ကန္ဂ်ီလို႔ေခၚတဲ့ ဂ်ပန္စာလုံးေပါင္း ၁၀၀၆ လုံးေလာက္ကို သိသြားပါၿပီ။ သူတို႔ ႏိုင္ငံမွာ အသက္ ၁၅ ႏွစ္အ႐ြယ္ေလာက္ ဆိုရင္ စာလုံးေပါင္း ၁၁၃၀ ေလာက္သိေအာင္ လုပ္ေပးႏိုင္ၾကၿပီလို႔ ဆိုပါတယ္။
ေအာင္ျမင္ခ်င္လၽွင္ ႏိုင္ငံတကာကိုျမင္
ဂ်ပန္ႏိုင္ငံပညာေရး ဘာေၾကာင့္ေအာင္ျမင္ရသလဲ ဆိုတဲ့အခ်က္ကို သုံးသပ္ၾကည့္ရင္ ႏိုင္ငံေတာ္ကလည္း ပညာေရးကို အားေပးတယ္။ အစဥ္အလာကလည္း ပညာတတ္ဆိုရင္ အထင္ႀကီး ေလးစားတတ္တဲ့ လူမ်ိဳးေတြ ျဖစ္ေနတဲ့အျပင္ ပညာျဖင့္သာ ဘဝျမင့္မားႏိုင္တယ္ ဆိုတာကို ေကာင္းေကာင္း လက္ခံၾကတဲ့ လူမ်ိဳးေတြ ျဖစ္ေနတာေတြ႕ရတယ္။ ေနာက္တစ္ခ်က္က အျမင့္ဆုံး ပညာရည္ကို တိုင္းတာစစ္ေဆးရာမွာ ကမၻာ့အဆင့္ျဖစ္တဲ့ PISA စာေမးပြဲစနစ္နဲ႔ အကဲျဖတ္တဲ့ ရလဒ္ကို လက္ခံထား တဲ့အတြက္ သူတို႔ ကမၻာကို တိုးႏိုင္တဲ့လူမ်ိဳးလို႔ ဆိုရမွာပါ။
သူတို႔ပညာေရးစနစ္ကို ေလ့လာၾကည့္လိုက္ရင္ အသက္ ၆ ႏွစ္မွာ မူလတန္းကို စၿပီးလက္ခံတယ္။ အလယ္တန္း ၃ ႏွစ္ တက္ရတယ္။ အထက္တန္း ၃ ႏွစ္တက္ရတယ္။ တကၠသိုလ္ ၄ ႏွစ္တက္ရတယ္။ ကေလးတိုင္းအတြက္ မသင္မေနရ ပညာေရးစနစ္က အလယ္တန္း အဆင့္ထိ သတ္မွတ္ထားတယ္။ မူလတန္းကို အသက္ ၆ ႏွစ္မွ စၿပီးတက္ရတယ္။ မူလတန္းမွာပဲ Grade 6 အထိ ထားတာဆိုေတာ့ ၆ ႏွစ္ တက္ရတယ္။ မူလတန္းၿပီးရင္ အသက္က ၁၂ ႏွစ္ေလာက္ျဖစ္သြားၿပီ။ ေနာက္ထပ္ အလယ္တန္းအဆင့္က ၃ ႏွစ္ဆက္တက္ရေတာ့ အသက္ ၁၅ ႏွစ္ေလာက္ ေရာက္မွ အလယ္တန္းအဆင့္ ၿပီးတယ္။ အသက္ ၁၅ ႏွစ္အထိ မသင္မေနရပညာေရးစနစ္ လို႔လည္း သတ္မွတ္ထားတယ္။ အထက္တန္းအဆင့္ ကေတာ့ မသင္မေနရ မဟုတ္ေတာ့ဘူး။ အလယ္တန္း ေရာက္တဲ့အထိ ၁၀၀ ရာခိုင္ႏႈန္း ေက်ာင္းတက္ၾကတယ္။ စာမတတ္သူမရွိဘူး။ အထက္တန္း ဆက္ၿပီးတက္တဲ့ ေက်ာင္းသားေတြကလည္း အလယ္တန္းထြက္သြားတဲ့ ေက်ာင္းသားရဲ႕ ၉၆ ရာခိုင္ႏႈန္းရွိတယ္။
ေက်ာင္းစဖြင့္ခ်ိန္က ႏွစ္စဥ္ ဧၿပီလမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ မူလတန္း ေအာက္ဆင့္ကေလးေတြ ကလြဲရင္ ေက်ာင္းတက္ခ်ိန္ တစ္ေန႔ ၆ နာရီ ေလာက္ရွိတယ္။ ေက်ာင္းျပန္ရင္လည္း အိမ္ေရာက္လို႔ အနားမေနရ ပါဘူး။ ေက်ာင္းက ေပးလိုက္တဲ့ အိမ္စာေတြနဲ႔ အလုပ္႐ႈပ္ေနတာ မ်ားတယ္။ ေႏြရာသီ ေက်ာင္းပိတ္ရက္က ၆ ပတ္ရွိတယ္။ ေဆာင္းရာသီနဲ႔ ေႏြဦးရာသီမွာ ေက်ာင္းပိတ္ရက္ ၂ ပတ္ေပးထားတယ္။ ေက်ာင္းပိတ္ထားတယ္ ဆိုေပမယ့္ အဲဒီပိတ္ထားတဲ့ ကာလေတြမွာလည္း ေပးထားတဲ့ အိမ္စာေတြကို လုပ္ေနၾကရတာ မ်ားတယ္။
ျပ႒ာန္းခ်က္အားလုံး သင္ရတယ္။ လက္ေတြ႕နဲ႔ ဓာတ္ခြဲခန္းဝင္ရတဲ့ အခ်ိန္ေတြ နည္းတယ္။ မူလတန္းအဆင့္မွာ ဆရာတစ္ဦးတည္းက ဘာသာစုံ သင္ၾကားၾကရတဲ့စနစ္ကို က်င့္သုံးတယ္။ တစ္တန္းကို ေက်ာင္းသား ၄၀ ေလာက္ သင္ေနၾကေသးတယ္။ အခ်ိဳ႕တစ္ခန္းကို ေက်ာင္းသား ၅၀ ထည့္ၿပီး သင္ေနတဲ့ ေက်ာင္းေတြလည္းရွိတယ္။
သူတို႔ဘာေတြ ေလ့လာၾကသလဲ
သူတို႔ေက်ာင္းသားေတြ ေလ့လာရတဲ့ ဘာသာေတြက ဂ်ပန္စာ၊ သခ်ၤာ၊ သိပၸံ၊ လူမႈေရးဘာသာ၊ ဂီတ၊ လက္မႈပညာ၊ ကာယ၊ အိမ္တြင္းမႈ (အခ်က္အျပဳတ္နဲ႔ အခ်ဳပ္အလုပ္) ေတြ သင္ယူၾကရတယ္။ မူလတန္းေတြမွာ အဂၤလိပ္စာ ကိုလည္း သင္ၾကားေပးၾကတယ္။ ကြန္ပ်ဴတာ အင္တာနက္ သုံးၾကတယ္။ ေက်ာင္းတိုင္းလိုလိုမွာ အင္တာနက္ ရေအာင္ စီစဥ္ေပးထားတယ္။
ေက်ာင္းသားတိုင္း ႐ႈိဒိုလို႔ေခၚတဲ့ ဂ်ပန္စာအေရးနဲ႔ ဟိုကၠဳလို႔ေခၚတဲ့ ကဗ်ာေတြကို သင္ၾကရတယ္။ ႐ႈိဒိုဆိုတာက ကန္ဂ်ီ ဂ်ပန္စာကို စုတ္တံနဲ႔ ေရးတတ္ေအာင္ သင္ေပးတာျဖစ္ပါတယ္။ လက္ေရးလွေအာင္ ေလ့က်င့္ေပးတဲ့ ေရွး႐ိုးအစဥ္အလာ သင္ၾကားနည္းစနစ္ကို ေခတ္သစ္အထိ ထိန္းသိမ္းထားခဲ့ၾကတာ ျဖစ္ပါတယ္။
ဟိုကၠဳဆိုတာက ကဗ်ာစပ္နည္းတစ္မ်ိဳး ျဖစ္ပါတယ္။ လြန္ခဲ့တဲ့ ႏွစ္ေပါင္း ၄၀၀ ေလာက္ကတည္းက ထြန္းကားခဲ့တဲ့ ကဗ်ာျဖစ္ၿပီးေတာ့ ကဗ်ာတစ္ပုဒ္ကို ဝဏၰလို႔ေခၚတဲ့ စာလုံး ၁၇ လုံးနဲ႔ အၿပီးေရးဖြဲ႕ရတဲ့ ကဗ်ာတိုေရးနည္း ျဖစ္ပါတယ္။ ကဗ်ာက သုံးေၾကာင္းေလာက္ပဲ ရွိၿပီး ၅ လုံးတစ္ေၾကာင္း၊ ၇ လုံးတစ္ေၾကာင္း၊ ၅ လုံးတစ္ေၾကာင္းႏႈန္းနဲ႔ ဖြဲ႕ဆိုရတယ္။ ဖတ္လိုက္ရင္ အဓိပၸာယ္ အလြန္ေလးနက္ၿပီး ပညာသားပါတဲ့ အေတြးအေခၚ ေတြလည္းထည့္ရတယ္။
ဂ်ပန္ေက်ာင္းေတြရဲ႕ စိတ္ဝင္စားစရာ အခ်က္ေတြ
မူလတန္း၊ အလယ္တန္း၊ အထက္တန္း ေက်ာင္းသားအားလုံး ေက်ာင္းယူနီေဖာင္း ဝတ္စုံေတြ သတ္မွတ္ထားတဲ့အတိုင္း တူညီဝတ္ဆင္ ၾကရတယ္။ အစိုးရေက်ာင္းေတြမွာ ေန႔လယ္စာေကၽြးတဲ့ စနစ္ကို က်င့္သုံးတယ္။ ေကာင္းေကာင္းနဲ႔ အဆင့္အတန္းျမင့္ျမင့္ ေကၽြးတယ္။ စာသင္ခန္း ထဲမွာပဲ စားခ်ိန္ကို ထမင္းစားခန္းအသြင္ ေျပာင္းၿပီး သန္႔သန္႔ရွင္းရွင္း စည္းကမ္းရွိရွိ စားေသာက္ၾကရတယ္။ ဆရာေရာ ေက်ာင္းသားေတြပါ ကိုယ့္အစားအစာ ကိုယ္သြားယူ၊ အတူတကြ ထိုင္စားၾကတာေၾကာင့္ ခ်စ္ၾကည္ရင္းႏွီးမႈ ျဖစ္ေစတယ္။
သူတို႔ေက်ာင္းေျပးတာေတြ၊ ေက်ာင္းေနာက္က်တာေတြ သိပ္မရွိဘူး။ စည္းကမ္းရွိေအာင္ စည္းကမ္းလိုက္နာႏိုင္ေအာင္ ငယ္စဥ္ကတည္းက ေလ့က်င့္ ပ်ိဳးေထာင္ေပးထားတဲ့ အက်ိဳးေတြေပါ့။ ေက်ာင္းဆိုတာ ေၾကာက္စရာတစ္ခုလို မခံစားရေအာင္ ဖန္တီးထားတာေၾကာင့္ ေက်ာင္းတက္ဖို႔ စိတ္အားထက္သန္ၾကတာ မ်ားတယ္။ ေက်ာင္းလာတက္တဲ့ ကေလး ၈၅ ရာခိုင္ႏႈန္းေလာက္ဟာ ေပ်ာ္႐ႊင္တယ္လို႔ စစ္တမ္းအရ သိရတယ္။
ေက်ာင္းသား ၉၁ ရာခိုင္ႏႈန္းေလာက္ဟာ ဆရာရဲ႕ ေဟာေျပာ ပို႔ခ်မႈေတြနဲ႔ ေက်ာင္းစာသင္ခန္းအတြင္း လုပ္ေဆာင္ရမႈေတြကို ႏွစ္သက္တယ္လို႔ ဆိုၾကတယ္။ တစ္ခန္းလုံး သင္လိုက္တဲ့စာေတြကို နားလည္ ေလာက္ၿပီထင္မွ ေရွ႕ဆက္သင္တာေၾကာင့္ ဆရာေတြ စိတ္ရွည္တယ္လို႔ ဆိုရမယ္။
ေက်ာင္းသားေတြရဲ႕ သခ်ၤာသင္ခ်ိန္က တစ္ပတ္ကို ၂၃၅ မိနစ္ႏႈန္း ရွိတယ္။ (အျခားႏိုင္ငံက ေက်ာင္းသားေတြက ၂၁၈ မိနစ္ေလာက္ပဲ ရွိတယ္)။ ဘာသာစကားနဲ႔ သိပၸံသင္ခ်ိန္ေတြက တစ္ပတ္မွ ၂၀၅ မိနစ္နဲ႔ ၁၆၅ မိနစ္ေလာက္ပဲ ရွိတာေၾကာင့္ အျခားႏိုင္ငံေတြထက္ နည္းတယ္။
ဂ်ပန္ေက်ာင္းသားေတြ ေက်ာင္းၿပီးရင္ ေက်ာင္းဆက္တက္တဲ့ အတန္းေတြရွိတယ္။ က်ဴရွင္လို႔ ဒီႏိုင္ငံေတြက ေခၚေပမယ့္ သူတို႔ကေတာ့ အဲဒါကို (Workshop) လို႔ေျပာတယ္။ အိမ္စာ ေပးလိုက္တာေတြကို ဝပ္ေရွာ့ ဆက္တက္ၿပီး ေျဖရွင္းႏိုင္ေအာင္ ႀကိဳးစားၾကတယ္။ ဂ်ပန္ႏိုင္ငံမွာ မူႀကိဳတန္းေတြက အေရးႀကီးတယ္။ အ႐ြယ္ေရာက္လာတာနဲ႔ မူႀကိဳပို႔ႏႈန္းက မသင္မေနရဆိုၿပီး သတ္မွတ္လို႔ ေက်ာင္းေနရတဲ့ ႏႈန္းထက္ ပိုမ်ားတယ္။ မူႀကိဳကို ကေလး ၉၁ ရာခိုင္ႏႈန္းေလာက္ တက္လာၿပီးေတာ့မွ ေက်ာင္းေရာက္လာၾကတာ မ်ားတယ္။ သူတို႔ေက်ာင္းေတြမွာ စာေမးပြဲက်တယ္ ဆိုတာ မရွိတဲ့အတြက္ စနစ္ေကာင္းတစ္ခုလို႔ ဆိုရပါလိမ့္မယ္။
တင္ၫြန္႔the voice
No comments:
Post a Comment
မိတ္ေဆြ...အခ်ိန္ေလးရရင္ blogg မွာစာလာဖတ္ပါေနာ္
ဗဟုသုတ ရနိုင္တယ္။