ကိုယ့္အားကိုယ္ကိုးတတ္ေသာ၊ စည္းကမ္းရွိေသာ၊တာဝန္ယူစိတ္ ရွိေသာ ကေလး။
************************** ************************** ************************** ******
* သမီးက အျပင္သြားမယ္ဆိုရင္ အက်ီၤလဲမယ္ဆို ေတာ္ေတာ္နဲ့မလာဘူး။ထြက္ေျပး တယ္။လိုက္ရင္သူနဲ့ကစားတယ္ထင ္ျပီး ပိုေျပးတယ္။
* ပစၥည္းေတြ လြင့္ပစ္လို႕ ေကာက္ခိုင္းရင္ ေတာ္ေတာ္နဲ့ျပန္မေကာက္ဘူး။၁ ၀ခါမကေျပာရတာ ေမာလိုက္တာ။
* ေရခ်ိဳးျပီးရင္ အျပင္ထြက္ဖို့ ေတာ္ေတာ္ေျပာရတယ္။
* ကစားစရာေတြ မေဆာ့ရင္ေနရာတက်ျပန္ထားဖို့ ေတာ္ေတာ္ေျပာရတယ္။
* မနက္စာ စားခိုင္းရင္ ကုန္ေအာင္စားဖို႕ အာေပါက္မတတ္ေျပာရတယ္။
* ေက်ာင္းသြားဖို႕အေရး ဖိနပ္စီးၿပီး တခါအျပင္ေရာက္ဖို႕ အေရးက ၁၀ ခါ မကေျပာ ၊ တတြတ္တြတ္ေျပာ နဲ႕ အဲဒီ တခဏက မနက္တိုင္းရဲ႕ rush hour ရင္ေမာစရာ အခ်ိန္ပါပဲ။
* နားလည္ေအာင္ေျပာဆိုလို့ သူစကားနားေထာင္တဲ့အခ်ိန္ လိမၼာေၾကာင္း စကားနားေထာင္သင့္ေၾကာင္းေျပ ာေပမယ့္ မ်ားေသာအားျဖင့္ မရပါဘူး။
ေဖေဖေမေမတို႕ အထက္က အျဖစ္အပ်က္မ်ိဳးေတြ ရင္းႏွီးေနတယ္လို႕ ခံစားရပါသလား? အဲ့ထဲက အနညး္ဆုံးတစ္ခုေလာက္ေတာ့ ျဖစ္ဖူးၾကမယ္ထင္ပါတယ္ေနာ္။ ဒါေတြက ျဖစ္တတ္ၾကတဲ့ မိသားစု ျပႆနာပါ။ လူတိုင္းနီးပါးျဖစ္တယ္လို႕ ထင္ပါတယ္။
-အကၤ်ီဝတ္တဲ့အခါ.....
*****************
ကေလးေတြဟာ ေမြးစထဲက လူႀကီးက အကၤ်ီဝတ္ေပးလာတဲ့အတြက္ အကႌ် ဟာ ဘာေၾကာင့္ ဝတ္ရတယ္။ ဘယ္လိုဝတ္ရတယ္ ဆိုတာေတြ ေျပာျပေပး ၊ သင္ေပးမွ သိမွာပါ။ ကေလးက အကၤ်ီဝတ္ၿပီးရင္ ဘာလုပ္မယ္၊ဘယ္သြားမယ္၊ ၿပီးရင္ လုပ္ရမယ့္ အလုပ္က ဘယ္ေလာက္ အေရးႀကီးတယ္ဆိုတာ လူႀကီးေတြလို မေတြးတတ္ေသးပါဘူး။ သူ႕အတြက္ကေလာေလာဆယ္ ေလွ်ာက္ေဆာ့တာေလာက္ပဲ ေပ်ာ္စရာ ေကာင္းေနတာေလ။ သူဒါပဲသိတာေပါ့။ ဒါေၾကာင့္ ဒီလိုအရာေတြက ရွင္းျပေနမယ့္အစား ကေလးေတြ လိုက္လုပ္မယ့္ ျဖတ္လမ္းနည္းေတြသုံးတာက ပိုျမန္တယ္။ ႀကီးလာေတာ့ သူတို႕ ပိုသိလာတတ္ပါတယ္။
ေမေမေအာ္လည္း ႐ိုက္လည္းေမေမ တို႕ ေနာက္က် ေနၿပီဆိုတာကို ကေလးက သိပ္နားမလည္ေသးဘူးေလ။ အကၤ်ီဝတ္ၿပီးရင္ အျပင္သြားလည္း ကေလးတစ္ေယာက္အေနနဲ႕ သိပ္ၿပီးမထူးဘူးကိုး 😃 သူတို႕က အခ်ိန္တိုင္း ကစားခ်င္တာေလ။
တစ္ႏွစ္ခြဲ ႏွစ္ႏွစ္ေလာက္က စၿပီး ငယ္ငယ္တုန္းကလို အကၤ်ီကို ဒီအတိုင္းဝတ္ေပးလိုက္တာမ်ိဳ းမဟုတ္ေတာ့ပဲ အကၤ်ီဝတ္တဲ့ လုပ္ငန္းစဥ္မွာ ကေလးကိုယ္တိုင္ပါဝင္ၿပီး စိတ္ဝင္စားေအာင္ စၿပီး သင္ေပးလို႕ရပါၿပီ။
" ဒါေလးက အကႋီ်လက္ေပါက္လို႕ေခၚတယ္။ ဒီအေပါက္ေလးထဲကို လက္ကေလးကို ထည့္မယ္..."
" ဒါေလးက ေခါင္းဝင္လို႕ရတဲ့ လည္ပင္းေပါက္ေလးပဲ..... ေခါင္းေလး .. ဝင္မယ္ ေခါင္းေလး ဝင္မယ္"
" ဒါက ညာဘက္ လက္ေပါက္... ဒါက ဘယ္ဘက္ လက္ေပါက္" စသည္ျဖင့္ အကၤ်ီဝတ္ေပးရခက္တတ္တဲ့ ကေလးကို အကႋီ်ဝတ္ရင္းစိတ္ဝင္စားေအာင ္ ၊ေပ်ာ္ေအာင္ လုပ္ၿပီးဝတ္ေပးရင္ ေမေမလည္း လိုက္ဖမ္းရသက္သာတာေပါ့။ေန႕တ ိုင္း
သင္ေပးေတာ့ ေနာက္ဆို ကေလးလည္း အကႌ် သူ႕ဖာသာသူ ဝတ္တတ္လာပါမယ္။
သူ႕အားသူကိုးၿပီး အကႋီ်ဆိုတာ ဒီလိုဝတ္ရတယ္။ အကႌီ်ဝတ္ၿပီးမွ တျခားဟာ လုပ္ရင္
ပိုအဆင္ေျပတယ္ စသျဖင့္ ကေလးက သင္ယူ သြားပါတယ္။ကေလးက ဒီအေလ့အထ
စည္းကမ္းေတြကို သူတို႕ ဦးေႏွာက္ က သင္ယူသြားရင္ ေနာက္ဆို လြယ္သြားပါတယ္။
ကစားခ်င္ရင္ေတာင္ ဝတ္ၿပီးမွ ကစားရတယ္ေပါ့ ။ အစပိုင္းေလာက္ပဲ
နည္းနည္းစိတ္ရွည္ဖို႕နဲ႕ စိတ္ခိုင္ဖို႕ လိုတယ္။ ပုံမွန္လုပ္ဖို႕ လိုတယ္။
လုပ္လိုက္မလုပ္လို႔္ဆို ကေလးက မသိပါဘူး။ ဒါေၾကာင့္ အျပင္ မသြားလည္း
မေလာလည္း ပုံမွန္ အၿမဲလုပ္ရပါမယ္။
ကေလးက ပတ္ေျပးရင္လည္း သူ႕ေနာက္က မလိုက္ပါနဲ႕ ။ ေမေမတို႕ ကစားေနတာ မဟုတ္ဘူးလို႕ မ်က္ႏွာ ပုံမွန္တည္တည္နဲ႕ေျပာ ၿပီးရင္ လာခိုင္းၿပီးဝတ္ခံခိုင္းပါ။ မလာရင္ ေမေမက ရပ္ၿပီး မ်က္ႏွာ ပုံမွန္ အတည္အတံ႕ ပုံစံနဲ႕ လာဖို႕ အခ်က္ျပပါ။ ေခါင္းဆတ္ ျပတာမ်ိဳး၊ လက္ ရပ္ေခၚတာမ်ိဳးေပါ့။
" လာ....လို႕ ဆိုေန" ဆိုၿပီး စိတ္မရွည္ေလသံေျပာရင္၊ ေမေမ စိတ္လႈပ္ရွားျပရင္ ကေလးက ေမေမ သူ႕ေနာက္ကို ခဏေန စိတ္မရွည္ပဲ လိုက္လာမွာပဲဆိုၿပီး သိပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ စိတ္မလႈပ္ရွားျပပါနဲ႕။ အတည္လာခိုင္းတယ္ဆိုတာ မ်က္ႏွာအမူအယာမွ ျပပါ။ ဆူတာ႐ိုက္တာ မဟုတ္လို႕ ေနာင္တရ သနားစရာ မလိုပါဘူး ။ လိုအပ္တဲ့ positive discipline ပါ။
-ေရခ်ိဳးတဲ့အခါ...
*************
ကေလးတိုင္းနီးပါး ေရကစားရတာႀကိဳက္ပါတယ္။ငယ္ငယ ္ က အရမ္းႀကီး အခက္အခဲရွိတယ္မထင္ရေပမယ့္ ၂-ႏွစ္ေက်ာ္ ၃ ႏွစ္ ပိုနားလည္၊ ပိုေဆာ့လာတယ္အရြယ္ေရာက္လာရင ္
နည္းနည္းခက္လာပါၿပီ။ ေရခ်ိဳးၿပီးရင္တက္ဖို႕ ေျပာရခက္လာပါၿပီ။
ေက်ာင္းသြားရမယ့္ အခ်ိန္၊ အျပင္သြားစရာရွိတဲ့ အခ်ိန္၊ ခရီးသြားတုန္း
လမ္းခရီးၿမိဳ႕ေတြမွာ ေရအၾကာႀကီးခ်ိဳးလို႕မရတဲ့ အေနအထား၊ ခရီးဆက္စရာရွိတဲ့
အေနအထားေတြဆိုရင္ ကေလးကို ေလ့က်င့္ သင္ေပးမထားရင္ ကေလးက မသိပဲ
သူေဆာ့ခ်င္တာပဲ သိၿပီး ဂ်ီက်၊ ေမေမက သြားစရာရွိလို႕ေလာၿပီးေခၚ၊
ေခၚလို႕ကမရနဲ႕ ျပႆနာေတြတက္၊ ေဖေဖ က စိတ္တို နားၿငီးၿပီးဆူ... ဒီလိုနဲ႕
စိတ္မသက္သာစရာ အေျခအေနေတြ ျဖစ္ၿပီး ရင္ေမာရပါတယ္။
ကေလးေတြက ေရကို ဘယ္ေလာက္ ၾကာၾကာခ်ိဳးရတယ္၊ အရမ္းၾကာရင္ ေအးတတ္တယ္။ ေရခ်ိဳးၿပီးရင္ ဘာလို႕အကၤ်ီဝတ္ရတယ္။ ေရခ်ိဳးၿပီးရင္ သူတို႕ႀကိဳက္တဲ့ ဘာစိတ္ဝင္စားစာရာလုပ္မွာမို ႕
ခ်က္ခ်င္းတက္ရမွာလဲ စသျဖင့္ သူတို႕ ေသခ်ာ မသိေသးေတာ့ ကစားပဲ
ကစားခ်င္တာေပါ့ေနာ္။ ဒါေၾကာင့္ ကေလးေတြ ၃-၄ ႏွစ္ပို နားလည္လာတဲ့
အခ်ိန္ေလာက္ဆို ကေလးေတြကို အခ်ိန္နဲ႕ လုပ္ရတယ္။ ဒါၿပီးမွ ဒါလုပ္ရတယ္
စသျဖင့္ ေလ့က်င့္သင္ေပးလို႕ရွိရင္ ေန႕စဥ္ အလုပ္ေလးေတြ ပိုလြယ္ကူလာပါတယ္။
ေရခ်ိဳးေနရင္း ေမေမက ေတာ္သင့္ၿပီလို႕ ကိုယ့္ဘာသာ သတ္မွတ္တဲ့ အခ်ိန္ မေရာက္မီ ကေလးကို ၃-၅ မိနစ္၊ ၁၀ မိနစ္ေလာက္ႀကိဳေျပာပါ။ အႀကိမ္တိုင္းေျပာပါ။
"သမီး ၅ မိနစ္ေနရင္ ေတာ္ၿပီေနာ္။ ၿပီးရင္ တို႕ေတြ မုန္႕စားၾကမယ္" စသျဖင့္ အႀကိမ္တိုင္းေရခ်ိဳးမၿပီးခင ္
ႀကိဳေျပာေပးပါ။ ၿပီးရင္ သူစိတ္ႀကိဳက္ လုပ္မယ့္ ဟာ တစ္ခုခု အၿမဲ
လုပ္မယ္ေျပာပါ။ အခ်ိန္ မသိေသးရင္ နာရီေလး က လက္တံ
ဒီနားေရာက္ရင္ဆိုၿပီးၿပီးေျ ပာတာမ်ိဳး။
ေရ ငါးခြက္ ေလာင္းၿပီး ဆိုတာမ်ိဳး သူသိေအာင္ေျပာၿပီး လုပ္ပါ။ ပထမ တခါ
ႏွစ္ခါေတာ့ သူေရခ်ိဳးၿပီးရင္ ဘာ စိတ္ဝင္စားစရာ လုပ္စရာ မွ မရွိဘူးထင္ၿပီး
ကေလးေတြက သူတို႕ ေပ်ာ္တဲ့ ေရကစားၿပီးပဲ ေနခ်င္ၾကတာပါ။ ဒါေၾကာင့္
အက်င့္လုပ္ရပါတယ္။ နည္းနည္း သိလာၿပီဆိုရင္ ေနာက္ဆိုရင္ ေရမခ်ိဳးခင္ "၁၀
မိနစ္ေရခ်ိဳးမယ္ေနာ္ ၁၀ မိနစ္ၿပီးရင္ ေတာ္ၿပီး" လို႕ ကေလးကို
ႀကိဳေျပာၿပီးမွ ခ်ိဳးပါ။ ၿပီးရင္ တကယ္ေတာ္ပါ ။ ေမေမရဲ႕ ကိုယ္ေနဟန္နဲ႕
မ်က္ႏွာ က ေမေမ တကယ္ေျပာတယ္ဆိုတာ ကေလးက သိေစပါ။ ေမေမ က တကယ္ေျပာတာ ေတာ္ၿပီ
...ၿပီးရင္ သမီးႀကိဳက္တဲ့ မုန္႕စားမယ္ ဆိုၿပီး လုပ္ႏိုင္တယ္။ ကေလးက
အက်င့္ရလာၿပီဆိုရင္ေတာ့ သူ႕ ကို မက္လုံးေပးစရာမလိုေတာ့ပါဘူး
။ ေရခ်ိဳးတာ ဒီေလာက္ဆိုေတာ္ၿပီဆို ကေလး သိသြားရင္ရပါၿပီ။ ၁၀ ခါ မေျပာပါနဲ႕
ေမေမ မ်က္ႏွာ တည္တည္နဲ႕ တည္ၿငိမ္စြာေျပာရင္ ကေလးက ေမေမ serious
ဆိုတာနားလည္ပါတယ္။ ခံစားမိပါတယ္။ ကေလးေတြက ေလ့က်င့္ေပးရင္ရတယ္။ သူတို႕
ထိုက္သင့္သေလာက္ ကစားထားၿပီးၿပီ ရပ္ ဖို႕ ႀကိဳေျပာထားရင္ ကေလးေတြက
နားလည္ပါတယ္။ ေက်နပ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ လြယ္ကူလာမွာပါ။
- ကစားစရာ ပစ္ေပါက္ရင္....
*********************
စကားလုံးေတြအရမ္းမေျပာတတ္ေသ းတဲ့
ကေလးေတြဟာ လူႀကီးနဲ႕ ဆက္ဆံဖို႕ စကားလုံးေတြ အမူအယာေတြ သင္ယူေနဆဲဆိုတာ
ေမေမတို႕ အၿမဲ သတိထားဖို႕လိုပါတယ္။ toddler ေလးေတြဟာ ပစၥည္းေတြ
စူးစမ္းေနတုန္း ဘယ္လို လုပ္လိုက္ရင္ ဘာျဖစ္သြားမလဲ စမ္းသက္ေနတုန္း
အရြယ္ေတြပါ။ ဒါေၾကာင့္ မိဘမ်ား က ကိုယ့္ကေလး အျပဳအမူ တစ္ခုကို ဘာေၾကာင့္
လုပ္တာလဲ ဆိုတဲ့ ေနာက္ကြယ္က အျဖစ္ကို သိႏိုင္ရင္ ဘယ္လို
ရပ္ေအာင္လုပ္ရမလဲဆိုတာ ပိုလြယ္ပါတယ္။
ဥပမာ- ေမေမ က က စာဖတ္ေနလို႕၊ စာေရးေနလို႔၊ ဖုန္းဆက္ေနလို႔၊ ကေလးကို လ်စ္လ်ဴမိရင္ ကေလးက ေမေမ့ဆီကို အ႐ုပ္နဲ႕ ပစ္ေပါက္ၿပီးေမေမ့ရဲ႕ attention ကို ယူတတ္ပါတယ္။ တခါတေလ ကေလးက အမနဲ႕ ေဘာလုံးပုတ္တမ္းကစားခ်င္လို ႕
သူ႕စိတ္ထဲ ေဘာလုံးလို႕ ထင္တဲ့ ပစ္လို႕ရမယ္လို႕ထင္တဲ့ လုံးတဲ့ မာတဲ့
တစ္ခုခုကို အမဆီပစ္တတ္ပါတယ္။ သူ႕စိတ္ထဲေတာ့ ေဘာလုံးလိုပဲ ဒါလဲ ပစ္လို႕ရမယ္
ထင္လို႕ပါ။ တူတူကစားခ်င္လို႕ ပစ္ေပါက္တာပါ။
တခါတေလ က်ရင္ toddler ေတြရဲ႕ အျပဳအမူကို တမင္လုပ္တာ၊ ဒီလို လုပ္တတ္တဲ့ ကေလးလို႕ မသတ္မွတ္ဖို႕ ေတာ္ေတာ္ ခက္ျပန္ပါတယ္။ အထူးသျဖင့္ toddler က မိခင္/ ေမာင္ႏွမ ကို ထိခိုက္ေလာက္ေအာင္လုပ္ရင္ ၊ တႀကိမ္ထက္ပိုလာရင္ ပိုၿပီး သည္းခံဖို႕ ခက္တတ္ပါတယ္။ toddler က ပစၥည္းပစ္ေပါက္၊ အသားနာေအာင္လုပ္တဲ့ အျပဳအမူကို ေမေမတို႕အေနနဲ႕ စိတ္လႈပ္ရွားစြာ တုန္႕ျပန္မိရင္ အေျခအေနပိုဆိုးေစၿပီး ေမေမတို႕ ေနာင္တရႏိုင္တဲ့ တခုခုကို လုပ္မိႏိုင္ပါတယ္။ ဒါဆိုရင္ ကေလးကိုလည္း ထိခိုက္ၿပီး ဆိုးက်ိဳးမ်ားတဲ့ အျပင္ ေမေမတို႕ မႀကိဳက္တဲ့ ပစ္ေပါက္တဲ့ အျပဳအမူက ပိုၿပီးေတာ့ေတာင္ ျဖစ္လာႏိုင္ပါေသးတယ္။ ေမေမတို႕ ကစိတ္လႈပ္ရွား ေဒါသထြက္တာကို ကေလးေတြက သေဘာက်ၿပီး သူတို႕က ဒီအေျခအေန မွာ သူတို႕ႏိုင္တယ္ ေမေမကို စိတ္လႈပ္ရွားေအာင္ လုပ္ႏိုင္တယ္လို႕ ခံစားရပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ေဒါသနဲ႕ ေျဖရွင္းရင္ ပစ္ေပါက္တာက မရပ္ပဲ ထပ္ျဖစ္ဖို႕မ်ားပါတယ္။
အျပဳအမူကို တု႔ံျပန္မဲ့ အစား ကေလးက သူတို႕ အကူအညီလိုလို႕ ေမေမ တို႕နဲ႕ communicate လုပ္တာလို႕ သတိရပါ။ စိတ္မလႈပ္ရွားပဲ တည္ၿငိမ္ႏို္ုင္သမွ် တည္ၿငိမ္စြာ တုံ႕ျပန္ပါ။ စိတ္မထိန္းႏိုင္ပဲ မတည္ၿငိမ္ဘူးဆိုရင္ ခ်က္ခ်င္းမတုံ႕ျပန္ေသးပဲ မိမိကိုယ္တိုင္ တည္ၿငိမ္တဲ့အထိ ေစာင့္သင့္ပါတယ္။
ကေလး က block ေတြ ပစ္ေပါက္တာဆိုရင္ " block က ေဆာက္ဖို႕ သမီးရဲ႕ ပစ္ဖို႕မဟုတ္ဘူးေနာ္ ။ဒီလိုေလးေတြ ဆင့္ၿပီးေဆာက္တယ္။ မမကို မပစ္ရဘူး။ တူတူ ေဆာက္ရေအာင္" လို႕ေျပာေပးႏိုင္ပါတယ္။ ဒီလိုေျပာေပမယ့္ မေဆာက္ပဲ ဆက္ၿပီး ပစ္ေပါက္ေနမယ္ ဆိုရင္ block ေတြကို ဖယ္လိုက္ပါ။ ပစ္ေပါက္ရတာမဟုတ္ဘူး ဆိုတာ မလိုက္နာရင္ ကစားခြင့္မေပးဘူး ဆိုတာ ကေလးကို ျပသတာပါ။ ဘာမွ ထပ္ျပီး အမ်ားႀကီးဆူစရာ မလိုပါဘူး။
ကေလးက အစားေတြ ညစာ စားပြဲမွာ ပစ္ေပါက္ေနရင္လည္း " အစားဆိုတာ စားရတာ။ ပစ္ေပါက္ရတာ မဟုတ္ဘူး။ ပစ္ေပါက္ေနရင္ ေမေမ ဖယ္လိုက္ေတာ့မယ္ " လို႕ ေျပာၿပီး အစားကို ဖယ္လိုက္ႏိုင္ပါတယ္။ ပိုငယ္တဲ့ ကေလးဆို စကားအရွည္ႀကီး သိပ္နားမလည္ေသးရင္ နည္းနည္းပဲ ရွင္းျပၿပီး အမူအယာနဲ႕ ျပသႏိုင္ပါတယ္။ ကေလးက အ႐ုပ္ေတြကို တူတူေဆာ့ေနတဲ့ သူငယ္ခ်င္း/ ေမာင္ႏွမကို ပစ္ေပါက္ေနရင္ ၊ တူတူ ကစားရတယ္ အ႐ုပ္ဆို ပစ္ရတာမဟုတ္ဘူးလို႕ ေျပာေပမယ့္ ကေလးက မရပ္ဘူးဆိုရင္
" အင္း သားက ဒီေန႔ ခက္ေနတာပဲ၊ မမ /
သူငယ္ခ်င္းကိုေတာ့ နာေအာင္ ပစ္ခြင့္ ေမေမ မေပးႏိုင္ဘူး။ လာ
မကစားေတာ့ဘူး။ဟိုဘက္သြားမယ္။ သားမပစ္ေတာ့ဘူးဆိုရင္ ေမေမ တို႕
ျပန္လာကစားမယ္ေနာ္" ဆိုၿပီး ကစားေနတဲ့ ေနရာက ခဏ ေခၚထုတ္သြားၿပီး ခဏ ၾကာမွ
ကစားစရာ က မပစ္ေပါက္ရဘူးဆိုတာ ကေလး နားလည္လားဆိုတာကို တခါထပ္
ႀကိဳးစားၾကည့္လို႕ ရပါတယ္။
ဒီလို ပစ္ေပါက္ေနတဲ့ အရာကို ဖယ္လိုက္ရင္၊ သိမ္းလိုက္ရင္ ၊ ကစားေနရာက ေခၚထုတ္သြားရင္ ကေလးေတြက ၾကည္ၾကည္သာသာ လက္ခံဖို႕ဆိုတာ ရွားပါတယ္ ။စိတ္တို၊ ေဒါသထြက္ ေအာ္ဟစ္ ငိုတာမ်ားပါတယ္။ ဒီလို လက္မခံႏိုင္စရာ အျပဳအမူေၾကာင့္ ငိုတာဆိုရင္ သူတို႕ စိတ္ေျပတဲ့ အထိ ငိုေစၿပီး ေမေမ က ေဘးနားေလးက ထိုင္ေစာင့္ေပးေနသင့္ပါတယ္။
ငိုပါ။ ဒါေပမယ့္ ကစားစရာေတာ့ ပစ္ေပါက္လို႕ မရဘူး။ မမ ကို နာေအာင္
ပစ္လို႕မရဘူး။ ဒါေပမယ့္ သားကို ခ်စ္လို႕ ေမေမ ထိုင္ေစာင့္ေနတယ္ ဆိုတဲ့
သေဘာေပါ့။ အသံအက်ယ္ေတြနဲ႔ ဆူ၊႐ိုက္တာထက္ ကေလးကို ပိုနားလည္ေစတဲ့ နည္းလို႕
ယုံၾကည္ပါတယ္။
စိတ္ေျပသြားတဲ့ အခ်ိန္က်မွ ကေလးကို ဖက္ထားၿပီး သားေလး စိတ္တိုတာေတြ ေျပသြားၿပီလား ဆိုၿပီး ေခ်ာ့ရင္း block ေတြ အ႐ုပ္ေတြက ပစ္လို႕မရဘူး။ ပစ္ၿပီးေဆာ့လို႕ရတဲ့ ဟာေတြက သက္သက္ရွိတယ္။ဥပမာ ဒီေဘာလုံးေလးဆို ပစ္လို႕ရတယ္ ။ ျခင္းေတာင္းေလးထဲပစ္လို႕ရတယ ္။ ဒီပူေဖာင္းဆိုလည္း ပစ္လို႕ရတယ္။ စသျဖင့္ ကေလးေတြ ပစ္ၿပီးေဆာ့လို႕တဲ႕ အရာနဲ႕ ေနရာေတြကို သင္ေပးေရြးခ်ယ္ခြင့္ေပးလို႕ ရပါတယ္။
သူနဲ႕ တူတူေဆာ့ေစခ်င္လို႕ attention လိုခ်င္လို႕ ပစ္ေပါက္တာဆိုရင္ေတာ့ ကေလးကို ဘယ္လိုေျပာရတယ္ဆိုတာကို ေလ့က်င့္ေပးဖို႕ လိုပါတယ္။ ေမေမ က အိမ္သားတစ္ေယာက္ေယာက္/ မမ ကို " ေမေမ ပ်င္းလို႕ ေမေမနဲ႕ ကစားေပးပါ" လက္ကိုကိုင္ၿပီး ပုခုံးကို ကိုင္ၿပီး " ေဖေဖ ေမေမ နဲ႕ ကစားပါ။ ေမေမ ကစားခ်င္လို႕" စသျဖင့္ ကေလးေရွ႕မွာ သူေတြ႕ေအာင္ အခ်င္းခ်င္းေျပာၿပီး ကေလးကို ဒီလို လိုခ်င္တာရွိရင္ စကားနဲ႕ေျပာလို႕ရတယ္ဆိုတဲ့ အေၾကာင္း သင္ေပးႏိုင္ပါတယ္။
-ကစားစရာေတြ သိမ္းတတ္ေအာင္.....
************************** ****
ငယ္ေသးတဲ့ ကေလးေတြဆို သူတို႔ျပန္သိမ္းေအာင္ အစမွာ ေမေမတို႕က အတူ သိမ္းေပးရင္ "အ႐ုပ္ေလးေတြ သိမ္းမယ္... ထည့္မယ္... ထားမယ္.. ညီေအာင္ကြယ္" စသျဖင့္ ကဗ်ာ႔လိုဆိုၿပီးေပ်ာ္ေအာင္ ဖန္တီးၿပီး တူတူ သိမ္းတဲ့ အက်င့္ေလးျဖစ္ေအာင္ ေန႕တိုင္းျပဳလုပ္ရမွာပါ။ပုံ မွန္
အေလ့အက်င့္ လုပ္ရမွာပါ။ အ႐ုပ္ျပန္သိမ္းတာကို ကစားၿပီးရင္ ပုံမွန္လုပ္ရတဲ့
activity အေနနဲ႔ လုပ္ၿပီးမွ တျခားဟာ လုပ္ခြင့္ေပးပါ။ ကေလးက
အက်င့္မရေသးရင္ေတာ့ စိတ္ရွည္ၿပီး ေစာင့္တာေပါ့ေနာ္။ဒါေပမယ့္ အ႐ုပ္က
ကစားၿပီးရင္ သိမ္းရတယ္ ၾကမ္းျပင္မွာ ဖြၿပီး ဒီအတို္ုင္း ထသြားလို႕
မရဘူးဆိုတဲ့ အသိဝင္သြားရင္ ကေလးေတြက သိမ္းပါတယ္။ ေသခ်ာ မသပ္ရပ္ရင္ေနမယ္
သိမ္းေတာ့သိမ္းပါတယ္။ ကစားၿပီးရင္ ဒီအတိုင္း ဖြထားခြင့္ ေမေမ မေပးဘူး၊ ဒါဟာ
မလုပ္သင့္ဘူးဆိုတာကို နားလည္သြားေအာင္ သင္ေပးရမွာပါ။ ၄-၅ ႏွစ္
နားလည္တတ္တဲ့ ကေလးေတြ အ႐ုပ္မသိမ္းခ်င္လို႕ ပစ္ထားရင္လည္း အ႐ုပ္သိမ္းၿပီ႕မွ
မုန္႕စားရမယ္၊ ကာတြန္းကားၾကည့္ရမယ္၊ေအာက္ဆ င္းေဆာ့ရမယ္
စသျဖင့္ သူတို႕ ေနာက္လုပ္ခ်င္တာကို အ႐ုပ္သိမ္းၿပီးမွ လုပ္ရမယ္လို႕ ေမေမက
မ်က္ႏွာ အတည္နဲ႕ တကယ္ေျပာရမွာပါ။ ပ်င္းလို႕ ျငင္းဆန္ေနတာျဖစ္လို႕ ေမေမတို႕
ဒီေလာက္ေတာ့ ေလသံမာႏိုင္ပါတယ္ေလ။ ေအာ္ဟစ္႐ိုက္ႏွက္စရာ မလိုပဲ ေမေမ က
အ႐ုပ္မသိမ္းရင္ သူစားခ်င္တဲ့ မုန္႕ တကယ္မေကြ်းဘူး ဆိုတာ ကေလးက သိရင္
လိုက္နာပါတယ္။ ေမေမ က ကတိတည္ဖို႕ေတာ့ လိုတာေပါ့ေနာ္။
အလိုလိုက္ၿပီးခ်စ္သင့္တဲ့ အခ်ိန္မွာ ေမေမ ခ်စ္ေၾကာင္း ကေလးက ေသခ်ာေနရင္
ဒီလို စည္းကမး္လုပ္တဲ့ေနရာမွာ ေမေမ ႐ုပ္တည္သြားတာနဲ႕ ဒါက serious
သူလုပ္ရမယ္ဆိုတာ ကေလး သိပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ စိတ္မလႈပ္ရွားပဲ တည္ၿငိမ္ဖို႕
လိုတာပါ။ စိတ္တိုေနတဲ့ အခ်ိန္ဆိုရင္ေတာ့ ဘာမွမေျပာေသးပဲ
ခဏေနလိုက္တာကပိုေကာင္းပါတယ္ ။
ေမေမက ေဒါသေတြထြက္ၿပီး ေအာ္သာေနတယ္ လက္ကေတာ့ ကစားစရာေတြ ေကာက္ထည့္ေနရင္
ကေလးက ေမေမ့ကို သူႏိုင္သြားၿပီးဆိုတာ မွတ္လိုက္ပါၿပီ။ " ေမေမ က ဆူသာဆူတာ
ၿပီးေတာ့ သူသိမ္းေပးလိမ့္မယ္" ဆိုၿပီး ေမေမ ၁၀ခါ ေအာ္လည္း မလုပ္ေတာ့ပါဘူး။
ဒါေၾကာင့္ ကေလးေတြကို သူတို႕တာဝန္သူတို ႕ ယူတတ္ေအာင္၊ ကိုယ့္အားကိုယ္ကိုးတတ္ေအာင္ ၊ မပ်င္းေအာင္၊ လိမၼာေအာင္က စိတ္ရွည္ၿပီးေလ့က်င့္ေပးရင္
ျဖစ္ႏိုင္ပါတယ္။ ေမေမတို႕လည္း အေမာသက္သာၿပီး စည္းကမ္းတက်
သားသားမီးမီးတို႕နဲ႕ ေန႔စဥ္ ဘဝကို တတ္ႏိုင္သမွ် လြယ္ကူစြာ
ျဖတ္သန္းႏိုင္ၾကမွာပါ။
အသုံးဝင္မယ္လို႕ေမွ်ာ္လင့္ပ ါတယ္ရွင္။
ေမတၱာျဖင့္
နီတိုးေလးေမေမ။
#နီတိုးေလးေမေမ #မိခင္ဘဝ
Photo; Internet
**************************
* သမီးက အျပင္သြားမယ္ဆိုရင္ အက်ီၤလဲမယ္ဆို ေတာ္ေတာ္နဲ့မလာဘူး။ထြက္ေျပး
* ပစၥည္းေတြ လြင့္ပစ္လို႕ ေကာက္ခိုင္းရင္ ေတာ္ေတာ္နဲ့ျပန္မေကာက္ဘူး။၁
* ေရခ်ိဳးျပီးရင္ အျပင္ထြက္ဖို့ ေတာ္ေတာ္ေျပာရတယ္။
* ကစားစရာေတြ မေဆာ့ရင္ေနရာတက်ျပန္ထားဖို့
* မနက္စာ စားခိုင္းရင္ ကုန္ေအာင္စားဖို႕ အာေပါက္မတတ္ေျပာရတယ္။
* ေက်ာင္းသြားဖို႕အေရး ဖိနပ္စီးၿပီး တခါအျပင္ေရာက္ဖို႕ အေရးက ၁၀ ခါ မကေျပာ ၊ တတြတ္တြတ္ေျပာ နဲ႕ အဲဒီ တခဏက မနက္တိုင္းရဲ႕ rush hour ရင္ေမာစရာ အခ်ိန္ပါပဲ။
* နားလည္ေအာင္ေျပာဆိုလို့ သူစကားနားေထာင္တဲ့အခ်ိန္ လိမၼာေၾကာင္း စကားနားေထာင္သင့္ေၾကာင္းေျပ
ေဖေဖေမေမတို႕ အထက္က အျဖစ္အပ်က္မ်ိဳးေတြ ရင္းႏွီးေနတယ္လို႕ ခံစားရပါသလား? အဲ့ထဲက အနညး္ဆုံးတစ္ခုေလာက္ေတာ့ ျဖစ္ဖူးၾကမယ္ထင္ပါတယ္ေနာ္။ ဒါေတြက ျဖစ္တတ္ၾကတဲ့ မိသားစု ျပႆနာပါ။ လူတိုင္းနီးပါးျဖစ္တယ္လို႕ ထင္ပါတယ္။
-အကၤ်ီဝတ္တဲ့အခါ.....
*****************
ကေလးေတြဟာ ေမြးစထဲက လူႀကီးက အကၤ်ီဝတ္ေပးလာတဲ့အတြက္ အကႌ် ဟာ ဘာေၾကာင့္ ဝတ္ရတယ္။ ဘယ္လိုဝတ္ရတယ္ ဆိုတာေတြ ေျပာျပေပး ၊ သင္ေပးမွ သိမွာပါ။ ကေလးက အကၤ်ီဝတ္ၿပီးရင္ ဘာလုပ္မယ္၊ဘယ္သြားမယ္၊ ၿပီးရင္ လုပ္ရမယ့္ အလုပ္က ဘယ္ေလာက္ အေရးႀကီးတယ္ဆိုတာ လူႀကီးေတြလို မေတြးတတ္ေသးပါဘူး။ သူ႕အတြက္ကေလာေလာဆယ္ ေလွ်ာက္ေဆာ့တာေလာက္ပဲ ေပ်ာ္စရာ ေကာင္းေနတာေလ။ သူဒါပဲသိတာေပါ့။ ဒါေၾကာင့္ ဒီလိုအရာေတြက ရွင္းျပေနမယ့္အစား ကေလးေတြ လိုက္လုပ္မယ့္ ျဖတ္လမ္းနည္းေတြသုံးတာက ပိုျမန္တယ္။ ႀကီးလာေတာ့ သူတို႕ ပိုသိလာတတ္ပါတယ္။
ေမေမေအာ္လည္း ႐ိုက္လည္းေမေမ တို႕ ေနာက္က် ေနၿပီဆိုတာကို ကေလးက သိပ္နားမလည္ေသးဘူးေလ။ အကၤ်ီဝတ္ၿပီးရင္ အျပင္သြားလည္း ကေလးတစ္ေယာက္အေနနဲ႕ သိပ္ၿပီးမထူးဘူးကိုး 😃 သူတို႕က အခ်ိန္တိုင္း ကစားခ်င္တာေလ။
တစ္ႏွစ္ခြဲ ႏွစ္ႏွစ္ေလာက္က စၿပီး ငယ္ငယ္တုန္းကလို အကၤ်ီကို ဒီအတိုင္းဝတ္ေပးလိုက္တာမ်ိဳ
" ဒါေလးက အကႋီ်လက္ေပါက္လို႕ေခၚတယ္။ ဒီအေပါက္ေလးထဲကို လက္ကေလးကို ထည့္မယ္..."
" ဒါေလးက ေခါင္းဝင္လို႕ရတဲ့ လည္ပင္းေပါက္ေလးပဲ..... ေခါင္းေလး .. ဝင္မယ္ ေခါင္းေလး ဝင္မယ္"
" ဒါက ညာဘက္ လက္ေပါက္... ဒါက ဘယ္ဘက္ လက္ေပါက္" စသည္ျဖင့္ အကၤ်ီဝတ္ေပးရခက္တတ္တဲ့ ကေလးကို အကႋီ်ဝတ္ရင္းစိတ္ဝင္စားေအာင
ကေလးက ပတ္ေျပးရင္လည္း သူ႕ေနာက္က မလိုက္ပါနဲ႕ ။ ေမေမတို႕ ကစားေနတာ မဟုတ္ဘူးလို႕ မ်က္ႏွာ ပုံမွန္တည္တည္နဲ႕ေျပာ ၿပီးရင္ လာခိုင္းၿပီးဝတ္ခံခိုင္းပါ။
" လာ....လို႕ ဆိုေန" ဆိုၿပီး စိတ္မရွည္ေလသံေျပာရင္၊ ေမေမ စိတ္လႈပ္ရွားျပရင္ ကေလးက ေမေမ သူ႕ေနာက္ကို ခဏေန စိတ္မရွည္ပဲ လိုက္လာမွာပဲဆိုၿပီး သိပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ စိတ္မလႈပ္ရွားျပပါနဲ႕။ အတည္လာခိုင္းတယ္ဆိုတာ မ်က္ႏွာအမူအယာမွ ျပပါ။ ဆူတာ႐ိုက္တာ မဟုတ္လို႕ ေနာင္တရ သနားစရာ မလိုပါဘူး ။ လိုအပ္တဲ့ positive discipline ပါ။
-ေရခ်ိဳးတဲ့အခါ...
*************
ကေလးတိုင္းနီးပါး ေရကစားရတာႀကိဳက္ပါတယ္။ငယ္ငယ
ကေလးေတြက ေရကို ဘယ္ေလာက္ ၾကာၾကာခ်ိဳးရတယ္၊ အရမ္းၾကာရင္ ေအးတတ္တယ္။ ေရခ်ိဳးၿပီးရင္ ဘာလို႕အကၤ်ီဝတ္ရတယ္။ ေရခ်ိဳးၿပီးရင္ သူတို႕ႀကိဳက္တဲ့ ဘာစိတ္ဝင္စားစာရာလုပ္မွာမို
ေရခ်ိဳးေနရင္း ေမေမက ေတာ္သင့္ၿပီလို႕ ကိုယ့္ဘာသာ သတ္မွတ္တဲ့ အခ်ိန္ မေရာက္မီ ကေလးကို ၃-၅ မိနစ္၊ ၁၀ မိနစ္ေလာက္ႀကိဳေျပာပါ။ အႀကိမ္တိုင္းေျပာပါ။
"သမီး ၅ မိနစ္ေနရင္ ေတာ္ၿပီေနာ္။ ၿပီးရင္ တို႕ေတြ မုန္႕စားၾကမယ္" စသျဖင့္ အႀကိမ္တိုင္းေရခ်ိဳးမၿပီးခင
- ကစားစရာ ပစ္ေပါက္ရင္....
*********************
စကားလုံးေတြအရမ္းမေျပာတတ္ေသ
ဥပမာ- ေမေမ က က စာဖတ္ေနလို႕၊ စာေရးေနလို႔၊ ဖုန္းဆက္ေနလို႔၊ ကေလးကို လ်စ္လ်ဴမိရင္ ကေလးက ေမေမ့ဆီကို အ႐ုပ္နဲ႕ ပစ္ေပါက္ၿပီးေမေမ့ရဲ႕ attention ကို ယူတတ္ပါတယ္။ တခါတေလ ကေလးက အမနဲ႕ ေဘာလုံးပုတ္တမ္းကစားခ်င္လို
တခါတေလ က်ရင္ toddler ေတြရဲ႕ အျပဳအမူကို တမင္လုပ္တာ၊ ဒီလို လုပ္တတ္တဲ့ ကေလးလို႕ မသတ္မွတ္ဖို႕ ေတာ္ေတာ္ ခက္ျပန္ပါတယ္။ အထူးသျဖင့္ toddler က မိခင္/ ေမာင္ႏွမ ကို ထိခိုက္ေလာက္ေအာင္လုပ္ရင္ ၊ တႀကိမ္ထက္ပိုလာရင္ ပိုၿပီး သည္းခံဖို႕ ခက္တတ္ပါတယ္။ toddler က ပစၥည္းပစ္ေပါက္၊ အသားနာေအာင္လုပ္တဲ့ အျပဳအမူကို ေမေမတို႕အေနနဲ႕ စိတ္လႈပ္ရွားစြာ တုန္႕ျပန္မိရင္ အေျခအေနပိုဆိုးေစၿပီး ေမေမတို႕ ေနာင္တရႏိုင္တဲ့ တခုခုကို လုပ္မိႏိုင္ပါတယ္။ ဒါဆိုရင္ ကေလးကိုလည္း ထိခိုက္ၿပီး ဆိုးက်ိဳးမ်ားတဲ့ အျပင္ ေမေမတို႕ မႀကိဳက္တဲ့ ပစ္ေပါက္တဲ့ အျပဳအမူက ပိုၿပီးေတာ့ေတာင္ ျဖစ္လာႏိုင္ပါေသးတယ္။ ေမေမတို႕ ကစိတ္လႈပ္ရွား ေဒါသထြက္တာကို ကေလးေတြက သေဘာက်ၿပီး သူတို႕က ဒီအေျခအေန မွာ သူတို႕ႏိုင္တယ္ ေမေမကို စိတ္လႈပ္ရွားေအာင္ လုပ္ႏိုင္တယ္လို႕ ခံစားရပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ေဒါသနဲ႕ ေျဖရွင္းရင္ ပစ္ေပါက္တာက မရပ္ပဲ ထပ္ျဖစ္ဖို႕မ်ားပါတယ္။
အျပဳအမူကို တု႔ံျပန္မဲ့ အစား ကေလးက သူတို႕ အကူအညီလိုလို႕ ေမေမ တို႕နဲ႕ communicate လုပ္တာလို႕ သတိရပါ။ စိတ္မလႈပ္ရွားပဲ တည္ၿငိမ္ႏို္ုင္သမွ် တည္ၿငိမ္စြာ တုံ႕ျပန္ပါ။ စိတ္မထိန္းႏိုင္ပဲ မတည္ၿငိမ္ဘူးဆိုရင္ ခ်က္ခ်င္းမတုံ႕ျပန္ေသးပဲ မိမိကိုယ္တိုင္ တည္ၿငိမ္တဲ့အထိ ေစာင့္သင့္ပါတယ္။
ကေလး က block ေတြ ပစ္ေပါက္တာဆိုရင္ " block က ေဆာက္ဖို႕ သမီးရဲ႕ ပစ္ဖို႕မဟုတ္ဘူးေနာ္ ။ဒီလိုေလးေတြ ဆင့္ၿပီးေဆာက္တယ္။ မမကို မပစ္ရဘူး။ တူတူ ေဆာက္ရေအာင္" လို႕ေျပာေပးႏိုင္ပါတယ္။ ဒီလိုေျပာေပမယ့္ မေဆာက္ပဲ ဆက္ၿပီး ပစ္ေပါက္ေနမယ္ ဆိုရင္ block ေတြကို ဖယ္လိုက္ပါ။ ပစ္ေပါက္ရတာမဟုတ္ဘူး ဆိုတာ မလိုက္နာရင္ ကစားခြင့္မေပးဘူး ဆိုတာ ကေလးကို ျပသတာပါ။ ဘာမွ ထပ္ျပီး အမ်ားႀကီးဆူစရာ မလိုပါဘူး။
ကေလးက အစားေတြ ညစာ စားပြဲမွာ ပစ္ေပါက္ေနရင္လည္း " အစားဆိုတာ စားရတာ။ ပစ္ေပါက္ရတာ မဟုတ္ဘူး။ ပစ္ေပါက္ေနရင္ ေမေမ ဖယ္လိုက္ေတာ့မယ္ " လို႕ ေျပာၿပီး အစားကို ဖယ္လိုက္ႏိုင္ပါတယ္။ ပိုငယ္တဲ့ ကေလးဆို စကားအရွည္ႀကီး သိပ္နားမလည္ေသးရင္ နည္းနည္းပဲ ရွင္းျပၿပီး အမူအယာနဲ႕ ျပသႏိုင္ပါတယ္။ ကေလးက အ႐ုပ္ေတြကို တူတူေဆာ့ေနတဲ့ သူငယ္ခ်င္း/ ေမာင္ႏွမကို ပစ္ေပါက္ေနရင္ ၊ တူတူ ကစားရတယ္ အ႐ုပ္ဆို ပစ္ရတာမဟုတ္ဘူးလို႕ ေျပာေပမယ့္ ကေလးက မရပ္ဘူးဆိုရင္
" အင္း သားက ဒီေန႔ ခက္ေနတာပဲ၊ မမ /
ဒီလို ပစ္ေပါက္ေနတဲ့ အရာကို ဖယ္လိုက္ရင္၊ သိမ္းလိုက္ရင္ ၊ ကစားေနရာက ေခၚထုတ္သြားရင္ ကေလးေတြက ၾကည္ၾကည္သာသာ လက္ခံဖို႕ဆိုတာ ရွားပါတယ္ ။စိတ္တို၊ ေဒါသထြက္ ေအာ္ဟစ္ ငိုတာမ်ားပါတယ္။ ဒီလို လက္မခံႏိုင္စရာ အျပဳအမူေၾကာင့္ ငိုတာဆိုရင္ သူတို႕ စိတ္ေျပတဲ့ အထိ ငိုေစၿပီး ေမေမ က ေဘးနားေလးက ထိုင္ေစာင့္ေပးေနသင့္ပါတယ္။
စိတ္ေျပသြားတဲ့ အခ်ိန္က်မွ ကေလးကို ဖက္ထားၿပီး သားေလး စိတ္တိုတာေတြ ေျပသြားၿပီလား ဆိုၿပီး ေခ်ာ့ရင္း block ေတြ အ႐ုပ္ေတြက ပစ္လို႕မရဘူး။ ပစ္ၿပီးေဆာ့လို႕ရတဲ့ ဟာေတြက သက္သက္ရွိတယ္။ဥပမာ ဒီေဘာလုံးေလးဆို ပစ္လို႕ရတယ္ ။ ျခင္းေတာင္းေလးထဲပစ္လို႕ရတယ
သူနဲ႕ တူတူေဆာ့ေစခ်င္လို႕ attention လိုခ်င္လို႕ ပစ္ေပါက္တာဆိုရင္ေတာ့ ကေလးကို ဘယ္လိုေျပာရတယ္ဆိုတာကို ေလ့က်င့္ေပးဖို႕ လိုပါတယ္။ ေမေမ က အိမ္သားတစ္ေယာက္ေယာက္/ မမ ကို " ေမေမ ပ်င္းလို႕ ေမေမနဲ႕ ကစားေပးပါ" လက္ကိုကိုင္ၿပီး ပုခုံးကို ကိုင္ၿပီး " ေဖေဖ ေမေမ နဲ႕ ကစားပါ။ ေမေမ ကစားခ်င္လို႕" စသျဖင့္ ကေလးေရွ႕မွာ သူေတြ႕ေအာင္ အခ်င္းခ်င္းေျပာၿပီး ကေလးကို ဒီလို လိုခ်င္တာရွိရင္ စကားနဲ႕ေျပာလို႕ရတယ္ဆိုတဲ့ အေၾကာင္း သင္ေပးႏိုင္ပါတယ္။
-ကစားစရာေတြ သိမ္းတတ္ေအာင္.....
**************************
ငယ္ေသးတဲ့ ကေလးေတြဆို သူတို႔ျပန္သိမ္းေအာင္ အစမွာ ေမေမတို႕က အတူ သိမ္းေပးရင္ "အ႐ုပ္ေလးေတြ သိမ္းမယ္... ထည့္မယ္... ထားမယ္.. ညီေအာင္ကြယ္" စသျဖင့္ ကဗ်ာ႔လိုဆိုၿပီးေပ်ာ္ေအာင္ ဖန္တီးၿပီး တူတူ သိမ္းတဲ့ အက်င့္ေလးျဖစ္ေအာင္ ေန႕တိုင္းျပဳလုပ္ရမွာပါ။ပုံ
ဒါေၾကာင့္ ကေလးေတြကို သူတို႕တာဝန္သူတို ႕ ယူတတ္ေအာင္၊ ကိုယ့္အားကိုယ္ကိုးတတ္ေအာင္
အသုံးဝင္မယ္လို႕ေမွ်ာ္လင့္ပ
ေမတၱာျဖင့္
နီတိုးေလးေမေမ။
#နီတိုးေလးေမေမ #မိခင္ဘဝ
Photo; Internet
No comments:
Post a Comment
မိတ္ေဆြ...အခ်ိန္ေလးရရင္ blogg မွာစာလာဖတ္ပါေနာ္
ဗဟုသုတ ရနိုင္တယ္။