Burma-Newselite
နာလန္မထူႏိုင္ေသးေသာ ျမန္မာ၏ က်န္းမာေရး
( ဆဲဗင္ေဒးသတင္းစာပါ ဘာသာျပန္ေဆာင္းပါး)
လြန္ခဲ့ေသာ အႏွစ္ငါးဆယ္အတြင္း ျမန္မာႏိုင္ငံသည္ က်န္းမာေရးေစာင့္ေရွာက္မွဳတြင္ အိမ္နီနားခ်င္းႏိုင္ငံမ်ားကို လိုက္မမွီေသးပါဟုဆိုပါက ေလွ်ာ့ေလွ်ာ့ေပါ့ေပါ့ ေျပာၾကားရာေရာက္ေပမည္။ အဘယ္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ ႏိုင္ငံတကာရင္းႏွီးျမွပ္နွံမွဳမ်ားကို တံခါးဖြင့္ေပးလိုက္သည့္အခိ်နိ ၂၀၁၃ခုႏွစ္တြင္ အႏွစ္ငါးဆယ္ၾကာ လစ္လ်ဳရွဳထားမွဳေၾကာင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ က်န္းမာေရးစနစ္အေျခအေနက အေတာ္ဆိုး၀ါးေနပါျပီ။ ကမၻာက်န္းမာေရးအဖြဲ ့( WHO) က ျမန္မာကို က်န္းမာေရးစနစ္ ေဆာင္ရြက္မွဳအားလုံးတြင္ ႏိုင္ငံ ၁၉၀ အနက္ ေနာက္ဆုံးအဆင့္တြင္ ထားရွိခဲ ့သည္။
ႏိုင္ငံ၏ ဂ်ီဒီပီဟုေခၚေသာတမ်ိဳးသားလံုး အသားတင္ ထြက္ကုန္တန္ ဘုိး၏၂ရာခိုင္ႏွဳန္း ေလာက္ကိုသာ ျမန္မာက က်န္းမာေရးအတြက္သုံးစြဲေန၏ ဆင္းရဲသည္ဆိုေသာလာအို ႏိုင္ငံကမွဳ ၄.၅ရာခိုင္နွဳန္းရွိျပီးကေမၻာဒီးယားက ၅.၆ ရာခိုင္ႏွဳန္းသုံးစြဲပါသည္။
ထိုကဲ ့သို က်န္းမာေရးေစာင့္ေရွာက္မွဳတြင္ အစိုးရက ေငြမသုံးစြဲသည့္အတြက္ ျမန္မာႏိုင္ငံသည္ ကူးစက္ေရာဂါမ်ားလို အေျခခံျပသာနာမ်ားကိုေျဖရွင္းရာတြင္ပင္ အခက္အခဲရင္ဆိုင္ေနရဆဲျဖစ္ပါသည္။ ငွက္ဖ်ားေရာဂါက တျခားေရာဂါမ်ားျဖစ္ပြားေစသည္ ့အဓိကအေၾကာင္းရင္း ျဖစ္သည့္အျပင္ ေသဆုံးမွဳအမ်ားဆုံးေရာဂါျဖစ္သည္။ ေသဆုံးမွဳ အေတာ္မ်ားမ်ားမွာ ဌက္ဖ်ားေဆးယဥ္ပါးမွဳေၾကာင့္ျဖစ္ျပီး ထိုင္းႏိုင္ငံနွင့္ နီးစပ္ေသာနယ္စပ္ဘက္တြင္အျဖစ္မ်ားသည္။ တီဘီေခၚ အဆုတ္နာေရာဂါကလည္း တကမၻာလုံးျဖစ္ပြားႏွဳန္းထက္ သုံးဆခန့္ရွိျပီး အဓိကအေၾကာင္းရင္းမွာ ေဆးယဥ္ပါးျပီး ေဆးမတိုးျခင္းျဖစ္ပါသည္။
အစုိးရက ၂၀၁၃ခုနွစ္ဘဏၰေရးအသုံးစရိတ္တြင္ စစ္တပ္အတြက္ အသုံးစရိတ္ကို သိသိသာသာေလွ်ာ့ခ်ျပီး က်န္းမာေရးစနစ္တြင္ ပိုသုံးစြဲရန္လွ်ာထားခဲ ့သည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံအစိုးရပိုင္းတြင္ ထိုကဲ ့သို ့စစ္တပ္အသုံးစရိတ္အစား က်န္းမာေရးအသုံးစရိတ္ကို ပိုသုံးစြဲျခင္းကို မေက်နပ္သူမ်ားလည္းရွိသည္။
၂၀၁၁ခုႏွစ္တြင္ က်န္းမာေရး၀န္ၾကီးဦးေက်ာ္ျမင့္က အစိုးရ၏ စရိတ္မွ်ေပး က်န္းမာေရးစနစ္ကို ျပန္လည္ျပဳျပင္မည့္အဆိုကို ပယ္ခ်ခဲ ့ျပီး ဆင္းရဲသားမ်ားအတြက္က်န္းမာေရး၀န္ေဆာင္မွဴေ၀းရန္ ေငြေၾကးသုံးစြဲရန္ မလိုအပ္ဟု လူသိရွင္ၾကားေျပာခဲ ့သည္
၂၀၁၃ ဘဏၰာေရးအသုံးစရိတ္ခြဲေ၀မွဳအရသုံးသပ္ၾကည့္လွ်င္ ျမန္မာအစိုးရႏိုင္ငံေရး ေခါင္းေဆာင္ပိုင္းအေနျဖင့္ တိုင္းျပည္၏ က်န္းမာေရးစနစ္မွ သိသိသာသာေငြပိုသုံးစြဲရန္ လိုအပ္ေနသည္ကို နားလည္သေဘာေပါက္လာေၾကာင္း သိသာသည္။
သို ့ေသာ္ လည္းျမန္မာအစိုးရ၏ အက်င့္ပ်က္ျခစားမွဴမ်ားႏွင့္ စီမံခန့္ခြဲမွဳညံ ့ဖ်င္းမွဳတို ့အေၾကာင္းကို ေကာင္းေကာင္းသိထားသူမ်ားအတြက္ ထိုကဲ ့သိုု ့တိုးျမွင့္လိုက္ေသာက်န္းမာေရးအသုံးစရိတ္က ျပည္သူျပည္သားမ်ားကို ဘယ္ေလာက္ အက်ိဴးရွိႏိုင္မည္လဲဆိုသည္ကို စိုးရိမ္တြက္ဆစရာျဖစ္လာပါသည္။
လာဘ္ေပးလာဘယ္ယူမွဳမ်ားအျပင္ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာက ျပည္သူ ့က်န္းမာေရးေဆာင္ရြက္မွဳႏွင့္ပတ္သတ္ျပီး အုပ္ခ်ဳပ္စီမံခန့္ခြဲမွဳကလည္း အားနည္းလွ၏ ။ အစိုးခ်ေပးေသာ အသုံးစရိတ္အသစ္ကို မည္ကဲ ့သို ့သုံးစြဲမည္နည္။ မည္သူေတြက သုံးစြဲရန္ဆုံးျဖတ္ခ်က္ခ်မွတ္မည္နည္းဆိုတာကိုလည္း ရွင္းရွင္းလင္းလင္းမသိရေသးပါ။
က်န္းမာေရးကဏၰတြင္ ျပသာနာမ်ားက မ်ားလြန္းသည့္အတြက္ ရရွိလာေသာအသုံးစရိတ္ကို မွ်မွ်တတျဖစ္ေအာင္ဘယ္ေနရာတြင္ဦးစားေပးစသုံးစြဲရမည္ကို မည္သူကမွမေျပာႏိုင္ၾကေသးပါ။
ျမန္မာတြင္ႏွစ္စဥ္ ၁၂၀၀ ဦးေရ ၁၅၀၀ ခန့္ထိ ဘြဲ ့ရေနသည့္ဆရာ၀န္ဦးေရ အေရအတြက္ကိုလည္း ထပ္တိုးရန္လိုအပ္ေနပါသည္။ သို ့ေသာ္လည္း ေဆးေက်ာင္းသားမ်ားအတြက္ ေဆးဘက္ဆိုင္ရာသင္ၾကားေရးအသုံးအေဆာင္မ်ားက ကန့္သတ္ခ်က္ရွိသည့္အျပင္ ေက်ာင္းသားသစ္မ်ားအတြက္သင္ၾကားပို ့ခ်ျခင္းေနမွဳမ်ားကလည္း အရည္အေသြးနိမ့္က်လြန္းလွသည္။ လုပ္ငန္းခြင္ရွိဆရာ၀န္မ်ားမွာလည္း လစာေငြအလြန္နည္းပါးျခင္းက ေျဖရွင္း၍ရႏိုင္ေသာ္လည္း အသုံးအေဆာင္ အရင္းအျမစ္မ်ားရွိေနရန္ကလည္း လိုအပ္ေနသည္။ အထူးသျဖင့္ ေက်းလက္ေဒသမ်ားတြင္ ေရာဂါၾကီးမ်ားကိုကုသမွဳႏွင့္ပတ္သတ္သည့္အေျခအေနက အေတာ္ဆိုးရြားေန၏ တတိုင္းျပည္လုံးတြင္မွာ ကင္ဆာေရာဂါအထူးကု ဆရာ၀န္ ၆၁ဦးသာရွိျပီး ရန္ကုန္တျမိဳ ့လုံးတြင္ဓာက္ေရာင္ျခည္ႏွင့္ကုသစက္ သုံးလုံးသာရွိ၏ နွလုံးေရာဂါကုသမွဳမ်ားမွာလည္း ရွိရုံသာသာျဖစ္သည္။ ထိုလိုအပ္ခ်က္မ်ားကို ျဖည့္စြမ္းေပးႏိုင္ရန္ အစိုးရ ခ်ေပးေသာ အသုံးစရိတ္ကိုဘယ္ေနရာမွာ ဦးစားေပးသုံးရမည္လဲဆိုသည္ကား အဓိက အခ်က္ျဖစ္လာသည္။
ထိုျပသာနာမ်ားကို ထည့္မတြက္ပါကအစိုးရက က်န္းမာေရးအသုံးစရိတ္ျမွင့္လိုက္ျခင္းသည္ ျမန္မာက်န္းမာေရးစနစ္တိုးတက္မွဳအတြက္အေရးၾကီးသည့္ ေျခလွမ္းတရပ္ျဖစ္သလို က်န္းမာေရးအသုံးအေဆာင္။ ေဆး၀ါးႏွင့္အသုံးအေဆာင္ဆိုင္ရာ ႏိုင္ငံတကာကုမၸဏီမ်ားအတြက္လည္း အခြင့္အလမ္းေတြ ဖန္တီးေပးလိုက္ျခင္းျဖစ္သည္။ WHO ၏ စံခ်ိန္စံညြနိးမ်ားအရ လာမည့္ႏွစ္နွစ္အတြင္း ျပည္သူ ့ေဆးရုံမ်ားတြင္ အစိုးရကလက္ရွိသုံးစြဲေနေသာေဆး၀ါးစရိတ္ လူနာတေယာက္ကို အေမရိကန္ေဒၚလာ၂၀ဆင့္ခန့္( ျမန္မာေငြ ၂၀၀ခန့္)အစား ႏွစ္ေဒၚလာ( ႏွစ္ေထာင္ခန့္) ထိတိုးခ်ဲ ့သုံးစြဲရမည္ျဖစ္သည္။
ထို့အျပင္ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ စီးပြားေရးတိုးတက္လာသည္နွင့္အမွ် ၀င္ေငြရရွိမွဳ အေျခအေနမွာလည္း တိုးတက္လာျပီး ဆရာ၀န္ခြင့္ျပဳခ်က္မရဘဲ ၀ယ္ယူသုံးစြဲႏိုင္ေသာ က်န္းမာေရးေဆး၀ါးမ်ားျဖစ္သည့္ အားေဆးမ်ား။ ကေလးေဆး၀ါးမ်ားႏွင့္ အိမ္သုံးေဆး။ ႏွိဳ ့မွဳန့္အားေဆးေစ်းကြက္ စသည္တို ့ကိုလည္း တိုးခ်ဲ ့သင့္သည္။ ၂၀၁၁ ႏွင့္၂၀၁၂ အတြင္းတြင္ ျမန္မာ၏ ေဆး၀ါးေစ်းကြက္သည္ ၁၉ရာခိုင္ႏွဳန္းနီးပါးကို တုိးတက္လာခဲ ့သည္။
ေလာေလာဆယ္တြင္ အစိုးရက ႏိုင္ငံ၏ စုစုေပါင္းက်န္းမာေရးအသုံးစရိတ္၏ ၁၂ရာခိုင္ႏွဳန္းကိုသာ တာ၀န္ယူႏိုင္ေသးသည္။ အစိုးရက စရိတ္ပိုသုံးစြဲလာလွ်င္ေတာင္ က်န္းမာေရး၀န္ေဆာင္မွဳ၏ အေရးၾကီးဆုံးေစ်းကြက္က သီးျခား သုံးစြဲသူမ်ားဆီက ျဖစ္ပါသည္။ ယေန ့တြင္ျမန္မာႏိုင္ငံ၌ မိသားစု၀င္တေယာက္ေယာက္ က်န္းမာေရးကုသမွဳလိုအပ္ပါက အမ်ားစုက ပုဂၢလိကေဆးခန္း သို ့မဟုတ္ အခမဲ ့ေဆးကုသေပးရာဘုန္းၾကီးေက်ာင္းမ်ားသို ့သြားၾကသည္။ ေဆးလိုအပ္ပါက ကိုယ့္အိတ္ထဲကသာ အားလုံးစိုက္ထုတ္ရမည္ဆိုသည္ကို လူတိုင္းသိၾကသည္။ ခြဲစိတ္ကုသမွဳမ်ားမွာပင္ ဆရာ၀န္က ေဆးစာေရးေပးျပီး ခြဲစိတ္ရာတြင္ လိုအပ္သည္အားလုံးကို လူနာရွင္မိသားစုက အျပင္ေဆးဆိုင္မွာ ၀ယ္ယူရေလသည္။
ထို ့ေၾကာင့္ျမန္မာတြင္ က်န္းမာေရးစနစ္ကို သုံးစြဲသူမ်ားက သူတို ့က်န္းမာေရးႏွင့္ပတ္သတ္လွ်င္ ကိုယ္တိုင္တာ၀န္ယူဆုံးျဖတ္ရမည္ကို အေတြ ့အၾကဳံရွိိၾကျပီးသားျဖစ္သည္။ျပီးခဲ့သည့္မတ္လက ရန္ကုန္ႏွင့္ ပဲခုးျမိဳ ့ၾကီးႏွစ္ျမိဳ ့တြင္ သုေတသနစစ္တမ္းေကာက္ယူစဥ္အတြင္း လူ ၄၇ရာခိုင္ႏွုန္းခန့္က က်န္းမာေရး တိုးတက္ရန္အတြက္ က်န္းမာေရးေစာင့္ေရွာက္မွဳအရည္အေသြးကို ျမွင့္တင္ရန္အလိုအပ္ဆုံး ဟုေျဖၾကားၾကသည္။ ၂၉ရာခိုင္ႏွဳန္းက ကုန္က်စရိတ္ဟု ေျဖၾကသည္။ အေနာက္ႏိုင္ငံေဆး၀ါးမ်ား ျမန္မာတြင္ေရာင္းခ်ႏိူင္သည္ကိုေထာက္လွ်င္ အရည္အေသြးႏွင့္ကုန္က်စရိတ္ကို တြက္ခ်က္စဥ္းစားသူမ်ားဆီကေန အက်ိဴးအျမတ္ရေနသည္ကို ေတြ ့ရမည္။
ျမန္မာကို စိတ္၀င္စားေသာ က်န္းမာေရးေစာင့္ေရွာက္မွုဆိုင္ရာစီးပြားေရးသမားမ်ားႏွင့္ ရင္းႏွီးျမဳပ္ႏွံသူမ်ားက အတြက္ ေျဖၾကားရမည့္ေမးခြန္းတခုမွာ သူတို ့၏ ထုတ္ကုန္မ်ားႏွင့္၀န္ေဆာင္မွဳ မ်ားအတြက္ ျမန္မာက အဆင္သင့္ရွိေနျပီလားဆိုသည့္အခ်က္ျဖစ္သည္။ က်န္းမာေရး ၀န္ေဆာင္မွဳအေတာ္မ်ားမ်ားကို ကိုယ့္ဖာသာေပးေနရေသာ အခ်ိန္တြင္ အစိုးရက က်န္းမာေရးအသုံးစရိတ္ကို ျမွင့္တင္မည္ဆိုသည္ကား တကယ့္ကို မလိုက္ဖက္ေသာ အခ်က္တခုပင္ျဖစ္ပါသည္။
တကယ္လုပ္ရမည္ကား စီးပြားေရးတိုးတက္လာေအာင္ ေဆာင္ရြက္ျပီး ျပည္သူမ်ား၏ ၀င္ေငြတိုးတက္လာေအာင္ ျပဳလုပ္ျခင္းပင္ျဖစ္သည္။ထိုအခါမွ တဦးခ်င္း၀င္ေငြတိုးလာျပီး
ပိုသုံးႏိုင္စြဲႏိုင္လာၾကမည္။ ထိုကဲ ့သို့ ျမန္မာလူလတ္တန္းစားမ်ား စိတ္ကူးယဥ္ေနေသာအရာမ်ား လက္ေတြ ့ျဖစ္လာမွသာလွ်င္ က်န္းမာေရးႏွင့္တျခား အေျခခံအခ်က္မ်ားကလည္း အေနာက္ကေန အလိုအေလွ်ာက္လိုက္ပါတိုးတက္မည္မဟုတ္ပါလား။ ။
(Forbes မဂၢဇင္းပါ ဘင္ဂ်မင္ေရွာ့ဘတ္၏ Health Care in Myanmar ေဆာင္းပါးကို ထားထားျမင့္က
ဘာသာျပန္ဆိုပါသည္)
( ဆဲဗင္ေဒးသတင္းစာပါ ဘာသာျပန္ေဆာင္းပါး)
လြန္ခဲ့ေသာ အႏွစ္ငါးဆယ္အတြင္း ျမန္မာႏိုင္ငံသည္ က်န္းမာေရးေစာင့္ေရွာက္မွဳတြင္ အိမ္နီနားခ်င္းႏိုင္ငံမ်ားကို လိုက္မမွီေသးပါဟုဆိုပါက ေလွ်ာ့ေလွ်ာ့ေပါ့ေပါ့ ေျပာၾကားရာေရာက္ေပမည္။ အဘယ္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ ႏိုင္ငံတကာရင္းႏွီးျမွပ္နွံမွဳမ်ားကို တံခါးဖြင့္ေပးလိုက္သည့္အခိ်နိ ၂၀၁၃ခုႏွစ္တြင္ အႏွစ္ငါးဆယ္ၾကာ လစ္လ်ဳရွဳထားမွဳေၾကာင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ က်န္းမာေရးစနစ္အေျခအေနက အေတာ္ဆိုး၀ါးေနပါျပီ။ ကမၻာက်န္းမာေရးအဖြဲ ့( WHO) က ျမန္မာကို က်န္းမာေရးစနစ္ ေဆာင္ရြက္မွဳအားလုံးတြင္ ႏိုင္ငံ ၁၉၀ အနက္ ေနာက္ဆုံးအဆင့္တြင္ ထားရွိခဲ ့သည္။
ႏိုင္ငံ၏ ဂ်ီဒီပီဟုေခၚေသာတမ်ိဳးသားလံုး အသားတင္ ထြက္ကုန္တန္ ဘုိး၏၂ရာခိုင္ႏွဳန္း ေလာက္ကိုသာ ျမန္မာက က်န္းမာေရးအတြက္သုံးစြဲေန၏ ဆင္းရဲသည္ဆိုေသာလာအို ႏိုင္ငံကမွဳ ၄.၅ရာခိုင္နွဳန္းရွိျပီးကေမၻာဒီးယားက ၅.၆ ရာခိုင္ႏွဳန္းသုံးစြဲပါသည္။
ထိုကဲ ့သို က်န္းမာေရးေစာင့္ေရွာက္မွဳတြင္ အစိုးရက ေငြမသုံးစြဲသည့္အတြက္ ျမန္မာႏိုင္ငံသည္ ကူးစက္ေရာဂါမ်ားလို အေျခခံျပသာနာမ်ားကိုေျဖရွင္းရာတြင္ပင္ အခက္အခဲရင္ဆိုင္ေနရဆဲျဖစ္ပါသည္။ ငွက္ဖ်ားေရာဂါက တျခားေရာဂါမ်ားျဖစ္ပြားေစသည္ ့အဓိကအေၾကာင္းရင္း ျဖစ္သည့္အျပင္ ေသဆုံးမွဳအမ်ားဆုံးေရာဂါျဖစ္သည္။ ေသဆုံးမွဳ အေတာ္မ်ားမ်ားမွာ ဌက္ဖ်ားေဆးယဥ္ပါးမွဳေၾကာင့္ျဖစ္ျပီး ထိုင္းႏိုင္ငံနွင့္ နီးစပ္ေသာနယ္စပ္ဘက္တြင္အျဖစ္မ်ားသည္။ တီဘီေခၚ အဆုတ္နာေရာဂါကလည္း တကမၻာလုံးျဖစ္ပြားႏွဳန္းထက္ သုံးဆခန့္ရွိျပီး အဓိကအေၾကာင္းရင္းမွာ ေဆးယဥ္ပါးျပီး ေဆးမတိုးျခင္းျဖစ္ပါသည္။
အစုိးရက ၂၀၁၃ခုနွစ္ဘဏၰေရးအသုံးစရိတ္တြင္ စစ္တပ္အတြက္ အသုံးစရိတ္ကို သိသိသာသာေလွ်ာ့ခ်ျပီး က်န္းမာေရးစနစ္တြင္ ပိုသုံးစြဲရန္လွ်ာထားခဲ ့သည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံအစိုးရပိုင္းတြင္ ထိုကဲ ့သို ့စစ္တပ္အသုံးစရိတ္အစား က်န္းမာေရးအသုံးစရိတ္ကို ပိုသုံးစြဲျခင္းကို မေက်နပ္သူမ်ားလည္းရွိသည္။
၂၀၁၁ခုႏွစ္တြင္ က်န္းမာေရး၀န္ၾကီးဦးေက်ာ္ျမင့္က အစိုးရ၏ စရိတ္မွ်ေပး က်န္းမာေရးစနစ္ကို ျပန္လည္ျပဳျပင္မည့္အဆိုကို ပယ္ခ်ခဲ ့ျပီး ဆင္းရဲသားမ်ားအတြက္က်န္းမာေရး၀န္ေဆာင္မွဴေ၀းရန္ ေငြေၾကးသုံးစြဲရန္ မလိုအပ္ဟု လူသိရွင္ၾကားေျပာခဲ ့သည္
၂၀၁၃ ဘဏၰာေရးအသုံးစရိတ္ခြဲေ၀မွဳအရသုံးသပ္ၾကည့္လွ်င္ ျမန္မာအစိုးရႏိုင္ငံေရး ေခါင္းေဆာင္ပိုင္းအေနျဖင့္ တိုင္းျပည္၏ က်န္းမာေရးစနစ္မွ သိသိသာသာေငြပိုသုံးစြဲရန္ လိုအပ္ေနသည္ကို နားလည္သေဘာေပါက္လာေၾကာင္း သိသာသည္။
သို ့ေသာ္ လည္းျမန္မာအစိုးရ၏ အက်င့္ပ်က္ျခစားမွဴမ်ားႏွင့္ စီမံခန့္ခြဲမွဳညံ ့ဖ်င္းမွဳတို ့အေၾကာင္းကို ေကာင္းေကာင္းသိထားသူမ်ားအတြက္ ထိုကဲ ့သိုု ့တိုးျမွင့္လိုက္ေသာက်န္းမာေရးအသုံးစရိတ္က ျပည္သူျပည္သားမ်ားကို ဘယ္ေလာက္ အက်ိဴးရွိႏိုင္မည္လဲဆိုသည္ကို စိုးရိမ္တြက္ဆစရာျဖစ္လာပါသည္။
လာဘ္ေပးလာဘယ္ယူမွဳမ်ားအျပင္ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာက ျပည္သူ ့က်န္းမာေရးေဆာင္ရြက္မွဳႏွင့္ပတ္သတ္ျပီး အုပ္ခ်ဳပ္စီမံခန့္ခြဲမွဳကလည္း အားနည္းလွ၏ ။ အစိုးခ်ေပးေသာ အသုံးစရိတ္အသစ္ကို မည္ကဲ ့သို ့သုံးစြဲမည္နည္။ မည္သူေတြက သုံးစြဲရန္ဆုံးျဖတ္ခ်က္ခ်မွတ္မည္နည္းဆိုတာကိုလည္း ရွင္းရွင္းလင္းလင္းမသိရေသးပါ။
က်န္းမာေရးကဏၰတြင္ ျပသာနာမ်ားက မ်ားလြန္းသည့္အတြက္ ရရွိလာေသာအသုံးစရိတ္ကို မွ်မွ်တတျဖစ္ေအာင္ဘယ္ေနရာတြင္ဦးစားေပးစသုံးစြဲရမည္ကို မည္သူကမွမေျပာႏိုင္ၾကေသးပါ။
ျမန္မာတြင္ႏွစ္စဥ္ ၁၂၀၀ ဦးေရ ၁၅၀၀ ခန့္ထိ ဘြဲ ့ရေနသည့္ဆရာ၀န္ဦးေရ အေရအတြက္ကိုလည္း ထပ္တိုးရန္လိုအပ္ေနပါသည္။ သို ့ေသာ္လည္း ေဆးေက်ာင္းသားမ်ားအတြက္ ေဆးဘက္ဆိုင္ရာသင္ၾကားေရးအသုံးအေဆာင္မ်ားက ကန့္သတ္ခ်က္ရွိသည့္အျပင္ ေက်ာင္းသားသစ္မ်ားအတြက္သင္ၾကားပို ့ခ်ျခင္းေနမွဳမ်ားကလည္း အရည္အေသြးနိမ့္က်လြန္းလွသည္။ လုပ္ငန္းခြင္ရွိဆရာ၀န္မ်ားမွာလည္း လစာေငြအလြန္နည္းပါးျခင္းက ေျဖရွင္း၍ရႏိုင္ေသာ္လည္း အသုံးအေဆာင္ အရင္းအျမစ္မ်ားရွိေနရန္ကလည္း လိုအပ္ေနသည္။ အထူးသျဖင့္ ေက်းလက္ေဒသမ်ားတြင္ ေရာဂါၾကီးမ်ားကိုကုသမွဳႏွင့္ပတ္သတ္သည့္အေျခအေနက အေတာ္ဆိုးရြားေန၏ တတိုင္းျပည္လုံးတြင္မွာ ကင္ဆာေရာဂါအထူးကု ဆရာ၀န္ ၆၁ဦးသာရွိျပီး ရန္ကုန္တျမိဳ ့လုံးတြင္ဓာက္ေရာင္ျခည္ႏွင့္ကုသစက္ သုံးလုံးသာရွိ၏ နွလုံးေရာဂါကုသမွဳမ်ားမွာလည္း ရွိရုံသာသာျဖစ္သည္။ ထိုလိုအပ္ခ်က္မ်ားကို ျဖည့္စြမ္းေပးႏိုင္ရန္ အစိုးရ ခ်ေပးေသာ အသုံးစရိတ္ကိုဘယ္ေနရာမွာ ဦးစားေပးသုံးရမည္လဲဆိုသည္ကား အဓိက အခ်က္ျဖစ္လာသည္။
ထိုျပသာနာမ်ားကို ထည့္မတြက္ပါကအစိုးရက က်န္းမာေရးအသုံးစရိတ္ျမွင့္လိုက္ျခင္းသည္ ျမန္မာက်န္းမာေရးစနစ္တိုးတက္မွဳအတြက္အေရးၾကီးသည့္ ေျခလွမ္းတရပ္ျဖစ္သလို က်န္းမာေရးအသုံးအေဆာင္။ ေဆး၀ါးႏွင့္အသုံးအေဆာင္ဆိုင္ရာ ႏိုင္ငံတကာကုမၸဏီမ်ားအတြက္လည္း အခြင့္အလမ္းေတြ ဖန္တီးေပးလိုက္ျခင္းျဖစ္သည္။ WHO ၏ စံခ်ိန္စံညြနိးမ်ားအရ လာမည့္ႏွစ္နွစ္အတြင္း ျပည္သူ ့ေဆးရုံမ်ားတြင္ အစိုးရကလက္ရွိသုံးစြဲေနေသာေဆး၀ါးစရိတ္ လူနာတေယာက္ကို အေမရိကန္ေဒၚလာ၂၀ဆင့္ခန့္( ျမန္မာေငြ ၂၀၀ခန့္)အစား ႏွစ္ေဒၚလာ( ႏွစ္ေထာင္ခန့္) ထိတိုးခ်ဲ ့သုံးစြဲရမည္ျဖစ္သည္။
ထို့အျပင္ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ စီးပြားေရးတိုးတက္လာသည္နွင့္အမွ် ၀င္ေငြရရွိမွဳ အေျခအေနမွာလည္း တိုးတက္လာျပီး ဆရာ၀န္ခြင့္ျပဳခ်က္မရဘဲ ၀ယ္ယူသုံးစြဲႏိုင္ေသာ က်န္းမာေရးေဆး၀ါးမ်ားျဖစ္သည့္ အားေဆးမ်ား။ ကေလးေဆး၀ါးမ်ားႏွင့္ အိမ္သုံးေဆး။ ႏွိဳ ့မွဳန့္အားေဆးေစ်းကြက္ စသည္တို ့ကိုလည္း တိုးခ်ဲ ့သင့္သည္။ ၂၀၁၁ ႏွင့္၂၀၁၂ အတြင္းတြင္ ျမန္မာ၏ ေဆး၀ါးေစ်းကြက္သည္ ၁၉ရာခိုင္ႏွဳန္းနီးပါးကို တုိးတက္လာခဲ ့သည္။
ေလာေလာဆယ္တြင္ အစိုးရက ႏိုင္ငံ၏ စုစုေပါင္းက်န္းမာေရးအသုံးစရိတ္၏ ၁၂ရာခိုင္ႏွဳန္းကိုသာ တာ၀န္ယူႏိုင္ေသးသည္။ အစိုးရက စရိတ္ပိုသုံးစြဲလာလွ်င္ေတာင္ က်န္းမာေရး၀န္ေဆာင္မွဳ၏ အေရးၾကီးဆုံးေစ်းကြက္က သီးျခား သုံးစြဲသူမ်ားဆီက ျဖစ္ပါသည္။ ယေန ့တြင္ျမန္မာႏိုင္ငံ၌ မိသားစု၀င္တေယာက္ေယာက္ က်န္းမာေရးကုသမွဳလိုအပ္ပါက အမ်ားစုက ပုဂၢလိကေဆးခန္း သို ့မဟုတ္ အခမဲ ့ေဆးကုသေပးရာဘုန္းၾကီးေက်ာင္းမ်ားသို ့သြားၾကသည္။ ေဆးလိုအပ္ပါက ကိုယ့္အိတ္ထဲကသာ အားလုံးစိုက္ထုတ္ရမည္ဆိုသည္ကို လူတိုင္းသိၾကသည္။ ခြဲစိတ္ကုသမွဳမ်ားမွာပင္ ဆရာ၀န္က ေဆးစာေရးေပးျပီး ခြဲစိတ္ရာတြင္ လိုအပ္သည္အားလုံးကို လူနာရွင္မိသားစုက အျပင္ေဆးဆိုင္မွာ ၀ယ္ယူရေလသည္။
ထို ့ေၾကာင့္ျမန္မာတြင္ က်န္းမာေရးစနစ္ကို သုံးစြဲသူမ်ားက သူတို ့က်န္းမာေရးႏွင့္ပတ္သတ္လွ်င္ ကိုယ္တိုင္တာ၀န္ယူဆုံးျဖတ္ရမည္ကို အေတြ ့အၾကဳံရွိိၾကျပီးသားျဖစ္သည္။ျပီးခဲ့သည့္မတ္လက ရန္ကုန္ႏွင့္ ပဲခုးျမိဳ ့ၾကီးႏွစ္ျမိဳ ့တြင္ သုေတသနစစ္တမ္းေကာက္ယူစဥ္အတြင္း လူ ၄၇ရာခိုင္ႏွုန္းခန့္က က်န္းမာေရး တိုးတက္ရန္အတြက္ က်န္းမာေရးေစာင့္ေရွာက္မွဳအရည္အေသြးကို ျမွင့္တင္ရန္အလိုအပ္ဆုံး ဟုေျဖၾကားၾကသည္။ ၂၉ရာခိုင္ႏွဳန္းက ကုန္က်စရိတ္ဟု ေျဖၾကသည္။ အေနာက္ႏိုင္ငံေဆး၀ါးမ်ား ျမန္မာတြင္ေရာင္းခ်ႏိူင္သည္ကိုေထာက္လွ်င္ အရည္အေသြးႏွင့္ကုန္က်စရိတ္ကို တြက္ခ်က္စဥ္းစားသူမ်ားဆီကေန အက်ိဴးအျမတ္ရေနသည္ကို ေတြ ့ရမည္။
ျမန္မာကို စိတ္၀င္စားေသာ က်န္းမာေရးေစာင့္ေရွာက္မွုဆိုင္ရာစီးပြားေရးသမားမ်ားႏွင့္ ရင္းႏွီးျမဳပ္ႏွံသူမ်ားက အတြက္ ေျဖၾကားရမည့္ေမးခြန္းတခုမွာ သူတို ့၏ ထုတ္ကုန္မ်ားႏွင့္၀န္ေဆာင္မွဳ မ်ားအတြက္ ျမန္မာက အဆင္သင့္ရွိေနျပီလားဆိုသည့္အခ်က္ျဖစ္သည္။ က်န္းမာေရး ၀န္ေဆာင္မွဳအေတာ္မ်ားမ်ားကို ကိုယ့္ဖာသာေပးေနရေသာ အခ်ိန္တြင္ အစိုးရက က်န္းမာေရးအသုံးစရိတ္ကို ျမွင့္တင္မည္ဆိုသည္ကား တကယ့္ကို မလိုက္ဖက္ေသာ အခ်က္တခုပင္ျဖစ္ပါသည္။
တကယ္လုပ္ရမည္ကား စီးပြားေရးတိုးတက္လာေအာင္ ေဆာင္ရြက္ျပီး ျပည္သူမ်ား၏ ၀င္ေငြတိုးတက္လာေအာင္ ျပဳလုပ္ျခင္းပင္ျဖစ္သည္။ထိုအခါမွ တဦးခ်င္း၀င္ေငြတိုးလာျပီး
ပိုသုံးႏိုင္စြဲႏိုင္လာၾကမည္။ ထိုကဲ ့သို့ ျမန္မာလူလတ္တန္းစားမ်ား စိတ္ကူးယဥ္ေနေသာအရာမ်ား လက္ေတြ ့ျဖစ္လာမွသာလွ်င္ က်န္းမာေရးႏွင့္တျခား အေျခခံအခ်က္မ်ားကလည္း အေနာက္ကေန အလိုအေလွ်ာက္လိုက္ပါတိုးတက္မည္မဟုတ္ပါလား။ ။
(Forbes မဂၢဇင္းပါ ဘင္ဂ်မင္ေရွာ့ဘတ္၏ Health Care in Myanmar ေဆာင္းပါးကို ထားထားျမင့္က
ဘာသာျပန္ဆိုပါသည္)
No comments:
Post a Comment
မိတ္ေဆြ...အခ်ိန္ေလးရရင္ blogg မွာစာလာဖတ္ပါေနာ္
ဗဟုသုတ ရနိုင္တယ္။